* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *
1225 svar till detta ämne
Postad 03 February 2011 - 22:36
Dunhillen
-
Dunhillen
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag har lite funderingar kring XTZ Class A100 D3. Jag köpte en olyssnad strax efter jul efter att varit stereolös ett antal år. Anledningen till att jag köpte den var alla positiva recensioner och bra omdömen den fått. Till att börja med var den kopplad till mina gamla Audio Pro Black Diamond v.1 men jag var inte nöjd med ljudet. Lät alldeles för tunt med påfrestande diskant/övre mellanregister. Lyssningströttheten kom på direkten.
Jag tänkte att högtalarbyte var lösningen, och då jag ändå tänkt köpa nya så tog jag och lyssnade på ett gäng i den lokala HiFi-butiken. Valet föll på M.A. Silver RX6 som lät fantastiska i butiken. Nu när jag har dem hemma så är jag ändå inte nöjd. Basen är fast och stadig, men det känns liksom tidigare tunt, som om mellanregistret saknas. Diskanten är framträdande och ganska påfrestande. Kyligt kanske är rätt beskrivning?
Jag vet inte vad det beror på. Känns som om XTZ:n inte vill spela ihop med högtalarna. "Fenomenet" kvarstår oavsett musikkälla: analogt från bluray, digitalt från bluray, vinyl genom inbyggt RIAA, vinyl genom pro-jects RIAA-steg, från dator genom EMU-404.
Jag vet att mitt lyssningsrum (som även är sovrum, vardagsrum osv) inte nära är akustiskt optimalt; mkt kala väggar, kort avstånd från lyssningsplatsen till högtalarna osv. Funderar på om det kan vara boven i dramat.
Någon som känner igen sig? Någon som spelar RX6:or (eller andra M.A.) tillsammans med XTZ? Någon som har haft akustiska problem i ett litet rum och löst det på ett bra och smidigt sätt?
Tacksam för alla typer av kommentarer!
Bifogar, om det nu fungerar, en bild på planlösningen på rummet i fråga. Högtalarna är de två svarta rektanglarna. Mellan dem står en låg tv-bänk. Tv:n sitter på väggen ovanför bänken.
rum_3.jpg 22.04K
5 Antal nerladdningar
Postad 05 February 2011 - 19:32
Apachez
-
Apachez
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Ja har snarlikt konstruktion av mitt vardagsrum och det tips jag kan ge på rak arm är att du ska provlyssna med att ha högtalarna rakt fram såsom på bilden vs att rikta in dom mot soffan.
Ett tips är att köpa en billig laserpekare för att underlätta riktandet
Postad 09 February 2011 - 12:21
Dunhillen
-
Dunhillen
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack för tipset. Har provat lite olika vinklar. Visst skiljer det, men problematiken kvarstår. Ska nog ta och låna hem en stärkare med mörkare klang och avgöra om det är rummet eller XTZ:n som spökar
Postad 12 March 2011 - 09:56
lazpete
-
lazpete
-
Användare
-
-
246 inlägg
Tack för tipset. Har provat lite olika vinklar. Visst skiljer det, men problematiken kvarstår. Ska nog ta och låna hem en stärkare med mörkare klang och avgöra om det är rummet eller XTZ:n som spökar
Det är garanterat rummet som spökar. Testa vad som händer om du placerar högtalarna på en kortsida istället, det kan göra stornskillnad. Få upp lite grejjer på väggarna dämpar också lite reflexer, vilket brukar vara till stor hjälp för ett naturligare ljud.
Postad 19 March 2011 - 00:56
Unregistered1e1b5146
-
Unregistered1e1b5146
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
om man bryggar detta steg kan de agera som sub steg då eller är det onödigt? har redan detta hemma i mitt system men e sugen på en 2 kanalare men den har bättre steg i sig.. å vet inte va ja ska göra med xtz steget någon som har en ide??
Postad 08 April 2011 - 09:49
Unregistered328ea9a3
-
Unregistered328ea9a3
-
Användare
-
-
214 inlägg
Har införskaffat en A100 D3. Spelar mestadels från datorn via optisk kabel, och undrar då hur jag ska ställa in mitt ljudkort för bästa ljud under dessa förutsttningar. Ljudkortet är ett Asus Xonar D2, meny ser ut som följer http://forumbilder.s...2011104411A74b8
Postad 26 April 2011 - 19:42
kungzlatan
-
kungzlatan
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag hör ingen som helst skillnad mellan läge A och AB oavsett om jag kör optiskt från airporten eller vinyl.
Några speciella volymer det utmärker sig på etc?
Jag har verkligen letat efter ljudskillnad men icke. Kanske mina öron som är kassa
EDIT Kan lägga till, har låtit den gå varm länge etc.
Redigerat av kungzlatan, 26 April 2011 - 19:45.
Postad 26 April 2011 - 20:08
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Jag hörde inte heller någon skillnad när jag hade den...försäljningstrick?
Postad 26 April 2011 - 22:06
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Jag hör ingen som helst skillnad mellan läge A och AB oavsett om jag kör optiskt från airporten eller vinyl.
Några speciella volymer det utmärker sig på etc?
Jag har verkligen letat efter ljudskillnad men icke. Kanske mina öron som är kassa 
EDIT Kan lägga till, har låtit den gå varm länge etc.
Skillnaden ligger i transientåtergivningen, d.v.s. snabba ljudförlopp. Har man högtalare som s.a.s. inte hänger med i svängarna blir det naturligtvis ingen skillnad. Själv kör jag jämt i klass A med mina Swans Diva och trots högre elräkning är det ljudmässigt värt det plus att den också värmer så gött på vintern.
Postad 27 April 2011 - 15:00
kungzlatan
-
kungzlatan
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Skillnaden ligger i transientåtergivningen, d.v.s. snabba ljudförlopp. Har man högtalare som s.a.s. inte hänger med i svängarna blir det naturligtvis ingen skillnad. Själv kör jag jämt i klass A med mina Swans Diva och trots högre elräkning är det ljudmässigt värt det plus att den också värmer så gött på vintern. 
Då antar jag att mina högtalare inte hänger med, trots att dom har ett nypris på 16k vilket överstiger förstärkaren en bra bit. Känsligare/bättre högtalare kan göra skillnad i Klass A drift, men vem använder isåfall en förstärkare i 5000:- klassen?
Redigerat av kungzlatan, 27 April 2011 - 15:00.
Postad 28 April 2011 - 03:12
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Då antar jag att mina högtalare inte hänger med, trots att dom har ett nypris på 16k vilket överstiger förstärkaren en bra bit.
Känsligare/bättre högtalare kan göra skillnad i Klass A drift, men vem använder isåfall en förstärkare i 5000:- klassen?
Nja, nu är ju inte XTZ stärkaren något i 5000:- klassen utan skall jämföras med något runt 15-20.000:-. Stod själv i valet och kvalet mellan en stärkare för 20.000:- och denna men eftersom XTZ stärkaren lät bättre var valet lätt. Prestige inköp har jag slutat med för många år sen och letar numera vid behov endast efter ljudkvalité. Samma sak med mina Swans Diva för 15.000:-. Kinesiska de med och med en ljudåtergivning som är helt fantastisk i förhållande till priset.De spöade för övrigt också vid en test, för en del år sen, ett par 40.000:- B&W högtalare i samma storlek och utförande. Man skall aldrig stirra sig blind på priset och per automatik tro att allt är bättre bara för att det kostar mera. Detta gäller speciellt när man är och nosar på high-end prylar. Kineserna har blivit rätt duktiga även där...
Postad 21 July 2011 - 19:47
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Undrar om XTZ snart kommer med en ny modell? Bypass från hembio förstärkare mm, och gjord för att hantera deras Divine 100.49.
Det behövs en 2 kanalare i High end klass med  Alt ett försteg och ett trimmat class AP100.
Redigerat av Audio One, 21 July 2011 - 19:48.
Postad 18 August 2011 - 20:24
Oliviro
-
Oliviro
-
Rookie
-
5 inlägg
Köpte nyligen en class-a100 förstärkare och när jag koppar in den får jag ett konstigt meddelande som lyder: Key lock. Har letat både på enheten, manualen samt google om hur fan jag får bort denne. Någon som vet?
Edit: D3 modellen dvs.
Edit2: Ringde Fyndbörsen och de ville att jag skulle skicka in den. Roligt.
Redigerat av Oliviro, 19 August 2011 - 11:12.
Postad 15 September 2011 - 16:37
davjo415
-
davjo415
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Funderar på att komplettera mina Audiovector ki3 Signature med XTZ class A 100 D3 samt deras CD 100.
Vad tror ni om den kombinationen?
Postad 15 September 2011 - 16:46
fackamato
-
fackamato
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Funderar på att komplettera mina Audiovector ki3 Signature med XTZ class A 100 D3 samt deras CD 100.
Det blir säkert bra, men jag hade inte gjort det. För de pengarna får man _mycket_ mer om man letar begagnat.
Postad 15 September 2011 - 19:51
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Klarar dina högtalare att leva utan tonkontroller är XTZ stärkaren ett givet val med sitt fantastiska pris/prestanda förhållande. CD 100 vet jag ingenting om, men i allmänhet brukar en dyrare DVD spelare spöa de flesta CD spelare i ljudkvalité.
Postad 15 September 2011 - 20:02
davjo415
-
davjo415
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Ljudkontroller behövs inte nej. Cd-spelaren inbillar jag mig är en bra lekkamrat till förstärkaren, men är såklart även ett sätt att få det att se snyggt ut i hyllan
Postad 15 September 2011 - 21:01
Lovsta
-
Lovsta
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Det blir säkert bra, men jag hade inte gjort det. För de pengarna får man _mycket_ mer om man letar begagnat.
Har svårt att se vad som skulle va bättre för dessa pengar, t.o.m om man letar på begagnatmarknaden.
Redigerat av Lovsta, 15 September 2011 - 21:01.
Postad 15 September 2011 - 21:15
davjo415
-
davjo415
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
En fundering... Hur mycket ström drar förstärkaren i klass A respektive AB? Jämfört med en annan strömstark förstärkare typ NAD. Dvs hur mycket påverkar den elräkningen?
Postad 15 September 2011 - 21:31
Lovsta
-
Lovsta
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
En fundering... Hur mycket ström drar förstärkaren i klass A respektive AB? Jämfört med en annan strömstark förstärkare typ NAD. Dvs hur mycket påverkar den elräkningen?
Är inte helt hundra på detta, men borde det inte bara vara för elförbrukningen att om man lirar högt i klass A är det bara lite som att lira jävligt högt i klass AB.
Postad 05 January 2012 - 21:44
Rickard-76
-
Rickard-76
-
Användare
-
-
137 inlägg
Är inte helt hundra på detta, men borde det inte bara vara för elförbrukningen att om man lirar högt i klass A är det bara lite som att lira jävligt högt i klass AB.
Klass A förstärkare ska dra full effekt/watt oavsett volym pådrag , iaf om det är en äkta Klass A
Postad 06 January 2012 - 21:36
Unregisteredc00984d2
-
Unregisteredc00984d2
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Min slog av idag och det står "power button err" någon som haft liknande
Problem? A100 D2 har jag.
Postad 27 June 2012 - 21:23
Nizze_
-
Nizze_
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej! Den knäpper klickar lite från min förstärkare. Liknande ljudet som är när man byter källa. Ljudet kommer från förstärkaren inte högtalarna. Gissar att det har med värme att göra. Någon som vet? Det är en XTZ Class A-100 D3 jag har.
Postad 02 October 2012 - 19:41
Unregisteredb0ae60f5
-
Unregisteredb0ae60f5
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hej! Den knäpper klickar lite från min förstärkare. Liknande ljudet som är när man byter källa. Ljudet kommer från förstärkaren inte högtalarna. Gissar att det har med värme att göra. Någon som vet?
Det är en XTZ Class A-100 D3 jag har.
Lyfter denna lite. Även jag har samma fenomen men med en helt annan förstärkare. Någon som vet vad det kan bero på?
Postad 02 October 2012 - 19:56
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Kan vara en kondensator som håller på och ta slut.
Postad 08 October 2012 - 21:26
TFagerlund
-
TFagerlund
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hej! Den knäpper klickar lite från min förstärkare. Liknande ljudet som är när man byter källa. Ljudet kommer från förstärkaren inte högtalarna. Gissar att det har med värme att göra. Någon som vet?
Det är en XTZ Class A-100 D3 jag har.
Läste bland omdömena på Prisjakt att det förmodligen är kylflänsarna i chassit som ger oljud ifrån sig när de blir varma, pga spänningar. Edit: Har själv dessa knäppningar i min D3a. Det knäpper som mest när jag kör i klass A. Inget som stör mig iaf.
Redigerat av TFagerlund, 10 March 2013 - 17:16.
Postad 28 November 2012 - 22:23
uefacupen
-
uefacupen
-
Användare
-
-
206 inlägg
Jag har införskaffat en class A-100 D3 och letar nu efter en mediaspelare av något slag vill helst ha något skärmlöst eller styrbart via android platta eller mobil.
Det jag har tänkt för att spela upp mina mp3, flac samt spotify med minst förlust är en https://www.prisjakt...kt.php?p=309928 optiskt inkopplad och matad från en androidplatta. Är jag på rätt spår?
Postad 28 November 2012 - 23:21
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Jag har införskaffat en class A-100 D3 och letar nu efter en mediaspelare av något slag vill helst ha något skärmlöst eller styrbart via android platta eller mobil.
Det jag har tänkt för att spela upp mina mp3, flac samt spotify med minst förlust är en https://www.prisjakt...kt.php?p=309928 optiskt inkopplad och matad från en androidplatta. Är jag på rätt spår?
Satsa på en Sonos Connect och optiskt in istället så får du en ljudkvalité som motsvarar XTZ stärkaren.
Postad 19 December 2012 - 07:41
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Satsa på en Sonos Connect och optiskt in istället så får du en ljudkvalité som motsvarar XTZ stärkaren.
Med en Sonos Connect tvingas man väl att styra volymen från förstärkaren? Man vill ju kunna ha fast volym på förstärkaren och styra via Sonos, speciellt om man har flera zoner så man slipper stå och fippla med två olika fjärrkontroller medan man använder systemet. Det står att man kan använda Class A100 D3 som slutsteg i en hembio, men det verkar inte finnas någon dedikerad funktion för det, eller? Kan man ställa in en av line in-kanalerna på att alltid hålla maxvolym? Hittar inget om detta i manualen. Om man tvingas använda pre-in får man ju minst sagt fulkoppla, för man vill ju inte ALLTID använda förstärkaren som slutsteg utan kunna switcha mellan att använda det inbyggda försteget och att bypassa det utan att behöva koppla om på baksidan... Vill man bara använda den som slutsteg köper man väl det rena slutsteget i stället, eller?
Postad 19 December 2012 - 18:33
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Du kan köra med Sonos volymkontroll men stärkarens är mycket bättre och mer precis så den är att föredra.
Sonos DAC är medelbra medan den som sitter i stärkaren är en Analog Devices 1955 som är en proffs DAC med ljudkvalité därefter.
Har själv den här kombinationen tillsammans med ett par högtalare och en sub från Swans vilket ger ett high end ljud till förhållande lågt pris.
Skulle inte rekommendera att du använder slutsteget till att växla mellan 2 kanal och hembio då du troligtvis får olika volym mellan enheterna.
Redigerat av perri, 19 December 2012 - 18:44.
Postad 21 December 2012 - 00:08
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Du kan köra med Sonos volymkontroll men stärkarens är mycket bättre och mer precis så den är att föredra. Sonos DAC är medelbra medan den som sitter i stärkaren är en Analog Devices 1955 som är en proffs DAC med ljudkvalité därefter. Har själv den här kombinationen tillsammans med ett par högtalare och en sub från Swans vilket ger ett high end ljud till förhållande lågt pris. Skulle inte rekommendera att du använder slutsteget till att växla mellan 2 kanal och hembio då du troligtvis får olika volym mellan enheterna.
