Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VU+ Satellitmottagare

3303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vu+ Duo (Digitalboxar) 3 9.117646 (16) Inga priser
Vu+ Solo (Digitalboxar) 2 8.333332 (2) Inga priser
Vu+ Uno (Digitalboxar) 2 7.5 (1) Inga priser
Vu+ Uno C/T (Digitalboxar) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Vu+ Ultimo (Digitalboxar) 2 6.5 (1) Inga priser
GigaBlue Quad HD 2xS2 (Digitalboxar) 1 (0) 5 280:-
Vu+ Solo2 (Digitalboxar) 3 8.999998 (18) Inga priser
Vu+ Duo2 (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo2 2xS2 (Digitalboxar) 2 8.999998 (6) Inga priser
Vu+ Zero (Digitalboxar) 4 8.333332 (2) 789:-
Vu+ Solo SE V2 2xS2 (Digitalboxar) 4 7.5 (1) Inga priser
Vu+ Solo 4K 2xS2 (Digitalboxar) 3 7.5 (1) Inga priser
Vu+ Duo 4K (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo 4K SE (Digitalboxar) 4 (0) 4 890:-
7 relaterade trådar

Postad 14 January 2011 - 17:13

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Varför kan man inte kan skala upp tv-bilden till 1080P? Det går ju fint att mata ut 1080P från tex en mkv?

Redigerat av Unregistered841d930f, 14 January 2011 - 17:14.

Postad 14 January 2011 - 17:26

femman1
  • femman1
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har idag fått mitt tredje CD-kort. Låter den bli att förstöra kortet om man använder CA-modulen istället, tro....?

Postad 14 January 2011 - 18:03

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Varför kan man inte kan skala upp tv-bilden till 1080P? Det går ju fint att mata ut 1080P från tex en mkv?

Därför att det inte finns någon uppskalningfunktion till 1080p i VU+

Att du får ut 1080p från en mkv film beror på att filmen är 1080p
Hade den varit 720p hade du antingen kunnat få ut 720p eller 1080i (vilket man inte vill )

Maveric :)

Postad 14 January 2011 - 18:04

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Måste bara skriva av mig lite

Nördarna på Pliforumet verkar vara helt bakom .. vad gäller bild och övrig utrustning

Jag har från början när Vu+ kom påtalat att autoresulution inte fungerade som den skulle
och mycket riktigt .. efter en månad fattade de bild okunniga programnissarna vad jag menade.

Sedan tog det 2 månader innan VU+ fattade samma sak och den började fungera som den skulle

Nu har jag upptäckt att VU+ är en av de satboxar som inte fungerar med vissa scalers och AVR
Den ger helt enkelt felaktig information så att uppskalning inte sker i den externa enheten
och dessutom ger den störningar och stör ut andra funktioner

Däremot så fungerar Dreambox utan problem med autoresulotion och stör inte ut andra funktioner
Detta visar på att det är något i VU+ hårdvara/drivisar som skiljer åt från Dreambox och
som inte funkar med autresulotion.

Nu när jag försöker berätta detta för Pli nördarna så fattar de inte detta heller och sedan
vill de inte att man skall ta upp problemet på deras forum för att ?

För att de inte fattar så klart ...

Ibland är förståelsen för bild och ljud en liten värld och vi som håller på med det dagligen
är nog en mycket liten skara nördar vi med.

Tidigare när du haft detta problem har jag påtalat för dig att prova att lägga fördröjning på omkopplingen av resolution, default är 1 sec , har du testat att öka till 5sec ?
Hos mig hjälpte det att öka till 5 sec.

Postad 14 January 2011 - 18:04

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Har idag fått mitt tredje CD-kort. Låter den bli att förstöra kortet om man använder CA-modulen istället, tro....?

Låter mycket märkligt att den sabbar dina CD kort

Kör du Pli och CCcam ?

Maveric

Postad 14 January 2011 - 18:07

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Tidigare när du haft detta problem har jag påtalat för dig att prova att lägga fördröjning på omkopplingen av resolution, default är 1 sec , har du testat att öka till 5sec ?
Hos mig hjälpte det att öka till 5 sec.

Håkan

Säg vad jag inte provat :)

Nej detta är ett mycket känt problem och en del sopboxar ute i världen dras med detta
Men då detta i grunden inte är en sopbox så skall det fungera
Hade bara VU+ varit lite duktigare på att göra sin egen kod och inte levt på dreambox
hade det funkat bra. Som sagt är det inget problem med dreambox.

Har du inte en uppskalningsfunktion i din AVR ?

Maveric ;)

Postad 14 January 2011 - 18:09

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Idag så fick jag min CA-modul att fungera. Inknappning av serienummer hos CDs kundtjänst, sedan en en stund på Kanal5 så var det bild.

Nu är det bara TV4HD och några andra HD-kanaler som pilxlar och bråkar.

Postad 14 January 2011 - 18:17

femman1
  • femman1
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Låter mycket märkligt att den sabbar dina CD kort

Kör du Pli och CCcam ?

Maveric

Jag kör BH och CCcam.

Fick precis svar från Digitalboxen.com:
Hej,
Det låter som att aktiviteten i kortläsaren är för stor vilket medför att
den bränner det.
Det du rekommenderas göra är att se till att spänningen är korrekt alt.
sätta in en modul i den. Vilket är enklast och stabilast.

Postad 14 January 2011 - 18:20

femman1
  • femman1
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Idag så fick jag min CA-modul att fungera. Inknappning av serienummer hos CDs kundtjänst, sedan en en stund på Kanal5 så var det bild.

Nu är det bara TV4HD och några andra HD-kanaler som pilxlar och bråkar.

Vad jag förstått så är det problem med att få HD-kanalerna att fungera med CA-modul. Det hackade för mig också, när jag använde den.

Postad 14 January 2011 - 18:30

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så är det problem med att få HD-kanalerna att fungera med CA-modul. Det hackade för mig också, när jag använde den.

Men va f-n... det var ju hela grejen med att köpa en CA-modul, att slippa
krångel.

Lustigt nog visas CD FIlm HD perfekt. Jag ska prova med att flasha
PLi, om det nu kan göra skillnad.

Postad 14 January 2011 - 18:41

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Håkan

Säg vad jag inte provat :)

Nej detta är ett mycket känt problem och en del sopboxar ute i världen dras med detta
Men då detta i grunden inte är en sopbox så skall det fungera
Hade bara VU+ varit lite duktigare på att göra sin egen kod och inte levt på dreambox
hade det funkat bra. Som sagt är det inget problem med dreambox.

Har du inte en uppskalningsfunktion i din AVR ?

Maveric :D

Har min Vu+ kopplad direkt till TV och inte via AVR, detta hänger kvar sedan DM800 tiden då menyerna blev helt knas via AVR. Vem vet en dag kanske jag kopplar HDMI till Onkyo, fast det känns jättejobbigt att behöva komma in bakom stärkaren å koppla. ;)

Postad 14 January 2011 - 18:43

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Femman

Jag tycker att du skall byta box, då jag inte hört att detta skulle vara ett problem
Man gjorde tidigare inställningar för kortläsaren när man körde Mcamd men inte med CCcam

Tror det är din box som felar .. Har inga problem med mina kort och uppenbarligen ingen
annan här heller .. då ingen sagt något

Postad 14 January 2011 - 18:58

femman1
  • femman1
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Femman

Jag tycker att du skall byta box, då jag inte hört att detta skulle vara ett problem
Man gjorde tidigare inställningar för kortläsaren när man körde Mcamd men inte med CCcam

Tror det är din box som felar .. Har inga problem med mina kort och uppenbarligen ingen
annan här heller .. då ingen sagt något

Jo, jag är inne på det också. Verkar ju som sagt bara vara jag som har det problemet.
Jag fick ju rekommendationer från inköpsstället (se ovan), men ska nog försöka få dem att ta tillbaka den istället.

Redigerat av femman1, 14 January 2011 - 18:59.

Postad 14 January 2011 - 21:11

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Men va f-n... det var ju hela grejen med att köpa en CA-modul, att slippa
krångel.

Lustigt nog visas CD FIlm HD perfekt. Jag ska prova med att flasha
PLi, om det nu kan göra skillnad.

Varför envisas med Pli? jag kör det nu men stött på en hel del buggar, BH har inte buggar på samma sätt, tycker Pli verkar lite amatöraktigt.

Postad 14 January 2011 - 21:52

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Kanske fel fråga att ställa i en Vu+Duo tråd, men jag ställer frågan om Vu+Duo är rätt för mig.

Jag kör med CD Fam+C+total, Viasat som komplement för filmbiten (ja idag är TV1000 bättre än C+, tro mig) samt SmartWi Cardsplitter. Parabol med Thor, Sirius, Hotbird och Astra (multi LNB). Jag vill gärna köra med komponent istället för HDMI (testa själva, det ger ofta bättre lyster med samma HD kapacitet, utan HDCP)

Jag har CDs Sagem HD PVR (även CDs HD box samt en hel del andra äldre boxar för både CD och Viasat). Jag har en del trassel, men inte i den kalibern som flera på forumet tagit upp.

Jag vill se och spela in CD och Viasat samt fria kanaler på andra satelliter i samma box. Jag hajar att jag kan det i denna, samt se CDs HD kanaler (tidsfråga?) men inte Viasat HD-kanaler.

Några omdömen i denna tråd nämner att bilden inte helt är på topp, särskilt i SD.

Jag fixar patcher, konfig etc. utan större problem, men tycker kanske att det är lite b-läge att mixtra bara för att få hygglig EPG, basfunktioner etc. Att patcha för att få till softcamstöd för tex Viasat är ju iof sig ok att böka med.

Det jag funderat på annars är Miraclebox 9 (2st S2 tuners med PVR). Skillnaden kanske är mest att firmware är uppstyrt (även om Linux) på gott och ont.

Vantage 800 är CI+ förberedd men utan komponentutgång (snyft). Gossarna på Miraclebox säger att de förbereder CI+ kompabilitet på Miraclebox. CD testar att slå på CI+ ("hård pairing") samtidigt finns det CI+ CAMs ute godkända av CD. Om nu CD tar steget (som Comhem, nu Boxer och Viasat men på lite annat sätt gjort) och börjar köra med CI+, hur går det då? Kan vi köra CD CAM ihop med softvaruanpassad box?

Känns som ett lite småskakigt läge för att köpa box?

Redigerat av kenta2, 14 January 2011 - 21:57.

Postad 14 January 2011 - 22:05

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Nu funkar PiP med dom nya drivisarna som släpptes idag.

Hej,

Det är risken vi alla vet om som köpt dessa boxar, ingen vet vad som händer i framtiden.

Därför är det så galet köpa en DM8000 tex idag eftersom det är mycket pengar och en Vu+ Duo för några tusen kan man klara som förlust utan större nederlag.

Postad 14 January 2011 - 22:05

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Hej,

Kanske fel fråga att ställa i en Vu+Duo tråd, men jag ställer frågan om Vu+Duo är rätt för mig.

Jag kör med CD Fam+C+total, Viasat som komplement för filmbiten (ja idag är TV1000 bättre än C+, tro mig) samt SmartWi Cardsplitter. Parabol med Thor, Sirius, Hotbird och Astra (multi LNB). Jag vill gärna köra med komponent istället för HDMI (testa själva, det ger ofta bättre lyster med samma HD kapacitet, utan HDCP)

Jag har CDs Sagem HD PVR (även CDs HD box samt en hel del andra äldre boxar för både CD och Viasat). Jag har en del trassel, men inte i den kalibern som flera på forumet tagit upp.

Jag vill se och spela in CD och Viasat samt fria kanaler på andra satelliter i samma box. Jag hajar att jag kan det i denna, samt se CDs HD kanaler (tidsfråga?) men inte Viasat HD-kanaler.

Några omdömen i denna tråd nämner att bilden inte helt är på topp, särskilt i SD.

Jag fixar patcher, konfig etc. utan större problem, men tycker kanske att det är lite b-läge att mixtra bara för att få hygglig EPG, basfunktioner etc. Att patcha för att få till softcamstöd för tex Viasat är ju iof sig ok att böka med.

Det jag funderat på annars är Miraclebox 9 (2st S2 tuners med PVR). Skillnaden kanske är mest att firmware är uppstyrt (även om Linux) på gott och ont.

