Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15633 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 December 2016 - 19:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Raggare! 3/5

Star Wars Episode IV: A New Hope 4/5

Raggare? Menar du den gamla svenska filmen? Det var som fan. Finns den på Blu..hehe ja.

Postad 31 December 2016 - 21:33

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Raggare? Menar du den gamla svenska filmen? Det var som fan. Finns den på Blu..hehe ja.

Japp, den gamla svenska filmen. Nej, den finns inte på bluray.

Postad 01 January 2017 - 22:26

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Scarface 4,5/5

Postad 02 January 2017 - 14:15

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Captain America: The First Avenger

Bifogad fil  IMG_0135.JPG   86.64K   0 Antal nerladdningar

Bättre än jag mindes den.

Betyg: 4/5

Postad 02 January 2017 - 16:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Hur menar du?

Hur jag menar? Att det på BD ser ut som om Gollum är påklistrad utanpå filmen utan att vara en del i den. Den effekten är inte lika tydligen med de lite blurrigare konturerna som dvd ger.

Postad 02 January 2017 - 17:57

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Stephen Fry: The Secret Life of the Manic Depressive (2006)

Den engelska komikern, skådespelaren, författaren och tv-personligheten Stephen Fry har i hela sitt liv lidit av psykisk ohälsa. Han har blivit relegerad från flera skolor, avtjänat ett fängelsestraff för stöld och försökt ta sitt liv flera gånger. 1995 när han var mitt uppe i en teaterproduktion på West End brast det och han lämnade abrupt England för att irra runt i Europa nån vecka. Återigen var han på gränsen till självmord, den här gången värre än någonsin, men istället för att vrida om nyckeln till hans bil när han satt där i garaget redo att gasa ihjäl sig åkte han istället till sjukhuset. Där fick han diagnosen bipolär eller manodepressiv sjukdom - ett ord han aldrig hört förut. Förbluffad över att det faktiskt finns en förklaring till det inre **** han kämpat med hela livet bestämde han sig för att ta reda på mer om sjukdomen, och varför folk lider i det tysta.

Jag kom att tänka på den här när Carrie Fischer tragiskt avled tidigare i veckan. Fry och Fischer var goda vänner, och Fischer är den första han åker och pratar med under den här resan eftersom hon också var bipolär. Utöver henne träffar han också legendariska skådisen Richard Dreyfuss - bipolär som nästan knarkade bort sin karriär. Men Fry pratar inte bara ytligt med kända vänner - han besöker läkare för att finna vetenskapliga förklaringar, föräldrar vars barn begått självmord, föräldrar i USA som proppar sina barn fulla med drogen lithium, diskuterar om lithium verkligen hjälper eller förvandlar en till en zombie (själv har han inte tagit antidepressiva någonsin), en bipolär läkare som tror på att äta fisk för att hålla hjärnan stabil och många mer möten. Fry vill täcka in hela spektrat om den här tabubelagda sjukdomen.

Väldigt öppet och ärligt av Fry om sin historia och vad som pågår inne i hans hjärna. Han åker på en känslosam resa och det är hela tiden oerhört fascinerande och sorgligt. Inte bara för att man själv kan relatera till mycket av det som sägs, Fry är en sån förbannat härlig och intelligent människa som man aldrig tröttnar på att höra prata.

Finns på Youtube.

Postad 03 January 2017 - 00:03

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Star Wars Rouge One

Riktigt bra film!

Postad 03 January 2017 - 08:34

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Star Wars - Empire strikes back. 

Kultfilm! 

Postad 03 January 2017 - 22:35

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Star Wars Episode VII - The Force Awakens 4/5

Postad 03 January 2017 - 22:51

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Captain America: The Winter Soldier

Bifogad fil  IMG_0140.JPG   56.5K   0 Antal nerladdningar

Betyg: 4/5

Postad 03 January 2017 - 22:54

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0

Såg denna film nu ikväll.