Nu blev det nog lite rörigt här. Hur menar du att jag ska göra för att kunna använda Sonos volymkontroll? Att förstärkarens volymkontroll är mer precis är fullständigt ointressant då det är opraktiskt av andra anledningar att använda den. Om jag vill använda förstärkarens volymkontroll kan jag köpa i princip vilken förstärkare som helst, frågan är om XTZ skulle lösa mina problem. Vilken ingång ska jag koppla Sonos i för att kunna styra volymen via Sonos? OBS: att manuellt behöva vrida upp volymen på förstärkaren till max varje gång jag vill använda Sonos är precis det jag vill undvika. Om jag kopplar genom Pre-in måste jag ju koppla bort byglarna, och kan alltså inte använda någon annan kanal på förstärkaren eftersom jag då kopplat bort försteget helt. Eller? Hur låser jag en av förstärkarens ingångar på maximal ljudnivå? Nu hade jag inte tänkt att använda slutsteget till just hembio, men hur menar du att det skulle vara en dålig ide? Det går ju att justera nivån per kanal i hembioförsteget. Att använda lösa slutsteg till t.ex frontkanalerna är knappast något ovanligt, menar du att det skulle vara något problem med just XTZ:s slutsteg? Låter inte troligt. Eller menar du att ljudet vid tvåkanalslyssning skulle bli högre än vid filmtittande? Det kvittar ju helt och hållet i så fall.
Redigerat av MartinP666, 21 December 2012 - 00:09.
Postad 21 December 2012 - 02:21
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Du krånglar till det lite för mycket för dig. I Sonos programvara ställer du in antingen volymkontroll eller fast volym. Thats it! På förstärkaren ställer du in den maximala volym du har tänkt dig samtidigt som du har volymen på max i Sonos. Sen är det bara att öka eller sänka volymen i Sonos efter humör.
Koppla in Sonos och stärkaren optiskt med toslink så kopplar du förbi Sonos DAC och använder dig av den bättre i stärkaren. På detta sätt får du ett mycket bättre ljud. Har ingenting med volymen att göra.
Skall du använda slutsteget separat av någon anledning samtidigt som du vill använda hela förstärkaren i ett annat sammanhang får du löda ihop en liten apparat bestående av ett fyrpoligt växlande relä, en skärmbox samt phonokontakter.
Postad 21 December 2012 - 09:15
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Du krånglar till det lite för mycket för dig. I Sonos programvara ställer du in antingen volymkontroll eller fast volym. Thats it! På förstärkaren ställer du in den maximala volym du har tänkt dig samtidigt som du har volymen på max i Sonos. Sen är det bara att öka eller sänka volymen i Sonos efter humör. Koppla in Sonos och stärkaren optiskt med toslink så kopplar du förbi Sonos DAC och använder dig av den bättre i stärkaren. På detta sätt får du ett mycket bättre ljud. Har ingenting med volymen att göra.
Jag krånglar inte alls till det. Jag vet inte om du missförstår vad jag skriver men din lösning är ingen lösning. Om jag ställer in "volymkontroll" i Sonos så måste jag maxa förstärkaren varje gång jag vill lyssna på Sonos. Om jag sedan switchar till CD så är förstärkarens volymkontroll maxad, så om jag missar att skruva ner blir det ett helvetiskt liv. Det vill jag undvika. På en förstärkare med fast linjeingång, t.ex Hegel H100/H200, går volymen automatiskt upp till max när jag väljer den kanalen (där jag då kopplat in min Sonos Connect), och förstärkarens volymratt blir verkningslös. När jag sedan switchar till CD så går volymen ner till den nivå den var på tidigare. Om inte detta går att göra på XTZ-förstärkaren så har den helt enkelt inte den funktion jag söker. Jag antar att man kan koppla in Sonos via pre-in, men då kan man inte koppla in någon annan utrustning eftersom försteget då är helt bortkopplat. Korrekt? En hyfsad lösning vore om volymen var separat för varje line in, men det antar jag att den inte är? Dvs. om jag ställer den på max och byter kanal så är den fortfarande på max? Att koppla med Toslink löser väl inte mitt problem på något sätt, för jag antar att den inte har någon optisk ingång där volymen alltid är maxad? Skall du använda slutsteget separat av någon anledning samtidigt som du vill använda hela förstärkaren i ett annat sammanhang får du löda ihop en liten apparat bestående av ett fyrpoligt växlande relä, en skärmbox samt phonokontakter.
Ja det verkar så. Dåligt uttänkt av dem. Man vill ju kunna använda en bra stereoförstärkare som slutsteg för frontarna i en hembio. Nu har jag ingen surroundreceiver alls, så för min del är just den användningen rent teoretisk. Men det sabbar ju även min önskan om att kunna reglera volymen via Sonos-kontrollern.
Postad 21 December 2012 - 13:05
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Du får nog lära dig att uttrycka dig lite bättre. Varför inte bara ställa frågan "har XTC D3 förstärkaren en eller flera linjeingångar med variabel känslighet?" Svar: nej det har den inte. Så köp du dig en Hegel förstärkare.
Postad 21 December 2012 - 20:27
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Du får nog lära dig att uttrycka dig lite bättre. Varför inte bara ställa frågan "har XTC D3 förstärkaren en eller flera linjeingångar med variabel känslighet?" Svar: nej det har den inte. Så köp du dig en Hegel förstärkare.
Vad snackar du om? Det är inte variabel känslighet jag är ute efter. Vad nu det skulle vara för något. Eftersom det mig veterligen inte finns någon feature som heter så på någon förstärkare, så hade det nog inte gjort min fråga tydligare för någon. Jag tror inte det är mitt sätt att uttrycka mig som är problemet här. Jag är alltså ute efter en linjeingång med fast (max-)volym, en ingång som inte stryper volymen, precis som den ingång alla dedikerade slutsteg har, och som bl.a. de flesta Hegel-förstärkarna har, och som de kallar HTI (home theatre input). Det finns fler än Hegel, det är bara ett exempel. Jag tror inte funktionen har något vedertaget namn, så det är lite svårt att söka efter det. Men variabel känslighet är inte det jag söker. Grundproblemet är alltså att hitta en lösning som låter mig kontrollera volymen via Sonos när jag lyssnar på musik, finns det någon annan funktion som möjliggör detta så vill jag gärna veta det. Att själv ratta upp volymen på max och sedan ratta ner den igen när man byter från Sonos till en annan källa är alltså ingen acceptabel lösning. Så kan man göra på precis alla förstärkare med linjeingångar, men det löser inte mitt problem på ett bra sätt. Jag sålde en Hegel H200 idag och tittar mig omkring efter en billigare ersättare, men XTZ Class A D3 verkar helt enkelt inte vara det jag söker.
Postad 21 December 2012 - 22:30
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Jodå, finns en del sådana. Helt enkelt en volymkontroll som sitter på linjeingångssteget.
Men jag ger upp när det gäller dig för något mer osammanhängande i en beskrivning var det länge sen jag har varit med om.
Eller är det någon annan här på tråden som fattar vad den här killen menar?
Postad 21 December 2012 - 23:48
fackamato
-
fackamato
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Om du maste andra volym mellan olika ingangar pa forstarkaren sa ar det ju uppenbarligen prylarna som du har inkopplade som inte ar ratt installda. Max volym pa allt som gar in i starkaren, saklart. Den har ju egen volympot.
Postad 22 December 2012 - 09:41
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Jodå, finns en del sådana. Helt enkelt en volymkontroll som sitter på linjeingångssteget. Men jag ger upp när det gäller dig för något mer osammanhängande i en beskrivning var det länge sen jag har varit med om.
Eller är det någon annan här på tråden som fattar vad den här killen menar?
DU ger upp? Du har ju bara kommit med förvirrade icke-lösningar sedan jag ställde frågan. Volymkontroll på linjeingångssteget? Ja det kanske funkar, om någon skulle veta vad det var för något. Jag vill INTE ha variabel volymkontroll på den specifika linjeingången, det är ju precis det jag sagt hela tiden. Men om jag nu är så dålig på att beskriva vad jag söker så kanske det blir lättare att förstå om jag kopierar text från manualen till Primare I22: A d v a n c e d s e t t i n g s To set input 4 to fixed level Input 4 can be configured to provide high-quality amplification of the main channels of a surroundsound processor, with volume control provided by the processor. Note: This will give full-volume output.http://www.primare.n...ide_English.pdf - sida 7 Eller från Hegel H100: Home Theater. The Home Theater input is a maximum volume line level input with the volume setting permanently set at volume step 75. The HT input is used when connecting the H100 to a surround processor with internal adjustable volume.http://www.vmax-serv...erManualpdf.pdf - sida 4 Blev det klarare nu? Eller behöver deras copywriters också en lektion i läsförståelse från dig? Om du maste andra volym mellan olika ingangar pa forstarkaren sa ar det ju uppenbarligen prylarna som du har inkopplade som inte ar ratt installda. Max volym pa allt som gar in i starkaren, saklart. Den har ju egen volympot.
Om det hade varit en CD-spelare så hade du haft rätt. Men nu är det en Sonos-anläggning, med egen volymkontroll - SOM JAG VILL ANVÄNDA! Om det inte fanns någon användning för en ingång med fast maxvolym är det väl ganska konstigt att fler och fler tillverkare lägger till en sådan på sina förstärkare.
Postad 22 December 2012 - 09:51
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
DU ger upp? Du har ju bara kommit med förvirrade icke-lösningar sedan jag ställde frågan. Volymkontroll på linjeingångssteget? Ja det kanske funkar, om någon skulle veta vad det var för något. Jag vill INTE ha variabel volymkontroll på den specifika linjeingången, det är ju precis det jag sagt hela tiden.
Men om jag nu är så dålig på att beskriva vad jag söker så kanske det blir lättare att förstå om jag kopierar text från manualen till Primare I22:
A d v a n c e d s e t t i n g s
To set input 4 to fixed level Input 4 can be configured to provide high-quality amplification of the main channels of a surroundsound processor, with volume control provided by the processor. Note: This will give full-volume output.
http://www.primare.n...ide_English.pdf - sida 7
Eller från Hegel H100:
Home Theater. The Home Theater input is a maximum volume line level input with the volume setting permanently set at volume step 75. The HT input is used when connecting the H100 to a surround processor with internal adjustable volume.
http://www.vmax-serv...erManualpdf.pdf - sida 4
Blev det klarare nu? Eller behöver deras copywriters också en lektion i läsförståelse från dig?
Om det hade varit en CD-spelare så hade du haft rätt. Men nu är det en Sonos-anläggning, med egen volymkontroll - SOM JAG VILL ANVÄNDA! Om det inte fanns någon användning för en ingång med fast maxvolym är det väl ganska konstigt att fler och fler tillverkare lägger till en sådan på sina förstärkare.
Atoll IN100SE har det du söker, kan också fås med DAC med spdif ingång summa ca 10000 kr //Mike
Postad 22 December 2012 - 15:27
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Blev det klarare nu? Eller behöver deras copywriters också en lektion i läsförståelse från dig?
God Jul på dig med...
Postad 22 December 2012 - 15:54
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
God Jul på dig med... 
Du menar att du fortfarande inte förstår?
Postad 22 December 2012 - 16:57
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Du menar att du fortfarande inte förstår?
Suck...
Postad 06 January 2013 - 23:06
lida2k
-
lida2k
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har en fundering: Jag prioriterar musik i tvåkanal framför filmljud. Jag har funderingar på att köra en hemmabio-förstärkare ( yamaha RX-V773) och XTZ-slutsteget.
Min fråga är väl egentligen om man får fram kvalitérna i XTZ-steget med hemmabioförstärkare som försteg, eller bör jag satsa på en XTZ Class-A 100 D3 för att få ett bra försteg till två kanals musik?
Postad 27 March 2013 - 11:38
UseJimmy
-
UseJimmy
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag har en fundering: Jag prioriterar musik i tvåkanal framför filmljud. Jag har funderingar på att köra en hemmabio-förstärkare ( yamaha RX-V773) och XTZ-slutsteget.
Min fråga är väl egentligen om man får fram kvalitérna i XTZ-steget med hemmabioförstärkare som försteg, eller bör jag satsa på en XTZ Class-A 100 D3 för att få ett bra försteg till två kanals musik?
Jag undrar samma sak!
Postad 27 March 2013 - 12:01
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
Jag undrar samma sak!
Hej Jimmy och lida2k Förstegen i i hemmabioförstarkare som har preout är inte så dåliga utan fungerar oftast på ett bra sätt till AP100. Vi kör själva mycket med Yamaha bl.a RX-A1020 parat med AP100 och högtalarna Divine 100.33 och det är inga problem alls. Mvh /XTZ
Postad 26 June 2013 - 20:08
TFagerlund
-
TFagerlund
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Frågade Fyndbörsen vad som händer med D3an och fick svaret att den håller på att fasas ut, om jag förstod det hela rätt. Än så länge så har den silvriga och svart/silvriga versionen utgått. Den svarta finns kvar. Dock verkar det inte finnas några kvar just nu hos Fyndbörsen.
Verkar även vara en ny förstärkare på gång från XTZ :-)
Postad 03 September 2013 - 16:03
tollen88
-
tollen88
-
Forumräv
-
-
824 inlägg
Någon som har erfarenhet om XTZ Class A-100 D3 skall bli riktigt varm även om man inte matar den med någon musik? Den blir ännu varmare om man sätter på class a utan musik. Sen blir den ju ännu varme med musik så klart! Någon som vet?
Postad 16 January 2014 - 19:30
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Någon som har erfarenhet om XTZ Class A-100 D3 skall bli riktigt varm även om man inte matar den med någon musik? Den blir ännu varmare om man sätter på class a utan musik. Sen blir den ju ännu varme med musik så klart!
Någon som vet?
Sent svar, men i Klass A ska förstärkaren dra full effekt från uttaget för att klara av transienter när de kommer. Min blir också ganska varm även utan belastning i AB så du behöver nog inte oroa dig. Vill lyfta en annan fråga här. Planerar nu att införskaffa en skivspelare och undrar om det är någon som har nåt att säga om det inbyggda RIAA-steget i D3:an? Duger det eller ska man satsa på ett externt direkt?
Postad 21 January 2014 - 20:00
Lotusklotus
-
Lotusklotus
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag lyssnade via den inbyggda riaan i ca 2 år men upplevde alltid ett något instängt och burkigt ljud. Kunde vara ok med tillräckligt bra skivor. Men köpte till sist ett billigt phonosteg (Dynavox Tpr-2) bara för att kolla skillnaden, vilket lyft! Behöver inte dra upp volymen till 15 för att kunna urskilja detalj och få djup längre. Ser fram emot att uppgradera phonosteg ytterligare framöver. Du bör definitivt köpa ett separat steg.
Postad 21 January 2014 - 20:10
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Jag lyssnade via den inbyggda riaan i ca 2 år men upplevde alltid ett något instängt och burkigt ljud. Kunde vara ok med tillräckligt bra skivor. Men köpte till sist ett billigt phonosteg (Dynavox Tpr-2) bara för att kolla skillnaden, vilket lyft! Behöver inte dra upp volymen till 15 för att kunna urskilja detalj och få djup längre. Ser fram emot att uppgradera phonosteg ytterligare framöver. Du bör definitivt köpa ett separat steg.
Tack för intrycken! Jag kopplade in spelaren igår och lyssnade igenom några plattor. Jag behövde dra upp volymen rätt rejält för att få upp ljudnivån. Vanligtvis slölyssnar jag kanske på +5dB, men nu fick jag dra upp till +10dB för att få "samma" upplevda ljudnivå. Kan detta ha med det inbyggda RIAA:t att göra? Kan dock inte uttala mig så mycket om djup och detalj då jag inte hade lyssnat på samma inspelning i annat format. Får dock hem en del skivor i veckan vars innehåll jag känner till väl, så tänkte jämföra lite då. Vad har du för skivspelare?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|