Får vänta ytterligare 10 arbetsdagar innan den sitter på väggen(hel)
* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 16 maj 2006 - 14:33
Får vänta ytterligare 10 arbetsdagar innan den sitter på väggen(hel)
Postad 17 maj 2006 - 15:33
42PM1M kommer vilken dag som helst.
42PM1MA får vi en liten batch av i slutet av Maj - resterande kommer i slutet av Juni.
Jag måste för övrigt be om ursäkt ifall jag missat förfrågor ställda till oss - skall ta och läsa igenom dem sidor jag har missat på sista tiden.
Postad 17 maj 2006 - 15:48
Här kommer lite leveranstider...
42PM1MA får vi en liten batch av i slutet av Maj - resterande kommer i slutet av Juni.
Jag måste för övrigt be om ursäkt ifall jag missat förfrågor ställda till oss - skall ta och läsa igenom dem sidor jag har missat på sista tiden.
Ok, hur stor är en liten batch ??
Postad 17 maj 2006 - 15:59
Tur att man ligger i PM1M-kön då.Här kommer lite leveranstider...

Kommer PM1M-leveransen att täcka alla era liggande ordrar?
Om inte, hur många räknar ni med att få in?
Väntar med IVER.......
3 veckor kvar till VM.
Postad 17 maj 2006 - 18:13
Jag har vridit å vänt på de flesta siffror om denna plasma och Myrica P42-2H.
Valde denna då jag inte behöver tuner, samt att priset var det rätta.
Såg nu att priset på Myrican "bara" är 15400:-
Varför bör man välja denna då?
Jag menar.. Myrican har ju inbyggda högtalare vilket gör att man slipper mixtra med förstärkaren för att "bara" se på tv... Sedan är den ju hur snygg som helst.
Kom igen nu.. Ge mig några argument MOT att köpa den. Jag har ju redan beställt LG;n..

/mickeer
Postad 17 maj 2006 - 18:20
Hmm.. då ska vi se..
Jag menar.. Myrican har ju inbyggda högtalare vilket gör att man slipper mixtra med förstärkaren för att "bara" se på tv... Sedan är den ju hur snygg som helst.
Kom igen nu.. Ge mig några argument MOT att köpa den. Jag har ju redan beställt LG;n..![]()
/mickeer
har sett myrican live och har själv LGn,
Myrican är rena plasten i jämförelse med LGn tycker jag...
Postad 17 maj 2006 - 18:53
Hmm.. då ska vi se..
Kom igen nu.. Ge mig några argument MOT att köpa den. Jag har ju redan beställt LG;n..![]()
/mickeer
har sett myrican live och har själv LGn,
Myrican är rena plasten i jämförelse med LGn tycker jag...
Jasså??
Jag trodde nästan tvärtom?!?!?!
Fått för mig att F-S gjorde riktigt solida saker. T o m Aluminiumram runt..
Var myrican inge att se live? Har för mig att den bara har 8 bitars färger.. kanske det beror på det? Men den sägs ju ha högre kontrast värde...
Som sagt.. jag går i kval....
![]()
/mickeer
Postad 17 maj 2006 - 19:22
Det som talar FÖR denna skärm är att man slipper högtalare.
Myrican har ju dock dom på baksidan, så är ju inte direkt ett störelsemoment.
Postad 17 maj 2006 - 23:07
Nu har även jag beställt en LG 42PM1MA, får se när den kommer
Enligt Dustin den 30/5 - men jag misstänker att många väntar på sina aparater den Batchen, så jag får nog inte min förren i slutet av Juni.
mvh Adam
Postad 18 maj 2006 - 00:24
Postad 18 maj 2006 - 07:47
Jag skulle vara evigt tacksam om någon som äger denna skulle kunna ta några bilder på hur den ser med datorn inkopplad. Den enda bilden som finns är inte så bra. Skulle vilja se hur den ser ut på internet och lite bläddrande på hårddiskar så man får se hur explorer ser ut.
Finns väl ett par bilder bakåt i tråden ?
Postad 18 maj 2006 - 07:49
Det som talar FÖR denna skärm är att man slipper högtalare.
Myrican har ju dock dom på baksidan, så är ju inte direkt ett störelsemoment.
Precis!
Vilket innebär just att man inte behöver "krångla" med förstärkaren så fort man ska se på något tv-program...
En nackdel är väl att myrican har 8bitars signalbehandling, sämre ljusstyrka.
Men det vete tusiken... om man inte får PM1M denna månad så beställer jag nog kanske Myrican istället.. den finns ju i lager..
Postad 18 maj 2006 - 10:28
Clickstore som fick min beställning av en LG-42PM1MA med väggfäste den 18/4 säger att den levereras till mitt lokala postkontor 22/5.
Tjejen jag talade med, som förretsen var supertrevlig och serviceinriktad, blev dock lite osäker på om det stämde då hon hört om andra förseningar. Han var iofs inte bekant med att det fanns två snarlika modeller och jag hoppas det stämmer som det stod i min orderfil.
Hon skulle kolla med en annan kille och ringa upp mig med besked. Om hon gör detta måste jag säga att jag är nöjd med all service från Clickstore utöver förseningen, som ju är LG's problem.
Postad 18 maj 2006 - 14:50
Vilket innebär just att man inte behöver "krångla" med förstärkaren så fort man ska se på något tv-program...
Men det vete tusiken... om man inte får PM1M denna månad så beställer jag nog kanske Myrican istället.. den finns ju i lager..
[/quote]
Om dom skulle vara lika bra så talar ju designen på Myrican för den iaf. Den är ju 1000gr snyggare. Men finns inte mycket omdömen om den modellen, bara ett. Så man vågar ju inte slå till på den. Tyvärr har man ju ingen återförsäljare som har den heller.

