Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 May 2016 - 16:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kör V70 nu men hade en Astra Sports Tourer -11 förut. Den gick 22500 mil innan det första felet (EGR ventilen). Bra bil helt klart, väldigt prisvärd.

Ah, det var ju trevligt att höra. Frun vill ju förvisso bestämt inte ha kombi, men det är ju ingen skillnad rent tekniskt. Blev grymt imponerad när jag provade iaf. :)

Postad 04 May 2016 - 17:00

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0

Det blev Ryds, de hade tid på fredag, medan Audi var stokade fram till i juli. Tror inte Audi vill ta jobb....

Nä det låter så Lycka till!

Postad 05 May 2016 - 14:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Kapade av spindelledsfan, borrade ut nitarna Ford haft vänligeten att fästa den med i länkarmen. Fysatan vilket jobb, men nu sitter det snart nytt hjullager och spindelled på ST220:an. :)

Gnäll inte på verkstan för att det kostar några kronor att reparera ibland. Det är tamigfan guld värt att slippa själv. :)

Postad 05 May 2016 - 17:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Gnäll inte på verkstan för att det kostar några kronor att reparera ibland. Det är tamigfan guld värt att slippa själv. :)

Det har jag upptäckt för längesen efter att ha försökt byta länkarm på en bil 3 gånger utan att lyckas :D  sen dess har jag aldrig rört en bil. Kan inte skruva på bilar, har inget intresse för det och vill inte. Lätt värt att låta någon annan göra skitjobbet åt en.

Postad 05 May 2016 - 18:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det har jag upptäckt för längesen efter att ha försökt byta länkarm på en bil 3 gånger utan att lyckas :D sen dess har jag aldrig rört en bil. Kan inte skruva på bilar, har inget intresse för det och vill inte. Lätt värt att låta någon annan göra skitjobbet åt en.

Kan ju men hatar det som pesten. Måste påpeka för chefen att han väl inte vill att jag skall slita ont på min fritid, utan ha firmabil för att komma utvilad och alert till jobbet. :)
Men nu sitter i alla fall nytt hjullager i Fåårrrden. Hoppas lillgrabben tar det extra lugnt i svängarna så jag aldrig åker på skiten igen.

Postad 11 May 2016 - 12:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Någon som använt Plasti-Dip och har några erfarenheter?!

Lättarbetat? Hur länge håller det ungefär? Hur ofta behöver man göra om det?

Har beställt en ny bil och skulle vilja göra om lite detaljer utan att behöva spendera flera tusen på nya delar eller förstöra originaldelarna.

Postad 11 May 2016 - 12:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Kan ju men hatar det som pesten. Måste påpeka för chefen att han väl inte vill att jag skall slita ont på min fritid, utan ha firmabil för att komma utvilad och alert till jobbet. :)
Men nu sitter i alla fall nytt hjullager i Fåårrrden. Hoppas lillgrabben tar det extra lugnt i svängarna så jag aldrig åker på skiten igen.

Låt honom lösa problemet själv nästa gång. ;)

Postad 11 May 2016 - 13:30

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Kapade av spindelledsfan, borrade ut nitarna Ford haft vänligeten att fästa den med i länkarmen. Fysatan vilket jobb, men nu sitter det snart nytt hjullager och spindelled på ST220:an. :)

Hade en ST220 i 10 år och det är den bästa bil jag haft. Körde 20 000 mil med den och bytte i stort sett bara bromsar och hjullager på den.

Saknar den bilen...har köpt en ST250 nu...dvs nya Focus ST.
Hoppas bara att den är lika bra.
Grymt skön att köra i alla fall...styrningen är sjukt skön.

Postad 11 May 2016 - 18:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hade en ST220 i 10 år och det är den bästa bil jag haft. Körde 20 000 mil med den och bytte i stort sett bara bromsar och hjullager på den.
Saknar den bilen...har köpt en ST250 nu...dvs nya Focus ST.
Hoppas bara att den är lika bra.
Grymt skön att köra i alla fall...styrningen är sjukt skön.

Känns ju skönt att höra. Fick precis ihop bilen ikväll. Väntade på en spindelled, och återmonteringen var betydligt enklare än att få loss grejorna. Nu sitter nytt hjullager och spindelled på höger sida. Hoppas det dröjer tills andra sidan börjar mala. Underbar bil är det. Tyst och fin i lämn fart och precis lagom mullig när man gasar. Go kraft vid alla varvtal.

Volvofemnan i ett fint Focuschassi är verkligen inte fyskam det heller. Knallorange eller?

Postad 11 May 2016 - 21:02

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Någon som använt Plasti-Dip och har några erfarenheter?!

Lättarbetat? Hur länge håller det ungefär? Hur ofta behöver man göra om det?

Har beställt en ny bil och skulle vilja göra om lite detaljer utan att behöva spendera flera tusen på nya delar eller förstöra originaldelarna.

Har plastidipat min inredning och det har hållt sen jag gjorde det för 3 år sen. Är väldigt mjuk färg så beror ju på hur ofta man kommer att komma emot det du ska måla.

Postad 11 May 2016 - 21:38

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Känns ju skönt att höra. Fick precis ihop bilen ikväll. Väntade på en spindelled, och återmonteringen var betydligt enklare än att få loss grejorna. Nu sitter nytt hjullager och spindelled på höger sida. Hoppas det dröjer tills andra sidan börjar mala. Underbar bil är det. Tyst och fin i lämn fart och precis lagom mullig när man gasar. Go kraft vid alla varvtal.

Volvofemnan i ett fint Focuschassi är verkligen inte fyskam det heller. Knallorange eller?

Är faktiskt en Ford-motor i nya Focus ST och det är jag glad för.
Var några år sedan det var Volvo-motorer i Fordarna.

Min erfarenhet av Volvo är inte så positiv.

Inte orange...den finns inte i orange men däremot i gult.

Men valde inte den utan tog typ samma färg som jag hade på ST220 dvs den blå.

Postad 12 May 2016 - 10:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

dags för service på bilen snart igen. ca 900mil sen sist gång. sist gång var det inspektionsservice med tändstift och lite annat. Gick på 3790kr

denna gång var det bara oljebyte + bromsvätska och coupéfilter.  inga stora grejer med andra ord. Ändå kostar skiten 2721kr   Visst det är inte mest pengar i världen men jäkligt sura pengar ändå nu när det är dags för semestertider.  3000 spänn som jag kunde ha gjort en resa för till exempel. 

att ett vanligt oljebyte ska kosta så mycket. 

Vet att man kan teckna ett sånt serviceavtal för typ 99kr/mån som täcker alla servicar. Men gäller det bara nya bilar? någon som kollat upp det och vet hur det ligger till?

Postad 12 May 2016 - 11:08

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0
Min senaste service med oljebyte samt filter kostade 600kr

Postad 12 May 2016 - 11:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Min senaste service med oljebyte samt filter kostade 600kr

grattis

Postad 12 May 2016 - 11:35

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Är det någon som har ägt/äger en TVR? 

Finns dom som vänsterstyrda eller är alla fel?

En gammal drömbil som skulle vara frän att äga :)

Postad 12 May 2016 - 12:12

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

dags för service på bilen snart igen. ca 900mil sen sist gång. sist gång var det inspektionsservice med tändstift och lite annat. Gick på 3790kr

denna gång var det bara oljebyte + bromsvätska och coupéfilter.  inga stora grejer med andra ord. Ändå kostar skiten 2721kr   Visst det är inte mest pengar i världen men jäkligt sura pengar ändå nu när det är dags för semestertider.  3000 spänn som jag kunde ha gjort en resa för till exempel. 

att ett vanligt oljebyte ska kosta så mycket. 

Vet att man kan teckna ett sånt serviceavtal för typ 99kr/mån som täcker alla servicar. Men gäller det bara nya bilar? någon som kollat upp det och vet hur det ligger till?

Volvo kör serviceavtal... priset kan dock variera lite. Vet inte vad dom har för kvalifikationsregler för deras avtal. Gissar dock att du får betala mer för en bil som kostar mer att serva.

För mig gick oljebyte plus div filter på strax under 1000,-, inspektionsservice på drygt 500,- på verkstad!

Nybilen jag beställt har tre år fri service, så då slipper man bry sig om det ett tag iaf. :)

Postad 12 May 2016 - 12:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Volvo kör serviceavtal... priset kan dock variera lite. Vet inte vad dom har för kvalifikationsregler för deras avtal. Gissar dock att du får betala mer för en bil som kostar mer att serva.

För mig gick oljebyte plus div filter på strax under 1000,-, inspektionsservice på drygt 500,- på verkstad!

Nybilen jag beställt har tre år fri service, så då slipper man bry sig om det ett tag iaf. :)

dom flesta har nog serviceavtal. volkswagen också. ser dock inte om det bara gäller nya bilar.  99kr/mån kostar det. Förstår inte hur det kan vara så billigt då en service kostar mer än 1200kr per år.  känns som det finns en hållhake.

Postad 12 May 2016 - 12:37

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

dom flesta har nog serviceavtal. volkswagen också. ser dock inte om det bara gäller nya bilar.  99kr/mån kostar det. Förstår inte hur det kan vara så billigt då en service kostar mer än 1200kr per år.  känns som det finns en hållhake.

Det kommer snart visa sig. Jag hämtade precis ut en ny Passat som jag valde service avtal för 99 kr/mån i 36 mån. Villkoren är 4500 mil/3 år vilket innebär att jag optimalt kommer att hinna med den första 2 års servicen samt "3 års" servicen och tjäna på det. En hålhake är att jag helt plötsligt får ett annat körsätt som gör att jag bränner mina 4500 mil inom 2 år. Då kommer jag bara hinna med 1 service och går back.

Postad 12 May 2016 - 13:40

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

grattis

Tack! Kan inte vara kul att bli lurad varje gång du lämnar bilen!;)

Postad 12 May 2016 - 13:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Tack! Kan inte vara kul att bli lurad varje gång du lämnar bilen!;)

Är så när man har nyare bil med garantier kvar. Då krävs det riktiga verkstäder för att garantierna fortfarande ska gälla.

Annars hade jag nog också lämnat in bilen hos "ärliga Harrys bil och mattor"

Postad 12 May 2016 - 13:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Det kommer snart visa sig. Jag hämtade precis ut en ny Passat som jag valde service avtal för 99 kr/mån i 36 mån. Villkoren är 4500 mil/3 år vilket innebär att jag optimalt kommer att hinna med den första 2 års servicen samt "3 års" servicen och tjäna på det. En hålhake är att jag helt plötsligt får ett annat körsätt som gör att jag bränner mina 4500 mil inom 2 år. Då kommer jag bara hinna med 1 service och går back.

Så 1500 mil per år gäller alltså? Så det gäller att serva varje år innan den passerat 1500 mil så eller? Oavsett så blir det väl billigt även om du bara hinner med säg två servicar med tanke på att det bara kostar 1200kr i året

Postad 12 May 2016 - 15:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Är faktiskt en Ford-motor i nya Focus ST och det är jag glad för.
Var några år sedan det var Volvo-motorer i Fordarna.

Min erfarenhet av Volvo är inte så positiv.

Inte orange...den finns inte i orange men däremot i gult.

Men valde inte den utan tog typ samma färg som jag hade på ST220 dvs den blå.

Aha den alldeles nya. Oj, 350 hästar att leka med då väl?. :)  Får ju extremt bra kritik i tester. Vet ju inget om de äldre ST Focusarna mer än att Volvofemman låter och går jättefint. Provade en V50 T5 med den motorn innan vi valde Forden. Men Forden är förstås trevligare på alla punkter, och så vacker i sin blåmetallic. :)

Postad 12 May 2016 - 15:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Aha den alldeles nya. Oj, 350 hästar att leka med då väl?. :)  Får ju extremt bra kritik i tester. Vet ju inget om de äldre ST Focusarna mer än att Volvofemman låter och går jättefint. Provade en V50 T5 med den motorn innan vi valde Forden. Men Forden är förstås trevligare på alla punkter, och så vacker i sin blåmetallic. :)

Den nya Focusen har runt 250 hk. Nya Focus RS har däremot 350.

Min Fiesta ST ligger runt 200 hk med full overboost inräknad.

Men alla dessa nyare Fords är helt underbara att köra kan jag intyga.

Postad 12 May 2016 - 15:33

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Är så när man har nyare bil med garantier kvar. Då krävs det riktiga verkstäder för att garantierna fortfarande ska gälla.

Annars hade jag nog också lämnat in bilen hos "ärliga Harrys bil och mattor"

Varför klagar du på priset då när du själv vet varför?🤔

Redigerat av vinncent, 12 May 2016 - 15:42.

Postad 12 May 2016 - 15:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Serviceavtalets pris beror på körsträcka och justeras uppåt eller nedåt beroende på mil.och även vilka service som ingår inom kommande 3 års period.

Kamremsbyte,stor service höjer priset saftigt 

Så funkar de hos Nordiska Bil iaf.

Aldrig tidigare lämnat in bil på service utan istället alltid jagat folk som kan göra det..Evigt rackel.

GRYMT skönt att bara lämna in den så är de klart .

Värt varenda spänn

Postad 12 May 2016 - 16:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1

Varför klagar du på priset då när du själv vet varför?🤔

Kan man inte klaga på ett pris bara för att man vet varför det kostar som det gör? Väldigt konstigt sagt.

Postad 12 May 2016 - 16:40

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Kan man inte klaga på ett pris bara för att man vet varför det kostar som det gör? Väldigt konstigt sagt.

Tycker du?

Postad 12 May 2016 - 16:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1

Tycker du?

Ja jag skrev ju precis det ;)

Postad 12 May 2016 - 16:54

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Den med 350 hästar är Focus RS precis som masse70 säger...grym bil.
Den skulle man haft...inte så dyr heller med tanke på vad man får men senaste Focus ST 2015 som jag köpte i höstas är inte så dum heller.

250 hk och härlig körkänsla.

Postad 12 May 2016 - 16:58

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

Ja jag skrev ju precis det ;)

Jaha.....

Redigerat av vinncent, 12 May 2016 - 17:19.

Postad 12 May 2016 - 17:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Hur är dom vanliga ford focus som inte är sportvarianterna? Något att ha eller?

Redigerat av andreassofus, 12 May 2016 - 17:43.

Postad 12 May 2016 - 17:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Hur är dom vanliga ford focus som inte är sportvarianterna? Något att ha eller?

Tja, både Fiesta och Focus är ju en av dom mest populära och mest sålda bilarna i Europa under många år nu. Det är iaf det jag kunnat läsa mig till utan att vara expert i ämnet.

Sen har dom säkert andra nackdelar som alla bilar, så man får väl läsa lite tester för att bilda sig en egen uppfattning då mycket även är tycke och smak.

Båda hyllade för sina chassin och deras ecoboost motorer har ju vunnit priset årets motor flera år i rad så.

http://www.ford.co.u...scar_in_4_Years

Redigerat av masse70, 12 May 2016 - 17:57.

Postad 12 May 2016 - 20:27

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0

Vet att man kan teckna ett sånt serviceavtal för typ 99kr/mån som täcker alla servicar. 

Det beror ju helt på vad man har för bil. Enklaste sättet att få en prisuppgift är väl att ta kontakt med lokala märkesverkstaden för att kolla vad de har att erbjuda.

Postad 12 May 2016 - 20:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Det beror ju helt på vad man har för bil. Enklaste sättet att få en prisuppgift är väl att ta kontakt med lokala märkesverkstaden för att kolla vad de har att erbjuda.

Ja det är nog lättast. Men det går ju även att prata om det här, om man vill ☺

Postad 12 May 2016 - 20:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Sista 3 åren betalade ja väl ca 500/mån för service avtalet

Postad 12 May 2016 - 21:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 2

Sista 3 åren betalade ja väl ca 500/mån för service avtalet

Det lät dyrt. Utveckla

Postad 12 May 2016 - 21:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

De kollar vilka service som infaller inom 3 år.

En var stor service å byte av partikelfilter.

Bara den kosta väl 12-15k om man lämnar in den.

Som sagt kollar de vilka service som infaller inom 3 är beroende på mil...Är de dyr service så ökar priset saftigt.

Är de 3 "vanliga " så blir det billigare 

Redigerat av moparman, 12 May 2016 - 21:50.

Postad 12 May 2016 - 21:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Aha jag förstår. Så 99kr/mån är troligtvis när det det gäller en helt ny bil och det inte är så dyra servicar till att börja med. Tyckte också det var för bra för att vara sant ☺

Postad 12 May 2016 - 21:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Fantastiskt vad billiga era bilar är att serva! 500 kr/månad är ju rena fyndet!  ;)

I mars 2009 köpte jag en ny Mercedes-Benz E280 CDI kombi, som jag körde 15 600 mil med på 6,5 år. Jag noterade varande krona jag la ut på den, tyckte det var lite roligt eftersom det var den första (och enda) nya bil jag köpt.

Rensade nu listan från kostnader för däck, lackbehandlingar etc. i syfte att få fram kostnaden för service. Många av posterna innehåller dock även reparationer och byte av delar. Då det är svårt att veta var man ska dra gränsen mellan service och reparation så valde jag att låta allt vara med. Det betyder att såväl torkarblad och bromsbelägg som byte av fjädrar fram är inkluderat.

Som man kan se i bilden nedan blev kostnaden för mig 1 042 kr/månad, eller 5,20 kr/mil.

Bifogad fil  Servicekostnader.jpg   247.77K   7 Antal nerladdningar

I den kompletta uträkningen jag har inkluderat även värdeminskning, däck, lackskydd m.m. Då hamnar jag på 5 897 kr/månad, eller 29,46 kr/mil. Till det kom kostnader för skatt och försäkring samt 0,83 liter diesel per mil. :)

Postad 12 May 2016 - 21:59

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Nu ingår ingenting annat än ren service.

Bromsbelägg slut-betala.

Vindrutetorkarblad slut-betala.

Osv

3 år så betalar jag minst 18k bara för service .

Meeen värt varje krona :-)

Grymt schysst mekaniker .

Gör saken bättre 

Postad 13 May 2016 - 08:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Tja, både Fiesta och Focus är ju en av dom mest populära och mest sålda bilarna i Europa under många år nu. Det är iaf det jag kunnat läsa mig till utan att vara expert i ämnet.

Sen har dom säkert andra nackdelar som alla bilar, så man får väl läsa lite tester för att bilda sig en egen uppfattning då mycket även är tycke och smak.

Båda hyllade för sina chassin och deras ecoboost motorer har ju vunnit priset årets motor flera år i rad så.

http://www.ford.co.u...scar_in_4_Years

ser att många av dom har en motor på endast en liter samt 95hk eller vad det nu var. Låter inte som en jättepigg motor alltså.   blir den för slö måntro? och hur beter sig en sådan på motorvägen när man ligger i 130?  men det har kanske mer på hur den är växlad?

Min golf är inte så kul på motorvägen. Bara 5 växlar av någon anledning och varvar som fan.  ligger jag 100 på vägen så varvar min nästan 3000 varv.  drar iväg i förbrukningen då om man kör på höga varv hela tiden.

min bil går billigast när jag kör sakta på hög växel. Som tex när jag körde omkring på serpentinvägarna i norska fjällen,  bilen har aldrig dragit mindre än då. 0,52 körde jag på då. 

Postad 13 May 2016 - 08:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

ser att många av dom har en motor på endast en liter samt 95hk eller vad det nu var. Låter inte som en jättepigg motor alltså.   blir den för slö måntro? och hur beter sig en sådan på motorvägen när man ligger i 130?  men det har kanske mer på hur den är växlad?

Min golf är inte så kul på motorvägen. Bara 5 växlar av någon anledning och varvar som fan.  ligger jag 100 på vägen så varvar min nästan 3000 varv.  drar iväg i förbrukningen då om man kör på höga varv hela tiden.

min bil går billigast när jag kör sakta på hög växel. Som tex när jag körde omkring på serpentinvägarna i norska fjällen,  bilen har aldrig dragit mindre än då. 0,52 körde jag på då. 

100 hk modellen är ju vida hyllad för just sin pigghet.

Men det gäller ju att provköra för att bilda sig sin egen uppfattning såklart.

Test av Focus 1.0 100 hk:

http://teknikensvarl...boost-2-164733/

http://www.dn.se/mot...-100-hk-170-nm/

"Den lilla trecylindriga enliters-motorn är troligen den bästa trepipen på marknaden i dag. Den har bra tryck från låga varv och upplevs som en bra mycket större motor. "

"Går det verkligen att få körbarhet i en så liten bensinmotor, till på köpet i en så relativt stor bil som Ford Focus? Ja, menar Ford. Det går – med hjälp av turboladdning, direkt­insprutning av bränslet och variabla ventilinställningar på både insug och utblås. Den förbluffande fina körbarheten förklaras av den flacka momentkurvan där maxvridet finns tillgängligt redan från 1 400 och upp till 4 000 varv/min (4 500 för den starkare motorn)."

Samma motor kan du ju få till den 200 kg lättare Fiestan, så där kommer ju motorn än mer till sin rätt.

Postad 13 May 2016 - 09:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Trodde V90 Cross Country stod på tur men Volvo överraskar med att redan nästa vecka istället (troligtvis) visa lill-SUVen XC40.

Teaser. Ser lovande ut.

volvo-v40-2018-teaser-700x467.jpg

[insert Mustang ringde och ville ha tillbaka sin trut here]

Redigerat av pacman, 13 May 2016 - 09:56.

Postad 13 May 2016 - 12:02

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Bifogad fil  mustang.png   66.94K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 May 2016 - 12:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Såg en S90 i trafik för första gången idag. Har de börjat få ut dessa till kunder, eller var det ett test-exemplar (vilket ju inte är omöjligt, med tanke på att det var på Hisingen)?

Postad 13 May 2016 - 12:11

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

• 985 inlägg
  • 0

Så 1500 mil per år gäller alltså? Så det gäller att serva varje år innan den passerat 1500 mil så eller? Oavsett så blir det väl billigt även om du bara hinner med säg två servicar med tanke på att det bara kostar 1200kr i året

Dem servicarna som bilen ber om själv ingår. Normalt sett så kommer första servicen vid 2 år eller 3000 mil beroende på vad som inträffar först. Därefter servas bilen 1 gång/år. Vill du trots allt göra en oljeservice efter 1:a året så ingår inte den då den inte ingår i det normala serviceintervallet.

Troligtvis kommer första servicen att efterfrågas tidigare än 2 år eller 3000 mil då även körsättet spelar in.

Postad 13 May 2016 - 13:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Dem servicarna som bilen ber om själv ingår. Normalt sett så kommer första servicen vid 2 år eller 3000 mil beroende på vad som inträffar först. Därefter servas bilen 1 gång/år. Vill du trots allt göra en oljeservice efter 1:a året så ingår inte den då den inte ingår i det normala serviceintervallet.

Troligtvis kommer första servicen att efterfrågas tidigare än 2 år eller 3000 mil då även körsättet spelar in.

Många bilar brukar efterfråga oljeservice om det inte är gjort efter 12 månader.

Postad 13 May 2016 - 13:29

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0

Ja det är nog lättast. Men det går ju även att prata om det här, om man vill ☺

Absolut, trodde bara att du var intresserad av ett pris till din specifika bil.

Postad 13 May 2016 - 13:42

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0

Såg en S90 i trafik för första gången idag. Har de börjat få ut dessa till kunder, eller var det ett test-exemplar (vilket ju inte är omöjligt, med tanke på att det var på Hisingen)?

Såg en V90 förra veckan och sett några S90 veckorna innan det. Detta i Östergötland. Kan tänka mig att det fortfarande rör sig om testbilar.

Postad 13 May 2016 - 18:53

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

100 hk modellen är ju vida hyllad för just sin pigghet.

Men det gäller ju att provköra för att bilda sig sin egen uppfattning såklart.

Test av Focus 1.0 100 hk:

http://teknikensvarl...boost-2-164733/

http://www.dn.se/mot...-100-hk-170-nm/

"Den lilla trecylindriga enliters-motorn är troligen den bästa trepipen på marknaden i dag. Den har bra tryck från låga varv och upplevs som en bra mycket större motor. "

"Går det verkligen att få körbarhet i en så liten bensinmotor, till på köpet i en så relativt stor bil som Ford Focus? Ja, menar Ford. Det går – med hjälp av turboladdning, direkt­insprutning av bränslet och variabla ventilinställningar på både insug och utblås. Den förbluffande fina körbarheten förklaras av den flacka momentkurvan där maxvridet finns tillgängligt redan från 1 400 och upp till 4 000 varv/min (4 500 för den starkare motorn)."

Samma motor kan du ju få till den 200 kg lättare Fiestan, så där kommer ju motorn än mer till sin rätt.

En 3cylindrig motor har många fördelar som gör dom riktigt bra.

Bra avgaspulser bla och bra vrid är väl några bra egenskaper.

Har själv kört Fiestan med 100hk 3pip och den var riktigt underhållande att köra.

Ska bli kul att prova Volvos 3pip framöver.

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.