Plex och fjärren är som gjorda för varandra. Nu önskar jag bara att jag hittar något sätt att även kunna styra Spotify med den lilla fjärren.Kan man använda fjärren med Plex??? Isf blir jag mäkta förvånad....
och glad.
![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 28 april 2009 - 15:11
Postad 28 april 2009 - 15:16
Remote Buddy/iRedLite/Sofa Control borde kunna konfigureras för spotify.Plex och fjärren är som gjorda för varandra. Nu önskar jag bara att jag hittar något sätt att även kunna styra Spotify med den lilla fjärren.
Postad 28 april 2009 - 15:21
Plex och fjärren är som gjorda för varandra. Nu önskar jag bara att jag hittar något sätt att även kunna styra Spotify med den lilla fjärren.

/Karin
Postad 28 april 2009 - 15:25
Finns det något annat som ni stör er på med Mac Mini + Pleax-kombon? 5.1 funkar? Subtitles?
/Karin
Postad 28 april 2009 - 15:34
Har du en iMac så kan du ju ladda ned Plex och testa så att det känns bra innan du lägger ut pengar på en Mac Mini.Kom på en till sak vars svar kan bringa smolk i bägaren... På Tvixen kan man sätta "bokmärke" mitt i filmen om man behöver stänga av utan att ha sett klart. Finns någon liknande funktion i Plex? Så man slipper minnas vart man stände av och sen spola sig fram.............
Finns det något annat som ni stör er på med Mac Mini + Pleax-kombon? 5.1 funkar? Subtitles?
/Karin
För att svara på ett par av dina frågor. Plex minns automatiskt var du var sist om du måste hoppa ur en film, och man kan också lägga in flera bokmärken manuellt om man så vill. 5.1 fungerar fint, och subtitles skall också fungera bra (använder det aldrig själv så jag har bara testat vid ett tillfälle). Det jag ha problem med är att stabiliteten inte har varit den bästa i alla versioner. De uppdaterar ofta och ibland introduceras nya buggar. Man märker att det är Open Source iom att det sprutar ut nya funktioner men att allt inte är helt färdigt implementerat. Det är helt enkelt en produkt under uppbyggnad men trots det så känns den tillräckligt mogen för att köras på heltid.
Postad 28 april 2009 - 16:29

Postad 28 april 2009 - 16:54
En annan riktigt bra sak är SVTplay-plugin:et som fungerar klockrent. Väntar nu bara på att någon ska göra samma sak med TV4:s nya TV4play, samt att någon vänlig själ ska göra ett spotify-plugin.
Postad 28 april 2009 - 17:03
Håller med, stabiliteten har bättrats sedam 0.7.0, men hoppas inte det tar ett steg tillbaka när nästa stora release kommer.Har också _tidigare_ ansett instabilitet vara Plex' akilleshäl, men nu med sista uppdateringen måste jag faktiskt erkänna att det är riktigt stabilt! Allting fungerar precis som det ska. Det bästa med Plex måste definitivt vara att den läser rararkiv och samtidigt dessutom kan koppla undertextfilen till rararkivet. So, no more unraring!
En annan riktigt bra sak är SVTplay-plugin:et som fungerar klockrent. Väntar nu bara på att någon ska göra samma sak med TV4:s nya TV4play, samt att någon vänlig själ ska göra ett spotify-plugin.
Spotify kommer så fort det släpps ett API för Mac. Just nu finns det endast för linux.
Postad 29 april 2009 - 06:48

Fjärrkontrollen fungerar nästan bättre än tngtbord och mus. Av någon anledning så måste jag ibland använda tngtbordet och ibland musen. :S Nu håller den på att ta ner data från IMdb... blir lite sen till jobbet idag.... *harkel*
Förresten, skall det vara så att det inte fungerar med de olika apps'en i App store? T.ex NBC, MTV osv? Jag får meddelandet om att det inte kan levereras till min region. Det är i stort sett bara Apple trailers och SVT Play som funkar. Har ni tips om fler?
Redigerat av Unregisteredd27cb1cb, 29 april 2009 - 06:50.
Postad 29 april 2009 - 12:55
Nu står den här hemma.
Lika smidigt som vanligt att starta igång den första gången.
Fjärrkontrollen fungerar nästan bättre än tngtbord och mus. Av någon anledning så måste jag ibland använda tngtbordet och ibland musen. :S Nu håller den på att ta ner data från IMdb... blir lite sen till jobbet idag.... *harkel*
Förresten, skall det vara så att det inte fungerar med de olika apps'en i App store? T.ex NBC, MTV osv? Jag får meddelandet om att det inte kan levereras till min region. Det är i stort sett bara Apple trailers och SVT Play som funkar. Har ni tips om fler?
Många apps, som t.ex. NBC, MTV, Pandora, Hulu etc. är begränsade för USA. Med andra ord måste man ha ett amerikanskt ip-nummer för att få åtkomst till dessa.. Det går att lösa via en VPN-tunnel, t.ex. hotspotshield, som ger dig ett amerikanskt ip.
Postad 29 april 2009 - 16:11
Många apps, som t.ex. NBC, MTV, Pandora, Hulu etc. är begränsade för USA. Med andra ord måste man ha ett amerikanskt ip-nummer för att få åtkomst till dessa.. Det går att lösa via en VPN-tunnel, t.ex. hotspotshield, som ger dig ett amerikanskt ip.
Hmmm... just Hotspotshield har jag inte hittat något positivt om så jag avstår nog från just den iaf. Men tack ändå! Nu vet jag att jag lika gärna kan avinstallera NBC, MTV osv igen.

Postad 30 april 2009 - 12:12
Postad 30 april 2009 - 12:23
Eller ge mig hans nummer, så agtt jag kan få det bekräftat att garantin gäller om man sätter i mera minne själv.
Postad 30 april 2009 - 18:12
Skulle jag uppgradera internminnet hade jag nog passat på att göra det till 4 GB.
Postad 01 maj 2009 - 00:15
Jag har den senaste Mac mini med 2 GHz-processor och 1 GB RAM. Jag tycker den snurrar på bra. Vad skulle man tjäna praktiskt på att uppgradera minnet?
Skulle jag uppgradera internminnet hade jag nog passat på att göra det till 4 GB.
Det beror ju självklart på vad du använder den till. Dock får grafikkortet möjlighet att utnyttja 256mb minne om du uppgraderar ram till 2gb. Med 1gb ram som du har nu kan grafikkortet endast utnyttja 128mb.
Redigerat av shapic, 01 maj 2009 - 00:16.
Postad 01 maj 2009 - 07:50
Min Mac mini används till tre saker, Plex, iTunes och Spotify.Det beror ju självklart på vad du använder den till. Dock får grafikkortet möjlighet att utnyttja 256mb minne om du uppgraderar ram till 2gb. Med 1gb ram som du har nu kan grafikkortet endast utnyttja 128mb.
Postad 05 maj 2009 - 12:15
Postad 05 maj 2009 - 17:45
Min Mac mini används till tre saker, Plex, iTunes och Spotify.
Då tror jag faktiskt inte att det skulle göra någon märkbar skillnad. Men rätta mig någon om jag har fel.
Postad 06 maj 2009 - 13:14
Jag undrar hur de nya ibookarna står sig i prestanda till mac mini?
Blir det samma prestanda? det är ju samma klockfrekvens på CPU och samma GPU eller har jag fel?
Postad 06 maj 2009 - 17:21
Postad 06 maj 2009 - 21:27
hade vart just om nån kunde upplysa mig i ljudfrågan,
vh
Postad 06 maj 2009 - 23:10
...hepp, köpte ikväll en mini och elgatos hybrid-tuner. Får köpa tangent o mus imorgon så jag kan starta na. En sak har jag inte riktigt klart på, vill ju få ljudet från mini till tv,,, hur?? Kan ju dra det optiskt till stärkaren men vill helst slippa fler prylar i bänken. Helst bara ha mini+tv. E fasen osäker om min lx5090 har analog eller optisk in,, ajaj. Hur gör ni andra. Elgatos common interface ligger även på min inköpslista, har stora förhoppningar på denna lösning.
vh
En sån här köpte jag till min mini för att få upp ljudet till tvn och till förstärkare om man skulle vilja det. Funkar klockrent.

Postad 07 maj 2009 - 07:20
För mig går det aldrig två program samtidigt som jag vill se så jag har inte testat självVi har precis köpt en EyeTV Diversity för att se lite hur den fungerar och om den är ett alternativ till vår nuvarande Topield-box. Har bara provat gratis-kanalerna men då fungerar den ju väldigt bra. Vi tog för givet att om man köpte till EyeTV Common Interface så skulle man kunna spela in 2 kodade kanaler samtidigt, alternativt titta på en kodad kanal samtidigt som man spelar in en annan kodad kanal. Nu när jag läser i diverse forum så verkar det som att Common Interface endast fungerar till en mottagare i taget, dvs man kan inte t ex spela in en kodad kanal och titta på en annan. Är det någon som har erfarenhet av det här och vet hur det fungerar? Just nu känner jag mig ruskigt besviken och EyeTV (och även en Mac Mini) känns inte som ett alternativ till Topfield-boxen.

Du har både analogt och digitalt ljud ut från minin, så det är ju bara att dra den sladden upp till TVn. Dock borde du ju få bättre ljud om om du går via en förstärkare....hepp, köpte ikväll en mini och elgatos hybrid-tuner. Får köpa tangent o mus imorgon så jag kan starta na. En sak har jag inte riktigt klart på, vill ju få ljudet från mini till tv,,, hur?? Kan ju dra det optiskt till stärkaren men vill helst slippa fler prylar i bänken. Helst bara ha mini+tv. E fasen osäker om min lx5090 har analog eller optisk in,, ajaj. Hur gör ni andra. Elgatos common interface ligger även på min inköpslista, har stora förhoppningar på denna lösning.
vh
Postad 07 maj 2009 - 11:17
En sån här köpte jag till min mini för att få upp ljudet till tvn och till förstärkare om man skulle vilja det. Funkar klockrent.
Faen du har nog räddat min dag

Du har både analogt och digitalt ljud ut från minin, så det är ju bara att dra den sladden upp till TVn. Dock borde du ju få bättre ljud om om du går via en förstärkare.
Jo detta har jag konstaterat, problemet låg i att jag måste köra bilden via hdmi och då har jag ingen möjlighet att köra analogt ljud in på samma input i tvn. Pratade med pioneers support i fm och fick detta svar. Visst blir ljudet bättre med stärkare o b&w,,, men jag vill ha det cleant & fint

Ska absolut införskaffa en sådan pryl som almi rekommenderade,,
tack till er båda för snabb hjälp
vh
Postad 07 maj 2009 - 11:46
Vilken pioneer-modell har du? Jag har PDP-4280XD och kör från min Tvix (alltså ej Mac Mini) bild via dvi/hdmi och ljud analogt. Jag hade inga problem att göra denna kombination.Jo detta har jag konstaterat, problemet låg i att jag måste köra bilden via hdmi och då har jag ingen möjlighet att köra analogt ljud in på samma input i tvn. Pratade med pioneers support i fm och fick detta svar. Visst blir ljudet bättre med stärkare o b&w,,, men jag vill ha det cleant & fint
Ska absolut införskaffa en sådan pryl som almi rekommenderade,,
Postad 07 maj 2009 - 13:54
Vilken pioneer-modell har du? Jag har PDP-4280XD och kör från min Tvix (alltså ej Mac Mini) bild via dvi/hdmi och ljud analogt. Jag hade inga problem att göra denna kombination.
Hej jg
Jag har lx-5090. Hura kopplar du dina sladdar mellan tvix och tv?
-tvix ut= dvi/rca .... tv in= hdmi/????-
Jag har ju hdmi in i tvn på input 1,3,4. Där finns 2 analoga ljudingångar på min tv, de är kopplade till input 2(scart,rgb) samt pc ingången. Ljudngångarna är alltså kopplade till bestämda inputs och man kan mig veterligen inte korsa detta på något sätt?, hur gör du? Finns fö ingen optisk in på tvn utan bara en out.
Verkar som att billigaste adaptern för dvi+ljud till hdmi ligger på 750 spänn,, hade man kunnat spara den slanten är jag inte sen.
Almi, köpte du den genom ebay, och av den säljaren du länkat till?, hur fungerade det?
vh
Redigerat av martiin82, 07 maj 2009 - 13:55.
Postad 07 maj 2009 - 17:07
tvix ut: dvi/rcaJag har lx-5090. Hura kopplar du dina sladdar mellan tvix och tv?
-tvix ut= dvi/rca .... tv in= hdmi/????-
Jag har ju hdmi in i tvn på input 1,3,4. Där finns 2 analoga ljudingångar på min tv, de är kopplade till input 2(scart,rgb) samt pc ingången. Ljudngångarna är alltså kopplade till bestämda inputs och man kan mig veterligen inte korsa detta på något sätt?, hur gör du? Finns fö ingen optisk in på tvn utan bara en out.
tv in: hdmi ingång 3/scart
Postad 07 maj 2009 - 18:30
Faen du har nog räddat min dag
du vet ingen butik som säljer en sådan pryl!??
Hehe, vet ingen fysik butik tyvärr. Dock säljer Kabelgiganten sådana till ett lite saftigare pris

Postad 07 maj 2009 - 23:02
tvix ut: dvi/rca
tv in: hdmi ingång 3/scart
har du både scart och hdmi på input 3?? isf skiljer sig gen 8 och 9 åt på den punkten tror jag.
Jaja, har redan beställt en signalomvandlare från kabelgiganten. Upptäckte dock till min fasa att den har dvi hona precis som adaptern man fick med minin... vilket jidder,, Finns det nån kabel som går från mini-dvi till dvi, hane båda ändar som skulle göra adaptern överflödig?
inget ska vara lätt här i livet
Postad 08 maj 2009 - 12:53
Almi, köpte du den genom ebay, och av den säljaren du länkat till?, hur fungerade det?
vh
Japp jag köpte den genom ebay/säljaren jag länkade till. Gick hur smidigt som helst. Tog väl normal lång tid, dvs 3-4 arbetsdagar. Fint paketerat. Ingen tull iochmed att det är EU land.
Postad 10 maj 2009 - 10:43
Jag som e ny med mac blir imponerad över ytan, det ser riktigt snyggt ut, lätt att komma igång.
Känns som att här är mindre inställningar rent allmänt, både på gott och ont.
Det som grusade min lycka hade egentligen mest med elgatos prylar att göra. Jag har ju köpt minin som tv/boxer-nav, så det är ju mer än lite väsentligt. Eftersom alla personer på alla forum är så positiva till deras tuners och programvara har jag kommit till slutsatsen att jag måste göra något fel,, ??
Bildkvaliteten är inte i paritet med tvns inbyggda mottagare . Inte dålig men tillräckligt för att jag tvekar på denna lösning(lite sent nu dock)..
Värre är att bilden hänger sig/stannar en liten stund 1-2 ggr per minut. Detta är SJUKT irriterande. Använder precis samma aktiva antenn som jag haft tidigare till tvns tuner, där har jag aldrig haft samma problem. Jag tittade oxå på signalkvaliteten i elgatos programvara och störningarna uppstår även om styrka + signalkvalitet är 100. Någon som har koll??
Ibyggda programguiden blir jag heller inte klok på. Eftersom det är här jag ska programera inspelningar så är man ju beroende av att denna fungerar. Vissa kanaler kommer inte ens upp där även om infon på dessa kanaler visas när man zappar(som fö går väldigt långsamt)?
Allt förutom själva tv-tittandet fungerar jättebra, men det var ju av den anledningen man köpte konceptet.
Hade vart fint med förlösande tips
vm Martin
Postad 10 maj 2009 - 16:21
Av någon anledning så fungerade det mycket bättre nu ikväll. Kanske en sån enkel sak som en extra omstart löste en del knutar. Inte alls lika mycket hopp o hack i bilden nu, o det tackar jag för.
Bilden får jag nog sitta o pilla med ett tag, ska ju vara digitalt hela vägen så egentligen tycker jag inte att man ska förlora någonting.
Kvarstår gör dock guide-problemet. Hade vart kanon om någon annan eye-tv-användare kunde ge något tips på vad man kan göra åt de. Finns ju en inställning där man får välja vilken guide man vill använda sig av... Svt1 & 2 samt ett par andra kanaler är det som saknas i guiden,,
mycket frågor på den här gossen

vm
Postad 10 maj 2009 - 17:14
Många av kanalerna finns på tvtv som du får 1 års prenumeration på när du köper EyeTV. De som saknas där kan du hämta hem via XMLTV. Har inte länken i huvudet men det finns ett script som automatiskt laddar ner från tv.swedb.se. Läser du i forumet där så hittar du en länk till elgatos forum som innehåller ett script för oss svenskar....uppdatering,
Av någon anledning så fungerade det mycket bättre nu ikväll. Kanske en sån enkel sak som en extra omstart löste en del knutar. Inte alls lika mycket hopp o hack i bilden nu, o det tackar jag för.
Bilden får jag nog sitta o pilla med ett tag, ska ju vara digitalt hela vägen så egentligen tycker jag inte att man ska förlora någonting.
Kvarstår gör dock guide-problemet. Hade vart kanon om någon annan eye-tv-användare kunde ge något tips på vad man kan göra åt de. Finns ju en inställning där man får välja vilken guide man vill använda sig av... Svt1 & 2 samt ett par andra kanaler är det som saknas i guiden,,
mycket frågor på den här gossen
vm
Postad 11 maj 2009 - 05:56
Kör med eyetvcamd istället. Då bör du kunna kryptera av fler än en kanal samtidigt, kolla dock för säkerhets skull upp så eyetvcamd funkar med EyeTV Diversity (men det borde den göra).Vi har precis köpt en EyeTV Diversity för att se lite hur den fungerar och om den är ett alternativ till vår nuvarande Topield-box. Har bara provat gratis-kanalerna men då fungerar den ju väldigt bra. Vi tog för givet att om man köpte till EyeTV Common Interface så skulle man kunna spela in 2 kodade kanaler samtidigt, alternativt titta på en kodad kanal samtidigt som man spelar in en annan kodad kanal. Nu när jag läser i diverse forum så verkar det som att Common Interface endast fungerar till en mottagare i taget, dvs man kan inte t ex spela in en kodad kanal och titta på en annan. Är det någon som har erfarenhet av det här och vet hur det fungerar? Just nu känner jag mig ruskigt besviken och EyeTV (och även en Mac Mini) känns inte som ett alternativ till Topfield-boxen.
Utöver det behöver du även en server som delar ut kortet, och en usb-kortläsare. Serverprogramvaran finns mig veterligen bara till Linux och Windows.
Exempelvis kan du köpa en Dreambox 500T-klon för 1400 (sök på blocket), och dela ut kortet från den. Då får du som bonus en extra digitalbox att sätta vid en annan tv om du vill. Om du köper en klon så passa dig bara för vilken image du lägger in, du måste lägga in en image utan s.k. "time bomb".
Postad 11 maj 2009 - 17:37
Postad 11 maj 2009 - 18:47
Både kul och tråkigt. Längtar efter en väl fungerande biblioteksmodell, men mycket trevligt att de satsar på stabilitet. Steget börjar närma sig då till och med jag går över till Plex. Frågan är då bara vilken dator jag skall köra det påPlex 0.8 är släppt! Första släppet i den stabila grenen. Dvs inga nya funktioner kommer att släppas som 0.8 utan bara fler plug-ins och ev. buggfixar. http://elan.plexapp....eight-released/

Testade i morse och ja, det är väldigt stabilt., fast några små nyheter fick vi iaf.
Postad 12 maj 2009 - 08:10
Förlåt att jag är nyfiken, men vad menar du med en fungerande biblioteksmodell? Hur vill du ha det? Jag tycker att nuvarande system fungerar bra när man väl lärt sig hantera den/förstått hur den är designad.
Postad 12 maj 2009 - 08:26
Utvecklingen av 0.9 började redan innan 0.8 var klartOroa dig inte! Utvecklingen av 0.9 börjar snart!
Förlåt att jag är nyfiken, men vad menar du med en fungerande biblioteksmodell? Hur vill du ha det? Jag tycker att nuvarande system fungerar bra när man väl lärt sig hantera den/förstått hur den är designad.

Mitt största problem med biblioteket är att den inte kan använda metadata som ett komplement för IMDB och TheTVDB. Alla mina TV-filer är noga taggade och fungerar perfekt i ett program som Front Row, men iom att 75% av allt material jag har inte finns med på TheTVDB så blir biblioteksfunktionen ganska värdelös för mig då det mesta ligger under videos och vissa saker ligger i biblioteket. Det blir väldigt utspritt och fil-vyn är ju inte precis jätte vacker, även om det blivit bättre.
Det finns långtgående planer för att skriva om bibliotekskoden som skall göra funktionen betydligt mer flexibel. Se här för en lista över diskutioner.
Redigerat av Phindus, 12 maj 2009 - 08:27.
Postad 12 maj 2009 - 11:59
Ang. stabilitet. Det är ju tänkt att utvecklingen ska ske i de udda nummerserierna och de jämna ska vara stabila releaser för de som inte vill leva på kanten s.a.s. Misstaget som gjordes med steget från 0.5 till 0.7 var ju att 0.6 aldrig släpptes...
Postad 14 maj 2009 - 16:44
Postad 19 maj 2009 - 10:06
* Lyssna på Musik (helst via spotifly)
* Kika på film (ligger på NAS i Nätverket)
* Kolla på TV (har en dreambox, kanske går att streama den direkt till Mac-Minin?)
* Surfa på nätet i ett snyggt gränssnitt
finns det någon applikation som möjliggör alla dessa funktioner?
Postad 20 maj 2009 - 10:22
Jag har tidigare skrivit att Plex ibland har problem att hitta rätt film, men jag har tidigare kunnat rätta till det genom att ändra namn på filerna, men nu förstår jag inte logiken. Jag har en mapp som heter "Futurama - Bender's Game (2008)", i den ligger en fil som heter "Futurama - Benders.Game.2008.720p.BluRay.x264.mkv", men Plex envisas med att påstå att det är "The Messenger: The Story of Joan of Arc"!? Hur lika är de namnen på en skala?
Nu heter både mappen och filen samma, "Futurama - Bender's Game (2008)", men Plex envisas med att tro att det är "The Messenger". Innan senaste uppdateringen av Plex kunde jag manuellt gå in och ändra namn på filmen i Plex, men när jag uppdaterade så ändrade den tillbaka och nu spelar det ingen roll om jag ändrar namnet, den ändrar tillbaka.
Någon som har några idéer på en lösning?
Postad 20 maj 2009 - 11:42
Nej, inte i dagsläget finns det inget som klarar allt.Denna tråd är 40 sidor, tyvärr så har jag inte möjligheten att läsa igenom samtliga sidor, men vad är den bästa "mediacenter" programvaran att slänga in på MAC minin?.. Det jag vill kunna göra är:
* Lyssna på Musik (helst via spotifly)
* Kika på film (ligger på NAS i Nätverket)
* Kolla på TV (har en dreambox, kanske går att streama den direkt till Mac-Minin?)
* Surfa på nätet i ett snyggt gränssnitt
finns det någon applikation som möjliggör alla dessa funktioner?
Musik och film: Plex. Inget stöd för Spotify (än kan väl tiläggas. Däremot kan du starta Spotify innifrån Plex).
TV: Vet ej .
Surfa? Safari eller Firefox. Finns inte inbyggt, men kan startas innifrån Plex.
Postad 20 maj 2009 - 15:26
Nu heter både mappen och filen samma, "Futurama - Bender's Game (2008)", men Plex envisas med att tro att det är "The Messenger". Innan senaste uppdateringen av Plex kunde jag manuellt gå in och ändra namn på filmen i Plex, men när jag uppdaterade så ändrade den tillbaka och nu spelar det ingen roll om jag ändrar namnet, den ändrar tillbaka.
Någon som har några idéer på en lösning?
Testa ta bort den från biblioteket och sen refresha igen.
Postad 21 maj 2009 - 07:50
Testa ta bort den från biblioteket och sen refresha igen.
Det har jag testat. Nästa steg blir väl kanske att radera hela biblioteket och börja om, men det vore skönt att slippa.
Postad 24 maj 2009 - 10:30
* Jag tycker inte att bildkvaliten är riktigt 100. Ser ut som man har en dåligt grafikkort Svårt att förklara men det grafiska ligger lite dubbelt ser det ut som. När jag startar Plex sen och kör filmer och serier ser man inte av det lika lätt som direkt i osx. Har det kopplat minidisplay-dvi, sen dvi-hdmi kabel till tvn. Använder upplösningen 1280x720 60Hz på tvn. Förmodligen inte den bästa kanske.
Vad är dem ultimata kopplingarna och kablarna för bild? Och vilka upplösningar på tv och macbook/mini är dem ultimata? Vill köra pixelxpixel utan svarta kanter.
* Mina uppspelningsmaterial ligger på en Nas som jag kommer åt trådlöst via 802.11g. Ibland när man tittar på vissa 720p klipp I Plex så hackar det titt som tätt. Man får sätta igång igen med play knappen. Verkar som den inte klarar att buffra riktigt.
Är det ngn inställning bara eller pallar inte .g nätverket att skicka över tillräckligt snabbt. Behövs .n?
Mitt syfte med min förhoppningsvis kommande mini är:
* Plex 720p mest nu men även klara 1080 klanderfritt (biblioteket liggandes på nasen)
* Spotify
* Safari
* Iphoto
* Transmission (som jag tänkte styra via remote desktop från macbooken och rss)
Räcker minstingen med lite xtra minne till 2gb för detta.
Redigerat av matte2k, 24 maj 2009 - 12:23.
Postad 24 maj 2009 - 22:20
Har gått länge i tankarna att skaffa en Mini. Har idag en ny Macbook alu som jag kopplar till min Samsung LCD 32a serie 4 men upplever vissa problem som jag helst vill lösa innan jag skaffar en Mini helt dedikerad åt tvn är:
* Jag tycker inte att bildkvaliten är riktigt 100. Ser ut som man har en dåligt grafikkort Svårt att förklara men det grafiska ligger lite dubbelt ser det ut som. När jag startar Plex sen och kör filmer och serier ser man inte av det lika lätt som direkt i osx. Har det kopplat minidisplay-dvi, sen dvi-hdmi kabel till tvn. Använder upplösningen 1280x720 60Hz på tvn. Förmodligen inte den bästa kanske.
Vad är dem ultimata kopplingarna och kablarna för bild? Och vilka upplösningar på tv och macbook/mini är dem ultimata? Vill köra pixelxpixel utan svarta kanter.
* Mina uppspelningsmaterial ligger på en Nas som jag kommer åt trådlöst via 802.11g. Ibland när man tittar på vissa 720p klipp I Plex så hackar det titt som tätt. Man får sätta igång igen med play knappen. Verkar som den inte klarar att buffra riktigt.
Är det ngn inställning bara eller pallar inte .g nätverket att skicka över tillräckligt snabbt. Behövs .n?
Mitt syfte med min förhoppningsvis kommande mini är:
* Plex 720p mest nu men även klara 1080 klanderfritt (biblioteket liggandes på nasen)
* Spotify
* Safari
* Iphoto
* Transmission (som jag tänkte styra via remote desktop från macbooken och rss)
Räcker minstingen med lite xtra minne till 2gb för detta.
1) "Ultimata" bildinställningar är såklart att köra samma upplösning ut från Mac:en som TV:n har native. Dvs, har din tv 1280x720 faktiska pixlar så ska du köra ut samma upplösning från Mac:en, och om det är 1920x1080 som är native på din TV så ska du helst skicka ut den upplösningen. Personligen tycker jag inte att olika kopplingar ger några större skillnader, jag kör med den medföljande MiniDVI->DVI adaptern och sedan DVI->HDMI och bilden blir alldeles utomordentlig. Samma bild får jag om jag kör MiniDisplayPort->HDMI.
2) Jag har kört 720p och 1080p i relativ hög bitrate över ett .n-nätverk utan några som helst problem, så det kan mycket väl bero på .g-nätverkets begränsningar på 54mbit/s. Testa att köra trådat och se om problemen kvarstår. Kan inte tänka mig att du kan köra 1080p-filmer över ditt .g-nätverk.
3) "Minstingen" med uppgraderat RAM till 2gb skiljer sig inte prestandamässigt med den dyrare versionen, det enda som skiljer är hårddiskutrymmet (vilket för din del inte bör spela någon roll iom din NAS). 720p-filmer i mkv container kan jag gå i god för fungerar klanderfritt även i höga bitrates. 1080p-filmer kan dock säkert bli för tungt om det är alldeles för höga bitrates, men alla de som jag har testat har fungerat utan några som helst problem.
EDIT: Såg nu att din TV är en 32" och har 1366x768 pixlar, och då är det ju rätt meningslöst att spela upp 1080p filmer.
Redigerat av shapic, 24 maj 2009 - 22:23.
Postad 25 maj 2009 - 10:45
Det du borde göra är ju att köra pixelmappat 1366x768 (1360x768) för att få det så skarpt som möjligt. Dock kan jag inte din TV så bra, men på min får man då köra VGA men det blir skarpt och bra.Har gått länge i tankarna att skaffa en Mini. Har idag en ny Macbook alu som jag kopplar till min Samsung LCD 32a serie 4 men upplever vissa problem som jag helst vill lösa innan jag skaffar en Mini helt dedikerad åt tvn är:
....
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar