Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
3140 svar till detta ämne
Postad 07 June 2006 - 20:01
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Huuga. Allt det där lät väldigt svårt att installera. Har skruvat ihop allt på själva parabolen nu i allafall. Det svåre är ju vart på balkongen jag ska placera den, och mot vart i himmlen. Har totalt noll koll där. Har ju lite tröd precis utanför min balkong, men lite speciella vinkar kan man kanske komma förbi dom. Hoppas dom inte stör allt för mycket. Jag menar, lite blad kan väl signalen ta sig igenom?
Kan visa hur det ser ut på min balkong. Detta är riktning ungefär rakt söder ut. Ni ser på vänster sida så är väggen i trä. Tänkte om man kunde fästa parabolen där, å vinkla den helt till vänster så den riktas söder ut.

<{POST_SNAPBACK}>
Rent provisoriskt skulle du kunna sätta parabolen i set som ser ut som ett staket. Fast det blir ju fula märken när du flyttar den sedan. Själv har jag haft en motorstyrd parabol i draget på en byssa. Funkade kanon. Ta och köp ett kompass och ställ dig bakom parabolen och lägg den någon grad till höger om söder. Vrid den färsiktigt fram och tillbaka och höj eller sänk den sedan. Det verkar ju finnas en signalmätare i boxen som bara tar cd-frekvenser. En del paraboler ser ut som om de pekar ner i backen, men min stod ganska lodrätt. Löv är inte bra att ha framfär parabolen då Parabolen är en reflektor som förstärker och fokuserar signalen mot dess LNB-enhet (Low Noise Block Down Converter) mer än 1000 ggr kanske 10 000.
Postad 07 June 2006 - 20:08
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Komiskt att CD skriver: "Vi lägger ut bilden på alla utgångarna samtidigt på HDTV-boxen för att underlätta inställnings möjligheterna för dig. Det ger även andra fördelar såsom att koppla in en trådlös videolänk för att se på en annan TV, eller Video för att spela in samtidigt."
på sin hemsida samtidigt som boxen sänder ut med kopieringsskydd på alla utgångarna... Får hoppas att det är en oplanerad finess som dom tar bort...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan spela in på dvd:n via scart utan problem
<{POST_SNAPBACK}>
Vad har du för en DVD inspelare och har du lagt in något Macrovision hack ? /staffan
Postad 07 June 2006 - 20:15
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Det var alltså fel av Europa att lagom till forbolls-VM byta från MPG-2 till en helt ny MPG-4 standard (h.264 v10). Skäms på de som beslutat detta. Fiasko, jo men visst. Varför i hela fridens namn kan de inte köra både den beprövade standarden och nya. För folkets skull.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, det tycker jag inte. HDTV är en långsiktig satsning och slutar inte med fotbolls-vm. Det är snarare startskottet! Hade varit bättre att massor av kunder skaffat mpeg-2 boxar som blivit värdelös efter fotbolls-vm? Hade många skaffat sådana boxar så skulle CD troligtvis inte ha bytt ut boxen gratis till en mpeg-4 box. Vilket ramaskri det skulle ha blivit när CD senare i höst skulle ha bytt teknik och därmed "tvingat" kunderna att köpa en ny mepg-4 box. Sverker och soptunnan nästa. För att få plats med flera hdtv-kanaler så måste förr eller senare byta till mpeg-4.
<{POST_SNAPBACK}> Tack för att du i alla fall inte säger emot när jag kallar det hela för det stora HDTV-fiaskot.Jag har titta i vissa affärer och där sålde de CD:s MPG-2 box över disk (tyvärr dyrare än MPG-4 boxarna). Det är dessa ÅF har och varför tycker du då att det är dumt att både sända i MPG-2 samt MPG-4 samtidigt? Jag förstår din åsikt men ska vi ha teknik som knappast finns och inte verkar ha utvecklats helt ännu? Se TV-korten, de har varit på gång sedan mars men ständigt försenats. Luktar Betatest om hela MPG-4 så vad dillar de om i HDTV-reklamen på TV 4? "Euro1080 will continue to transmit HD1 in MPEG2 as well as H264 until 2008, then MPEG2 will end"
Redigerat av ruva, 07 June 2006 - 20:36.
Postad 07 June 2006 - 20:17
Unregistered40333
-
Unregistered40333
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ok, nu kör vi HD-TV
Fick ut paketet kl halv fem och två timmar senare var installationen klar, men då utnyttjade jag fäste + antennkabel från en gammal tallrik jag hade.
Lite info härifrån angående det som tagits upp i tråden:
Beställde på Giganten 15/5, är ny kund.
Inga problem med ljud som försvinner eller andra störningar, har bara riktat parabolen med hjälp av boxens styrkemätare. Mycket lätt att montera ihop och installera.
Får in alla kanaler utan problem.
På min box finns inga förtejpade utgångar.
Kanonbra bild och ljud på HDTV-kanalens loop. Alltså mycket bättre än normal DVD-film.
Får 16/9 på alla kanaler efter att ha valt det i boxens setup.
Bara ett problem hittills, kan inte spela in på DVD-recorder. Har provat båda scartarna men inte komponentutgången. Får meddelande "Innehållet är kopieringsskyddat". Skulle gärna vilja ha en lösning på detta innan VM.
Plasma: LG PC1R, DVD: Pioneer DVR 433H, Receiver H/K AVR 235
Postad 07 June 2006 - 20:32
kexxet
-
kexxet
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Bara ett problem hittills, kan inte spela in på DVD-recorder. Har provat båda scartarna men inte komponentutgången. Får meddelande "Innehållet är kopieringsskyddat". Skulle gärna vilja ha en lösning på detta innan VM.
Plasma: LG PC1R, DVD: Pioneer DVR 433H, Receiver H/K AVR 235
Är kopieringskyddet borttaget ifrån Pioneer´n? Om någon har en VHSbandare, prova ifall det blir samma sak på den (det borde bli det)
Postad 07 June 2006 - 20:35
Göran73
-
Göran73
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej
Börjar tro att det inte blir nån box alls.
Jag är en gammal kund sen 6 år tillbaka,beställde sagemboxen i ett tidigt skede, 10 maj, fick ett samtal i söndags att boxen var försenad ska komma v24.(börjar tvivla på det)
Det verkar som nya kunder går före så jag kan ge mig *** på att om nån ny kund som beställer idag så får den en box före mig,så boxarna räcker nog då inte till oss gamla kunder.
Tror inte 30 000 räcker då!!!
Postad 07 June 2006 - 20:42
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Hej
Börjar tro att det inte blir nån box alls.
Jag är en gammal kund sen 6 år tillbaka,beställde sagemboxen i ett tidigt skede, 10 maj, fick ett samtal i söndags att boxen var försenad ska komma v24.(börjar tvivla på det) Det verkar som nya kunder går före så jag kan ge mig *** på att om nån ny kund som beställer idag så får den en box före mig,så boxarna räcker nog då inte till oss gamla kunder.
Tror inte 30 000 räcker då!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt tidigare tråd är de första boxarna en paniksändning och fler lär dyka upp i veckan  Jag har svårt att tro att 30 000 boxar går åt, vad tror ni andra. Jag väntar att kanske köpa tills jag ser om SD sändningen i Boxer är lika usel som sändingarna i TV3. I så fall hoppas jag de kommer ut i handeln tills åttondelsfinalerna. Annars blir det att försöka ljudsynka radion med TV-bilden.
Postad 07 June 2006 - 20:46
mabm
-
mabm
-
Amatör
-
-
60 inlägg
samtidigt som boxen sänder ut med kopieringsskydd på alla utgångarna...
<{POST_SNAPBACK}>
kopieringsskydd även på component alltså? vad har du fått det ifrån?
<{POST_SNAPBACK}>
Om det är på component vet jag iofs inte, men enligt rapport tidigare i tråden verkar det vara kopieringsskydd på scarten åtminstone. [EDIT] Hoppas att alla som drabbas klagar hos CD så dom tar bort kopieringsskyddet från scarten. Idiotiskt att man inte ska kunna spela in från tv med den nya boxen när man kan det med alla gamla.
Redigerat av mabm, 07 June 2006 - 20:51.
Postad 07 June 2006 - 20:47
maclaes
-
maclaes
-
Amatör
-
-
54 inlägg
I väntan på morgondagen då installatören dyker upp tänkte ja prova marksändningarna, tjii fick jag.
Jag fastnade på installation av parabol(1:a bilden på menyn)kom inte vidare, ringde kundtjänst men det visste ingenting de skulle kollla med Sagem.
Är det någon som inte har parabol och försökt med marksändningar och lyckats ge mig ett tips!!
/maclaes
Postad 07 June 2006 - 21:03
Norrlänningen
-
Norrlänningen
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Får man verkligen inte in någon annan satellit än Thor? Jag har inte fått någon box än(är en befintlig kund). Vill inte ha den om ja inte får in fria kanaler från Astra, Hot Bird och Sirius
<{POST_SNAPBACK}>
Det ser mörkt ut med att ta in FTA kanaler från Astra, Hotbird o Sirius. Jag har motorparabol och har testat ikväll. Mottagaren hittar referenstranspondrarna och styrkan är bra men när mottagaren söker efter kanaler så går det blixtsnabbt och sen skriver den 0 kanaler. Har prövat på många satelliter och kanaler men den laddar inte ner kanalerna. Min Mpeg-2 HDTV-box från Force hade inga problem med det. Troligen har CanalDigital lagt in nån spärr. Vi får hoppas att man tar bort det när man uppdaterar boxen  .
Postad 07 June 2006 - 21:20
Unregistered411883f8
-
Unregistered411883f8
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Komiskt att CD skriver: "Vi lägger ut bilden på alla utgångarna samtidigt på HDTV-boxen för att underlätta inställnings möjligheterna för dig. Det ger även andra fördelar såsom att koppla in en trådlös videolänk för att se på en annan TV, eller Video för att spela in samtidigt."
på sin hemsida samtidigt som boxen sänder ut med kopieringsskydd på alla utgångarna... Får hoppas att det är en oplanerad finess som dom tar bort...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kan spela in på dvd:n via scart utan problem
<{POST_SNAPBACK}>
Vad har du för en DVD inspelare och har du lagt in något Macrovision hack ?
/staffan
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en standard jvc dvd brännare inga hack lr ngt, funkar kanon att spela in med scart, den andra scarten går till tv:n och komponent till projektorn //tompa
Postad 07 June 2006 - 21:21
roal
-
roal
-
Rookie
-
1 inlägg
Fick min box installerad idag, men får inte HDTV kanalen att fungera!?
Fungerar perfekt med C-More HD.
Postad 07 June 2006 - 21:29
Unregistered5ec7a122
-
Unregistered5ec7a122
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
hej hej.
Fick mitt paket idag också och försöker få igång det.
Men när jag är under "dish adjusting" så klagar boxen på "The home transponder has not been found"
Vad är detta?
har jag helt fel riktning?
Postad 07 June 2006 - 21:42
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Får man verkligen inte in någon annan satellit än Thor? Jag har inte fått någon box än(är en befintlig kund). Vill inte ha den om ja inte får in fria kanaler från Astra, Hot Bird och Sirius
<{POST_SNAPBACK}>
Det ser mörkt ut med att ta in FTA kanaler från Astra, Hotbird o Sirius. Jag har motorparabol och har testat ikväll. Mottagaren hittar referenstranspondrarna och styrkan är bra men när mottagaren söker efter kanaler så går det blixtsnabbt och sen skriver den 0 kanaler. Har prövat på många satelliter och kanaler men den laddar inte ner kanalerna. Min Mpeg-2 HDTV-box från Force hade inga problem med det. Troligen har CanalDigital lagt in nån spärr. Vi får hoppas att man tar bort det när man uppdaterar boxen .
<{POST_SNAPBACK}>
Hoppas att det bara är en bugg i mjukvaran. Annars är det en helt värdelös box.
Postad 07 June 2006 - 21:52
Unregistered40333
-
Unregistered40333
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Plasma: LG PC1R, DVD: Pioneer DVR 433H, Receiver H/K AVR 235 Är kopieringskyddet borttaget ifrån Pioneer´n?
<{POST_SNAPBACK}>
Hur gör man / vet man det? Har nu märkt att det går att spela in på gratiskanaler. Om man byter kanal på boxen under pågående inspelning pausas inspelningen. För att kunna fortsätta spela in på gratiskanalen måste man köra runt ett varv på "input select" på DVD:n Nån som fattar?
Postad 07 June 2006 - 21:58
Unregistered40333
-
Unregistered40333
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
hej hej. Fick mitt paket idag också och försöker få igång det. Men när jag är under "dish adjusting" så klagar boxen på "The home transponder has not been found" Vad är detta? har jag helt fel riktning?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, så var det för mig också, fick inte nån kontakt förrän jag ändrade parabolen i höjdled. Så det är nog bara att vrida på skålen lite sakta med en medhjälpare framför TV:n Edit: Du kan ju ändra språk om du vill.
Redigerat av Unregistered40333, 07 June 2006 - 22:00.
Postad 07 June 2006 - 23:06
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Tack för att du i alla fall inte säger emot när jag kallar det hela för det stora HDTV-fiaskot.
Vi kanske skall vänta ett tag innan vi bestämmer oss, fråga mig i slutet av detta år. Jag har titta i vissa affärer och där sålde de CD:s MPG-2 box över disk (tyvärr dyrare än MPG-4 boxarna). Det är dessa ÅF har och varför tycker du då att det är dumt att både sända i MPG-2 samt MPG-4 samtidigt?
Av den orsak som jag skrev i förra inlägget; för att hdtv skall "lyckas" behövs ett brett utbud och för att få plats med fler kanaler så måste man gå över till mpeg-4. För att Svensson, som inte är så insatt, inte skall "bli lurad", d v s knata in på OnOff och köpa en box som blir värdelös efter vm, så måste man byta före vm. Alla har ju kunnat skaffa en mpeg-2 box sedan i januari, men det är nästan bara entusiasterna som har gjort det av den enkla anledningen att Svensson i allmänhet inte vetat om det. Men nu kommer fotbolls-vm och det är starten för en bred lansering av hdtv och då måste man göra rätt från början. Jag förstår din åsikt men ska vi ha teknik som knappast finns och inte verkar ha utvecklats helt ännu? Se TV-korten, de har varit på gång sedan mars men ständigt försenats. Luktar Betatest om hela MPG-4 så vad dillar de om i HDTV-reklamen på TV 4?
Mpeg-4 boxen funkar mycket bättre än mpeg-2 boxen. Jag har nu provkört boxen i några timmar och här är några första intryck: 1. Boxen funkar utmärkt är mycket stabilare än mpeg-2 boxen som kunde låsa sig, tappa synk mellan ljud och bild och DD5.1 ljudet fungerade aldrig. 2. 16:9/4:3 växlingen fungerar felfritt, är sändningen i 16:9 så visas den i rätt AR. 3. Den enda buggen som jag har lagt märke till är att på kanaler som inte sänder DD-ljud utan att när boxen skickar ut pcm-ljud, så får jag drop-outs på ljudet. Det är dessutom bara på vissa kanaler, närmare bestämt Canal+, Canal+film och Canal+film1 (hittills iaf). Det lustiga är att när Canal+ film-magasin sändes så hade jag inga drop-outs, men dom kom tillbaka så snart nästa film började. Jag måste testa mer, men jag hade inga drop-outs på några andra kanaler. Det var dock inga drop-outs på de analoga ljudutgångarna eller om man hade framme inställningarna för ljud i menyn(!). DD5.1 funkade perfekt på C More HD och HD-kanalen (SVT/TV4) 4. Kortet funkar inte längre i mpeg-2 boxen, och det är nu den överlägset största "buggen" (kortlåsning till mottagaren). Jag skulle vilja flytta kortet mellan en box i vardagsrummet där jag ser tv och filmrummet där jag har projektor och ser film, sport och hdtv. Det går inte och jag måste flytta hela boxen, som tur är så är boxen liten, men den har en extern ström-adapter som gör det likte bökigt. Men konstigt nog så fungerade vissa kanaler fortfarande med kortet i mpeg-2 boxen, bl a SVT2 som är okodad, SVT24, Discovery och Animal Planet. 5. Installationen gick klockrent och blixtsnabbt. Jag har, som ni kanske förstått, parabol injusterad och klar sedan tidigare. 6. Än en gång måste jag konstatera att hdtv verkligen ger en fantastisk bildkvalitet, glöm alla dyra dvd-spelare som bara spelar gamla PAL och NTSC-DVD, dom är chanslösa. Hdtv i mpeg-4 verkar se lika bra ut som mpeg-2. Skillnaden mellan sdtv och hdtv blir mycket större på projektor och jag längtar redan till kl 17.15 på fredag då det är avspark i den första matchen i fotbolls-vm. På lördag blir det långsittning med tre högintressanta matcher på rad...
Redigerat av Veritas, 07 June 2006 - 23:14.
Postad 07 June 2006 - 23:27
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
4. Kortet funkar inte längre i mpeg-2 boxen, och det är nu den överlägset största "buggen" (kortlåsning till mottagaren). Jag skulle vilja flytta kortet mellan en box i vardagsrummet där jag ser tv och filmrummet där jag har projektor och ser film, sport och hdtv. Det går inte och jag måste flytta hela boxen, som tur är så är boxen liten, men den har en extern ström-adapter som gör det likte bökigt. Men konstigt nog så fungerade vissa kanaler fortfarande med kortet i mpeg-2 boxen, bl a SVT2 som är okodad, SVT24, Discovery och Animal Planet.
Du får väl köra på CD:s smarta variant att koppla en sändare på scartutgången. Nej men allvarligt, du kan ju koppla komponent till den ena bildvisaren och HDMI till den andra. Sedan gäller det bara att fixa en IR koppling från ena rummet till det andra. Men har man mil mellan rummen så...
Redigerat av thetias, 07 June 2006 - 23:27.
Postad 08 June 2006 - 06:37
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Finns det DISEqC i burken?
Postad 08 June 2006 - 06:41
Unregistered8bb2ec52
-
Unregistered8bb2ec52
-
Användare
-
-
102 inlägg
Veritas: Du kör tydligen via en existerande parabol. Har du två LNB-huvuden på den? Får du in något annat än Thor-kanalerna??
Kan det vara så att de som hittills annars kört igång CD-HDTV är nya kunder, som alltså satt upp ny parabol från CD. Har den parabolen ett eller två LNB? Om den bara har en LNB (mot Thor) så är det kanske förklaringen till att man bara får in Thor?
Kan det vara så att boxen stödjer Diseq för LNB-switchning, men däremot inte Diseq 1.2 för motorstyrning?
Det "normala" är väl just att en box använder Diseq för att hantera upp till 4 LNB (quad-huvud, eller som jag, två paraboler med 2 LNB på varje). Men däremot motorstyrning är överkurs.
Hans
Postad 08 June 2006 - 07:02
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
thetias: Det är ganska många meter mellan rummen, men det finns faktiskt ett rör i väggen mellan rummen där satellitkabeln är dragen. Hmm, jag måste då ta bort kontakterna, dra kabeln och sedan löda fast kontakterna igen. Tål att tänkas på!
K.K: Enligt manualen som jag skummade igenom så klarar den diseqC och det finns en meny där man kan göra en del inställningar, jag såg att man kan ställa vilken typ av lnb som man har på (åtminstone) fyra positioner, vilken satellit den är riktad mot thor/sirius/astra mm.
hnn: Ja, jag har dubbla lnb men bara ett inkopplat! Det beror på att mpeg-2 boxen inte klarade av att styra diseq-switchen (p g a en bugg, enligt manualen skall den klara det!) så jag var tvungen att koppla förbi switchen för att få bild ö h. Men nu skall jag koppla in den igen och göra en justering och kanalsökning för att se vilka kanaler jag kan få in. Enligt manualen klarar den diseqC 1.1.
Postad 08 June 2006 - 07:19
Möckhult City
-
Möckhult City
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej på er..
Pratade med felanmälan nu och en trevlig kille som verkade kunna lite, jag felanmälde att ljudet hoppar ur ibland och att text-tv samt epg inte funkar. EPG och Text.tv ska fixas med en mjukvaruuppdatering EFTER fotbolls-VM. I övrigt så sa han att felanmälningar av udda slag (typ drop-outs på ljudet m.m.) som inte har direkt med Fotbolls VM att göra har lägre prioritet men dom antecknas och skickas iväg till tekniker. Så ni som har problem ring och säg till så kanske det går fortare att få en uppdatering...
Postad 08 June 2006 - 07:56
Unregistered26926
-
Unregistered26926
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jaha då var beställningen ivägskickad. Det som förvånade mig var att hon på CD:s kundtjänst sa att jag troligen skulle ha boxen redan i nästa vecka. Det verkar som om leveransproblemen är lösta? Kollade det här med kopieringsskydd och enligt samma dam på CD så är HDTV-sändningarna inte kodade.
Skalar boxen ner HDTV-sändningar och skickar ut en SDTV-signal genom SCART:en?
Postad 08 June 2006 - 08:03
Unregisteredb67ce1ee
-
Unregisteredb67ce1ee
-
Användare
-
-
137 inlägg
Jag väntar att kanske köpa tills jag ser om SD sändningen i Boxer är lika usel som sändingarna i TV3.
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle tro att det är ett nästan lika stort kvalitétslyft från SD sändning i TV3 till SD sändning i SVT under VM som det är från SVT/SD till SVT/HD. Ingen sänder väl med så makalöst usel kvalitét som TV3 gör i marknätet.
Postad 08 June 2006 - 08:14
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Tack för att du i alla fall inte säger emot när jag kallar det hela för det stora HDTV-fiaskot.
Vi kanske skall vänta ett tag innan vi bestämmer oss, fråga mig i slutet av detta år.
4. Kortet funkar inte längre i mpeg-2 boxen, och det är nu den överlägset största "buggen" (kortlåsning till mottagaren). Jag skulle vilja flytta kortet mellan en box i vardagsrummet där jag ser tv och filmrummet där jag har projektor och ser film, sport och hdtv. Det går inte och jag måste flytta hela boxen, som tur är så är boxen liten, men den har en extern ström-adapter som gör det likte bökigt. Men konstigt nog så fungerade vissa kanaler fortfarande med kortet i mpeg-2 boxen, bl a SVT2 som är okodad, SVT24, Discovery och Animal Planet.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst, för då är ju Betatestet klart  Tror annars också mycket på MPG-4 tekniken men ska man se på möjligheterna att skaffa kort/box så är jag ännu inte såld på detta. Till det fetstilta och din mycket intressanta iaktagelse, nämligen... ...du ger oss boxlösa hopp om att försöka lägga beslag på Hauppauge (WinTV HR-4000) med hårvarukodare som kanske släpps snart i Tyskland (åker dit om det så behövs och handlar lite Wiskey samtidigt). Också de som köpt MPG-4 h.264 v10 av annat märke (jag ska kontakta HemBioButiken om detta genast). Eftersom just HDTV FotbollsVM-kanalen ligger i localutbudet så måste ju den också ligga utanför boxlåsningen. Det ger möjligheten att ta detta abb på endast 1000kr/år och kunna se åtminstonde halva VM i HD. Hoppas jag har rätt genom dina iaktagelser som nog ger en stor lättnad för många med HTPC som jagar DVB-S2 kort (vanliga DVB-S kort funkar inte enligt forum på MyTheatre).
Redigerat av ruva, 08 June 2006 - 08:16.
Postad 08 June 2006 - 08:47
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
thetias: Det är ganska många meter mellan rummen, men det finns faktiskt ett rör i väggen mellan rummen där satellitkabeln är dragen. Hmm, jag måste då ta bort kontakterna, dra kabeln och sedan löda fast kontakterna igen. Tål att tänkas på!
Jag har för mig att jag läst om en HDMI kabel med löstagbara kontaker i varje ände. Sedan kan man ju ha en IR sändare i varje rum kanske. Själv har jag plasman och eventuellt en annan bildvisare på samma vägg fast andra sidan i framtiden, då skulle jag även kunna ha kvar förstärkaren i TV rummet där plasman är och få en väldigt stilren bio i vardagsrummet. Enda gisslet blir som vanligt att dra högtalarkablar... Det var en fördel boxen hade i alla fall, att den sänder ut signalen på alla utgångar samtidigt.
Postad 08 June 2006 - 10:04
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
******** ###### skit
Så vart det nu helt klart för mig att jag missar starten av VM
Efter samtal med CD så är min box nu inte skickad fast den häromdagen var
prioriterad & hon kunde inte ens ge ett lev.besked
Enl. uppgift så har dom ALLA boxar hemma men har pga att dom måste packa
om boxen inte fått iväg dom i tid.
När jag frågar hur kunderna är prioriterade svarar hon att dom går i turordning.
När jag då säjer att det verkar som om gammla kunder ff får vänta blir det tyst.
Är det nån gammal kund här som fått nån box??
Kan nu bara konstatera att CD's kundtjänst suger, olika besked hela tiden
Man blir ju inte mindre förbannad när man läser om hur bra bild o.dyl. det är.
Vi hörs
Postad 08 June 2006 - 10:07
Goosem
-
Goosem
-
Rookie
-
5 inlägg
3. Den enda buggen som jag har lagt märke till är att på kanaler som inte sänder DD-ljud utan att när boxen skickar ut pcm-ljud, så får jag drop-outs på ljudet. Det är dessutom bara på vissa kanaler, närmare bestämt Canal+, Canal+film och Canal+film1 (hittills iaf). Det lustiga är att när Canal+ film-magasin sändes så hade jag inga drop-outs, men dom kom tillbaka så snart nästa film började. Jag måste testa mer, men jag hade inga drop-outs på några andra kanaler. Det var dock inga drop-outs på de analoga ljudutgångarna eller om man hade framme inställningarna för ljud i menyn(!). DD5.1 funkade perfekt på C More HD och HD-kanalen (SVT/TV4)
Stämmer mycket bra med mina egna iaktagelser. Jag har fått ljudet att försvinna på samtliga kanaler efter en tids tittande och problemet verkar för min del vara relaterat till ljud via hdmi. Att det är en bugg i boxen (tolkning av hdmi standard?) är jag ganska övertygade om då man enkelt kan få tillbaka ljudet genom att gå in i ljud menyn på boxen. Kör man ljudet ut via de analoga utgångarna på boxen så har jag aldrig upptäckt detta problem! Vad det gäller mjukvaran i boxen finns det en hel del att önska enligt mig: 1. Ibland får boxen för sig att den vill uppdatera sin SW, med felkod er09 (ingen signalstyrka felkod), hur den nu kan föreslå detta? 2. Vid lång drifttid dvs om man lämnar boxen på 20+ h så kan bilden bli förvrängd (avhjälps genom omstart). 3. GUIet i boxen kan vara bland det sämsta jag sett på en elektronik produkt och jag hoppas verkligen att de kopplar in lite usability folk vid nästa release.
Redigerat av Goosem, 08 June 2006 - 10:09.
Postad 08 June 2006 - 10:18
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Postad 08 June 2006 - 10:20
andyrama
-
andyrama
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Postad 08 June 2006 - 10:29
Henrik83
-
Henrik83
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej!
Fick min box igår. Jäkligt nice, var ju orolig att man inte skulle få någon innan..... HD kanalen funkar kanon, kalasbild! Asnöjd.
Men har andra problem, verkar som 16:9 inte funkar när på alla icke HD kanalerna. Får bara ut 4:3, fattar inte vad som är fel, Force boxen funkar ju fint, även på min gamla Force 505SHD och min urgamla Samsung. Man kanske få vänta på programuppdateringen. Detta när jag använder HDMI eller Komponent utgången till TVs DVI eller till projektorns komponent. Kör jag scart RGB funkar det bra, men jäkligt jobbigt att behöva slå om mellan SCART och HDMI/Komponent. Någon annan som fått detta felet. Självklart har jag val 16:9 i inställningarna.
Även kalas att denna mottagare skickar ut signalen samtidigt via HDMI/Komponent/Scart (dock bara PAL).
Väntar på en programuppdatering så man får till alla funktioner i mottagaren EPG mm.
Dock tycker jag ljudet synkroniserar dåligt med bilden, har märkt det ett antal gånger, skall forska vidare på detta.
/Fredrik
<{POST_SNAPBACK}>
Har samma problem, den skalar inte om bilden på övriga kanaler. TV:n är inställd på auto och boxen på 16:9. Dessutom verkar den nya HD kanalen ryckig? CMHD flyter på fint som den brukar, likaså alla andra kanaler. Ljudet verkar bättre synkat än Forceboxen. Någon som också har ryckig bild på den nya HD kanalen?
Redigerat av Henrik83, 08 June 2006 - 10:30.
Postad 08 June 2006 - 10:29
harsing
-
harsing
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Boxen kom igår och funkar bra förutom det som ovanstående testare redan sagt om ljudet som både skrapar förfärligt och försvinner ibland. För köra analogt istället eller koppla in den till surround förstärkaren. Har någon testat box till förstärkare?
Postad 08 June 2006 - 10:49
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
nya hd kanalen Hackar för mig? någon som vet vad det beror på?
c more hd funkar fint?
Postad 08 June 2006 - 10:55
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Hej!
Fick min box igår. Jäkligt nice, var ju orolig att man inte skulle få någon innan..... HD kanalen funkar kanon, kalasbild! Asnöjd.
Men har andra problem, verkar som 16:9 inte funkar när på alla icke HD kanalerna. Får bara ut 4:3, fattar inte vad som är fel, Force boxen funkar ju fint, även på min gamla Force 505SHD och min urgamla Samsung. Man kanske få vänta på programuppdateringen. Detta när jag använder HDMI eller Komponent utgången till TVs DVI eller till projektorns komponent. Kör jag scart RGB funkar det bra, men jäkligt jobbigt att behöva slå om mellan SCART och HDMI/Komponent. Någon annan som fått detta felet. Självklart har jag val 16:9 i inställningarna.
Även kalas att denna mottagare skickar ut signalen samtidigt via HDMI/Komponent/Scart (dock bara PAL).
Väntar på en programuppdatering så man får till alla funktioner i mottagaren EPG mm.
Dock tycker jag ljudet synkroniserar dåligt med bilden, har märkt det ett antal gånger, skall forska vidare på detta.
/Fredrik
<{POST_SNAPBACK}>
Har samma problem, den skalar inte om bilden på övriga kanaler. TV:n är inställd på auto och boxen på 16:9. Dessutom verkar den nya HD kanalen ryckig? CMHD flyter på fint som den brukar, likaså alla andra kanaler. Ljudet verkar bättre synkat än Forceboxen.
Någon som också har ryckig bild på den nya HD kanalen?
<{POST_SNAPBACK}>
Ni får alltså svarta kanter på bilden även vid 16:9-sändningar? Har ni valt bred på 4:3? HD-kanalen går ryckigt ibland även på Humax-boxen. Måste vara sändningsproblem.
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 08 June 2006 - 10:56.
Postad 08 June 2006 - 11:02
Henrik83
-
Henrik83
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Ni får alltså svarta kanter på bilden även vid 16:9-sändningar? Har ni valt bred på 4:3?
HD-kanalen går ryckigt ibland även på Humax-boxen. Måste vara sändningsproblem.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, inte svarta kanter på 16:9 sändningar, men på allt annat! Ursäkta om det inte framgick så tydligt.
Redigerat av Henrik83, 08 June 2006 - 11:03.
Postad 08 June 2006 - 11:05
mabm
-
mabm
-
Amatör
-
-
60 inlägg
CD-kundtjänsten har ingen koll alls verkar det som.
Min kollega ringde i går efter lunch och fick till svar att hans box skulle förhopppningsvis komma i början på nästa vecka eller i allra bästa fall på fredag.
När han sedan kom hem låg avin i brevlådan och det var bara att åka och hämta boxen!
Postad 08 June 2006 - 11:06
andyrama
-
andyrama
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
CD-kundtjänsten har ingen koll alls verkar det som. Min kollega ringde i går efter lunch och fick till svar att hans box skulle förhopppningsvis komma i början på nästa vecka eller i allra bästa fall på fredag. När han sedan kom hem låg avin i brevlådan och det var bara att åka och hämta boxen! 
<{POST_SNAPBACK}>
Roligt att höra. Då kan man hoppas fortfarande. Alltid kul att kolla brevlådan när man kommer hem.
Postad 08 June 2006 - 11:16
jeppa_fr
-
jeppa_fr
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag skickade ett mail till kundtjänst igår morse vid 8 har fortfarande inte fått något svar från dom om min box har blivit skickad. Lite dåligt av dom att de inte kan svara på mail snabbare  . Jobbar själv på en kundtjänst och vi svarar alltid inom ett dygn.
Postad 08 June 2006 - 11:17
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Kolla-brevlådan-tricket funkade tyvär inte för mig
Har redan vittjat den idag
Vi hörs
Postad 08 June 2006 - 11:22
Unregisteredb7463f40
-
Unregisteredb7463f40
-
Användare
-
-
162 inlägg
Jag skickade ett mail till kundtjänst igår morse vid 8 har fortfarande inte fått något svar från dom om min box har blivit skickad. Lite dåligt av dom att de inte kan svara på mail snabbare . Jobbar själv på en kundtjänst och vi svarar alltid inom ett dygn.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skickade mail till dom igår och fick svar bara några minuter senare tror jag skickade runt 11-12 tiden. Så dom borde missat att svara på ditt mail. Idag har dom varit lite sega hittils men det handlar fortfarande bara om nån/några timmar.
Postad 08 June 2006 - 11:28
andyrama
-
andyrama
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag skickade ett mail till kundtjänst igår morse vid 8 har fortfarande inte fått något svar från dom om min box har blivit skickad. Lite dåligt av dom att de inte kan svara på mail snabbare . Jobbar själv på en kundtjänst och vi svarar alltid inom ett dygn.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag skickade mail till dom igår och fick svar bara några minuter senare tror jag skickade runt 11-12 tiden. Så dom borde missat att svara på ditt mail.
Idag har dom varit lite sega hittils men det handlar fortfarande bara om nån/några timmar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har inte heller fått svar på mail idag. Skickat flera gånger. Dom vill väl inte lämna fler negativa besked. Var ganska surmulen i mitt senaste mail. Kul ändå att man har något att engagera sig i, det är ju om sanningen ska fram inte någon jättekatastrof om boxen inte kommer fram i tid. Än är inte brevlådan kollad idag.
Postad 08 June 2006 - 11:38
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Ni får alltså svarta kanter på bilden även vid 16:9-sändningar? Har ni valt bred på 4:3?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, inte svarta kanter på 16:9 sändningar, men på allt annat! Ursäkta om det inte framgick så tydligt.
<{POST_SNAPBACK}>
Då måste det väl vara inställningarna på TV´n!? Har du valt bred på 4:3-inställningen där. Testa att bläddra fram och tebaks, både på boxen och TV´n. Hade samma fenomen med Humaxen men efter lite pillande så synkade det.
Postad 08 June 2006 - 11:40
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Även jag skickade mail igår, ff inget svar.
Efter dagens tel.samtal så skickade jag ett syrligt mail.
Tycker att telefon köerna & mailen varit otroligt seg dom sista dagarna
Men det är klart, vad ska dom göra??
Frågade om man fick komma & hämta boxen men det gick förstås inte.
Vi hörs
Postad 08 June 2006 - 12:01
Henrik83
-
Henrik83
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Då måste det väl vara inställningarna på TV´n!? Har du valt bred på 4:3-inställningen där. Testa att bläddra fram och tebaks, både på boxen och TV´n. Hade samma fenomen med Humaxen men efter lite pillande så synkade det.
<{POST_SNAPBACK}>
Den står på bred på 4:3...ska pilla lite mer och se om det löser sig!
Redigerat av Henrik83, 08 June 2006 - 12:20.
Postad 08 June 2006 - 12:27
andyrama
-
andyrama
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
"Hej och tack för ditt mail
På grund av leveransförseningar kan vi i dagsläget inte ge något exakt leveransdatum men vi kommer att skicka dessa mottagare så fort vi kan."
Det svaret från kundservice är ju inte vad man önskar när man tidigare har blivit lovad troligen fredag och senast måndag , tisdag i nästa vecka.
Postad 08 June 2006 - 12:29
Henrik83
-
Henrik83
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Ser ut som jag får köra scart på de vanliga kanalerna och HDMI på alla 16:9. Då verkar det fungera. Blir bara en knapptryckning extra. Den nya hd-kanalen rycker inte mer?
Postad 08 June 2006 - 12:36
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jag undrar om vi pratar om samma sak? Vill du att boxen skall "stretcha" ut alla 4:3 sändningar till 16:9 eller...? Som det funkar nu så ställer man in vad man har för tv och så skickar boxen ut 4:3 eller 16:9 så att det har rätt AR (aspect ratio, d v s format) på den inställda tv:n. Det fanns fler inställningar i menyerna för att styra detta, men jag kommer inte ihåg hur och vad dom gjorde. Har du en 4:3 TV? När jag kollade igår så såg jag inga ryck på HD-kanalen, men det är ju en slinga och jag såg väl sammalagt bara 10 minuter på den. Dom testar kanske?
Redigerat av Veritas, 08 June 2006 - 12:38.
Postad 08 June 2006 - 13:36
maclaes
-
maclaes
-
Amatör
-
-
54 inlägg
ÄNTLIGEN!!!!!!
Nu är min box installerad med CDs medföljande 60cm parabol med 1LNB. Installatören klarade inte min 90cm Torodial. Installatören mätte direkt på LNBet och sen drog jag kabeln själv. Satte ingång boxen och valde snabbinstallation. Hittade 120 kanler.
Det tog 10 min innan boxen hade blivit initierad från CD sen blev det bild. Sjyyst bild både på HD kanalen och CmoreHD. 16:9 sändningarna blir bra men 4:3 sändningar kan jag inte påverka. Blir bara en bild mitt på kan ine stretcha ut den alls. TVn står på wide boxen på 16:9. Samma på HDMI som component.
 Blir man bara van vid boxen bli det nog bra men en mjukvaruupplyftning måste nog till.
/maclaes
Postad 08 June 2006 - 14:38
Unregistered40087
-
Unregistered40087
-
Användare
-
-
173 inlägg
det är ju om sanningen ska fram inte någon jättekatastrof om boxen inte kommer fram i tid
Det kan du ha rätt i. Jag är mer upprörd över att vi gamla kunder behandlas som andraklassens kunder. Som nån skrev tidigare, om en ny kund skulle beställa idag så är det inte osannolikt att han får boxen före oss även om vi beställt första dagen.
Postad 08 June 2006 - 14:45
Unregistered51e43403
-
Unregistered51e43403
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
4:3 sändningar ska ses i 4:3 format, man vill väl inte ha tjocka gubbar
Nä men allvarligt, ok att man inte använder hela bildytan, men det ser ju för j***igt ut att stretcha ut bilden. Bättre då att zooma och kapa bilden om man måste ha bild på hela tv.n.
Jag kör dock alltid 4:3 sändningar i 4:3 format på tv.n.
Gött att vm sänds i 16:9 så slipper man svarta kanter!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|