hoppas på att jag kan hitta fler så att jag kan bygga ut det mer!
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 27 December 2011 - 22:49
hoppas på att jag kan hitta fler så att jag kan bygga ut det mer!
Postad 27 December 2011 - 23:34
För att vara lite OT: Ron Carter innehar titeln för kvällens bas. Snacka om naturkraft. ;-)
Postad 27 December 2011 - 23:37
Blir det 2 moduler till för brorsan din, eller sitter han nöjd?
Postad 28 December 2011 - 00:01
Det är mest jag som pushar för fler moduler. Tobbe har iaf sagt att om det blir fler moduler så går han på Y-8. Men det kan hända att han kan väntar på lite drivning till dom eventuella modulerna när jag tänker efter också. ;-)
Postad 28 December 2011 - 00:16
Fick ju intrycket att Tobias gillade att titta på film på bisarrt höga ljudnivåer och om han inte fått dom att vika sig så känns det liiite overkill gå på prof Y-8 kan jag tycka
Men det vore jääävligt brutalt!
Postad 28 December 2011 - 00:32
Jag rekommenderar en ny resa till Norrland för övrigt. Har en hänt en del sedan du var här. Plus att det är så kul att hänga med dig. :-)
Postad 28 December 2011 - 00:45
Men först tycker jag att du får masa dig ner till tokholm här efter nyår så tar vi med långa farbrorn ut på svängom i kungliga hufvudstaden!
Postad 28 December 2011 - 01:29
Postad 28 December 2011 - 03:09
Nu rullar Dave Hollands basgångar istället, mycket behagligare. :-)
Postad 28 December 2011 - 03:11
Har han Y-4? En Nad 208 och liknande lär kunna driva Y-8. Det är ju en stor fördel att de elementen är så hög ohmiga.Hmm, modulerna har iofs bara sagt ifrån en enda gång. Det var när ni var här och spelade den mest basiga låt jag hört med +10 på filtret. När modulerna aldrig sagt ifrån på typ 10dB över referensnivå till film så klarar man sig ett tag.
Det är mest jag som pushar för fler moduler. Tobbe har iaf sagt att om det blir fler moduler så går han på Y-8. Men det kan hända att han kan väntar på lite drivning till dom eventuella modulerna när jag tänker efter också. ;-)
Postad 28 December 2011 - 04:35
Åhh, jag vill så gärna. Så fort ett bra tillfälle ges så kommer jag genast!Absolut jag kommer gärna upp en sväng till vid tillfälle!
Men först tycker jag att du får masa dig ner till tokholm här efter nyår så tar vi med långa farbrorn ut på svängom i kungliga hufvudstaden!
Nu är jag visserligen full som ett vårdike. Men han väntar på ett alldeles ypperligt lämpligt system att driva sina modulerna med. Mer kan jag inte säga i dagsläget.Har han Y-4? En Nad 208 och liknande lär kunna driva Y-8. Det är ju en stor fördel att de elementen är så hög ohmiga.
Postad 28 December 2011 - 07:17
Härligt att höra!
Blir det 2 moduler till för brorsan din, eller sitter han nöjd?
Hehe, det som väntar får se...
har man väl en gång sått ett frö så...
Hmm, modulerna har iofs bara sagt ifrån en enda gång. Det var när ni var här och spelade den mest basiga låt jag hört med +10 på filtret. När modulerna aldrig sagt ifrån på typ 10dB över referensnivå till film så klarar man sig ett tag.
Jo, men det va ju bara för att testa enbart modulerna, man hade ju kunnat skippa +10dB vippan och bara höjt...
Meee, an hänsyn till er andra "veköron" så gjorde jag på det sättet
Kollade på Tron på en bra bit över referens igår och dom fixade det utan problem. Så resurser finns ju. :-)
Jag rekommenderar en ny resa till Norrland för övrigt. Har en hänt en del sedan du var här. Plus att det är så kul att hänga med dig. :-)
Nice, har inte sett filmen och kommer nog inte göra heller..
Det lilla jag sett av den och allt jag hört av den får mig redan att må illa, är allergisk mot kostymfilmer av just denna sorten...
Edit: ja för fan !
Jag hakar på då, är gryms sugen på att lyssna hur ni fått til det nu.
Pratade ganska länga med Ingvar på träffen i måndags, om just erat rum och hur han tyckte om det ljudet ni hade.
Och han rekommenderade mig även att åka upp och lyssna igen nu efter kalibreringen.
Spelade nyss Subsonic (Bong Remix) på ungefär 15dB starkare än referens (uppmätt av Ingvar) med +6dB på vippan. Skulle säkert kunna spela bra mycket starkare än så också, men starkare än så kommer jag ALDRIG spela i basen på ett system på "normal" musik. :-P
Nu rullar Dave Hollands basgångar istället, mycket behagligare. :-)
kalibrerat då ?
den låten är otäckt vass och eländig i diskanten, Bläääk...!
så den spelar man inte gärna jätte högt...
Redigerat av DVD-ai, 28 December 2011 - 07:19.
Postad 28 December 2011 - 09:10
När "flygen" kommer bakifrån och åker framåt så sprakar "gaslågan" helt sinnessjukt högt.
Ordentligt bra ljud i den filmen. Särskilt om man gillar elektronisk musik då.
Postad 28 December 2011 - 09:22
Allt detta utan att botten säger ifrån?!
Postad 28 December 2011 - 10:01
Sorry, men jag är en aningen skeptisk till att det kan ha låtit bra, slänger jag på låt säga Krumelur här så har jag +3db på subbarna och kommer väl upp i 127db och då har det inte gått på plus.
Sen skruvar ni upp +15 till och +3db till på subbarna
Postad 28 December 2011 - 10:07
Frågan är ju om det finns någon annan liten polisongman som kommer få tummen ur arslet och bygga lite snart...?
Haha, ja snart så
Tummen sitter hårt fast fortfarande...
Postad 28 December 2011 - 10:08
Haha, ja snart så
Tummen sitter hårt fast fortfarande...
Får du ordning på lägenheten då?
Postad 28 December 2011 - 10:13
Dom 2st SVS subbarna krämade på bra, men inte i nivå med dessa 4st Ino subbarna, det är väldigt stor skillnad i båda renhet på ordentligt höga ljudnivåer och max SPL.
Oavsett så, det jag hört i rummet så låter Ino modulerna mer upplöst oavsett ljudnivå men skillnaden blir större ju med man höjer. till Ino modulernas fördel. men båda är ju mycket kompetetna system vi talar om, så inte konstigt, vi snackar ju om toknivåer
Edit: profundusY-4 klarar 130dB hela vägen ner till mot 15-16Hz
Edit2: dom spelar väll ungefär lika mycket bättre som dom är fler, alltså dubbelt
till, dubbla priset...
Redigerat av DVD-ai, 28 December 2011 - 10:21.
Postad 28 December 2011 - 10:27
Postad 28 December 2011 - 10:31
Får du ordning på lägenheten då?
Hyffsat iaf, men långt ifrån klart...
Men om ett par månader så börjar man nog känna sig nöjd
Postad 28 December 2011 - 11:02
Hur rullar projektorn, fortfarande lika nöjd?
Postad 28 December 2011 - 11:15
Det brukar ta ett jäkla tag innan man har bott in sig ordentligt, ser fram emot bilder sen när du är såpass klar.
Hur rullar projektorn, fortfarande lika nöjd?
Ja det gör ju det, sen vet jag inte riktigt hur jag vill ha det heller men bilder kommer lovar jag!
Projjen rullar på fint, typ 170 timmar på lampan nu så det kommer bli en kalibrering av den inom överskådlig framtid
Postad 28 December 2011 - 12:51
Skulle ju kunna sälja av alla fyra EP2500 också, för Y-modulerna klarar sej ju tydligen på 200 watt per styck.
Sånt tryck klarar i alla fall inte jag av att få..
Postad 28 December 2011 - 13:04
Jag skulle kanske ta och sälja av mina LMS och köpa fyra Y-moduler...
Skulle ju kunna sälja av alla fyra EP2500 också, för Y-modulerna klarar sej ju tydligen på 200 watt per styck.
Sånt tryck klarar i alla fall inte jag av att få..
Om man skulle stoppa dina LMS'er eller för all del dina gamla rör i ett rum som inte ÄTER bas så skulle det vara brutalmycket bas. Nu var jag inte med på efterfesten i ditt sovrum men som det låter på Niklas beskrivning så basade det mer/bättre där med "skitbasarna" än 4 femtontummare gjorde i ditt biorum, eller har jag fel?
Det basade iaf bättre hemma hos Tobias än med rören i ditt rum, det borde vara brutalt mycket mer bas med 4 femtontummare matade av var sitt bryggat EP2500 rent hypotetiskt, men icke... T.o.m Boom säger sig ju kunna spela sönder kåken med 2 LMS, så du borde ju teoretiskt blåsa ut rutorna i ett tätt rum med styva väggar som inte ger efter.
Inget ont om dina basar dom verkar brutala, men du verkar ha ett grymt olämpligt rum till dom bara
Postad 28 December 2011 - 13:27
Bara för att testa hur mycket som går att kräma ur dom.
Sen vet jag inte om rummet är olämpligt egentligen. Jag grejar 130 dB med nuvarande steg som klipper.
Jag hade kanske grejat 10-15 till i en betongbunker, men hur hade det låtit ?
När jag kör XTZ RA står det alltid "failed to find any room modes". Det hade det nog inte stått i samma rum med betongväggar.
Att ha ett par väggar i sten, och ett par väggar frireglade tror inte jag är fel.
Postad 28 December 2011 - 13:37
Jag tyckte det basade ballare uppe i sovrummet hos Tommy än nere i källaren, vi prickade ju in någon frekvens som påverkade rösten så vi lät som robotar ![]()
Jag grejar ju 127db med 2st 13,5" och 750watt per skolåda.
Dina burkar här bör ju bli minst 10db till,du är välkommen hit med sakerna för att testa ![]()
Postad 28 December 2011 - 13:46
Jag tror jag kan gissa mig till vad det är.Nu är jag visserligen full som ett vårdike. Men han väntar på ett alldeles ypperligt lämpligt system att driva sina modulerna med. Mer kan jag inte säga i dagsläget.
En fråga, delar han vid 78 hz eller högre? Jag funderar starkt på att fixa en cr80s med 102 hz som delning istället.
Postad 28 December 2011 - 13:57
Det är väl så Ingvar bygger om han får välja? Betong/sten där högtalarna står och mjukare bakom lyssningsplatsen för minska ner problemen. Har fått för mig det iaf.Att ha ett par väggar i sten, och ett par väggar frireglade tror inte jag är fel.
Postad 28 December 2011 - 14:02
Vid vilken frekvens grejar du 127 dB ?
Det var vid test med Krumelur
Vart den peakar har jag inte en susning om faktiskt.
Postad 28 December 2011 - 14:30
Skulle vara spännande att hitta någon som har en betongbunker på 20-30 kvadrat och ta med grejerna dit.
Bara för att testa hur mycket som går att kräma ur dom.
Du har ju han med metallrören med SDX basar i, kommer inte på vad han för nick, men han bor väl inte alltför långt ifrån dig har jag för mig att du nämnt?
Postad 28 December 2011 - 14:41
Så det är svårt att jämföra.
Postad 28 December 2011 - 15:13
Det är ju mycket svårt att värdera ljudtryck i basen i olika rum om rummen är olika behandlade. Ett rum med +15 dB vid 40 hz kommer ju mäta klart högre om man spelar musik som har energi kring 40hz än ett rum som inte har dessa problem. Samma beroende på vart i rummet man mäter. Om jag mäter där jag sitter nu och sen ca 40 cm från bakre väggen (som man kanske sitter om soffan är mot väggen) så skiljer det nästan 10 dB!
Så det är svårt att jämföra.
Inga problem alls egentligen, alla här vet om att man mäter där man lyssnar, allt annat är ointressant.
Sen bestämmer man sig för om man mäter med fasta sinus eller om man mäter med en låt.
Behöver det vara krågligare än så?
Postad 28 December 2011 - 15:39
Hörde jag skål
Postad 28 December 2011 - 15:48
Testat den dom kör reklam på,Talisker?Nu är det dags för en wirre och några bira och lite härlig musik.
Hörde jag skål
Är lite snorig så behöver nog en liten jävel jag med...
Postad 28 December 2011 - 15:51
Postad 28 December 2011 - 15:54
Inga problem alls egentligen, alla här vet om att man mäter där man lyssnar, allt annat är ointressant.
Sen bestämmer man sig för om man mäter med fasta sinus eller om man mäter med en låt.
Behöver det vara krångligare än så?
Givetvis är det på sin ordinarie lyssningsplats det ska mätas.
Jag brukar sätta mej i fotöljen och ha micken precis bredvid örat för att det ska bli så sanningsenligt som möjligt.
Testat den dom kör reklam på,Talisker?
Är lite snorig så behöver nog en liten jävel jag med...
Den tycker inte jag är något vidare.
Inte alls värd priset i alla fall.
Postad 28 December 2011 - 16:13
¨Känner hur förkylningen släpper redan
Postad 28 December 2011 - 16:30
Behöver det vara krågligare än så?
Så om jag sätter mig direkt i ett hörn (massa extra effekt) och spelar musik med stor energi där jag har 30dB förstärkning i rummet (resonans) och rapporterar att basmodul X klarar med lätthet av 135 dB och att basmodul Z klarar bara av 125 dB hos Pelle, så ser du inte det som ett problem att den, vid mer normal placering och inga enorma basproblem i rummet att den ger snarare 100 dB?
Redigerat av MKarlsson74, 28 December 2011 - 16:31.
Postad 28 December 2011 - 16:37
Postad 28 December 2011 - 16:56
Postad 28 December 2011 - 17:01
Postad 28 December 2011 - 17:04
Men Niklas skrev ju "alla här vet om att man mäter där man lyssnar, allt annat är ointressant."
Mmm det skrev han faktiskt, han är inte bara förståndig utan även hört att han är en väldigt stilig man den där Niklas F
Postad 28 December 2011 - 17:11
Mmm det skrev han faktiskt, han är inte bara förståndig utan även hört att han är en väldigt stilig man den där Niklas F
Postad 28 December 2011 - 17:13
Är det de? Ok, då är Ino Y-4 mer kapabel än Bakers LMS 5400Men Niklas skrev ju "alla här vet om att man mäter där man lyssnar, allt annat är ointressant."
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Google (1)
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?