Tyckte den var riktigt bra

Gillar när filmer utspelar sig på sjuttiotalet eller början på åttiotalet.

Betyg  7/10.

Bifogad fil  everybody1.jpg   34.47K   7 Antal nerladdningar

Postad 03 January 2017 - 23:44

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Nice guys på BD.

Tyckte filmen började bra med skön 70-talskänsla och sköna karaktärer. I andra halvan av filmen ballar det tyvärr ur och man försöker ösa på med allt man har.

Betyg 6/10

Postad 04 January 2017 - 09:15

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

• 2268 inlägg
  • 0

Top Secret! på Netflix.
Länge sen jag såg den senast. Lite trög i början men blir roligare. Finns några guldögonblick som är minnesvärda :) 
Betyg 3/5.

MV5BMTQ4ODAxNTgyNl5BMl5BanBnXkFtZTgwNzA0

Postad 04 January 2017 - 09:34

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Såg denna film nu ikväll. Tyckte den var riktigt bra. Gillar när filmer utspelar sig på sjuttiotalet eller början på åttiotalet. Betyg  7/10.

attachicon.gifeverybody1.jpg

Denna måste jag ju se. Det är väl inofficiell uppföljare till Dazed & Confused? Låter lovande!

Postad 04 January 2017 - 13:27

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Denna måste jag ju se. Det är väl inofficiell uppföljare till Dazed & Confused? Låter lovande!

Är det sant?! Jag som precis sålde mitt ex. av Dazed & Confused... borde ha sett om den först. Tusan också ;)

Postad 04 January 2017 - 18:25

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0

Det är ju samma snubbe som gjort den iaf.

Och den riktar sig helt klart till samma publik.

Släpps väl på Bluray i Sverige den 23/1 tror jag det var.

Postad 04 January 2017 - 19:45

Paradoxia
  • Paradoxia
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

4Ps5AZ3.png

Denna vecka kollade jag på några av mina favoriter. Listan finns här.

Postad 05 January 2017 - 07:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

4Ps5AZ3.png

Denna vecka kollade jag på några av mina favoriter. Listan finns här.

Hur funkar denna tjänst? Jag antar att det bara funkar via webläsare och inte tillför något om man har sina streamingtjänster i tex Apple TV?

Postad 05 January 2017 - 12:55

Paradoxia
  • Paradoxia
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hur funkar denna tjänst? Jag antar att det bara funkar via webläsare och inte tillför något om man har sina streamingtjänster i tex Apple TV?

Du menar Streamly? Sajten håller reda på alla streamade filmer, serier, program, live sport mm som finns tillgängliga i Sverige, lägger till trailers samt håller reda på kort- och långsiktiga trender (hittar mina guldkorn på det sättet). Har ingen apple-tv så jag vet inte om den har samma funktionalitet?

Postad 05 January 2017 - 14:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Du menar Streamly? Sajten håller reda på alla streamade filmer, serier, program, live sport mm som finns tillgängliga i Sverige, lägger till trailers samt håller reda på kort- och långsiktiga trender (hittar mina guldkorn på det sättet). Har ingen apple-tv så jag vet inte om den har samma funktionalitet?

Men kan man streama via den eller länkar den bara vidare till respektive sida/tjänst?

ATV har tyvärr ingen webläsare så det skulle inte funka på den.

Postad 05 January 2017 - 15:43

Paradoxia
  • Paradoxia
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Men kan man streama via den eller länkar den bara vidare till respektive sida/tjänst?

ATV har tyvärr ingen webläsare så det skulle inte funka på den.

Sajten länkar vidare till tjänsten som spelar upp innehållet på webben / mobilen om tjänsten har stöd för uppspelning via länk. Använder jag t.ex. min mobil så kickar sajten ingång exempelvis Netflix-appen.

Postad 05 January 2017 - 18:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Sajten länkar vidare till tjänsten som spelar upp innehållet på webben / mobilen om tjänsten har stöd för uppspelning via länk. Använder jag t.ex. min mobil så kickar sajten ingång exempelvis Netflix-appen.

Jag antar att det förutsätter ett abbonemang hos Netflix?

Postad 06 January 2017 - 09:03

Paradoxia
  • Paradoxia
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag antar att det förutsätter ett abbonemang hos Netflix?

Japp

Postad 06 January 2017 - 11:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

The People vs Fritz Bauer (Google Play)

Ännu en "baserad på verkliga händelser).

Denna gång en film om den tyske åklagaren som till slut fick Adolf Eichmann inför rätta. Jag vet inte hur sann filmen är i detaljerna men den yttre historingen stämde bra med historiska händelser. Gillar man "En labyrint av lögner" så är detta en film på samma tema. Personligen tyckte jag "En labyrint ...." var bättre men det är nog en smaksak.

En reflektion, det känns som att det på de senaste åren kommit ett antal tyska filmer som behandlar nazismen och efterkrigstiden.

Streamly verkar bra om man har ett antal streamingabbonnemang. Jag har inte det idag utan hyr filmer styckvis, t ex hos Google Play. Sedan blir det mycket bio också :) . Hur man fixar filmer är väl en smaksak, det viktiga tycker jag är att man betalar för sig :) .

Postad 06 January 2017 - 22:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Mr. Brooks. 7/10. Lite annorlunda thriller.

Postad 06 January 2017 - 22:19

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 1

Mr brooks är riktigt bra.

Postad 07 January 2017 - 15:15

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
No one lives: 8/10
Riktigt bra film i precis min smak! Tyvärr var denna tyska blu-ray sönderklippt så jag har nu beställt den oklippta (hoppas jag) svenska dvdn då den inte finns på bd i Sverige !

220E7D29-34F5-41EB-9D22-BE5BDAE40937_zps

Postad 07 January 2017 - 15:30

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Jag är Ingrid (DVD).

Bra dokumentär även om jag tycker man utelämnat en del viktiga saker. Kul att se så många privata filmsnuttar jag aldrig sett.

Betyg 7/10

Postad 07 January 2017 - 23:41

ManicChrille
  • ManicChrille
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Suicide Squad: 4/5

Riktigt bra film :-)

Postad 08 January 2017 - 13:38

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 1

Sarkasm eller :-)

Postad 08 January 2017 - 13:45

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0

Jag gillade den också... jag tror jag gav den 4 av 5 i betyg med. Alla kan inte ha bra smak, men nu är vi åtminstone två ;)

Postad 08 January 2017 - 14:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Transformers "Age Of Extinction"

Fantastisk bildkvalite satt och njöt hela filmen. Annars sedvanlig fart och en massa härliga scener🎬

3/5 Färjestadare

Redigerat av mcmike, 08 January 2017 - 14:21.

Postad 08 January 2017 - 15:20

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Jag gillade den också... jag tror jag gav den 4 av 5 i betyg med. Alla kan inte ha bra smak, men nu är vi åtminstone två ;)

Jag gillade den oxå. Såg extended cut.

Postad 08 January 2017 - 15:42

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Max Steel, välgjord men kanske inte världens bästa story direkt, kanske riktar sig till en yngre publik

Postad 08 January 2017 - 18:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Max Steel, välgjord men kanske inte världens bästa story direkt, kanske riktar sig till en yngre publik

Jävligt svag story. Lite vibbar av I'm number 4, fast med en stor skopa trams.

Postad 08 January 2017 - 18:14

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Get Hard med Will Ferrell och Kevin Hart.
Längesen jag skrattade så mycket :)

Postad 08 January 2017 - 18:25

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 1

Spione (1928) 4,5/5

Shaun the Sheep Movie 4/5

Postad 08 January 2017 - 20:40

ManicChrille
  • ManicChrille
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Nä ,Brukar inte gilla DC:s filmer men denna var faktiskt bra :-)

Postad 09 January 2017 - 14:45

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jävligt svag story. Lite vibbar av I'm number 4, fast med en stor skopa trams.

