Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 07 december 2008 - 15:20
maca99
-
maca99
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Det dyker upp en ruta med följande text:
"Kan inte läsa USB utrustning har stöd för EXT 2/3 Fat 16/32 Var vänlig formayera utrustningen"
OK, EXT 2/3 är tydligen det filsystem som Linux använder sig av. EDIT: Hittade programvara som gör att man kan formatera och läsa EXT 2/3 även på Mac OS X. Finns både Freeware (se Versiontracker) och följande mer kompetenta: http://www.paragon-s...c/features.htmlHoppas någon har möjlighet att testa snart (själv har jag inte köpt boxen än)
Redigerat av maca99, 07 december 2008 - 15:34.
Postad 07 december 2008 - 15:20
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Tack Goran99!
Du var den första som tackade för listan, som är nödvändig om man vill veta från vilka kanaler kan man spela in samtidigt.
hifi_fan
Jag sällar mig också till de tacksammas skara. Tack så mycket hifi_fan!!! Utan den listan hade jag aldrig kunnat få till min signalstyrkemätning så pass snabbt. Upptäckte dock en liten avvikelse för en av muxarna: De kanaler du har listat på 730000 kHz tycks i Sthlms-området kunna återfinnas på 722000 kHz. (Kanalnr: 210, 216, 217, 205, 213, 207, 214 och 209). @allaMed min 'signalstyrke-graf' (någon sida tillbaks i tråden) ville jag påvisa att den uppmätta signalstyrkan inte är konstant över hela frekvensbandet, och att man därför inte bara kan hugga en siffra varsomhelst (på den kanal man för stunden råkar ha inställd) att använda för en senare jämförelse på kanal som ligger på annan frekvens. Intressant att just 354000 har en liten topp, vilket tyder på att den förstärkts lite mer. Kan ju ha att göra med att det är härifrån alla boxar hämtar sin EPG-information. Tuner 2 ligger här och 'lyssnar' när den inte är upptagen med annat... Edit: Länk till graf-inlägg tillagd.
Redigerat av Unregisteredcd833335, 07 december 2008 - 15:30.
Postad 07 december 2008 - 16:22
sheeevil
-
sheeevil
-
Användare
-
-
136 inlägg
Då är det enda som skiljer mellan utrustningen hemma hos dig och hemma hos mig att du har ett nytt kort. Kan det verkligen vara kortet? Ni andra som inte kan ändra upplösning på SD-kanalerna, har ni ett nytt eller gammalt kort?
Det är ju mindre än en vecka sedan du köpte den, alltså borde ångerrätten gälla. Min erfarenhet av prylar som krånglat eller pajat endast efter några dagar är att jag fått byta dem rätt av. Var handlade du? Koppla ur boxen och åk dit i dag!
CHs shop inne på Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm... Jobbigt...
Postad 07 december 2008 - 17:07
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Blir inte klok på det här med USB ingångarna, jag hittade ett USB-minne på endast 32MB vilket är det enda boxen hittar/tillåter.
Jag har testat en HDD 160 GB - formaterad NTFS - kan inte läsa USB utrustning
En minneskortläsare som jag satte i ett SD- kort från kameran, kortet var på 4 GB - händer ingenting
Kopplade kameran via USB - händer ingenting.
USB mine 254 MB - kan inte läsa USB utrustning.
USB minne 32 MB - detta hittar boxen, jag går in i Meny - Media- USB kontroll - där det enda man kan göra där är att formatera minnet.
Hur gör man för att föra över filer t.ex foton/musik från USB till hårddisken, har skummat igenom manualen och hittar inte en rad om det?
Postad 07 december 2008 - 17:15
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Jag sällar mig också till de tacksammas skara. Tack så mycket hifi_fan!!!
Utan den listan hade jag aldrig kunnat få till min signalstyrkemätning så pass snabbt.
Upptäckte dock en liten avvikelse för en av muxarna: De kanaler du har listat på 730000 kHz tycks i Sthlms-området kunna återfinnas på 722000 kHz. (Kanalnr: 210, 216, 217, 205, 213, 207, 214 och 209).
@alla Med min 'signalstyrke-graf' [url="http://"https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=215864&view=findpost&p=2200176""]"https://www.minhembi...post&p=2200176"[/url] (någon sida tillbaks i tråden) ville jag påvisa att den uppmätta signalstyrkan inte är konstant över hela frekvensbandet, och att man därför inte bara kan hugga en siffra varsomhelst (på den kanal man för stunden råkar ha inställd) att använda för en senare jämförelse på kanal som ligger på annan frekvens. Intressant att just 354000 har en liten topp, vilket tyder på att den förstärkts lite mer. Kan ju ha att göra med att det är härifrån alla boxar hämtar sin EPG-information. Tuner 2 ligger här och 'lyssnar' när den inte är upptagen med annat...
Edit: Länk till graf-inlägg tillagd.
Tack Mazzola! Nu förstår jag varför försvann kanalnumer 216 från min favoritlista efter att jag kollade Stockholmslistan och sedan Göteborgslistan. Comhems service avdelning sade att muxarna är samma i hela landet, men några enstaka kanaler kan skilja i Stockholm. Det har jag missat, updatering kommer... hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 07 december 2008 - 17:49.
Postad 07 december 2008 - 17:41
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Ditt resonemang är i grunden riktigt, men du utgår ifrån att realtid är ett exakt tidsbegrepp...
Om man utgår från ett perfekt system (sådana finns för övrigt inte...) så kan vi anta att läppsynk 0 skulle innebära att bild och ljud kommer fram exakt samtidigt. Tydligen, vet ej varför, så är det vanligaste läppsynksproblemet just att ljudet kommer försenat i förhållande till bilden. För boxen är inte detta något problem, för den har redan en buffer som innehåller både bild och ljud för en viss tidsperiod framåt (t.ex 1 sekund). Om vi leker med tanken att ljudet är 200 ms fördröjt i förhållande till bilden så kan man ju förskjuta den punkt varifrån ljudet hämtas 200 ms 'bakåt' i tiden (inom buffertiden) och på så vis få ett slutresultat som är tillbaks i ett synkat läge.
Alla digitalboxar använder sig av sådan buffring, och om du någon gång har möjligheten att se på två exakt likadana boxar som matas med exakt samma signal till varsin likadan teve ska du inte bli förvånad om bild/ljud dessa emellan ofta kan skilja sig upp till en sekund... Sug på den! 
Ok, men är det ett vanligt fenomen att ljud o bild inte synkar när det gäller digitalboxar? Den analoga signalen är ju betydligt bättre synkad än den digitala men finns det något man kan göra åt det? Om inte så kommer jag ju bara o sitta o bli irriterad trots att bilden är klockren.
Postad 07 december 2008 - 18:10
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
CHs shop inne på Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm... Jobbigt...
Ja, pyssligt att ta sig dit. Men om det är CH:s s shop har du då inte avtalet med CH? Om det är med Elgiganten kan du väl gå in i vilken Elgigantenbutik som helst? Det borde gå att bara få en ny. Det hade i alla fall jag satsat på. Jobbigt när prylarna inte funkar. Man vill och orkar inte strula hur mycket som helst.
Redigerat av Mange36, 07 december 2008 - 18:26.
Postad 07 december 2008 - 18:16
eklöf
-
eklöf
-
Användare
-
-
218 inlägg
Kan nån verifiera att det går att koppla in en extern disk via usb med ext3 filsystem, och att man sen kan läsa dom i datorn? Funkar det, och i så fall bara med SD eller även HD?
Postad 07 december 2008 - 18:51
Unregistered5a1b49f6
-
Unregistered5a1b49f6
-
Användare
-
-
120 inlägg
Kikade lite på att koppla in en usbdisk och precis som andra står det att ntfs skall omformateras för att funka för inkoppling. Det är bara det att jag har inspelning på och programmerade tider. Detta tror jag är anledningen att jag inte ens har möjlighet att välja usb i mediainställningar. Får testa mer senare.
Sedan så har kameror en förmåga att krångla till formateringen av instickskort ibland vilket oxå kan strula till det för föregående postare.
Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 07 december 2008 - 18:58.
Postad 07 december 2008 - 20:08
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hittade detta i manualen for Icorden
importexport_usb.jpg 149,31K
6 Antal nerladdningar
Finns inte med i min manual kanske inte funkar med USB då?
I dokumentet ovan står det ju att filformatet på boxen är .udf
Redigerat av Figgis, 07 december 2008 - 20:21.
Postad 07 december 2008 - 20:08
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Ingen som har testat att lägga över inspelningar på extern disk och fört över till datorn? Jag vet att det ska vara krypterat men sånt har ju gått att komma runt förut  Fast sånt kanske vi inte får tala om här?
Postad 07 december 2008 - 20:13
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Tack Mazzola!
Nu förstår jag varför försvann kanalnumer 216 från min favoritlista efter att jag kollade Stockholmslistan och sedan Göteborgslistan. Comhems service avdelning sade att muxarna är samma i hela landet.Jo, men det innebär inte att samma kanaler ligger på samma muxar. Det har jag missat, tyvär.
Edit: Det ser ut att kanalerna vid 730000 och 738000 kan ligga vid 722000, 730000 eller 738000 beroende på vilket nätnummer man har. Det finns 57 olika nätnummer, det är omöjligt för mig att att kolla alla. Grupperingen är samma, bara frekvensen skiljer från ort till ort.
hifi_fan
Postad 07 december 2008 - 20:34
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
hifi_fan - stort tack för att du jobbar så hårt på att fixa en riktig ordenlig kanallista! Någto som CH borde har gjort själva, men jag är tacksam att du gör det.
Postad 07 december 2008 - 20:43
Unregistered5a1b49f6
-
Unregistered5a1b49f6
-
Användare
-
-
120 inlägg
Hittade detta i manualen for Icorden
importexport_usb.jpg 149,31K
6 Antal nerladdningar
Finns inte med i min manual kanske inte funkar med USB då?
I dokumentet ovan står det ju att filformatet på boxen är .udf
Samma sak gjorde comhem med samsungs hårddiskinspelare så det är inte otänkbart att comhem återigen kapar bort/lurar kunder på funktionalitet.
Postad 07 december 2008 - 20:48
Unregisteredf81605d6
-
Unregisteredf81605d6
-
Användare
-
-
104 inlägg
TV i allmänhet ja, men inte HDTV! Citat från ComHem: Fyra krav för att kunna se HDTV
1) att hushållet är uppgraderat med tre hål i tv-jacket. Gör en sökning här om fastigheten du bor i är klar för HDTV. 2) att man har en HD-ready tv. 3) att man har Com Hems certifierade HD-box Humax CXHD-1000 C. 4) att man något av grundabonnemangen Digital-tv Small, Medium, Medium 8 Favoriter, Medium 8 Favoriter HD eller Large.
Stämmer inte riktigt... Sitter nämligen själv i ett "två-hål-i-väggen" hus med den gamla humax-boxen och mina HD-kanaler funkar finfint (SVT-HD, Canal + sport och film HD). Men det är väl så att comhem inte kan garantera att bilden är störningsfri på grund av de frekvenser som kanalerna ligger på om inte nätet är utbyggt. Har till och med för mig att jag läst någonstans att folk blivit nekade att köpa HD-boxen bara för att de inte bodde i ett uppgraderat hus. Men visst går det att kolla på HD-tv även om du inte har tre hål i väggen , men har du otur så kan det ju vara så att bilden blir betydligt sämre hos dig, så jag skulle nog provköra innan jag tecknade mig för ett abbonemang.
Postad 07 december 2008 - 21:17
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
2. Moving Channels 1. Select the channels you want to move and press the OK button. You can select more than one channel. 2. Press the GREEN button to move the chosen channels. The selected channel disappears from the channel list temporarily. 3. Move the cursor to the destination in the channel list and press the OK button. Note: • Move is available only for TV or radio channel lists. • The channel number is changed by using Move function.
Det där med iCord-manualen var en bra idé. I grova drag är den likadan som manualen för Comhem-varianten av HDPVR:n. Men några saker skiljer. Jag klarar inte av att göra lika snygga skärmdumpar som ni andra så jag klistrar in det ovan. Av det kan man utläsa att man genom att flytta kanalerna i TV-listan kan byta nummer på dem i iCorden. Bra om det hade gått i Comhems variant också.
Redigerat av Mange36, 07 december 2008 - 21:35.
Postad 07 december 2008 - 21:45
sheeevil
-
sheeevil
-
Användare
-
-
136 inlägg
Ja, pyssligt att ta sig dit. Men om det är CH:s s shop har du då inte avtalet med CH? Om det är med Elgiganten kan du väl gå in i vilken Elgigantenbutik som helst? Det borde gå att bara få en ny. Det hade i alla fall jag satsat på. Jobbigt när prylarna inte funkar. Man vill och orkar inte strula hur mycket som helst.
Spännande fråga det där - om jag handlat av CH eller Elgiganten. Beror på vilken fråga man ställer tydligen. Ena sekunden är det CH, andra Elgiganten...
Postad 07 december 2008 - 22:33
Unregistered1185
-
Unregistered1185
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
En första reaktion på boxen är att den rent bildmässigt fungerar som den förra HD-boxen, dvs varken bättre eller sämre.. EPG-guiden är mycket bättre på denna box, fungerar riktigt bra.. Nått som däremot är rent otroligt dåligt är räckvidden på fjärrkontrollen, sitter 2-2,5 meter från apparaten, i lätt vinkel, och boxen reagerar inte alls.. måste sitta absolut rakt framför för att den skall fungera.. sanslöst dåligt för en 5000-kronorpjäs.. Var tvungen att investera i en ir-förlängare.. Provade mitt 2GB kingstonminne (39 spänn på Elgiganten) och det fungerar utmärkt att kopiera både film och musik från boxen och musik till boxen.. Har däremot inte kunnat köra .ts filerna (film) i datorn, någon som vet hur man konverterar eller med vad man kan spela upp med?
Postad 07 december 2008 - 22:39
Unregistered7ae15c99
-
Unregistered7ae15c99
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Håll lite koll på videohelp.com. HDFabdecrypter lär snart ha en fix ute för .ts filer.
Wasgo
Redigerat av Unregistered7ae15c99, 07 december 2008 - 22:40.
Postad 07 december 2008 - 22:42
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
En första reaktion på boxen är att den rent bildmässigt fungerar som den förra HD-boxen, dvs varken bättre eller sämre.. EPG-guiden är mycket bättre på denna box, fungerar riktigt bra.. Nått som däremot är rent otroligt dåligt är räckvidden på fjärrkontrollen, sitter 2-2,5 meter från apparaten, i lätt vinkel, och boxen reagerar inte alls.. måste sitta absolut rakt framför för att den skall fungera.. sanslöst dåligt för en 5000-kronorpjäs.. Var tvungen att investera i en ir-förlängare.. Provade mitt 2GB kingstonminne (39 spänn på Elgiganten) och det fungerar utmärkt att kopiera både film och musik från boxen och musik till boxen.. Har däremot inte kunnat köra .ts filerna (film) i datorn, någon som vet hur man konverterar eller med vad man kan spela upp med?
Hur gjorde du?
Postad 07 december 2008 - 22:51
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Håll lite koll på videohelp.com. HDFabdecrypter lär snart ha en fix ute för .ts filer.
Wasgo 
Lär som i "jag tror att det kommer att ske" eller lär som i "enligt vissa källor kommer så att ske"?
Redigerat av Unregistered43614, 07 december 2008 - 23:02.
Postad 07 december 2008 - 22:56
Unregistered1185
-
Unregistered1185
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Tack Wasgo, skall hålla ögonen öppna..
Hur jag gjorde för att kopiera filer? Gå in via mediaknappen, tryck på opt+knappen, välj "Flytta", tryck på "utrustning", välj USB och kopiera...
Postad 07 december 2008 - 23:04
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Tack för all info Mazzola! Då beror dålig signalstyrka inte på "klumpen". Finns det någon poäng att ersätta Comhem-antennkabeln med en som utger sig för att vara bättre - t.ex. Real Cable eller Monster - + en galvaniskt avskiljare för att motverka brandrisken?
Någon annan i tråden påstod att signalstyrkan ökat med 10% vid byta av antennkabel. Men spelar styrkan egentligen så stor roll så länge man inte har störningar i bilden? Är det inte signalkvaliteten som är viktigast?
Tack för att ni som är insatta orkar svara på den okunniges och nyfiknes frågor! 
I högre frekvenser så kan den fallera tydligen. Som så många sagt att det funkar efter byte av denna. Vet inte om tillverkningen är ojämn eller vad det kan vara? Galvklumpen Kanske tar sista % vid problem i fastighetsnätet ?
Postad 07 december 2008 - 23:14
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Orkar inte dra fram dom gamla kablarna igen nu när äntligen alla kablar sitter där dom ska.
Men signalstyrkan var hela tiden normal (55-63 på tuner 1 om jag minns rätt) på båda frekvenserna. Kvalitén hoppade därimot mellan 0 och 100, oftast antingen just 0 eller 100.
Problemen mellan dom olika frekvenserna skiljde sig. På Discovery HD och Canal plus film HD såg det ut som på bilden (flimrande), medans dom andra 3 kanalerna snarare frös hela tiden.
När kvaliten blir 0% så vet man att det är en kass antennkabel, tror inget annat kan sänka bara en frekvens så.
Postad 07 december 2008 - 23:28
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Tack Mazzola!
Nu förstår jag varför försvann kanalnumer 216 från min favoritlista efter att jag kollade Stockholmslistan och sedan Göteborgslistan. Comhems service avdelning sade att muxarna är samma i hela landet, men några enstaka kanaler kan skilja i Stockholm. Det har jag missat, updatering kommer...
hifi_fan
Fd upc har andra frekvenser
Postad 07 december 2008 - 23:35
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Tycker bilden är klarare och krispigare. Tror dock man måste justera tv:ens inställningar, förra inställningarna var optimerad för att dölja defekterna i bilden man fick av den andra boxen. Tycker dock att bilden är bra vid bra material i den gamla Humaxen.
Postad 07 december 2008 - 23:53
Unregisterede68df972
-
Unregisterede68df972
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Spelade in en fotbollsmatch från C+ sport HD. 2 timmar. Den filen blev c:a 25 GB stor. Låter det rimligt?
Edit: För att förtydliga, det är en uppriktig fråga och ingen spydig retorisk fråga.
Redigerat av Unregisterede68df972, 08 december 2008 - 00:09.
Postad 08 december 2008 - 00:32
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Enligt specarna ska ju 320GB klara 50 timmar HD dvs 6.4GB/imme så det verkar ju inte stämma med din fil som är det dubbla. Jag vet inte hur man har räknat i specen dock, de kanske använde 720p och du något annat?
Redigerat av Unregistered43614, 08 december 2008 - 00:33.
Postad 08 december 2008 - 00:46
Unregisterede68df972
-
Unregisterede68df972
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Enligt specarna ska ju 320GB klara 50 timmar HD dvs 6.4GB/imme så det verkar ju inte stämma med din fil som är det dubbla. Jag vet inte hur man har räknat i specen dock, de kanske använde 720p och du något annat?
Nu har jag inte kvar filen så att jag kan dubbelkolla, började tänka på storleken när det tog lite väl lång tid att radera matchen. Det är möjligt att jag räknade fel. (Upptaget utrymme på hårddisken (videopartitionen är 307 GB) minskade från 9% till 1% när jag raderade matchen så jag räknade på att matchen upptog 8% av 307 GB). C+ sport HD sänder tror jag sänder i 1080i, men som du skriver - vi vet ju inte hur Com Hem har räknat.
Redigerat av Unregisterede68df972, 08 december 2008 - 00:48.
Postad 08 december 2008 - 02:52
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Bättre koll på hur mycket disken är utnyttjad får man under 'Meny'=>'Systeminställningar'=>'Media'=>'Hårddisk kontroll', där man kan se Tillgängligt/Använt i GB med en decimal.
Gjorde en testinspelning på SVT HD (=720p) och fick ca 15 min på 1.2 GB, eventuellt något lågt värde pga att de sista 3 minuterna bestod av svt24-vision (text på stillastående bakgrund - borde 'väga' mindre).
Annars gissar jag på att man beräknat på 14.5 Mbit/s ==> 6.37 GB per timme ==> ~50 timmar inspelningskapacitet.
Postad 08 december 2008 - 05:19
BMWdaniel
-
BMWdaniel
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Uhmm, fler än jag som inte kan se på TV alls just nu?
Båda tuners gick ner i botten nästan.
(05:00 började det)
EDIT: Ähh, det kom upp igen.
Blev nervös bara för att detta hände samma sak med min vän häromveckan och det höll i sig i 3 veckor (innan han fick hjälp av CH). Han har den f.d HD boxen (RIP).
Har aldrig haft avbrott med CH förut, så trodde det var boxen =)) (eftersom den är ny blir man rädd såklart)
Natti!
Redigerat av BMWdaniel, 08 december 2008 - 05:27.
Postad 08 december 2008 - 08:09
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Annars gissar jag på att man beräknat på 14.5 Mbit/s ==> 6.37 GB per timme ==> ~50 timmar inspelningskapacitet.
Finns det någon här som planerar att byta ut hårddisken mot en större?
Postad 08 december 2008 - 08:09
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
I går började TV7, TV4 Guld och TV4 Komedi frysa och krackelera. Bilden delades upp i strimlor som flyttades åt olika håll (bandning?). När jag lyfte galvklumpen på den medföljande antennkabeln från Comhem blev bilden bättre. Jag skaffade en ny kabel + en Hama galvanisk avskiljare och satte dit = bilden utan störningar (nästan).
En fråga till er som vet, visst är det så att den galvaniska avskiljaren ska sitta närmast vägg-antennuttaget, i praktiken i uttaget?
Stort tack för att ni kunniga svarar på alla frågor från oss okunniga!
En annan sak. Jag kopplade in en komponentkabel och prövade byta bildupplösning med V-Format. Det gick inte. TV:n ska klara 576i via komponent. Alltså är det något annat än TV:ns begränsningar som gör att bildupplösningsbyten inte fungerar.
Postad 08 december 2008 - 08:25
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Har precis installerat min nya box köpt från Allradio. Inga rabatter fanns om man bara har TV Small o Canal Plus Film... Nytt kort behövdes till, Allradio fixade det.
12 mån Canal+ Total ger 300-400kr rabatt men inte enbart Film. Fyra krav för att kunna se HDTV 1) att hushållet är uppgraderat med tre hål i tv-jacket. Gör en sökning här om fastigheten du bor i är klar för HDTV. 2) att man har en HD-ready tv. 3) att man har Com Hems certifierade HD-box Humax CXHD-1000 C. 4) att man något av grundabonnemangen Digital-tv Small, Medium, Medium 8 Favoriter, Medium 8 Favoriter HD eller Large.
Stämmer inte riktigt... Sitter nämligen själv i ett "två-hål-i-väggen" hus med den gamla humax-boxen och mina HD-kanaler funkar finfint (SVT-HD, Canal + sport och film HD). Men det är väl så att comhem inte kan garantera att bilden är störningsfri på grund av de frekvenser som kanalerna ligger på om inte nätet är utbyggt. Har till och med för mig att jag läst någonstans att folk blivit nekade att köpa HD-boxen bara för att de inte bodde i ett uppgraderat hus.
Men visst går det att kolla på HD-tv även om du inte har tre hål i väggen , men har du otur så kan det ju vara så att bilden blir betydligt sämre hos dig, så jag skulle nog provköra innan jag tecknade mig för ett abbonemang.
Jag läste om "tre hål i väggen" för ett år sedan och har sedan dess följt allt som skrivits om nya PVR. Direkt den släpptes beställde jag boxen och den ska komma om ett par dagar. Några timmar efter jag beställde boxen gick jag in och klickade runt på ComHems hemsida men upptäcker då att min adress inte kan ta emot HD-sändning! Ringer direkt ComHems kundtjänst som trodde att de bara inte hade hunnit uppdatera sitt system för om det fanns ett bredbandsuttag så skulle fastigheten vara uppgraderad, punkt. Kollar igen ett par dagar senare men ser ingen skillnad på hemsidan. Ringer igen och frågar om de kunde bekräfta men då får jag beskedet att jag ska kontakta min hyresvärd AB Bostaden i Umeå. Sagt och gjort, ringer den som är ansvarig för TV och Internet och förvirringen hos honom och mej blir total. Bostaden har nämligen själva monterat antennuttagen och kör själva bredband genom det "tredje hålet". Huruvida ComHem kan använda det eller vad som behövs för en uppgradering hade han ingen aning om. Han skulle ringa en antennfirma som skulle få komma hem till mej och reda ut vad jag har och vad jag kan få... Så jäkla surt om det visar sig att jag nu inte kan få in HD-TV
Postad 08 december 2008 - 09:44
Schonas
-
Schonas
-
Användare
-
-
149 inlägg
Uhmm, fler än jag som inte kan se på TV alls just nu? Båda tuners gick ner i botten nästan.
(05:00 började det)
EDIT: Ähh, det kom upp igen. Blev nervös bara för att detta hände samma sak med min vän häromveckan och det höll i sig i 3 veckor (innan han fick hjälp av CH). Han har den f.d HD boxen (RIP). 
Har aldrig haft avbrott med CH förut, så trodde det var boxen =)) (eftersom den är ny blir man rädd såklart)
Natti!
Även jag märkte av detta vid denna tid (bosatt i Skövde), men precis som BMWdaniel sa så hoppade det igång helt appropå. Tur att man hade lite inspelat så man slapp äta fruckost utan tv
Postad 08 december 2008 - 09:46
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
En fråga till er som vet, visst är det så att den galvaniska avskiljaren ska sitta närmast vägg-antennuttaget, i praktiken i uttaget?
Spelar i praktiken ingen roll men en stor klump på kabeln är enklast att placera vid väggkontakten. Sedan har det ju även framgått i denna tråd att nybyggda hus ska vara byggda så att stora potentialskillnader i jord ej kan uppkomma och problemet ska med andra ord inte existera där. Hur gammalt ett hus kan vara för att vara nytt i denna bemärkelse vet jag dock inte. Viktiga är att avskiljaren sitter innan antennen ansluts/delas. Samt alla avskiljare, vilket visats tidigare i tråden, dämpar signalen en aning. Som sagt, optimalt är avskiljaren i praktiken ett helt lågpassfilter som släpper igenom allt över 100 Hz men i praktiken finns det inga optimala filter. Samt varje skarv i en kabel ger stör signalen en aning, dämpar/reflekterar lite av energin. Och nej, det går inte att mäta dessa potentialskillnader med en multimeter. Energinivåerna är vanligen för små. fast man kan alltid testa, testa att hål i antennens skärm och ta på ett jordat objekt, ex.v. ett element. Känner du något? Ja då har du ett problem som bör åtgärdas. Känner du inget så är det dock inget bevis för endera. Och ja, det du känner är växelspänning så ingen risk att du "limmas" fast vid antenn/element
Postad 08 december 2008 - 09:52
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
12 mån Canal+ Total ger 300-400kr rabatt men inte enbart Film.
Jag läste om "tre hål i väggen" för ett år sedan och har sedan dess följt allt som skrivits om nya PVR. Direkt den släpptes beställde jag boxen och den ska komma om ett par dagar. Några timmar efter jag beställde boxen gick jag in och klickade runt på ComHems hemsida men upptäcker då att min adress inte kan ta emot HD-sändning! Ringer direkt ComHems kundtjänst som trodde att de bara inte hade hunnit uppdatera sitt system för om det fanns ett bredbandsuttag så skulle fastigheten vara uppgraderad, punkt. Kollar igen ett par dagar senare men ser ingen skillnad på hemsidan. Ringer igen och frågar om de kunde bekräfta men då får jag beskedet att jag ska kontakta min hyresvärd AB Bostaden i Umeå. Sagt och gjort, ringer den som är ansvarig för TV och Internet och förvirringen hos honom och mej blir total. Bostaden har nämligen själva monterat antennuttagen och kör själva bredband genom det "tredje hålet". Huruvida ComHem kan använda det eller vad som behövs för en uppgradering hade han ingen aning om. Han skulle ringa en antennfirma som skulle få komma hem till mej och reda ut vad jag har och vad jag kan få... Så jäkla surt om det visar sig att jag nu inte kan få in HD-TV 
Hej, kan du se TV8 med bra bild? Då borde det funka. Endast uppgraderade nät får in den
Postad 08 december 2008 - 09:56
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Är det någon som kör HDMI in i en Onkyo receiver och vidare till bildvisare utan problem? Förra HD boxen utan HDD krånglar för många.
Postad 08 december 2008 - 09:59
Schonas
-
Schonas
-
Användare
-
-
149 inlägg
Är det någon som kör HDMI in i en Onkyo receiver och vidare till bildvisare utan problem? Förra HD boxen utan HDD krånglar för många.
Jag kör boxen genom min Onkyo 605:a utan några problem!
Postad 08 december 2008 - 10:31
Pucko996
-
Pucko996
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kör min genom en Onkyo 905, fick inte Dolby Digital ljud genom HDMI kabeln utan var tvungen att koppla in den optiska oxå, annars inga problem. (hade samma problem med min Apple TV dock ej med min PS3a....)
Postad 08 december 2008 - 10:55
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Spelar i praktiken ingen roll men en stor klump på kabeln är enklast att placera vid väggkontakten. Sedan har det ju även framgått i denna tråd att nybyggda hus ska vara byggda så att stora potentialskillnader i jord ej kan uppkomma och problemet ska med andra ord inte existera där. Hur gammalt ett hus kan vara för att vara nytt i denna bemärkelse vet jag dock inte.
Stort tack för utförligt svar! Vårt hus är byggt på 40-talet, men elen i sin helhet (inklusive skåp) byttes för ca sju år sedan. Då borde man kanske vara på säkra sidan även utan avskiljare. Fast eftersom avskiljaren bara kapar ca 2% av signalstyrkan kan man i och för sig ändå låta den sitta. Jag har en Hama-variant sitter direkt i antennuttaget i väggen. Den sticker ut en del så kanske får jag skaffa en sådan med en lite sladdsnutt på.
Postad 08 december 2008 - 11:51
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Formaterade mitt USB minne till NTFS men då kunde inte boxen hitta minnet. Har någon annan fått boxen o läsa NTFS-formaterad USB?
Postad 08 december 2008 - 11:59
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Stort tack för utförligt svar!
Vårt hus är byggt på 40-talet, men elen i sin helhet (inklusive skåp) byttes för ca sju år sedan. Då borde man kanske vara på säkra sidan även utan avskiljare. Fast eftersom avskiljaren bara kapar ca 2% av signalstyrkan kan man i och för sig ändå låta den sitta. Jag har en Hama-variant sitter direkt i antennuttaget i väggen. Den sticker ut en del så kanske får jag skaffa en sådan med en lite sladdsnutt på.
Fast det ger inte automatiskt att antennen är anpassad. Ja, jag vet inte riktigt hur/vad som görs/krävs. problemet kan mycket väl finnas kvar. Formaterade mitt USB minne till NTFS men då kunde inte boxen hitta minnet. Har någon annan fått boxen o läsa NTFS-formaterad USB?
NTFS är ett propertiärt format som Microsoft äger och förvaltar och vill ha en icke oansenlig summa för en implementation i en apparat. Dvs nej, nej och åter nej. USB-minnen mår väl dessutom bäst av att, allmänt, att formateras i FAT32 utan risk för problem med rättigheter och liknande som finns i NTFS. Ed: snabb sökning på nätet ger även att problem kan uppstå när ett NTFS-minne är kopplat via USB eftersom minnet måste vara inställt på optimerad hastighet. Tas minnet då bort från datorn utan att ha klickats igenom säker borttagning finns stor risk för dataförlust. Likaså möjliga problem vid hibernate.
Redigerat av Monshi, 08 december 2008 - 12:04.
Postad 08 december 2008 - 12:07
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Jag kör boxen genom min Onkyo 605:a utan några problem!
Kör min genom en Onkyo 905, fick inte Dolby Digital ljud genom HDMI kabeln utan var tvungen att koppla in den optiska oxå, annars inga problem. (hade samma problem med min Apple TV dock ej med min PS3a....)
Tackar, skönt att höra.
Postad 08 december 2008 - 12:11
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
NTFS är ett propertiärt format som Microsoft äger och förvaltar och vill ha en icke oansenlig summa för en implementation i en apparat. Dvs nej, nej och åter nej. USB-minnen mår väl dessutom bäst av att, allmänt, att formateras i FAT32 utan risk för problem med rättigheter och liknande som finns i NTFS. Ed: snabb sökning på nätet ger även att problem kan uppstå när ett NTFS-minne är kopplat via USB eftersom minnet måste vara inställt på optimerad hastighet. Tas minnet då bort från datorn utan att ha klickats igenom säker borttagning finns stor risk för dataförlust. Likaså möjliga problem vid hibernate.
jaja, men nu var det ju så att jag skulle testa o föra över en stor fil o det går ju inte med fat32. Man får hoppas att man i framtiden ska kunna redigera filerna i boxen så att man kan ta bort reklam o dela upp de i mindre filer.
Postad 08 december 2008 - 12:19
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Fast det ger inte automatiskt att antennen är anpassad. Ja, jag vet inte riktigt hur/vad som görs/krävs. problemet kan mycket väl finnas kvar.
Kom att tänka på det närjag väl skrivit att elen är omdragen nyligen. Även antenn-/kabeltv-kablarna är helt omdragna och istallerade av en UPC-tekniker. Vet inte om detta ger något slags garantier. För säkerhetsskull kan man ju peta dit ett mantelströmfilter i väggens antennuttag.
Postad 08 december 2008 - 13:08
sto65
-
sto65
-
Användare
-
-
165 inlägg
Kom att tänka på det närjag väl skrivit att elen är omdragen nyligen. Även antenn-/kabeltv-kablarna är helt omdragna och istallerade av en UPC-tekniker. Vet inte om detta ger något slags garantier. För säkerhetsskull kan man ju peta dit ett mantelströmfilter i väggens antennuttag. 
Skall flytta till nyproduktion,behövs mantelströmfilter
Postad 08 december 2008 - 14:29
TheFox
-
TheFox
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag testade att föra över inspelad tv-sändning till USB-sticka (Kingston 4GB) i helgen. Kanske var det bara jag som inte lyckades hitta någon instruktion om detta i bruksanvisningen, men till slut lyckades jag lista ut handhavandet för egen maskin. USB-minnet "accepterades" av boxen utan någon formatering och överföringen gick fint. SD-inspelning på ca 1 timme. Filstorleken var på ca 1,5 till 2 GB och överföringen tog uppskattningsvis ca 5 minuter. Har försökt hänga med i resonemangen här på forumet, men det ska erkännas att min tekniska kompetens brister rejält när det talas om fat 16 eller 32 etc... Hade tänkt att köpa ett lite större minne för ändamålet, men efter att ha läst inläggen i forumet så har jag förstått att det inte är helt givet att det kommer fungera... Någon som kan förklara på ett pedagogiskt sätt vilka begränsningarna för USB-minne är, så att jag kan köpa rätt minne...? Tack på förhand för hjälp!
Postad 08 december 2008 - 15:29
sheeevil
-
sheeevil
-
Användare
-
-
136 inlägg
Har just konstaterat att ilgrön skärm inte finns om man tittar via scart.
Vad är knas, tror ni? HDMI ingången på min LGPG6000 tv, eller sladden? Något annat?
Postad 08 december 2008 - 15:36
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Har just konstaterat att ilgrön skärm inte finns om man tittar via scart.
Vad är knas, tror ni? HDMI ingången på min LGPG6000 tv, eller sladden? Något annat?
??
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|