Precis vad Jag sa också!Just denna ger mig en Stand By Me-känsla, fast det var jättelänge sen jag såg filmen.
[Dagens bild] Tema: Porträtt
Postad 05 August 2010 - 08:52
Postad 05 August 2010 - 09:41
Hahhaha, oj, det hade jag missat. Då är vi två om saken då...Precis vad Jag sa också!
Postad 05 August 2010 - 12:12
Akterspegel - inget jag faller för... Han ser rätt otäck ut
Haha det var meningen men barn ska kanske inte vara otäcka utan just söta så jag försöker med en ny, kritisera gärna, sitter PS5E och försöker lära mig att förbättra kort men jag behöver fler åsikter än mig själv.
Kortet under är taget med ett manuellt 135mm series E och var ganska överexponerat, mycket gulstick också hade han kaksmulor runt hela munnen!
Leo.jpg 224.66K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 August 2010 - 07:13
Tycker det du har tagit i liiiite för mycket. Dom hårda kontrasterna i ansiktet gör inte barnet rättvisa. Annars en mycket välkomponerad bild med intressant motiv och bakgrundHaha det var meningen men barn ska kanske inte vara otäcka utan just söta så jag försöker med en ny, kritisera gärna, sitter PS5E och försöker lära mig att förbättra kort men jag behöver fler åsikter än mig själv.
Kortet under är taget med ett manuellt 135mm series E och var ganska överexponerat, mycket gulstick också hade han kaksmulor runt hela munnen!
En bild som nästan är orörd från kameran.
IMGP6807.jpg 549.14K
0 Antal nerladdningar1/50 @ F8 @ 45mm @ ISO-200
Redigerat av Mikael_R, 06 August 2010 - 07:21.
Postad 07 August 2010 - 11:44
Tycker det du har tagit i liiiite för mycket. Dom hårda kontrasterna i ansiktet gör inte barnet rättvisa. Annars en mycket välkomponerad bild med intressant motiv och bakgrund
![]()
1/50 @ F8 @ 45mm @ ISO-200
Bugar och bockar!!
Ska testa att softa hans ansikte lite.
Riktigt fina bebisbilder du tar, dom är ganska bra modeller när dom är så små väl
Från en tur i skogen tidigare i somras, gör sig bäst förstorad.
Elin_konvalj.jpg 280.31K
0 Antal nerladdningar
Postad 07 August 2010 - 22:42
Nu så börjar det hända grejer! Härliga bilder med mycket känsla och väldigt fint ljus. Är det vanliga studsa i taket eller testar du nåt nytt?
Postad 08 August 2010 - 10:46
Tack you!Micke:
Nu så börjar det hända grejer! Härliga bilder med mycket känsla och väldigt fint ljus. Är det vanliga studsa i taket eller testar du nåt nytt?
Äh.....det vanliga studset i taket.
Har börjat funderat lite på effekten av ljuskäglan man ser i ögonen. Det är ju inte alltid man vill eller kan studsa blixten bakåt eller åt sidan, beroende på hur man vill ha skuggorna. Jag kör ju på M och blixten på TTL, och då följer blixten med i brännvidden. 45mm på objektivet så zoomar blixten till 48mm, då blir ljuskäglan i taket ganska kompakt och skarp. Detta speglas i ögonen. Provade att ställa blixten i vidvinkel lägen för att få en stor spridning, men då vart ögonen typ dimmiga istället.
Hur "vill man" göra egentligen. Vill man ha en tydlig reflex eller ingen alls?
Det verkar också som att barns ögon gör reflexen tydligare, har provat på Adam och det blir JÄTTE reflexer som drar ganska mycket uppmärksamhet i bilden. Är det kanske Softbox man ska ha till barn?
Skulle vara kul om ni med porträtt intresse kunde reklektera. Hur gör ni?
Redigerat av Mikael_R, 08 August 2010 - 10:49.
Postad 08 August 2010 - 11:07
Det kan väl kanske vara så att storleken på ljuskällan (vägg eller tak) i förhållande till storlek på motivets öga avgör hur stor "catchlighten" uppfattas.
Postad 08 August 2010 - 13:28
Jo det har du rätt i. Det blir ju nästan alltid olika resultat beroende på rum-faktorn!Det kan väl kanske vara så att storleken på ljuskällan (vägg eller tak) i förhållande till storlek på motivets öga avgör hur stor "catchlighten" uppfattas.
Men bebis ögonen är svåra på nåt vis tycker jag
Kan bero på att dom är lite färglösa och väldigt blanka nu i början......
Postad 08 August 2010 - 20:50
IMG_3834.jpg 186.5K
0 Antal nerladdningar
Postad 08 August 2010 - 21:06
IMGP6861.jpg 479.67K
0 Antal nerladdningar
Postad 08 August 2010 - 21:53
Postad 09 August 2010 - 06:19
IMG_3476.jpg 118.66K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 August 2010 - 07:10
SjälvklartVaddå - Up The Irons - Steve Harris är väl söt som en barnrumpa?
Vill ha mer sådana här reklamkampanjer i Sverige
_IGP7536.jpg 298.42K
0 Antal nerladdningarPentax K200D+DA16-45
Postad 09 August 2010 - 15:46
Ganska gammal men efter lite behandling blev den ännu bättre ... tycker jag ...
Selma_20080608_092.jpg 144.61K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 August 2010 - 18:34
DSC_3318.jpg 157.95K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 August 2010 - 18:38
Postad 09 August 2010 - 19:53
Gillade ögat notimetochill, snyggt med det rena vita. Om man ska påpeka på något
, så hade jag gärna sett att den delen av ansiktet under ögat inte hade varit så utfrätt utan like ovan ögat, men riktigt snyggt
okej förstår
Postad 09 August 2010 - 20:01
okej förstår
den delen under ögat försvinner med vita färgen dock så ser huden väldigt bra ovanför
Snyggt! Liknar lite en "high-key"effekt som jag själv försökte mig på för ett år sedan, hade dock velat haft större skärpedjup men vädret (ljuset) tillät inte det tyvärr

(Ingen efterbehandling, överexponerad JPEG, inget riktig High-key men ändån...)
Redigerat av Ponisch, 09 August 2010 - 20:02.
Postad 09 August 2010 - 20:30
Gillade ögat notimetochill, snyggt med det rena vita. Om man ska påpeka på något
, så hade jag gärna sett att den delen av ansiktet under ögat inte hade varit så utfrätt utan like ovan ögat, men riktigt snyggt
+1
Jag stör mig dock litegrann på en annan grej. Skulle nog personligen valt att ha lite luft mellan ögonvrån och bildens vänstra kant och kanske beskurit precis vid näsroten.
Annars är den bilden ju bara för läcker - tipptopp.
Postad 09 August 2010 - 20:34
+1
Jag stör mig dock litegrann på en annan grej. Skulle nog personligen valt att ha lite luft mellan ögonvrån och bildens vänstra kant och kanske beskurit precis vid näsroten.
Annars är den bilden ju bara för läcker - tipptopp.
tack
Hemsidan
Postad 10 August 2010 - 06:21
DSC_3293.jpg 257.37K
0 Antal nerladdningar
Postad 10 August 2010 - 10:23
Släpp tröjan busfrö, jag försöker ta en bild!
Vilken underbar bild! Perfekt fångat ögonblick och gör sig kanonbra i svart/vitt. Superhärlig!
Postad 10 August 2010 - 17:22
+1 på den! Mycket trevlig bild, rolig den senaste också med hand perspektivet.Vilken underbar bild! Perfekt fångat ögonblick och gör sig kanonbra i svart/vitt. Superhärlig!
Postad 10 August 2010 - 19:02
Tack för kommentarerna alla!
Postad 10 August 2010 - 21:51
kinjon: Fin bild, gillar färgerna och oskärpan. Tycker oftast att du får till ögon med bra lyster i, är det något du efterbehandlar? Tycker att det stora gula i ansiktet tar lite för mycket fokus, utan det hade det varit perfekt imo
Postad 10 August 2010 - 22:49
Overhard: De två senaste bilderna är väldigt bra! Dina bilder gör sig bra i svartvit och du är riktigt bra på att fånga sådana där ögonblicksbilder
![]()
kinjon: Fin bild, gillar färgerna och oskärpan. Tycker oftast att du får till ögon med bra lyster i, är det något du efterbehandlar? Tycker att det stora gula i ansiktet tar lite för mycket fokus, utan det hade det varit perfekt imo
Tack
Ja den är efterbehandlad med kurvor samt hue/saturation för att dra upp färgerna något i CS4. Gör dock inget speciellt med ögonen. Kanske kan slänga upp en liten guide hur jag har gjort i efterbehandlingstråden senare
Det stora gula är faktiskt ett maskrosblad som jag tog bort innan jag tog nästa bild. Det stör mig också, men det blir alldeles för meckigt för att försöka ta bort det i photoshop. Tog fler bilder vid samma tillfälle ur lite olika vinklar, dessa kommer upp imorgon när jag får posta bild igen
Postad 11 August 2010 - 11:47
_IGP8336.jpg 268.56K
0 Antal nerladdningarPentax K200D + DA40 [email protected]
Postad 11 August 2010 - 19:46
DSC_3302.jpg 240.67K
0 Antal nerladdningarPS. Kinjon: Den var jättebra den med, samt att det gula är borta. Fin bild!
Redigerat av overhard, 11 August 2010 - 19:49.
Postad 11 August 2010 - 21:12
Den är riktigt bra Kinjon!Lite kluven, men jag gillar nog den här bättre faktiskt...
Jätte fin bild, och motivet uppväger felfokuset ändåLillan: lite felfokuserad då hon var vänd åt andra hållet medan jag fokuserade på hennes hår, ropade på henne, hon vänder sig om och, klick.
