Höra skillnad på hifiljud?
2669 svar till detta ämne
Postad 17 February 2014 - 20:34
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Nej då har du nog missförstått, det är inte jag som har krav på blindtester. Det är Zartok som sågat de flesta tester i tråden för han inte tycker de är vetenskapliga. Jag har väldigt lite synpunkter på testmetoder och testar själv med helt improviserade och icke vetenskapliga metoder. Jag tycker det är roligare så. För mig handlar det mer om att lyssna, testa och njuta av musik och teknik än vad det handlar om vetenskap. SÅ du blandar nog ihop mig med Zartok.
Om vi struntar i allt som tidigare skrivits, förutom där du påstår dig ha avgörande bevis för hela diskussionen. Kan du inte vara snäll och visa det du syftade på då? Om inte, så tycker jag att du ska strunta i att påstå sådana saker i framtiden. Det blir svårt att ta dig på allvar då. Skrivet i all välmening.
Postad 17 February 2014 - 20:49
dildoe
-
dildoe
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Kan hända att följande har varit upp i något tidigare inlägg men jag orkar inte läsa alltihop.
Hävdar alltså ena sidan av kombantanerna att alla förstärkare låter likadant oavsett förstärkartyp? Klass A låter likadant som klass D och även A/B? Eller gäller allting "vanliga" A/B förstärkare? Har ni blandat in rörförstärkare?
Ett enkelt blindtest är ju annars att jämföra valfri klass D förstärkare mot valfri rörförstärkare, då hör min farmor skillnad. Men det kanske bara gäller A/B gissar jag...
Postad 17 February 2014 - 20:53
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Fortfarande ingen som har kommentarer kring hur man skall tolka skillnader som består efter en längre tid? Är helt enkelt det väldigt ospännande svaret att det då högst sannolikt är faktiska skillnader? Eller rentav kronisk placebo?
Postad 17 February 2014 - 20:54
dildoe
-
dildoe
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ojojoj. Men att dom inte bara åker och provlyssnar olika förstärkare då...
Postad 17 February 2014 - 21:04
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Eftersom det pratas mycket om blindtester kan det ju vara intressant att läsa lite om dom:
Först en länk med ett antal tester som har visat på skillnader (positivt) mellan olika apparater:
http://www.head-fi.o...ositive-results
Sedan en länk till väldigt många blindtester:
http://www.head-fi.o...laims-and-myths
Lite kul läsning men hör man skillnad så är det skillnad även om man inte är blind. I alla fall i det långa loppet. Man kan ju inte lura sig själv hur länge som helst. Sanningen (ljudkvaliten) kommer fram till slut och man får ta ställning om man kan leva med det ljud man har.
Postad 17 February 2014 - 21:27
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Tänk på eran attityd mot varandra. Kan ni inte hålla en god ton mot varandra så stänger vi tråden.
Postad 17 February 2014 - 21:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
laddie: i regel så är det så att skillnader över tid faktiskt försvinner, snarare än träder fram. detta händer eftersom man helt enkelt anpassar sig till ett nytt ideal. säg att du ex har en bil med en viss komfort. du byter bil till en med lite bättre komfort. du kommer att uppleva den bilen bekvämare, men effekten av hur mycket bekvämare kommer att avta =)
e-lite: du blandade ihop mig med knyten eller knuten eller något i den stilen. jag svarade på det tidigare, men det har redigerats bort, vet inte varför. jag ser inte hans inlägg, så jag vet inte riktigt vad han heter, men han har iaf sågat alla vetenskapliga test som postats i tråden. jag har faktiskt inte sågat ett enda vetenskapligt test som postats här =)
Postad 17 February 2014 - 21:59
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
ok, då hann jag nog inte läsa det tyvärr... någon kanske hann göra det? ^^
Postad 17 February 2014 - 22:16
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag har redan skrivit det ett par gånger, men du läser kanske inte alla inlägg. Det är inte jag som skall bevisa något i denna tråden. Det är inte jag som slänger mig med obekräftade teorier om att alla förstärkare låter lika. Jag behöver inte bevisa något förrän det finns något jag behöver motbevisa. Än så länge har vi inte sett bevis på att alla förstärkare låter lika, så det i sig är bevis nog. Du får tycka vad du vill, dina uppmaningar till vad jag ska göra eller inte göra bryr jag mig inte om. Skrivet i all välmening 
Vilket urbota löjligt sätt att delta i en diskussion... Varför ens ta upp att du har bevis om du vägrar visa det? Lönlöst att föra en diskussion då.
Postad 17 February 2014 - 22:50
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
laddie: i regel så är det så att skillnader över tid faktiskt försvinner, snarare än träder fram. detta händer eftersom man helt enkelt anpassar sig till ett nytt ideal. säg att du ex har en bil med en viss komfort. du byter bil till en med lite bättre komfort. du kommer att uppleva den bilen bekvämare, men effekten av hur mycket bekvämare kommer att avta =)
e-lite: du blandade ihop mig med knyten eller knuten eller något i den stilen. jag svarade på det tidigare, men det har redigerats bort, vet inte varför. jag ser inte hans inlägg, så jag vet inte riktigt vad han heter, men han har iaf sågat alla vetenskapliga test som postats i tråden. jag har faktiskt inte sågat ett enda vetenskapligt test som postats här =)
Jo det håller jag med dig om. Men vad jag upplever är ju att samma skillnad hela tiden kvarstår varje gång jag skiftar mellan mina förstärkare. Och detta har jag ju gjort ett antal hundra gånger nu under ett par års tid. Skillnaden är tydlig och repeterbar. Många gånger hoppas jag att Onkyon skall vara bättre för att det vore väldigt praktiskt med bara en förstärkare. Jag får också för mig att det borde vara bättre med den extra kraften. Men efter några låtar tycker jag alltid det låter trist. Skiftar till tvåkanalaren och voila, sådär skulle det ju låta ja. Jag är utom rimligt tvivel säker. Mellan dessa två förstärkare, i min setup, är det skillnad.
Postad 17 February 2014 - 23:16
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jo det håller jag med dig om. Men vad jag upplever är ju att samma skillnad hela tiden kvarstår varje gång jag skiftar mellan mina förstärkare. Och detta har jag ju gjort ett antal hundra gånger nu under ett par års tid. Skillnaden är tydlig och repeterbar. Många gånger hoppas jag att Onkyon skall vara bättre för att det vore väldigt praktiskt med bara en förstärkare. Jag får också för mig att det borde vara bättre med den extra kraften. Men efter några låtar tycker jag alltid det låter trist. Skiftar till tvåkanalaren och voila, sådär skulle det ju låta ja. Jag är utom rimligt tvivel säker. Mellan dessa två förstärkare, i min setup, är det skillnad. 
Är onkyon en hemmabioreceiver?  hemmabioreceivrar har ju i regel 40.000 olika ljud"förbättrings"kretsar, och... ja, jag ska fasen erkänna att jag vete fan om jag litar på att pure direct är allt avskalat. Bättre om man bara lyckas stänga av alla direkt ^^ Ang testerna som länkats: Jag har läst flertalet länkar och det finns metodproblem. Kolla här ex: home.provide.net/~djcarlst/abx_pwr.htm Signifikanta resultat. Enl vetenskap så ska man kunna replikera testen. Det är omöjligt att replikera eftersom dom inte skriver volym eller ens om stegen är volymmatchade. Dom skriver inte heller någpt om dist ect. Jag kan låta två steg gå mot varandra och höra fet skillnad. Ena steget behöver bara spela högre än det andra eller dista markant. Detta står det inget om. Däremotnså står det att dom bland annat använder ett rörsteg med ynka 10w tror jag det var. Det är inte svårt att spela så högt så att det distar och när du får sätta ett steg sommdistar mot ett odistande så hör man skillnad, absolut. Samma om man inte har nivåmstchat stegen, något jag inte hittade i min genomskummning. Det här är med andra ord svammel då domminte skrivit ett jota av något av kriterierna som gör att stegen låter lika. Samma volym och samma dist ex. Det är ingen som har kunnat sänka karlssons vetenskapliga artiklar ännu. Dom som postades nyss av ljudligt är extremt taffligt skrivna, det håller völ alla med om?
Redigerat av Zartok, 17 February 2014 - 23:39.
Postad 17 February 2014 - 23:23
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Men det fungerar inte så. Det är ju du/ni som menar att alla förstärkare låter lika, då är det ni som skall lägga fram bevis, inte jag. Det skulle vara som att jag påstår att spöken finns och så länge DU inte kan bevisa att de inte finns så har jag rätt? Nej, jag varken behöver eller har lust att presentera länkar och artiklar som ändå finns tillgängliga för alla på internet. För övrigt så länkade användaren "Ljudligt" här ovanför till en sida med ett dussintals blindtester. Du kan ju börja med dem?
Vars har jag sagt att alla förstärkare låter lika? Eller tagit ställning överhuvudtaget i frågan för den delen?
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 18 February 2014 - 08:24.
Postad 18 February 2014 - 01:15
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men om vi säger så här, jag har 2 förstärkare hemma, A låter bättre i mina öron men B mäter bättre är det någon som är rätt eller fel.
Igen, tills du har testat det under kontrollerade former så vet du inte om det är en verklig skillnad eller ej. Hehe, det är så skönt med alla åsikter. Det största incitament som finns med att tro att förstärkaren inte utgår skillnad är ju för att bekräfta snålköpet som lyckades driva högtalarna "tillräckligt okej" för nöjdhet med ljudet. Visst högtalarna har störst betydelse och kanske sist källan, men snålar man på prestanda i något avseende så avslöjar det sig. Som tur är så är det inte alltid det mest exklusiva som ger störst behållning. Men ordet behållning snavar ju direkt in på subjektiv acceptansnivå. Och det är här det hela blir känsligt för vissa individers prestige. 
Snålköp? Vad baserar du detta på?
Postad 18 February 2014 - 01:19
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Lite kul läsning men hör man skillnad så är det skillnad även om man inte är blind. I alla fall i det långa loppet. Man kan ju inte lura sig själv hur länge som helst. Sanningen (ljudkvaliten) kommer fram till slut och man får ta ställning om man kan leva med det ljud man har.
1. Nej, bara för man upplever en skillnad så behöver det inte vara en skillnad. Det har ju om och om igen bevisats. 2. Man kan inte lura sig själv hur länge som helst? Så du menar att de som tror folk inte varit på månen, som tror på UFO, etc slutar tro efter ett tag? Eller att folk spontant hoppar av sekter? Det enda jag har att säga är: självkritik. Om man inte har det så kan man tro vad som helst hur länge som helst.
Postad 18 February 2014 - 03:53
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
1. Nej, bara för man upplever en skillnad så behöver det inte vara en skillnad. Det har ju om och om igen bevisats. 2. Man kan inte lura sig själv hur länge som helst? Så du menar att de som tror folk inte varit på månen, som tror på UFO, etc slutar tro efter ett tag? Eller att folk spontant hoppar av sekter? Det enda jag har att säga är: självkritik. Om man inte har det så kan man tro vad som helst hur länge som helst.
1. Bara för att det finns en skillnad så betyder inte det att alla är mottaglig för den. Hur gärna de än må önska det. 2. Tro. Hehe 2014. Upplysningens tid, eller. Fantastiskt snålbudget var bara ett uttryck för att beskriva den "relativt sunda" finansiella satsning vi här på forumet gör på vår hifi och. Alla här har troligen en referens på hur de vill att det ska låta hemma. Men när pungen ska tömmas så infinner sig en form av självbevarelsedrift i ekonomisk överlevnad. Där ligger också alltför ofta kompromissen/snålbudgeten och begrepp som nöjdhet och "bang for The buck".
Redigerat av PML73, 18 February 2014 - 03:59.
Postad 18 February 2014 - 07:54
Unregisteredb6367e16
-
Unregisteredb6367e16
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Sitter du med en "mindre" anläggning som inte har kapacitet att avslöja de små detaljer som skiljer ljudet mellan t ex förstärkare, så finns det ingen skillnad att uppleva/höra. Den kommer helt enkelt inte fram.
Postad 18 February 2014 - 08:21
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4141 inlägg
Till alla experter och blivande nobelpristagare här...eftersom trådens ursprungliga fråga inte kan redas ut, så går jag på det som Roger Russel skriver på sin hemsida angående förstärkare.
Postad 18 February 2014 - 10:15
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
E-lite, nu tycker jag att du börjar överdriva. Det finns inget som säger att du inte skulle märka av en painball-kula skjuten på dig bara för att du inte ser den. Döre ot så kan du inte påstå att det inte finns tester som påvisat nollresultat i blindtester mellan förstärkare. Din kritik har ju tom erkänt detta när du skrev att människan inte har kapacitet att skilja saker på abx, utan bara ab tester. Detta är fel, men det är ett erkännande att testerna finns.
Gör som du sa igår, ta en paus från tråden. Just nunså blir du bara arg, vilket resulterar i dumma inlägg. Du tjänar inte på det. Ingen tjänar något på det. Ta en paus och kom tillbaka i helgen.
Du måste väl själv inse att det är löjligt att påstå noll skillnad mellan en taskig mp3-rip och cd-kvalitet?
Det du däremotnhade kunnat säga är ingen skillnad mellan 320 och cd. Det är iaf en intressant fråga eftersom 320 är ett bra ljudformat.
Postad 18 February 2014 - 10:19
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Well så länge moderatorerna tänker förstöra mer än vad de hjälper till genom att radera svar på inlägg men inte radera orgiginalinlägget, så tänker jag avstå från denna tråden. Tack och hej.
Hur går det tycker du? Nu var det inte jag som raderade inlägg men jag kan hålla med dig, bättre att bara ta bort det som är olämpligt i inlägget istället för att ta bort hela inlägget ja. Sen tycker jag väl i o f s att du överreagerar lite men det är min personliga åsikt. Angående tråden...here we go again...never ending story.
Postad 18 February 2014 - 10:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nej, det är en dålig jämförelse. Jag tror inte det finns ett enda blindtest som påvisar det dunskriver, ingen skillnad mellan kass mp3-rip och cd-kvalitet. Dubhar ju erkänt testerna som visar nollresultat mellan förstärkare och sagt att det är pga metoden. Du kan däremot inte påvisa ett enda blindtest som visar det du påstår, dvs kass mp3 låter samma som cd. Ta en liten paus istället, du är på väg att låsa tråden.
Postad 18 February 2014 - 11:22
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
1. Bara för att det finns en skillnad så betyder inte det att alla är mottaglig för den. Hur gärna de än må önska det.
Därför är det viktigt att de som upplever en skillnad är de som testar det under kontrollerade former. Tyvärr men det man ser, och har sett under årtionde i massa olika länder är att många av dem inte ställer upp. Men de gånger som det har hänt så talar empirin sitt tydliga språk. 2. Tro. Hehe 2014. Upplysningens tid, eller. Fantastiskt
Ja, många av de som uttrycker att de upplever en skillnad har ingen som helst självkritik. Det finns inte ens ett försök att ifrågasätta sina upplevelser, trots det finns så enormt mycket forskning som bör göra varje individ självkritisk. Men icke. snålbudget var bara ett uttryck för att beskriva den "relativt sunda" finansiella satsning vi här på forumet gör på vår hifi och. Alla här har troligen en referens på hur de vill att det ska låta hemma. Men när pungen ska tömmas så infinner sig en form av självbevarelsedrift i ekonomisk överlevnad. Där ligger också alltför ofta kompromissen/snålbudgeten och begrepp som nöjdhet och "bang for The buck".
Ett antagande utan grund? Om jag ser till min anläggning och elektroniken så finns det absolut inget jag skulle vilja byta ut eftersom de redan gör sitt jobb, förmedlar ljudet utan hörbar påverkan. Till alla experter och blivande nobelpristagare här...eftersom trådens ursprungliga fråga inte kan redas ut, så går jag på det som Roger Russel skriver på sin hemsida angående förstärkare.
Det finns bara en enda anledning varför det inte går framåt: ingen självkritik. Utan självkritik och viljan att veta så kommer man aldrig att lära sig något, tyvärr. Sitter du med en "mindre" anläggning som inte har kapacitet att avslöja de små detaljer som skiljer ljudet mellan t ex förstärkare, så finns det ingen skillnad att uppleva/höra. Den kommer helt enkelt inte fram.
Vad är det för skillnader och exakt vad är det för något som denna "mindre anläggning" döljer?
Postad 18 February 2014 - 12:58
MBJAY
-
MBJAY
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Förstärkare låter olika. Punkt slut. Sen vad som låter "bäst" eller mest "korrekt" är väl en annan femma.
Tycker man ska lyssna själv, både med sina öron och sin plånbok.
Får t.ex. förstärkare A för 5000kr mig att vilja lyssna på mer musik än förstärkare B för 7000kr köper jag givetvis A.
Likaså om förstärkare C för 30 000kr ger mig gåshud och jag kan inte lämna soffan utan vill bara lyssna mer så får jag ju överväga hur mycket pengar jag tycker det är värt att spendera för den upplevelsen.
Jag som älskar musik tycker att det är värt att lägga ned pengar för att få den känslan i alla fall.
Postad 18 February 2014 - 13:17
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Om man anser sig ha en anläggning som "gör sitt jobb utan hörbar påverkan" så förstår man inte riktigt detta med återgivning, eller så saknar man ödmjukhet, eller båda. Börja med att svara på frågan "hur skall det låta"?
Postad 18 February 2014 - 13:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Mb: alla publicerade vetenskapliga blindtester säger annorlunda, hur förklarar du det?
Laddie: jadu, hur det ska låta är en riktigt bra fråga 
Det är ju hemskt subjektivt måste man ju få säga. Endel gillar ju inos neutralitet medans jag själv upplever ljudet som trist. Jag tycker att ljudet skanvara spelglatt, misstänker att det kan innebära lite eftersläpningar i transientsvar eller något
Men alla gillar ju olika och det finns nog få som gillar allt
Postad 18 February 2014 - 13:55
MBJAY
-
MBJAY
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
@zartok för mig är testerna av ringa intresse. Jag går på mina egna erfarenheter och upplevelser.. Ofta går jag in med inställningen och förhoppningen att det inte ska vara någon skillnad på en produkt som är betydligt billigare, vem vill inte spara lite cash? Dock blir jag alltid besviken. Har en onkyo 616 hemma just nu som sköter hembion, i samma rum med samma frontar kör jag en stärkare från naim. Har testat utan naimen, blir inget sug av att sitta kvar i soffan och lyssna på mer. Kan bara konstatera att det låter bra men förmedlar inte samma känsla. Kan inte säga om det beror på att naim spelar en viss frekvens bättre eller mäter bättre(vet ej om den gör det) men för min del så låter hela frekvensregistret bättre och framförallt roligare att lyssna på. Kunde onkyon ge mig detta så skulle jag vara gladast i världen.
Postad 18 February 2014 - 13:55
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Om man anser sig ha en anläggning som "gör sitt jobb utan hörbar påverkan" så förstår man inte riktigt detta med återgivning, eller så saknar man ödmjukhet, eller båda. Börja med att svara på frågan "hur skall det låta"? 
Jag håller med dig, och blir samtidigt nyfiken framförallt vilka högtalare som ingår i systemet. Jag har inte räknat, men tror att jag hört 4-siffrigt antal högtalare i mitt liv och hittills inte hört någon som inte färgar på något vis. Appropå " hur ska det låta " kanske man ska lyssna på SVT " så ska det låta ",..... OBS dåligt skämt.
Postad 18 February 2014 - 14:02
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Mbjay, då föreslår jag att du betänker dig vad placebo är. Det är många som upplever sig höra skillnad på högtalarkablar också, medans det teoretisk inte kan vara det så länge det är koppar sommleder.
Postad 18 February 2014 - 14:24
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Varför ska specifikt förstärkare, signalkällor och kablar behöva testas under kontrollerade former men inte högtalare? (läs svindyra Ino-högtalare). Är det överstepräst ...som.....hm hm?
Postad 18 February 2014 - 15:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Förstärkare låter olika. Punkt slut.
Jag fortsätter denna bristande självkritik:-Bigfoot finns. Alla UFO sightings är äkta. Alla som säger homeopati funkar, har rätt. Alla rykten i skvallerpressen är sanna. etc etc.
Postad 18 February 2014 - 15:27
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4141 inlägg
Läste om Richard Clarkes amplifier challenge. Ingen har lyckats skilja på förstärkare genom lyssningstest. Men så här står det i reglerna: "All signal processing circuitry (e.g. bass boost, filters) must be turned off, and if the amplifier still exhibits nonlinear frequency response, an equalizer will be set by Richard Clark and inserted inline with one of the amps so that they both exhibit identical frequency response..."En billig, dåligt konstruerad förstärkare kanske har en kass frekvensrespons som är hörbart sämre mot en stärkare med en rak frekvensrespons. Varför skall man då justera kurvan?
Postad 18 February 2014 - 15:42
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
E-lite, nu tycker jag att du börjar överdriva. Det finns inget som säger att du inte skulle märka av en painball-kula skjuten på dig bara för att du inte ser den. Döre ot så kan du inte påstå att det inte finns tester som påvisat nollresultat i blindtester mellan förstärkare. Din kritik har ju tom erkänt detta när du skrev att människan inte har kapacitet att skilja saker på abx, utan bara ab tester. Detta är fel, men det är ett erkännande att testerna finns.
Gör som du sa igår, ta en paus från tråden. Just nunså blir du bara arg, vilket resulterar i dumma inlägg. Du tjänar inte på det. Ingen tjänar något på det. Ta en paus och kom tillbaka i helgen.
Du måste väl själv inse att det är löjligt att påstå noll skillnad mellan en taskig mp3-rip och cd-kvalitet? Det du däremotnhade kunnat säga är ingen skillnad mellan 320 och cd. Det är iaf en intressant fråga eftersom 320 är ett bra ljudformat.
Nu måste du väl skämta i alla fall, Zarre? Du kan inte läsa så illa, eller är det bara läsförståelsen? Du är sä j**la snabb att dumförklara andra hela tiden och att dom som inte förstår borde vara tysta osv. Du läser ju fan inte ens inläggen du svarar på. E-lite har aldrig sagt att han inte skulle märka av en painbollkula skjuten på sig för att han inte ser den. Jättekonstig missuppfattning. Han sa att han skulle kunna skilja på en 96 kbps MP3 och CD även om någon skulle skjuta paintbollar på honom samtidigt. Han sa heller aldrig att det var nollskillnad på en MP3 och CD....precis raka motsatsen faktiskt. Precis samma argument som jag själv drog upp för många, många sidor sedan. Kan inte förstå hur du kunde missuppfatta det så brutalt (och argumenterade mot det i två inlägg i rad). Gör som du har sagt själv istället....flera gånger....ta en paus från tråden, då det blir tröttsamt när du hela tiden gör ditt bästa för att förlöjliga och dumförklara folk och själv trampar i klaveret då och då. Något för moderatorer om något. Du har ju själv dessutom sagt flera gånger (något trevande några gånger) att det ÄR skillnad på förstärkare?!
Postad 18 February 2014 - 15:57
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Troligtvis inte så mycket om själva ämnet som intresserar, misstänker att det snarare är jakten på att "sätta dit" folk som är drivkraften..
Postad 18 February 2014 - 16:05
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
1. Ett stort antal FE mätningar (om det är det enda du tror på (om ens det)) från LTS pekar på att det är skillnader (färgningar) mellan olika förstärkare . Dessa har man lyssnat sig till och enligt dig så är dessa felaktiga (allt låter ju lika). 2. Vad jag menar är att jag lyssnar kritiskt nästan hela tiden jag lyssnar och vid varje ny låt lyssnar jag automatiskt på om det låter enligt så som jag vill att det ska låta . Däremot ingen blindtest för varje låt. Att du börjar svamla om UFO och Månen är bara likt dig. Allt är som vanligt.
Postad 18 February 2014 - 16:12
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Intressant att MKarlsson/NiN/Subjektivisten nämner "sekter". 
Var har jag hört detta förr?
Postad 18 February 2014 - 16:17
MBJAY
-
MBJAY
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
@karlsson @zartok
Matar på med samma argument hela tiden. Förstärkare kan inte låta olika, även fast de består av helt olika komponenter? makes sense. Alla motorer med 176hk är exakt likadana och lika bra kan man lika gärna säga om två förstärkare som är specade likadant kan man säga då. Allt stål är samma kvalitet eftersom det är stål. Kan fortsätta, men förstår ni vinken?
Kanske är du karlsson som har lite bristande självkritik när du fortsätter med dina larviga exempel.
Jag vet vad placebo är, har själv funderat på det flertalet ggr. Min slutsats är att om jag kan skilja på elektroniken som spelar mot samma högtalare vid flera olika random tillfällen då jag inte har en susning om vad som är inkopplat så är det ingen placebo.
Postad 18 February 2014 - 16:34
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Är det någon "standard" på hur man gör testerna? Vilken volym man testar i måste ju vara av största vikt antar jag.
Postad 18 February 2014 - 16:38
dildoe
-
dildoe
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tror ni inte det är så att dessa herrar som påstår att alla förstärkare låter lika egentligen vet att så är inte fallet men bara hävdar det för att bråka? alternativt läser sej fram till alla fakta istället för att testa själva?
Har själv nyligen jämfört ett gäng 2-kanalare och på vissa av dessa försvann detaljer av musiken som man vet finns där på låtar man har hört 100 gånger. På vissa andra var samma specifika detaljer väldigt framträdande. Kan bero lite på hur tränat eller vant ens öra är oxå..Har man hört en låt hundratals gånger på sin vanliga förstärkare och älskar ljudet av t.ex. ett visst trumljud och sedan byter man förstärkare och den trumman som man älskat så länge helt plötsligt överröstas och nästan försvinner bakom ex. cymbalerna och baskaggen...(oavsett hur högt eller lågt man spelar)
Att olika förstärkare förmedlar ljudet olika tror jag alla innerst inne förstår, vissa ser bara chansen att retas med inbitna audiofiler
Redigerat av dildoe, 18 February 2014 - 16:38.
Postad 18 February 2014 - 16:42
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Jag tyckte jämförelsen med stål var superbt bra, Zartok säger ju hela tiden koppar som koppar (om högtalarsladd)
Då skulle jag kunna säga till våra kunder ,stål som stål på jobbet, men nu begär dom ju av någon anledning olika sorters kvalitet och då tycker man ju att det har betydelse, vi har för övrigt flera olika kvaliteter som kunderna begär, och då kan man ju inte säga stål som stål.
Postad 18 February 2014 - 17:03
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
1. Ett stort antal FE mätningar (om det är det enda du tror på (om ens det)) från LTS pekar på att det är skillnader (färgningar) mellan olika förstärkare . Dessa har man lyssnat sig till och enligt dig så är dessa felaktiga (allt låter ju lika).
2. Vad jag menar är att jag lyssnar kritiskt nästan hela tiden jag lyssnar och vid varje ny låt lyssnar jag automatiskt på om det låter enligt så som jag vill att det ska låta . Däremot ingen blindtest för varje låt. Att du börjar svamla om UFO och Månen är bara likt dig. Allt är som vanligt.
1. Ja, men när det gäller vanliga A/B eller ABX tester så är det extremt sällan som folk hör någon skillnad. Och då snackar vi oftast om personer som upplever en skillnad i öppna tester. 2. Nej, det handlar om att vara kritiskt inställd mot ens egna upplevelser. Det är något helt annat. Det verkar brista hos del flesta här som upplever en skillnad.
Postad 18 February 2014 - 17:08
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
@karlsson @zartok Matar på med samma argument hela tiden. Förstärkare kan inte låta olika, även fast de består av helt olika komponenter? makes sense. Alla motorer med 176hk är exakt likadana och lika bra kan man lika gärna säga om två förstärkare som är specade likadant kan man säga då. Allt stål är samma kvalitet eftersom det är stål. Kan fortsätta, men förstår ni vinken? Kanske är du karlsson som har lite bristande självkritik när du fortsätter med dina larviga exempel. Jag vet vad placebo är, har själv funderat på det flertalet ggr. Min slutsats är att om jag kan skilja på elektroniken som spelar mot samma högtalare vid flera olika random tillfällen då jag inte har en susning om vad som är inkopplat så är det ingen placebo.
1. Att man måste påpeka samma sak flera gånger beror ju på att vissa individer inte kan ta till sig logiska och vetenskapligt baserade argument. 2. Om det är dessa skillnader, varför inte visa det under kontrollerade former? 3. Vet du vad ordet självkritik är? Jag frågar dig, i vilket fall av dessa finns det bristande självkritik: A ) Vet att hen hör en skillnad och tänker absolut inte testa det under kontrollerade former eftersom hen VET att det är en skillnad.  Vet om hur hjärnan lätt kan "luras", har kunskap om mängder av tester som visar genomgående liknande resultat, men fortfarande håller det öppet att någon KAN höra en skillnad genom att föreslå kontrollerade tester. Om jag inte haft någon självkritik så hade jag gjort som många av de som upplever en skillnad, sagt att "så är det, vi behöver inte testa".
Redigerat av MKarlsson74, 18 February 2014 - 17:10.
Postad 18 February 2014 - 17:13
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Haha. Tänk oss alla på en hifikryssning. Det vore något för branschen det. Istället för jaga gläfs så blir vi tillfredsställda av botaniserande i finljud och god malt, i 24timmar. Undrar hur sams vi skulle vara...hahaha
Redigerat av PML73, 18 February 2014 - 17:13.
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Tror ni inte det är så att dessa herrar som påstår att alla förstärkare låter lika egentligen vet att så är inte fallet men bara hävdar det för att bråka? alternativt läser sej fram till alla fakta istället för att testa själva?
Vem hävdar att precis alla förstärkare låter lika under alla situationer? Sen så säger jag bara: varför kan aldrig någon av er visa upp detta i ett test? År efter år så är det "samma" folk som påstår dessa saker men som aldrig ställer upp. Säger allt om trovärdigheten hos deras upplevelser vill jag hävda.
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4141 inlägg
Jag tyckte jämförelsen med stål var superbt bra, Zartok säger ju hela tiden koppar som koppar (om högtalarsladd)
Då skulle jag kunna säga till våra kunder ,stål som stål på jobbet, men nu begär dom ju av någon anledning olika sorters kvalitet och då tycker man ju att det har betydelse, vi har för övrigt flera olika kvaliteter som kunderna begär, och då kan man ju inte säga stål som stål.
Koppar som koppar kan man säga då det gäller för kopparn att leda ström i en högtalarkabel.
Postad 18 February 2014 - 17:15
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
26 sidor och fortfarande så ställer ingen upp under kontrollerade former.
Postad 18 February 2014 - 17:16
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Skall säga till vattenfall nästa gång jag är i kontakt med dom att istället för att dra en grymt tjock matarkabel så går det lika bra med lampsladd.
Postad 18 February 2014 - 17:16
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Går det ens att stänga av alla ljudförbättrare på alla förstärkare?
Postad 18 February 2014 - 17:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Lugn fappis, jag var stressad när jag läste 96 och cd, inte mer med det. Behöver inte bli så uppeldad.
Postad 18 February 2014 - 17:18
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Haha. Tänk oss alla på en hifikryssning. Det vore något för branschen det. Istället för jaga gläfs så blir vi tillfredsställda av botaniserande i finljud och god malt, i 24timmar. Undrar hur sams vi skulle vara...hahaha
Det hade varit sjukt kul!  En hifi-kryssning med blindtester, god mat, gott att dricka samt en massa diskussioner!
Postad 18 February 2014 - 17:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Går det ens att stänga av alla ljudförbättrare på alla förstärkare?
Jag tror det går, men man vet ju inte alltid vilken inställning som är "av". En receiver kan kalla det för neutral, en annan för through, en tredje för flat osv. Man blir lite sorgsen
Postad 18 February 2014 - 17:20
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4141 inlägg
Skall säga till vattenfall nästa gång jag är i kontakt med dom att istället för att dra en grymt tjock matarkabel så går det lika bra med lampsladd.
Det är ju lika dumt som att dra en grymt tjock matarkabel till högtalarna i vardagsrummet.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|