Vantage 800 är CI+ förberedd men utan komponentutgång (snyft). Gossarna på Miraclebox säger att de förbereder CI+ kompabilitet på Miraclebox. CD testar att slå på CI+ ("hård pairing") samtidigt finns det CI+ CAMs ute godkända av CD. Om nu CD tar steget (som Comhem, nu Boxer och Viasat men på lite annat sätt gjort) och börjar köra med CI+, hur går det då? Kan vi köra CD CAM ihop med softvaruanpassad box?

Nej den är inget för dig, köp något annat.

Postad 14 January 2011 - 22:33

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej Hakon,

Vore käckt om du kanske var lite mer precis.

Jag har inte direkt problem med att hantera en Vu+Duo eller andra liknande lösningar, undrar bara om det är värt pengarna och anpassningar (images etc), tex med tanke på tex trådkommentarer om bildbiten, Ci+ problematiken (som är närmare för CD än vad de flesta tror) - känd lösning på g för att hantera CI+ CAM för CD?

Tjollesvar undanbedes.

Redigerat av kenta2, 14 January 2011 - 22:34.

Postad 14 January 2011 - 22:55

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

.....Jag har inte direkt problem med att hantera en Vu+Duo eller andra liknande lösningar, undrar bara om det är värt pengarna och anpassningar (images etc), tex med tanke på tex trådkommentarer om bildbiten, Ci+ problematiken (som är närmare för CD än vad de flesta tror) .......

Vi får väl njuta av en fungerande box så länge det går. Funkar det i 2 - 3 år så får man väl betrakta boxen som avskriven..

Postad 14 January 2011 - 23:19

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Varför envisas med Pli? jag kör det nu men stött på en hel del buggar, BH har inte buggar på samma sätt, tycker Pli verkar lite amatöraktigt.

Tja nu åker BH in å PLi ut, får utvärdera om den funkar vettigt. Kan erkänna att jag blev lack på PLi när jag inte kan spela in på min server utan fullösning.

Postad 14 January 2011 - 23:41

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Vi får väl njuta av en fungerande box så länge det går. Funkar det i 2 - 3 år så får man väl betrakta boxen som avskriven..

Precis, det kommer ju alltid någon ny häftig box alla ska köpa vartannat år ungefär med Linux, senast var det DM8000, sen kom VU+ Duo och tog hela marknaden med storm och sen har det kommit efterföljare som Clarke Tech efter det.

Nästa stora grej blir nog den nya boxen Vu+ släpper, ingen vet när men det snackas om modulära tuners osv...

Så länge priserna rör sig under 4000:- vågar man köpa.

Redigerat av BGPv4, 14 January 2011 - 23:41.

Postad 15 January 2011 - 00:07

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Hej Hakon,

Jag skall inte ta ifrån Hakon att ge sitt fullständiga svar

Men jag skall berätta för dig att Viasat INTE är bättre än CD
Det är så och kommer säkert alltid att vara så
Viasat suger på ALLA punkter
BIld, kanaler, Ljud, innehåll samt att deras box är helt låst

Vad gäller bildkvalité på dessa och dreambox måste du har missuppfattat vad du har läst
BIlden är minst lika bra som på originalboxarna

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1939, 15 January 2011 - 00:07.

Postad 15 January 2011 - 00:15

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0

Det är risken vi alla vet om som köpt dessa boxar, ingen vet vad som händer i framtiden.

Detta har man pratat om i många år nu och det är bara tröttande för varje gång det tas upp
Den dagen det sker så sker det.
Men det har hänt saker med både Sky IT och Sky UK och dessa har man löst
En total låsning av CD tror jag inte kommer då de vill ut på flera plattformar och de vet att de säljer
abonnenmang till många som inte har deras boxar. Vi är fler än vi själva tror och dessa vill inte CD förlora
Om CD låser så finns riskten att många mindre vetande går över till viasat

Så jag tycker att vi skippar all diskussion om vad CD kan tänkas göra i framtiden eller ej
Det tar bara plats i tråden och skapar önödiga diskussioner som inte vet svaret på

Maveric

Postad 15 January 2011 - 04:16

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Detta har man pratat om i många år nu och det är bara tröttande för varje gång det tas upp
Den dagen det sker så sker det.
Men det har hänt saker med både Sky IT och Sky UK och dessa har man löst
En total låsning av CD tror jag inte kommer då de vill ut på flera plattformar och de vet att de säljer
abonnenmang till många som inte har deras boxar. Vi är fler än vi själva tror och dessa vill inte CD förlora
Om CD låser så finns riskten att många mindre vetande går över till viasat

Så jag tycker att vi skippar all diskussion om vad CD kan tänkas göra i framtiden eller ej
Det tar bara plats i tråden och skapar önödiga diskussioner som inte vet svaret på

Maveric

CD skiter i om dom förlorar dig som kund eller andra för de vet ni sållar er i leden ändå och betalar i slutändan, det brukar vara så, vad finns det för alternativ lagligt sett?

Sky UK/IT är inte samma sak för de har aldrig kört med chipairing, det som var problem med nya kort var att vissa program inte klara av att uppdatera EMM så korten blev expired och behövdes aktiveras igen.

När CD inför Tivo så tror jag själv att då slår chippairingen igång ordentligt, DigiAlb, T-Home med flera Conax operatörer kör redan chippairing på kanalerna, DigiAlb tror jag det är endast HD kanalerna det gäller.

Svaret vet vi ju redan, dom har ju redan tekniken, annars skulle dom aldrig köpt in det från första början om inte deras planer är detta, när i tid det händer vet vi ju dock inte men eftersom andra Conax operatörer redan kört igång detta så tar det väl inte så lång tid, kanske mellan 1-3 år framåt i tid.

Postad 15 January 2011 - 10:11

Dunf
  • Dunf
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ne tusan jag får inte till den med bild på CanalD HD Film och SVT HD. Det konstiga är att det funkar på TV4 HD, Discovery HD och även CD Sport HD, kort och gott alla andra HD-kanaler

Signalen är 50% då jag switchar över till CD HD Film, och ganska direkt så sjunker den till 0, exakt samma på SVT HD

Har testat med min gamla CD Sagembox och där funkar det. Och det funkade innan på VU+ med.

Kan det vara idé att testa en annan CAM, jag kör CCcam just nu.

Tips mottages gärna.

Postad 15 January 2011 - 10:12

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Hej Hakon,

Jag har inte direkt problem med att hantera en Vu+Duo eller andra liknande lösningar, undrar bara om det är värt pengarna och anpassningar (images etc), tex med tanke på tex trådkommentarer om bildbiten, Ci+ problematiken (som är närmare för CD än vad de flesta tror) - känd lösning på g för att hantera CI+ CAM för CD?

Tjollesvar undanbedes.

Därför att du inte verkar förstått att detta inte är en PnP box, ex du tycker det är B att det inte finns en färdig EPG. Många vill numera ha denna typ av box och det mesta ska funka som i en operatörsbox ...men bättre. Dom funkar INTE som en operatörbox gör, och är man inte nöjd med att behöva lägga ner lite energi på att få det som man vill så köp inte.
Dessa boxar lever på fristående utvecklare som släpper ut image och plugins helt gratis. Deras vilja ger DIG möjligheter.
Tycker man vissa funktioner är B innan man testat den så ska man helt enkelt inte köpa denna typ av box.

Postad 15 January 2011 - 10:22

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Ne tusan jag får inte till den med bild på CanalD HD Film och SVT HD. Det konstiga är att det funkar på TV4 HD, Discovery HD och även CD Sport HD, kort och gott alla andra HD-kanaler

Signalen är 50% då jag switchar över till CD HD Film, och ganska direkt så sjunker den till 0, exakt samma på SVT HD

Har testat med min gamla CD Sagembox och där funkar det. Och det funkade innan på VU+ med.

Kan det vara idé att testa en annan CAM, jag kör CCcam just nu.

Tips mottages gärna.

Scanna om dina kanaler , SVT HD och C+ Film HD ligger på samma transponder och du har ingen signal på den just nu, därarav att den hoppar från 50% till 0%.
Rätt tranponder är : Thor 6 (0.8W) - 10934.00 H - DVB-S2 (8PSK) - 25000 3/4

Postad 15 January 2011 - 10:37

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Det här med att säkra krypteringen och låsning till boxar ligger väl vad jag förstått filmbolag bakom. En sånhär box eller ett tv-kort i en dator gör ju piratkopiering busenkel. Likaså när folk delar kort över nätet så får ju varken CD eller några produktionsbolag alla pengar de skulle haft.. men när sådana krav ställs så borde ju automatiskt kraven på hårdvaran som operatören förespråkar och tillhandahåller vara betydligt högre. För CD och deras hdpvr är det ju nära på skandal...

Trist när man själv är ärlig och bara tekniknörd :/

Postad 15 January 2011 - 11:02

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Det här med att säkra krypteringen och låsning till boxar ligger väl vad jag förstått filmbolag bakom. En sånhär box eller ett tv-kort i en dator gör ju piratkopiering busenkel. Likaså när folk delar kort över nätet så får ju varken CD eller några produktionsbolag alla pengar de skulle haft.. men när sådana krav ställs så borde ju automatiskt kraven på hårdvaran som operatören förespråkar och tillhandahåller vara betydligt högre. För CD och deras hdpvr är det ju nära på skandal...

Trist när man själv är ärlig och bara tekniknörd :/

Är det verkligen helt nödvändigt att låsa korten till boxar för att säkra krypteringen?

Postad 15 January 2011 - 11:15

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej Maveric och Hakon

Maveric
Avseende Viasat så nämnde jag tv1000, inte Viasats bitrate, boxar eller paketering. C+ som ligger på CD har tappat filmrättigheterna för NBC Universal till TV1000 (på sportsidan rök PL och NHL). Ta en titt på C+ tablån, TV4 repriser på Beck från 90-talet dominerar (ligger som "premiärer" på C+), inga nya filmer under jul, nyår och trettonhelgen, ytterligare ett gäng premiärer av filmer från 80-90-tal. Det ger inte så mycket att man har bra bitrate på Beckrepriser.

TV1000 har first run på Columbia, Disney Studios (Touchstone mfl), Universal samt second run på Warner.

C+ har Paramount, Fox och Warner, samt selected second runs på Columbia.

Sedan är det var och en att tycka vad man vill. Själv tyckte jag att Viasat var riktigt sunkigt när jag avslutade dem för flera år sedan. CD var bättre, men har sunkats ner av C+ idag, enligt mig och jag gillar inte att 90-tals TV4 repriser är premium, därför kompletterade jag med Tv1000. Men det finns naturligtvis fler aspekter som andra tycker är viktigt. C+ är kvarför min del för Elitserien.

Hakon:
Frågan kring fria Linuxboxar kan vara krispigare från min sida.

Vantage har en CI+ förberedd box på marknaden. Från Digitalboxen sägs det att sw-stöd till Miraclebox är på gång för att kunna köra CDs CI+ CAMar som CD säljer för godkända TV och i och med det komma runt CI+ spöket.

Finns det HW-mässiga krav på denna biten som kan belysas? Finns det förutsättningar för detta på Vu+Duo? Leatherface brukar ta upp ämnet. Kanske finns det fler som kan området och dess förutsättningar?

Redigerat av kenta2, 15 January 2011 - 11:18.

Postad 15 January 2011 - 12:08

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Hakon:
Frågan kring fria Linuxboxar kan vara krispigare från min sida.

Vantage har en CI+ förberedd box på marknaden. Från Digitalboxen sägs det att sw-stöd till Miraclebox är på gång för att kunna köra CDs CI+ CAMar som CD säljer för godkända TV och i och med det komma runt CI+ spöket.

Finns det HW-mässiga krav på denna biten som kan belysas? Finns det förutsättningar för detta på Vu+Duo? Leatherface brukar ta upp ämnet. Kanske finns det fler som kan området och dess förutsättningar?

Svaren du söker efter finns ej till fullo, det är bara spekulationer ang vad som händer framöver. Vad som kommer till en den ena eller andra boxen är inget som är ristat i sten , har sett detta så många ggr förr och oftast har inte utvecklarna kunnat leva upp till vad som "lovats". Så i dagsläget vet ingen vad som kommer att fungera framöver till 100%. Ska man hela tiden vänta och se vad som kan funka i framtiden så kommer man dö nyfiken.

Livet är fullt av chanstagningar och detta är en av dom.

Postad 15 January 2011 - 12:17

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

...Ska man hela tiden vänta och se vad som kan funka i framtiden så kommer man dö nyfiken.....

Precis... och den bästa, senaste och modernaste tekniken kommer att finnas den dagen man dör.

Postad 15 January 2011 - 12:37

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Avs CI+ så får vi kanske räkna med 2011 för CD? De har testkörningar igång nu och deras båda nuvarande HD boxar är förberedda och de säljer sin CI+ förberedda CAM till de som köper TV med inbyggd S2 tuner. Vi kan nog inte utesluta att det drabbar CDs HD-utbud under detta året. Boxer och ComHem har det i drift i nuläget.

Det finns en del på andra ställen i forumet som har input kring vilka förutsättningar som HW/SW mässigt måste råda för att teoretiskt klara CI+. Om Vu+ Duo har dessa förutsättningar (åtminstone om det finns explicita HW krav på chip etc) vore naturligtvis intressant att ta del av.

Med tanke på det så vore det rätt intressant att diskutera konkret input/fakta kring detta istället för filosofiska tankar om hur världen ter sig när man dör. Med kompetens kring områdets teknikförutsättningar torde det finnas raka svar att få. Jag antar att det i nuläget är en bit att läsa på om för mig och övriga här.

Redigerat av kenta2, 15 January 2011 - 12:39.

Postad 15 January 2011 - 13:51

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Det är många som verkar vara nöjda med Pli så jag testar den först. Nu gäller det bara att få igång grejorna.

Postad 15 January 2011 - 13:58

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Nu är problemet löst. Nu fungerar Canaldigitals CA-modul på alla HD-kanaler. Med PLi imagen så kom möjligheten att välja hög bitrate i setupen för CI/CA. Men hög bitrate inställd så fungerar alla HD-kanaler. ;)

Postad 15 January 2011 - 14:05

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Hej Maveric och Hakon

Maveric
Avseende Viasat så nämnde jag tv1000, inte Viasats bitrate, boxar eller paketering. C+ som ligger på CD har tappat filmrättigheterna för NBC Universal till TV1000 (på sportsidan rök PL och NHL). Ta en titt på C+ tablån, TV4 repriser på Beck från 90-talet dominerar (ligger som "premiärer" på C+), inga nya filmer under jul, nyår och trettonhelgen, ytterligare ett gäng premiärer av filmer från 80-90-tal. Det ger inte så mycket att man har bra bitrate på Beckrepriser.

TV1000 har first run på Columbia, Disney Studios (Touchstone mfl), Universal samt second run på Warner.

C+ har Paramount, Fox och Warner, samt selected second runs på Columbia.

Sedan är det var och en att tycka vad man vill. Själv tyckte jag att Viasat var riktigt sunkigt när jag avslutade dem för flera år sedan. CD var bättre, men har sunkats ner av C+ idag, enligt mig och jag gillar inte att 90-tals TV4 repriser är premium, därför kompletterade jag med Tv1000. Men det finns naturligtvis fler aspekter som andra tycker är viktigt. C+ är kvarför min del för Elitserien.

Viasat är också överlägsna CD på sport tycker jag eftersom jag gillar amerikansk motorsport och fotboll.

Nu funkar ju inte Viasat Sport HD på alternativa boxar men det är en grym kanal annars med fantastisk HD bild.

Postad 15 January 2011 - 14:25

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Nu är problemet löst. Nu fungerar Canaldigitals CA-modul på alla HD-kanaler. Med PLi imagen så kom möjligheten att välja hög bitrate i setupen för CI/CA. Men hög bitrate inställd så fungerar alla HD-kanaler. ;)

Har du en VU+Duo?
Kodar kortet i CA modulen av 2 kanaler samtidigt, så att du kan spela in en kanal och titta på en annan?

Jag kör kortet med softcam och nyss blev det svart i rutan. Men en omstart av ccam via menyn löste det hela.

Postad 15 January 2011 - 17:39

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Är det bara jag som inte får till det med att streama Live TV till datoren. Jag har provat Pli/BlackHole olika hårddiskar i boxen och XP+Win7 samt Ubuntu.

Det går utmärkt att streama redan inspelat material. Är det så att boxen inte orkar med Live strömma?
Lägger ju av efter mellan 3 sekunder till 8 minuter.

Postad 15 January 2011 - 18:24

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Är det bara jag som inte får till det med att streama Live TV till datoren. Jag har provat Pli/BlackHole olika hårddiskar i boxen och XP+Win7 samt Ubuntu.

Det går utmärkt att streama redan inspelat material. Är det så att boxen inte orkar med Live strömma?

För mig funkar olika kanaler olika bra. Några funkar alltid några aldrig. HD eller SD spelar ingen roll.
Med de som funkar går det streama flera samtidigt.

Redigerat av Unregistered841d930f, 15 January 2011 - 18:27.

Postad 15 January 2011 - 18:28

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Är det verkligen helt nödvändigt att låsa korten till boxar för att säkra krypteringen?

Ja eftersom att boxen kan koda av materialet och spara det som en fil som i princip bara är att ladda upp på internet så är det ju det...

Jag har fått ett problem i PLi. Jag kan inte få upp min infobar när jag trycker på OK längre, bara när jag byter kanal ser jag den. Vad kan det bero på? Har jag kommit åt nån inställning? =S

Postad 15 January 2011 - 18:30

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Funkar utmärkt här med SD , men min laptop orkar däremot inte med HD.

Postad 15 January 2011 - 18:32

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

inga problem här, kabel från datorn till switchen och nätverk via elnät till boxen. SD/HD funkar utmärkt.

Postad 15 January 2011 - 18:50

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Jag har alltid haft problem med att VLC inte kan öppna strömmen, ibland kan den ibland kan den inte, skitskumt.

Postad 15 January 2011 - 18:52

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
jag kör i XBMC.. googla på dreambox+xbmc+tuxbox

Postad 15 January 2011 - 18:56

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Jag har fått ett problem i PLi. Jag kan inte få upp min infobar när jag trycker på OK längre, bara när jag byter kanal ser jag den. Vad kan det bero på? Har jag kommit åt nån inställning? =S

Har du pluginsen cccaminfo och permanenttimeshift installerade, om jag inte minns fel så ställde den kombinationen till det så som du beskriver det, men jag trodde att det var fixat.

Postad 15 January 2011 - 19:00

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Har du pluginsen cccaminfo och permanenttimeshift installerade, om jag inte minns fel så ställde den kombinationen till det så som du beskriver det, men jag trodde att det var fixat.

funkade fint nu när jag tog bort permanenttimeshift =)

tusen tack! =)

Postad 15 January 2011 - 19:17

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

jag kör i XBMC.. googla på dreambox+xbmc+tuxbox

Förlåt men fattar inget om tuxbox efter min sökning.

Gick precis att se Sverige få två utvisningar i handbollen som sambon samtidigt tittar på, på våran ena TV, men straffräddningen missade jag då strömmen dog, Tur att man inte är sportfåne.

Redigerat av ruva, 15 January 2011 - 19:24.

Postad 15 January 2011 - 19:23

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Förlåt men fattar inget om tuxbox efter min sökning.

installera xbmc
öppna programmet
gå in på "videos"
välj add source
skriv in: tuxbox://USER:PASSWORD@TUXBOX_IP:PORT/ (där USER och PASSWORD är användarnamn resp password (root, root är default i PLi. TUXBOX_IP är IP-adressen till din dreambox och PORT är porten till webinterfacet, default är den 80).

När detta är tillagt och du i XBMC klickar på "Dreambox" eller vad du nu valt att kalla den så får du upp en lista på dina favoritlistor i din box, välj en lista så får du kanaler, välj en kanal så streamas den <_<

För att byta kanal måste du trycka stop och välja en ny. tyvärr funkar inte epg, men textning funkar. dock bara på kanaler med dvb-textning, dvs bara HD-kanalerna vad jag vet.

lycka till! =)

Postad 15 January 2011 - 21:45

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Hehe, i denna tråden verkar man få lära sig allt. Att jag frågar om det finns i boxen är för att den kommer jag inte åt föränn den andra familjemedlemmen har tittat färdigt på inspelningen av "Fångarna"

Redigerat av ruva, 16 January 2011 - 10:48.

Postad 16 January 2011 - 10:34

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Varje dag upptäcker jag nya finesser med VU+. De flesta här vet väl detta redan, men för er som inte har upptäckt det, knappa in mottagarens IP-adress i webbläsaren så kommer ni in på DreamboxWebControl.

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.