* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *
1475 svar till detta ämne
Postad 15 januari 2005 - 14:24
Unregistered91a12345
-
Unregistered91a12345
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jag har bade en PC och en DVD inkopplad till min Hitachi.
DVD ar kopplad via komponent, mkt nojd med bilden hittills.
Fick dock hem min Supra DVI-kabel nyss, den nya versionen som klarar upp till 20m, kanske ar att tanka pa att anvanda min dator som HTPC istallet?
Det ar en AMD 2100 med 512mb ram och ett Radeon 9800, vad ar det programvara jag ska leta reda pa.
Finns det nagon snygg programvara man kan kora so den ser Media Center ut kanske? eller kanske man kan installera win media center edition rent av, funkar den bra att surfa pa osv? Har dock hort att den ska krava mkt av datorn?
Postad 15 januari 2005 - 16:39
Unregisteredba14ec31
-
Unregisteredba14ec31
-
Användare
-
-
133 inlägg
Fick dock hem min Supra DVI-kabel nyss, den nya versionen som klarar upp till 20m, kanske ar att tanka pa att anvanda min dator som HTPC istallet?
Det ar en AMD 2100 med 512mb ram och ett Radeon 9800, vad ar det programvara jag ska leta reda pa.
Finns det nagon snygg programvara man kan kora so den ser Media Center ut kanske? eller kanske man kan installera win media center edition rent av, funkar den bra att surfa pa osv? Har dock hort att den ska krava mkt av datorn?
Själv använder jag trådlös mus&tangentbord så jag utgår från en windowsmiljö då förutom filmtittandet använder jag dator till att spela upp musik, surfa, spela dataspel, kolla kort från digitalkameran. Med bildkvaliten och storleken som projektor ger kan man sitta i soffan och läsa all text på 3 meters avstånd med lätthet. Enligt min åsikt en HTPC + en projektor slår mycket, de är skapta för varandra. För att spela upp dvdfilmer använder jag InterVideo WinDVD 6 vilket ger superb resultat och viktigast av allat är att bilden behandlas digitalt och skickas proggresivt till projektorn i dess nativa upplösning.
Postad 16 januari 2005 - 20:34
Esox Lucius
-
Esox Lucius
-
Användare
-
-
119 inlägg
Vad är det för filter man kan köpa? Blir bilden bättre eller?
Postad 17 januari 2005 - 13:25
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Köpte ett Color Correction filter från (CC40): http://www.enhancedht.comDet skall förbättra färgbalansen från mörkaste till ljusaste partier. Har kört med det lite i helgen och måste säga att jag inte förstår varför tillverkarna inte bygger projektorerna med ett sådant filter från start. Det blir en betydligt naturligare och varmare färgskala och mycket enklare att använda maximalt av projektorns kontrastomfång. Det förbättrar inte kontrasten i sig, men eftersom det håller färgbalansen åt det varmare hållet hela vägen så kan man fläska på med mer i de blå och gröna färgerna samt använda max iris utan att det ser gröndassigt och urvattnat ut!  Mycket nöjd än så länge.
Postad 17 januari 2005 - 13:27
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
F.ö., grattis till alla oss som har denna projje! Den är utsedd till årets projektor av: http://www.hometheat...ds-12-2004.htmlDe snubbarna är något av auktoriteter inom hembioteknik.  Använder deras inställningar tillsammans med färgfiltret just nu för övrigt. Funkar kanon.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 17 januari 2005 - 13:28.
Postad 17 januari 2005 - 14:01
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Man blir lite sugen på att skaffa ett CC40R-filter.....(för visst var det ett sådant du hade?) Ett litet citat från dem: Because of the excellent brightness and contrast, the Hitach PJ-TX100 is the best LCD projector we have ever tested. The iris control makes it simple to bring down the brightness if desired, and the lens shift controls are a delight in aligning the image on the screen regardless of where the projector is sitting.
Redigerat av Unregisteredbf364490, 17 januari 2005 - 14:12.
Postad 17 januari 2005 - 14:15
Cameron
-
Cameron
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Mm, vad stolt man blir som TX100 ägare
Arioch. Hur länge fick du vänta på filtret ? Vilket filter var det du beställde, länk ? Vart hittar jag de inställningar som de använder till TX100 på Home Theater HiFi, länk där också kanske ? Sorry, men jag hittar inte något alls på den sidan...
Är det värt att spendera slanten som ett filter kostar ?
Postad 17 januari 2005 - 14:41
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Köpte ett Color Correction filter från (CC40): http://www.enhancedht.com
Det skall förbättra färgbalansen från mörkaste till ljusaste partier.
Har kört med det lite i helgen och måste säga att jag inte förstår varför tillverkarna inte bygger projektorerna med ett sådant filter från start. Det blir en betydligt naturligare och varmare färgskala och mycket enklare att använda maximalt av projektorns kontrastomfång. Det förbättrar inte kontrasten i sig, men eftersom det håller färgbalansen åt det varmare hållet hela vägen så kan man fläska på med mer i de blå och gröna färgerna samt använda max iris utan att det ser gröndassigt och urvattnat ut! 
Mycket nöjd än så länge. 
Intressant Arioch. Ja varför tillverkarna inte använder denna enkla metod för att "jämna ut" (sett över R, G och B ) ljuset från lampan är bra märkligt. Kanske för att de vill kunna "fläska på" samtidigt som de inte bryr sig ett dugg om vitbalansen? Fråga: Varför valde du ett 40-filter? Är TX100 verkligen så pass svag i det röda? Jag menar, den dämpar ju G och B med 40% i förhållande till R, låter som ganska mkt. Intressant att du tycker dig kunna ställa ner irisen till max, var lite oväntat. (I terorin ska föresten kontrasten öka något, detta eftersom du filterer bort G och B ljus i svärtan) Om allt går väl kommer jag kunna gå lös med Colorfacts med ett eller fler filter nångång i vinter. Detta kommer förhoppningsvis presenteras med lite sköna RGB-skalor från 0 till 100 IRE ala Cine4Home. Tanken med en sådan artikel skulle väl vara att den skulle underlätta för de som vill göra "hem-trimmning", vi får hoppas det rinner ut i något vettigt. Innan dess kommer jag följa denna tråd med intresse, kul att du delar med dig av dina erfarenheter rörande detta ämne.
Redigerat av pacman, 17 januari 2005 - 14:42.
Postad 17 januari 2005 - 16:05
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Intressant Arioch.
Ja varför tillverkarna inte använder denna enkla metod för att "jämna ut" (sett över R, G och B ) ljuset från lampan är bra märkligt. Kanske för att de vill kunna "fläska på" samtidigt som de inte bryr sig ett dugg om vitbalansen?
Kanske... Konstigt ändå... Fråga: Varför valde du ett 40-filter?
För att det var det filter som rekommenderades av enhancedht och även av hometheaterhifi.  Är TX100 verkligen så pass svag i det röda? Jag menar, den dämpar ju G och B med 40% i förhållande till R, låter som ganska mkt.
Jag var också skeptisk innan, men jag ville ändå prova eftersom det rekommenderades som sagt. Intressant att du tycker dig kunna ställa ner irisen till max, var lite oväntat.
Missförstånd! Jag menar upp till max, alltså 10/10. Det var så de körde då de testade på hometheaterhifi om du kollar in deras test. Kanske inte kommer att vara där jag landar när jag har testat klart, men initialt känns det mkt rätt med tanke på att kontrollen över bilden i övrigt blir så pass bra.  (I terorin ska föresten kontrasten öka något, detta eftersom du filterer bort G och B ljus i svärtan)
Detta märks ganska tydligt - att det "svarta" inte är blågrått längre utan bara grått.  Om allt går väl kommer jag kunna gå lös med Colorfacts med ett eller fler filter nångång i vinter. Detta kommer förhoppningsvis presenteras med lite sköna RGB-skalor från 0 till 100 IRE ala Cine4Home. Tanken med en sådan artikel skulle väl vara att den skulle underlätta för de som vill göra "hem-trimmning", vi får hoppas det rinner ut i något vettigt.
Innan dess kommer jag följa denna tråd med intresse, kul att du delar med dig av dina erfarenheter rörande detta ämne.
Är mätonogrannheten verkligen så stor att man inte skulle kunna använda t.ex.: http://www.elfa.se/e...=0&dok=5044.htmAlltså, på så sätt att man projicerar testbilder med enbart R, G och B i varierande intensitet, t.ex. med steg om 20% och använder denna för att mäta ljusflödet? Samtidigt som man justerar projjen alltså... Borde inte det funka iaf betydligt bättre än ögonmåttet?
Postad 17 januari 2005 - 16:29
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Mm, vad stolt man blir som TX100 ägare 
Arioch. Hur länge fick du vänta på filtret ? Vilket filter var det du beställde, länk ? Vart hittar jag de inställningar som de använder till TX100 på Home Theater HiFi, länk där också kanske ? Sorry, men jag hittar inte något alls på den sidan... 
Är det värt att spendera slanten som ett filter kostar ? http://www.hometheat...004-part-1.html
Redigerat av Unregisteredbf364490, 17 januari 2005 - 16:29.
Postad 17 januari 2005 - 16:38
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
För att det var det filter som rekommenderades av enhancedht och även av hometheaterhifi. Jag var också skeptisk innan, men jag ville ändå prova eftersom det rekommenderades som sagt.
Aha, makes sense. Missförstånd! Jag menar upp till max, alltså 10/10. Det var så de körde då de testade på hometheaterhifi om du kollar in deras test. Kanske inte kommer att vara där jag landar när jag har testat klart, men initialt känns det mkt rätt med tanke på att kontrollen över bilden i övrigt blir så pass bra. 
Ooops! My bad. Läste inte klokt. Tänkte väl det... Detta märks ganska tydligt - att det "svarta" inte är blågrått längre utan bara grått. 
Läcket! Redan här verkar det som om filtret är värt sina pengar! Är mätonogrannheten verkligen så stor att man inte skulle kunna använda t.ex.: http://www.elfa.se/e...=0&dok=5044.htm Alltså, på så sätt att man projicerar testbilder med enbart R, G och B i varierande intensitet, t.ex. med steg om 20% och använder denna för att mäta ljusflödet? Samtidigt som man justerar projjen alltså... Borde inte det funka iaf betydligt bättre än ögonmåttet?
Hmm, har ingen aning faktiskt, har aldrig provat en såndär ljusmätare. Hur använder du ljusmätaren? Menar du att du försöka mäta upp lika mängd ljus för R, G, och B? Men ja, så länge du tycker att mätningarna överensstämmer med dina ögon så är det ju förstås inte omöjligt att du hittat en smart metod. Vore väldigt trevligt om den är till nån sorts hjälp iaf eftersom Colorfacts ligger långt utanför de flestas (inkl min) räckvidd.
Postad 17 januari 2005 - 16:47
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
nima01>> Käre örebroare.  Så du är sugen på CC-filter? Eftersom TX100 verkar vara ytterst "mod-vänlig" kanske vi skulle slå vara påsar ihop och göra något intressant av detta? Lovar isf att höra om mig när (och om) det blir av. LCD verkar överlag vara mer mod-vänliiga och detta mer eller mindre beroende på tillverkarnas lathet. DLP-tillverkarna har, vad jag förstått, den goda smaken (t.ex. infocus) att anpassa storleken på färgsegmenten så det matchar lampans ljusflöde. Inga sådana möjligheter på en lcd men det är knappast jobbigare att kränga på ett filter...
Postad 17 januari 2005 - 17:09
Unregistered6f812794
-
Unregistered6f812794
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Vad är det för skillnad på CC40R & CC40 filterna?
Redigerat av Unregistered6f812794, 17 januari 2005 - 17:15.
Postad 17 januari 2005 - 17:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Samma sak, men kanske ändå inte. CC40 är ett ofullständig sätt att benämna ett filter, det måste lixom in en bokstav i slutet. "Adhoc" har gjort en ovanligt klok introduktion om detta ämne som du kan läsa om på component. Lånar lite ord från den tråden: "Ett filter med beteckningen CC40R betyder att filtret är Rödfärgat med ”infärgningsdensitet” 40% filtrering mot blått och grönt, jämfört med genomsläppt rött ljus."
Postad 17 januari 2005 - 18:55
vilden
-
vilden
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej!
Är det någon som bytt upp sig från PJ-TX10 till PJ-TX100?
Vad har ni i så fall märkt skillnad på mest? Finns det anledning att uppgradera sig?
Postad 17 januari 2005 - 21:11
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Jag bytte upp mig. TX10:an är bättre inställd från grunden. TX100 såg verkligen ut som kriget från start - jag blev helt chockad. Däremot så är TX100:an mkt mer flexibel då det gäller att tweaka fram en bra bild. Den höga ljusstyrkan gör att man med rätt hjälpmedel (filter och/eller grå duk) kan få bättre omfång (=kontrast).
En annan fördel är såklart den högre upplösningen och DVI-ingången, så att man kan ta in en färdigskalad 720p-signal från DVD-spelare. Eller titta på HD-material om man så vill... 
Och - ja, jag tycker att den är betydligt snyggare också.
Däremot saknar jag en del prylar från TX10:an: Blanking (att man kan släcka videosignalen utan att stänga av projjen), deinterlacing på RGBs-material saknas också på TX100:an o så var det nå't mer men det kommer jag inte på just nu.
Postad 18 januari 2005 - 21:03
vilden
-
vilden
-
Användare
-
-
161 inlägg
Betalade typ 16000:- för TX10, nu kan man köpa TX100 för ca 14000:-
Kan förmodligen inte få mer än 6000:- för 10:an. Det betyder att jag måste hosta upp ca: 8000:- emellan.
För att ställa om frågan - Är det värt dessa slantar? Har idag ingen möjlighet att köra DVI heller, endast komponent. Kanske lägga dem på något annat?
Postad 19 januari 2005 - 16:24
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Hur stor bildyta har du och hur långt ifrån sitter du?
En av de stora anledningarna till att jag bytte upp mig var att jag ville prova HD-material. Vill man inte det och har "rätt" storlek och betraktningsavstånd så finns det inga jättestora skäl till att byta upp sig tycker jag...
Mitt ratio mellan bildstorlek och betraktningsavstånd funkar inte så bra med en upplösning på 848x480 - jag så helt enkelt pixlarna alldeles för tydligt.
Postad 19 januari 2005 - 16:29
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Hmm, har ingen aning faktiskt, har aldrig provat en såndär ljusmätare. Hur använder du ljusmätaren? Menar du att du försöka mäta upp lika mängd ljus för R, G, och B?
Jag har ingen alltså... Funderar bara på att eventuellt prova en... Ja, tanken var att mäta upp ljusflödet med "enfärgade" testbilder i olika intensiteter (0, 20, 50, 80 100 typ...). Dock inser jag att det kanske funkar, eftersom en "röd testbild" naturligtivis kan vara "nedsmutsad" av grönt och blått och att testet därför blir värdelöst... Det är ju det som är själva problemet - att färgåtergivningen inte är "ren"... MEN den där ljusmätaren är ju spec:ad på så sätt att man börjar undra ifall den inte faktiskt kan avge färgvärden också. Det står ju ngt kryptiskt om CIE-standarden..? CIE är väl en färgrymdsmodell och inget annat? Vad tros?
Postad 20 januari 2005 - 13:06
Esox Lucius
-
Esox Lucius
-
Användare
-
-
119 inlägg
Är sugen på att skaffa det där filtret, men är det avancerat att sätta ditt? Hur mycket fick du ge för det?
Postad 20 januari 2005 - 16:21
BlackCola
-
BlackCola
-
Användare
-
-
247 inlägg
Är sugen på att skaffa det där filtret, men är det avancerat att sätta ditt? Hur mycket fick du ge för det?
det borde bara vara en gänga, dvs bara att skruva på.
Postad 20 januari 2005 - 16:50
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Enklare än så... Fast kanske lite svajjigare...
Det sitter en mjuk plast eller gummiring runt och innanför den sitter ngn sorts skumgummi... Man trär liksom på den utanpå linshöljet. Sitter lite löst, men den sitter. Ingen åverkan på projjen alltså.
Postad 20 januari 2005 - 17:21
Unregistered00068bcf
-
Unregistered00068bcf
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Hmm det står ju "Screw-on Glass Filter" då tar man ju för givet att man gängar dit den  Kastar in en bild
Postad 20 januari 2005 - 18:28
Unregistered00068bcf
-
Unregistered00068bcf
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Nu är ett stycke CC40R filter beställd
Redigerat av Unregistered00068bcf, 20 januari 2005 - 18:29.
Postad 20 januari 2005 - 18:50
Esox Lucius
-
Esox Lucius
-
Användare
-
-
119 inlägg
Så man säter fast den på linsen? Jag trodde att man var tvungen att öppna projektorn och skruva
Postad 21 januari 2005 - 03:35
Camilla-25
-
Camilla-25
-
Lärjunge
-
-
425 inlägg
Kan vi inte göra en grupp beställning av det där filtet. Kanske kan få lite rabatt om vi är tillräckligt många som är intresserade?
Om det blir någon beställning så har har ni en köpare här!
Postad 21 januari 2005 - 10:41
Unregisteredf9700265
-
Unregisteredf9700265
-
Användare
-
-
138 inlägg
Kan vi inte göra en grupp beställning av det där filtet. Kanske kan få lite rabatt om vi är tillräckligt många som är intresserade?
Hänger på vid ett ev gruppköp!
Postad 21 januari 2005 - 10:47
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Hmm det står ju "Screw-on Glass Filter" då tar man ju för givet att man gängar dit den Kastar in en bild
"Screw-on" kan ju även betyda ngt annat, vet du.  Nä, allvarligt talat så är det nog så, vilket även framgår av sajten, att filtret till TX100 specialtillverkas på beställning än så länge. De andra, färdiga, filtren har säkert skruvgänga. Gänga kan ju också betyda ngt annat... Nä, nu får jag skärpa mig. Sorry...
Postad 21 januari 2005 - 11:11
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Im with'ya!
Postad 21 januari 2005 - 15:21
Unregisterede8b2eeba
-
Unregisterede8b2eeba
-
Rookie
-
1 inlägg
Postad 21 januari 2005 - 18:47
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Det filtret kostar 10,95$.....Det blir ju inte så dyrt....Vad är skillnaden mellan dessa. Det andra kostar ju 69$.
Jag är med på ett köp iallafall...
Postad 22 januari 2005 - 09:46
BlackCola
-
BlackCola
-
Användare
-
-
247 inlägg
Jag börjar också bli sugen på ett sånt där filter om det nu blir så mycket bättre...
Postad 22 januari 2005 - 09:57
vilden
-
vilden
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hur stor bildyta har du och hur långt ifrån sitter du?
En av de stora anledningarna till att jag bytte upp mig var att jag ville prova HD-material. Vill man inte det och har "rätt" storlek och betraktningsavstånd så finns det inga jättestora skäl till att byta upp sig tycker jag... Mitt ratio mellan bildstorlek och betraktningsavstånd funkar inte så bra med en upplösning på 848x480 - jag så helt enkelt pixlarna alldeles för tydligt.
Hej! Lite sent svar kanske men här kommer det. Duken är 95" och avståndet ca: 4,5 meter. Tycker i de flesta fall att det funkar bra, utan tydlig "screendoor".
Redigerat av vilden, 22 januari 2005 - 09:58.
Postad 25 januari 2005 - 15:42
joh3
-
joh3
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hej alla glada tx100 ägare!
Står i valet att välja just denna projje...
Lite funderingar bara.
Vill ha max 100" bild från ca 4, 50m, fixar den det?
Kommer att ha den i vardagsrummet som inte är så himla projektorvänligt, vita väggar och tak, men jag kommer att kunna mörklägga, men vill inte göra det jämt.
Till frågan, Hur effektiva är de 1200 ansi som hitachin ger? Fixar den ett inte helt mörklagt rum på mitt projavstånd? Inser att bilden inte kommer bli optimal, men total mörkläggning kommer inte att vara aktuellt varje gång eftersom jag kommer att använda den istället för TV.
Lampriset på projjen gör ju att man kan slösa med TV-timmar utan att bli ruinerad
Demade Epson TW200h för ett par veckor sedan och den såg riktigt bra ut även då det ej var helt nedsläckt, men priset är ju också ett annat...
Vad säger ni som äger denna projje?
Några speciella erfarenheter ni har som jag bör tänka på?
Tacksam för alla synpunkter!
/ Joh3
Postad 25 januari 2005 - 15:54
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Det finns definitivt ljusstyrka nog i den för att Rapport och Allsång på Skansen skall se helt ok ut i ett upplyst rum! Däremot kanske man inte vill kolla på Alien och liknande filmer med mkt mörka scener i ett upplyst rum - men det vill man inte med ngn projje. 
Tittar ofta på t.ex. hockeymatcher med flera lampor tända i mitt biorum... Gör liksom inte så mkt att svärtan inte är den bästa.
Postad 25 januari 2005 - 16:00
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Vill ha max 100" bild från ca 4, 50m, fixar den det?
På 4,5 meter har du en bildstorlek på allt mellan 98" och 157". Till frågan, Hur effektiva är de 1200 ansi som hitachin ger? Fixar den ett inte helt mörklagt rum på mitt projavstånd?
De 1200 ansi är väldigt effektiva tycker jag! Du behöver inte mörklägga helt...
Redigerat av Unregisteredbf364490, 25 januari 2005 - 16:01.
Postad 25 januari 2005 - 16:35
joh3
-
joh3
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Tack för snabba svar!!!
Precis vad jag ville höra
Om man får ställa en fråga till... Hur bra är lensshiften?
Det optimala för mitt rum vore om jag kunde sätta projjen högt upp i taket, ca 3.10m, ha avståndet som jag skrev tidigare 4,5m till duk och få ner bildens underkant till max 1m över golvet. Vill helst sätta den på hylla så högt som möjligt, ej hänga ner på stativ. Alternativet blir annars att ha den på bänk bredvid soffan...
Är det lite överoptimistiskt  ??
Redigerat av joh3, 25 januari 2005 - 16:37.
Postad 25 januari 2005 - 18:51
Unregisteredac95974e
-
Unregisteredac95974e
-
Forumräv
-
-
655 inlägg
G'day Har en tx100 sedan en månad tillbaka. Avståndet till duken är drygt 4,5 m. Projje monterad på hylla ca 2m upp. Jag kan lenshifta (nytt verb i svenskan!) till ca 30 cm över golvet. Ett snabbt överslag gör att du bör hamna ca 1,3m över golvet. Har kört projjen i dagsljus (söderläge) med mörkläggningsgardiner nere - funkar skitbtra. Kör DVI via en Samsung HD745 ( Här är länk till Pricerunner) Lysande prestanda! //erikli
Postad 27 januari 2005 - 09:08
joh3
-
joh3
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Tack för de uppgifterna!
Lutar allt mer åt den här projjen för mig
Ni som har den här pjäsen, hur upplever ni VB?
jag har ju som jag tidigare nämnt bara demat den snabbt, märkte då ingenting. Men om man läser runt bland alla "proffstester" så verkar det vara ett problem som alla är överens om.
Vad säger ni, som ändå ägnat ett flertal timmar framför projjen? Är det nåt man stör sig på?
Känner att det börjar bli dags nu att slå till på en projje och sluta vela
/ Joh3
Postad 27 januari 2005 - 09:11
Unregistered57a3c2a6
-
Unregistered57a3c2a6
-
Användare
-
-
105 inlägg
Har nästan inge vb alls på min. Märker inte av det iallafall.
Postad 27 januari 2005 - 09:15
joh3
-
joh3
-
Amatör
-
-
61 inlägg
gömde en sak....
Någon som testat keystone på den??? Är det som på "alla andra" att den försämrar bilden markant?
Lite nyfiken pga min eventuella placering av projjen...
Vill passa på att tacka alla snälla som hjälper en sån förvirrad som mig!!!!
/ Joh3
Postad 27 januari 2005 - 09:34
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Ni som har den här pjäsen, hur upplever ni VB?
<{POST_SNAPBACK}>
Såg massor av VB då jag fick TX100 demad. Men på exemplaret jag köpte har jag inte sett något alls. Helren och fin bild. :-) Fattar inte att det kan vara sådan skillnad från projje till projje.
Postad 27 januari 2005 - 21:26
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Ni som har den här pjäsen, hur upplever ni VB? / Joh3
<{POST_SNAPBACK}>
Inget att rapportera på min projje heller...det ser bra ut!
Postad 28 januari 2005 - 05:52
Unregistered57a3c2a6
-
Unregistered57a3c2a6
-
Användare
-
-
105 inlägg
Kan någon svara mig. Varför accepterar inte min tx 100 720p eller 1080i 50 hz via komponent ingången från min scaler ? Någon inställning ?
Tacksam för svar.
Postad 28 januari 2005 - 11:29
Unregisteredba14ec31
-
Unregisteredba14ec31
-
Användare
-
-
133 inlägg
Har nästan inge vb alls på min. Märker inte av det iallafall.
<{POST_SNAPBACK}>
Vet ej om man märker det då man kör vanligt bild från DVD men då du använder projjen tillsammans med HTPC så märker man direkt i windowsmiljö när keystone används, bilden blir horribel... bör undvikas
Postad 28 januari 2005 - 11:36
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
p30can>> Är det en BriteView du har? Isf så beror det på den. Jag hade en sådan tillsammans med en Barco 808 CRT-projje en gång och den skalade signal som den lämnar i 50 Hz är totalt fucked. Hade värdens gräl med Zinwell om det...
Postad 28 januari 2005 - 11:58
Unregistered57a3c2a6
-
Unregistered57a3c2a6
-
Användare
-
-
105 inlägg
Arioch, tror den jag har är samma, men med ett annat skal up1280hd comm tech. Om det är så då kommer jag ej att få det att funka eller ?
Postad 28 januari 2005 - 13:38
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
Skulle inte tro det tyvärr... 
Zinwell hävdade å det bestämdaste att det var min projektor som inte klarade av "äkta" 720p@50Hz resp. 1080i@50Hz, men det tog jag som ren gojja, eftersom en BarcoGraphics 808 tar alla frekvenser som du matar den med upp till vad den klarar av att synka (ca 1600x1200@60Hz)...
Det blev bara helt svart då BriteView:en skulle skicka dessa frekvenser.
Hade även den kopplad via en KeyDigital YPbPr->RGBHV transcoder (eftersom jag inte fick det att funka via RGBHV direkt från BriteView:en) och jag vill minnas att de försökte skylla på den också, fast jag är rätt så säker på att även den klarar dessa frekvenser... Och hur som helst så funkade det ju inte med RGBHV rakt in heller.
Fast - varför vill du köra med BriteView:en? Vad jag kan minnas så gjorde den verkligen inget höjdarjobb. Färger blev helt fel och ändrade sig kraftigt mellan olika upplösningar... Dessutom vart det ganska suddigt har jag för mig.
Är det inte bättre att köra interlaced direkt in i Hitachi:n? Då blir åtminstone färgerna rätt och bilden kristallklar - även om kanske deinterlacingen inte är den bästa...
Postad 30 januari 2005 - 14:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hmm, har ingen aning faktiskt, har aldrig provat en såndär ljusmätare. Hur använder du ljusmätaren? Menar du att du försöka mäta upp lika mängd ljus för R, G, och B?
Jag har ingen alltså... Funderar bara på att eventuellt prova en...
<{POST_SNAPBACK}>
Ohh, missade att du hade svarat, sorry. Vad tros? Tro är ett viktigt ord här. Är, än så länge, inte särskilt bra på det här. Så nedan följer sånt jag tror, ingen aning om det är rätt dock. Ja, tanken var att mäta upp ljusflödet med "enfärgade" testbilder i olika intensiteter (0, 20, 50, 80 100 typ...).
Hmm, ja går väl men inte för att mäta gråskala väl? Ögat är ju olika känslig för olika färger så lika delar mängd ljus av R, G och B ger INTE "vitt". Dock inser jag att det kanske funkar, eftersom en "röd testbild" naturligtivis kan vara "nedsmutsad" av grönt och blått och att testet därför blir värdelöst... Det är ju det som är själva problemet - att färgåtergivningen inte är "ren"...
Är t.ex. bilden "svart" när du kikar på t.ex. en 80 IRE röd genom DVEs gröna och blåa filter borde inte bilden vara smutsig. MEN den där ljusmätaren är ju spec:ad på så sätt att man börjar undra ifall den inte faktiskt kan avge färgvärden också. Det står ju ngt kryptiskt om CIE-standarden..? CIE är väl en färgrymdsmodell och inget annat? 
Hmm, vet inte allt vad CIE (Commision International..nått franskt) sysslat med genom åren men ja, för mig är CIE en färgrymds modell. Axlarna visar hur våra tre (3 axlar som mappas till 2 axlar) receptorer, koner, påverkas av olika våglängder ljus. Kan "din" ljusmätare då ge x och y koordinater för aktuellt ljus vore det då bra coolt, men jag tvivlar på det. Det är ju det som är så smutt med colorfacts, man sätter en vitpunkt, en viss x,y koordinat (t.ex. D65) och därefter (efter val av colorspace, koordinater för R,G och B ) kan man balansera in gråskalan på ett enkelt sätt. Frågan här är ju förstås hur får man till nått liknande på billigare sätt? Eller med andra ord, finns det några andra instument än våra ögon?
Postad 31 januari 2005 - 12:28
Unregistered6080eb57
-
Unregistered6080eb57
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Bilden blir sned med min Hitachi hur jag än vrider på projektorn verkar vara nått fel med optiken?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|