Postad 18 maj 2006 - 18:27
Precis!
[/quote]
Om dom skulle vara lika bra så talar ju designen på Myrican för den iaf. Den är ju 1000gr snyggare. Men finns inte mycket omdömen om den modellen, bara ett. Så man vågar ju inte slå till på den. Tyvärr har man ju ingen återförsäljare som har den heller.

[/quote]
mm..det är ju just det..
Å myrican finns i lager hos dom flesta.. å ä grymt snygg..
Tittade på en myrica LCD 32" hos siba..
Verkar faktiskt bra.. men det är ju 42" plasma som gäller..
Tror faktiskt att om jag inte får min LG på Onsdag, att jag ska ta och beställa myrican istället..
Om inte nån annan kan få mig att stå vid mitt val av LG...

Postad 18 maj 2006 - 20:39
Det jag sett hitills på den har varit till full belåtenhet. Kollade Star Wars III från min LG RH7500 via komponent samt lite 720p-snuttar från datorn via VGA.
Trevlig TV som är väldigt snygg!
Postad 18 maj 2006 - 20:55
Angående utseendet är ju som vanligt smaken som baken. Fujitsun är helt klart en av de snyggare silvergrå apparaterna med trevlig aluminiumfinish och smal ram men jag tycker LG:n trots plasten är cleanare. Jag och många med mig har nog lessnat lite på grått i alla dess varianter, svart är teh shit!

En stor anledning till att svart allmänt ser cleanare ut tror jag är att den "inre ramen" runt panelen är svart och att det blir sån kontrast mot en silverfärgad yttre ram. Ser lite plottrigt ut liksom..
(Reserverar mig för att jag inte sett LG:n live än och att jag utan vidare kan ändra mig och tyckta tvärtom igen inom kort

Redigerat av Unregistered8c28e27a, 18 maj 2006 - 20:58.
Postad 19 maj 2006 - 07:02
På min order hos Dustin på en PM1M står preliminärt leveransdatum 19/5, vilket är idag.
Förra gången dom "sprängde" det preliminära datumet så brann ju båten.
Nu får vi se hur det står till med leveranserna då. Heheh.
Får jag TV:n innan 8 Juni blir jag överlycklig. Men jag räknar kallt med att det troligen är slutet av Juni som gäller. Kommer att ta en hel del foton och lägga upp åt er som tvekar så snart jag fått den.
I´ll Be Back.
Postad 19 maj 2006 - 07:02
Jag har läst igenom så mycket jag orkat i denna tråden nu och det värkar som om många tycker det är en bra tv.
Funderar själv på att köpa en men jag spelar väldigt mycket xbox 360 och undrar hur bilden på denna tv är i spel? Kanske någon som har spelat xbox 360 på just denna modell som kan uttrycka sig?
Sen undrar jag lite om upplösningen den räknas väll inte som en äkta HD tv efterssom den inte har mer 1024 x 768. Måste väll minst vara 1280 eller har jag fattat det hela helt fel?
Hur visas detta på en xbox tex blir det suddigt? eller ser man ingen skillnad i 1366*720?
Hoppas ni förstår vad jag menar

Postad 19 maj 2006 - 07:58

Någon som orkar bemöda sig att ringa dem och höra vad det finns för förklaring denna gång?
Postad 19 maj 2006 - 08:00
På min order står nu "Preliminär Leverans - 2006-05-26"
Kollar man sen på TV:n i webshoppen så står där "Preliminär leverans - 2006-06-02".
Som jag sa innan: Får jag TV:n innan VM blir jag en glad man.
Vilken soppa!

