Får se om man får svar ifrån Navigon, dom brukar ta tid på sig, om dom i huvud taget svarar, har varit med om det förr.
* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
Navigon 8110 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Navigon 7310 (Europa)
(GPS-navigatorer)
|
2
|
(11)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Navigon 8310 * (194 inlägg)
|
13 år sedan |
Navigon 7310 (288 inlägg)
|
15 år sedan |
Tomtom 930T vs. Navigon 8110 (128 inlägg)
|
16 år sedan |
Mest navigator per krona (13 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 12 September 2009 - 19:01
Får se om man får svar ifrån Navigon, dom brukar ta tid på sig, om dom i huvud taget svarar, har varit med om det förr.
Postad 13 September 2009 - 08:40
Jag tror inte att det är gratis att upgradera mjukvara till 8310!Jag betalade 499:- annars kostar det 699:-så gratis är det inte,och framförallt så har jag inget strull med min.Har en 8110 och försöker updatera till Q3 2009 kartor och upgradera mjukvaran till en 8310 (gratis som det står)
Men får samma fel medelande "###fresh_CLI.exe ist abgestürzt###"
Vad är det för fel, och vad kan man göra?
Redigerat av Unregistered242b20f0, 14 September 2009 - 08:17.
Postad 13 September 2009 - 11:24
Du har tur, har bara varit strul för mig, och fortsätter så.
Fick ett trasigt kort, fick ett nytt, kommer in på sidan där man kan ladda hem program på navigon fresh 1 av 10gg.
Får alltid något nytt error, som nu, "The version xml could not be found in the source folder! (1149)
Sen fick Jag "lägg in ett kort med mn-programmet"
Som det är nu skulle det vara ett rent nöja att hoppa sönder den och köpa en tomtom som verkar vara mer pålitlig.
Fattar inte att man släpper mjukvara som bara krånglar.
Ok, Jag andas nu, behövde ventilera lite
Postad 13 September 2009 - 15:42
Det bör vara gratis när det står 0:- för updateringen, andra program kostar dock.
Du har tur, har bara varit strul för mig, och fortsätter så.
Fick ett trasigt kort, fick ett nytt, kommer in på sidan där man kan ladda hem program på navigon fresh 1 av 10gg.
Får alltid något nytt error, som nu, "The version xml could not be found in the source folder! (1149)
Sen fick Jag "lägg in ett kort med mn-programmet"
Som det är nu skulle det vara ett rent nöja att hoppa sönder den och köpa en tomtom som verkar vara mer pålitlig.
Fattar inte att man släpper mjukvara som bara krånglar.
Ok, Jag andas nu, behövde ventilera lite![]()
Om du har fortfarande lust att leka med Navigon
Hur gjorde du med det nya kortet, har du spelat över
en komplett backup som är ok?
Om du har ett tredjeparts program som POI-Warner, så plocka bort det.
Kolla om din version.xml på kortet är identisk med
samma fil från backupen. Om inte, så ersätt den.
Filen borde ligga under "Navigon"
Hade du ingen backup, så öppna version.xml och
ändra högst uppe värdet "7.0.9" - jag antar att det står där -
till "7.0.7", spara filen och gå till Fresh.
Eventuellt får du igen en fungerande version 7.0.9. och sedan
kan du börja från början.
/Franz
Postad 20 September 2009 - 16:26
Det går att ladda hem små filer från navigon fresh.
Kan det vara så att man inte i huvud taget kan ladda hem en kart fil som överstiger 2gb som mitt kort är på.
Men för kunde man välja bort länder.
För man måste väll inte formatera kortet så att det blir tomt, då hittar den väll inte något program alls.
Får väll köpa ett 4gb kort och testa, men det borde funka med ett 2gb om man väljer bort vissa länfer, men kommer inte så långt.
Postad 20 September 2009 - 18:25
Nya kortet har kartor redan, men gammla.
Det går att ladda hem små filer från navigon fresh.
Kan det vara så att man inte i huvud taget kan ladda hem en kart fil som överstiger 2gb som mitt kort är på.
Men för kunde man välja bort länder.
För man måste väll inte formatera kortet så att det blir tomt, då hittar den väll inte något program alls.
Får väll köpa ett 4gb kort och testa, men det borde funka med ett 2gb om man väljer bort vissa länfer, men kommer inte så långt.
Har du löst problemet med felmeddelanden?
Du kan välja bort ett par större länder som du för närvarande inte behöver.
Markera först alla länder i Fresh, sedan tar du bort bocken från ett par stora.
Fresh tar bort alla dina befintliga länder på kortet innan de nya läggs på.
Om du lyckas hämta nya kartor, så gör på direkten en backup - innan
du startar navigatorn.
Sedan kan du köpa ett 4 Gb kort och spela backupen på det...gå igen
till Fresh och hämta en komplett uppsättning av Q3 eller vänta på Q4.
/Franz
Postad 20 September 2009 - 18:58
Så gjorde Jag förra gången, dvs tog bort några länder så kartorna får plats på mitt 2gb kort, men kommer inte så långt, den står bara och laddar när Jag valt kartor 2009 Q3, sen ett fel medelande.
Postad 28 September 2009 - 23:09
Men snääääääla - skippa BOLD och det där blå - hela tråden är oläsbar för tusanHar en 8110 och försöker updatera till Q3 2009 kartor och upgradera mjukvaran till en 8310 (gratis som det står)
Men får samma fel medelande "###fresh_CLI.exe ist abgestürzt###"
Vad är det för fel, och vad kan man göra?
Redigerat av e3henri, 28 September 2009 - 23:12.
Postad 13 November 2009 - 20:29
Nya kartor tillgängliga -- Q4 2009.
Gick in för att ladda ned och har under 3h sett åtminstone åtta olika felscenarior.
Bl a: "Detta program stöds inte" :-)
Tror att Navigons servrar ansträger sig mer än vad som är nyttigt.
Så det kan vara bra vänta några dar med att ladda ned.
Postad 14 November 2009 - 08:44
Min uppgradering till Q4 gick utan problem och för första gången på mycket länge försvann inte mina Favoriter!
Toppen!
Postad 14 November 2009 - 11:56
Såg där man väljer vilka länder man ska ha med, för Sverige stod det nått om "street view" efter Sverige. Nån som vet vad det innebär?
Tänkte göre en backup efteråt, men nu verkar dom ha gjort om den delen av programmet, så om man redan har en backup liggande, så uppdaterar man den. Skulle hellre vilja ha en helt ny, så man kan välja vilket man skulle vilja använda utifall det skulle vara något problem.
Postad 15 November 2009 - 10:35
Gör en ren kopia av minneskortet istället för att använda FreshLite drygt 40 minuter för att uppdatera till Q4 och återigen inga problem alls med uppdateringen. Tog hem kompletta kartuppdateringen.
Såg där man väljer vilka länder man ska ha med, för Sverige stod det nått om "street view" efter Sverige. Nån som vet vad det innebär?
Tänkte göre en backup efteråt, men nu verkar dom ha gjort om den delen av programmet, så om man redan har en backup liggande, så uppdaterar man den. Skulle hellre vilja ha en helt ny, så man kan välja vilket man skulle vilja använda utifall det skulle vara något problem.
Går mycket fortare och man är ju mer flexibel på var man vill spara kopian
Postad 20 November 2009 - 22:19
Street view är att kartan är anpassad för navigering till fots. Alltså vissa gångvägar (långt från alla) är inlagda)Såg där man väljer vilka länder man ska ha med, för Sverige stod det nått om "street view" efter Sverige. Nån som vet vad det innebär?
Postad 30 January 2010 - 13:47
Har en navigon 8110 och jag har 2 gb minneskortet.
Skulle laddaner nya kartorna från fresh, då hade jag q3 2008-
Så jag logga in i navigon fresh och skulle ladda ner q3 -2009
Men jag glömde göra en backup, Och gick in i minneskortet från datorn och tog bort alla map filer men inte de andra.
Sen när jag ladda ner de nya så fasnar den i fresh har gör en massa knas.
Till slut så står det Fel när mappar ska packas upp (1133)
Så jag kan inte använda navigotorn nu kan bara gå in i start menyn men inget händer när man trycker på Navigatorn..
Redigerat av navigoon, 31 January 2010 - 13:54.
Postad 31 August 2010 - 14:52
Ännu en sommar med Navigon 8110 som funkar bra för mina behov.
Men under sommaren hände en tråkig episod med min dator som gjorde att jag var tvungen att formatera om hela hårddisken. Jag hade inte en tanke på att min tidigare backup av kartor tyvärr försvann i denna formatering.
Eftersom jag köpte min Navigon för lite mer än två år sedan så har också mina "freshmaps" upphört under juli månad. I min enfald så trodde jag dock att man hade tillgång till dom äldre kartor som man faktiskt har betalt för (Q2 2010 tex), men det går inte att ladda ner något alls via Navigon Fresh applikaionen.
Jag mailar Navigons support och hör efter vad man kan göra åt detta, och får ett kort svar att om jag inte har en backup så får jag helt enkelt köpa en ny prenumeration på kartuppdateringar.
Då blir jag lite "Sverker-i-plus-irriterad" och undrar varför det är på detta viset, och att jag finner det lite konstigt att man inte har tillgång till något som man redan har betalt för?
Jag får bara ett kort och beklagande svar tillbaka (på engelska) och att personen som svarar på mailet bara svarar vad han är informerad om och inte har makt att göra någonting.
Är det bara jag som är petig eller håller någon med mig i detta fallet? Man borde väl ändå ha tillgång till dom kartor som man redan har betalt för? Självklart kan man göra en backup, men det skulle väl vara en ännu bättre tjänst om Navigon inte fryser ute kunder på detta vis. Jag menar det är ju ingen annan som skulle ladda ner än äldre karta (som i mitt fall) om man har möjligheten att ladda ner än färskare? Det kostar ju inget extra för Navigon och kunden blir nöjd.
Slutligen så blir jag bara så trött på företag som sätter maktlösa personer i frontlinjen för deras kundtjänster, ge personalen handlingsutrymme att lösa kundernas problem så vinner företaget mer i goodwill.
Postad 05 September 2010 - 16:38
Jag kan väl börja med att säga att jag tycker inte att du är petig Maynard, det bör ju finnas möjlighet att använda dem äldre kartorna, för det är visst så att man har betalat för det. Hur det kan lösas rent praktiskt, det är något som Navigon bör lösa, eftersom det är deras produkt. Det bör inte vara så svårt, via en liten länk i deras Fresh applikation..
Men nu till den nämnda applikationen, jag har en 8110 som fortfarande har gott om tid kvar för uppdateringar av kartorna, men det har uppstått en del problem med det. För att det här inte ska likna mina samlade verk, jag ska försöka få med allt, så kort det går, och får väl hoppas att det fortfarande finns folk som kikar in här, speciellt dem från Navigon..
- Kortet som levererades med enheten är som ni alla vet på 2 GB, så jag fick ju köpa ett större och skulle överföra allt till det nya kortet. Tog full backup innan jag gjorde något annat och iom att jag anser att backup är något som man använder när man lyckas slarva bort data från sin GPS, dator, telefon eller liknande, då trodde jag att det var "safe" att påbörja uppdateringen. Jag valde det senaste kartpaketet, så klart och trodde att det bör bli OK. Det hela gick väldigt segt, och då menar jag väldigt segt. Processen hade kommit upp till 60% efter en dryg timme och sedan har allt i princip stått stilla i någon timme eller två och detta berodde definitivt inte på en seg DSL uppkopling eller orklös dator. Jag tänkte ändå att det var bättre att vara lite extra tålmodig än att sabba allt och få börja om från början. Dessvärre min dator höll inte med (en helt vanlig PC, kör med Windows Vista Ultimate) och den blåskärmade mitt i allt. Jag behöver väl inte säga att update var inte så lyckad och kortet var inte brukbar med min GPS efter det. Sedan tog jag originalkortet, eftersom jag misstänkte att det var eventuellt så att 8110 gillar inte SDHC kort och plockade bort alla länder som jag inte kommer behöva så snart för att få plats på kortet och startade ladda ner kartor på nytt. Den här gången var det någon slags meddelande att det går inte att kopiera någon fil, error code nånting osv... Startade om GPS-en, och upptäckte att jag kommer inte åt några kartor alls.. Ingen fara, tänkte jag, jag har ju varit så smart att jag tog backup, det löser sig... Yeah right... Hittar inte navigon mjukvaran hette det den här gången och Navigon Fresh vägrade att ens starta återställningen av kortet..
Ringde supporten och förklarade mitt problem att deras mjukvara har pajjat min fungerande GPS och undrade om dem kan hjälpa mig med att återställa den, åtminstone så att den blir som den var innan s.k. "uppdatteringen", gamla kartor duger fint, bättre än inga iaf.. Tjejen i luren var trevlig och proffesionell, men hennes lösning var att jag skulle skicka enheten till Tyskland för service.
Det skulle jag kanske göra men å andra sidan, jag vill inte riskera att dem skickar mig en faktura eller kostnadsförslag på motsvarande kostnad av en ny GPS, eller två, om dem klassar det här som handhavandefel. jag har kontakt med olika serviceföretag via mitt jobb och vet att det inte är så sällan det händer. Och dessutom, jag har ju den där backupen, det är ju sånt här den är till för, eller..?!
Jag kan med glädje och lite stolthet säga att jag har gjort lite mer än att ta backup via Fresh applikationen. Jag har även kopierat innehållet från originalkortet till min dator via utförskaren i windows. Efter ett antal försök har jag lyckats att återuppliva min GPS med ett nytt 2 GB kort och idag har jag haft nytta av den igen.
Två försök till att ladda nytt kortpaket resulterade i att det krashade min dator igen (någon gång under natten, eftersom jag var tvungen att sova lite också och kunde inte vaka över det hela i ett antal timmar). I det andra försöket har jag reducerat antalet kartor till endast Sveriges karta och äntligen fick jag se meddelandet "Nya kartor har överförts till ditt system"!! Vilken glädje, men dock kortvarig.. Stoppade in kortet i GPS-en, valde adressen vart jag ska och fick se en skärm där man ser adressen och allt runtomkring, men ingen karta, inga gator, bara blank skärm...
Någon som har användbara tips om hur man går till väga med uppdateringseländet?
Postad 16 July 2012 - 19:45
Min 8110:as billaddare (cigg-kontakten till USB inkl. TMC) har gått sönder. Böjde oavsiktligt sönder USB-kontaktdelen. :-(
Är det någon som händelsevis har en sådan till övers?
Tack på förhand!
/M
Postad 16 July 2012 - 20:24
/M
Redigerat av eztoril, 16 July 2012 - 20:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell Tråd - Navigon 8310 *
8 bilder
25 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?