Jo hade faktiskt förvänta mig mera än sådär, men redan då krabaten Steel sa första ordet ramla allt ihop

Postad 09 January 2017 - 18:59

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Touching the Void (2003)

Två britter, Simon Yates och Joe Simpson, försökte i mitten av 80-talet att bestiga en otillgänglig och tekniskt svår bergstopp i Peru. På vägen dit träffar de ännu en britt, Richard Hawking, som inte är bergsklättrare utan bara råkar befinna sig på samma ställe. De övertalar Richard att följa med och vakta grejerna i baslägret medans de utför klättringen. Saker går - som ni garanterat redan gissat - snett och plötsligt utvecklar sig klättringen till en krissituation med extremt dåliga förutsättningar för att överleva.

Jag hade en period där jag plöjde klättringsdokumentärer för jag fascinerades oerhört av de extrema förhållanden som de utsätter sig för och hur snabbt det kan utveckla sig till en liv och död situation. Det här är en av de mest välgjorda om ämnet, definitivt. Sättet de återskapat klättringen är så bra att man nästan misstänker att de smygfilmade händelsen med HD-kameror där på 80-talet. Musiken är klockren (förutom den hemska Boney M låten på slutet), intervjuerna fängslande och fotot är som sagt makalöst med snöiga bergstoppar och djupa, läskiga isgrottor i all sin prakt. Skådespelet i dokumentärer är sällan bra, men här gör skådespelarna ett riktigt bra jobb.

Det jag speciellt gillar med den här dokumentären är hur ärliga Richard, Joe och Simon är. De var inte bästa kompisar, och de ställdes inför situationer som tvingade dem ta svåra moraliska val. Vad ska man göra när ens klättringspartner skadat sig till den grad att han inte kan röra sig? Självklart kommer tankar om att lämna honom, man måste ju överleva själv. De är väldigt öppna med vad de tänkte och skönmålar ingenting. Det är nästan komiskt när Richard som väntar nere i lägret sitter och håller tummarna för att Joe och inte Simon ska återvända från berget, om det nu bara skulle vara en.

Slutet är en smula för utdraget men det fyller samtidigt en funktion med att berätta historien om viljans triumf. Joe led oerhört mycket under en lång tid och vi som tittare får ta del av den lidelsen.

En helt otrolig överlevnadshistoria med en produktion i världsklass. Spännande som attan, gripande och inspirerande.

Finns på Youtube.

Postad 10 January 2017 - 00:14

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Fantastic Mr. Fox 4,5/5

The Driver 3,5/5

Postad 10 January 2017 - 07:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Touching the Void (2003)

Två britter, Simon Yates och Joe Simpson, försökte i mitten av 80-talet att bestiga en otillgänglig och tekniskt svår bergstopp i Peru. På vägen dit träffar de ännu en britt, Richard Hawking, som inte är bergsklättrare utan bara råkar befinna sig på samma ställe. De övertalar Richard att följa med och vakta grejerna i baslägret medans de utför klättringen. Saker går - som ni garanterat redan gissat - snett och plötsligt utvecklar sig klättringen till en krissituation med extremt dåliga förutsättningar för att överleva.

Jag hade en period där jag plöjde klättringsdokumentärer för jag fascinerades oerhört av de extrema förhållanden som de utsätter sig för och hur snabbt det kan utveckla sig till en liv och död situation. Det här är en av de mest välgjorda om ämnet, definitivt. Sättet de återskapat klättringen är så bra att man nästan misstänker att de smygfilmade händelsen med HD-kameror där på 80-talet. Musiken är klockren (förutom den hemska Boney M låten på slutet), intervjuerna fängslande och fotot är som sagt makalöst med snöiga bergstoppar och djupa, läskiga isgrottor i all sin prakt. Skådespelet i dokumentärer är sällan bra, men här gör skådespelarna ett riktigt bra jobb.

Det jag speciellt gillar med den här dokumentären är hur ärliga Richard, Joe och Simon är. De var inte bästa kompisar, och de ställdes inför situationer som tvingade dem ta svåra moraliska val. Vad ska man göra när ens klättringspartner skadat sig till den grad att han inte kan röra sig? Självklart kommer tankar om att lämna honom, man måste ju överleva själv. De är väldigt öppna med vad de tänkte och skönmålar ingenting. Det är nästan komiskt när Richard som väntar nere i lägret sitter och håller tummarna för att Joe och inte Simon ska återvända från berget, om det nu bara skulle vara en.

Slutet är en smula för utdraget men det fyller samtidigt en funktion med att berätta historien om viljans triumf. Joe led oerhört mycket under en lång tid och vi som tittare får ta del av den lidelsen.

En helt otrolig överlevnadshistoria med en produktion i världsklass. Spännande som attan, gripande och inspirerande.

Finns på Youtube.

Dokumentär? Okej, en dramadokumentär kan man väl säga. En bra film hur som helst..

Postad 10 January 2017 - 08:10

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Dokumentär? Okej, en dramadokumentär kan man väl säga. En bra film hur som helst..

Själv stängde jag av efter halva filmen. Jag var väldigt inne på att se bergsklättrarfilmer efter Everest, men den där kändes bara överdriven och förutsägbar.

Smaken är som baken...

Postad 10 January 2017 - 08:57

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Ja jag tycker man kan kalla den en dokumentär. :) De flesta dokumentärer återskapar historien på nåt sätt, här gör de det bara extremt bra. Jag tyckte de hade en fin balans mellan dramat och intervjuerna.

Postad 10 January 2017 - 13:01

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1918 inlägg
  • 0
Magnificent seven. Snygga miljöer även om bergen bakom byn såg väldigt inklippta ut.
Ganska blandad film, ojämn och helt orealistisk. Varför lägga den i 1800-talet när det mesta andra var modernt var bara en av sakerna jag störde mig på. Och våldet, otroligt att den var barntillåten. Måste vara den mest våldsamma PG13 jag sett, rena massakern och gjort på ett tufft vis såklart

Postad 10 January 2017 - 13:29

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 3

Ja jag tycker man kan kalla den en dokumentär. :) De flesta dokumentärer återskapar historien på nåt sätt, här gör de det bara extremt bra. Jag tyckte de hade en fin balans mellan dramat och intervjuerna.

Nej, en dokumentär "återskapar" inte historien. En dokumentär använder sig av autentiska filmer tagna medan det hände. Den här filmen är återberättad med skådisar och faller därför under "dramadokumentär".

Postad 10 January 2017 - 13:48

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

The invention of lying med Ricky Gervais och Jennifer Garner och Jonah Hill.

En fin liten kärlekshistoria. (3/5)

Postad 11 January 2017 - 06:17

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 1

SSF: The VVitch: A New-England Folktale (2015) | 3/5 |

New England, 1630. En typisk fattig familj lever på sin isolerade gård där de sliter med skörden och sina få djur för att sätta mat på bordet, tillvaron är grå och skitig. De är djupt kristna med allt vad det innebär och gör sitt bästa för att inte leva ett syndfullt liv. Här är det inte vidskepelse dock - gott och ont i den kristna bemärkelsen är i högsta grad verklighet. Häxor finns, och de har en pakt med djävulen. När deras nyfödda son blir kidnappad av en häxa i skogen intill dem är det starten på en helvetisk resa med ofattbar ondska. Och kan man verkligen lita på alla familjemedlemmar?

En skräckfilm som kryper långsamt fram med otäck stämning och få händelser istället för ständiga jumpscares. Och det är så j*vla bra. Den olustiga känslan infinner sig direkt och lämnar en inte förrän tre timmar efter filmen när man tröstat sig med varm mjölk och Seinfeld. Jag älskar att det är en värld där alla gamla skrönor om hur vidskepliga de var man skrattat åt faktiskt är verkliga och hade ett syfte. Ondska finns här, och skogen är en farlig plats att gå i ensam. Isolationen på den här tiden bidrar såklart till skräckkänslan. Bestämmer sig ondskan för att gå efter din gård så är du utlämnad till ditt öde, det finns ingen hjälp.

Det tidstypiska språket är konstigt till en början men man vänjer sig. Och sättet fadern i familjen, spelad av Ralph Ineson, mullrar fram sina " thee" och "ye" med sin mäktiga basstämma är för härligt för att störa sig på. Skådespelet är suveränt med det unga stjärnskottet Anya Taylor-Joy i spetsen, de yngsta tvillingbarnen hade gärna fått brinna i ****t redan innan filmen började dock, skrikiga och irriterande. Det är lätt att det blir löjligt med det övernaturliga men fotot och regin är fantasiskt bra på att visa precis lagom mycket för att bibehålla känslan av något oerhört läskigt och utom den synliga världen.

Tar man bort atmosfären så är storyn rätt tunn, man behöver lägga undan mobilen och engagera sig för att komma in i stämningen. Klarar man det belönas man dock med ett obehag som karaktäriserar bra skräckfilm. ******** bra slut också.

Postad 12 January 2017 - 07:10

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

SSF: Lawrence of Arabia (1962) | 3/5 |

T.E. Lawrence var den brittiska löjtnant som under första världskriget skickades till Arabien för att understödja den arabiska revolten mot turkarna och fungera som diplomat mellan britterna och araberna. Hans insats skulle bli betydligt större än så dock. Han lyckades ena de många arabiska stammarna till en enda stor gerilla-armé som han själv ledde genom flera blodiga kampanjer mot turkarna. Från en simpel brittisk officer till en mytomspunnen krigsherre - det här är legenden om Lawrence of Arabia.

Under avdelningen -klassiker varje respektabel filmälskare måste ha sett som jag inte sett- var det igår dags för den mest episka av dem alla. Jag tappade inte hakan som betyget redan avslöjat, däremot blev jag otroligt imponerad över hur en 55 år gammal film kan vara så obeskrivligt vacker. Jag såg 50th-Anniversary utgåvan med restaurerad bild och kan fortfarande inte processa alla urläckra panorama-vyer över öknen tonsatt till den episka musiken. De storskaliga scenerna är på en helt annan nivå än dagens CGI-fusk. Attacken mot Aqaba, sprängningen av tåget och framförallt scenen där hundratals hästar släpps lösa ur sina burar är ögongodis som det inte går att ta blicken ifrån.

David Lean har också besparat mig från en tramsig kärlekshistoria, faktum är att inte enda kvinna pratar i filmen. Berättelsen fascinerar inte lika mycket som det tekniska dock. Det saknas riktig spänning och humorn är tidsenligt tramsig, det blir ibland otydligt vad som händer och konflikterna är ytliga. Bitvis tråkigt helt enkelt. Men aldrig i någon större utsträckning för det lurar hela tiden en fantastisk scen eller dialog runt hörnet. Peter O'Toole i huvudrollen övertygar inte men fungerar, Omar Sharif är istället den som lyfter intresset när han är i bild.

Som helhet är det en bra film. Fantastiskt foto och välgjord på alla plan och jag uppskattar dess plats i filmhistorien. Men kryddan som får mig att tappa andan saknas. Jag reserverar mig för att några omtittningar kan höja betyget i framtiden. Fyra timmars mastodontfilm smälter man inte i första taget och det finns säkert hundratals detaljer kvar att upptäcka.

Postad 12 January 2017 - 17:25

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ride along 2 (Viaplay)

Samma tjat som i första! Men den var både rolig och hyfsat fartfylld. Sån funkar i detta hem oftast :)

3/5 Färjestadare

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.