Byter till den programmerade inspelningens kanal.
/ Tomas
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
Startad av
Unregistered5eeb5689
, okt 07 2007 20:49
12255 svar till detta ämne
11 relaterade trådar
Postad 23 januari 2008 - 11:52 Byter till den programmerade inspelningens kanal. / Tomas Postad 23 januari 2008 - 12:59 ![]() Postad 23 januari 2008 - 14:27 Postad 23 januari 2008 - 14:33 Funkat bra tills för någon vecka sedan då den började uppföra sig underligt i volymkontrollen.... och nu e den helt kass... funkar inte alls att höja eller sänka med.. De ska skicka ner en ny box men det är väl bara att förbereda sig på mer strul då min förra box annars hade acceptabel nivå på ljudet.... Skitboxar!!! Haft 7st!!! av förra HDTV boxen och nu inne på nr 2 av denna.... pust! Postad 23 januari 2008 - 16:34 Min box klarar inte riktigt av det den är avsedd för: HDTV. Jag får frysningar i bilden ungefär en gång var 15:e minut på HDTV-kanaler (vanliga funkar bra). Bilden "hackar till" en bråkdel av en sekund... Jag börjar fundera på om jag har för lång kabel? Den är 5 meter lång. Postad 23 januari 2008 - 17:08 Postad 23 januari 2008 - 17:15 Eftersom jag är installatör/åtreförsäljare fick jag följande info på mailen från Canal digital: Mjukvara till HD-PVRen Idag kl. 10:00 aktiverades mjukvaran till boxen, dock saknades en trigger som meddelar att mjukvaran finns tillgänglig för boxen. För att få ner mjukvaran i boxen kan du behöva starta om mottagaren upp till 4ggr innan den laddas ner. (vi ska försöka åtgärda detta men vill inte avbryta denna mjukvarunedladdning) Vad är det för förändringar i denna mjukvara då: Ny funktion · Mottagning av de fria kanalerna i det digitala marknätet (DTT) Buggfixar (som berör oss i Sverige) · Det går nu att spela in program på en video eller DVD-recorder. Tidigare gick det endast på några få kanaler och därför missade vi detta fel i våra tester. · Utökad programinfo finns nu när man går in i Nu/Nästa via i-knappen · DVB-undertextningen är stabilare (HD-kanaler) TV-Biljett 4 & 5 Idag aktiveras TV-Biljett 4 & 5 även på transponder 4, (11,260Ghz) med en dubbel belysning på den gamla transponder tom den 20:e mars. Om ni driftar kabelnät kan detta vara intressant just nu annars har våra kunder fram til den 20:e mars att göra en ny kanalsökning för att inte bli av med bilden. KANAL9 Det var lite turbulent i veckan med Kanal9, först stängdes den av för att några timmar senare startas upp igen. Nu är Kanal 9 åter i vårt utbud på Satellit-TV plattformen. Postad 23 januari 2008 - 17:27 Har just fått uppdateringen, och enbart kört lite små tester, mycket är dock kvar att fixa ![]() Men det går att byta kanal med EPG, markera en kanal och gå tillbaka med TV. Då borde du ha den markerade kanalen med dig Jag återkommer när jag har kört min gamla bugglista mot uppdateringen, så får vi se om den har blivit mindre Postad 23 januari 2008 - 17:56 Det enda possitiva är att när jag ställde mottagaren på ett par gummifötter till en vinylspelare så blev den helt ok vad gäller ljudnivå (Nöden är uppfinnigarnas moder).... Postad 23 januari 2008 - 18:05 Verkar inte uppdatera automatiskt hos mig (kl 17.40). Går det att initiera manuellt på något sätt?Har just fått uppdateringen, och enbart kört lite små tester, mycket är dock kvar att fixa Postad 23 januari 2008 - 18:19 Hos mig så kom besked om att välja uppdatering efter ung 30sekunder efter att man fått bild efter stand-by. Man måste gå ut till stand-by och start för att få uppdatering, hos mig kom det på första försöket.Verkar inte uppdatera automatiskt hos mig (kl 17.40). Går det att initiera manuellt på något sätt?Har just fått uppdateringen, och enbart kört lite små tester, mycket är dock kvar att fixa Postad 23 januari 2008 - 18:34 Hos mig så kom besked om att välja uppdatering efter ung 30sekunder efter att man fått bild efter stand-by. Man måste gå ut till stand-by och start för att få uppdatering, hos mig kom det på första försöket.Verkar inte uppdatera automatiskt hos mig (kl 17.40). Går det att initiera manuellt på något sätt?Har just fått uppdateringen, och enbart kört lite små tester, mycket är dock kvar att fixa Min box genererade en felkod (ER 10) de tre första uppdateringsförsöken. Till sist gjorde jag en omstart genom att hålla in onoff-knappen några sekunder. Vid uppstart sedan så uppdaterades mjukvaran utan problem. Postad 23 januari 2008 - 19:01 Postad 23 januari 2008 - 19:35 * Ser nu ut att vara OK: - marknätsmottagaren inkopplad (har inte testat den, men den lär fungera (se dock ny bugg nedan)) - krypteringsspärren på SCART borttagen, nu OK att spela över till Video/DVD recorder, fint - signalstyrkan är nu riktig på HD kanalerna (ser ut att blivit högre också) - det gick att starta boxen i stand-by mode och rec, bra - info knappen fungerar fint, med att man kan få EPG info samt skifta kanal upp/ner - går att välja kanal via EPG'n (men man ska använda TV istället för OK). Det verkar nu inte vara möjligt att snabbt komma tillbaka till därifrån man kom. "OK" borde ta med sig valet och "TV knapp" att man kom tillbaka där man va. * EJ fixat: - radiolist buggen, att man kan få en hängning, lär inte var fixad enligt CD, har inte vågat testa detta - tittar man på en uppspelning samtidigt som en schemalagd inspelning startar så lämnar man uppspelningen, det gäller samma för timeshift (man har då också förlorat allt uppbackat) - ljudproblemet med missljuuuuud från fläkten inte åtgärdat på något sätt (såsom annan tempstyrning, möjlighet att stänga av HDD'n etc) - digitalljud via HDMI ej fixat - att man inte får ljud via HDMI (bara 1 kanals ljud, inte 2 eller mer) om man sätter ljud till HEMBIO - boxen kan inte växla automatiskt mellan 720p och 1080i om man väl har gjort det valet någon gång (reset av boxen måste göras för att få detta i automatik igen) - om boxen är på före TV'n så kommer det inte ut ljud via HDMI om man inte aktiverar utgången med att växla kanal - om man trycker OK i EPG'n och byter kanal i lill-TV'n från T&T, då stoppas också EPG data nedlagring till kanaler som man inte besökts. T&T borde ligga som bakgrundsprocess och borde inte visas i lill-TV'n, det borde vara så att bilden visar den kanal som man markerar och med OK så går man ut till vald kanal och med TV-knapp så går man ur EPG utan byta kanal. EPG data borde inte påverkas med vad man trycker på - redigering av inspelat, vid en delning i två delar så försvinner sista delen, visas i listan men kan inte visas är svart - känslig för störningar vid inspelning, inspelningen till HDD avbryts men rec fortsätter att visas (inget problem om man har bra mottagning) - såg några hack (väldigt korta stopp) i uppspelat material (som tidigare), inget ännu på livesändningar, men jag måste testa detta mer * VET EJ, måste testas mer: - har inte fått ljudsynk problem vid uppspelning efter uppdateringen, har försökt att få fram detta fel, för jag har nästan alltid haft det tidigare (särskilt efter snabbspolning), men har ännu inte lyckats kanske åtgärdat? - har inte fått hängning vid kanalbyte runt SVT-HD kanalen. Tidigare så har det hänt att man inte har kunnat växla kanal efter att man har varit och tittat på SVT HD som sänder i 720p vid byte till annan kanal, också hänt att man måste växla interface på TV'n för man får någon hängning via TV'n på HDMI som släpper om man skiftar ingång. - har inte fått frysning/hängning (ännu) vid uppspelning av inspelat, det man tittar på har stannat/fruset, ibland lätt hängning att man kan starta om inspelat ibland har man fått starta om boxen. - tycker EPG data nu kommer i rätt ordning, tidigare kom morgondagen före dagens TV * HAR INTE testat (har själv inte haft dessa fel): - redigering med flera klipp och sammanslagning, om då allt ihop försvinner - att fjärrkontroll störs ut av vissa TV, särskilt om man har automatisk ljusreglering på TV'n på - att det skulle ligga en bärvåg ut på SPDIF utgången under rec, kan störa förstärkare som har gemensam ljudingång * NY BUGG enligt CD: - om man har satt en programmerad inspelning på satellit så måste mottagaren stängas av i satellit mode, har man en programmerad inspelning satt på marknät så måste man stänga av i marknätsläge. Man kan också ha den på då växlar den själv. Har man programmerat både satellit och mark så måste man ha den på för att den ska fixa detta. Den kan alltså inte växla mottagare i stand-by mode. Edit, har testat lite till ![]() Redigerat av Unregistered124686ac, 24 januari 2008 - 08:23. Postad 23 januari 2008 - 19:58 ![]() Postad 23 januari 2008 - 20:43 ![]() Hoppas naturligtvis även att man slipper starta om boxen mitt i en uppspelad film i HD-upplösning. Aldeles för många gånger har man blivit tvingad till detta. Har dock aldrig haft några frysningar när jag tittat på vanlig SD-upplösning. Postad 23 januari 2008 - 20:44 Postad 23 januari 2008 - 20:58 Jodå, samma här. CD:s automatsupport (kom inte fram på den vanliga) tyckte jag skulle ställa mottagaren på kanal 499. Lite problemtiskt eftersom den inte finns ![]() Får se framöver, dom kanske kör några serier idag och några i morgon. Skulle kunna vara vettigt om det sk-er sig ![]() Postad 23 januari 2008 - 23:17 - har inte fått ljudsynk problem vid uppspelning efter uppdateringen Någon mer som sett samma förbättring? Jag tycker mig sett detta vid hälften av alla starter av en uppspelning, har idag nog startat 20 uppspelningar och alla i rätt synk ![]() Kan detta vara fixat? Postad 24 januari 2008 - 05:31 Vill bara medela att med min fjärr till boxen kan man ligga i soffan under ett täcke och den funkar perfekt. många snackar oxå om oljud ifrån boxen jag ställde centerhögtalaren på boxen och den blev tystare...bara ett litet tips. Man kan ju konstatera att det är ojämn kvalitet på boxarna. Postad 24 januari 2008 - 08:33 Postad 24 januari 2008 - 08:44
Tveksamt! Har en gammal inspelning från Voom som det fortfarande blir osynk på! Ibland! Tycker dock att det senaste tiden blivit mer sällan jag upplever osynk på inspelat material på svt hd. Tyvärr finns den hackande bilden kvar på HD-kanalerna här också! Skönt att man kan starta boxen vid inspelning när den är avstängd! Alltid nåt!!! Senaste veckan har min box blivit riktigt tyst. Har haft ett tungt föremål på en dämpplatta i storleken 12*15 cm som legat ovanpå HDD ett tag. En centerhögtalare låter lite väl tungt ![]() Lundis Postad 24 januari 2008 - 09:47 Redigerat av Unregistered97f17518, 24 januari 2008 - 09:47. Postad 24 januari 2008 - 10:12 Och uppdateringen tycks ju inte ha förändrat detta? Själv flyttade jag boxen till ett annat rum och nu hör jag den inte. Verkligen skönt! Jag kopplade min gamla dator till tv:n förut och det lät inte så roligt.. Därför flyttade jag den till ett annat rum och fick en tyst dator. Tack vare detta så fick jag idén att även flytta cd-boxen ett annat rum. Det kanske inte är så många som har möjlighet att göra likadant men nån kanske fick ett tips? Jag skulle nog aldrig kommit på det om jag inte nyligen hade flyttat datorn... Tills (förhoppningsvis!) CD fixat (o)ljudproblemet med boxarna är det i alla fall en (provisorisk) lösning. Postad 24 januari 2008 - 10:55
Fortfarande ljudsynkproblem, både på inspelat och timeshiftat - fixas för det mesta med paus/play. Postad 24 januari 2008 - 11:13 Postad 24 januari 2008 - 11:26 Ja! Har man dålig mottagning på en marksänd kanal så droppar stapeln i botten (2% rött) och sedan får man inte bild på någon kanal även fast det var bra mottagning på alla andra kanaler. Efter omstart av boxen så går stapeln upp och det blir bild igen (98% och grönt på markmottagre). En ny bugg som markmottagern har infört. Kanaler med dålig mottagning finns ju alltid i marknätet eftersom man kan få in signal från flera sändare och då vill man ju inte behöva starta om bara för att man zappar förbi en sådan kanal. Sedan tycker jag att det är lite irriterande att markkanalerna lades till sistai samma lista som satellitkanalerna. Tycker att de kunde hamnat i en ny, egen, lista. Inspelning till recorder via Scart ska vara fixat. Har inte testat. Frågan är om det nu går att spela in med S-Video? Förut gick det bara med Composit. Helst ska det ju vara RGB. Har de infört det? Går det att få 720p på SVT HD nu samtidigt som övriga har 1080i? Dvs efter att ha ändrat till 1080i och att behöva göra en återställning? Postad 24 januari 2008 - 11:38 Ja! Har man dålig mottagning på en marksänd kanal så droppar stapeln i botten (2% rött) och sedan får man inte bild på någon kanal även fast det var bra mottagning på alla andra kanaler. Efter omstart av boxen så går stapeln upp och det blir bild igen (98% och grönt på markmottagre). Har testat att det går att spela in med komposit, borde gå med RGB och S-video också. Men RGB får du inte tillgång till så länge du har HDMI aktiv, men det är kanske värt att prova. Har inte lyckats få 720p och 1080i växlingsvis, man får nog då göra en återställning. Det finns inget sådant menyval, så har man en gång valt något så är det kört tills de lägger in ytterligare ett val. Det med dålig signal som även påverkar andra kanaler ser ju ut att vara en ny bugg i listan. Synd också att det inte verkar som ljudsynk problemet var fixat, trodde det igår efter att ha gjort runt 20 försök att locka fram felet. Postad 24 januari 2008 - 11:55
Tack för en utförlig genomgång, que! Just att man inte kan få ut ljudet "korrekt" via HDMI är (imho) den enda stora svagheten med boxen, övriga kan jag leva med. (Ja, jag har en tyst box! ![]()
Jag har faktiskt inte använt favoritlista ännu på denna box, kan man blanda marksänt och Sat i samma lista? Redigerat av Tomas L, 24 januari 2008 - 11:57. Postad 24 januari 2008 - 12:14
Ja, och nu är det lätt att se skillnaden i kvalitet mellan satellit och mark, marksänd TV4 upplever jag som mycket sämre än via sat. Postad 24 januari 2008 - 12:51
Det går bara att spela in från två tuners samtidigt. Man kan se på en tredje kanal när man spelar in på två. Dock utan "Time Shift"-funktionen på den tredje. Antar att det är hårddiskens busshastighet som är begränsningen. Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 24 januari 2008 - 18:01. Postad 24 januari 2008 - 16:07 Jag fick inte heller ner någon uppdatering, men efter att jag satte in satkabel nr. 2 så kom uppdateringen direkt. Kanske går med en kabel oxå men testa att byta ingång då....kanske bara en mottagare som tar imot uppdatering. Lycka till! Postad 24 januari 2008 - 17:43 Förut när man inte hade Discovery Travel & Living i favoritlistan så hamnade man i A listan när man gick ut ur EPGn. Nu slipper man ha Discovery Travel & Living i favoritlistan. ![]() Postad 24 januari 2008 - 18:37
Nu har jag testat lite: 1: Programmerat två inspelningar som inte startar samtidigt. Nr1 från en DTT-kanal och nr2 från en SAT-kanal. Innan inspelningarna startade stängde jag av boxen när jag hade en SAT-kanal inställd. 2: Tvärtom mot 1, dvs: Två inspelningar som inte startar samtidigt. Nr1 från en SAT-kanal och nr2 från en DTT-kanal. Innan inspelningarna startade stängde jag av boxen när jag hade en DTT-kanal inställd. Har inte testat "varianterna" 3 & 4: Första inspelningen på "samma" (SAT/DTT) tuner som användes när man stängde av boxen för att sedan följa upp med en inspelning från den andra tunern (SAT/DTT). Både test 1 och 2 blev godkända med flygande färger. Ser ingen anledning till att de andra testfallen inte skulle fungera, men nu får det vara nog med test för tillfället. Postad 24 januari 2008 - 19:24 Så du menar att det som CD sa om denna bugg inte stämmer? Det finns inga begränsningar? Postad 24 januari 2008 - 21:02 Uppdatering av boxen om det inte sker automatiskt kan göras på följande sätt.Sätt boxen i standby, starta om den med fjärrens knapp.Vänta till displayen visar 8888 då trycker man på ok och sedan menu och väntar till boxen startar om (ca: 5 min.) och vips så är boxen uppdaterad med ny programvara. //Jörgen Postad 24 januari 2008 - 21:24 Jag kör med medföljand hdmikabel. Kan inte hitta något annan teknik i närheten som kan störa. Kör med en smasung m86 i vardagsrummet. Lös det om ni kan... ![]() Tacksam för all hjälp! Postad 24 januari 2008 - 21:46 Så du menar att det som CD sa om denna bugg inte stämmer? Det finns inga begränsningar? Begränsningar & begränsningar... bara för att CD:s kundtjänst säger något så behöver det inte vara sant ![]() Testa lite och se vad som händer. Jag kan ju gjort någon miss i testförfarandet, men jag kommer lägga upp några inspelningar under dagen imorgon så får vi se vad som finns på hårddisken när jag kommer hem ![]() Postad 25 januari 2008 - 02:29 Man kan spela in två SAT-kanaler samtidigt, men den tredje kanal man vill titta på är enbart marksänd. Sedan kan man givetvis spela in en SAT-kanal , en marksänd kanal och se en SAT-kanal samtidigt. Så det är inte så illa. Postad 25 januari 2008 - 05:34 ![]() Jag måste säga att jag är nöjd med funktionerna nu förutom det rackarns fläktljudet ![]() Skall bli intressant och se vad de skall göra åt detta. Att de kan fixa det i de nya genom att pressa Sagem kan jag tro men de gamla ? Ett utbytesprogram på bred front ? Kommer nog aldrig ske att de skicka ut ett renoverings kit för GDS ![]() Nåväl, är det någon som har provat att ta ut inspelat material till dvd recorder? Tycker mig inte kunna se någon som testat detta ännu i inläggen sedan uppdateringen men jag är ju 40 så synen blir ju sämre och sämre ![]() Om någon provat vad blir det för kvalitet då man kör ut HD material? Blir det nedgraderat så man kan titta på det i en dvd hos någon annan eller måste man köra tillbaks det i CD boxen för att titta? Postad 25 januari 2008 - 08:22 Jag har testat att föra över från HDD till DVD recorder och föra över live från boxen till DVD recorder. Jag har bara testat med komposit, men jag ska i helgen testa med S-video och RGB. Har inte gjort någon vetenskaplig analys av vad jag har spelat in, men det ser bra ut (eller som förväntat) vad jag kan se. Jag testade att kopiera ut en HD film och det är så klart bättre som "original" på HDD, men i kvalité som normal SD lagring på DVD recordern. Jag återkommer när jag har testat mer. Jag har tidigare kört via composit och svideo mot min ingång i TV-kortet på datorn, och lagrat som mpeg2 filer, och detta blev också OK. Ska senare jämföra dessa metoder Postad 25 januari 2008 - 12:11 Det finns en hel del grejor jag irriterat mig lite på med boxen, men framförallt EN grej upplever jag som enormt negativt men har inte hört någon annan yttra sig om det. Jag får tydliga grönaktiga störningar när jag kör via HDMI till projektorn, allra tydligast där bilden är mörk. Kabeln är 10 m lång, men jag har kanonbild när jag kör via samma kabel ifrån min Playstation 3. Hjälper inte ens med en HDMI förstärkare och folket på Canal Digital förstod ingenting och skickade mig en ny box som inte heller den fungerade bättre. Oftast får jag inte ens någon bild öht, lyckas få bild ibland genom att dra ut HDMI-kabeln och göra boxen strömlös. Uppdateringen som släpptes i veckan löste inte problemet tyvärr. Är det verkligen ingen annan som råkat ut för detta? Har man en projektor så har man ju automatiskt ca 10 meter kabel. Frågan är om Canal Digital kan lösa problemet genom en uppdatering. Eftersom det blir kanonbra bild ifrån PS3:an så vet jag ju att det inte är kabeln som är för lång, det måste ju vara boxen som skickar ut för svag signal. Mvh Håkan Postad 25 januari 2008 - 12:37 Postad 25 januari 2008 - 16:26 Redigerat av coldnorth, 25 januari 2008 - 17:00. Postad 25 januari 2008 - 18:42 Postad 25 januari 2008 - 21:42
Det er Kanal 5 i Danmark som har startet HD kanal. Den blir sannsynligvis kun tilgjengelig i Danmark. http://kanal5.dk/kanal5hd/ Postad 26 januari 2008 - 01:15 Postad 26 januari 2008 - 18:38 Postad 26 januari 2008 - 19:22 Problemet är att jag får horisontella streck som är ett par centimeter långa och en pixel hög där det vertikala övergångar mellan mörkt och ljust. Man drar med sig samma färg ett par centimeter åt vänster. Linjerna kommer och går på olika platser med några cm till ett par dm mellan. Hoppas ni förstår. Det är lite svårt att förklara men här är 2 bilder som kanske hjälper till. ![]() ![]() TV:n är en LG 42PX12X Jag har fått en ersättningsbox från CD men det var samma problem med den. Det fungerar bra med DVD-spelare och PC på DVI-ingången. Redigerat av theSwede, 26 januari 2008 - 19:23. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |