![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 15 juli 2008 - 15:02
Postad 15 juli 2008 - 15:40
Postad 15 juli 2008 - 15:48
Laddaren är universell, du behöver bara en svensk stickkontakt. i FW 2.0 följer alla språk med. Köper du den från USA så har inte Telia något med den att göra. Du måste hacka den.Jag funderar på att köpa en Iphone 3G från USA men kom på att då måste jag ju köpa en svensk laddare och helst lägga in svenka som språk. Gör man det hos Telia? Någon som vet vad det kostar?
Postad 15 juli 2008 - 15:50
Postad 15 juli 2008 - 15:58
En snabb Google sök verkar ge svaret att du inte får tillräckligt med ström genom USBn.Har precis packat upp min nya lur, och känslan är woow.. har kopplat ihop den med Itunes och köpt spelet monkey ball men lyckas inte överföra det till iphonen, får upp att ett okänt fel intraffade 0xE8000013 vad är fel?
Postad 15 juli 2008 - 15:59
Har suttit med min iPhone o flipprat lite ett par dagar nu, och undrar fortfarande ett par saker.
1). Varför kan man inte radera vissa nummer från samtalslistan, alla eller inget?
2). Samma med smsen. Får jag fem stycken sms av en person under säg en vecka o jag bara vill spara ett av dom går inte det eftersom det hamnar i samma sms. Varför är det så? Finns det någon inställning där man kan ändra detta?
Kul om man kunde få svar på detta. Hitintills väldigt nöjd med denna pryl det enda negativa jag skulle komma på i skrivande stund är väl att batterierna väldigt fort tar slut efter lite lekande, antar att fler har detta problem nästan att man måste ladda 2ggr per dag ;-(. På tal om det stod ingenstans att man skulle ladda den ett visst antal timmar första gången som det brukar stå i andra mobilers bruksanvisning, hur har ni gjort?
//Peter
Postad 15 juli 2008 - 16:31
Postad 15 juli 2008 - 16:59
Tryck på hold/sleep knappen överst.Tack du gick det att föra över. En annan sak, hur får man luren i viloläge eller vad man ska säga så man ser bakgrunds bilden och inte alla ikonerna?
Denna kan också användas för att tysta och avböja inkommande samtal

Postad 15 juli 2008 - 17:01
De går inte, bakgrundsbilden ser du bara när du låser upp knapplåset.Tack du gick det att föra över. En annan sak, hur får man luren i viloläge eller vad man ska säga så man ser bakgrunds bilden och inte alla ikonerna?
Postad 15 juli 2008 - 17:20
De går för en rejäl summa på ebay.it.
"Jag köpte två stycken obudna iPhone 3g 16gb i Italien i Fredags, fungerade utmärkt, inget tjaffs med legitimation eller liknande, hade från början trott att jag skulle behöva jailbreaka den, men den fungerade direkt och utmärkt med mitt telenor simkort och min flickväns comviq.
16gb kostade 569euro och 8gb kostade 499euro.
Enligt några italienare vi träffade så säljs dom obundna också hos dom vanliga apple återförsäljarna, alltså inte bara i TIM och Vodafone affärerna."
Från macworlds forum.
Postad 15 juli 2008 - 17:34
Postad 15 juli 2008 - 17:40
På tal om det stod ingenstans att man skulle ladda den ett visst antal timmar första gången som det brukar stå i andra mobilers bruksanvisning, hur har ni gjort?
//Peter
Det finns inget behov av att ladda den fullt eller låta den ladda ur då och då, det var förr i tiden med nickel-batterier. iPhone har Li-Ion batterier som alla andra nya telefoner. Läs mer på http://en.wikipedia....ium-ion_battery
Postad 15 juli 2008 - 18:17
Måste säga att Build 5A347 fixade till segheten i interfacet som jag upplevt på FW 2.0.
Hur får du in den.. Kör man en återställning via Itunes för det?
Postad 15 juli 2008 - 18:34
Precis. Den dyker inte upp som en update dock.Hur får du in den.. Kör man en återställning via Itunes för det?
Postad 15 juli 2008 - 18:39
Varför jag undrar är pga ryktena om att Telia har ensamrätt i tre månader och sen kommer konkurrenterna lös och får sälja!
Hade varit toppen om någon ville stilla min nyfikenhet!
Postad 15 juli 2008 - 19:45
Precis. Den dyker inte upp som en update dock.
Kanske står tidigare i forumet men vad menas med återställning? Blir man av med alla program man laddat ner och alla inställningar?
Musik/filmer man lagt in också?
Postad 15 juli 2008 - 20:10
Ja, du får synka om telefonen. Dock sparar iTunes en Backup, men det tar lite tid. Om du gör en restore, se bara till att ha allt säkerhetskopierat innan.Kanske står tidigare i forumet men vad menas med återställning? Blir man av med alla program man laddat ner och alla inställningar?
Musik/filmer man lagt in också?
Postad 15 juli 2008 - 20:52
Stämmer detta? isf, vart hittar man dom billigast?

Postad 15 juli 2008 - 21:19
Jag måste fråga... har tidigare bara haft GSM-abbonemang med kontantkort och har därför inte så mycket koll på 3G abbonemangen. Men eftersom det är så många som klagar på att Telia är så sablans dyra så undrar jag vad konkurrenterna tar? Har varit inne på både "3" och "Tele 2" men hittar inget abbonemang som är billigare än det jag skaffat till mobilen nämligen "Bingo". 199 kr i månaden fri surf, ringa för de 99 kr man betalar och samtal samt sms kostar 39 öre... vad är billigare?!
Varför jag undrar är pga ryktena om att Telia har ensamrätt i tre månader och sen kommer konkurrenterna lös och får sälja!
Hade varit toppen om någon ville stilla min nyfikenhet!
telia e ju inte så dyra? vi köpte "vänner" och det kostar 350:- i månaden och då har vi fri surfing + 100:- som betalas av på mobilen i 18 månader och igen limit på surfingen, me denna telefon har man 3g på hela tiden, eller wifi/edge.
kolla vad en n95a kostar, iphone e både bättre å billigare:)
tycker folk ska sluta tjata om priserna, köp inte telefonen om det inte passar?
Redigerat av Wiberg_D, 15 juli 2008 - 21:21.
Postad 15 juli 2008 - 21:26
telia e ju inte så dyra? vi köpte "vänner" och det kostar 350:- i månaden och då har vi fri surfing + 100:- som betalas av på mobilen i 18 månader och igen limit på surfingen, me denna telefon har man 3g på hela tiden, eller wifi/edge.
kolla vad en n95a kostar, iphone e både bättre å billigare:)
tycker folk ska sluta tjata om priserna, köp inte telefonen om det inte passar?
Nej det var mitt syfte med frågan. Jag anser att Telia är billiga då jag inte kan finna något billigare abbonemang. När folk pratar om att de skaffat en iPhone i Italien för över 5000 kronor så undrar man ju vad de tänker köra för abbonemang på den sen som är så mycket billigare än Telias. Läste en artikel att man lätt kommer upp i 60-100 mb om dagen om man använder GPS och Internet på iPhone... där sitter ju Telias fasta pris på 199kr i månaden för fritt surfande kanon!
Postad 15 juli 2008 - 21:30
Postad 15 juli 2008 - 21:32
Nej det var mitt syfte med frågan. Jag anser att Telia är billiga då jag inte kan finna något billigare abbonemang. När folk pratar om att de skaffat en iPhone i Italien för över 5000 kronor så undrar man ju vad de tänker köra för abbonemang på den sen som är så mycket billigare än Telias. Läste en artikel att man lätt kommer upp i 60-100 mb om dagen om man använder GPS och Internet på iPhone... där sitter ju Telias fasta pris på 199kr i månaden för fritt surfande kanon!
okej, förlåt förmissförståndet:) telefonen kostar ju 4790 typ i sverige, så det verkar ju riktigt puckat att ödsla tid att köpa telefonen nån annan stans.
fri surfing e ju skit bra faktigst.. har tillochmed testat telias simkort i datorn, å då får man 7,2mbit mobilt bredband:) kommer användas en del på gotland snart:) (iphonen e också bra att surfa på men datorn e ju en dator:)
Postad 15 juli 2008 - 21:41
okej, förlåt förmissförståndet:) telefonen kostar ju 4790 typ i sverige, så det verkar ju riktigt puckat att ödsla tid att köpa telefonen nån annan stans.
fri surfing e ju skit bra faktigst.. har tillochmed testat telias simkort i datorn, å då får man 7,2mbit mobilt bredband:) kommer användas en del på gotland snart:) (iphonen e också bra att surfa på men datorn e ju en dator:)
En idé är ju att lägga till 40 kronor i månaden och få Telias tjänst för dubbla simkort så har man ett kort till sin laptop också!
Postad 15 juli 2008 - 21:42
Ni som nu har köpt telefonen, hur är mottagningen på 3G, då menar jag inte i storstan utan mera på landet, nån som testat.
Jag har nu en K800 som har super mottagning, flera andra tele som jag och frugan testat har kass mottagning där vi bor.
"Edit" Menar inte radio delen utan mottagningen för själva telefonen när man ringer.
Ingen som har testat telefonen utanför en storstad där det kanske är sämre täckning???
Postad 15 juli 2008 - 21:47
ja varför inte:) men har bara laptopen utanför hemmet 1 månad om året typ så kanske klarar mig:)En idé är ju att lägga till 40 kronor i månaden och få Telias tjänst för dubbla simkort så har man ett kort till sin laptop också!
Postad 15 juli 2008 - 21:53
jag har testat den lite överallt och jag kan säga såhär: den byter från edge till 3g till wifi utan att behöva ställa in nått, den tar det som e snabbast, den lär knappast vara sämre än någon annan mobil, men troligtvis bättre... så har ni 3g mast i närheten av landet, (som ni kan kolla på internet) så har ni garanterat bra drag i telefonen när ni surfar:)Ingen som har testat telefonen utanför en storstad där det kanske är sämre täckning???
Postad 15 juli 2008 - 21:54
jag har testat den lite överallt och jag kan säga såhär: den byter från edge till 3g till wifi utan att behöva ställa in nått, den tar det som e snabbast, den lär knappast vara sämre än någon annan mobil, men troligtvis bättre... så har ni 3g mast i närheten av landet, (som ni kan kolla på internet) så har ni garanterat bra drag i telefonen när ni surfar:)
gott, då vet jag, får köpa en när den finns olåst.
Postad 15 juli 2008 - 22:03
Tele2 har Snackis där månadsavgiften att ringa för är 99kr och det kostar 19öre/minut till alla nät. Fastpris för data kostar bara 99kr/mån. Alltså finns det mycket billigare abonnemang än Telias Bingo och Telias dubbelt så dyra Fastpris till data.Nej det var mitt syfte med frågan. Jag anser att Telia är billiga då jag inte kan finna något billigare abbonemang. När folk pratar om att de skaffat en iPhone i Italien för över 5000 kronor så undrar man ju vad de tänker köra för abbonemang på den sen som är så mycket billigare än Telias. Läste en artikel att man lätt kommer upp i 60-100 mb om dagen om man använder GPS och Internet på iPhone... där sitter ju Telias fasta pris på 199kr i månaden för fritt surfande kanon!
Postad 15 juli 2008 - 22:03
Min syster som just köpt sin Iphone 3G säger att den inte har det.
http://www.telia.se/...iser_16juni.pdf
Den länken säger:
"Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet
till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad."
Är det så, att hastigheten begränsas efter 5 GB, ni som nu köpt telefon nyligt och har vänt ut och innan på alla abb's?
Postad 15 juli 2008 - 22:07
Tele2 har Snackis där månadsavgiften att ringa för är 99kr och det kostar 19öre/minut till alla nät. Fastpris för data kostar bara 99kr/mån. Alltså finns det mycket billigare abonnemang än Telias Bingo och Telias dubbelt så dyra Fastpris till data.
Sedärja... där ligger minsann Telia i lä... rejält dessutom! Då vet jag vad man skall byta till efter 18 månader. Tack för informationen!
Postad 15 juli 2008 - 22:26
Hur är det egentligen, Telia's "Fastpris Privat", där man ska kunna surfa för 199:-/mån, har den nån begränsning?
Min syster som just köpt sin Iphone 3G säger att den inte har det.
http://www.telia.se/...iser_16juni.pdf
Den länken säger:
"Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet
till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad."
Är det så, att hastigheten begränsas efter 5 GB, ni som nu köpt telefon nyligt och har vänt ut och innan på alla abb's?
hmm det är inte med iphone, på min står det obegränsat i hela sverige
men det kan kanske stämma, men det är förfarande ingen extra kostnat efte 5 gig
Redigerat av Wiberg_D, 15 juli 2008 - 22:39.
Postad 15 juli 2008 - 22:29
Sedärja... där ligger minsann Telia i lä... rejält dessutom! Då vet jag vad man skall byta till efter 18 månader. Tack för informationen!
den där info är lite osann, fast data på tele2 är 5gig sen kostar det massa extra efter det.. å sen har inte tele2 nån bra täckning nånstans:P
Postad 15 juli 2008 - 22:33
den där info är lite osann, fast data på tele2 är 5gig sen kostar det massa extra efter det.. å sen har inte tele2 nån bra täckning nånstans:P
Mmm... Telia fick trots allt släppa luren först bla pga de kunde stoltsera med sin rejäla täckning!
Postad 15 juli 2008 - 22:38
Tele2 har Snackis där månadsavgiften att ringa för är 99kr och det kostar 19öre/minut till alla nät. Fastpris för data kostar bara 99kr/mån. Alltså finns det mycket billigare abonnemang än Telias Bingo och Telias dubbelt så dyra Fastpris till data.
Nej, nej, nej.
1) Tele2 Snackis har endast en minuttaxa på 0,19 kr per minut om man tecknar abonnemang hos sveriges sämsta mobiloperatör (läs: Tele2) med 24 (!!) månaders bindningstid. Tecknar man med kortare bindningstid så får man som bäst 0,39 kr per minut vilket är samma som Telia Bingo.
2) Tele2 erbjuder inte detta som tilläggsabonnemang till ditt mobilabonnemang, vad jag kan se. Detta erbjuds endast som Mobilt Bredband, dvs med USB-modem. Dessutom kostar det en inträdesavgift på 295 kr samt att man får betala 595 kr för USB-modemet. Utöver detta så gäller månadsavgiften till 99 kr endast om man tecknar innan 31/7 -08 samt att man binder sig i 12 månader. De cappar dessutom hastigheten till 30 Kbit/s redan efter 1 GB nerladdat, Telia har först efter 5 GB.
3) Hur bra HSDPA-täckning (Turbo-3G) tror du att Tele2 har när de knappt klarar av bra GSM-täckning?
Nej, jag har ALDRIG varit en förespråkare för Telia men i detta fallet har de faktiskt gjort det riktigt bra. Håll er långt borta från Tele2.
Edit : Stavfel
Redigerat av zinned78, 15 juli 2008 - 22:40.
Postad 15 juli 2008 - 22:50
Nej, nej, nej.
1) Tele2 Snackis har endast en minuttaxa på 0,19 kr per minut om man tecknar abonnemang hos sveriges sämsta mobiloperatör (läs: Tele2) med 24 (!!) månaders bindningstid. Tecknar man med kortare bindningstid så får man som bäst 0,39 kr per minut vilket är samma som Telia Bingo.
2) Tele2 erbjuder inte detta som tilläggsabonnemang till ditt mobilabonnemang, vad jag kan se. Detta erbjuds endast som Mobilt Bredband, dvs med USB-modem. Dessutom kostar det en inträdesavgift på 295 kr samt att man får betala 595 kr för USB-modemet. Utöver detta så gäller månadsavgiften till 99 kr endast om man tecknar innan 31/7 -08 samt att man binder sig i 12 månader. De cappar dessutom hastigheten till 30 Kbit/s redan efter 1 GB nerladdat, Telia har först efter 5 GB.
3) Hur bra HSDPA-täckning (Turbo-3G) tror du att Tele2 har när de knappt klarar av bra GSM-täckning?
Nej, jag har ALDRIG varit en förespråkare för Telia men i detta fallet har de faktiskt gjort det riktigt bra. Håll er långt borta från Tele2.
Who... go Telia!

Postad 15 juli 2008 - 22:57
1)Om du ändå ska ha ett abonnemang så kan du väl teckna ett 24 mån abonnemang för att få 19öre.Nej, nej, nej.
2)Tele2s Datapaket har du här http://www.tele2.se/...-datapaket.html 99kr/månad fri surf, efter 5GB är det 30kb begränsning. Men du får gärna betala 199 kr till Telia om du vill

3)Telia och Tele2 har samma 3G nät. Som du vet så fick inte Telia någon 3G licens och var tvungna att köpa in sig hos Tele2.
Bor man i södra Sverige så har man inga problem med Tele2s GSM teckning.
Redigerat av T.P., 15 juli 2008 - 23:31.
Postad 15 juli 2008 - 23:15
För att priserna på mobiltelefoni förväntas sjunka krafitgt den närmsta tiden och då vill man vara obunden så snabbt som möjligt:)1)Om du ändå ska ha ett abonnemang så kan du väl teckna ett 24 mån abonnemang för att få 19öre.
Postad 15 juli 2008 - 23:23
Redigerat av RedEnzo, 15 juli 2008 - 23:25.
Postad 15 juli 2008 - 23:30
1)Om du ändå ska ha ett abonnemang så kan du väl teckna ett 24 mån abonnemang för att få 19öre.
2)Tele2s Datapaket har du här http://www.tele2.se/...-datapaket.html 99kr/månad fri surf, efter 5GB är det 30kb begränsning. Men du får gärna betala 199 kr till Telia om du vill![]()
3)Telia och Tele2 har samma 3G nät. Som du vet så fick inte Telia någon 3G licens och var tvungna att köpa in sig hos Tele2.
Bor man i södra Sverige så har man inga problem med Tele2s GSM täckning.
Nej, man vill inte binda sig 24 månader hos Tele2. Det finns en uppsjö av anledningar till det, bl a att priserna garanterat kommer sjunka och man vill kunna byta innan dess samt att Tele2 är en värdelös operatör.
Inga problem med GSM-täckning? BS. Jag har bott i Malmö hela mitt liv och de senaste 1,5-2 åren har jag genom jobbet använt Tele2. Jag har utom allt tvivel konstaterat att de är värdelösa! Dålig täckning var ordet. Jag har upplevt allt från massor av brutna samtal till massa distortion i "linjen" och massor av samtal som inte ens kan kopplas fram till min telefon. Ibland har det bara ringt till och sedan tvärdött. Detta hände inte andra operatörer i samma telefon. Nej, jag kommer hålla mig lååångt borta från Tele2 och det borde alla andra göra också.
Postad 15 juli 2008 - 23:42

Jag menade förståss teckning. Stavfel.

Redigerat av T.P., 15 juli 2008 - 23:48.
Postad 15 juli 2008 - 23:45
1. Klipp och klistra är på G.
2. Lösning för navigering genom GPS är på ritbordet.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.171761
Kanske de filar på andra detaljer folk reagerat illa på... tex att kunna se när man uppnått 160 tecken i ett sms, att kunna vidarebefodra sms och att kunna skicka mms.
Skall bli spännande att se vad som väntar!
Tillägg: Tack T.P du besvarade min fråga... var inte meningen att skapa en sådan hetsig debatt kring ämnet.

Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 15 juli 2008 - 23:47.
Postad 15 juli 2008 - 23:50
Ja, fast den informationen är länkad från sidan:hmm det är inte med iphone, på min står det obegränsat i hela sverige
men det kan kanske stämma, men det är förfarande ingen extra kostnat efte 5 gig
iPhone 3G med samtliga mobilabonnemang för privatkunder
http://www.telia.se/...vat_080711.page
Vore roligt om någon kunde med 100% säkerhet bekräfta eller dementera om Telia sänker hastigheten efter 5 GB.
Postad 16 juli 2008 - 00:48
Ja, fast den informationen är länkad från sidan:
Vore roligt om någon kunde med 100% säkerhet bekräfta eller dementera om Telia sänker hastigheten efter 5 GB.
100% säkerhet: JA, telia KAN, OM DE VILL, begränsa hastigheten till 30kbit/s och därmed göra om ditt mobila bredband till mobilt segband. Men den stora frågan är ju ändå om de verkligen gör det?
Postad 16 juli 2008 - 01:13

Postad 16 juli 2008 - 08:22
Tycker den här blocketannonsen är väldigt intressant då snubben har tagit en bild på SpringBoard med Navizon installerat. Märkligt då jailbreaket inte släppts ännu och Navizon inte finns i AppStore
Bilden har han nog snott ngn annanstans.
Postad 16 juli 2008 - 08:50
Varför skulle du inte kunna se stremad film? Funkar fint på min. Det måste vara rätt format dock. QT är att föredra.
Sen har du ju youtube applikationen också som funkar strålande.
Om du sen jailbreakar så kan du med Orb strömma all media till din telefon. Tom TV http://www.orb.com/
Men är tjänsten fastpåris surf med bundet i 18månader? eller kan den sägas upp när man vill?
Postad 16 juli 2008 - 08:52
Men är tjänsten fastpåris surf med bundet i 18månader? eller kan den sägas upp när man vill?
Det är en tilläggstjänst, denna kan sägas upp när du vill. Jag frågade specifikt om det hos Telia innan jag tecknade.
Postad 16 juli 2008 - 09:08
Jag kan väl bekräfta själv då att Telia sänker hastigheten efter 5 GB till 30 kbit/s på samtliga data-prisplaner. Jag ringde Telia och fick det bekräftat. Lite synd, nån sa till mig att Telia hade tagit bort den gränsen, men så är inte fallet.Ja, fast den informationen är länkad från sidan:
(Förutom företagsabb, där är det ingen gräns).
Postad 16 juli 2008 - 09:16
Postad 16 juli 2008 - 09:53
Detta, tidigare, så pass intressanta forum om iPhone 3g med rykten och fakta kring denna produkt verkar ha ersätts med ett forum som handlar om abbonemangs kostnader.
Anskrämligt!
Helt ointressant läsning kring tela- vs. tele2priser.
Vart är admin?
Ge mig lite mer iPhoneinfo!
Edit:Stavfel
Redigerat av Unregistereda721d0ad, 16 juli 2008 - 09:54.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar