Redigerat av Evil Homer, 28 December 2011 - 17:17.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 28 December 2011 - 17:17
Postad 28 December 2011 - 18:00
Skulle inte alls förvåna mig om Y-4 spelar starkare i rätt rum än 4st LMS i Tommys rum.
Inte mej heller.
Skulle man däremot stoppa in Y-4 i mitt rum och dra på, så skulle jag förmodligen vända mej mot killen bredvid och fråga om han har satt på musiken, eller om han fes.
Postad 28 December 2011 - 18:18
Du kan vara lugn, det lät hur bra som helst.Måtte ju ha vart en bra bit över 130db där då, eller är låten väldigt lågt mixad kanske?
Sorry, men jag är en aningen skeptisk till att det kan ha låtit bra, slänger jag på låt säga Krumelur här så har jag +3db på subbarna och kommer väl upp i 127db och då har det inte gått på plus.
Sen skruvar ni upp +15 till och +3db till på subbarna
Postad 28 December 2011 - 18:24
Det låter, konstigt nog, exakt lika bra idag faktiskt.Y-4 jag trodde "bara" det var Y-2, jaja på fyllan lät det säkert kanon
Det är ett väldigt häftigt rum som bör upplevas. Du är säkert välkommen hit. Bara att fråga Tobbe.
Hur lät det med basarna du hade innan rören?Inte mej heller.
Skulle man däremot stoppa in Y-4 i mitt rum och dra på, så skulle jag förmodligen vända mej mot killen bredvid och fråga om han har satt på musiken, eller om han fes.
Postad 28 December 2011 - 18:27
Hur lät det med basarna du hade innan rören?
Inget vidare. Tunt och inte djupt.
Postad 28 December 2011 - 18:35
Standard vid 78Hz.Jag tror jag kan gissa mig till vad det är.
En fråga, delar han vid 78 hz eller högre? Jag funderar starkt på att fixa en cr80s med 102 hz som delning istället.
Postad 28 December 2011 - 18:43
Det låter, konstigt nog, exakt lika bra idag faktiskt.
Det är ett väldigt häftigt rum som bör upplevas. Du är säkert välkommen hit. Bara att fråga Tobbe.
Men bodde inte ni i Noppikoski?
Postad 28 December 2011 - 18:47
Redan rädd för hur man kommer må i morgon
Postad 28 December 2011 - 18:58
Kan medela att 130dB (lite drygt som jag fattat det) är om dom placeras med 1/4 avstånd i en sfär :)alltså optimal integrering mellan dom och naturligtvis med golv och en vägg medräknat.
Så i rum så kan det blir mer/ mindre beroende på hur rummet beter sig
Oavsett, båda SVS subbarna och Ino modulerna är kompetenta system, inget snack !
Inte mej heller.
Jo, antagligen....
ditt rum äter förmodlugen enorma mängder bas...
Vore kul å höra dina LMS i rummet i kramfors...
Redigerat av DVD-ai, 28 December 2011 - 18:58.
Postad 28 December 2011 - 19:14
Ja, rummet befinner sig en bit upp.Men bodde inte ni i Noppikoski?
Ja, det är ju det.Kramfors är ju en bit bort.
Skål din rackare!Skål på er grabbar här går allt ner i idag
Redan rädd för hur man kommer må i morgon![]()
Postad 28 December 2011 - 19:16
Men nu ska jag rensa ur hyllan på prylar.
Vad tror ni man kan få för:
-Denon 2106?
-Pioneer 668?
-Squeezebox classic?
Postad 28 December 2011 - 19:18
Om inte annat får vi väl stacka alla fyra i sovrummet nästa gång det blir Bagarparty.
Nu har jag i alla fall skruvat isär och meckat lite med ett steg som går varmt.
Får se om det blir bättre.
En ganska full DV-die vände på en fläkt i Uppsala, och den var sönderbruten och skruvarna rund-dragna.
Vände på fläkten och tog bort dammskyddet i det som går varmt. Hoppas det blir bättre.
Efter nyår så får jag en skivspelare igen
Men nu ska jag rensa ur hyllan på prylar.
Vad tror ni man kan få för:
-Denon 2106?
-Pioneer 668?
-Squeezebox classic?
Du får en hundring så slipper du få en massa "sista priset kompis" efter dej på blocket.
Postad 29 December 2011 - 01:19
Fy HELEVETE vad bra dom låter för dom små pengarna dom betingar !!
Det är haksläpp !!
Banddiskanten får man ju nästan fjong av...
Postad 29 December 2011 - 01:35
Postad 29 December 2011 - 07:07
Får se om jag kan släpa iväg dom och prova någonstans..
