Så ville du testa dom på ett par sl3 framöver
Det löser vi
Dock håller jag på att bygga baslåda/baslådor nu, och risken finns att jag kommer tröttna på dem redan innan jag hunnit spela in dem om jag ska provlyssna dina krutburkar
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
19 relaterade trådar
Postad 04 August 2010 - 12:33
Det löser vi Dock håller jag på att bygga baslåda/baslådor nu, och risken finns att jag kommer tröttna på dem redan innan jag hunnit spela in dem om jag ska provlyssna dina krutburkar Postad 04 August 2010 - 20:00
Mitt XPA-5 är knäpptyst. Postad 05 August 2010 - 21:19
Jag har min Onkyo 5007 som vi kan köra som försteg, så det löser vi. Subbarna dundrar allt på här kan få blommor på fönsterbrädena att dansa med om jag så känner för det. Men skall bli väldigt skoj att få testa dom i ett lite större rum någon dag, som det är nu kan jag bara placera dom på ett ställe. Det är ju knappast optimalt när man skall ställa in subbar Film är klart roligast, iom att vare sig frontarna eller subbarna får något andrum i detta pyttepytte rum. Postad 06 August 2010 - 16:26
Hej
År sugen på XPA-5 eller UPA -5 ev UPA-2 också Är det någon som är på G att sälja? Är inresserad isåfall Skicka ett pm så hörs vi. Mvh Andy Redigerat av Andy1, 06 August 2010 - 16:39. Postad 09 August 2010 - 09:28
Har nu fått ett mail med följande text:
Hello, We are expecting our shipment of XPA-2’s in early next week. Please call in with your payment information to complete your order. Thank you, Det närmar sig !!! Men, då borde det ju räcka med att uppge vill vilket land: Sweden och sedan adress + kortnummer och cvc nummer och mail'a tillbaka så ska det vara klart sen va. jag frågade om jag kunde bara svara på mail'et men har inte fått något svar än. Jag är jätte dåliga på detta, brukar inte beställa saker från utlandet och är rädd att det ska bli fel, är så att säga "Uber Noob" på detta... Edit: sedan så (om jag fattat saken rätt) så kommer Fedex att höra av sig till mig och informera om hur mycket pengar dom ska ha för tull + frakt hem till mig... ?! mvh// mycket tacksam David Postad 09 August 2010 - 09:34
Edit: sedan så (om jag fattat saken rätt) så kommer Fedex att höra av sig till mig och informera om hur mycket pengar dom ska ha för tull + frakt hem till mig... ?!
Frakten hem till dig är redan inräknat i priset så där blir det inget extra, så fort du ser att ditt paket är i Paris så ringer du FedEx sverige och anger kollinr så betalar du med kort rätt över telefonen. Annars finns det risk att paketet stannar upp på Arlanda ett par dar extra. Postad 09 August 2010 - 09:48
ok,, så jag gör bäst i att hålla koll på paketet, (dagligen ?!) och när paketet är i paris så ringer till Fedex och uppger det Kolli ID som jag får från Emotiva beställningen (Hur får man den, direkt via Mail eller på något annat sätt ?!)
och sedan så betalar med kortet via Telefon. Ok, så efter att jag betalat så fortsätter paketet direkt och kommer hem till dörren, eller landar den på posten ?! Postad 09 August 2010 - 09:50
Kolli ID får du från Emotiva i mail ja, sen kommer paketet hem till dörren. Mycket smidigt, dock så måste någon vara hemma och kvittera paketet. Postad 09 August 2010 - 10:06
mm, det jag va rädd för, kan man säga vilken dag man vill att det ska komma hem till en och ca vilken tid ?! Postad 09 August 2010 - 10:07 Nej, därför jag bad dom ändra leveransen till mitt jobb istället för hem när jag betalade tull. Postad 09 August 2010 - 11:37
När jag köpt annat från staterna och inte kunnat vara hemma för att kvittera så har jag fått hämta ut dem på Posten Företagspaket istället. Det lär vara olika beroende på företag men istället för att vänta på svar som kan dröja kan du plocka upp telefonen och ringa (FedEx i det här fallet) och få svar direkt.
Den funktionen glöms ofta bort i dessa dagar av forumshäckande. Glöm inte av att posta svaret här för framtida slöhäckar som inte orkar ringa. Postad 11 August 2010 - 07:41
Jag har börjat bli lite sugen på de här, men jag känner mig vilsen i slutstegsdjungeln.
Hur mycket har ni som har köpt fått betala totalt i slutändan inkl. frakt, tull, moms och allt? Funkar den gamla regeln med 10 x dollarpriset någorlunda fortfarande? Jag har ett par Focal Chorus 836V som frontar och en tillhörande center, CC 800. De är ganska lättdrivna, med en känslighet på 92dB för frontarna och 91dB för centern. Effekttåligheten är specad till max 300W för frontarna och max 200W för centern, och nominell impedans är 8 ohm. Vad jag klurar på är om jag bör titta på XPA-2 eller XPA-3 i första hand? Skulle jag öht bli något betjänt av att gå upp ända till XPA-1, med tanke på att högtalarna kanske går sönder innan den ens har börjat visa vad den kan? Nu är den inte förstavalet ändå, men bra att ha kartlagt lite. Som det är nu drivs allt av en Pioneer SC-LX71. Inte för att jag hittar något fel i ljudet som det är, men man vet ju sällan vad man saknar förrän man hör det... Postad 11 August 2010 - 07:54
Allt det du frågar om står i tråden; leveranstid, fraktkostnad, tullkostnad osv. Det enda du gör är multiplicerar dollarn med aktuell kurs. Själv har jag 88dB frontar och köpte ett XPA-3, kan inte se mig behöva ett XPA-2 öht. Postad 11 August 2010 - 08:03
Jovisst, men tråden är ändå 41 sidor lång. Jag plöjde igenom de sista 5 sidorna ungefär, men diskussionerna är lite spridda. Multiplicera dollarn med aktuell kurs tar ju ingen som helst höjd för frakt, tull och moms. Vad fick du betala totalt? Vad som slog mig också är att det bara skiljer cirka 4 kg mellan XPA-3 och XPA-5, trots att effekten per kanal är specad till samma. Jag får inte riktigt ihop det. Det borde väl vara stegen som väger?
Låter fint det Postad 11 August 2010 - 08:05
Jag har 91 dB-frontar och XPA-2 är onödigt starkt för mig. Jag använder ungefär 1/7 av kraften (cirka 40-50 W). Får knappt en enda av de sju lysdioderna att lysa upp. Men en viss headroom behöver man i och för sig. Jag rekommenderar en 100-125W till dina frontar.
Postad 11 August 2010 - 08:10
Det beror på att trafon är lika stor i båda. Och chasit. Det som skiljer är att XPA-5 har ett par kretskort till, typ... Det är av denna anledning som man inte rekommenderar XPA-5 till enbart stereolyssnande, vissa har bränt sina kretskort p.g.a. att trafon levererar mer ström än korten klarar av om man låter tre kanaler vara oanvända. PS) För stereolyssning med kvalitet rekommenderar jag två st. UPA-1. Postad 11 August 2010 - 08:30
6600kr kostade själva steget med frakt nu i alla fall (XPA-2 beställde när den va lite pris sänkt), väntar med spänning på vad tull m.m. går på...
Redigerat av DVD-ai, 11 August 2010 - 08:31. Postad 11 August 2010 - 08:36
Men detta stämmer ju inte... XPA-3 har du 850VA och XPA-5 1200VA... kanske effektivitteten på trafon i XPA-3 är otroligt dålig och således inte kan frambringa mer än 850VA trots sin storlek. Enda förklaringen om det nu skulle vara just trafon och så att den är lika stor rent fysiskt. Postad 11 August 2010 - 08:37
2 x UPA-1 > XPA-2 ? Priset är ungefär detsamma.
Tack för reality-checken!
Summan av detta är att regeln dollarpris x 10 fortfarande är en ganska bra indikator Cirka 8500 för ett XPA-2 är inte illa alls, och ännu billigare blir det med ett XPA-3. Nu köpte du på rean iofs. Redigerat av Sigma78, 11 August 2010 - 08:41. Postad 11 August 2010 - 08:40
bra, då stämmer det säkert bra med dom 8500kr jag räknat med, jag lade undan 10000kr för att vara helt 100. ser ut som att det blir pengar "över" alltså.... Undra vad jag ska bränna dom på.. ?! Tror det blir att fortsätta spara dom och köpa vandringskängor och 80-90liter bärram till nästa sommar. nuvarande utrustning är helt slut... Postad 11 August 2010 - 08:48
För mina två UPA-1 monoblock som tillsammans vägde 31.8 kg fick jag betala $ 778.64. Då var där avdraget 10% rabatt på båda monoblocken i och med deras rea/utförsäljning. Frakten låg på $ 186.64. Detta betalades direkt till Emotiva via PayPal/Banköverföring. Nu väger ju XPA-2/3 lite mer än dessa så frakten bör väl stiga en aning. Tog ungefär fem dagar för slutstegen tills de var vid min dörr, ringde upp FedEx för att kontrollera så att mobilnumret stämde etc, vilket det inte gjorde. Så dubbelkolla det när paketen skickas. Sen fick jag ett SMS där jag blev ombedd att ringa FedEx kundtjänst för att betala tull och moms, vilket i mitt fall landade på 1931 kr. Så totalt sett betalade jag ungefär 5780kr för frakt och slutsteg med 10% rabatt plus 1931kr tull och moms, alltså 7711 kr för att få hem det till dörren. Köper du ett XPA-3 för $ 599 så bör det bli exakt samma summa för dig med, däremot ett XPA-2 är ju $ 200 dyrare, blir väl runt 9000. Du kan ju även fundera på tre stycken UPA-1, de bör vara snäppet vassare i tvåkanalslyssning än ett XPA-3. Samt ganska likvärdiga med XPA-2. Folk på Emotiva forumet som har testat både XPA-2 och UPA-1 menar på att de låter i princip likadant och kraft finns så det räcker och blir över. Dock är XPA-2 lite mer "framåt", en aning mer tryck i basen, men inte lika avslappnad spelstil. Lite mer pang på rödbetan så att säga Lycka till Nu hann ju alla före haha! Redigerat av Unregistered46986fd8, 11 August 2010 - 08:49. Postad 11 August 2010 - 08:54
Tackar!
Tre UPA-1 tror jag inte att det blir, jag försöker ändå hålla nere antalet burkar och storleken lite grand. Lutar mer åt att siktet bör ställas på XPA-3 och att XPA-2 bara är onödigt kraftfullt för min setup. Postad 11 August 2010 - 08:59
Vettigt!!! Kör på det! Postad 11 August 2010 - 09:02
Tycker jag låter vettigt, då får du även matchande klang på centern som frontarna, och sparar några tusingar. Postad 11 August 2010 - 09:06
Jag hävdar att med 91dB/okt känslighet på högtalarna (vid vilken nomiinell impedans ?!) så är det absolut inte att överdimmensionera med 300/500W 8/4 ohm. 91dB@1w 94dB@2w 97dB@4w 100dB@8w 103dB@16w 106dB@32w 109dB@64w 112dB@128w 115dB@256w 118dB@512w Ser ju minst sagt imponerande ut, men Om vi sedan räknar in lyssningsavstånd så ser saken helt annorlunda ut. Med dubbla avståndet så mindskar ljudtrycket 6dB ! Alltså sitter du så nära som bara 2m från högtalarna ser det i stället ut så här 85dB@1w 88dB@2w 91dB@4w 94dB@8w 97dB@16w 100dB@32w 103dB@64w 106dB@128w 109dB@256w 112dB@512w Detta räknat i fri rymd, ni befinner vi oss i ett rum, så lägg till 2dB på varje angivelse så blir det ganska så riktigt (om du sitter bara 2m från såklart...) (såklart med 10000 undantag på variering mellan olika rum..) Men det finns en till faktor... att angivelsen 91dB Kan vara lite i överkant... väldigt, väldigt få högtalare som har korrekta känslighetsangivelser... kan vara 90dB eller 89dB. Sedan kommer vi ju till detta igen med, om känsligheten 91dB speckad 91dB/1m/2,83v ?! eller 91dB/1m/1w ?! och i sådan fall vid vilken impedans ?! Om vi nu antar att vi faktiskt kan spela 111dB vid lyssningsposision (vi sitter bara 2m från högtalarna och har ett rum med ganska mycket kala ytor, och högtalarnas uppmätta känslighet stämmer) så kan man ju säga att 11dB är bra Tänk dock på att musik är dynamiskt, har du 20dB rest så ger detta 91dB i medel vid lyssningsposision. Men detta är dock inte hela sanningen, detta varierar ju med vad för material man spelar och hur energin är fördelad över frekvensspektrat också... Vad vill jag ha sagt, Jo... 300w är minimum för en fullgod återgivning Postad 11 August 2010 - 09:08
Blir säkert skitbra Postad 11 August 2010 - 09:12
Ok, men så det va bar att ringa upp FedEx och kontrollera att nummer m.m. stämmer, ange Kolli ID och sådär förstår jag... En till fråga, det är 100% engelska som gäller förstår jag, den är lite knacklig men det ska nog gå bra ändå, bara jag är mentalt förberedd... Postad 11 August 2010 - 09:13
Jag är inte övertygad om ditt Watt-resonemang, DVD-AI;
Dels spelar man inte så högt i normala hem (man vill ju inte ha tinnitus), och dels säger effekten inget om ljudkvaliteten. Det bästa ljud jag haft hemma hos mig NÅGONSIN är när jag lånade hem en 2 x 25 Watts Abrahamsson #3mk (single-end-förstärkare för 36000 kr). Den spöade XPA-2 i alla avseenden utom just förmågan att kunna spela högt. Men nog lät den tillräckligt högt för mina öron i.a.f. Lyssnade i mitt 16 kvm rum med Heco Celan 700 på 91 dB. Postad 11 August 2010 - 09:19
Nej, självklart är det så mycket mer till för att få en fullgod återgivning, men mycket effekt är en viktig faktor så att man inte dynamiskt begränsar musiken vid uppspelning. 25w är inte mycket och räcker med att man spelar "lite högt" så börjar man att komprimera musiken kraftigt direkt... klart att stegets andra parametrar som destruktiv disst (sådan som bara låter dålig, bör naturligtvis vara så låg som möjligt) och annan typ av karaktäristisk disst (disst som i slutänden resulterar i olika "karaktär") spelar mycket stor roll. Jag vill ha så lite av all disst som möjligt men så mycket effekt som möjligt, sammanfattningsvis. Vill låta högtalarna helt och hållet styra karaktären. (Ja.. i alla fall i så stor mån som möjligt, vi ska se hur det blir...) Med det jag skrev inte påstått att du hade fel i ditt sätt att se på saken, snarare tvärt om, du kan spela ganska så högt med XPA-2 steget (under dom förutsättningar som jag rabblade upp) och kanske högre än du någonsin vill spela. Men det förändrar dock inte att man dynamiskt kan vilja ha mycket, mycket mer än så. till film, som kan ha crest på >40dB så är det mycket bra med effekt ! aja, släpp detta nu, vi fortsätter dom intressanta köpdiskussionerna i stället Edit: det enda som Effekten säger om ljudkvaliteten är det att om man överskrider stegets kapacitet så disstar den mycket kraftigt och dessutom dynamikomprimerar, och det är mycket påverkande på ljudkvaliteten Redigerat av DVD-ai, 11 August 2010 - 09:21. Postad 11 August 2010 - 09:46
Ja precis, numret är 0200 252 252. Det är den svenska kundtjänsten så ingen engelska behövs Postad 11 August 2010 - 09:53
Spännande detta, sättet att mäta känslighet är alltså inte standardiserat (heller...). Känsligheten på mina högtalare är angivet med 2,83V / 1m. Vid vilken impedans är inte angivet. Mitt lyssningsavstånd är cirka 4 meter, och grannarnas lyssningsavstånd är nog 5-6 meter :-P Postad 11 August 2010 - 09:59
ok, fan va bra ! ska ringa idag
Jo, det finns "standarder" att det är på 1m avstånd, och antingen anger dom i 1W eller 2,83v. och sedan så får man utgå från den nominella impedansen. spänningskänsligheten kan variera med en faktor 10 beroende på impedansgången. Alltså, vid 50Hz så kanske dina högtalare har en pik på 30ohm, där så är spänningskänsligheten avsevärt högre än vid 300Hz där dom kanske ligger på 8ohm. Detta för att få en frekvensrespons som är rak. Det stora problemet är att mätandet inte sker med exakt samma utrustning och att just mäta absolut ljudtryck är inte lätt med perfekt precision faktiskt, kan skilja många dB mellan olika mätare trots att dom är dyra och fina... Postad 12 August 2010 - 03:48
Paketet skickat Aug10, allt klart med Fedex och väntar bara på att den ska komma till min dörr, borde bli på måndag sa dom på fedex
Postad 12 August 2010 - 08:45
Det blir en låång dryg helg för dig mao Semester nästa vecka kanske? Postad 12 August 2010 - 10:45
Nej, inte det heller, semester denna vecka...
väfla dålig timing, kunde jag inte fått paketet denna vecka i stället.... Postad 12 August 2010 - 12:32
Hur ofta, mellan tummen och pekfingret, brukar Emotiva ha dessa reor jag har kunnat läsa om i tråden?
Postad 12 August 2010 - 13:07
Det kan vara bra med en burk i stället för tre, men se till att du har plats för den XPA burkarna är stora, UPA-1/2 är mindre till storleken och därmed lättare att placera. Postad 12 August 2010 - 13:09
De har en emofest om 24 dagar med en stor nedräknare på förstasidan. Det kanske kommer något i samband med den? Postad 12 August 2010 - 13:24
Det låter ju faktiskt inte alls osannolikt. Får se till att hålla ögonen öppna. Postad 13 August 2010 - 07:55
Läsvärd artikel om hur många Watt man behöver:
http://stereos.about.../a/amppower.htm Amplifier power, measured in watts, can be a confusing subject and is commonly misunderstood. A common misconception is that wattage has a direct correlation to loudness or volume. Some believe that doubling the power output will result in a maximum volume that is twice as loud. In fact, power has little to do with loudness. Power output is relevant to two main issues: 1.Speaker efficiency 2.The ability of the amplifier to handle musical peaks Speaker Efficiency Speaker efficiency, also known as speaker sensitivity, is a measure of the speaker's output, measured in decibels, with a specified amount of amplifier power. For example, speaker efficiency is often measured with a microphone (connected to a sound level meter) placed one meter from the speaker . One watt of power is delivered to the speaker and the level meter measures the volume in decibels. The output level results in a measure of efficiency. Speakers range in efficiency or sensitivity from about 85dB (very inefficient) up to 105dB (very efficient). As a comparison, a speaker with 85 dB efficiency rating will take twice the amplifier power to reach to same volume as a speaker with 88 dB efficiency. Similarly, a speaker with a 88 dB efficiency rating will require ten times more power than a speaker with a 98 dB efficiency rating to play at the same level. If you're starting with a 100 watt/channel receiver, you would need 1000 watts (!) of power output to double the perceived volume level. Dynamic Range Music is dynamic in nature. It is constantly changing in volume level and frequency. The best way to understand music's dynamic nature is to listen to live acoustic (un-amplified) music. An orchestra, for example, has a wide range of volume levels, from very quiet passages, to loud crescendos and some in-between quiet and loud. The range in volume level is known as dynamic range, the difference between the softest and loudest passages. When the same music is reproduced through an audio system, the system should reproduce the same range in loudness. When played back at an average volume level, the soft and medium passages in the music would require minimal power. If the receiver had 100 watts of power per channel, the soft and medium passages would require roughly 10-15 watts of power. However, the crescendos in the music would require more significantly more power for short periods of time, perhaps as much as 80 watts. A cymbal crash is another good example. Although it is a short term event, the cymbal crash demands lots of power for a short period of time. The ability of the receiver to deliver bursts of power for a short time is important for accurate sound reproduction. Although the receiver may only use a small portion of its maximum output most of the time, it must have the 'headroom' to deliver large amounts of power for short periods of time. Det verkar alltså som de flesta klarar sig med en förstärkare som har ärliga 100 W per kanal. Redigerat av Audiovector, 13 August 2010 - 07:54. Postad 13 August 2010 - 08:36
Jag har lyckats få tag på en bild ifrån tillställningen!!
emofest.jpg 46.88K
2 Antal nerladdningarPostad 13 August 2010 - 08:49
Hehe jag tänker samma sak varje gång jag läser Emo-fest. Postad 13 August 2010 - 09:00
Jag läste igenom texten, och jag håller med om att det är en läsvärd artikel. Däremot är jag inte riktigt med på hur du drar den slutsatsen att just 100W skulle vara tillräckligt för de flesta? Som det står i den biten av texten jag citerade ovan spelar högtalarnas känslighet stor roll. Behovet av förstärkareffekt skiljer stort om du har högtalare med 85dB känslighet eller upp emot 100dB. Viktigt som du säger, ärliga watt. Mätt kontinuerligt och med alla kanaler i drift. Postad 13 August 2010 - 09:08
Jag tolkar det som att 100 W är ett närmevärde för en högtalare med normal känslighet, d.v.s. varken 85 eller 100 dB utan någonstans däremellan (runt 91-92 db).
Själv har jag 91 dB och en stärkare som ligger på ärliga 140W vid 8 ohm, och jag kan bara använda en bråkdel av all effekt innan öronen säger stopp. Postad 13 August 2010 - 09:16 Säger öronen stopp för att det distar och låter djävligt eller för att det är så hög spelvolym? Jag gissar att det är främst att det distar mycket mer när du kommer upp i höga volymer. Hörseln tål väldigt höga ljudvolymer sålänge man gillar musiken och det låter bra. Postad 13 August 2010 - 09:24 Okej. Då antar jag att du inte gillar ljudidealet som din anläggning presterar alternativt spelar, i dina öron, dålig musik. För annars borde du klara höga volymer ett par låtar iaf och bara känna euforin flöda. Nåväl, jag kan ha fel, men det har inte hänt än. Postad 13 August 2010 - 09:26
En gång trodde jag att jag hade fel, men det var ett misstag. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |