Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svenska HDTV-kanaler

1540 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 januari 2009 - 22:18

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Då måste det vara fel på era tv. Jag har en pio G9 och där ser jag mycket klarare och bättre färger på hd än på sd. Nu pratar jag om Film HD.

Postad 19 januari 2009 - 22:33

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Då måste det vara fel på era tv. Jag har en pio G9 och där ser jag mycket klarare och bättre färger på hd än på sd. Nu pratar jag om Film HD.

Skillnad ser jag som sagt men tycker den är marginell, ibland gnistrar det till och är hur bra som helst, men lika ofta så tycker jag det är nästan likvärdigt.. Men det är klart, på det avståndet jag sitter så kanske det inte heller är möjligt att jag ska se så stor skillnad på alla sändningar... Tycker dock Canal+ Film HD är bra, tyvärr tittar jag alldeles för lite på någon filmkanal, trots att man betalar fina pengar för det... Canal+ Sport HD tycker jag dock är väldigt bra..

Fel på TV:n det har jag inte, men jag kanske skulle kolla synen i sådana fall,,,, Huvudsaken är i alla fall att man är nöjd och det är jag, när jag fick en box som funkade...

Postad 19 januari 2009 - 22:57

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Det är ju så att man blir van vid HD och reflekterar inte över det längre, jag har haft HD sen 2005 då jag skaffade min första Toshiba och idag tycker jag skillnaden mot SD är marginell.

Men det är så när man vänjer sig, visst ser man lite skillnad men det är ju inte som det var i början, det imponerar inte längre är väl bättre formulerat.

Dock tycker jag Viasat sport HD har bäst bild av alla HD kanaler, speciellt när dom kör Nascar.

Postad 20 januari 2009 - 11:20

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

För att framhäva kanaler med bra bild i HD så tycker jag ofta att VoomHD har mycket klar och tydlig bild på många program. Att det är skitprogram är dock bara synd.

När SVT har utsändningar i HD så tycker jag den kanalen som sänder samma program i SD format har en tydligare och finare bild när den blir nerskalad från HD. Detsamma gäller hockey´n & Fotbollen i Canal+ Sport. Däremot tycker jag det sällan är speciellt mycket bättre bild på Canal+ Film HD. Många gånger är det svårt att se om inte omöjligt skillnaden mellan SD & HD sändning av en film som de kör parallellt.

Discovery, National Geographic & History CH tycker jag det ofta är skillnad mellan de olika sändningarna.

Men som sagt, VoomHD har bästa bilden för det mesta enl. mig...

Sitter 3.5M från en 42" Panasonic plasma PV70 med CD HDbox utan hårddisk..

Håller helt med dig vad gäller såväl voom (teknisk kvalitet men dåligt innehåll) och Canal+ Film HD (inte bättre kvalitet än på SD). Själv har jag en Toshiba 47" Regza och sitter på ca 3 m.

Kan bara hålla med Voom HD kanal är den som ger den bästa bilden av CD's hd kanaler, musiken är det som är bäst på Voom. Har för tillfället ca 25 HD kanaler som jag kan ta in via parabol och kan tillägga att ORF 1 HD,Arte HD och Anixe HD alla tyska kanaler har mycket bra bild klart bättre än CD.
Kör med Pioneer 5090H + Vantage från 3,5 m.

Postad 26 januari 2009 - 19:25

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Loggan på Animal Planet HD har kommit igång men på namnet står inte HD. ;)

Postad 07 april 2009 - 07:29

Nuts
  • Nuts
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Någon som har något svaller om nya HD kanaler?? :)
Käns som det är på tiden att det kommer lite nytt nu till våren ;)

Postad 07 april 2009 - 09:16

Unregistered70cc6dac
  • Unregistered70cc6dac
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hej jag har också en pio G9 den bästa tv enligt mej.
Men i detta fall har du fel .
Ibland är bilden lika dassig i hd som sd.

Postad 07 april 2009 - 09:22

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
2015 kommer dom svenska HD kanalerna. :)
TV3, Kanal 5, TV 6. ;)

Postad 07 april 2009 - 09:49

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jag har ju retat mig lite på HD-kanaler som inte visar HD-program utan ful-HD (uppskalad SD). Så jag skrev till TV4 och frågade hur mycket riktig HD de egentligen visar i TV4HD. de har ju en kampanj nu om hur förträfflig TV4HD är.

Jag fick inget svar.

Jag skrev till deras tittarombudsman med samma fråga.

Jag fick inget svar.

Men om man tittar på tablån (går att se på t ex TV-planeten) så raäknade ajg ut att det under en vecka visas 9 HD program. Av 280. På en HD-kanal. Det är... hmm... ungefär 3 %. Jag måste säga att det är rätt lite för en kanal som kallar sig för HD-kanal och som man måste betala extra för.

SVT är bättre och har betydligt fler äkta HD program, men långs ifrån 50 %.

Eurosport är rätt dåliga, och visar rätt lite HD. Jag har inte hittat någon tablå för det, men de visar i alla fall med Native HD om det är äkta.

Viasat visar inte på nåt sätt om det är ökta HD eller falsk, vare sig på Viasat Sport HD eller på TV1000HD. TV1000 tvivlar jag på sänder något alls i äkta HD om jag ska vara ärlig. Viasat har ingen epostadress att skicka frågor till, men jag får väl ringa dem endera dagen.

Så, varför ska vi få nya HD kanaler som bara kommer att visa SD program? Det skulle vara mycket bättre om de kanaler vi redan har faktiskt visade det de påstår att de ska visa, dvs HD.

Sverker, varför tar du inte HD-kanalerna i örat och slänger deras tablåer i tunnan?

Postad 07 april 2009 - 11:04

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Måste hålla med dig, HD kanalerna är den största bluffen som finns, det mesta är uppskalat som du säger, speciellt TV4HD, och SVT HD är ju ingen höjdare heller.

Det är ju inte som att kolla på bluray precis.

Enda kanalen som förtjänar riktig HD är Viasat Sport HD

Redigerat av Likvid, 07 april 2009 - 11:05.

Postad 07 april 2009 - 11:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Måste hålla med dig, HD kanalerna är den största bluffen som finns, det mesta är uppskalat som du säger, speciellt TV4HD, och SVT HD är ju ingen höjdare heller.

Det är ju inte som att kolla på bluray precis.

Enda kanalen som förtjänar riktig HD är Viasat Sport HD

De kanaler som visar äkta HD-produktioner fullt ut är endast vissa dokumentärkanaler. De jag brukar titta på är framförallt History HD och BBC HD. Discovery HD och VOOM HD har också program som är producerade i HD. Nat Geo HD efterkonverterar oftast befintliga produktioner till HD. Kom ihåg då att många av deras äldre program är inspelade på film och det lär vara kostsamt att scanna om dessa till HD.

Filmkanaler sänder i princip alltid uppkonverterade filmer och använder inte tex Blu Ray som källa, vilket man ju tycker att de kunde göra om nu filmen ändå finns på BD.

Postad 07 april 2009 - 12:02

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

De kanaler som visar äkta HD-produktioner fullt ut är endast vissa dokumentärkanaler. De jag brukar titta på är framförallt History HD och BBC HD. Discovery HD och VOOM HD har också program som är producerade i HD. Nat Geo HD efterkonverterar oftast befintliga produktioner till HD. Kom ihåg då att många av deras äldre program är inspelade på film och det lär vara kostsamt att scanna om dessa till HD.

Filmkanaler sänder i princip alltid uppkonverterade filmer och använder inte tex Blu Ray som källa, vilket man ju tycker att de kunde göra om nu filmen ändå finns på BD.

Men dom skriver inte på TV4 tex om det är äkta HD eller upskalat?

Postad 07 april 2009 - 13:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Men dom skriver inte på TV4 tex om det är äkta HD eller upskalat?

De brukar byta logga när det är HD. Det är i princip bara House och Lost som de sänder i HD.

Postad 07 april 2009 - 13:21

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
Jag valde att byta ut TV4 HD via Comhem. TV4 HD sänder så lite HD-sändningar så jag fick nog och tog bort TV4 HD från mitt abonnemang "Medium 8 Fav HD" och det blev Discovery Chanel HD istället!

Hur är det med Canal+Film HD och Canal+Sport HD??? Sänder dessa HD-kanaler äkta HD-signal???

Redigerat av Brando70, 07 april 2009 - 13:23.

Postad 07 april 2009 - 14:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag valde att byta ut TV4 HD via Comhem. TV4 HD sänder så lite HD-sändningar så jag fick nog och tog bort TV4 HD från mitt abonnemang "Medium 8 Fav HD" och det blev Discovery Chanel HD istället!

Hur är det med Canal+Film HD och Canal+Sport HD??? Sänder dessa HD-kanaler äkta HD-signal???

Åtminstone svenska sportsändningar är ju äkta HD på C+. Filmerna är som jag skrev uppkonverterade, men INTE från SD-sändningen (som TV4 HD) utan från källfilmen. Kvaliteten blir därmed ungefär lika som en bra producerad DVD.

Postad 07 april 2009 - 14:50

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Åtminstone svenska sportsändningar är ju äkta HD på C+. Filmerna är som jag skrev uppkonverterade, men INTE från SD-sändningen (som TV4 HD) utan från källfilmen. Kvaliteten blir därmed ungefär lika som en bra producerad DVD.

där har du fel.. filmerna på Canal+ Film HD är i äkta HD.. har testat flera ggr simultan köra samma film i min DVD spelare.. o det syns att det ena är SD o det andra HD.. går inte att jämföra med bra DVD.. utan är original HD.. sen som andra redan skrivit.. Tv4 HD sänder äkta HD när den loggan är, annars är det uppskalat.. samma med SVT HD...

men om man tycker äkta HD ser ut som bra DVd så har man något fel iaf..

Postad 07 april 2009 - 15:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

där har du fel.. filmerna på Canal+ Film HD är i äkta HD.. har testat flera ggr simultan köra samma film i min DVD spelare.. o det syns att det ena är SD o det andra HD.. går inte att jämföra med bra DVD.. utan är original HD.. sen som andra redan skrivit.. Tv4 HD sänder äkta HD när den loggan är, annars är det uppskalat.. samma med SVT HD...

men om man tycker äkta HD ser ut som bra DVd så har man något fel iaf..

Ähmm, nä kan inte hålla med. Jag jämför C+ Film HD med samma film på dvd uppspelad på min Sony BD-spelare och då är det inte mycket till skillnad. Äkta HD blir det ju däremot när jag kör den som Blu Ray på samma spelare och det går ju inte ens att jämföra med bilden på C+ HD.

Jämför man sedan med de TV-serier som går på samma kanal, House, Tru Blood m fl, så ser ju dessa bra mycket bättre ut än filmerna då TV-serierna är producerade i HD.

Postad 07 april 2009 - 15:21

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Håller med C+film hd kan närmast jämföras med dvd

Postad 07 april 2009 - 15:30

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0
@agpath

Jag håller med dig.
Canal+Film HD visar en del filmer från 80-talet och 90-talet. Dessa filmer kan inte sändas i äkta HD-signal med tanke på att det inte fanns BLU-RAY på den tiden när dessa filmes producerades.
En hel del nyare filmer från 2006-2007-2008 och nya serier som visas i Canal+Film HD, sänds i äkta HD!
Jag antar att Canal+Sport HD visar original/äkta HD bild när man direktsänder Premiere League och Serie A!
Kan inte tänka mig att Canal+Sport HD tar över HD-bild från England och Italien som SD-bild, dessa HD sändningar är väl äkta HD i och med att Englands SKY SPORT HD kanaler och Italiensk Sky Sport HD kanaler visar äkta HD! :)

Postad 07 april 2009 - 16:21

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Vadå äkta HD? All film är ju filmat i film format = HD! Dom filmar inte i BD om ni tror det...

Canal+ Film HD är 1080i HD och inte något uppskalat DVD material. Ser ni inte skillnad på DVD och Canal+ FIlm HD borde ni uppsöka en optiker :)

Postad 07 april 2009 - 16:28

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Hej jag har också en pio G9 den bästa tv enligt mej.
Men i detta fall har du fel .
Ibland är bilden lika dassig i hd som sd.

Ibland ja :)

Postad 07 april 2009 - 16:29

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

Vadå äkta HD? All film är ju filmat i film format = HD! Dom filmar inte i BD om ni tror det...

Canal+ Film HD är 1080i HD och inte något uppskalat DVD material. Ser ni inte skillnad på DVD och Canal+ FIlm HD borde ni uppsöka en optiker :)

Sorry, ser faktiskt inte den skillnaden mot många dvd. Det finns äldre dvd som inte är så vackra, mera vhs kvalitet, men många nyare dvd har bättre bild än C+film HD. Jämfört med bra BD är dom långt efter.Bilden är smågrynig skulle jag säga

Postad 07 april 2009 - 16:38

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Ni skall inte jämföra 1080i med era BD som är 1080p.

Postad 07 april 2009 - 16:38

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Hej alla!

Har läst senaste dygnets kommentarer o måste bara säga min åsikt!!

Jag skulle påstå att 90-95% av alla filmer på C+ FILM HD och samtliga serier (med tvekan Eleventh Hour) har
riktig "HD-känsla". Alltså skarpare bild osv. Tycker att skillnaden är stor o även om bildkvallen är sämre ibland så
ser man direkt att det är framförallt mindre komprimerad bild. Äldre filmer på C+ FILM HD är ju ursköna
att kolla på tycker jag...

TV4 HD sänder Lost, 24, Medium, Numbers, Ghost Whisperer, plus minst 1 långfilm i veckan (lör, Söndagar). Varierande kvallitet men sämre än C+ HD. Vore kul med mer svenska produktioner dock.

SVT HD:s HD-program har grymt bra kvalite. (Undantaget en del svensk drama)

Jag sitter o tittar på en hd-ready plasma 42" på 2,7m håll. En 4 år gammal!! Ni med nyare skärmar borde se ÄNNU
större skillnader än vad jag gör.

Nåt galet är det om ni inte ser skillnader. För långt avstånd till tv:n???? Optimala inställningar på tv:n?
Hur många kör med "Urkartongen-inställningen"???

Kommentarer vore trevligt. Tittavstånd osv...

MVH Lundis

Postad 07 april 2009 - 16:50

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Hej alla!

Jag skulle påstå att 90-95% av alla filmer på C+ FILM HD och samtliga serier (med tvekan Eleventh Hour) har
riktig "HD-känsla". Alltså skarpare bild osv. Tycker att skillnaden är stor o även om bildkvallen är sämre ibland så
ser man direkt att det är framförallt mindre komprimerad bild. Äldre filmer på C+ FILM HD är ju ursköna

TV4 HD sänder Lost, 24, Medium, Numbers, Ghost Whisperer, plus minst 1 långfilm i veckan (lör, Söndagar). Varierande kvallitet men sämre än C+ HD. Vore kul med mer svenska produktioner dock.

Jag sitter o tittar på en hd-ready plasma 42" på 2,7m håll. En 4 år gammal!! Ni med nyare skärmar borde se ÄNNU

Nåt galet är det om ni inte ser skillnader. För långt avstånd till tv:n???? Optimala inställningar på tv:n?

MVH Lundis

Som jag sa jag har Pio 50" G9 och sitter ca 2.2m från tv:n och den är kalibrerade och när jag jämför C+ HD med C+ First (HD filmer sänds samtidig vid primär ) ser jag klar skillnad men ibland när kvaliten på HD-filmen är si och så då ser jag inte så stor skillnad, t.ex andra delen av The Passion som kommer sändas ikväll.

Postad 07 april 2009 - 16:56

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Ok! 50" på 2.2 m! Du kanske sitter för nära istället. ;-)

Ska kolla The Passion ikväll o jämföra!!

Lundis

Postad 07 april 2009 - 16:57

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Hej alla!

MVH Lundis

Jag håller med dig. Själv så har jag 24" full HD LCD, 42" HD-ready plasma och 104" full HD projektor och på 104" är det grym skillnad ibland. På de andra apparaterna så är det mindre uppenbart.

Postad 07 april 2009 - 17:00

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Tittar just nu på säsong 5 av Alias (DVD) via PS3 uppskalad till 1080p på en Sony 40" och nån sån bild har jag ännu inte sett på C+ Film Hd. Inte finns här någon grynbild

Postad 07 april 2009 - 17:33

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Förut hade TV4 en tablå med HD programmen, den verkar vara borta :)
Fanns här www.tv4.se/hd eller denna adress http://www.tv4.se/1.320342

Man kan ju undra om de tänker sända ännu mindre HD, i och med att de inte ens vill visa upp en tablå!

PS. Någon som vet om det finns en HD tablå för SVT HD?

//Michael

Postad 07 april 2009 - 19:44

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Du kommer inte ha en enda HD kanal som får samma kvalite som bluray. Anledningen är att bitraten är lägre (hårdare komprimering) och signalen är interlaced och inte progressiv. Framförallt är det den progressiva bilden som du upplever som förbättring eftersom du säger att källor med sådan är bättre (Viasat Sport HD, SVT HD, DVD och bluray).

Postad 07 april 2009 - 20:23

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Många här pratar om att C+ FILMHD filmer är uppskalat men detta stämmer inte eftersom C+ First och C+ FILMHD sänder primär filmer samtidig. Om filmen inte är HD då sänds filmen bara på C+ First ej på C+ FILMHD.

Postad 08 april 2009 - 04:28

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Tittar just nu på säsong 5 av Alias (DVD) via PS3 uppskalad till 1080p på en Sony 40" och nån sån bild har jag ännu inte sett på C+ Film Hd. Inte finns här någon grynbild

Grynbild?? Är bilden sämre pga gryn i bilden? Om bilden är högupplöst syns grynen mer istället.

Ska säga att det var länge sen jag jämförde C+ FILM HD med SD kanalerna. Satt igår o kollade House
samt The Passion. Tycke skillnaden var så stor att man mådde illa av SD ;-)...
På The passion var skillnaden mindre o pga av den högre upplösningen syntes gryningheten i bilden mer.
Inget snack om vilken bild som var bäst iaf.

Samtliga kanalers HD-tablå: http://tvplaneten.se/ Klicka på HD-knappen...

Lundis

Redigerat av lundis68, 08 april 2009 - 04:29.

Postad 08 april 2009 - 07:24

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Sorry, ser faktiskt inte den skillnaden mot många dvd. Det finns äldre dvd som inte är så vackra, mera vhs kvalitet, men många nyare dvd har bättre bild än C+film HD. Jämfört med bra BD är dom långt efter.Bilden är smågrynig skulle jag säga

Jag håller med! Självklart ser jag en stor skillnad mellan tex C+ First och C+ HD, men inte sjutton är det någon större skillnad mot till 1080p uppskalad DVD om denna har en hög birate.
Jag tycker att ni återigen faller i "upplösningsfällan" när det ofta och framförallt är bitraten som är avgörande för bildkvaliteten. 1080i = 10 Mbit/s, DVD uppskalat till 1080p ~20 Mbit/s ut till TVn, på själva DVDn ligger det ju dock på ca 5 Mbit/s !
Å andra sidan köper jag de flesta nya filmer på BD, varvid jag har svårt att vid en jämförelse bli särskilt upphetsad över C+ HD. ;)

Postad 08 april 2009 - 10:48

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan HD och SD på TV är inte stor, HD känns mest som uppskalad SD.

Går inte jämföra med BD, därför är det sån stor bluff tycker jag.

Postad 08 april 2009 - 13:09

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan HD och SD på TV är inte stor, HD känns mest som uppskalad SD.

Går inte jämföra med BD, därför är det sån stor bluff tycker jag.

När man ser fotboll är det synbar skillnad mellan HD och SD och det ser man om man tittar på en match som sänds både i HD och SD samtidigt på två olika kanaler, dvs samma kameror och annan utrustning. Sedan kan man inte jämföra BD med HD, så det är två olika produkter med väsentlig kvalitetsskillnad.

Postad 08 april 2009 - 13:54

jesusjussi
  • jesusjussi
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Lite väl mycket OT just nu. Tråden heter Svenska HDTV-kanaler och inläggen handlar om personliga preferenser, besvikelse över bitrates och generellt gnäll. Visst, alla har vi våra åsikter men just nu känns de felplacerade.

Postad 08 april 2009 - 14:06

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Tycker att det är lite väl stora variationer i kvalitet mellan HD-kanalerna .... Voom HD har ju överlag bäst kvalitet på sina sändningar

Postad 08 april 2009 - 15:11

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Finns det någon som tittar på vom-hd oxå?

Postad 08 april 2009 - 15:47

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Finns det någon som tittar på vom-hd oxå?

Utbudet kanske inte är det bästa men några program finns ju bl.a
Smart travels
Hur det bästa görs
Nomads
och några till

Postad 08 april 2009 - 17:50

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Samtliga kanalers HD-tablå: http://tvplaneten.se/ Klicka på HD-knappen...

Jag lyckades inte få någon HD tablå. Hittade en en knapp till höger som det står HD på, men det enda som händer är att det visas en HD symbol vid vissa program på det som redan visas. Hur gör man?

//Michael

Postad 08 april 2009 - 17:58

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Jag lyckades inte få någon HD tablå. Hittade en en knapp till höger som det står HD på, men det enda som händer är att det visas en HD symbol vid vissa program på det som redan visas. Hur gör man?

//Michael

Alltså i dropdownlisten nedanföe knappen HD hittar du kanaler.

HD står vid de program som också visas i HD gäller SVT1 ovh TV4 då de kanalerna visar både och

Postad 08 april 2009 - 21:27

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
Nä, jag lyckas ändå inte få fram någon HD tablå.

PS. HD program från SVT2 visas även i SVT HD.

//Michael

Postad 08 april 2009 - 22:08

Brando70
  • Brando70
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

Många här pratar om att C+ FILMHD filmer är uppskalat men detta stämmer inte eftersom C+ First och C+ FILMHD sänder primär filmer samtidig. Om filmen inte är HD då sänds filmen bara på C+ First ej på C+ FILMHD.

Påstår du att alla filmer som visas i Canal+Film HD sänds i 1080i-signalen???

Hur kan kvällens film "Skräckens timmar" (från År 1990) sändas i 1080i-signalen???

HD existerade inte ens under 1990-talet och denna filmen måste vara uppskalad till 1080i!
Hell no att den filmen visas i äkta HD-signal!

För mig är det 720p och 1080i de riktiga HD-signalerna och sådana signaler kan man uppleva på SVT HD, VOOM HD, Viasat Sport HD etc. Men, Canal+Film HD visar definitivt en del filmer i SD-kvalité. Tyvärr! :)

Redigerat av Brando70, 08 april 2009 - 22:09.

Postad 09 april 2009 - 06:23

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Gamla filmer kan se grymt bra ut i högupplöst format!!

Läs mer här hur det funkar: https://www.minhembi...howtopic=226473

Lundis

Redigerat av lundis68, 09 april 2009 - 06:25.

Postad 09 april 2009 - 07:27

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Gamla filmer kan se grymt bra ut i högupplöst format!!

Läs mer här hur det funkar: https://www.minhembi...howtopic=226473

Lundis

Orkade inte läsa hela den tråden, men konstaterade direkt en tankevurpa redan i andra inlägget där! Analog film har INTE oändlig upplösning! Upplösningen begränsas självklart av kvaliteten på filmen avseende kornstorleken och vilket filmformat som används. Allra bäst är förstås IMAX som är 70 mm och således får en betydligt högre upplösning än vanlig 35 mm film. Därav är The Dark Knight den bästa BD-utgåvan hittills, då det är den enda underhållningsfilm som spelats in på IMAX.
För att en gammal film ska se bra ut på 1080i så förutsätts det att man scannar in filmen på nytt med HD-kameror och inte bara tar en gammal inscanning och skalar upp. Det är väl där det ofta brister på våra så kallade HD-kanaler.
Tror inte att de lägger ned det jobbet och kostnaden bara för att en film ska visas på TV, det förutsätter nog att det bekostas av en BD-produktion samtidigt.

Postad 09 april 2009 - 07:32

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Orkade inte läsa hela den tråden, men konstaterade direkt en tankevurpa redan i andra inlägget där! Analog film har INTE oändlig upplösning! Upplösningen begränsas självklart av kvaliteten på filmen avseende kornstorleken och vilket filmformat som används. Allra bäst är förstås IMAX som är 70 mm och således får en betydligt högre upplösning än vanlig 35 mm film. Därav är The Dark Knight den bästa BD-utgåvan hittills, då det är den enda underhållningsfilm som spelats in på IMAX.
För att en gammal film ska se bra ut på 1080i så förutsätts det att man scannar in filmen på nytt med HD-kameror och inte bara tar en gammal inscanning och skalar upp. Det är väl där det ofta brister på våra så kallade HD-kanaler.
Tror inte att de lägger ned det jobbet och kostnaden bara för att en film ska visas på TV, det förutsätter nog att det bekostas av en BD-produktion samtidigt.

ja klart det är så.. men ändå fel anklaga Canal+ Film HD för att fuska med uppskalat..
för det gör de inte.. däremot tex TV4 HD kan man ju undra över ibland..
för canal+ Film HD har ingen anledning att fuska.. för de visar ju inte alla filmer i den kanalen.. de visar ju endast de filmer som de har tillgängliga i HD upplösning.. värre är ju tex TV1000 också.. som vad jag sett sänder alla filmer nån gång på Tv1000 HD o de känns som mycket fusk inblandat.. o det är ju riktigt dåligt.. antingen sänder man i HD eller inte..

Postad 09 april 2009 - 08:00

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Nä, jag lyckas ändå inte få fram någon HD tablå.

PS. HD program från SVT2 visas även i SVT HD.

//Michael

Alla HD program på SVT visas i SVT1, inga HD program sänds i SVT2.

Klicka på HD knappen uppe till höger så får du HD loggor på de program som visas i HD på SVT1 och TV4, resten av HD kanalerna har egna tablåer. http://tvplaneten.se/

HD loggorna på SVT1 stämmer inget vidare då Regionala Nyheter och Rapport inte sänds i HD :)

Postad 09 april 2009 - 09:55

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Alla HD program på SVT visas i SVT1, inga HD program sänds i SVT2.

Jaså!! Det var något nytt, när började de med det?
Är det någon på SVT som officiellt talat om att de bestämt att göra så?
För så har det inte varit. Det är därför som det ibland blir sändningsuppehåll (tablå) i SVT HD. För att synka in tvåans program som skall sändas i HD och sedan för att synka in ettans program igen.

Vad gäller HD tablå så menar vi tydligen helt olika saker, så det snacket får vi nog lägga ner.

PS. Däremot är jag fortfarande intresserad av att få reda på om det finns eller dyker upp en HD tablå någonstans.

//Michael

Postad 09 april 2009 - 10:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

För så har det inte varit. Det är därför som det ibland blir sändningsuppehåll (tablå) i SVT HD. För att synka in tvåans program som skall sändas i HD och sedan för att synka in ettans program igen.

Vad gäller HD tablå så menar vi tydligen helt olika saker, så det snacket får vi nog lägga ner.

PS. Däremot är jag fortfarande intresserad av att få reda på om det finns eller dyker upp en HD tablå någonstans.

//Michael

Är det denna du är ute efter?:
http://m3tjanster.idg.se/tv/

Postad 09 april 2009 - 10:58

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

//Michael

Nope, det har alltid varit så!

SVT satsar stort på hd-tv

Under 2008-2009 ska publiken varje dag hitta program i SVT HD på bästa sändningstid. Det finns alltid hd-program att titta på mellan 18.00 och 24.00. När program i hd inte finns sänder SVT varje dag program från SVT1.

Programmet Go´kväll som flyttat till SVT1 och SVT HD sänds i denna superkvalitet.

Jämför tablåerna så får du se:

SVT HD: http://svt.se/svt/js...ink.jsp?d=74504
SVT 1: http://svt.se/svt/js...ink.jsp?d=74532

Redigerat av bpl, 09 april 2009 - 11:05.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.