Om inte annat får vi väl stacka alla fyra i sovrummet nästa gång det blir Bagarparty.
Nu har jag i alla fall skruvat isär och meckat lite med ett steg som går varmt.
Får se om det blir bättre.
En ganska full DV-die vände på en fläkt i Uppsala, och den var sönderbruten och skruvarna rund-dragna.![]()
Vände på fläkten och tog bort dammskyddet i det som går varmt. Hoppas det blir bättre.
Du får en hundring så slipper du få en massa "sista priset kompis" efter dej på blocket.
VA ?!
Neee, skruvarna var runddragna så det gick inte att få den att sitta ordentligt som jag mins det, men att någon skulle vara sönderbrutat mins jag fan inte...
HAHAHAHA, du får en platta öl sedan...
Sorry... va ju som sagt, Ahhmm, lite onyckter vid detta tillfälle
Edit: men faktum kvarstår att med fläkten "rätt" vänd, så att den suger luft bakifrån och kör den in mot kylflänsarna gav mig klart bäst resultet hemma då jag testade.
Så det borde inte vara orsaken till någon överhettning i ditt fall...
Redigerat av DVD-ai, 29 December 2011 - 07:09.
Postad 29 December 2011 - 13:20
Får se om dom går varma med lite dubidubiduuustep.
Postad 29 December 2011 - 14:10
Fast jag börjar så sakta återhämta mig
Postad 29 December 2011 - 14:15
Jag spred ut stegen i racket igår. Hårdkörde väl inte direkt, men det verkar ha blivit klart bättre.
Får se om dom går varma med lite dubidubiduuustep.
Märkligt...
måste va varit något skumt med fläkten och monterignen då... snyrrade den alls ?!
Postad 29 December 2011 - 23:35
Hur mycket sämre än placering 2 tror ni att placering 1 är av basarna i mitt rum? Det vore så shysst att placera dom nedre i hörnen så att dom inte hamnar mitt i synfältet och istället placera en snygg bänk där med elektroniken. Att bygga en bänk runt basarna blir för stort och fult.
Det blir ju ganska likt Komoroks placering av basarna men jag kan tyvär inte lägga dom ned för att få elementet längre ut mot rummets mitt pga att jag preciiis får in den motoriserade duk jag vill ha mellan basarna när dom är stående. Ev kan de nedre läggas ned om det gör någon större skillnad.
Any ideas?
Avståndet till topparna minskas dessutom från 3,2 till 3m.
Postad 29 December 2011 - 23:59
Det både lät och mätte absolut bäst.
Postad 30 December 2011 - 00:05
Eller är det jag som misstolkar dig Spuj?
Postad 30 December 2011 - 00:10
Det blir så otroligt mycket mer luftigt och ser helt enkelt mycket bättre ut, plus att elektroniken kan stå nära högtalarna och slipper ta plats på annat ställe. Det estetiska är ju viktigt det med när det är ett vardagsrum man lattjar i.
Redigerat av spuj, 30 December 2011 - 03:14.
Postad 30 December 2011 - 00:13
Då tolkade jag bilderna fel...
Rita så man fattar då för fan !!
Postad 30 December 2011 - 00:20
Postad 30 December 2011 - 00:33
Diskanterna kommer att shimsas upp och glipan runt får jag leva med.
Postad 30 December 2011 - 01:16
Minskar lyssningsavståndet? Det känns som det kanske är viktigaste av det, att försöka få till så nära optimala avståndet som möjligt, vilket är 3,5 med i32s. Jag skulle nog testa topparna först.
Postad 30 December 2011 - 01:31
Hade varit smutt att kunna bygga klart dämpningen som skall vara runt basmodulerna nu.
Redigerat av spuj, 30 December 2011 - 01:52.
Postad 30 December 2011 - 01:53
Ptja, frågan är väl hur stor skillnad dom där 20cm gör. Självklart är det bättre, frågan är hur mycket.
Hade varit smutt att kunna bygga klart dämpningen som skall vara runt basmodulerna nu.
Förmodligen inget om man är kille och gillar tjejer....
Postad 30 December 2011 - 03:18
Upptäckte även att det snarare är 3,3m vs 3m i lyssningsavstånd vid de två olika placeringarna.
Redigerat av spuj, 30 December 2011 - 03:19.
Postad 30 December 2011 - 07:29
Komrok, DVD-ai, ni som är rätt hajj på akustikbiten..
Hur mycket sämre än placering 2 tror ni att placering 1 är av basarna i mitt rum? Det vore så shysst att placera dom nedre i hörnen så att dom inte hamnar mitt i synfältet och istället placera en snygg bänk där med elektroniken. Att bygga en bänk runt basarna blir för stort och fult.
Det blir ju ganska likt Komoroks placering av basarna men jag kan tyvär inte lägga dom ned för att få elementet längre ut mot rummets mitt pga att jag preciiis får in den motoriserade duk jag vill ha mellan basarna när dom är stående. Ev kan de nedre läggas ned om det gör någon större skillnad.
Any ideas?
Placering 2 hade jag nog valt, nr1 triggar ju egentligen bara i alla fyra främre hörnen och samma "problem område" egentlgen bara...
Sedan så blir dessutom avstondet mellan respektive module och topparna väldigt olika, det blir nog mer jämt om du placerar 2st i mitten som på bild 2
Sedan finns det massor med fler anledningar säker, men jag kan inte utveckla dom mycket mer än att det ska vara bra att ha dom på ganska exakt det visat, fast dom två övre borde vara närmare 1/4 mått än dom är på bilden.
Meeen där hade du ju tänkt ha duken så de går juhhh inte...
Postad 30 December 2011 - 08:28
Dom små söta Px kanske, fick just en rolig ide som skulle vara rolig att se någon testa.
Elfa skenor, visst heter dom så, sen kunna höja/sänka i en jäkla massa steg för att få till det sista.
Dikt an i hörn ger ju ett par dB till men brukar även väcka resonanser och även få dom elakaste peakarna.
Postad 30 December 2011 - 09:14
lätta små lättflyttade är dom i alla fall.
Men jag tycker inte han behöver "elfahyllor" utan känns ju vettigare med vara vanliga L-profiler modell stora, för hyllor
dom ska ju klara typ 40kg/ st om bara fästet håller.
så med 4st/ högtalare så har han marginal på marginalen
Postad 30 December 2011 - 09:22
Med ett par fasta väggfästen blir det inte så mycket testande på höjden, om man nu inte vill borra hela väggen med hål alltså
Postad 30 December 2011 - 09:29
men du har rätt, är mer praktiskt
Menfulare tänker jag...
Postad 30 December 2011 - 09:39
Finns inte en chans att du kan pricka vart en av mina subbar spelade bäst i mitt rum tex, om du nu inte kommer ihåg det sen tidigare alltså.
Djupet på rummet var otänkbart att jobba med va?
Postad 30 December 2011 - 09:47
Men som sagt, är helt med på att man måste testa sig fram, men jag menar på att om man räknar på modulplaceringen så kan man få det "rätt" och sedan leka med placeringen av topparna för att få integreringen bra.
att göra en "linje" med skenor från golv till tag i hörnen, så att man kan testa helt valfri höjd på modulperna känns som en jäkla cool ide !'
Sedan när man kommit fram till optimal placering så sätter man modulerna där i höjdled och sedan kan man gömma skenorna i bland skustikfix så att dom inte syns
jäkla smart !
så kan man ju halka på hyllor där man vill och ha någon på, t.ex. slutsteg eller något annas ?!
målar man som svarta i stället för standard vita och skär till så att dämpmaterialet omsluter dom så syns som alldrig och man har oänderliga valmöjligheter med modulplaceringen
Redigerat av DVD-ai, 30 December 2011 - 09:48.
Postad 30 December 2011 - 10:11
Postad 30 December 2011 - 10:34
Jorden längre va?
Kommer aldrig ihåg varför man skall vända dom mot varandra, kör du en replay på det?Spuj du borde väl kunna vända modulerna 90 grader så att dom spelar mot varandra?
Postad 30 December 2011 - 10:36
Tänkte på det där när man gör strömkabel, vilken var det som skulle vara lite längre/kortare än dom andra.
Jorden längre va?
Jordkabeln skall vara lite längre ja.
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 30 December 2011 - 10:37.
Postad 30 December 2011 - 10:45
Kommer bli ett **** att få på dom på kabeln bara, så ******** fet.
Postad 30 December 2011 - 11:16
Tänkte på det där när man gör strömkabel, vilken var det som skulle vara lite längre/kortare än dom andra.
Jorden längre va?
Kommer aldrig ihåg varför man skall vända dom mot varandra, kör du en replay på det?
Finns ingen generell anledning till det... så vitt jag vet.
Men i detta fallet så hade det nog varity bra då modulernar akustiska centrum hamnat närmare 1/4 av rummets breddmått...
därav hade det varit bra om dom gick att vända mot varandra, dom två översta alltså !
Jordkabeln skall vara lite längre ja.
Tackar, om jag skall ta och köpa mig kontakter idag så mina kablar kan kopplas in någon dag då kanske.
Kommer bli ett **** att få på dom på kabeln bara, så ******** fet.
Yess, för att om avlastning släpper och anslutningarna utsätts för påfrestningar så är det absolut sista som ska släppa vara just Jorden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder

369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?