* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *
1881 svar till detta ämne
Postad 10 December 2004 - 14:23
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
[quote name='kave' date='Dec 10 2004, 09:17 '] [quote name='borstar_micke' date='Dec 9 2004, 23:06 '] kave: Har haft min i 5 veckor nu, tycker inte fläktljudet är störande, har projjen ca 1 meter rakt ovanför mig. Kör iofs i low på lampan, annars blir fläkten störande. Det var ju iofs glädjande, men jag störde mig mycket på min HS10 jag hade en gång som väl inte lät jättemycket heller men tillräckligt för att vara störande. Skillnaden mellan NoN är ju också tillgång och normal betalning, inte i förskott alltså. [/quote] Du kan inte jämföra en Sony HS10 oljud med Panasonics fläkt. Jag har tom haft Sony HS1 som lät ännu värre. För bara 18 månader sen var 25db en drömgräns. Tänk på det
Postad 10 December 2004 - 18:07
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Hej, har nu läst klart bigscreens omfattande test av p.700. Det är ju inte utan att man blir lite rädd för VB (har beställt en 700 som skulle varit mont. i taket, idag... ) Är det någon som vet/hört vad Panasonic själva säger om VB? Verkar ju skit trist efter den grymma 300/500 serien om den skall svärtas ner av 700.an
Postad 10 December 2004 - 19:19
Jpo
-
Jpo
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag har upplevt VB en gång på min 700:a. Det var när jag inte hade brytit strömmen på 700:an. Jag slår alltid av den baktill efter att fläkten har snurrat färdigt.
Väldigt underligt, men det funkar tydligen för många.
Postad 10 December 2004 - 22:16
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Är det någon som vet/hört vad Panasonic själva säger om VB? Verkar ju skit trist efter den grymma 300/500 serien om den skall svärtas ner av 700.an 
300:an verkade klarade sig (jag minns i alla fall inget vb-snack om den) men det var faktiskt en hel del rapporter om VB på 500orna. Sandstream71 som ju har lite tumme med leverantörer skulle fråga vad de trodde om problemet men har inte rapporterat tillbaka: https://www.minhembi...30Om ni läser meddelandena precis efter länken så ser ni också att han inte har några problem alls med standby-vb, så alla är ju inte drabbade.
Redigerat av Eskapisten, 10 December 2004 - 22:21.
Postad 10 December 2004 - 22:56
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Har inte några problem med VB på min AE700, hade det ett tag efter jag bytt från SCART till linjeflätad komponent, men efter lite inställningar i flicker adjust så försvann VB:n helt och hållet, kan inte hitta den ens om jag tittar efter den längre
Postad 11 December 2004 - 02:24
Unregisterede425624f
-
Unregisterede425624f
-
Rookie
-
1 inlägg
Jämförde panasonic ae700 och plv-z3 på reference audio. Har varit mycket inne på att inhandla pannan, och skalningen verkade bra mycket bättre än sanyons. Men (!) på deras demoex uppstod ett mysko "rutmönster" över hela bilden (såg inte alls ut som vb som jag hört att folk har problem med), som framför allt märktes i ljusa/vita gråtoner.
Väldigt störande, helt klart! Försäljarna sa också att det vara andra exemplaret med samma fel. Det är något jag verkligen klarar mig utan, varför jag tänkte höra om någon annan upplevt detta och huruvida man kan kalibrera bort det...
Postad 11 December 2004 - 10:30
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Så det är "flicker adjust" & fysisk av/på som är lösningen på VB problemet!
Flicker justerningen köper jag men inte av/på vs standby, där går gränsen. Inte för att jag är lat utan att alla i min familj är inte 2 meter långa utan mera åt 95-115 cm, barn alltså.
Skulle fått min 700 i förra veckan men det lutar åt tis-onsdag & håller tummarna för Pannan. Man behöver ju inte alltid ha otur
Postad 11 December 2004 - 13:52
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Så det är "flicker adjust" & fysisk av/på som är lösningen på VB problemet! Flicker justerningen köper jag men inte av/på vs standby, där går gränsen. Inte för att jag är lat utan att alla i min familj är inte 2 meter långa utan mera åt 95-115 cm, barn alltså. Skulle fått min 700 i förra veckan men det lutar åt tis-onsdag & håller tummarna för Pannan. Man behöver ju inte alltid ha otur 
Du kan ju sätta en strömbrytare på själva strömkabeln istället, i en mera bekväm höjd.
Postad 12 December 2004 - 10:41
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
L.P. visst tänkte inte på den enkla lösningen
Men det känns lite microsoft över hela VB problemet, tyvärr. En omstart så fort något är galet så är problemet inte löst men tillfällift löst tills nåsta gång, å nästa, å nästa...
Postad 12 December 2004 - 12:06
na96mrt
-
na96mrt
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag provkörde en DVD-film på projektorn för första gången igår, "King Arthur extended version". Körde med komponent från en Pioneer DVD-575 (med progressive scan). Bilden var kalasbra, men undertexterna var däremot riktigt taggiga och fula, nästan jobbiga att läsa. Är detta något som man kan avhjälpa, eller är det DVD-spelaren som har så usel "font", och man får leva med det? Undertexterna verkar ju ha 1/25 av upplösningen på själva bilden i filmen.
Redigerat av na96mrt, 12 December 2004 - 12:07.
Postad 12 December 2004 - 12:31
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
.. Bilden var kalasbra, men undertexterna var däremot riktigt taggiga och fula, nästan jobbiga att läsa. Är detta något som man kan avhjälpa, eller är det DVD-spelaren som har så usel "font ...
Digital skärpning i projektorn gör slarvsylta av undertexterna verkar det, i "Dynamic"-läget dessutom redan på normal skärpeinställning. Testa med -2 på sharpness (-5 om du kör dynamic), det sabbar inte bilden men gör textningen mer njutbar.
Redigerat av Eskapisten, 12 December 2004 - 12:31.
Postad 12 December 2004 - 18:38
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Lite OT men ändå. Får troligtvis min 700.a på tisdag!!! & måste givetvis köpa en HDMI - HDMI 10 meters kabel. Var & vilken sort skall man köpa? (har supra 3RCA - VGA & scart - 4RCA)
Postad 12 December 2004 - 20:26
hnil
-
hnil
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Men (!) på deras demoex uppstod ett mysko "rutmönster" över hela bilden (såg inte alls ut som vb som jag hört att folk har problem med), som framför allt märktes i ljusa/vita gråtoner.
Väldigt störande, helt klart! Försäljarna sa också att det vara andra exemplaret med samma fel. Det är något jag verkligen klarar mig utan, varför jag tänkte höra om någon annan upplevt detta och huruvida man kan kalibrera bort det...
När jag var på Hallbäcks och tittade på pannan så var där en massa horisontella ränder i ljusa partier. Det var störande. Har även sett projektorn på The Rock och där fanns inte alls samma ränder. Men det var inte ett rutmönster, det var bara horisontella ränder. Kan det vara samma problem? Jag tittade bara på den projektorn på Hallbäcks och inte på någon annan också, så det kan vara DVD-spelaren som det var problem med också.
Postad 12 December 2004 - 23:20
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
När jag var på Hallbäcks och tittade på pannan så var där en massa horisontella ränder i ljusa partier. Det var störande. Har även sett projektorn på The Rock och där fanns inte alls samma ränder. Men det var inte ett rutmönster, det var bara horisontella ränder. Kan det vara samma problem?
Det du såg var sk peekaboo scanlines. De verkar höra ihop med vb. Om jag justerar min så den visar mycket vb (eller glömmer den i standby) så får jag tydliga "tittut"-linjer. Syns i ljusa scener och framförallt när kameran panorerar vertikalt (som då egentligen heter tiltning på filmskaparspråk). Innan jag lyckades få ordning på min projektor var jag rejält bekymrad över dessa horisontella linjer, som hos mig såg ut ungefär så här:  Men nu ser jag dem bara om jag glömt projektorn i standby, eller om jag startar den väldigt efter snart igen efter att jag stängt av den. edit: Bilden är manipulerad i photoshop för att de ska synas tydligt. Egentligen är de svarta linjerna betydligt tätare men tunnare, ungefär varannan pixelrad ser det ut som. Ett par polare kan inte se dem alls så lite kan det ha att göra med hur ens ögon är skapta. Olika tröga, eller nåt
Redigerat av Eskapisten, 12 December 2004 - 23:24.
Postad 13 December 2004 - 00:35
Unregistered21995
-
Unregistered21995
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hur är det med AE700ans noise level. Projector central säger den e jättelåg.. Bigscreen säger att den är underspecad o brölig. Vem e köpt o vem talar sanning?
Detta är nästan den viktigaste punkten för mitt köp o vad jag förstår så står det endast mellan ae700 o z3an i denna prisklass. Är det ngn som kört dom brevid varandra?
(en extra frågor jag gärna skulle vilja ha svar på... dehär med pixelgarantierna... hur långa brukar / vill man att de ska vara? Ere ett år eller 5 typ? Vore ju bra trist o skrota en apparat efter ett år. )
Kalle
Postad 13 December 2004 - 14:30
Jaw_B
-
Jaw_B
-
Användare
-
-
113 inlägg
ESKAPISTEN: Vad är det för källa du kör filmen ifrån? Är den progressiv? För ser lite ut som linjedubblaren för en interlaced signal inte fungerar som den skall :/
Postad 13 December 2004 - 15:07
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
Hur är det med AE700ans noise level. Projector central säger den e jättelåg.. Bigscreen säger att den är underspecad o brölig. Vem e köpt o vem talar sanning?
Nu börjar det bli intressant? Vem har lyssnat på bägge. Jag har gjort det men hörde inte då ljudet på dvd var för högt
Postad 13 December 2004 - 15:51
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
ESKAPISTEN: Vad är det för källa du kör filmen ifrån? Är den progressiv? För ser lite ut som linjedubblaren för en interlaced signal inte fungerar som den skall :/
Det är oavsett källa, har kört rgb-scart från digitalbox, både progressive och interlace från min Sony NS 730 via komponent och med vga från datorn. Men som sagt, det verkar hänga ihop med vb och om projektorn varit avstängd länge eller inte. Även vid full avstängning om jag drar gång den igen efter nån timme eller två så ser jag dessa "peekabos". När den fått vara ifred över natten är det aldrig några problem. Det är väl nån liten kondensator eller nåt som inte släpper ifrån sig spänningen på rätt sätt. På tal om den andra diskussionen som pågår, kan jag tillägga att ljudnivån på min är låg och fin. High mode låter som low mode på min gamla AE100 (ganska högt mao), medan low mode som är det jag använder alltså inte är mycket mer än en susning. Jag tror inte Big Screen-Christer är extra ljudkänslig utan har fått ett dåligt exemplar helt enkelt. Det har varit fler som klagat på ljudnivån, så man kan misstänka att Panasonics kvalitetskontroll brister en del... eller mycket...
Redigerat av Eskapisten, 13 December 2004 - 15:57.
Postad 13 December 2004 - 16:45
Harry Potter
-
Harry Potter
-
Amatör
-
-
87 inlägg
när det gäller panasonicen och de olika metoderna för att bota VB, är jag övertygad om att det hänger ihop med avstängning i stället för stand by, samt att låta den köra sig varm först. Har kollat på en pt ae 700 som demas dygnet runt i ett tyskt varuhus bredvid bland annat en pt ae 500. som ett resultat av att projarna står på hela dagarna, samt stängs av via central strömbrytare, när varuhuset stänger är båda dessa helt fria från VB.
Redigerat av Harry Potter, 13 December 2004 - 16:46.
Postad 13 December 2004 - 17:19
Unregisteredd560fe54
-
Unregisteredd560fe54
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Hur är det med AE700ans noise level. Projector central säger den e jättelåg.. Bigscreen säger att den är underspecad o brölig. Vem e köpt o vem talar sanning? Nu börjar det bli intressant? Vem har lyssnat på bägge. Jag har gjort det men hörde inte då ljudet på dvd var för högt
Tycker själv PTAE-700 är riktigt tyst i normal mode och extremt mega tyst vid low mode.. kör den dock på normal och jag har den ca 20-30 cm från mitt huvud.. stör mig inte ett smack på det och ingen har noterat ljud nivån alls på projektorn.. kan dock hända att man stör sig på det om man är "yrkes skadad" som jag antar att bigscreen har blivit efter alla miljoner tester (tackar bigscreen för alla fina tester och information) Edit : kan även lägga till att jag har lite vb minimal kan man säga. slår av strömmen varje gång jag stänger av ptae700.. självklart efter den har svalnat.. har alldrig sett sådana linjer som var på en bild i denna tråden. hoppas jag alldrig får se dom heller  Mvh Tjoho
Redigerat av Unregisteredd560fe54, 13 December 2004 - 17:30.
Postad 13 December 2004 - 18:17
fulpinnen
-
fulpinnen
-
Amatör
-
-
88 inlägg
HEJ hej nu har jag äntligen fått min 700:a  funkar fint även om jag provkör på min svarta tapet,då jag inte har någon duk ännu:(
Bilden kommer..
Redigerat av fulpinnen, 13 December 2004 - 18:18.
Postad 13 December 2004 - 20:43
hnil
-
hnil
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
edit: Bilden är manipulerad i photoshop för att de ska synas tydligt. Egentligen är de svarta linjerna betydligt tätare men tunnare, ungefär varannan pixelrad ser det ut som.
Precis som du beskriver upplevde jag det på Hallbäcks. Det verkar vara lite mer ovanligt bland projjarna, men finns dock. Är det bara Eskapisten av alla forum-ägarna som har råkat ut för det? Det känns som att Z3:an har högre kvalitet än 700:an. Samtidigt verkar det som att forumläsarna är väldigt nöjda ändå med sina 700:or. Är det någon som prenumererar på HemmaBio tidningen och som får den någon dag tidigare som har läst testen ännu? Jag har slutat prenumerera. Fast man har beställt pannan så borde man sluta bekymra sig om vilken som är bäst, men man kan ju in låta bli. Så fort tidningen kommer så springer man iväg och köper den ändå.  Man är väl både dumdristig och tokig.
Postad 14 December 2004 - 08:02
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Hur är det med AE700ans noise level. Projector central säger den e jättelåg.. Bigscreen säger att den är underspecad o brölig. Vem e köpt o vem talar sanning? Nu börjar det bli intressant? Vem har lyssnat på bägge. Jag har gjort det men hörde inte då ljudet på dvd var för högt Tycker själv PTAE-700 är riktigt tyst i normal mode och extremt mega tyst vid low mode.. kör den dock på normal och jag har den ca 20-30 cm från mitt huvud.. stör mig inte ett smack på det och ingen har noterat ljud nivån alls på projektorn.. kan dock hända att man stör sig på det om man är "yrkes skadad" som jag antar att bigscreen har blivit efter alla miljoner tester (tackar bigscreen för alla fina tester och information)
Edit : kan även lägga till att jag har lite vb minimal kan man säga. slår av strömmen varje gång jag stänger av ptae700.. självklart efter den har svalnat..
har alldrig sett sådana linjer som var på en bild i denna tråden. hoppas jag alldrig får se dom heller 
Mvh Tjoho
Jag har själv en 700:a och jag tycker min stämmer in betydligt bättre på BigScreens beskrivning av ljudet än din. Det kan finnas två skäl till det: antingen så är bigscreen och jag mer "ljudkräsna" eller så är det så att det verkligen låter olika mkt. Och om man tänker efter så är det ju just dessa två "ljudlägen" man kan läsa om i recentioner och på forum, antingen är den så jäkla tyst eller så brummar den på ganska bra. Kan det vara så att Panasonic har ändrat sin spec eller möjligtvis att de har två fabriker (som inte riktigt har samma komponenter och bygger med). Någonting mysko är det iaf. Jag skulle omöjligtvis kunna ha den 20cm från huvudet, då skulle jag inte höra filmen...
Postad 14 December 2004 - 08:26
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Upps, nu blir man orolig... Har ju sålt min Hitachi PJ-XT10 som är riktigt tyst för att kunna mont. på en hylla ovan huvudet på soffväggen! om den låter mer än Hitachin kommer det att fungera mindre bra  brar att hoppas på att man får ett tis-söndags ex. då
Min 700.a skall komma idag, håller tummarna sedan förra veckan & dom är duktigt blodtömda nu
Kom inte idag heller
Kommer ev. imorgon, onsdag... hmm, hoppas det för imorgon skall jag hjälpa Hitachins nya ägare med mont. av fast duk. & hylla för den från taket.
Redigerat av Unregistered55c65f14, 14 December 2004 - 19:18.
Postad 15 December 2004 - 00:25
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Tjaha...för att förvirra lite extra, så kan jag ju säga att min AE-700 som jag fick i måndags är väldigt tyst. Och då är jag superkänslig för ljud.
Postad 15 December 2004 - 01:04
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Min är också i det närmaste knäpptyst, har den på en tv-hylla inte ens en meter över huvudet och det är väldigt svårt att höra den även om man stoppar ljudet i filmen.
Postad 15 December 2004 - 02:39
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Kastar väl in ett inlägg också för att berätta att min AE700 är väldigt tyst... har den inte mer än 0.5m från huvudet och har absolut inga problem med ljudet...
Postad 15 December 2004 - 08:19
Unregistered01212181
-
Unregistered01212181
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
hmmm, men varför låter min och bigscreens då? eller det kanske de inte gör?!?!? jaja, jag har min 2m från huvudet och jag stör mig inte i en film, men man hör den tydligt om det är tyst i filmen, fast man måste ju tänka på att den är där annars hör man den inte.... solklart eller?
Postad 15 December 2004 - 09:49
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
hmmm, men varför låter min och bigscreens då? eller det kanske de inte gör?!?!? jaja, jag har min 2m från huvudet och jag stör mig inte i en film, men man hör den tydligt om det är tyst i filmen, fast man måste ju tänka på att den är där annars hör man den inte.... solklart eller?
Dom flesta bio fantasterna har väl en ljudtrycks mätare i sin närkret! Gissar att clas olsson´s är överrepresenterad med tanke på det ringa priset. Vad sägs om att mäta sin projje på samma sätt för att utröna om det varierar kraftigt VS bagatellartat. Hur det skall mätas vet säkert mera bevandrade här på forumet men visst skulle det vara intressant att se tendensera?
Postad 15 December 2004 - 10:02
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Är detta din första projektor? Det kanske är så att vi som haft en äldre modell med ljudnivå som en dammsugare tycker att denna är knäpptyst i jämförelse. Fast det lär ju knappast vara fallet med Big Screen.
Redigerat av Eskapisten, 15 December 2004 - 10:02.
Postad 15 December 2004 - 11:39
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Nej, några 31dB eller vad BigScreen skrev är det i alla fall inte. Skulle snarare tippa att den faktiskt ligger runt tillverkarens specar, ca 25-26 dB.
Postad 15 December 2004 - 11:54
Unregistered38200
-
Unregistered38200
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag hade en LG-JA21 innan och den lät som en dammsugare i jämförelse med 700an.
Den projjan skrev bigscreen : + Relativt diskret fläktljud (godkänt)
Så jag vet inte vem man skall lyssna på....
Fredrik
Postad 15 December 2004 - 14:31
Fin1
-
Fin1
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Ni som kör PTAE700 tillsammans med Pioneers DVD575, kör ni progressiv scan från DVD-spelaren? I Big-screens test klagades det ju på projektorns deinterlacer, undrar om den är bättre i DVD-spelaren. Har prövat köra både progressiv scan och interlaced från DVD-spelaren, men är osäker på vad som är bättre.
Hur syns glapp de-interlacing som man läser om i många tester???
Redigerat av Fin1, 15 December 2004 - 17:19.
Postad 15 December 2004 - 15:36
Unregistered88042daf
-
Unregistered88042daf
-
Användare
-
-
159 inlägg
vad har ni som upplever projjan mkt tyst för temp 1 o 2 värden på projjan då den är helvarm...typ efter 1timme? + vad har ni för rumstemp?
Postad 15 December 2004 - 19:47
Boftas
-
Boftas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag har också problem med min AE700 vad gäller fläktljud. Blir helt galen, Har projjen på bakre väggen på en hylla ca 20 CM från taket i DESK mode och LOW lamp.
Fläkten går tyst och fin i ca 10 min. Sen börjar den varva upp. Har kommit på att när temp 2 i 'Self check' under Servicemenyn går ner till 160 varvar fläkten upp (163 vid High lamp mode).
Jag har ca 22-22,5 grader där projjen sitter och ca 21-21,5 nere vid soffbordet har jag den där så varvar den alldrig upp och ligger på ca 165 i temp2 värde.
Har även testat att vänt på den och kört i Ceiling och den klara sig väl lite längre än 10 minuter men varvar ändå upp förr eller senare (och då värre).
Har även mycket konvergens fel när jag kör Ceiling mode och lensshiftar bilden neråt (Även konv.fel vid konvergensen i mitten). mycket bättre konvergens när jag kör DESK mode och lensshiftar bilden neråt (alltså åt andra hållet). SNURRIGT? hoppas ni förstår.
Har ni andra märkt av konvergensfel? Man ser det t.ex om man står nära att det röda ligger lite ovanför menytexten.
Gick ifrån en Seleco 320 CRT, och trodde man skulle få en tyst projje! Närå!
Postad 15 December 2004 - 20:35
na96mrt
-
na96mrt
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ni som kör PTAE700 tillsammans med Pioneers DVD575, kör ni progressiv scan från DVD-spelaren? I Big-screens test klagades det ju på projektorns deinterlacer, undrar om den är bättre i DVD-spelaren. Har prövat köra både progressiv scan och interlaced från DVD-spelaren, men är osäker på vad som är bättre. 
Hur syns glapp de-interlacing som man läser om i många tester???
Jag kör med progressive scan från 575'an, och tycker det ser finfint ut. Har dock inte provat interlaced, så jag kan inte ge ett jämförande bettyg mellan progressive och interlaced.
Postad 16 December 2004 - 06:35
Unregisteredef940e77
-
Unregisteredef940e77
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag hade konvergensfel på min första AE700. Det syntes t.o.m från 3m avstånd. Har nu min tredje AE700. Den andra hade en grön pixel i överkanten samt nåt konstigt resonansljud från fläkten. Den som jag har nu verkar ok, but it's a gamble!
Postad 16 December 2004 - 09:44
Tompa2003
-
Tompa2003
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Fläkten går tyst och fin i ca 10 min. Sen börjar den varva upp. Har kommit på att när temp 2 i 'Self check' under Servicemenyn går ner till 160 varvar fläkten upp (163 vid High lamp mode).
Hej, Jag upplever samma sak som du - jag har också projen på en hylla på bakre väggen ca 30 cm under taket i ett rum där temperaturen ligger på kring 22-23 grader. Jag kör endast i low-mode. Jag är absolut ingen audio-freak även om jag kan vara petig med oönskade ljud, men även icke-"projektorkunniga" vänner till oss har spontant noterat att fläkten faktiskt låter en hel del. I början av filmen (ca en kvart - tjugo minuter) är fläkten hyfsat tyst och ger mest ifrån sig ett lågt och diskret brummande som inte stör - men sedan (dock inte alltid) varvar den upp väldigt tydligt och låter sedan ungefär som en kylskåpskompressor under resten av filmen. Det är kanske inte så att man blir galen, men fläktljudet tävlar helt klart med dialogen i filmen vilket är irriterande. Jag har även tittat på film med hörlurar (sent på natten då resten av familjen lagt sig), och även igenom hörlurarna hördes fläkten mycket tydligt när den väl varvat upp av sig själv. Helt klart en besvikelse, trots projektorns fantastiska bild... Tompa
Postad 16 December 2004 - 10:40
Unregisteredd560fe54
-
Unregisteredd560fe54
-
Amatör
-
-
83 inlägg
helt knasigt att så många stör sig av fläkten. ska ta en bild och visa hur nära jag sitter när jag kommer hem från jobbet. jag kör lampan i low mode men fläkten i high. stör mig inte ett smack.. om jag skulle växla till normal mode på fläkten så är det helt knäpptyst men det är så liten skillnad och jag stör mig inte på fläkten alls så jag kör den på high mode..
Postad 16 December 2004 - 14:20
Tompa2003
-
Tompa2003
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
helt knasigt att så många stör sig av fläkten. ska ta en bild och visa hur nära jag sitter när jag kommer hem från jobbet. jag kör lampan i low mode men fläkten i high. stör mig inte ett smack.. om jag skulle växla till normal mode på fläkten så är det helt knäpptyst men det är så liten skillnad och jag stör mig inte på fläkten alls så jag kör den på high mode..
Hej, Jag menar absolut inte att förolämpa dig, men den personen som sitter en halv meter ifrån min projektor i low-läge och inte hör fläkten, borde nog söka sig till en öronläkare. Mitt huvud befinner sig knappt 2 m under projektorns frontlins när jag tittar på film och nog sjutton hör jag fläkten under hela filmen. För det mesta är det i ärlighetens namn inte så störande, men det kan bli lite irriterande under de tysta partierna i filmen. Skillnaden mellan low och high är i mitt fall knappast försumbart - high-läget ger ifrån sig ett högljutt vinande, ungefär som en mikrovågsugn. Det är vansinnigt störande att se på film med det ljudet i bakgrunden, varken jag eller min hustru stod ut när vi försökte. Kan det verkligen vara så att det finns olika högljudda projektorer? Vad skulle det bero på? Någon inställning i menyerna eller skillnader i tillvekningskvalitet i motor/lager? Tompa
Postad 16 December 2004 - 15:12
fackamato
-
fackamato
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
helt knasigt att så många stör sig av fläkten. ska ta en bild och visa hur nära jag sitter när jag kommer hem från jobbet. jag kör lampan i low mode men fläkten i high. stör mig inte ett smack.. om jag skulle växla till normal mode på fläkten så är det helt knäpptyst men det är så liten skillnad och jag stör mig inte på fläkten alls så jag kör den på high mode.. Hej,
Jag menar absolut inte att förolämpa dig, men den personen som sitter en halv meter ifrån min projektor i low-läge och inte hör fläkten, borde nog söka sig till en öronläkare. Mitt huvud befinner sig knappt 2 m under projektorns frontlins när jag tittar på film och nog sjutton hör jag fläkten under hela filmen. För det mesta är det i ärlighetens namn inte så störande, men det kan bli lite irriterande under de tysta partierna i filmen.
Skillnaden mellan low och high är i mitt fall knappast försumbart - high-läget ger ifrån sig ett högljutt vinande, ungefär som en mikrovågsugn. Det är vansinnigt störande att se på film med det ljudet i bakgrunden, varken jag eller min hustru stod ut när vi försökte.
Kan det verkligen vara så att det finns olika högljudda projektorer? Vad skulle det bero på? Någon inställning i menyerna eller skillnader i tillvekningskvalitet i motor/lager?
Tompa
Då verkar det som om att olika 700 låter olika mycket. Lampan i low, fläkten i high. Störs inte ett smack av ljudet. Det hörs heller inte, har flera av mina polare också påpekat. Projektorn är ca 50cm ovanför våra huvuden. Man hör självklart projektorn när det är en scen där det är helt tyst. Knappast irriterande dock. Vid minsta viskning i filmen så överröstar det ju projektorn...
Postad 16 December 2004 - 16:11
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
I senaste Hemmabio (tror den kom idag) testas 700:an mot Z3. I testet provkörs dessutom projektorerna med nya Panasonic dvd-spelaren s-97. Jag köpte tidningen på lunchen men för er andra är det dags att åka till kiosken!
Redigerat av Eskapisten, 16 December 2004 - 16:12.
Postad 16 December 2004 - 17:44
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
En liten spekulation... kan det vara så att det är ett tröskelvärde i kombination med lite "ruffig" reglering som ger problemet? Min hänger fritt uder taket med gott om luft åt alla håll (står på en hylla som hänger i fyra kedjor).. har en 30 cm till närmsta vägg och över en meter fritt uppåt. Min har hittills inte gått upp i varv på det sätt som beskrivs här.
Postad 16 December 2004 - 18:41
berguven_3
-
berguven_3
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har inga problem med ljudet det är ju knappt hörbart och det var likadant på första projjen (byte pga av trasig pixel) den gick också tyst och fint. Sitter man och koncentrerar sig på fläktljudet så hör man den, men jag har hört värre fläktljud ifrån andra märken på projektrorer på jobbet. Sitter ca .o.5 meter ovanför.
Postad 16 December 2004 - 19:13
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
I senaste Hemmabio (tror den kom idag) testas 700:an mot Z3. I testet provkörs dessutom projektorerna med nya Panasonic dvd-spelaren s-97. Jag köpte tidningen på lunchen men för er andra är det dags att åka till kiosken! 
Har INTE fått mitt ex. av posten ännu  & kan knappt berga mig, skall man avbeställa 700,an & haka på z3.an ? (skulle fått min i förra veckan. Har inte anlänt ännu & ingen verkar veta vart dom "lovade" maskinerna tar vägen...) Hoppas nu dom bara inte åkt med samma conteinrar som dom ökäna plasmorna! som efterlystes i TV3.s "efterlyst"
Postad 16 December 2004 - 20:50
Boftas
-
Boftas
-
Amatör
-
-
61 inlägg
En liten spekulation... kan det vara så att det är ett tröskelvärde i kombination med lite "ruffig" reglering som ger problemet? Min hänger fritt uder taket med gott om luft åt alla håll (står på en hylla som hänger i fyra kedjor).. har en 30 cm till närmsta vägg och över en meter fritt uppåt. Min har hittills inte gått upp i varv på det sätt som beskrivs här.
Vore kanon om ni kunde kolla tempraturen som ni har vid projjen. Har ca 22 grader där projjen är 20 cm från taket på hylla. När man sitter under i soffan typ 2 personer och kollar på film stiger tempraturen till 22,8-23 grader (uppe vid projjen) och då är det kört, då varvar fläkten upp.
Postad 16 December 2004 - 21:28
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Köpte tidningen idag och läste testet, jämt mellan projjarna som väntat.
Hemmabio hittar inte heller in till 'flicker adjust'-menyn, utan påstår att VB inte går att korrigera på Pannan
Själv väntar jag fortfarande på min, och fördriver tiden med att läsa tweak-trådar, tester etc, mm
Postad 16 December 2004 - 21:52
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
I senaste Hemmabio (tror den kom idag) testas 700:an mot Z3. I testet provkörs dessutom projektorerna med nya Panasonic dvd-spelaren s-97. Jag köpte tidningen på lunchen men för er andra är det dags att åka till kiosken!  Har INTE fått mitt ex. av posten ännu 
& kan knappt berga mig, skall man avbeställa 700,an & haka på z3.an ? (skulle fått min i förra veckan. Har inte anlänt ännu & ingen verkar veta vart dom "lovade" maskinerna tar vägen...)
Hoppas nu dom bara inte åkt med samma conteinrar som dom ökäna plasmorna! som efterlystes i TV3.s "efterlyst"
Jag funderar på samma sak, kolla mitt inlägg i BigScreen´s forum för DVD. Om jag inte varit för störande kanske vi får ett svar. Fast jag vill ändå tro att kompabiliteten mellan pansonicprodukter är bättre. Men ingen blir gladare än jag om det är fel, och faktiskt fungerar med Z3. Blotta tanken är otrohet för ett panasonic freak
Postad 17 December 2004 - 00:56
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Här är en screenshot efter 2 timmar DVD-tittande, bedömt är det kanske 21 grader varmt i rummet, projektorn står på ca 1.2m höjd...  Notera gärna firmware (hardware?), det jag förmodar är sifferkoden/bokstavskoden högst upp. Jämför med er projektor och skriv här till alla! Jag har även tagit en filmsnutt med digitalkameran i samma stund som ovan bild är tagen. Hämta snutten här. (1.2Mb). Nu är det ju ruggigt svårt att filma "ljud", men om ni hör knäppningarna får de jag rör mig runt projektorn så kan ni själva dra slutsatsen att min är TYST! Jag måste bokstavligt talat rikta örat från 30-40 cm för att avgöra att ljudet kommer från projektorn! Get it? Min är TYST!  Jag kör projjen i low lampmode och normal fan...
Postad 17 December 2004 - 07:27
Unregistered88042daf
-
Unregistered88042daf
-
Användare
-
-
159 inlägg
hmm...jag har uppenbarligen för varmt hemma...
min temp1 ligger nånstans kring 106.... temp2 ligger på 169...
..måste få ner temperaturen hemma... ligger på +24c ..problemet är bara
det att ALLA! element är avslagna.... verkar vara välisolerad denna bostadsrätt..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|