Postad 19 maj 2006 - 08:29
Postad 19 maj 2006 - 09:11
Det enda de kunde säga var att de kanske kommer i eftermiddag eller i början av nästa vecka...
Postad 19 maj 2006 - 09:28
Ny i denna tråd och vill klara ut en del saker??.
Vad är skilnaden mellan M1M och M1MA?
Är de bra bild om man gämför med Panna PV60 och LG PC1R ??
Postad 19 maj 2006 - 11:49
Jag förstår att det är grymt att vänta på sin apparat, men tråden känns som den är påväg att bli ganska tråkig annars.
Postad 19 maj 2006 - 11:59
Snälla, kan vi inte slippa hundratals inlägg med lev. info hit och dit.
Jag förstår att det är grymt att vänta på sin apparat, men tråden känns som den är påväg att bli ganska tråkig annars.
Förstår det, men det är ganska intressant för oss som väntar på våra apparater att höra vad som sägs på olika håll.
En egen tråd kanske skulle vara lämpligt?
Postad 19 maj 2006 - 12:07
Förstår det, men det är ganska intressant för oss som väntar på våra apparater att höra vad som sägs på olika håll.
Två trådar är kanske ingen dum idé? Så slipper tråden innehålla en massa inlägg som är ganska ointressanta om någon månad när de flesta fått sin tv.
Postad 19 maj 2006 - 12:10
Ja du dabjork, du anar inte vilket h......e vi går igenom ;-)
ALL info som rör denna skärm, och i synnerlighet olika leveransinfo är högintressant, i alla fall för mig och de som har beställt den.
Postad 19 maj 2006 - 12:11
Såg inte detta inlägg dabjork, men jag håller med dig. Skall vi inte ta och starta en ny tråd som rör leveranserna?
Postad 19 maj 2006 - 14:12
Ny tråd här: https://www.minhembi...howtopic=123996
Tack! Den nya tråden var välkommen då denna ju spårat ur......

Låt oss nu återgå till ämnet!

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 19 maj 2006 - 14:13.
Postad 19 maj 2006 - 14:28
Är det någon som har ett bra rs232 interface program för styrning av skärmen? Eller är det Telnet som gäller via seriekabel som vanligt?
Har någon utforskat service menyerna lite djupare ännu?
Jag vill gärna kunna kontrollera skärmen via rs232 innan jag testar för mycket i servicemenyerna just för att kunna ändra tillbaka om bilden slocknar.
Postad 19 maj 2006 - 14:35
För vad jag fattat så medföljer inget stativ, varken vägg eller bord.
Jag är intresserad att sälja min Philips 32PF9976 och köpa en LG istället men hittade inget stativ.
Postad 19 maj 2006 - 16:46
Jag undrar om det finns något bordsstativ till LG 42PM1MA.
För vad jag fattat så medföljer inget stativ, varken vägg eller bord.
Den som söker han finner... http://www.dustinhom...odID=5010077516
Finns på lite andra ställen oxå. Ett tips är att gå in på de internetbutiker som har denna plasma och leta efter nån tillbehörslänk i direkt anslutning till plasman.

Mvh Henke
Postad 19 maj 2006 - 18:08
Angående utseendet är ju som vanligt smaken som baken. Fujitsun är helt klart en av de snyggare silvergrå apparaterna med trevlig aluminiumfinish och smal ram men jag tycker LG:n trots plasten är cleanare. Jag och många med mig har nog lessnat lite på grått i alla dess varianter, svart är teh shit!![]()
En stor anledning till att svart allmänt ser cleanare ut tror jag är att den "inre ramen" runt panelen är svart och att det blir sån kontrast mot en silverfärgad yttre ram. Ser lite plottrigt ut liksom..
(Reserverar mig för att jag inte sett LG:n live än och att jag utan vidare kan ändra mig och tyckta tvärtom igen inom kort)
Hmm.. precis.. och det är just såna här funderingar som ger mig svåra kval...
Jag vet inte.. men nog är stål,j ärn,aluminium, etc . tufft!!!
Liten ram runt gör det hela inte sämre heller.
Kanske är det dock som du säger. DEt kanske stör när man tittar på tv;n i ett mörkt rum. Att ögonen "dras" mot den borstade aluminiumen.
Men är det ingen som har flera sådana här funderingar nu, när det är leveransproblem på LG;n?

