Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 02 oktober 2009 - 14:05

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
tjoho igen.. jag är i farten även idag :lol:,... har nu fixat allt med whs.. jag kan köar remote desktop osv... en sak jag nu undrar är... vad kommer ni upp i för hastighet när ni lägger till filmer och annat på whs:en?

jag kör upp en bluray film på 6gig just nu å det ska ta en timme säger den... går i typ 900kbps för tillfället... borde gå betydligt mycket fortare tycker jag...

tacksam för svar

Postad 02 oktober 2009 - 16:44

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Hastigheten har jag inte kollat så noga men att föra över en fil på ca 4 Gb från min PC till servern brukar väl ta runt 5 min. Då är det via trådat nätverk.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 02 oktober 2009 - 16:45.

Postad 02 oktober 2009 - 20:44

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

tjoho igen.. jag är i farten även idag :lol:,... har nu fixat allt med whs.. jag kan köar remote desktop osv... en sak jag nu undrar är... vad kommer ni upp i för hastighet när ni lägger till filmer och annat på whs:en?

jag kör upp en bluray film på 6gig just nu å det ska ta en timme säger den... går i typ 900kbps för tillfället... borde gå betydligt mycket fortare tycker jag...

tacksam för svar

Hmm, låter som du missförstått lite. Remote access är tänkt att använda via internet om du sitter någon annanstans än hemma. Detta går som du märkt ganska segt. Normalt så skapar du vanliga shares du använder på ditt eget nät. WHS skapar ett gäng default tror jag.

Redigerat av Old Painless, 02 oktober 2009 - 20:44.

Postad 02 oktober 2009 - 20:56

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
jo jag har förstått det och jag gjorde en share som heter Video och i den 2 mappar som heter Filmer och Serier och sen när jag förde över män som hatar kvinnor bluray.mkv på 6 gig så gick det i den hastigheten...

Postad 02 oktober 2009 - 21:21

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Herregud, läs ordentligt... Han har ju inte ens Vista på datorn utan WHS.

löste själv ett flertal drivrutinsinstallationer igenom att köra igång dem i kompabilitetsläge.
Så, Herregud...

Postad 02 oktober 2009 - 23:11

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

jo jag har förstått det och jag gjorde en share som heter Video och i den 2 mappar som heter Filmer och Serier och sen när jag förde över män som hatar kvinnor bluray.mkv på 6 gig så gick det i den hastigheten...

Blir lite osäker på hur du gör eftersom du tidigare skrev att du körde rdp när du förde över filerna.

Har du mappat upp de utdelade mapparna genom att välja Verktyg -> anslut nätverksenhet i utforskaren så att de dyker upp under "Den här datorn"?

Redigerat av Lydén, 02 oktober 2009 - 23:12.

Postad 03 oktober 2009 - 05:42

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
hmm kanske en korkad fråga men.

Installerade WHS från en OEM-skiva, där står att man inte ska starta genom next utan fortsätta med CTRL+F4 för at installera drivrutiner och dyl. innan man kör Sysprep.

Nu till frågan: whs lät mig inte göra något efter CTRL+F4, så jag sket i det tryckte på next och fortsatte installationen med drivrutiner.

Nu gick det givetvis inte att köra sysprep efter men har det någon betydelse. det är denna maskin jag ska köra på och inte någon annan?

Annars får man installera om allt igen och försöka på nytt, men då måste det finnas något annat kommando att använda.

Postad 03 oktober 2009 - 06:20

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Blir lite osäker på hur du gör eftersom du tidigare skrev att du körde rdp när du förde över filerna.

Har du mappat upp de utdelade mapparna genom att välja Verktyg -> anslut nätverksenhet i utforskaren så att de dyker upp under "Den här datorn"?

hm alltså om jag går in i nätverk så ser jag att Servern ligger där å om jag klickar på den så kommer alla mappar upp som Videos, Music och dom som skapas automatiskt på servern + dom mapparna jag gjort... men jag måste kolla upp det mer noga senare idag isåfall.. för det ska ju bli bra hastighet inom lokala nätverket helt klart...

Undrar en annan sak.. går det att ta bort alla dom andra mapparna i sharing på servern? t.ex Videos, music osv...

Postad 03 oktober 2009 - 17:08

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

hmm kanske en korkad fråga men.

Installerade WHS från en OEM-skiva, där står att man inte ska starta genom next utan fortsätta med CTRL+F4 för at installera drivrutiner och dyl. innan man kör Sysprep.

Nu till frågan: whs lät mig inte göra något efter CTRL+F4, så jag sket i det tryckte på next och fortsatte installationen med drivrutiner.

Nu gick det givetvis inte att köra sysprep efter men har det någon betydelse. det är denna maskin jag ska köra på och inte någon annan?

Annars får man installera om allt igen och försöka på nytt, men då måste det finnas något annat kommando att använda.

Vet inte vad du gjort, men been there done that.
Om WHS vill fornmatera alla diskar vid setup -- plugga ur diskar du har. Installera WHS och anslut diskar och fytta data manuellt, addera sedan varje disk till poolen. Om du inte kan köra "reinstall" är detta tips bästa vägen.

Postad 03 oktober 2009 - 18:14

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jepp du kan ta bort de shares du inte vill ha.

Vad jag tycker är grymmt irriterande i Windows 7 och Vista 64 bitars är att den har problem med att återansluta till mappade nätverksenheter...

Postad 03 oktober 2009 - 18:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jepp du kan ta bort de shares du inte vill ha.

Vad jag tycker är grymmt irriterande i Windows 7 och Vista 64 bitars är att den har problem med att återansluta till mappade nätverksenheter...

Beror väl till viss del på att den försöker ansluta till diskarna innan nätverket startat ordentligt iaf har jag märkt det på min w7 64-bit, unkar lite bättre om man har fast ip i sina burkar.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 03 oktober 2009 - 18:25.

Postad 03 oktober 2009 - 22:06

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

hm när jag går in på anslut nätverk i den här datorn på min laptop med windows 7 så hittar jag alla andra datorer i hemmet utom servern... är det nåt jag måste ställa in nånstans?

Sen sa nån att det gick att ta bort dom folders som redan ligger i share... hur gör man det? när man markerar dom så finns ej remove med som val..

sen undrar jag en sak till... jag flyttade över alla mina komponenter till en större låda idag och satte i en till hdd en 1tb hdd... men nu när jag installerat om windows home server så när jag går in i den här datorn ser jag bara en disk på 445gig men om jag går in i whs console och server storage ser jag alla 3 diskar... 2 på 445gig å en på tyå 900 nånting...

tacksam för svar

Redigerat av drivers, 03 oktober 2009 - 22:10.

Postad 03 oktober 2009 - 23:17

Lydén
  • Lydén
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

sen undrar jag en sak till... jag flyttade över alla mina komponenter till en större låda idag och satte i en till hdd en 1tb hdd... men nu när jag installerat om windows home server så när jag går in i den här datorn ser jag bara en disk på 445gig men om jag går in i whs console och server storage ser jag alla 3 diskar... 2 på 445gig å en på tyå 900 nånting...

D disken som du ser är WHS:s virtuella diskpool men storleken visas inte rätt, vilket är helt normalt. Själv har jag en total storlek på 445GB och 1,98TB ledigt :)

Windows 7 har jag inte testat än så jag kan inte hjälpa dig så mycket.

Postad 03 oktober 2009 - 23:25

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Konstigt, det fungerar bättre med W7 (x64) än vad både xp och vista har gjort för mig.

Postad 04 oktober 2009 - 06:58

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
så jag kan föra över filmer och serier till ett utrymmer utöver 500 gig eftersom det ska finnas 1.8tb på min server fast jag bara ser 445gig?

för när jag har mappat upp Server/video i mina nätverksplatser på laptopen så är den mappen just 445gig.. men ser det bara så ut för ögat? är den i verkligheten större?

tacksam för svar

Redigerat av drivers, 04 oktober 2009 - 07:03.

Postad 04 oktober 2009 - 08:28

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
jag får avvakta ett par dagar... varje gångj ag har stängt av min server å öppnat den för att t.ex byta hdd lr bara öppna locket å stänga av datorn så startar inte whs upp igen... fattar inte vad som är fel.. man måste tydligen ha windows på sata 1 för att den ska känna igen resten av hårddiskarna.... en kompis får fixa det här nästa vecka.. jag pallar inte den här skiten nå mer... har redan startat om whs 2 ggr efter att det itne startar upp efter datorn varit avstängd...

Postad 04 oktober 2009 - 09:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Felet (i både w7 och vista 64) är att om jag bootar om min burk, eller tappar bort en redan ansluten nätverksenhet av någon anledning så dyker de upp fast med röda kryss på när jag bootar om och ingen applikation kan använda den enheten.

Exempelvis

1) Allt funkar men jag beslutar att boota om
2) När jag bootat om startar jag lightroom
3) Lightroom klagar på att \\whs\photos inte finns
4) Kollar under 'denhär datorn' och där finns \\whs\photos men den har ett rött kryss på sig
5) Dubbellickar på \\whs\photos och då får jag upp innehållet i mappen - jag behöver inte något lösenord eller användarnamn - bara ett dubbelklick
6) Startar lightroom igen och då funkar det

Hade jag behövt lösenord och så hade det känns okej (windows måste identifiera mig som en användare med rättigheter på \\whs\photos men nu är det som sagt bara ett dubbelklick. Känns som om de skulle kunna fixa till det lite snyggare.)

Postad 04 oktober 2009 - 12:12

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Felet (i både w7 och vista 64) är att om jag bootar om min burk, eller tappar bort en redan ansluten nätverksenhet av någon anledning så dyker de upp fast med röda kryss på när jag bootar om och ingen applikation kan använda den enheten.

Ahh, jo så har jag det också, men jag har inget program som söker efter shares direkt vi boot så jag upplever inte problemet som du gör.
Och visst borde de vara anslutna direkt vid boot, på korrekt sätt, men tidigare i vista o xp så var jag tvungen att alltid ange anv.namn + lösen vareje gång vilket gjorde mig helt galen. Därav tycker jag att W7 fungerar bättre än någonsin, för mig iaf :D
Till XP & Vista gjorde jag en .bat fil som lades i autostart så anslutningen sköttes någorlunda.

Dock tycker man ju att WHS connectorn kunde hjälpa till när man har shares uppmappade, så de hålls aktiva.

Redigerat av PsychoCheF, 04 oktober 2009 - 12:13.

Postad 04 oktober 2009 - 14:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Det enklaste vore ju att det låg en delay på sökning efter mappade enheter så nätverket hinner ansluta först. Har märkt att i W7 så söks nätverk och mappade enheter direkt men sen söker den om efter ett tag för att hitta internet på anslutningen och det är då den inte får kontakt med mappade enheter la man en delay på mapade enheter på tex 20-30 sek så skulle problemet vara löst.

Postad 04 oktober 2009 - 15:28

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Det enklaste vore ju att det låg en delay på sökning efter mappade enheter så nätverket hinner ansluta först. Har märkt att i W7 så söks nätverk och mappade enheter direkt men sen söker den om efter ett tag för att hitta internet på anslutningen och det är då den inte får kontakt med mappade enheter la man en delay på mapade enheter på tex 20-30 sek så skulle problemet vara löst.

Detta går att göra med en GPO.

Postad 04 oktober 2009 - 16:33

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Detta går att göra med en GPO.

Vad och hur göra??
Kollade i gruppprinciperna, men jag vet inte riktigt vad jag letar efter.

Postad 04 oktober 2009 - 16:57

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Computer Configuration\Administrative Templates\System\Logon

Postad 04 oktober 2009 - 17:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Exakt vilken inställnig är det man ska ändra eller lägga till. Vet iofs inte ens om jag är på rätt ställe och kollar eftersom att jag har svensk W7 för tillfället.

Postad 04 oktober 2009 - 18:12

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Exakt vilken inställnig är det man ska ändra eller lägga till. Vet iofs inte ens om jag är på rätt ställe och kollar eftersom att jag har svensk W7 för tillfället.

Undrar samma sak, kör också på svenska så jag gick till:
Datorkonfiguration\Administrativa mallar\system\inloggning\

Där under aktiverade jag "Vänta alltid på nätverket när datorn startas och vi inloggning"

Startade om burken.

Fortfarande inga anslutna nätverksenheter.

Postad 04 oktober 2009 - 18:14

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Undrar samma sak, kör också på svenska så jag gick till:

Där under aktiverade jag "Vänta alltid på nätverket när datorn startas och vi inloggning"

Startade om burken.

Fortfarande inga anslutna nätverksenheter.

Ja, det är den som jag menade. Skumt att d inte funka.

Postad 04 oktober 2009 - 18:28

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Fungerar det för dig Goldstar?

Postad 04 oktober 2009 - 18:49

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Nä, eftersom att den fortfarande söker efter mappade enheter oberoende av nätverket vad det verkar.
Tror det är olika delar av systemet som hanterar de olika sakerna, mappade diskar verkar hanteras av enhetshanteraren och nätverket av nån modul för det. Dessutom kommer som jag skrev innan nätverket igång rätt fort men stängs ner när windows söker efter internetåtkomst.

Hade varit enklare lösning av problemet om man kunnat ställa in delay direkt när man kryssar i rutan för återanslut automatiskt.
Tänk också på att det kan ta en stund innan en dator hittat alla andra delar i nätverket, märks ju tex om man klickar på nätverket i startmenyn att den söker även om datorn varit igång en stund.

Min normala lösning är att jag aldrig har några mappade diskar utan lägger sökvägen till att spara via en nätverkssökväg istället.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 04 oktober 2009 - 18:52.

Postad 04 oktober 2009 - 20:44

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Tja.. jag har nu fixat min whs för typ tredje gången å nu verkar det funka som det ska med alla diskar i osv..

men när jag har gjort en mapp som heter Video på servern å mappar ut den i den här dator på min laptop //Server/video så kommer jag in i den och 2 undermappar jag gjort som heter Filmer och Serier. Men jag kan inte skicka dit nånting.. då säger den att jag inte har behörighet, fast jag har ställt in full behörighet från servern... varför funkar det inte?

Sen står det så här under Server i den här datorn. 1.79TB ledigt av 445GB ..heh lite konstigt iaf...

hoppas ni kan hjälpa...

tacksam för svar

Postad 04 oktober 2009 - 20:51

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Tja.. jag har nu fixat min whs för typ tredje gången å nu verkar det funka som det ska med alla diskar i osv..

men när jag har gjort en mapp som heter Video på servern å mappar ut den i den här dator på min laptop //Server/video så kommer jag in i den och 2 undermappar jag gjort som heter Filmer och Serier. Men jag kan inte skicka dit nånting.. då säger den att jag inte har behörighet, fast jag har ställt in full behörighet från servern... varför funkar det inte?

Sen står det så här under Server i den här datorn. 1.79TB ledigt av 445GB ..heh lite konstigt iaf...

hoppas ni kan hjälpa...

tacksam för svar

Det finns ju redan en standardmapp i share som heter video, använd den och lägg upp ett konto på servern i console som heter samma som din användare i din vanliga dator och med samma lösenord så är det inga problem, finns ingen anledning att skapa mappar utanför share egentligen.

Postad 05 oktober 2009 - 05:39

drivers
  • drivers
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Det har du iofs rätt i... nu funkar det å föra över iaf.. nu ska jag bara fixa så jag kan streama till min popcorn hour :blink:... ###### massa jobb för att få saker att funka, hehe...

Postad 05 oktober 2009 - 18:37

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hej
Har några frågor ang WHS då jag tänkt försöka installera det.

1.Finns det någon annan version än OEM av WHS?

2. OEM version provinstalerade jag men kunde inte installera drivrutinerna innan jag startat WHS, enl installationspappren skulle jag installerat dessa först och sen startat WHS. Geer detta några problem i framtiden? typ ev ominstallation. Det står att jag måste installera om WHS om jag inte kör ett visst kommando
"WHSSysprep.cmd X:\svr_2003" Detta kommando ger ett error meddelande.

3. Hur ser diskarna ut? förstått att C: är 20 GB men resten på D är det den som byggs ut när man installerar fler diskar?

Postad 05 oktober 2009 - 20:14

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Exempel med en disk 1tb

c:\ 20 gb
d:\ 980gb
(minus allt då 1b inte är lika med 1000gb men du förstår principen)

Exempel med 2 diskar 2x1tb

c:\ 20gb
d:\ 1980gb

osv.

Postad 09 oktober 2009 - 02:57

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Hmm. mer problem, efter installation. Hitta servern via web gränssnitt men när jag ska installera connector software. haverera den vid lösenord. När man kör tools säger den att jag har 2 nätverk. Har bara en utgång på datorn men har haft ett trådlöst kort i förut. Det är avinstallerat men jag undrar om det kan finnas kvar i något register eller om det är min router och switch uppbyggnad som den inte gillar.

Från ADSL-router ut till en D-link Gigabit switch vidare till en PC och en ny Gigabit switch där server och en XP samt vista maskiner är inkopplade. DEt verkar vara nätverksbiten som spökar.

om man inte får det att fungera ska man köra en reinstall på servern. jag funderar om det ligger något kvar från det trådlösa i något register? hur ser man det och hur kan man få bort det?

Postad 09 oktober 2009 - 08:06

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Mardrömmen blev sann häromdan: WHS gick ner helt.

Så vad hände egentligen? Allt börjar med att en samsung 120gb disk rapporteras som failing. När jag ser detta loggar jag på adminpanelen och kollar diskens status som medan jag kollar snabbt ändras till critical - drive missing.

Har varit med om det innan, så jag bootar om datorn för att kolla om disken kommer tillbaka. Nix, ingenting. Stänger av datorn och rycker ur den disken. Bootar igång och tar bort disken från listan (all data är speglad så ingen fara på taket). Låter datorn stå och balansera/duplicera ett litet tag när nästa disk rapporterar failing/missing i rätt snabb takt. Innan jag hinner reagera rapporterar nästa disk failing och switchar till missing rätt fort.

Nu är det däremot fara på taket tänker jag och börjar fundera. Alla diskarna satt på samma kontrollerkort... Så innan jag tog remove på "crashad" disk 2 och 3 testade jag dem i annan dator - och jodå - de funkade... Sagt och gjort, kopplade runt lite och kunde där med eliminera ett kontrollerkort helt och hållet. WHS verkar inte ha några problem med att jag flyttat runt diskar mellan kontrollerkorten och bootade snällt upp.

Det är nu det börjar bli lite knepigt. Kollade då min 120gb disk och såg att den inte funkade alls i annan dator så jag köpte två nya fina 1TB diskar och jackade i (bytte samtidigt ut en 120gb till som var lika gammal). Vid omstart så ser allt okej ut, men sen PANG failing/missing. Bootar om datorn och DÅ blev det RIKTIGT knepigt. Då står båda 120gb diskarna som failing (men de ligger på skrivbordet...) och mina nya 1TB diskar rapporteras som missing??

Försöker ta 'remove' på 120gb diskarna men det går inte 'unable to remove due to file conflicts' - börjar leta i registret och tar bort dem på det sättet. Bootar om men mina 1TB vill fortfarande inte vara med.

Nu är denna installationen rätt nedlusad med skit (använde min WHS som surfdator ett tag) så jag tänkte wtf, jag installerar om - det skadar aldrig iom att poolen finns kvar.

Sagt och gjort, installerar om och döm av min förvåning - tror ni inte att mina 120gb diskar dyker upp lik väl förbannat? Jodå - för poolen har den ju inte rört... Då gick det en säkring i huvudet så jag köpte en till 1tb disk, tryckte i som systemdisk och gör nu en komplett installation.

Poolen då? Jo förstår ni.. Nu sitter jag och flyttar dryga 12TB data från den gamla poolen till den nya. Har kört 6 diskar och har 12 diskar kvar... Tack och hej Microsoft...

Postad 09 oktober 2009 - 09:22

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

....
Poolen då? Jo förstår ni.. Nu sitter jag och flyttar dryga 12TB data från den gamla poolen till den nya. Har kört 6 diskar och har 12 diskar kvar... Tack och hej Microsoft...

Lider med dig, gjorde samma procedur häromveckan då WHS tokkraschade och vägrade boota (utan känd anledning), oavsett vilka felsäkra lägen etc jag försökte med, och repair fick jag inte välja...
Jag hade endast 4TB data, tog en hel helg att fixa... :)

Postad 09 oktober 2009 - 11:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Sagt och gjort, installerar om och döm av min förvåning - tror ni inte att mina 120gb diskar dyker upp lik väl förbannat? Jodå - för poolen har den ju inte rört... Då gick det en säkring i huvudet så jag köpte en till 1tb disk, tryckte i som systemdisk och gör nu en komplett installation.

Men om du avmountade dem ur poolen innan du försökte reparera den så ska ju inte 120gigarna synas, dock har jag lärt mig att man måste se dem utanför poolen innan man kan vara säker på att de är borttagna.

Postad 09 oktober 2009 - 16:16

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0

Så vad hände egentligen? Allt börjar med att en samsung 120gb disk rapporteras som failing. När jag ser detta loggar jag på adminpanelen och kollar diskens status som medan jag kollar snabbt ändras till critical - drive missing.

Har varit med om det innan, så jag bootar om datorn för att kolla om disken kommer tillbaka. Nix, ingenting. Stänger av datorn och rycker ur den disken. Bootar igång och tar bort disken från listan (all data är speglad så ingen fara på taket). Låter datorn stå och balansera/duplicera ett litet tag när nästa disk rapporterar failing/missing i rätt snabb takt. Innan jag hinner reagera rapporterar nästa disk failing och switchar till missing rätt fort.

Nu är det däremot fara på taket tänker jag och börjar fundera. Alla diskarna satt på samma kontrollerkort... Så innan jag tog remove på "crashad" disk 2 och 3 testade jag dem i annan dator - och jodå - de funkade... Sagt och gjort, kopplade runt lite och kunde där med eliminera ett kontrollerkort helt och hållet. WHS verkar inte ha några problem med att jag flyttat runt diskar mellan kontrollerkorten och bootade snällt upp.

Det är nu det börjar bli lite knepigt. Kollade då min 120gb disk och såg att den inte funkade alls i annan dator så jag köpte två nya fina 1TB diskar och jackade i (bytte samtidigt ut en 120gb till som var lika gammal). Vid omstart så ser allt okej ut, men sen PANG failing/missing. Bootar om datorn och DÅ blev det RIKTIGT knepigt. Då står båda 120gb diskarna som failing (men de ligger på skrivbordet...) och mina nya 1TB diskar rapporteras som missing??

Försöker ta 'remove' på 120gb diskarna men det går inte 'unable to remove due to file conflicts' - börjar leta i registret och tar bort dem på det sättet. Bootar om men mina 1TB vill fortfarande inte vara med.

Nu är denna installationen rätt nedlusad med skit (använde min WHS som surfdator ett tag) så jag tänkte wtf, jag installerar om - det skadar aldrig iom att poolen finns kvar.

Det är detta jag är rädd för! Skönt att det löst sig men mycket jobb...

Vad finns det för alternativ till WHS? Är det Raidkort å nån annan server client?

Postad 09 oktober 2009 - 17:32

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Det finns imo inga alternativ som erbjuder all funktionalitet så enkelt som WHS (spegling, backup, server osv)

Jag har kört med linuxbaserade servrar i alla år, men det sammanlagda micklet med dem är fasen ändå värre...

Postad 09 oktober 2009 - 23:26

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Som de som följt tråden sett så har jag också varit där.. Det jag tror ni menar, reinstall finns inte som option när man installerar om.
Pga. arbete och en gnutta fritid har jag inte dykt ned i trådar sedan min systemdisk gick sönder, och inte kunde göra en reinstall på min pool,
Jag konstaterade bara att om jag kört raid så hade jag haft HW att bry mig om, med WHS är det inget problem och ingen data går som sagt förlorad om man duplicerar. Det kräver lite datorkunnande och det är skönt det fungerar som det gör, men...

Dags för MS att uppdatera sin rescue cd, sin installationsdvd och kanske en image för en bootbar tumme?

EDIT: I mitt fall gick systemdisk fysiskt sönder, reinstall fanns ej. Kopierade data med TCMD...
EDIT2: Läste lika snabbt som de skriver på Aftonbladet :angry: Var ju inte samma problem alls, däremot är det gött med WHS-data i vanligt format när allt sk*ter sig. Att rädda data från vanlig NTFS är obetalbart.

Redigerat av maxxess, 10 oktober 2009 - 07:18.

Postad 10 oktober 2009 - 09:04

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Förrutom att man får komma på att hårddisk:\DE\SHARES är där han skriver tombstones och inte själva filen i de fall de inte är samma.

Postad 13 oktober 2009 - 00:31

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
PP3 är tyvärr försenad, jag börjar bli otålig i min väntan på de nya funktionerna som kommer med kombinationen W7 + WHS PP3 :P

http://windowsteambl...k-3-update.aspx

Postad 15 oktober 2009 - 07:33

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Yes! HP EX495 kommer ju inte till Europa men X510 Data Vault är en EX495 fast inriktad på små företag. Antagligen tror inte HP på att det finns marknad för en så pass dyr hemmaserver utan hoppas som sagt på små företag, och mig. :)

Dustin tror dom kan få hem den till den 29/10. Hoppas hoppas!

Postad 16 oktober 2009 - 17:40

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
När jag skulle köra igång konsollen så kom det bara upp ett blått fönster. Jag har råkat ut för det tidigare och en omstart fixar det. Jag kör en Remote Desktop och ser att det finns nya uppdateringar att ladda och installera. Så det gör jag först. Installationen är klar och jag startar om. Nu startar inte servern upp längre. Loggan kommer fram och flimrar, sen blir det bara svart. Crap!
Nu önskar jag att jag hade gjort en backup på servern...
Himla krångligt att installera om och få till servern precis som jag hade den innan.
Nu har jag klagat färdigt.

Postad 16 oktober 2009 - 21:45

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

När jag skulle köra igång konsollen så kom det bara upp ett blått fönster. Jag har råkat ut för det tidigare och en omstart fixar det. Jag kör en Remote Desktop och ser att det finns nya uppdateringar att ladda och installera. Så det gör jag först. Installationen är klar och jag startar om. Nu startar inte servern upp längre. Loggan kommer fram och flimrar, sen blir det bara svart. Crap!
Nu önskar jag att jag hade gjort en backup på servern...
Himla krångligt att installera om och få till servern precis som jag hade den innan.
Nu har jag klagat färdigt.

provat att återställa servern till en punkt innan uppdateringarna gjordes, alt starta den i felsäkert läge och se om någon inställning ändrats som kan relateras till uppdateringarna??

Postad 17 oktober 2009 - 09:44

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

provat att återställa servern till en punkt innan uppdateringarna gjordes, alt starta den i felsäkert läge och se om någon inställning ändrats som kan relateras till uppdateringarna??

Ja, nu har jag testat både Last Known Good Configuration och Safe Mode med samma resultat, det bara hänger sig under uppstarten. Men kom gärna med fler förslag innan jag installerar om!

Postad 17 oktober 2009 - 10:20

Eidre
  • Eidre
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Yes! HP EX495 kommer ju inte till Europa men X510 Data Vault är en EX495 fast inriktad på små företag. Antagligen tror inte HP på att det finns marknad för en så pass dyr hemmaserver utan hoppas som sagt på små företag, och mig. :)

Dustin tror dom kan få hem den till den 29/10. Hoppas hoppas!

Är EX495 och X510 samma maskin?
Köper man en X510, så antar jag att man sedan måste köpa till WHS för det lär väl inte ingå på en företagsserver?

Postad 17 oktober 2009 - 10:46

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Det ska vara samma OS, HPs tweakade WHS.

Från www.usingwindowshomeserver.com

Well them both run Windows Home Server so the base OS is the same.
I dont know yet about any specific additions for the X510 as it was only annouced yesterday.
But as soon as I know I will let everyone know.

Postad 17 oktober 2009 - 15:19

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Ja, nu har jag testat både Last Known Good Configuration och Safe Mode med samma resultat, det bara hänger sig under uppstarten. Men kom gärna med fler förslag innan jag installerar om!

lurigt, om den startat i felsäkert läge så se om du hittar konstiga felmeddelanden i loggboken.

Postad 17 oktober 2009 - 18:16

Eidre
  • Eidre
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Det ska vara samma OS, HPs tweakade WHS.

Från www.usingwindowshomeserver.com

Postad bild

Se där, det var lite oväntat positivt.
Om jag förstått diskussionerna i trådarna rätt så kan man utan större problem gå under HP´s fernissa om man har behov för det och köra alla WHS funktioner. Skall bli intressant vilket pris denna landar på.

Postad 17 oktober 2009 - 18:39

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Den ligger på runt 6250:- för 1TB, 7640:- för 2TB och 8875:- för 3TB.
Men man köper så klart 1TB och trycker i egna diskar så man kommer billigare undan. 6TB är nog lagom för mig. 1TB får åt för systemet och Time Machine och så har man i stort sett resten till lagring.
Jag kommer bara "spegla" bilder och dokument.

Vill ha X510an NU!!! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.