Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 December 2004 - 10:20

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Fläktljudet är däremot lite irriterande och det gör att jag kör i low lamp mode men det är så lite skillnad på high och low på bilden så det gör inget.
I tysta partier hörs även fläkten i low mode annars drunknar den in i ljudanläggningen

Hur nära projektorn sitter du? Lite orväckande att du störs, är själv väldigt känslig, tyvärr.

Sitter ca 1-1,5 meter från huvudet.

dom kunde gott ha monterat in en salman eller PAPST :P

Är det någon som har öppnat sin 700'a och sett vad det är för fläkt och hur den sitter? Hur svårt kan det vara att byta fläkten, för det sitter väl förmodligen en någorlunda standard 80mm fläkt där inne och blåser lite? Som nborve säger så skulle kanske en Papst-fläkt kunna göra jobbet lika bra vid en något lägre ljudnivå.

Satt med projjen 0,5-1m från huvudet (har inte hunnit skruva upp hyllan uppe vid taket ännu), med lampan i läge low, när jag kollade på första filmen i söndags. Visst hörs ljudet, men det försvinner ändå rätt bra i filmljudet. Och det surr som hörs är inte så påträngande, så man tänker inte på det hur som helst.
Så med projjen på en hylla 2m över huvudet antar jag att det inte kommer att vara ett dugg störande, även med originalfläkten.

Ok, låter ganska bra med tanke på att jag kommer ha min 2-2.5m bakom/över mig.

Men att behöva vänta så här på en pryl är ganska olidligt faktiskt, dagens i-landsproblem kanske?

Postad 01 December 2004 - 15:18

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
YES YES YES, nu är den på g :D :rolleyes: :D :D :P
Tog en månad, men nu är den här!!!! (nästan iaf, UPS levererar snart)

Postad 01 December 2004 - 15:43

Unregisteredd560fe54
  • Unregisteredd560fe54
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
vad ska man koppla mellan dvd och ptae 700 om man enbart kan använda sig utav s-video eller scart ? vad rekommenderar ni ?

Postad 01 December 2004 - 16:46

KalleB
  • KalleB
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har just köpt min PTAE-700...och ska koppla in min DVD, den är en pioneer 656a(ingen dvi) samt min satilit mottagare (nokia 9802s). Vilka anslutningsmöjligheter ger bäst bild? DVD'n så förmodar jag komponent kabel och satiliten s-video eller vanliga video utgågnen?

Tacksam för ideér!

/Kalle

Postad 01 December 2004 - 16:48

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Har just köpt min PTAE-700...och ska koppla in min DVD, den är en pioneer 656a(ingen dvi) samt min satilit mottagare (nokia 9802s). Vilka anslutningsmöjligheter ger bäst bild? DVD'n så förmodar jag komponent kabel och satiliten s-video eller vanliga video utgågnen?

Komponent från DVD:n och Scart-RGB från Nokian. Clas Ohlssons 10-meters scartkabel funkar fint från min satellitlåda till projektorn. Har du inte kört RGB från Nokian innan så måste du in i systeminställningarna och ställa om till RGB där.

Pannans scartkontakt är guld värd!

Redigerat av Eskapisten, 01 December 2004 - 16:50.

Postad 01 December 2004 - 16:52

KalleB
  • KalleB
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tack för svaret! Låter bra! Hur stor bild tror du jag kan ha? Har ca 3.8 - 4.2m till duken?

/Kalle

Postad 01 December 2004 - 16:56

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Låter bra! Hur stor bild tror du jag kan ha? Har ca 3.8 - 4.2m till duken?

/Kalle

Enligt thx-normen ska väl ideala avståndet vara 1.6 x dukbredden tror jag. Men 2x tycker jag känns bättre. Gör en sökning i forumet på "sitttavstånd" eller "avstånd till duk" så borde du hitta mycket läsning.

Edit: Det här verkar vara en bra diskussion för dig: https://www.minhembi...=0

Redigerat av Eskapisten, 01 December 2004 - 17:04.

Postad 01 December 2004 - 21:32

Unregisteredd560fe54
  • Unregisteredd560fe54
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Tjoho

köpte min PT-AE700 idag, är väldigt nöjd men jag undrar om någon annan får lite "taggig" bild vid playstation 2 spelande. Använder mig utav scart rgb. testade även att köra vanlig komponent och då tyckte att bilden var ganska gräslig samma sak från en dvd spelare. men kör man scart rgb så blir bilden riktigt bra. har dock inte finjusterat någonting utan kör fabriks inställningar. är även min första projje så jag är inte så van. kör en ca 90" bild och sitter ca 2-2,5" ifrån bilden, kanske darför jag upplever bilden som lite "taggig" vid ps2 spelande ?

Postad 02 December 2004 - 06:14

Unregistered2e9e0aa5
  • Unregistered2e9e0aa5
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
KalleB: Enligt "Project Calculator" på Projectorcentral så blir bildbredden på 3,8 m mellan 138-273 cm, och vid 4,2 m 153-301 cm.

Mvh Mikael

Ps. Kör själv 1,80 m bildbredd på 2,8 m och är mkt nöjd!

Postad 02 December 2004 - 06:26

Unregistered2e9e0aa5
  • Unregistered2e9e0aa5
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Har problem med att bilden ej fyller hela dukbredden när jag spelar R1 filmer, inte ens när jag zoomar max. Inga problem med R2´or.

Antar att det är nån inställning, nån som har nåt tips?

Mvh Mikael

Postad 02 December 2004 - 08:18

LunkeN
  • LunkeN
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

kör en ca 90" bild och sitter ca 2-2,5" ifrån bilden, kanske darför jag upplever bilden som lite "taggig" vid ps2 spelande ?

Whoa mama... 2-2,5" från bilden, there goes your THX-standard man. Kan GARANTERA det är därför bilden inte är så bra B)

Postad 02 December 2004 - 08:43

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Tjoho m fl,
det är din/er första projje eller! Körde också jädrans stor & kass bildyta. Du är inte heller ensam om att vräka ut eländet brett. Dom flesta förstagångs storbilds nördarna gör samma fel. eller rätt om man har den bizarra läggningen att gå på bio, köpa biljett på första bänk, för att sedan rycka loss stolen ur sina fästen & dra fram den yttligare 4-5 meter B) för att sedan klaga på bilden, ohlala...

Mitt rum är 390 djupt, kör således på 55" (wide) vad händer då med en så medioker projje som Hitachi PJ-XT10? Jo, det blir riktigt bra bild. Inga pixlar, ingen VB här inte. Men dessa kommer som ett brev på posten vid större bildyta.

Mitt tips är att anpassa projjens prestandard förhållande till bildytan, sedan kan man ju dunka skallen blodig & hävda THX normer mm :D

//Johnny
ps. jag & Björn Borg har vissa likheter i vårat ansiktdrag. Kanske det avgör bildbredden för oss, he hee

Postad 02 December 2004 - 10:13

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

kör en ca 90" bild och sitter ca 2-2,5" ifrån bilden, kanske darför jag upplever bilden som lite "taggig" vid ps2 spelande ?

Whoa mama... 2-2,5" från bilden, there goes your THX-standard man. Kan GARANTERA det är därför bilden inte är så bra :D

menar han inte 2-2,5 m även det är nära men 2-2-5" är väl bara ca 10 cm och det är VÄLDIGT nära B) enligt tnx skall man sitta ca 3 m ifrån en 90" bild och det har inte varit något problem på dom projjar jag demat (Z3,hs50,mt200 m,m,) jag själv kommer att sitta ca 3 m från en 90" bild (ca 196 cm bred) så vi får se hur det blir ;) (projjen blir förmodligen en hs50)

Postad 02 December 2004 - 10:55

na96mrt
  • na96mrt
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

vad ska man koppla mellan dvd och ptae 700 om man enbart kan använda sig utav s-video eller scart ? vad rekommenderar ni ?

Scart är att föredra framför s-video!

Postad 02 December 2004 - 11:39

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

oh ja, definitivt. SCART RGB är så vackert i förhållande hur billigt det är B)

Postad 02 December 2004 - 14:26

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Argh vad är detta?
ser ut som en röd lysande prick på projjen.
Tittade på sagan om ringen via scart och pioneer 525dvd på min 700.
Såg plötsligt en röd prick i bilden....på samma ställe hela tiden i ljusa partier.
Stängde av filmen och fick en blå bakgrund och pricken var borta.
Verkade som att jag kunde fokusera bort pricken.
Satte då på en annan film och kan inte se pricken.
Jobbar nu och flickvännen är hemma och tittar och kan ej se denna prick längre i annan film.

Vad kan detta vara, det mest uppenbara är väl damm men kan det vara en defekt i filmen då jag inte ser den i andra filmer..... ?har bara kollat några minuter på andra filmer.

skit skit skit om det är fel på projjen redan efter ca 12 timmar...........

vänta lite glömde skriva.... skit......

Hoppas på att det kan vara filmen det är fel på men är det möjligt?

Postad 02 December 2004 - 14:35

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Nborve, det låter som en "stuck" pixel. Gå in i "hemliga" menyn: Option, sen enter intryckt på OSD i 3 sek. Gå till service mode och kika igenom de olika skämarna om du kan se den där.

Postad 02 December 2004 - 14:50

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

oh ja, definitivt. SCART RGB är så vackert i förhållande hur billigt det är :)

Testa en scart från Kjell o Kompani. Annars rekomenderar
jag Monsters THX. Jag har hört från två oberonde källor att
den är superbra. Ena källan hävdar att förlusten på 20m
är så liten att det kan kvitta. Men annars är 10% av
anläggningskostnaden det som brukar rekomenderas som
kabelkostnad.

Postad 02 December 2004 - 15:05

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
hej,
då är det bara att lämna in den då?
Eller finns det något annat man kan göra.
MVH Niklas

Vänta negativ är jag nu men skit.....

Tjejen ringde och sa att hon såg den i en annan film med :lol: :)

Tacksam för alla svar på vad man skall göra.

har kollat i menyn nu och ser inget alls som är fel......

kan det bero på hur länge den är igång, att jag matar med scart.

Konstigt att jag inte såg något i menyerna om det är damm eller pixelproblem....

Hjälp Snälla

Redigerat av nborve, 02 December 2004 - 16:22.

Postad 03 December 2004 - 11:17

Tompa2003
  • Tompa2003
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag är efter ett tjugotal timmars tittande fortfarande oerhört nöjd med bilden från min 700, men nog låter fläkten rätt ordentligt, särskilt om man som jag har projektorn 1.5 meter ovanför huvudet på en vägghylla. I High-mode vore det för min del helt omöjligt att njuta av en film - fläktljudet överröstar i stort sett allt utom de allra mest högljudda partierna i filmen.

I Low-mode, är det avsevärt bättre ungefär en halvtimme eller så in i filmen varefter fläkten tydligt hörs varva upp och susar sedan ganska högljutt och ordentligt under resten av filmen. Jag har provat att sänka temperaturen i rummet, men det verkar inte inverka på något sätt. Jag börjar nästan misstänka att den första halvtimmes "tysta" gång är endast till för att kunna få fram snygga spec-siffror på broschyrerna.

Om 700:n är en "tyst" projektor, så törs jag knappt tänka på hur de äldre, "högljudda" projektorerna egentligen låter!

Tompa

Postad 03 December 2004 - 12:20

Unregisteredd560fe54
  • Unregisteredd560fe54
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag har min PTAE-700 30cm från huvudet i high mode. kör lampan i low. stör mig inte ett skit av lampan tycker den är riktigt tyst. förstår inte folk som kan störa sig på ljud nivån har stålmanens hörsel eller har ni låg nivå vid film tittande ? man måste ju ösa på lite för effekterna :)

eller så är jag van att ha 2 st server datorer surrande i rummet + en arbetstation dygnet runt :lol:

Redigerat av Unregisteredd560fe54, 03 December 2004 - 12:20.

Postad 03 December 2004 - 13:09

Tompa2003
  • Tompa2003
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

lampan i low. stör mig inte ett skit av lampan tycker den är riktigt tyst. förstår inte folk som kan störa sig på ljud nivån har stålmanens hörsel eller har ni låg nivå vid film tittande ?

Hej,

Nej, lampan är riktigt tyst - det är fläkten jag störs av... :(

Jo, projen låter typ som en server, så störs man normalt inte av det ljudet, så är det bara att tacka. Vad jag tycker är konstigt är att fläkten så tydligt varvar upp efter ca tjugo-trettio minuter. Och då är det knappast längre de där 26dB som det står i specen!

Och visst kan man överrösta fläktbruset med filmens ljud - men i mitt fall hinner jag oftast enbart titta på film när lilla dottern har lagt sig - då är det kanske lite olämpligt att brassa på med full effekt (barnskrik stör filmupplevelsen mer än fläktljud)....

Tompa

Postad 03 December 2004 - 14:17

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Om 700:n är en "tyst" projektor, så törs jag knappt tänka på hur de äldre, "högljudda" projektorerna egentligen låter!

Tompa

Jag köpte en Sony HS-1 för tre år sen och det lät som
att ha en dammsugare på eller som en XBOX i knät.
Betänk att det funnits projektorer som haft värden
över 35decibel. Tidigare var DLP-projetorerna och
även idag på en nivå över 30decibel. Nu kommer
iallafall Optoma med sin H57 och H77 som tydligen
kan ge våra Panasonic en match. Både i bild och
ljud :(

Postad 03 December 2004 - 21:25

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Då var det dags att packa upp den o köra igång min nya ptae 700 kom idag med ups.Detta ska bli sköj :( köpte genom pipropatrik funkade bra rekommenderas varmt :ph34r: jippi nu ska jag se vilken skillnad det är emellan denna projje och min gamla sharp 320p säkert hästlängder i skillnad skulle jag tro
ha de göötttt skååååååål
mvh ozzman

Postad 03 December 2004 - 23:09

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
BIGSCREENS nästa test blir en panna 700 ser verkligen fram emot deras kommentarer kring denna projje :( :ph34r: :D :D

Postad 04 December 2004 - 08:30

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

lampan i low. stör mig inte ett skit av lampan tycker den är riktigt tyst. förstår inte folk som kan störa sig på ljud nivån har stålmanens hörsel eller har ni låg nivå vid film tittande ?

Hej,

Nej, lampan är riktigt tyst - det är fläkten jag störs av... :(

Jo, projen låter typ som en server, så störs man normalt inte av det ljudet, så är det bara att tacka. Vad jag tycker är konstigt är att fläkten så tydligt varvar upp efter ca tjugo-trettio minuter. Och då är det knappast längre de där 26dB som det står i specen!

Och visst kan man överrösta fläktbruset med filmens ljud - men i mitt fall hinner jag oftast enbart titta på film när lilla dottern har lagt sig - då är det kanske lite olämpligt att brassa på med full effekt (barnskrik stör filmupplevelsen mer än fläktljud)....

Tompa

Jo det är ju så att ju högre temperatur man har i rummet där projektorn finns så ju högre hastighet tvingas fläkten snurra med för att hålla en konstant temperatur på lampan. Rumstemperaturen ökar ju också på grund av att projektorn avger värme, dessutom har man ju den ganska högt placerad och det är väl iaf känt för dom flesta att varmare luft stiger uppåt.

Postad 04 December 2004 - 09:39

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Även nästa nummer av hemmabio testar både 700an och z3an ska bli intressant och se vad dom skriver

Postad 04 December 2004 - 11:20

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag har själv 300 idag. Ska bli spännande att läsa både Bigscreens och HemmaBios test. Vill gärna fortsätta med Panasonic, gillar kontrollen och menyerna, och självklart den skarpa bilden men många pratar om Sanyo också. Vad säger ni som äger en 700 redan, ska jag byta upp mig?
Och en annan sak, verkar vara många som köper via Pipro, är de bra? Jag menar priserna är skitbra men fungerar verkligen pixelgaranti och sånt, är den 100% eller måste det vara minst åtta pixlar som är paj och de ska sitta mitt i bilden typ?

Alltså, ska jag skaffa 700 och isåfall, ska jag köpa den via Pipro?

Postad 04 December 2004 - 13:17

Moller
  • Moller
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Själva projektorn kan ja tyvärr inte säga något om än pga. att jag inte fått min julklapp än. :(
Men vad jag har läst här på prisjakt och andra forum så är 700 en riktig pärla.

Och självklart ska du köpa den av pipro! Den bästa internetsäljaren jag har haft och göra med! Känns som man köper den av en vanlig privat person, och med MYCKET pra pris. Verligen kund-säljare kontackt. Tack Pipro Patrik! :ph34r:

Postad 04 December 2004 - 13:49

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Pipro är kanon, men förvänta dig MINST en månads väntetid... Dock så är servicen grym.

Postad 04 December 2004 - 15:47

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Jag har själv 300 idag. Ska bli spännande att läsa både Bigscreens och HemmaBios test. Vill gärna fortsätta med Panasonic, gillar kontrollen och menyerna, och självklart den skarpa bilden men många pratar om Sanyo också. Vad säger ni som äger en 700 redan, ska jag byta upp mig?

300an är ju så pass bra att jag nog skulle försöka hålla mig ett år till och se vad AE900(?) kommer att erbjuda. Finns det inget annat skoj du kan förbättra i hembion om du är köpsugen?

700an har väldigt bra bild och jag är iofs nöjd med köpet (hade AE100 innan), men efter att ha sett den kändes det ändå som om jag kunnat hålla mig ett år till.

Postad 04 December 2004 - 16:02

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Det är ju fasen att man bor i hyresrätt så man kan inte måla väggar och tak hur som helst...

Jag var på Loudness i Linköping häromdagen och kollade deras AE700. Tyvärr hade de inte lyckats ratta bort VB (som säljaren envisades med att kalla vertical limit :)). Men jäklar vilka fina färger och kontrast den visade upp trots att de körde på vit duk (213 bred)! Däremot var väggar och tak mörkmålade och det gör helt klart massor för bilden.

Trots att de hade lite svaga lampor utmed väggarna så var kontrasten klart bättre än jag får ut i mitt helsläckta vita vardagsrum på grå duk.

Jag vill ha ett hus så jag kan måla som jag vill!

Postad 04 December 2004 - 19:53

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Tjena lite o/t någon som vet ett bra överspänningskydd att köpa till 700an till ett vettigt pris?.tänkte kanske man kunde spara på projjen/lampan genom att slippa utsätta den för strömspikar kan vara värt att köpa till en sån

Postad 04 December 2004 - 22:46

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Tjena lite o/t någon som vet ett bra överspänningskydd att köpa till 700an till ett vettigt pris?.tänkte kanske man kunde spara på projjen/lampan genom att slippa utsätta den för strömspikar kan vara värt att köpa till en sån

jag köpte APC's BACK-UPS ES 500 VA USB 5 OUTLETS (3 BATTERY/2 SURGE)...
ca 900kr.. finns en ES 350 som går utmärkt o använda...men jag gick på den större modellen så jag kan ha datorn på samma.. :)

Postad 04 December 2004 - 22:53

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

ca 900kr.. finns en ES 350 som går utmärkt o använda...men jag gick på den större modellen så jag kan ha datorn på samma.. :unsure:

vad är UPS bra för och behöver man det.

skyddar det mot blixtnedslag och strömavbrott och kan man lita på t.ex APC 350, när man letar på komplett.se på UPS så finns det vissa kategorier typ OFFLINE, LINE-interactive, ÖVERSPÄNNING vilken skall man välja :)

Postad 05 December 2004 - 01:15

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

UPS står för Uninteruptable Power Supply och är precis som du säger, ett skydd mot strömavbrott, strömspikar och blixtnedslag.
Den har ett batteri i sig som låter maskinen som är kopplad till den att köras en liten stund till, tillräckligt länge för att du t.ex ska hinna spara ned det där arbetet i word som du jobbat med en hel dag eller för att fläkten på projektorn ska hinna kyla ned lampan till en vettig temp innan den dör.

Postad 05 December 2004 - 02:25

Unregistered88042daf
  • Unregistered88042daf
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

ca 900kr.. finns en ES 350 som går utmärkt o använda...men jag gick på den större modellen så jag kan ha datorn på samma.. :P

skyddar det mot blixtnedslag och strömavbrott och kan man lita på t.ex APC 350, när man letar på komplett.se på UPS så finns det vissa kategorier typ OFFLINE, LINE-interactive, ÖVERSPÄNNING vilken skall man välja ;)

vilken man ska ha?....tjaa..den snabbaste!.. :lol:
hursomhelst..så vart jag oxå konfunderad ....finns ju x-antal modeller...
läste på nån sida om dom olika typerna...(minns inte vilken sida.. :unsure: )

men jag gav upp...på vissa sidor påstås det att apc'n jag köpte är line-interactive (snabb).. o på andra att den är standby (lite slöare)...... så jag tänkte....(faktiskt sant! B) )
att man mest troligt ändå sitter vid projjen när strömmen går....
o ifall den inte är snabb nog o switcha över...så är man ju trots allt närvarande..
o kan rädda situationen....

anyway...jag testa iaf ..o fimpa huvudbrytaren me datorn på.....o allt flöt på som vanligt....kunde i lugn o ro...surfa ett tag till...o sen stänga ner.. :)
borde funka lika bra me projjan...

Postad 05 December 2004 - 11:50

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
arrgh, vad jag hatar mitt modem!!!! hade precis skrivit ett långt och fint inlägg om hur kul det är att ha äntligen fått projen, men det försvann när jag skulle posta det :)

men men, sammafattnigsvis så kan jag säga att jag är mkt possitivt överaskad av färgerna och kontrasten även vis viss belysning i rummet. Tyvärr är jag lite besviken på fläktljudet som hörs fastän jag har projen 2m bakom soffan.

Men ruskigt kul att äntligen få storbild hemma. 1 månads leveranstid från Pipro, men det var det värt :unsure:

Postad 06 December 2004 - 22:18

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Sådärja!! Då har man ändrat sig igen! :ph34r:
Om jag lyckas få ars**t ur och köpa en projje snart (innan det kommit nåt som är mkt bättre,) så blir det en p-700...

Har bara en fundering... Hur är det med luftutblås och intag... På vilka av projektorns sidor sker det??? :(

Vill nämligen ha det så nära bakväggen det bara går!!

Postad 07 December 2004 - 00:25

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Sådärja!! Då har man ändrat sig igen! :lol:
Om jag lyckas få ars**t ur och köpa en projje snart (innan det kommit nåt som är mkt bättre,) så blir det en p-700...

Har bara en fundering... Hur är det med luftutblås och intag... På vilka av projektorns sidor sker det???  :huh:

Vill nämligen ha det så nära bakväggen det bara går!!

Nu har ju inte jag fått min från Pipro än (beställde den 2e November) men efter de rescensioner jag läst så har de intag på baksidan och utblås på sidan vilket gör att det går fint att ställa den relativt nära väggen.

Säkert någon annan som VET men men... :(

*edit*
Jaaa just det, den har utblås fram men blåser åt sidan. Helt genitaliskt... :ph34r:

Redigerat av packe, 07 December 2004 - 07:15.

Postad 07 December 2004 - 00:27

EXSODIUS
  • EXSODIUS
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Den har innsug bak och på sidan. Utblås foran.

Postad 07 December 2004 - 17:53

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Pipro är kanon, men förvänta dig MINST en månads väntetid... Dock så är servicen grym.

Tack för de fina kommentarerna om PIPRO! Vi kämpar på så gott vi kan och nöjda kunder är en mycket bra motivation att kämpa vidare.

Ang. leveranstiden på AE700 så stämmer de tvärr ganska bra, har legat på drygt en månad senaste tiden, men det beror alltså inte på oss utan att Panasonic helt enkelt inte klarar av att leverera så många AE700:or till oss som vi skulle önska (dom hänvisar till att jordbävningen som var för några månader sedan i Japan påverkade deras produktion så att de ännu inte kan köra i full kapacitet). Jag hade hoppats att de skulle börjat komma i kapp vid det här laget, men än så länge har det inte skett. Vi har dock för några dagar sedan gjort klart med inköp från ännu en distributör förutom de 3 st. som vi redan idag köper från, så förhoppningsvis ska det väl kanske bli lite högre tempo nu. Till er som väntar, jag lovar att vi gör vad vi kan för att få fram så många AE700:or som möjligt!

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 08 December 2004 - 14:53

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hej,

Nej, lampan är riktigt tyst - det är fläkten jag störs av... :)

Tompa

Tjena Tompa !

Jag förstår precis vad du menar med att den varvar upp, jag har upplevt samma sak och det är rätt störande. Det jag upptäckt är att om du går in i servicemenyn så ser du två Temp mätare, 1 o 2. Båda börjar runt 180 och tickar nedåt. När den ena (tror det är 1:an) kommer ner till runt 120 så ökar fläkten i varv. Mätaren går då upp till runt 140 och ligger där stabilt. Jag har ca 23 grader i rummet och det brukar ta runt en 45 minuter innan den varvar upp. En polare har runt 21 och det verkrar göra den lilla skillnad som behövs för han klarar sig utan att den ökar i varv. Efter 2 timmars tittande hos honom ligger den på ca 123, alltså väldigt nära att varva upp.

Man tycker att man steglöst borde kunna öka fläkten för det är troligen en ytterst liten ökning som behövs för att man skall klara sig. Hur som helst så upptäckte jag att om du vänder projjen upp och ned och flippar bilden till ceiling så kommer fläkten att öka en aning. D.v.s. den snurrar lite snabbare i normal mode beroende på om du kör desk/ceiling (Antar att det har att göra med att värme stiger uppåt??).

Jag kör nu projen upp och ned på en hylla och då klarar jag mig i normal mode. Den går ju lite högra än normal mode och desk men ändå lägre än efter ökningen som kommer efter 40 min i normal desk.

/E-man

Postad 09 December 2004 - 07:30

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Jag kör nu projen upp och ned på en hylla och då klarar jag mig i normal mode.

Hmmm... varför det?

Den skjuter ju lika mycket uppåt som neråt, så det måste vara någon annan anledning.... *nyfniken*. :rolleyes:

Postad 09 December 2004 - 08:30

Unregistered8fc1f5e5
  • Unregistered8fc1f5e5
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Mozez,

Du har rätt, det är inte för bilden skull jag kör den upp och ned utan för att slippa att fläkten ökar till en för mig störande nivå.

Prova att ändra desk/ceiling läget i menyn så skall du se att fläkten ändrar i varv. Den går aningen mer i ceiling och det är tillräckligt för att den inte skall öka rejält en bit in i filmen.

Postad 09 December 2004 - 10:51

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Man tycker ju att de borde kunna fixa detta med någon firmware eller liknande eftersom det är så många som har problemet...

F.ö kan jag meddela till de som väntar på projektor från Pipro att Panasonic har haft problem med att leverera så det blir till att vackert vänta ytterligare ca en vecka för de som ligger långt fram i kön... *suck*

Postad 09 December 2004 - 11:56

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Att ha projektorn upp och ned brukar väl oftast vara avsett för takmontering. Eftersom (om jag förstått det rätt) projektorn främst är avsedd för placering på hylla så borde väl tempsensorn logiskt sett ligga på "projektortakets insida". Kan det inte helt enkelt vara så att sensorn blir lurad då värme stiger uppåt och när du har projektorn upp och ned så finns sensorn "längst ned"?

*Spekulera*

Postad 09 December 2004 - 22:35

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Jag läste precis Bigscreens test och det var inga vackra ord om 700:an. Högt fläktljud och mycket VB var väl det mest negativa.
Fan, jag som nästan bestämt mig för att beställa nu när NoN bara tar 16290:-.

Postad 09 December 2004 - 23:06

Unregistered2e9e0aa5
  • Unregistered2e9e0aa5
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
kave: Har haft min i 5 veckor nu, tycker inte fläktljudet är störande, har projjen ca
1 meter rakt ovanför mig. Kör iofs i low på lampan, annars blir fläkten störande.

När det gäller "vb" så bryter jag strömmen till projjen mellan användningarna, vilket gör att jag inte har några problem med det, verkar som att det blir värre när den ligger i "standby".
De flesta verkar ha mkt vb vid uppstart för att sedan avta efter 20-30 min när den blivit varm. Detta undviks mao genom att helt enkelt undvika att ha projjen i standby.

Köpte själv min för 15600:- inkl frakt från Pipro med pixel-garanti, alltså garanterat noll döda pixlar, det får du nog inte från NoN, då får du Pannas egna garantier som tillåter en död pixel mitt i bilden och flera i ytterkanterna, mkt tråkigt enl mig...

Mvh Mikael, en mkt nöjd Panna 700 ägare

LOTR Return Of The King Extended imorgon på STOOOOR bild, längtar!!!!

Postad 10 December 2004 - 09:17

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

kave: Har haft min i 5 veckor nu, tycker inte fläktljudet är störande, har projjen ca
1 meter rakt ovanför mig. Kör iofs i low på lampan, annars blir fläkten störande.

När det gäller "vb" så bryter jag strömmen till projjen mellan användningarna, vilket gör att jag inte har några problem med det, verkar som att det blir värre när den ligger i "standby".
De flesta verkar ha mkt vb vid uppstart för att sedan avta efter 20-30 min när den blivit varm. Detta undviks mao genom att helt enkelt undvika att ha projjen i standby.

Köpte själv min för 15600:- inkl frakt från Pipro med pixel-garanti, alltså garanterat noll döda pixlar, det får du nog inte från NoN, då får du Pannas egna garantier som tillåter en död pixel mitt i bilden och flera i ytterkanterna, mkt tråkigt enl mig...

Mvh Mikael, en mkt nöjd Panna 700 ägare

LOTR Return Of The King Extended imorgon på STOOOOR bild, längtar!!!!

Det var ju iofs glädjande, men jag störde mig mycket på min HS10 jag hade en gång som väl inte lät jättemycket heller men tillräckligt för att vara störande.
Skillnaden mellan NoN är ju också tillgång och normal betalning, inte i förskott alltså.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.