Det är ju riktigt dåligt! Tänkte själv köpa ett bara för att "framtidssäkra" om man petar in ett extra grafikkort. Ett tips är att klaga mycket och högljutt hos supporten! Ibland skickar dom korten utan extra kostnad av goodwill skäl! Asus gjorde så med Seriebracketen eftersom dom vägrade svara på vilken pinlayout dom använde! Ska själv ställa frågan oxå!Verkar som alla S/PDIF Asus extrakort som inte kräver PCIE16 platsen är slut. Går inte få tag i... Är det någon som har en liggandes som vill bli av med den? Eller skall jag ta och börja se mig om efter ett nytt moderbord?!
/E
** Officiell tråd - Antec Fusion **
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
1 798:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
1 690:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 10 oktober 2008 - 17:54
Postad 10 oktober 2008 - 18:52
Jag körde en ominstallation av min dator, och då försvann ju så klart de drivisar och mjukvara jag använt för att få min display fram på chassit att funka. Nu har jag svårt att hitta rätt konfiguration igen! Har testat olika kombinationer, och först nu när jag kopplade displayen via en USB-port (och inte via pin direkt på moderkortet) står det inte längre "H/W is disconnected", men skärmen visar bara blått!
Kör på Vista Premium x64 med ett Abit Fatal1ty F-I90 moderkort..
Finns någon som har haft problemen med vista x64 och som kan förklara vad som gjordes för att åtgärda dessa?
Tack på förhand, MVH Viktor
**EDIT**
Nu fick jag det att funka! Enda problemet är att jag vill helst ha displayen kopplad internt och inte via en USB-port på baksidan.. får se om det går då med.
**EDIT2**
Kopplade om medans datorn fortfarande var på, och allt funkar. Kör på senaste iMON versionen. Till er som har samma problem: Testa att koppla i skärmen (internt eller externt) medan datorn är igång, så ska ni se att den hittar hårdvaran! Lycka till!
Redigerat av mefi, 11 oktober 2008 - 14:51.
Postad 11 oktober 2008 - 12:34
problem med displayen på min antec fusion låda!!, en massa grekiska etc tecken uppenbarade sig häromdan i displayen(icke lcd modellen) och problemet vill inte vika hädan ser det ut som, så...någon som haft detta problem? och finns det någon bot på eländet? f-n kommer ju bli apjobbigt att behöva skicka in låda för garantiutbyte
k.
Har hänt 3-4 gånger för mig. Behövde bara stänga av datorn och efter det rycka strömmen i några sekunder så den slocknar, sedan bara starta upp och den fungerar som vanligt igen.
Mvh
Daniel
Postad 11 oktober 2008 - 14:22
Postad 11 oktober 2008 - 14:27
Vad för grafikkort får man plats med egentligen? Jag har AMD med schytje ninja
jag har ett radeon 3850. tror att 4850 också fungerar. nvidia vet jag är längre, så där blir det problem.
Postad 11 oktober 2008 - 14:28
Har sökt lite men inte hittat nått svar.
HAr en V1:a och kör med vista ultimate och displayen funkar som den ska dock inte efter att jag stängt av datorn med MCE fjärren å sen startat upp den igen. WFD H/W Disconnected står det då. inga problem alls med den innan den gått ned i vilo läge eller vad den nu går ned i. stängs av helt gör den iaf =) startar jag om datorn då funkar den igen. har försökt att kolla på usb portarna i hantera för att se om den stängt av strömmen till nån usbport för att spara ström men inte hitta nått.
nån som har nått förlag?
ps moderkortet är ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Ingen som vet? Vaknar displayen på lådan för er alla efter att datorn vaknat ur viloläget?
Postad 11 oktober 2008 - 14:29
Ingen som vet? Vaknar displayen på lådan för er alla efter att datorn vaknat ur viloläget?
Vaknar den som vanligt efter att datorn varit av?
Postad 11 oktober 2008 - 14:36
EDIT: behöver inte aktivera nån port eller göra nån annan inställning efter omstart, kom på att det var nog det du var ute efter
Redigerat av PiZZaMaN, 11 oktober 2008 - 14:37.
Postad 11 oktober 2008 - 14:50
Japp startar jag om datorn eller eller stänger av dem och sedan sätter på den igen så funkar displayen som den ska. Om jag är inne i vista mce och trycker på offknappen på fjärren går datorn ned i nått viloläge och blir helt tyst å displayen slocknar. Sedan när jag vill använda datorn igen sätter jag på den med fjärren och den vaknar till liv och allt är som innan förrutom att displayen är svart =/
EDIT: behöver inte aktivera nån port eller göra nån annan inställning efter omstart, kom på att det var nog det du var ute efter
jaha är det så det är? men om du sätter datorn i viloläge via windows, vad händer då? har aldrig lyckats sätta datorn i viloläge med fjärren, så kanske inte kan hjälpa dig här ...
EDIT**
Pizzaman, har du kollat inställningarna i iMON? Vad står det att datorn ska göra när du trycker på power?
Redigerat av mefi, 12 oktober 2008 - 17:23.
Postad 13 oktober 2008 - 22:50
Postad 14 oktober 2008 - 06:58
Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Redigerat av Explorer45, 14 oktober 2008 - 07:02.
Postad 14 oktober 2008 - 07:44

Tror ditt problem skulle lösas med iMON. Kör du Vista 32 eller 64?
http://soundgraph.co...o...&leftMenu=1
välj den nyaste versionen.
Explorer: De är för att få det att funka att stänga av/sätta på datorn med hjälp av fjärr.
läs: http://www.antec.com...o...12&FAQno=24
Kommer dock inte ihåg om man var tvungen att öppna fronten för detta. Vet att jag gjort det själv, kan ha varit i samband med detta

Redigerat av mefi, 14 oktober 2008 - 07:45.
Postad 14 oktober 2008 - 08:01

Postad 14 oktober 2008 - 08:03

Postad 14 oktober 2008 - 08:23

Postad 14 oktober 2008 - 19:28
Ok, får göra det. Tack för hjälpen!
Om det är någon som har dokumenterat med lite bilder så får ni väldigt gärna meddela mig!
Ingen fara =)
Hittade bilder i ett forum, hoppas de kan hjälpa dig!
http://www.avsforum....ad.php?t=966864
Kommer som sagt inte riktigt ihåg hur allt gjordes, men vet att jag fick fila upp ett hål på plastkåpan som täckte VFDn bakifrån för att få plats med sladdarna. Tror du kan fixa det.
Postad 14 oktober 2008 - 20:06
Tack! Precis vad jag letade efter.Ingen fara =)
Hittade bilder i ett forum, hoppas de kan hjälpa dig!
http://www.avsforum....ad.php?t=966864
Kommer som sagt inte riktigt ihåg hur allt gjordes, men vet att jag fick fila upp ett hål på plastkåpan som täckte VFDn bakifrån för att få plats med sladdarna. Tror du kan fixa det.

Postad 14 oktober 2008 - 22:24

Jag såg bilderna på antecs hemsida och märkte att jag inte behövde montera ner något för att komma åt de pinnarna som de visar på bilden där. Så jag drog ut POWER SW från moderkortet och tryckte in den på dessa två tomma pinnar:

Sedan tog jag de överblivna kablarna M/B POWER och GND och tryckte i dem på pinnarna på moderkortet som POWERS SW kabeln satt:

Detta funkade dock inte då datorn inte startade på knappen.. Har inte testat med fjärren dock. Får återgå till experimenterandet imorgon.. Om någon har några ytterligare tips så får ni gärna bidraga!

EDIT: Glömde trycka på power switchen så nu funkar det.

Redigerat av Explorer45, 14 oktober 2008 - 22:38.
Postad 15 oktober 2008 - 08:13

Jag vet inte vad det var jag gjorde i såna fall!
//mefi
Postad 15 oktober 2008 - 09:07
Har dig att tacka för det mefi.Kul att det löste sig Explorer! Du menar alltså att jag custom-filade i mitt chassi helt i onödan
Jag vet inte vad det var jag gjorde i såna fall!
//mefi

Postad 15 oktober 2008 - 19:56

Postad 15 oktober 2008 - 23:29
Har hänt 3-4 gånger för mig. Behövde bara stänga av datorn och efter det rycka strömmen i några sekunder så den slocknar, sedan bara starta upp och den fungerar som vanligt igen.
Mvh
Daniel
ok, tack Daniel! stämmer som du säger, funkar bra igen efter efter en kallstart
Mvh
k.
Postad 16 oktober 2008 - 07:58
Har ett Azurewave AD-CP300 dvbc-kort idag (även känt som Twinhan 2033), funderar över om detta får plats i Fusionchassit? Är det någon som kör med detta kort i en Fusionlåda?
Postad 16 oktober 2008 - 08:00
Har tänkt bygga mig en HTPC framöver och funderar på att bygga med ett Antec Fusion-chassi.. (Remote-modellen är det väl som gäller nu antar jag)
Har ett Azurewave AD-CP300 dvbc-kort idag (även känt som Twinhan 2033), funderar över om detta får plats i Fusionchassit? Är det någon som kör med detta kort i en Fusionlåda?
Du kanske kan mäta det så finns det möjligen någon som kan kolla hur stora deras kort är. Jag kör med ett Abit Fatal1ty F-i90, och det finns inte mycket mer plats efter det.. kanske finns någon spec någonstans för det kortet...
Postad 16 oktober 2008 - 08:09
Du kanske kan mäta det så finns det möjligen någon som kan kolla hur stora deras kort är. Jag kör med ett Abit Fatal1ty F-i90, och det finns inte mycket mer plats efter det.. kanske finns någon spec någonstans för det kortet...
Sant, jag ska mäta kortet när jag kommer hem från jobbet ikväll. Fast för att förtydliga lite, detta handlar alltså om ett tv-kort (pci) som jag undrar om det får plats, förmodar att Abit-kortet du nämner är ett moderkort? De flesta moderkort bör väl passa om de är i mATX-format antar jag? Vet inte om valet av moderkort har betydelse för vilka pci-kort som får plats iofs..
Har ännu inte bestämt mig om det blir AMD eller Intel, men det lutar nog åt att köra på ett moderkort med de nya G45-kretsarna och någon hyfsad Intelcpu, för att få både hårdvaruavkodning och hyfsat med cpukraft.
Postad 16 oktober 2008 - 08:13
Sant, jag ska mäta kortet när jag kommer hem från jobbet ikväll. Fast för att förtydliga lite, detta handlar alltså om ett tv-kort (pci) som jag undrar om det får plats, förmodar att Abit-kortet du nämner är ett moderkort? De flesta moderkort bör väl passa om de är i mATX-format antar jag? Vet inte om valet av moderkort har betydelse för vilka pci-kort som får plats iofs..
Har ännu inte bestämt mig om det blir AMD eller Intel, men det lutar nog åt att köra på ett moderkort med de nya G45-kretsarna och någon hyfsad Intelcpu, för att få både hårdvaruavkodning och hyfsat med cpukraft.
Jaha sorry jag såg inte dvbc-delen av ditt inlägg

Jo men mät kortets längd, det kan väl vara max kanske 22 cm eller något liknande. Och runt 10 cm högt tror jag..
Postad 16 oktober 2008 - 18:19
Jaha sorry jag såg inte dvbc-delen av ditt inlägg
![]()
Jo men mät kortets längd, det kan väl vara max kanske 22 cm eller något liknande. Och runt 10 cm högt tror jag..
Har mätt nu, det var strax under 22 cm långt, kanske 21,5 typ och runt 10-11 cm högt tror jag (var nog inte över 10 om man inte räknar själva kontaktytan som trycks ner i pci-porten iaf).. Höjden är ju dock iaf inte högre än andra vanliga pci-kort (ej low-profile) så det borde väl inte vara ett problem antar jag. Orkade inte ta ur kortet ur min nuvarande burk så mätandet blev inte helt exakt iaf. Kanske borde gå att få i kortet iaf, jag får väl helt enkelt testa..

Sen återstår bara frågan om man ska ha ett Fusion remote eller Fusion 430.. Fast 430-modellen verkar bli allt svårare att få tag i så det kanske är Remotemodellen som gäller ändå, så får man väl komplettera med något hyfsat tyst nätagg. Det verkar ju iaf inte vara något annat än fjärr istället för nätagg som skiljer remotemodellen från 430 (den svarta är det som är intressant i mitt fall då).
Postad 18 oktober 2008 - 14:05
Vilket program skall man använda för att kommunivera med IR porten?
Postad 18 oktober 2008 - 21:40
Pizzaman: Du kör med programmet du fick på skivan tillsammans med chassit? iMON kan hantera displayen som sitter i Fusion, och har bättre gränssnitt än Antecs. OM man får det att funka
Där kan du även programmera fjärren för windows och andra program.
Tror ditt problem skulle lösas med iMON. Kör du Vista 32 eller 64?
http://soundgraph.co...o...&leftMenu=1
välj den nyaste versionen.
mefi: kör x86. tog hem iMON 7.nånting HD och installerade men det kommer upp en ruta där det står "VFD H/W installed on this system is for ANTEC VFD, NOT for iMON" så det verkar inte funka. Chassit jag har är en V1 kanske beror på det. beställde en V2 men fick fel och orkade inte skicka in den för att byta.
Ska se om jag hittat nått annat program eller om en ominstallation fixar saken.
EDIT: Finns en tråd på greenbutton om detta problem. 2 till som har det och vi har alla 3 samma gigabyte moderkort. ena killen lyckades lösa det med MCE Standby Tool men inte den andra killen eller jag. jaja får se om det löser sig.
Redigerat av PiZZaMaN, 18 oktober 2008 - 21:58.
Postad 19 oktober 2008 - 13:02

EDIT: Ingen som vet vad detta kan bero på??
Redigerat av Explorer45, 27 oktober 2008 - 08:47.
Postad 28 oktober 2008 - 12:08
Hej!
Jag körde en ominstallation av min dator, och då försvann ju så klart de drivisar och mjukvara jag använt för att få min display fram på chassit att funka. Nu har jag svårt att hitta rätt konfiguration igen! Har testat olika kombinationer, och först nu när jag kopplade displayen via en USB-port (och inte via pin direkt på moderkortet) står det inte längre "H/W is disconnected", men skärmen visar bara blått!
Kör på Vista Premium x64 med ett Abit Fatal1ty F-I90 moderkort..
Finns någon som har haft problemen med vista x64 och som kan förklara vad som gjordes för att åtgärda dessa?
Tack på förhand, MVH Viktor
**EDIT**
Nu fick jag det att funka! Enda problemet är att jag vill helst ha displayen kopplad internt och inte via en USB-port på baksidan.. får se om det går då med.
**EDIT2**
Kopplade om medans datorn fortfarande var på, och allt funkar. Kör på senaste iMON versionen. Till er som har samma problem: Testa att koppla i skärmen (internt eller externt) medan datorn är igång, så ska ni se att den hittar hårdvaran! Lycka till!
För att summera, IR-mottagaren och VFD:n fungerar prima under Vista x64?
Postad 28 oktober 2008 - 15:05
Fungerar aldeles utmärkt hos mig.För att summera, IR-mottagaren och VFD:n fungerar prima under Vista x64?
Postad 28 oktober 2008 - 15:28
Fungerar aldeles utmärkt hos mig.
Skönt att höra, då jag har planer på att införskaffa Fusion V2 för mina HTPC ändamål under operativsystemet Vista x64.
Redigerat av Hesam, 28 oktober 2008 - 15:29.
Postad 28 oktober 2008 - 18:38
Produktlista
Antec Fusion 430 V2 (Silver/Svart)
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6GHz) Socket AM2 65W Box
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB
Borde jag ha en annan CPU kylare eller är den som följer med tyst? Vilken rekommenderas annars? Vet inte riktigt vilka som får plats. Har läst att många har den där ninjakylaren men den verkar inte finnas på så många ställen längre. Tycker 4500:- är fint pris iaf
Postad 28 oktober 2008 - 20:15
Skönt att höra, då jag har planer på att införskaffa Fusion V2 för mina HTPC ändamål under operativsystemet Vista x64.
Fungerar finfint, men kan vara krångligt att få det att funka bara... enligt erfarenheter.
Postad 28 oktober 2008 - 21:59
det ena var ett ATI 3870, men det kortet var för stort. Sedan så testade jag ett ATI 2600 och detta passade men efter ca 10 minuters spelande så stängde datorn helt plötsligt av sig och det tror jag berodde på värmeproblem.
Kortet var ett passivt och båda fläktarna i chassiet gick på maxvarv
Postad 28 oktober 2008 - 22:21
Postad 28 oktober 2008 - 22:41
Postad 29 oktober 2008 - 14:32
Fungerar finfint, men kan vara krångligt att få det att funka bara... enligt erfarenheter.
Mina erfarenheter är motsatsen

Har haft min HTPC sedan januari och VFD'n har bara knasat sig 2-3 gånger och då har jag bara behövt stänga av den på nätagget å sen har den funkat igen. Den är på 24/7 så den är bra inkörd.
Jag kör med Vista x64 samt första månaderna hade jag orginal drivarna till VFD men nu i somras bytte jag till iMon drivarna (märker ingen skillnad).
Mvh
Daniel
Postad 29 oktober 2008 - 14:50
Mina erfarenheter är motsatsen
bara för att krångla till det...
Har haft min HTPC sedan januari och VFD'n har bara knasat sig 2-3 gånger och då har jag bara behövt stänga av den på nätagget å sen har den funkat igen. Den är på 24/7 så den är bra inkörd.
Jag kör med Vista x64 samt första månaderna hade jag orginal drivarna till VFD men nu i somras bytte jag till iMon drivarna (märker ingen skillnad).
Mvh
Daniel
Då får jag gratulera

Vet inte hur många timmar jag spenderat på den lille displayen.. som nu i efterhand faktisk känns ganska onödig.
Postad 29 oktober 2008 - 15:14
Själv kör jag på ett Powercolor HD 4670 med originalfläkt och chassifläktarna på low och temperaturen är utmärkt.
Då fattar jag inte riktigt varför, men har ni en egen fläkt på era grafikkort?
Jag kan inte ha för långt grafikkort för då går mina sata kablar i kortet. Jag har ett Gigabyte MA78GA-S2H
Om datorn slår av, är det värmen som går i taket? Är det värmeskyddet i CPU som slår till?
Jag har dock inte testat att låta locket vara av, kanske skall testa detta en gång bara för att få veta.
Jag har något svagt minne att det var något konstruktionsfel på fläktarna i Fusion V2 black, stämmer det?
Postad 29 oktober 2008 - 18:08
Då fattar jag inte riktigt varför, men har ni en egen fläkt på era grafikkort?
Jag kan inte ha för långt grafikkort för då går mina sata kablar i kortet. Jag har ett Gigabyte MA78GA-S2H
Om datorn slår av, är det värmen som går i taket? Är det värmeskyddet i CPU som slår till?
Jag har dock inte testat att låta locket vara av, kanske skall testa detta en gång bara för att få veta.
Jag har något svagt minne att det var något konstruktionsfel på fläktarna i Fusion V2 black, stämmer det?
Ja det sitter en fläkt på mitt kort.
Ladda ner SpeedFan
Där kan du kolla olika temperaturer i datorn.
Har inte hört något om konstruktionsfel, vad skulle det vara?
Postad 29 oktober 2008 - 23:32
Sitter det samma chassifläktar i dom?
Låter nätaggregaten lika mycket ?
Vilket chassi är mest prisvärt ?
Postad 30 oktober 2008 - 20:31
Hejsan. funderar på detta chassi och undrar om detta kommer funka fint till film och musik med Vista mediacenter.
Produktlista
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Borde jag ha en annan CPU kylare eller är den som följer med tyst? Vilken rekommenderas annars? Vet inte riktigt vilka som får plats. Har läst att många har den där ninjakylaren men den verkar inte finnas på så många ställen längre. Tycker 4500:- är fint pris iaf
Bumpar min fråga. Vad rekomenderas för processorfläkt i detta chassi? Vet inte hur stora dom får vara. Så tyt som möjligt =)
Postad 30 oktober 2008 - 23:13
Postad 31 oktober 2008 - 22:34
Redigerat av Unregistered883bce2a, 31 oktober 2008 - 22:41.
Postad 01 november 2008 - 16:23
Hejsan. funderar på detta chassi och undrar om detta kommer funka fint till film och musik med Vista mediacenter.
Produktlista
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Jag har faktiskt exakt samma saker som du specar här i min tv bänk och utan att skrämma dig för mycket så har jag jättebroblem.
Jag har haft detta paket i ca 6 månader och endast använt den till mail och surf och ibland xvid. Jag har denna kopplad till en Pioneer 50" plasma. Nu hade jag tänkt börja spela lite så jag monterade i ett gammal ATI HD2600 med heatpipes och spelade Codematers Grid. Detta fungerade i ca 10 minuter sedan slog datorn av sig och då antagligen av värmeproblem.
Jag plockade bort grafikkortet igen och testade att spela upp lite mkv-filer. Efter ca 30 minuter så stannade datorn igen. Jag har alltså inte testat mkv tidigare under en längre period.
Nu har jag testat med ett stress program som sätter datorn på prov och efter ca 2-3 minuter så stannar datorn igen. Venilationen verkar inte vara optimal.
Jag testade också att ställa datorn direkt på golvet med fritt flöde och även då stannade den. Och sedan gjorde jag det sista testet att ställa den på golvet med locket öppet, och även då stannande den.
Mitt chassie står i en tv bänk där jag har ett fast bakstycke och ca 7 cm på varje sida om chassiet. Kanske inte det mest optimala, men man tycker ju att det borde fungera
Speed fan rapporterar ca 110C på temp3, vet dock inte vad temp 3 är för något. Core visar nästan 80C
Nu funderar jag på att hitta något alternativ till detta, men vet inte vad.
Mitt koderkort är rev 1.0 och jag har en schyte Ninja med original fläkt.
Skickar med en bild hur det ser ut i chassiet
Bifogad fil(er)
Postad 01 november 2008 - 16:31
Postad 01 november 2008 - 16:39

Redigerat av Unregistered883bce2a, 01 november 2008 - 16:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar