Fast man får väl räkna på när varje bild är "klar". Även om tredje bilden börjar tas vid 0,8s så är den ju inte "färdig" förrän vid 1,2s.Jag har funderat lite kring bps. D40 tar ju 2.5 bps, vilket innebär en bild varje 0.4s. Under första sekunden tar då kameran rimligen 3 bps, för att efter 1.6s tagit 5. Precis efter 2 har den tagit 6 bilder, men denna bild tillhör nästa sekund så att säga, men efter 2.001 sekunder har man ju faktiskt tagit 6 bilder.
Jag har aldrig känt att 2.5bps inte räcker till för min del.
MVH
* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *
Nikon D40
(Systemkameror)
|
1
|
(41)
|
Inga priser | |
Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
5
|
(33)
|
Inga priser | |
Nikon D40X
(Systemkameror)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Nikon D40X + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(5)
|
Inga priser |
D40, D60 eller D80? (76 inlägg)
|
17 år sedan |
D40 & Elgigantens tillgångsgaranti MAJ-JUNI 2008 (45 inlägg)
|
18 år sedan |
Vilken Nikon ska jag köpa? (17 inlägg)
|
18 år sedan |
Nikon D40x DSLR (11 inlägg)
|
18 år sedan |
Nikon D40 - Canon 350D - Pentax K100D - Sony A100 (27 inlägg)
|
18 år sedan |
Uppgraderingsdags D70s eller annat? (30 inlägg)
|
19 år sedan |
Vilken systemkamera (8 inlägg)
|
19 år sedan |
Amatör behöver systemkamera förslag (10 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 11 February 2009 - 11:00
Postad 11 February 2009 - 13:10
Jag har funderat lite kring bps. D40 tar ju 2.5 bps, vilket innebär en bild varje 0.4s. Under första sekunden tar då kameran rimligen 3 bps, för att efter 1.6s tagit 5. Precis efter 2 har den tagit 6 bilder, men denna bild tillhör nästa sekund så att säga, men efter 2.001 sekunder har man ju faktiskt tagit 6 bilder.
Jag har aldrig känt att 2.5bps inte räcker till för min del.
MVH
Känner själv att jag är rätt nöjd med mina 3b/s som jag kommer upp med min a200, hittills har jag inte heller känt mig begränsad!
Men visst blir man sugen på 5b/s och över, älskar slutarljudet vid 5b/s på Sony´s A900^^
Postad 11 February 2009 - 14:07
Nu är ni ute på djupt vattenJag har funderat lite kring bps.
D40x har däremot inte tillräckligt med buffert för att klara de utlovade 3 bilder / sekund i någon längre burst.
Sedan har även kvaliteten på minneskorten stor betydelse här, även på en så "långsam" kamera som D40. Snabbare minneskort tömmer bufferten snabbare.
Burst med D40: (2,6 bps resp. 1,9 bps):
http://www.dpreview....nd40/page13.asp
Burst med D40x (3,0 bps resp. 1,2 bps):
http://www.dpreview....d40x/page13.asp
Som ni ser så tar även D40x mycket längre tid på sig att tömma bufferten (pga 10MP jfm 6MP).
Jämför man detta med exempelvis Sony a200 som har 2,8 bps ( http://www.dpreview....a200/page12.asp ) så hänger Nikon D40 med bra
Lita aldrig på marknadsföring
Kolla länkarna i mitt inlägg ovanSpelar förresten hastigheten på minneskortet in mer då, en RAW bild tar väl 6-7MB på 6 Mpixel och kameran kan plåta 2,5 bild /s. Då måste ju SD kortet kunna skriva i typ 17 MB/s för att hinna med. Eller har kameran nån minnesbuffert som gör att man kan ta låt oss säga 10 bilder i RAW med 2,5 bilder /s hastighet oavsett hastighet på kort man har i kameran?
Postad 11 February 2009 - 16:57
Både ja och nej. Börjar bilden tas efter 0.8s, och slutartiden är 1/250s, har du ju tagit bilden efter 0.804s. Däremot är det ju rätt att nästa bild inte tas förrän efter 1.2s.Fast man får väl räkna på när varje bild är "klar". Även om tredje bilden börjar tas vid 0,8s så är den ju inte "färdig" förrän vid 1,2s.
Jag trodde D40 hade 2.5 FPS, står ju så på prisjakt inte minst.
Postad 12 February 2009 - 17:01
Tamron
Sigma
Hoppas det hjälpte
/Jonas
Ja, tack så mkt, det där är jättebra! Nikons superzoom känns lite för dyr för min del, så det får väl bli Tamron eller Sigma då.... nån som har omdömen att ge om något av dem eller ska jag googla?
Redigerat av netza, 12 February 2009 - 17:04.
Postad 16 February 2009 - 00:09
Tänk på att varken Tamron eller Sigma har bildstabilisator i objektiven ovan.Ja, tack så mkt, det där är jättebra! Nikons superzoom känns lite för dyr för min del, så det får väl bli Tamron eller Sigma då....
Jag hade satsat på ett begagnat Nikon 18-200 VR eller 16-85VR.
Annars är fortfarande 18-55 och 55-200VR en svårslagen kombo (både prismässigt och bildmässig).
Nu när 18-105 VR finns, så kan det också vara ett tänkvärt objektiv.
Postad 06 March 2009 - 09:25
http://cgi.ebay.com/...S...:1|240:1318
Verkar inte helt fel med extra filter + det andra då bara objektivet går på minst 2000 i svensk butik. Säljaren har 98% positiv feedback också.
Dock har jag aldrig handlat för så stora summor på Ebay innan så det känns lite läskigt...
I listvyn har dock samma säljare flera likadana objekt ute fast för helt olika priser. :S
http://photography.s...n...d=192&gbr=1
Men är det ett bra köp eller ska jag satsa på att köpa det i Svensk butik?
Redigerat av netza, 06 March 2009 - 09:25.
Postad 06 March 2009 - 09:29
Hittade detta erbjudande på Ebay:
http://cgi.ebay.com/...S...:1|240:1318
Verkar inte helt fel med extra filter + det andra då bara objektivet går på minst 2000 i svensk butik. Säljaren har 98% positiv feedback också.
Dock har jag aldrig handlat för så stora summor på Ebay innan så det känns lite läskigt...
I listvyn har dock samma säljare flera likadana objekt ute fast för helt olika priser. :S
http://photography.s...n...d=192&gbr=1
Men är det ett bra köp eller ska jag satsa på att köpa det i Svensk butik?
Tja den første vil koster dig: 2893.10 (når Tull og Moms er tilkommet)
Og det koster nyt i Sverige:
Så nej det er nok ikke en specielt god handel
Postad 06 March 2009 - 10:33
Köpte mig en D40 kit för 2985:- i veckan! köpte till en bs-400 blixt och ett 4gigs hc kort.
är nu hur nöjd som helst.. får se hur långt det räcker.
Ps.. Blixt som går att vinkla 90grader gör ju halva arbetet!
Postad 06 March 2009 - 12:21
Tja den første vil koster dig: 2893.10 (når Tull og Moms er tilkommet)
Og det koster nyt i Sverige:
Så nej det er nok ikke en specielt god handel
Ok, tack för ditt svar, hade fått det till 2400 bara efter uträkning på Forex.se och det verkade helt OK (hade inte alls tänkt på tullen), men näe, 2800 är ju verkligen för mycket.
http://www.onoff.com.....?opendocument
Redigerat av netza, 06 March 2009 - 12:24.
Postad 06 March 2009 - 13:33
Postad 06 March 2009 - 16:09
Ok, tack för ditt svar, hade fått det till 2400 bara efter uträkning på Forex.se och det verkade helt OK (hade inte alls tänkt på tullen), men näe, 2800 är ju verkligen för mycket.
Nu är jag i alla fall säker på vilket objektiv jag vill ha och blir till att beställa från ONOFF då.
![]()
http://www.onoff.com.....?opendocument
Mediamarkt tar 1700:- för 55-200VR nu och då är det svensksålt med full garanti. Fanns med i deras reklamblad där D4018-55 (utan VR) kostade 3333:-. Elgiganten i Lund prismatchar också om den butiken föredras.
Postad 07 March 2009 - 12:03
Postad 07 March 2009 - 12:21
Sicket flyt! Vill du sälja den enaElgiganten i Lund har blixten SB400 med kit för 499:-. Troligtvis felmärkning då det stod 1499:- från deras datorsystem men 499 på den röda lappen. De hade fyra kvar idag. Jag köpte två!
Postad 07 March 2009 - 13:34
För jag bor inte i Lund...och du sa väl att det var felmärkt i butiken där?Varför inte köpa direkt från elgiganten?
Priset på hemsidan är fortfarande 1190 kr.
Postad 07 March 2009 - 23:47
Postad 07 March 2009 - 23:56
Jag köpte min i november (från kameraexpertenNi som köpt D40-kit, fick ni med manualen (SV) i pappersformat? I min kitlåda från El-giganten fanns bara snabbguide, manualen var på cd i pdf. (köpt i dag). Jag vill ju ha lite härlig kvällslektyr i sängen & f_n inte behöva bädda ner mig med datorn.
--
Funderar på att köpa en fjärrutlösare, misstänker att det bara finns IR till D40 och inte tråd. Och IR sensorn sitter ju fram på kameran och det är väl bra vid självporträtt tex. Men om man mest vill ha fjärren vid stativfoton och makro så vore det ju käckt att kunna stå bakom kameran. Måste man rikta fjärren väldigt mycket framifrån, kan ju bli bökigt om det inte finns plats. Nån som har en fjärr och har lite koll?
Postad 08 March 2009 - 13:41
Ni som köpt D40-kit, fick ni med manualen (SV) i pappersformat? I min kitlåda från El-giganten fanns bara snabbguide, manualen var på cd i pdf. (köpt i dag). Jag vill ju ha lite härlig kvällslektyr i sängen & f_n inte behöva bädda ner mig med datorn.
Ja det var konstigt, en svensksåld borde ha manual tycker man, köpte visserligen min från dustin förra året och visst fick man en manual. Kanske är ändrat nu ?
Postad 09 March 2009 - 11:15
Mediamarkt tar 1700:- för 55-200VR nu och då är det svensksålt med full garanti. Fanns med i deras reklamblad där D4018-55 (utan VR) kostade 3333:-. Elgiganten i Lund prismatchar också om den butiken föredras.
Tack för tipset, men de har ingen webshop antar jag? Med bensin tur och retur till närmaste butik härifrån är det +-0 att beställa från onoff.
Postad 09 March 2009 - 21:39
IR:n upplever jag som väldigt känslig, så man behöver inte rikta direkt mot IR-ögat. Lite snett från sidan fungerar fintMåste man rikta fjärren väldigt mycket framifrån, kan ju bli bökigt om det inte finns plats. Nån som har en fjärr och har lite koll?
Postad 09 March 2009 - 22:02
Tack, det låter kanoners. Gjorde en testbeställning från dealextreme på lite prylar, bland annat en fjärr. Ska bli kul att se "om den funkar" med tanke på priset...IR:n upplever jag som väldigt känslig, så man behöver inte rikta direkt mot IR-ögat. Lite snett från sidan fungerar fint
Räckvidden är det inte heller något fel på... har stått 3-4 meter ifrån utomhus utan problem.
Postad 30 March 2009 - 16:26
Denna gång är det inte samma hysteri, gott om D40 Kit i hyllorna.
Om jag köpt en till ? Japp.
Bra för välbefinnandet att ha en oöppnad kartong i garderoben.
Man får otroligt mkt för pengarna. Man skall inte låta sig luras av att den är 6 Megapixel,
det är kvalitet på de pixlarna.
Lade förresten märke till en sak som jag inte visste förut;
om man köper den "på firman" lämnar de bara 3 månaderas garanti.
Men om man köper den "privat" får man 1 år.
En firma räknas förmodligen inte som "konsument" ?
Postad 06 April 2009 - 15:20
Jag har precis köpt Nikon D40 kameran från Elgiganten, med tillhörande 'kit' Nu funderar jag på att köpa nytt objektiv.
För det första ska jag säga att jag kan inget om kameror eller fotografera alls. Jag tycker dock det verkar vara något jag vill börja med, där av kameraköpet!
Med medföljande objektiv 18-55 kan man inte zooma så mycket som jag skulle vilja, man måste vara ganska nära föremålet om man vill ha en riktigt bra närbild. Vilket eller vilka prylar rekomenderar ni att jag ska köpa? Har sett att folk har som ett skydd längst fram runt linsen, antar att det är för att skärma bort ljus osv för linsen, är detta ett måste för att få bra bilder i solljus? Vilket objektiv bör jag satsa på?
Tack1
Postad 06 April 2009 - 15:58
Hej!
Jag har precis köpt Nikon D40 kameran från Elgiganten, med tillhörande 'kit' Nu funderar jag på att köpa nytt objektiv.
För det första ska jag säga att jag kan inget om kameror eller fotografera alls. Jag tycker dock det verkar vara något jag vill börja med, där av kameraköpet!
Med medföljande objektiv 18-55 kan man inte zooma så mycket som jag skulle vilja, man måste vara ganska nära föremålet om man vill ha en riktigt bra närbild. Vilket eller vilka prylar rekomenderar ni att jag ska köpa? Har sett att folk har som ett skydd längst fram runt linsen, antar att det är för att skärma bort ljus osv för linsen, är detta ett måste för att få bra bilder i solljus? Vilket objektiv bör jag satsa på?
Tack1
Zoom-objektiv har precis diskuterats i tråden lite längre upp.
Postad 06 April 2009 - 16:11
Postad 06 April 2009 - 16:13
Jag rekommenderar Nikon 55-200 VR. Mycket objektiv för pengarna och helt klart värt priset. Använder fortfarande detta objektivet mest av alla mina objektiv. Visst har objektivet sina nackdelar, men de syns först om man jämför med Nikon 70-200 f/2.8 för 17000:-
En fördel med 55-200 VR är även att det använder samma filterstorlek (52mm) som 18-55.
Okej, ja det Objektivet har jag sett det snackas lite om. Jag har skummat igenom denna tråden men inte läst allt. Vad har UV-filtret för funktion? Är det för att ta bort reflektioner i linsen? Minska soljuset så det inte bländas eller?
Postad 06 April 2009 - 18:54
De flesta köper enbart UV-filter för att skydda sina objektiv mot repor, slag, regn m.m. Det är även mycket lättare att hålla en plan yta ren. Bildmässigt gör UV-filter väldigt liten nytta eftersom objektiven ofta är behandlade på samma sätt (multi coated som tar bort reflexer). Själv plockar jag ofta av mitt UV-filter för att undvika vinjettering (mörka hörn), reflexer och annat som det kan ställa till med.Vad har UV-filtret för funktion? Är det för att ta bort reflektioner i linsen? Minska soljuset så det inte bländas eller?
Postad 08 April 2009 - 11:07
Själv plockar jag ofta av mitt UV-filter för att undvika vinjettering (mörka hörn), reflexer och annat som det kan ställa till med.
Att du vågar. ;-)
Postad 08 April 2009 - 13:10
http://www.webhallen...od.php?id=87819
Har precis varit där och köpt ett själv
Normalpris brukar vara minst det dubbla!
Postad 12 April 2009 - 21:24
Damn ska dit imorgon får nog nästan bli ett sådant, tänker på alla gånger jag svurit över att batteriet har varit tömt.Kan tipsa om Nikon originalbatteri till bra pris på Webhallen. 299:- för Nikon EN-EL9 (D40/D60).
http://www.webhallen...od.php?id=87819
Har precis varit där och köpt ett själv
Normalpris brukar vara minst det dubbla!
Postad 13 April 2009 - 18:42
Ett pris på 2690 kr kan man ju bara inte säga nej till!
Postad 15 April 2009 - 20:46
Uppdateringen gäller EN-EL9a-batteriet som kom i samband med D5000.
* Remaining battery charge is now accurately detected for Rechargeable Li-ion Batteries EN-EL9a.
D40 firmware A 1.12:
http://support.nikon...tail/a_id/16414 (Mac)
http://support.nikon...tail/a_id/16413 (PC)
D40x firmware A 1.01
http://support.nikon...tail/a_id/16419 (Mac)
http://support.nikon...tail/a_id/16417 (PC)
Postad 16 April 2009 - 12:32
Postad 20 April 2009 - 14:36
Ja följde Jonte`s exempel och köpte mig en D40 idag för 2679kr som den kostar idag på Media Markt Norrköping
Kan även meddela att Media Markt Jönköping har kameran för 2790:-
Postad 21 April 2009 - 10:25
Min äldsta dotter ville ha en superzoom men jag övertalade henne till en instegssystemare istället. Jag rekommenderade Sony a200 eftersom jag är mycket nöjd med min a300.
Nope sa hon. Det är Nikon som gäller. Antagligen sitter det något gammalt minne i hos henne när hennes farsa sprang omkring med en Nikon F601 och tog bilder på henne :-))
Dessutom passar Nikon D40 hennes hand bättre än Sonyn så det blir nog bra med en D40. Vågar man ha is i magen tills skattepengarna kommer eller kan dom ta slut innan?? 2700:- lite drygt är ju nära stölden ;-)
Redigerat av waconda, 21 April 2009 - 10:33.
Postad 21 April 2009 - 10:32
Du skulle ju kunna försöka kolla upp hur många som finns i lager på närmaste mediamarktOjdå..nu börjar priserna på denna kamera bli intressanta.
Min äldsta dotter ville ha en superzoom men jag övertalade henne till en instegssystemare istället. Jag rekommenderade Sony a200 eftersom jag är mycket nöjd med min a300.
Nope sa hon. Det är Nikon som gäller. Antagligen sitter det något gammalt minne i hos henne när hennes farsa sprang omkring med en Nikon F601 och tog bilder på henne :-))
Dessutom passar Nikon D40 hennes hand bättre än Sonyn så det blir nog bra men en D40. Vågar man ha is i magen tills skattepengarna kommer eller kan dom ta slut innan?? 2700:- lite dryg är ju nära stölden ;-)
Tänkte på det där med superzoom, det kostar ju endel om man vill ha ett objektiv till en systemkamera med lika stort omfång som en superzoomare. 18-200 är väl närmast när man pratar D40an.
Postad 21 April 2009 - 10:38
Sedan var det ju det där med flexibilitet och kunna köpa till objektiv mm. Nåja, nu är ju jag helt "hooked" på systemkameror sedan ca23år tillbaka. En liten kompakt har jag ju också för "snabba" behov. Superzoomare har inte riktigt tilltalat mig även om jag kollat lite på sådana också.
Postad 21 April 2009 - 12:27
Så ja skulle nog inte våga ha is i magen till skatteåterbäringen iaf.
De ska tydligen va slut hos Nikon oxå.
Postad 21 April 2009 - 13:05
Jo jag tror absolut att en systemare har bättre förutsättningar för bättre bilder. Men är fortfarande personen bakom kameran som tar bildenDock så bör väl förutsättningarna för bättre bilder vara betydligt större med en systemare? även en enkel sådan som D40? Bruss odyl brukar vara högre i tester med en superzoom. Kanske inget man märker i sas "vanlig" användning men hon pluggar design mm och ska använda kameran även i skolan.
Sedan var det ju det där med flexibilitet och kunna köpa till objektiv mm. Nåja, nu är ju jag helt "hooked" på systemkameror sedan ca23år tillbaka. En liten kompakt har jag ju också för "snabba" behov. Superzoomare har inte riktigt tilltalat mig även om jag kollat lite på sådana också.
Postad 22 April 2009 - 05:35
Hon kommer att bli mycket nöjd. Eftersom hon kommer att jobba en del med bild och design och dessutom älskar att fotografera så är jag övertygad om att en systemkamera är rätt för henne och vill hon inte ha den efter ett tag så är ju hennes farsa en prylgalning och tar den som andra kamera i så fall. Fast det lär inte hända. Jag tror snarare att det blir en ganska så rejäl satsning på detta Nikonsystem framöver.
Jag tog några kort igår kväll och den fungerar mycket bra denna enkla men goa kamera. Den passar tyvär inte mina labbar för fem öre men hon tycker att den sitter som gjuten i handen
Jag köpte med en liten ryggsäcksfotoväska + ett 4gb minne och allt för 3000:- !! Helt ok pris.
P.S: Jag blir lika imponerad varje gång jag handlar något på Mediamarkt. Inget jobbigt säljsnack utan lugnt och fint och lyhört. Killen jag handlade av var +60 och kunde verkligen detta med foto. Bra jobbat MM, jag kommer tillbaka
Redigerat av waconda, 22 April 2009 - 11:52.
Postad 19 May 2009 - 20:58
Postad 19 May 2009 - 21:25
Jo, jag fick en tjock manual till min iaf...
Postad 20 May 2009 - 07:04
Jo, det var med kitobj.Med kitobjektivet? Bra pris.
Jo, jag fick en tjock manual till min iaf...
Får ta och ringa elis idag coh fråga efter en manual.
Postad 20 May 2009 - 08:33
Postad 20 May 2009 - 15:04
Nyss hemkommen med en D40, gav 2690:- på Elgiganten i Gbg, Det följde inte med någon användarmanual, bara en snabbstartsguide. Är detta som det ska eller har Elis missat den?
Vilken ElGiganten i gbg var det fråga om och vet du om det finns några fler exemplar kvar?
Postad 20 May 2009 - 21:21
Postad 21 May 2009 - 08:11
Elgiganten Bäckebol percis mittemot Mediamarkt. De säljer D40 kitet för 2895:- ordinarie pris. Hade kvar igår iaf.
Blir en sväng dit sedan när de öppnar, tack så mycket
Postad 21 May 2009 - 12:27
Jag är på jakt efter ett Macro objektiv, vilket är mest prisvärt och bäst? Funderar på att leta efter ett begagnat!
Tack på för hand!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
D40, D60 eller D80?
4 bilder
134 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?