* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34702 svar till detta ämne
Postad 15 maj 2010 - 12:24
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Rejälast vore ju givetvis att man bakade in krypteringsavgiften i priset, men då ska alla leverantörer göra det och börja med det samtidigt.
Nej, det är den sämsta lösningen, dels skulle du få ännu sämre koll på vad du betalar för, beställer du flera olika paket så skulle du få betala flera gånger för ingenting, alternativt skulle bolagen få hantera konstiga rabatter som de glömmer titt som tätt. Nej, så länge avgiften är en kostnad så är dagens system det bästa. Man ser vad man betalar, och man betalar bara en gång. För övrigt är inte 500kr om året för 200.000 abonnenter speciellt mycket, ett par heltidstjänster bara. Tyvärr är det så att krypteringen som används är patenterade så det är väldigt svårt för andra bolag att bryta sig in här. Då är det inte Telia vi pratar om, utan viaccess och cryptoguard för att ta några exempel. Eftersom själva krypteringen är så hårt integrerad i infrastrukturen i Telias tjänst så lär det ta något extraordinärt för dem att byta, och eventuella vinster kommer ta flera år innan de kommer kunderna till godo.
Postad 15 maj 2010 - 12:34
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Det går bara att lägga in en 1963 box på avbetalning på ditt kundnummer. Varje kundnummer är bundet till ett personnummer. Hoppas du är nöjd med det svaret och hittar en lösning.
Markus Johansson Telia Kundservice
Och priset för boxen är 1800.- eller 2995.- ? /Lennart
Postad 15 maj 2010 - 12:49
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Och priset för boxen är 1800.- eller 2995.- ?
Kontantpriset har alltid varit 2995 kr. 18 x 100 kr är priset på ”avbetalning”. Det finns ett undantag från kontantpriset på 2995 kr och det är de som har fått ett erbjudande utskickat där de hänvisas till http://www.telia.se/spelain för mer information. Man behöver en personlig erbjudande kod och då blir priset 1195 kr. Till de som har fått detta erbjudande kan jag passa på att säga att det är fel slutdatum för erbjudandet, det ska vara 22/5 och inget annat. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 maj 2010 - 14:26
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Kontantpriset har alltid varit 2995 kr. 18 x 100 kr är priset på ”avbetalning”.
Det finns ett undantag från kontantpriset på 2995 kr och det är de som har fått ett erbjudande utskickat där de hänvisas till http://www.telia.se/spelain för mer information. Man behöver en personlig erbjudande kod och då blir priset 1195 kr. Till de som har fått detta erbjudande kan jag passa på att säga att det är fel slutdatum för erbjudandet, det ska vara 22/5 och inget annat.
Hur tar man del av det erbjudandet?
Postad 15 maj 2010 - 14:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Och priset för boxen är 1800.- eller 2995.- ?
En sak slog mig dock, vad händer om du loggar in på mina sidor och beställer en till på avbetalning? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 maj 2010 - 15:14
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Hur tar man del av det erbjudandet?
Man följer instruktionerna man får om man fått erbjudandet i sin brevlåda. Har man inte fått någon försändelse kan man inte ta del av erbjudandet. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 maj 2010 - 15:58
Pettax
-
Pettax
-
Amatör
-
-
55 inlägg
För övrigt är inte 500kr om året för 200.000 abonnenter speciellt mycket, ett par heltidstjänster bara.
På min arbetsplats räcker 100 miljoner kronor till lite mer än ett par heltidstjänster. Var jobbar du? Har ni något ledigt?
Postad 15 maj 2010 - 16:04
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
På min arbetsplats räcker 100 miljoner kronor till lite mer än ett par heltidstjänster. Var jobbar du? Har ni något ledigt? 
errr. Nej. Och tydligen finns det förklaringar till varför jag inte har personalansvar.
Postad 15 maj 2010 - 16:17
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
En sak slog mig dock, vad händer om du loggar in på mina sidor och beställer en till på avbetalning?
Har försökt med detta men får ett felmeddelande " vi har ett tekniskt problem just nu" Och så har det varit en längre tid ( 3 månader ) Jag har försökt ett otal gånger att få en box för 1800.- .... /Lennart
Postad 15 maj 2010 - 18:14
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Två fel: Jag har sedan en tid tillbaka två återkommande fel och jag undrar om fler än jag har samma problem. Fel 1: Bilden stannar då och då, alltså bilden fryser sig under några sekunder. Det kan variera mellan 4-15 sekunder innan det fortsätter som vanligt. Fel 2När jag tittar ett program med timeshift på så händer det att programmet hoppar fram flera minuter och det går inte att spola tillbaka. Ex. Såg på filmen "The dark knight" på Canal+Action idag. Filmen började klockan 17:00. Jag började se filmen direkt medan det sändes men jag skulle fixa lite fika så jag stoppade filmen och skulle titta på den när fikat var fixad. Detta gjorde att jag låg cirka 15 minuter efter i filmen och fortsatte att se från timeshift. Problemet är att i timeshift så hoppar filmen fram flera minuter. Batman kör motorcykel och vips så är han hemma och hela actionscenen är borta...och filmen har hoppat 4 minuter fram. Går ej att spola tillbaka eller göra något alls. @Telia Känner ni till detta och isåfalla vad kan det vara. Mycket irriterande när man ser en film och lägger tid på det för att missa slutet och andra viktiga scener.
Postad 15 maj 2010 - 18:33
Unregistered1439518b
-
Unregistered1439518b
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Hej alla grymma !!
Jag har precis skaffat Telia digital tv stora med 39 kanaler.
Jag var inne i en telia butik och beställde och frågade hur mycket det skulle ta i bandbredd.
Jag hade innan digital tv 20/3 mbit och fick 18/3 väldigt nöjd med detta adsl anslutning men nu efter digitaltven inkopplad så får jag inte mer 6-7 mbit ner och 1 mbit upp detta är jag verkligen inte nöjd med.
Han i butiken sa att digital boxen tar inte mer än 6-7 mbit och att uploaden inte påverkas överhuvudtaget och när jag ringer telia och gnäller så säger dom att det inte finns ngt dom kan hjälpa mig med.
Skall den verkligen ta så här mycket bandbredd??
Och hur skall jag gå vidare skall man titta på andra alternativ eller skall man gnälla mera??
Mvh Nicklas
Redigerat av [Generals]Evil Angel, 15 maj 2010 - 18:34.
Postad 15 maj 2010 - 20:16
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag har sedan en tid tillbaka två återkommande fel och jag undrar om fler än jag har samma problem.
Jag skulle gissa på att det är ett och samma fel.
Postad 15 maj 2010 - 20:47
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Jag skulle gissa på att det är ett och samma fel.
Troligt att det är så men när bilden fryser så är det några sekunder medan när filmen hoppar fram så är det flera minuter. Oavsett vilket så är det ganska jobbigt då jag inte missat slutet på många filmer p.g.a. detta.
Postad 15 maj 2010 - 20:51
Unregistered5e1e3058
-
Unregistered5e1e3058
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hej alla grymma !!
Jag har precis skaffat Telia digital tv stora med 39 kanaler.
Jag var inne i en telia butik och beställde och frågade hur mycket det skulle ta i bandbredd.
Jag hade innan digital tv 20/3 mbit och fick 18/3 väldigt nöjd med detta adsl anslutning men nu efter digitaltven inkopplad så får jag inte mer 6-7 mbit ner och 1 mbit upp detta är jag verkligen inte nöjd med. Han i butiken sa att digital boxen tar inte mer än 6-7 mbit och att uploaden inte påverkas överhuvudtaget och när jag ringer telia och gnäller så säger dom att det inte finns ngt dom kan hjälpa mig med. Skall den verkligen ta så här mycket bandbredd??
Och hur skall jag gå vidare skall man titta på andra alternativ eller skall man gnälla mera??
Mvh Nicklas
Om du kollar på http://www.telia.se/...forutsattningar så säger Telia följande ang deras tv-tjänst i samband med 12-24Mbit bredband: "12-24 Mbit/s Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 6 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 6 Mbit/s). Du får alltså ca 8 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv. Om du uppgraderat ditt modem för att få 2,5 mbit uppströms så kommer detta att begränsas till 1 mbit när du beställer digital-tv." Detta lär även ha framgått i det finstilta i det avtal du skrivit under, tyvärr blir det nog svårt att göra något åt...
Postad 15 maj 2010 - 21:44
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Rejälast vore ju givetvis att man bakade in krypteringsavgiften i priset, men då ska alla leverantörer göra det och börja med det samtidigt.
Varfördå? Det skulle ge Telia pluspoäng hos mig, en sak som de i så fall gör bättre än sina konkurrenter. /jonas
Postad 15 maj 2010 - 22:25
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Nej, det är den sämsta lösningen, dels skulle du få ännu sämre koll på vad du betalar för, beställer du flera olika paket så skulle du få betala flera gånger för ingenting, alternativt skulle bolagen få hantera konstiga rabatter som de glömmer titt som tätt.
Jamen 99% (eller vad det kan vara) av krypteringsavgiften går ju inte till kryptering. Hur kan det vara att ha koll på vad man betalar för? Tyvärr är det så att krypteringen som används är patenterade så det är väldigt svårt för andra bolag att bryta sig in här. Då är det inte Telia vi pratar om, utan viaccess och cryptoguard för att ta några exempel. Eftersom själva krypteringen är så hårt integrerad i infrastrukturen i Telias tjänst så lär det ta något extraordinärt för dem att byta, och eventuella vinster kommer ta flera år innan de kommer kunderna till godo.
Har du någon aning om vad krypteringen kostar Telia? Det vore intressant att veta. Infrastruktur? Vi pratar väl ändå om mjukvara? Och kryptering kräver ju inte svåråtkomlig spjutspetsteknologi precis, det finns bra öppna lösningar som används i många sammanhang. Varför krävs det en patenterad teknik i det här fallet? Jag säger inte att Telia kan byta kryptering och sen sänka priset. Jag tror inte att kostnaden är så värst stor utan att pengarna går till att betala för annat och till vinst. Skulle det vara så att krypteringen är så kostsam att det motiverar 400:- per kund och år, så tycker jag det är intressant och skulle vilja veta varför det är så. /jonas
Postad 15 maj 2010 - 22:44
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Angående diskussionen om kryptering. TeliaSonera använder sig av en lösning från Verimatrix, se följande pressrelease, dvs baserat på VCAS. På denna sida finns också en beskrivning av de komponenter som ingår i lösningen. En viktigt aspekt med alla krypteringslösningar är nog följande, citat från Verimatrix sida: VCAS security has been approved by all major studios for protection of premium content as well as by all the major broadcasters.
Så jag betvivlar att det räcker med "bra öppna lösningar" om dessa lösningar inte är godkända och betrodda av innehållsleverantörerna. Den som är intresserad av kostnaden för en sådan lösning för väl skicka en offertförfrågan till Verimatrix och fråga vad det kostar! Det är bara att fylla i följande formulär! /Peter Cigéhn
Postad 15 maj 2010 - 23:22
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Det är väl inget argument för att det är OK med krypteringsavgift! Fattar ni inte att det till 99% är ett påhitt för att kunna ta mer betalt? Din jämförelse med andra operatörer visar bara hur bra de har lyckats med att få kundera att tro att kryptering/kort är en funktion som motiverar ett pris på ca 500:- per år. "Alla andra har det ju så då måste det ju vara OK". Stuntprat.
Jag tycker Teila kan vara lite raka i ryggen. Sluta med krypteringsavgiften, den är löjlig och dessutom vilseledande. 400:- gånger ett par hundra tusen(?) användare är enorma pengar. Jag kan inte se några belägg för att Telia skulle behöva betala mer än en bråkdel av detta för sin kryptering.
För att slippa höra att jag är orättvis som bara klagar på Telia vill jag tillägga att jag tycker att alla operatörer som har den här typen av avgifter borde skämmas lika mycket. Teila är dock den enda operatören som jag har någon relation till.
/jonas
När skrev jag att det var OK med krypteringsavgift? Läs vad jag skrev istället för att läsa mellan raderna (där det för övrigt inte står någonting). Har inte lagt någon personlig åsikt i krypteringsavgift utan gjorde helt enkelt en jämförelse mellan olika tv-leverantörer. Men det måste ju på något sätt likställas med att tycka att det är ok!? För övrigt kan jag tycka att om mina 500kr/år, vilket inte är någon stor summa pengar, bidrar till utvecklingen av tjänsten så kan jag gladeligen betala dessa pengar!
Postad 15 maj 2010 - 23:27
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Varfördå? Det skulle ge Telia pluspoäng hos mig, en sak som de i så fall gör bättre än sina konkurrenter.
/jonas
Ser det gärna som en separat kostnad! I Telias fall krävs det inget grundabonnemang för att du till exempel ska kunna teckna endast ett Viasat-paket eller Canal+. För de kunder som endast köper lagom eller stor funkar detta jättebra för. Däremot vi som köper flera kanalpaket måste då alltså betala krypteringsavgiften flera gånger om. Då är det mer rättvist att ta EN avgift för detta vid sidan av tv-utbudet.
Postad 16 maj 2010 - 00:46
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Angående diskussionen om kryptering.
Så tycker jag hela diskussionen här är löjlig och Peter sätter tummen precis på rätt sak. Det handlar inte om en specifik krypteringsalgoritm utan om ett komplett system för att kontrollera åtkomsten och att skydda materialet som sänds. Telia och andra tv-distributörer har krav på sig ifrån programbolagen att använda ett sådant system. Det skrivs in i avtal och liknande. Programbolagen måste dessutom godkänna systemet i sig och sedan måste Telias underleverantör, Motorola i det här fallet, integrera CA-systemet i sin produkt. Andra delar i distribtionskedjan kan också behöva integeras med systemet. Innan allt är klart och får användas måste både hård- och mjukvara granskas och certifieras av CA-leverantören. En ny version av mjukvaran kan kräva en helt ny certifieringsgenomgång. Återigen är det avtal som styr. En ocertifierad produkt innebär att tillverkaren blir ersättningsskyldig om material läcker ut. Är den certifierad är det CA-leverantören som får stå för notan etc. Som ni säkert förstår kostar allt det här kostar enorma summor, är omständigt och bökigt att hantera. Jag skulle gissa att det även förekommer direkta licensavgifter som tas ut per box hos kund. Den som inte tror att CA-systemet är en väldigt central och kostsam del i Telias verksamhet behöver ta sig en allvarlig funderar och tänka om. Jag har fortfarande mardrömmar om den videoväxel vi utvecklade på 90-talet och som skulle igenom certifieringsprocessen för tre helt olika amerikanska och en asiatisk CA-leverantör. Då pratar vi bara hårdvaran. Så glöm allt det där med att du kan ladda ned fria lösningar från något halvtaskigt open-source projekt för Linux. Det håller inte i verkligheten.
Postad 16 maj 2010 - 10:14
Pettax
-
Pettax
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Så tycker jag hela diskussionen här är löjlig och Peter sätter tummen precis på rätt sak. Det handlar inte om en specifik krypteringsalgoritm utan om ett komplett system för att kontrollera åtkomsten och att skydda materialet som sänds. Telia och andra tv-distributörer har krav på sig ifrån programbolagen att använda ett sådant system. Det skrivs in i avtal och liknande. Programbolagen måste dessutom godkänna systemet i sig och sedan måste Telias underleverantör, Motorola i det här fallet, integrera CA-systemet i sin produkt. Andra delar i distribtionskedjan kan också behöva integeras med systemet. Innan allt är klart och får användas måste både hård- och mjukvara granskas och certifieras av CA-leverantören. En ny version av mjukvaran kan kräva en helt ny certifieringsgenomgång. Återigen är det avtal som styr. En ocertifierad produkt innebär att tillverkaren blir ersättningsskyldig om material läcker ut. Är den certifierad är det CA-leverantören som får stå för notan etc. Som ni säkert förstår kostar allt det här kostar enorma summor, är omständigt och bökigt att hantera. Jag skulle gissa att det även förekommer direkta licensavgifter som tas ut per box hos kund. Den som inte tror att CA-systemet är en väldigt central och kostsam del i Telias verksamhet behöver ta sig en allvarlig funderar och tänka om.
Dessa rigorösa och förmodade kostsamma system till trots så verkar det inte alltid fungera ändå. Drar mig till minnas följande inlägg. Jag skulle vilja ha kontakt med någon utvecklare av GUI och bootcastfiler från Telia för att diskutera de stora bristerna i krypteringen av kanalerna. Det går med ganska enkla medel få tillgång till samtliga Telias kanaler med bara startpaketet.
Var är ni Telia?, jag försöker hjälpa er!
Vill hitta en lösning för att stoppa möjligheten att se samtliga kanaler ni erbjuder fast man bara har startpaketet.
Här är vi! =)
Tackar så mycket för att du vill hjälpa oss. Det uppskattar vi väldigt mycket och naturligtvis ser vi att det är vad som gör minhembios forumet och dess användare (tex du) så suveränt. Just detta problem är vi dock medvetna om och jobbar redan på att lösa. Håll till godo så länge!
Mvh Johan Hedlund Telia Kundservice
Redigerat av Pettax, 16 maj 2010 - 14:22.
Postad 16 maj 2010 - 11:30
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Dessa rigorösa och förmodade kostsamma system til trots så verkar det inte alltid fungera ändå. Drar mig till minnas följande inlägg. 
Kan väl säga att detta "problem" som fanns då inte beror på problem med krypteringssystemet. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 16 maj 2010 - 13:38
Unregistered1439518b
-
Unregistered1439518b
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Hej och tack för ett suveränt svar!! Jag har dock inte skrivit på ngt avtal då jag gjorde allt i en telia butik. Skumt att han inte sa ngt om upload farten. jaja det blir att överväga det här med digital tv rejält. tack än en gång!! Om du kollar på http://www.telia.se/...forutsattningar så säger Telia följande ang deras tv-tjänst i samband med 12-24Mbit bredband:
"12-24 Mbit/s Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 6 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 6 Mbit/s). Du får alltså ca 8 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.
Om du uppgraderat ditt modem för att få 2,5 mbit uppströms så kommer detta att begränsas till 1 mbit när du beställer digital-tv."
Detta lär även ha framgått i det finstilta i det avtal du skrivit under, tyvärr blir det nog svårt att göra något åt...
Postad 16 maj 2010 - 17:54
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Varfördå? Det skulle ge Telia pluspoäng hos mig, en sak som de i så fall gör bättre än sina konkurrenter.
/jonas
Lättare att jämföra så klart.
Postad 16 maj 2010 - 19:48
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Lättare att jämföra så klart.
Jag trodde du menade att Telia inte kan baka in krypterinsavgiften så länge ingen annan gör det. Det är nog lönlöst att tro att operatörerna självmant ska göra en förändring som leder till att det blir lättare att jämföra priser. /jonas
Postad 16 maj 2010 - 19:58
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
När skrev jag att det var OK med krypteringsavgift? Läs vad jag skrev istället för att läsa mellan raderna (där det för övrigt inte står någonting).
Har inte lagt någon personlig åsikt i krypteringsavgift utan gjorde helt enkelt en jämförelse mellan olika tv-leverantörer. Men det måste ju på något sätt likställas med att tycka att det är ok!?
Jag tolkade ditt inlägg med jämförelsen som visade att Telias krypteringavgift var bland de lägre som att du tyckte att det inte var så mycket att bråka om, dvs OK. Om det var en feltolkning ber jag om ursäkt. /jonas
Postad 16 maj 2010 - 20:03
GarfieldPower
-
GarfieldPower
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Telia
Kommer vi att få fler HD-Kanaler ?
Postad 16 maj 2010 - 20:41
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Vilka HD kanaler ligger ute i Telias nät nu, någon som vet?
Mr. Cigéhn kan ju inte lämna rapporter om det längre....
Postad 16 maj 2010 - 20:44
GarfieldPower
-
GarfieldPower
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Vilka HD kanaler ligger ute i Telias nät nu, någon som vet? Mr. Cigéhn kan ju inte lämna rapporter om det längre....
För IPTV är det SVT-HD som gäller.
Postad 16 maj 2010 - 20:54
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
För IPTV är det SVT-HD som gäller.
Tänkte på tester i nätet. (Canal + film HD,Discovery HD och Eurosport HD är kanaler som legat ute som test)
Redigerat av lindo, 16 maj 2010 - 21:00.
Postad 16 maj 2010 - 22:03
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Så glöm allt det där med att du kan ladda ned fria lösningar från något halvtaskigt open-source projekt för Linux. Det håller inte i verkligheten.
Du och Peter blandar ihop öppen med gratis. Jag har inte sagt att Telia ska använda en gratislösning. Jag svarade på ett inlägg som motiverade en hög kostnad med att patenterad teknik användes. /jonas
Postad 17 maj 2010 - 04:45
Unregistered192fdbd3
-
Unregistered192fdbd3
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Du och Peter blandar ihop öppen med gratis. Jag har inte sagt att Telia ska använda en gratislösning. Jag svarade på ett inlägg som motiverade en hög kostnad med att patenterad teknik användes.
/jonas
Och om du läser inlägget igen så tycker jag att det står ganska tydligt varför dom använder en patenterad teknik med hög kostnad. Vilken teknik ska dom använda sig utav tycker du som är godkänd av alla filmbolag och företag som producerar serier etc i världen? Utveckla eget kanske och sen försöka få det godkänt? Har du någon aning om vad utvecklingskostnaden är för något dylikt? Koden i sig skulle antagligen inte vara så svår men sen ska det implenteras också (och godkännas) mm. Jag ryser vid tanken på vad vi i slutändan skulle få betala. Sen håller jag med föregående skribenter att jag betalar hellre en separat årsavgift för krypteringen än får den inbakad i priset vilket skulle innebära att för ett tvillingabbonemang skulle man betala det två gånger. Sen skulle jag givetvis inte vilja betala den överhuvudtaget men det är en helt annan sak.
Redigerat av Unregistered192fdbd3, 17 maj 2010 - 04:49.
Postad 17 maj 2010 - 08:50
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Och om du läser inlägget igen så tycker jag att det står ganska tydligt varför dom använder en patenterad teknik med hög kostnad.
Vilken teknik ska dom använda sig utav tycker du som är godkänd av alla filmbolag och företag som producerar serier etc i världen? Utveckla eget kanske och sen försöka få det godkänt? Har du någon aning om vad utvecklingskostnaden är för något dylikt? Koden i sig skulle antagligen inte vara så svår men sen ska det implenteras också (och godkännas) mm. Jag ryser vid tanken på vad vi i slutändan skulle få betala.
Sen håller jag med föregående skribenter att jag betalar hellre en separat årsavgift för krypteringen än får den inbakad i priset vilket skulle innebära att för ett tvillingabbonemang skulle man betala det två gånger. Sen skulle jag givetvis inte vilja betala den överhuvudtaget men det är en helt annan sak. 
Jösses. Det jag i första hand ifrågasätter är att det finns en separat avgift för kryptering som dessutom betalas halvårsvis. Jag tycker det vore ärligare att kalla det fast kostnat, eller grundavgift eller liknande. Den täcker alla kostnader som Telia har för det grundläggande systemet som behövs för tjänsten IPTV och man betalar den varje månad. Om den är lika för alla eller justeras så att de som t ex har större kanalpaket betalar mer kan man ju diskutera, men där är det väl naturligt att man har olika åsikter. Sen är jag genuint intresserad av att veta om storleken på krypteringsavgiften är motiverad av Telias kostnader för kryptering eller inte. Jag har sagt vad jag tror (i alla fall initialt innan jag får reda på mer) men jag har också sagt att om det kostar Telia så mycket, är det intressant eftersom det är isåfall väldigt lönsamt för de som säljer lösningen till Telia. Jag förstår för att Telia har kostnader för krypteringen som vi behöver betala men jag _undrar_ om inte ca 400:- per kund och år är för mycket. Jag ser det som en av många kostnader och tycker inte att den behöver specialbehandlas. När jag har ifrågasatt den verkliga kostnaden för kryptering pekade jag bara på att bra säkerhet inte bygger på att man använder komplicerad, proprietär eller hemlig teknik. /jonas
Postad 17 maj 2010 - 09:23
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Det har blivit väldigt Off Topic med krypteringsavgiftsklagomål här.
Alla operatörerna har någon slags krypteringsavgift.
Telias är 249:-/halvår
Com Hems är 180:-/halvår
Canal Digital har olika beroende på satellit eller IPTV, 59:-/mån respektive 35:-/mån.
Jag tror inte någon av dessa företag går ut och specificerar för er hur kostnaderna faller ut med den verkliga kostnaden dessa operatören har eller inte har. På samma sätt som de inte specificerar vilka kostnader man har när man prissätter ett visst kanalpaket eller liknande.
Kostnaden finns där, den är inte rolig, men "generation gratis" som finns idag verkar inte fatta att företagens vinst gör att de kan utveckla nya spännande tjänster som vi kommer att njuta av framåt. Sen om den vinsten kommer från krypteringsavgift eller kanalpaket bryr jag mig inte riktigt om!
Postad 17 maj 2010 - 10:36
Unregistered192fdbd3
-
Unregistered192fdbd3
-
Amatör
-
-
96 inlägg
När jag har ifrågasatt den verkliga kostnaden för kryptering pekade jag bara på att bra säkerhet inte bygger på att man använder komplicerad, proprietär eller hemlig teknik.
/jonas
Jag håller med dig helt och hållet på den punkten. Kör själv i stort sett enbart program som bygger på öppen källkod men problemet ligger i att den krypteringsteknik som är godkänd av de stora filmbolagen mm är antagligen rätt komplicerad, definitvt proprietär och hemlig. Tyvärr tror jag aldrig något bolag skulle acceptera en krypteringsteknik byggd på öppen källkod på grund av okunskap och rädsla att den skulle vara mindre säker. Sen att kalla det för krypteringsavgift eller kortavgift etc kan man diskutera men för gemena man är det nog lättare att förstå att man tar ut en "krypteringsavgift" istället för att ha en "extra" fast avgift på 249:-/halvår.
Redigerat av Unregistered192fdbd3, 17 maj 2010 - 10:37.
Postad 17 maj 2010 - 10:49
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Markus,
Får vi som har IPTV via ADSL SVT HD innan VM i fotboll i Sydafrika börjar den 11 juni 2010?
Förslagsvis innan avspark mellan Uruguay–Frankrike som är klockan 20:30.
Redigerat av Bagewitz, 17 maj 2010 - 11:01.
Postad 17 maj 2010 - 10:53
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Markus,
Får vi som har IPTV via ADSL SVT HD innan VM börjar?
Lagom till VM i Brasilien 2014 kanske
Postad 17 maj 2010 - 19:20
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Är det någon som fått sin 1510 utbytt än? Är nog över en månad sen jag fick brev om det, skulle ta en vecka..
Postad 17 maj 2010 - 21:46
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Jag håller med dig helt och hållet på den punkten. Kör själv i stort sett enbart program som bygger på öppen källkod men problemet ligger i att den krypteringsteknik som är godkänd av de stora filmbolagen mm är antagligen rätt komplicerad, definitvt proprietär och hemlig. Tyvärr tror jag aldrig något bolag skulle acceptera en krypteringsteknik byggd på öppen källkod på grund av okunskap och rädsla att den skulle vara mindre säker.
Sen att kalla det för krypteringsavgift eller kortavgift etc kan man diskutera men för gemena man är det nog lättare att förstå att man tar ut en "krypteringsavgift" istället för att ha en "extra" fast avgift på 249:-/halvår.
Bara för att vara extra tydlig: Jag pratar inte om öppen källkod. Jag pratar om att välja en krypteringsalgoritm som är öppen, alltså som är välkänd och som har granskats vetenskapligt. Säkerhet som bygger på att algoritmen är hemlig är helt fel, det finns ingen anledning att välja något sådant eftersom det finns välkända, granskade, öppna algoritmer som är fria att implementera. Och för att slippa fler onödiga kommentarer: Jag påstår inte att Telia ska byta sin kryptering. Jag har ingen anledning att tro att det är något fel på den eller att det finns billigare alternativ som passar Telias behov. Jag har bara ifrågasatt den förklaring som har kommit fram här för att motivera den stora summan vi betalar (att det är patenterad teknink som programleverantörerna kräver) genom att påpeka att säkerhet inte behöver vara hemlig eller proprietär för att vara bra, snarare tvärt om. Nåja. /jonas
Postad 17 maj 2010 - 21:59
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Får vi som har IPTV via ADSL SVT HD innan VM i fotboll i Sydafrika börjar den 11 juni 2010?
Förslagsvis innan avspark mellan Uruguay–Frankrike som är klockan 20:30.
Lagom till VM i Brasilien 2014 kanske
Jag vet inte exakt, men just nu pågår det tester med SVT HD för vissa ADSL kunder. Det är dock större arbeten som behövs för att man ska kunna på ett enkelt sätt identifiera vilka kunder som kan ha SVT HD utan att det blir bildstörningar. Det finns ganska många kunder som tyvärr ligger på gränsen idag för att klara av tv strömmar som är 10 Mbit. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 17 maj 2010 - 22:14.
Postad 17 maj 2010 - 22:02
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Är det någon som fått sin 1510 utbytt än? Är nog över en månad sen jag fick brev om det, skulle ta en vecka..
De som har haft kanalpaket TV4 har väl redan fått boxarna och då det verkar vara problem med vissa zyxel modem som orsakar bildstörningar med de boxarna har man antagligen fördröjt utskicket något. Hörde dock något om att de börjat skicka ut dem nu. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 17 maj 2010 - 22:41
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Bara för att vara extra tydlig: Jag pratar inte om öppen källkod. Jag pratar om att välja en krypteringsalgoritm som är öppen, alltså som är välkänd och som har granskats vetenskapligt.
Nu vet varken du eller jag exakt hur de olika CA-system som används för IPTV är implementerade men av vad jag kan gräva fram med Google så handlar själva krypteringen med största sannolikhet om rena standardalgoritmer som t.ex. AES, 3DES och med någon form av certifikathantering i stil med PKI. http://www.tmcnet.co...cal-aspects.htmThere has been some use of traditional CA systems among IPTV operators, but in the meantime these have given way to more advanced systems based on the Advanced Encryption System (AES) and PKI (Public Key Infrastructure).
Dessa är alla välkända öppna krypteringsalgoritmer. De finns implementerade i hårdvara i de flesta chipset som används för mediaspelare och set-top-boxar. De har granskats, analyserats och dokumenterats i åtskilliga vetenskapliga avhandlingar. Mer öppet och standardiserat än så blir det inte. Så du kan lägga ner hela din argumentation och börja fundera över vad mer som ingår i ett stort och komplext CA-system förutom själva krypteringsalgoritmen. Jag skulle säga att det Telia får betala för är allt utom själva krypteringsalgoritmen! :-P
Postad 17 maj 2010 - 23:27
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Jag vet inte exakt, men just nu pågår det tester med SVT HD för vissa ADSL kunder.
Det är dock större arbeten som behövs för att man ska kunna på ett enkelt sätt identifiera vilka kunder som kan ha SVT HD utan att det blir bildstörningar. Det finns ganska många kunder som tyvärr ligger på gränsen idag för att klara av tv strömmar som är 10 Mbit.
Markus Johansson Telia kundservice
Telias HD strömmar ligger på 8,5Mbit. Men eftersom det troligen är över 50% (ren gissning, men färre lär det nog inte vara) av alla ADSL kunder som verkligen kan ta emot HD utan större problem, så kan inte Telia släppa på alla kranar med åtminstone SVT HD (och ev TV4 HD) nu inför fotbollsVM, med en fet friskrivning (borde gå att lägga till i GUIt) om att man får kanalen på "egen risk"? För alla det funkar hos bra får ni sjukt många glada kunder, och för de som har problem så får man säga tyvärr, håll dig till SD-varianten tills vidare, inget vi kan göra något åt för stunden? Att sitta och försöka att teoretiskt analysera vilka som kan få tillgång gör enbart att massor av folk som verkligen kan få det blir utan under fortsatt obestämd framtid. Och just fotbollsVM är ju ett kalastillfälle att "testa" HD i stor skala enligt ovan, man behöver ju inte göra reklam för det, men det skulle leda till många glada kunder som sagt. PS: Som ni nog gissat så sitter jag på ADSL och är mer än villig att testa HD på "egen risk", för att åtminstone få en teoretisk möjlighet att kunna kolla på fotboll i HD...
Redigerat av modeselect, 17 maj 2010 - 23:30.
Postad 18 maj 2010 - 00:01
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
PS: Som ni nog gissat så sitter jag på ADSL och är mer än villig att testa HD på "egen risk", för att åtminstone få en teoretisk möjlighet att kunna kolla på fotboll i HD...
Det är det nog många som är villiga att göra. OS-hockeyn i HD var verkligen nice!
Postad 18 maj 2010 - 11:01
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Borde vi inte starta någon form av lista? "Vi som vill ha SVT HD och TV4 HD under Fotbolls-VM 2010 genom IPTV via Telia ADSL!"
1.Bagewitz
Redigerat av Bagewitz, 18 maj 2010 - 11:02.
Postad 18 maj 2010 - 12:00
Peder69
-
Peder69
-
Rookie
-
7 inlägg
Det börjar väl även bli dags för oss som sitter på fiber från Telia att få tillgång till fler än en HD-kanal tycker jag! Vill gärna ha tillgång till den tillfälliga kanal som visar VM-fotbollen högupplöst framöver... Saxar t ex följande från Prylportalen i dag och handlar om Canal Digitals HD-utbud för IPTV: "Enligt Canal Digital handlar det om "Sveriges största HD-utbud för IPTV" vilket också inkluderar den tillfälliga kanal som visar VM-fotbollen högupplöst. Det här gäller de kunder som får tillgång till uppgraderingen den 1 juni.
Här är HD-kanalerna som från och med den 1 juni finns i Canal Digitals utbud för IPTV-abonnenter:
Animal Planet HD History HD BBC HD National Geographic HD Canal+ Film HD Silver HD Canal+ Sport HD SVT HD Discovery HD TV4 HD Eurosport HD Rush HD"
Postad 18 maj 2010 - 12:49
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Borde vi inte starta någon form av lista? "Vi som vill ha SVT HD och TV4 HD under Fotbolls-VM 2010 genom IPTV via Telia ADSL!"
1.Bagewitz
2.echotuva
Postad 18 maj 2010 - 12:56
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Det börjar väl även bli dags för oss som sitter på fiber från Telia att få tillgång till fler än en HD-kanal tycker jag! Vill gärna ha tillgång till den tillfälliga kanal som visar VM-fotbollen högupplöst framöver...
Detta är ett separat problem skilt från det att ge SVT HD till ADSL-kunder. Fler HD kanaler i nätet går förmodligen inte förrens alla 1510-boxar är utbytta så de kan gå över helt till mpeg4 för att frigöra bandbredd i Telias "backbone". Att ge en ynka HD kanal till ADSL kunder i första läget verkar falla på att de vill hitta en teoretiskt optimal algoritm för vilka kunder de kan ge denna till.... =(
Redigerat av modeselect, 18 maj 2010 - 12:57.
Postad 18 maj 2010 - 15:35
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
1. Bagewitz 2. echotuva 3. FlashM
Postad 18 maj 2010 - 15:39
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
1. Bagewitz
2. echotuva
3. FlashM
4. Volvis
5 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|