Postad 11 August 2010 - 22:22
Me like.Eftersom jag redan förpestat dagens bild idag så kommer här ett porträtt
Underbart fin bild.I kontrast till Dreadlocks bild..... men lika söta ansikten
Försökte mig på något liknande för något/några år sedan men det blev inte i närheten så bra som denna.
En på min underbart vackra dotter som busar med min underbart vackra fru...
Dina bilder är alltid underbara att se. Gillar verkligen dina svartvita bilder.Inte konstigt att man alltid har fingeravtryck på objektivet när det är nån som jämt ska pilla på allt...
Riktigt vackert, gillar perspektivet.En till från samma "session" som bilden ovan.
Lite kluven, men jag gillar nog den här bättre faktiskt...
Min systerson retandes 3dm framför kameran ...
Han är charmig!
20100807_083.jpg 193.77K
0 Antal nerladdningar
Postad 11 August 2010 - 23:30
Jätte frän bild juMin systerson retandes 3dm framför kameran ...
Han är charmig!
Postad 12 August 2010 - 06:30
Postad 12 August 2010 - 08:28
kinjon: Det ser ut som du dragit i spakarna lite för mycket. Försök hålla ner mättnad och kontraster för en mer naturlig och för modellen fördelaktig redigering. Tänk också på att inte skärpa porträtt foton så mycket. Det är inte så snyggt när man kan räkna porerna i ansiktet. Vilket program använder du när du redigerar? LR3? Capture One?
Vad gäller fotograferingen skulle "jag" inte haft ljuset bakom modellen vid detta tillfälle. Du får stora utfräta partier i ansiktet som inte är fördelaktigt. Kanske skulle du även valt att ha lite mer förgrund nu när du valt att ha det. Jag gissar att du blivit inspirerad av Bert Stephani när du tog detta kort :-) [.
Keep going strong. Jag tycker att det är en bra bild men redigera den på ett mer naturligt sätt så lovar jag att du har ett mycket bättre fotografi.
Postad 12 August 2010 - 13:36
OBS HÅRD KRITIK! LÄS BARA OM DU KLARAR AV ATT TA KONSTRUKTIV KRITIK!
kinjon: Det ser ut som du dragit i spakarna lite för mycket. Försök hålla ner mättnad och kontraster för en mer naturlig och för modellen fördelaktig redigering. Tänk också på att inte skärpa porträtt foton så mycket. Det är inte så snyggt när man kan räkna porerna i ansiktet. Vilket program använder du när du redigerar? LR3? Capture One?
Vad gäller fotograferingen skulle "jag" inte haft ljuset bakom modellen vid detta tillfälle. Du får stora utfräta partier i ansiktet som inte är fördelaktigt. Kanske skulle du även valt att ha lite mer förgrund nu när du valt att ha det. Jag gissar att du blivit inspirerad av Bert Stephani när du tog detta kort :-) [.
Keep going strong. Jag tycker att det är en bra bild men redigera den på ett mer naturligt sätt så lovar jag att du har ett mycket bättre fotografi.
TACK!! Detta uppskattas verkligen!
Om vi nu talar om den senaste bilden så stämmer det att jag har dragit upp färgerna en del. I övrigt är det en s-kruva och lite uppvärmning av färgerna i ACR. Jag gillar porträtt med kontrast, därav den redigeringen. Skärpningen kommer från förminskningen, förvisso använde jag "bicubic sharper", men ingen annan skärpning är pålagd. Men du har rätt, motivet skulle vinna på mindre skärpa.
Om du är intresserad av att prova på redigeringen själv kan du få RAWen
Angående själva "ljussättningen" så blev det som det blev. Jag och tjejen hade ca en kvart att slå ihjäl medan vi väntade på bussen, hon hade mörkgrönt på sig så jag bad henne att lägga sig i gräset och så började jag knäppa loss. Solen står relativt lågt och det var ett bostadsområde, så bakgrunden hade blivit väldigt trist om vi hade vridit och vänt på oss. I den perfekta av världar hade jag haft någon sorts diffusor med mig för att lugna ner ljuset lite och varit på en bättre plats, men men
Kul att du gillar bilden i övrigt!
Återigen tack för detta. Uppskattas ENORMT!
Postad 12 August 2010 - 20:11
Skicka till [email protected] så lägger jag upp den här.
Jag tycker ofta att bilderna känns överskärpta när man lägger upp dem på flicker av ngn anledning?
Postad 12 August 2010 - 20:11
Jag tycker ofta att bilderna känns överskärpta när man lägger upp dem på flicker av ngn anledning?
Postad 12 August 2010 - 21:02
Gärna!
U got mail! (24 MB raw, hoppas det funkar)
Ja, jag har också märkt att de skärper bilderna en del där. Funkar på vissa motiv, andra inte.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
640 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?