Postad 19 maj 2006 - 18:47

Är totalt kär min morbrors pioneer 506xde

Postad 19 maj 2006 - 21:17
Precis!
[/quote]

[/quote]
Var på SIBA idag och kollade på Myrican. Grymt besviken på ljusstyrkan, 1100 cd/m2 är tydligen not good enough... LCD-myrican hängde bredvid och hade en mycket ljusare bild.... Provade att fippla med plasmans upplösning, men det hjälpte inte. den var fortarande klart sämst av alla som hängde i affärn. Jäkligt synd, om det inte hade varit för den "lilla" detaljen så hade jag nog varit i färd med att sätta upp den på väggen istället för att sitta här och leta vidare...

Postad 20 maj 2006 - 02:23
Personligen så fattar jag inte varför de inte gjorde den helt svart.
Är totalt kär min morbrors pioneer 506xdeBlir lika glad varje gång jag streemar nytt hd material från htpc:n till tv:n. Den har slagit allt som jag hitisl har sett, knivskarp bild och klara varma färger. Visar även bra bild från hans analoga tv. Dock så sitter det en antenn förstärkare innan så bilden blev mycket bättre efter den hamna på plats. Pungar man inte ut den summan så är det anitngen design eller bild som man får välja. Lg:n är dock relativt snygg, stilren men färgen på ramen gillar jag inte. Bilden är vad jag har uppfattat som ok. Kan dock inte utala mig för en jag har kollat ordentligt på den med hd material. Pana pv-60 är ful som stryk men ger bild som nästan är i klass med 406xde. Jobbigt val, hoppas på att hitta ett bra demo ex eller beg modell efter sommaren då min plasma uppgradering ska komma. 42 kan bli lite stort men är van med att sitta nära en 32 crt. Sen så tänker jag inte bo hemma hela mitt liv och då kan det vara skönt med en stor tv så man sliper sälja och köpa nytt.
Kan inte någon starta en butik som har en vägg med alla "hi end" modeller från samsung, lg, pioneer, panasonic mfl så man kan se alla på samma gång. Jobbigt när inte alla finns på samma plats när man kollar på dem.
Ptja. Kolla Flatscreencenter i skåne! De kan sitt skit!
Postad 20 maj 2006 - 09:47
Vad tycker ni om plasman nu när ni haft den ett tag. Lika nöjda/missnöjda eller vad upplever ni nu som bättre/sämre?
Hur är det med ghostingeffekterna, vågar man hoppas på att de har avtagit nu när ni kört in plasman?
Ingen som fått nån permanent inbränning än va?

Mvh Henke
Postad 20 maj 2006 - 12:00
[quote name='Zeek' date='May 18 2006, 15:50 ']
Precis!
[/quote]

[/quote]
Var på SIBA idag och kollade på Myrican. Grymt besviken på ljusstyrkan, 1100 cd/m2 är tydligen not good enough... LCD-myrican hängde bredvid och hade en mycket ljusare bild.... Provade att fippla med plasmans upplösning, men det hjälpte inte. den var fortarande klart sämst av alla som hängde i affärn. Jäkligt synd, om det inte hade varit för den "lilla" detaljen så hade jag nog varit i färd med att sätta upp den på väggen istället för att sitta här och leta vidare...

[/quote]
JAha...

Där ser man.. äntligen. Då känns det lite bättre att man fortfarande väntar på denna då..

Hade nästan det på känn. Att myrican inte klarade av att matcha denna när det gäller bilden.
Postad 20 maj 2006 - 12:19
Sorry är 08:a och känner inte för att lämna huvudstaden för att kolla på plasma skärmar...Personligen så fattar jag inte varför de inte gjorde den helt svart.
Är totalt kär min morbrors pioneer 506xdeBlir lika glad varje gång jag streemar nytt hd material från htpc:n till tv:n. Den har slagit allt som jag hitisl har sett, knivskarp bild och klara varma färger. Visar även bra bild från hans analoga tv. Dock så sitter det en antenn förstärkare innan så bilden blev mycket bättre efter den hamna på plats. Pungar man inte ut den summan så är det anitngen design eller bild som man får välja. Lg:n är dock relativt snygg, stilren men färgen på ramen gillar jag inte. Bilden är vad jag har uppfattat som ok. Kan dock inte utala mig för en jag har kollat ordentligt på den med hd material. Pana pv-60 är ful som stryk men ger bild som nästan är i klass med 406xde. Jobbigt val, hoppas på att hitta ett bra demo ex eller beg modell efter sommaren då min plasma uppgradering ska komma. 42 kan bli lite stort men är van med att sitta nära en 32 crt. Sen så tänker jag inte bo hemma hela mitt liv och då kan det vara skönt med en stor tv så man sliper sälja och köpa nytt.
Kan inte någon starta en butik som har en vägg med alla "hi end" modeller från samsung, lg, pioneer, panasonic mfl så man kan se alla på samma gång. Jobbigt när inte alla finns på samma plats när man kollar på dem.
Ptja. Kolla Flatscreencenter i skåne! De kan sitt skit!

Postad 20 maj 2006 - 12:28
Visst har LG-42PM1M funnits på LG;s hemsida??
Nu finns det bara LG-42PM1MA...
Men jag kanske inte hittar rätt...

Postad 20 maj 2006 - 17:22
Hörni, alla ägare av denna! Känns som att en liten avstämning är på sin plats...
Vad tycker ni om plasman nu när ni haft den ett tag. Lika nöjda/missnöjda eller vad upplever ni nu som bättre/sämre?
Hur är det med ghostingeffekterna, vågar man hoppas på att de har avtagit nu när ni kört in plasman?
Ingen som fått nån permanent inbränning än va?![]()
Mvh Henke
Jag upplevde tv'n som mycket känslig för ghosting under de första 50 timmarna men tycker nu efter drygt 100 timmar att det blivit mycket, mycket bättre. Ghosting uppstår fortfarande ibland men den är mindre märkbar och försvinner dessutom mycket fortare än tidigare. Nu räcker det med 30 sekunder reklam för att den ska vara helt borta, om det ens uppstått någon. Hoppas bara att det blir än bättre i samma takt som innan. Då kommer detta "problem" vara obefintligt inom en snar framtid!
Postad 21 maj 2006 - 01:35
Svärtan på TV:n kunde väl också vara bättre om man fick önska. Den är väl ok men jag är rätt säker på att många plasmor runt 20000:- strecket har mkt bättre svärta (t.ex PV60 som jag sett in action).
Man får dock komma ihåg att PM1MA är ett par tusenlappar billigare än plasmor i toppskiktet som PV60 och PX5R. Förväntar man sig att den ska kunna konkurrera med dessa så är man nog fel ute. PM1MA är trots allt enligt LG en plasmamonitor med en analog tuner intryckt, i första hand troligen riktad som presentations/reklamskärm för butiker och företag. Tror därför att den är mer anpassad för omgivningar med mycket belysning/dagsljus.
Jag ångrar mig faktiskt lite att jag inte pungade ut några extra tusenlappar och valde en PV60 istället men det beror också mkt på att jag saknar vissa finesser och funktionalitet som t.ex PiP och PaT som jag hade på min gamla CRT TV. (trodde ju att man skulle få PiP iaf men LG ljög ju i sina specar...)
Det jag vill ha sagt är att jag tycker att PM1MA är en TV som presterar ok på det mesta. Dock har den en bit upp till det bästa man kan köpa sig. Men det hoppas jag man förstår när priset är så mkt lägre.
För min del är den ett första steg in i plasma/LCD världen och om jag känner mig själv rätt så dröjer det inte många år tills det är dags att byta ut den mot något annat kul. Nästa gång kommer jag dock inte att snåla.
Postad 21 maj 2006 - 17:34
Nu till en fråga som jag hoppas någon kan svara på:
Har hittills kört med två passiva högtalare via högtalarutgången. Resultatet är inte över sig men det har fått duga så här långt. Funderar nu på att köpa ljudanläggning enligt något av följande alternativ:
1. Yamaha YSP 1000.
2. Logitech Z-5450.
För alt. 2 talar att det enligt alla bedömare ger ett bar mycket bättre surroundljud än YSP, vilket ju är naturligt. Denär kostar dessutom mindre än hälften av vad YSP 1000 kostar. Saken är egentligen redan avgjord med detta men är utgången på LG-plasman, som heter "Variable Audio Out", en linjeutgång som man kan koppla till Z-5450??? Någon här på forumet som kan svara på detta?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar