Fick hem E6 igår. Självklart har jag haft den lite för kort tid för en 100% värdering. Men med en "bra" källa så presterat denna TV fantastiskt och i vissa områden oslagbar bland TV-modeller. Det som imponerar mest är som väntat den otroliga svärtan.
Filmer som innehåller mycket mörka scener får ett "nytt" ljus. Kontrast och färger är makalöst bra med UHD HDR. Fast TV:n är mycket beroende av en bra källa. Jämfört med till exempel min tidigare Samsung JS9005 är den mer känslig för dåliga källor. Men kommer mer källor i framtiden med 4K.
Märkligt nog beror det mycket på hur materialet är inspelat hur det ser ut på LG:n. En del program från Netflix i Ultra HD ser makalöst bra ut, andra så kallade Ultra HD program direkt dåliga får erkännas. Men har inget med TV:n att göra utan mer hur programmet kablas ut. Vanliga TV-sändingar okej, men inget superbra. Kör med Tivo från Com Hem. Men vi får hoppas på en box med 4K snart.
Men vi som köper denna TV gör det inte direkt för att se TV sändningar i 720p. Denna TV är framtiden och kommer ge dig mycket underhållning i många år. Men källorna framöver kommer bli bättre och vi kommer säkerligen få se bättre TV boxar med, med stöd för 4K.
Med Blu Ray så presterar denna TV också mycket bra.
Men efter att ha kört ett 10 tal av mina UHD BD skivor från min Samsung UHD BD spelare så blir man snabbt bortskämd och det är svårt att inte bli lite kritisk mot Blu Ray i jämförelse med UHD, som förstås är oslagbart.
Med LG:S HDR UHD demos "spänner LG:n" alla sina muskler och visar vad den kan prestera. NASAS video är helt fantastisk och man sitter och bara njuter av den helt otroliga svärtan, färgerna och det dynamiska omfånget. Visar vad TV:n kan prestera och det är makalöst bra.
Kollade lite på lite Avatar, Star Wars och Alien (blu ray) och sitter bara och njuter av rymdscenerna av avgrunds djup svärta och otrolig kontrast. Många av dessa filmer får nytt liv i LG.:n.
Svärtan är svart, finns inga undantag på denna TV. För- eftertexter, rymdscener är perfekta där stjärnor lyser igenom i det totalt svarta. Jag rekommenderar att titta i ett mörkt rum för bästa upplevelse. Men denna Oled är tillräckligt ljusstark för att titta på i ett upplyst rum med.
Även kört lite ifrån Xbox One S. Det är skillnad på "vanliga" Xbox One och 4K HDR modellen "S".
Spelen ser felfria ut även utan HDR funktionen på och förbättrat jämfört med den första Xbox One utan 4K. Detta visar hur mycket utmatningen gör för bilden.
Testade Gears Of War 2 med HDR på och färger och dynamik är grymma. En stor skillnad faktiskt. Men tyvärr är "input lagen" för dålig med HDR, så slå av den tills uppdateringen kommer. Hoppas LG kommer med den snart, för det är i princip omöjligt att spela i alla fall "Gears Of War 2", utan att bli frustrerad av den långsamma "input lagen" med HDR på. Hoppas LG kan lösa detta fort.
Men även med HDR av och TV:n i "Spel läge" så grafiken makalös och skarp i jämförelse med gamla Xbox One. Med "Spel läge" på TV:n så känns "input lagen" mycket snabb, i alla fall tillräckligt snabb så jag är nöjd med att spela på TV:n.
Vill också tilläga att jag inte upplever några problem med rörelsehanteringen. Antingen av eller egna inställningar är det som gäller. De färdig fungerade inget bra för mig. Testade 3D på TV:n. Fantastiskt och den bästa 3D jag sett för hemmabruk. Lite skoj är det att denna TV stödjer det, även fast jag inte tror 3D är framtiden.
En sak jag inte får att funka är HDR från Youtube? Någon som vet om det ska fungera med 4K HDR från tuben?
Testat både ifrån Samsung spelare, Xbox One S och TV:ns app utan framgång.
Redigerat av castortroy33, 17 January 2017 - 09:35.