Postad 28 maj 2007 - 21:22
Postad 28 maj 2007 - 22:20
Postad 29 maj 2007 - 07:37
Ska vara 6 muxar, SVT HD finns nog 722 MHz i Uppsala, samma som finsk tv.
Tack för det.
Fast det gick bara halva vägen =( Hittar kanalen men får ingen låsning. Kör ändå en hyffsat ny SVN. Så om nån körde en gammal SVN och får det att funka så funderar jag på vad jag har gjort för fel? Har ett Cinergy 1200 DVB-T.
Postad 30 maj 2007 - 13:46
Nåja, fick till det när det redan var dags att sova så det fanns inte så mycket tid att leka runt. Tänkte testa med mplayer och se hur det funkar att spela upp med den.
Kör en AMD Athlon64 3500+ och 1GB RAM. Är det för klent för SVT HD? (funkar finfint med tex Lost i 720p, men det är ju en lägre bithastighet än de 20Mbit testslingan använder och dessutom mpeg2 har jag för mig)
/Egge
Postad 01 juni 2007 - 22:03
Jag är en medelmåttig linuxanvändare och har lagt ner många timmar på att komma så långt så att det är dags att kunna titta på de kodade kanalerna. Jag försöker kompilera sasc-ng enl Jockes guide. Problemet är att jag kör Ubuntu (7.04) och inte Feodora, som guiden förutsätter, och får följande fel:
root@mainframe:/usr/src/sasc-ng# make echo 'const char *source_version =' '"'`(svnversion /usr/src/sasc-ng 2>/dev/null) || echo Unknown`'";' > .vers.new; diff .vers.new objs/version.cpp > .vers.diff 2>&1; if test -s .vers.diff; then mv -f .vers.new objs/version.cpp; fi; rm -f .vers.new .vers.diff make -C ./sc/PLUGINS/src/sc-src STATIC=1 all make[1]: Entering directory `/usr/src/sasc-ng/sc/PLUGINS/src/sc-src' g++ -O2 -g -fPIC -Wall -Woverloaded-virtual -c -DPLUGIN_NAME_I18N='"sc"' -DOPENSSL_HAS_AES -DAPIVERSNUM=10331 -D_GNU_SOURCE -DSTATICBUILD -I../../../include sc.c In file included from filter.h:25, from sc.c:43: misc.h:23:24: error: openssl/bn.h: Filen eller katalogen finns inte misc.h:61: fel: "BIGNUM" är inte namnet på en typ misc.h:65: fel: expected type-specifier before "BIGNUM" misc.h: In constructor "cBN::cBN()": misc.h:63: fel: "big" deklarerades inte i detta definitionsområde misc.h:63: fel: "BN_init" deklarerades inte i detta definitionsområde misc.h: In destructor "cBN::~cBN()": misc.h:64: fel: "big" deklarerades inte i detta definitionsområde misc.h:64: fel: "BN_free" deklarerades inte i detta definitionsområde misc.h: At global scope: misc.h:74: fel: ISO C++ förbjuder deklaration av "BN_CTX" utan typ misc.h:74: fel: expected ";" before "*" token misc.h:78: fel: expected type-specifier before "BN_CTX" misc.h: In constructor "cBNctx::cBNctx()": misc.h:76: fel: "ctx" deklarerades inte i detta definitionsområde misc.h:76: fel: "BN_CTX_new" deklarerades inte i detta definitionsområde misc.h: In destructor "cBNctx::~cBNctx()": misc.h:77: fel: "ctx" deklarerades inte i detta definitionsområde misc.h:77: fel: "BN_CTX_free" deklarerades inte i detta definitionsområde make[1]: *** [sc.o] Fel 1 make[1]: Leaving directory `/usr/src/sasc-ng/sc/PLUGINS/src/sc-src' make: *** [sc-plugin] Fel 2
Det verkar alltså som att jag saknar ett paket som ska innehålla filen <openssl/bn.h>. Någon som har en aning om vilket paket det är?
M v h,
Mikael
Postad 01 juni 2007 - 23:47
"apt-get install libssl-dev"?Det verkar alltså som att jag saknar ett paket som ska innehålla filen <openssl/bn.h>. Någon som har en aning om vilket paket det är?
Postad 02 juni 2007 - 22:37
Ha, fick SVT HD att funka via DVB-T igår. Däremot spelas den upp i "slowmotion" och ljudet är inget att hänga i granen (man hör att det finns där, men det är så upphackat så man hör inte *vad* det är)
Nåja, fick till det när det redan var dags att sova så det fanns inte så mycket tid att leka runt. Tänkte testa med mplayer och se hur det funkar att spela upp med den.
Kör en AMD Athlon64 3500+ och 1GB RAM. Är det för klent för SVT HD? (funkar finfint med tex Lost i 720p, men det är ju en lägre bithastighet än de 20Mbit testslingan använder och dessutom mpeg2 har jag för mig)
/Egge
Ok, nu kliar det i skallen. Har undersökt lite mer och det verkar iaf inte vara CPU som fattas. När jag kör testslingan SVT HD visar når jag under de partier som har mest rörelse över hela skärmen ca 80% CPU (väldigt korta stunder) och det är väldigt sällan processorn går upp på maxfart. Ligger normalt på stegen 1800 och 2000 MHz. (2200 är max på denna processor) Ibland går den dessutom ner på 1000MHz, i partierna med svart bakgrund när de kör "historiken".
Så, nu börjar jag undra om det är grafikdelen som inte har tillräcklig bandbredd. Jag har ett Asus M2NPV-VM som har ett onboard nvidia geforce 6150. Jag kör ut bilden via DVI. Vad jag förstår ska detta kort ha tillräcklig bandbredd för grafiken för att kunna visa HDTV i 720p eller 1080i. Och som sagt, det funkar utmärkt att köra MPEG2 i 720p. (dock hittar jag konstigt nog ingen info om AGP under /proc/driver/nvidia/ - hade för mig att det var en AGP-buss på det här kortet...)
Det som också får mig att fundera är att SVT säger de kör i 20Mbit. Nätverkskortet på min backend (där videofilerna ligger) säger att det toppar på ca 10Mbit när jag visar SVT HD. Och det känns som det går med ungefär halva farten... vilket också bekräftas om jag kör "live-tv" då mythtv spelar in två sekunder medan jag hinner se en. Det går alltså inte ryckigt, utan i "slowmotion".
Undrar även om jag ska använda mig av deinterlacing? SVTHD sänds ju progressivt och inte interlaced. Just nu kör jag Bob, men har även testat de andra alternativen - tom slagit av deinterlacing, men ingen skillnad.
Har ännu inte hunnit testa och se hur mplayer beter sig med SVTHD, måste fixa batterier till trådlösa tangentbordet först

Någon som har några matnyttiga tips?
/Egge
Postad 03 juni 2007 - 13:11
En annan fundering med anledning om SVT HD. Jag lyckas inte scanna efter kanalen med mitt Nova-T-500-kort. Behöver jag något speciellt kort för att kunna se SVT HD eller scannar jag fel mux?
Antennen riktad mot Västeråssändaren (Lillhärad). Min channels.conf:
# T freq bw fec_hi fec_lo mod transmission-mode guard-interval hierarchy T 602000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE T 762000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE T 554000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE T 482000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE T 578000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE T 610000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE... där 762 MHz enl uppgift ska vara den 6:e muxen där SVT HD ska finnas.
M v h,
Mikael
Postad 10 juni 2007 - 09:35

Fick in SVT HD via ComHem utan några större problem

Testade även med Canal+ HD (som jag abonnerar på), men det var givetvis svart i rutan

Tycker dock att det borde vara dags för en ny version av MythTV snart ?
Version 0.20 kom den 11 september och jag saknar egentligen ingenting - men nya versioner brukar alltid innebära lite finputsning och annat smått och gott.
Någon som vet om det är på Gång ?
Postad 10 juni 2007 - 12:30
Fick du bild ? jag fick ljudet man en blå ruta, misstänker att jag saknar någon codec.Har varit vilsen i Windows-världen i några månader men är nu tillbaka i MythTV paradiset
![]()
Postad 10 juni 2007 - 12:51
Fick du bild ? jag fick ljudet man en blå ruta, misstänker att jag saknar någon codec.Har varit vilsen i Windows-världen i några månader men är nu tillbaka i MythTV paradiset
![]()
Jepp, jag får bild och Dolby Digital ljud

När jag växlar till SVT HD från en annan SD-kanal får jag "fel vid videovisning" - då går jag ut till menyn och startar TV igen - då fungerar SVT HD felfritt.
Processorn är en Sempron 3400+ och jag har bara 512Mb minne, så det blir lite hackigt - men det går ändå förvånansvärt bra.
Lite mer krut under huven så skulle det flyta perfekt.
Vet inte vad det är för codec man behöver - men jag har x264 installerat (kan vara det)
Postad 11 juni 2007 - 13:06
Version 0.20 kom den 11 september och jag saknar egentligen ingenting - men nya versioner brukar alltid innebära lite finputsning och annat smått och gott.
Någon som vet om det är på Gång ?
Iofs så kanske du har nåt system med paket och grejer och inte vill pilla för mycket i det. Men annars kan jag säga att jag sedan första dagen har kört SVN versionen och det har aldrig varit nåt problem. I 9 av 10 fall så är det ju bara små bugfixar dom gör i existerande funktionalitet, resten är ju nya funktioner och grejer som dom lägger till. Använder man sig då av standardgrejerna som är vältestade så stöter man ju inte på problem oftare än med en officiell release.
Gillar skarpt att kunna uppdatera lite då och då när man ser att dom lagt till nån ny grej man saknat. Men ofta så kör jag iaf 3-4 månader mellan gångerna jag uppdaterar min SVN.
Postad 11 juni 2007 - 13:32
För att hitta kanalen använde jag dvbscan och profilen för där jag bor dvs se-Uppsala men först var jag tvungen att lägga till en ny MUX i scan profilen.
se-Uppsala
T 626000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE
T 474000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE
T 650000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE
T 770000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE
T 570000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE
T 722000000 8MHz 2/3 NONE QAM64 8k 1/8 NONE << Nya muxen
sedan körde jag bara
dvbscan se-Uppsala > channels.conf
Öppnade channels.conf och raderade alla kanaler utom SVTHD
Gick in i mythtv-setup och importerade min nya channels.conf till min befitliga kanal lista.
Klart!
Jag fick bort lite hack mha att aktivera Extra ljudbuffer men får fortfarande hela tiden följande felmeddelande i loggarna för frontenden.
NVP: Prebuffering pause
Har googlat och det verkar vara rätt vanligt fel men har hittils inte hittat nån lösning. Någon som har nån ide?
hare bra
/Jonas
Redigerat av uni, 11 juni 2007 - 16:36.
Postad 11 juni 2007 - 21:06
Men skulle gärna vilja få till det i myth också, och försöka få det att funka bra där.
Postad 12 juni 2007 - 13:31
Postad 14 juni 2007 - 21:46
Har en htpc nu med godsaker i.
Har tänkt köra mythtv ovanpå ubuntu, men har en hel del frågor.
1. Har ett cooltek 3000 chassi med lcdskärm, har en vanlig crt tv.
Hur gör jag så att jag har tv-ut hela tiden, men kan använda lcd skärmen när jag vill?
Grafikkortet är ett Gainward 8600gt med 2st dvi och en s-video ut.
2. Har 2st Technotrend Budget C-1500HD och en phoenixläsare, har comhem.
Vilken cardserver o vilken klient ska jag köra? hur sätter jag upp servern och klienten?
Är det nåt som inte får skrivas ut här på forumet så ta det via pm eller mail.
3. Vilken fjärrkontroll kan jag använda? har inget IR-öga på chassit.
Funkar Microsofts mce fjärr? o isåfall med vilket program behöver jag då?
4. kan man sätta en coren på att enbart ha hand om inspelningen?
Kommer säkert tusen frågor till, men behöver hjälp.
Postad 23 juni 2007 - 16:33
Så det enda du normalt behöver göra för att få det att fungera är att utöver MythTV även installera lircpaketen samt ladda ner eller skapa nya konfigurationer för alla de fjärrkontroller du vill använda för att styra din utrustning med.
Själv har jag tex gjorts så att varje gång jag stänger av tv:n med tvfjärren så skickar jag via blasterfunktionen irkoden för att stänga av recievern också, lätt att glömma annars.
Men skulle du mot förmodan hitta något som inte fungerar med din MCE-hårdvara (för det finns en uppsjö av dom) och lirc_mceusb2-drivern så får du gärna komma med synpunkter.
Tänk dock på att MS egna MCE-tangenbord inte stöds och troligtvis aldrig heller kommer göra det.
Men jag skulle avråda alla från att köpa det ändå eftersom det åbäket inte följer gängse tangentbordsstandarder och därmed kräver att du har ett extra riktigt tangentbord.
Postad 24 juni 2007 - 00:26
Nu får ni gärna hjälpa här ordentligt.
Du kanske skall ta en titt på mitt senaste inlägg...

Här är mina initiala råd:
Gå till denna länk och bestäm vilken version av Ubuntu du vill köra:
https://help.ubuntu....ommunity/MythTV
Själv valde jag senaste, 7.04 Feisty, den kan jag rekommendera och i så fall kan du hoppa direkt hit:
https://help.ubuntu....y/MythTV_Feisty
Jag valde att installera ett Combined Backend-Frontend, det kan jag rekommendera om burken bara skall användas för MythTV. Det är dock lite jobbigare (framförallt för den som inte är van vid Linux) eftersom du inte installerar någon desktop men å andra sidan slipper du overhead för Gnome eller dyligt och det ger lite mer STB-känsla över det hela och sparar in en hel del systemresurser. Om du behöver en desktop (för att surfa ibland med mera så kan du köra Combined Backend-Frontend-Desktop i stället. Du kan givetvis också splitta upp systemet i separata backends (master och slaves) och frontends. Följ i så fall den länk som passar dina behov bäst på denna sida.
Följ sedan instruktionerna till punkt och pricka! Du lär i alla fall råka ut för problem (någon gång under installationen) och i så fall postar du bara en beskrivning av problemet i denna tråd så bör jag eller någon annan kunna hjälpa dig vidare.
PuTTY och WinSCP är till stor hjälp för mig om jag vill administrera eller fjärrinstallera Linux från en Windowsmaskin (framförallt om jag inte kan använda VNC). Se bara till att du installerar en SSH-server på din Linuxmaskin först:
$ sudo apt-get install openssh-server
Om du får problem så kolla här först:
https://help.ubuntu....Troubleshooting
När du är klar med installationen så kan du fortsätta här:
https://help.ubuntu....WhatNext/Feisty
Hur du installerar plugins hittar du här:
https://help.ubuntu....Feisty /Plugins
Stöd för MCE Remote hittar du här (följ guiden för mceusb2):
https://help.ubuntu....all_Lirc_Feisty
Snygga skins hittar du här:
http://home.comcast.net/~zdzisekg/
http://www.juski.co.uk/
Övrigt av värde:
Om du får problem med X (custom resolution, modelines, DVI etc.) så läs min tråd här:
http://ubuntuforums....ad.php?t=476816
Om du får problem med att spela upp musik så läs min tråd här:
http://ubuntuforums....ad.php?t=481425
Här är en bra början till lircd.conf för mceusb2:
Här är en bra början till lircrc (för MythTV, Mplayer och Xine):
Nu har du att göra ett tag, RTFM och skrik till om du kör fast...
Redigerat av EmuMannen, 26 juli 2007 - 00:00.
Postad 27 juni 2007 - 14:26
Kan du klistra in din XF86Config-fil för konfigurationen med klonad 1280x720 upplösning?
Har du gjort några ändringar för att få bootning av systemet så snabbt som möjligt?
Postad 27 juni 2007 - 20:50
mvh Manor
Postad 29 juni 2007 - 14:39
EmuMannen:
Kan du klistra in din XF86Config-fil för konfigurationen med klonad 1280x720 upplösning?
Har du gjort några ändringar för att få bootning av systemet så snabbt som möjligt?
Section "ServerLayout" Identifier "Layout0" Screen 0 "Screen0" 0 0 InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" InputDevice "Mouse0" "CorePointer" EndSection Section "Files" RgbPath "/usr/X11R6/lib/X11/rgb" EndSection Section "Module" Load "dbe" Load "extmod" Load "type1" Load "freetype" Load "glx" EndSection Section "ServerFlags" Option "Xinerama" "0" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" EndSection Section "Monitor" # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid Identifier "Monitor0" VendorName "Unknown" ModelName "Generic" HorizSync 30.0 - 61.0 VertRefresh 56.0 - 75.0 Modeline "1280x720" 74.25 1280 1320 1376 1650 720 722 728 750 #ATSC-720-60p EndSection Section "Device" Identifier "Videocard0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 6150" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Videocard0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "HorizSync" "CRT-0: 30-61; DFP-0: 24-91" Option "VertRefresh" "CRT-0: 56-75; DFP-0: 56-85" Option "NoLogo" "True" Option "TwinView" "True" Option "TwinViewOrientation" "Clone" Option "NoTwinViewXineramaInfo" "True" Option "MetaModes" "1280x720, 1280x720" Option "ConnectedMonitor" "DFP-0, CRT-0" Option "ExactModeTimingsDVI" "True" Option "DPI" "100 x 100" Option "UseEDID" "False" Option "ModeValidation" "AllowNon60HzDFPModes, NoEdidModes, NoEdidDFPMaxSizeCheck, NoVertRefreshCheck, NoHorizSyncCheck, NoMaxSizeCheck, NoDFPNativeResolutionCheck, NoEdidMaxPClkCheck" SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x720" EndSubSection EndSection
Ps. Observera option "ModeValidation", det är en riktigt lång rad, se till att ni får med allt på en rad. Ds.
Pss. Observera även att Myth GUI är designat för 100 DPI och det är därför jag definierat det explicit i xorg.conf. Dss.
Psss. Den modeline jag använder i detta exempel bygger på ATSC 720p 60Hz. Den bör fungera med de flesta AV-prylar med upplösning som klarar 720p (glöm inte att sätta HorizSync och VertRefresh till de gränsvärden som gäller för era skärmar). För PAL skulle det givetvis vara bättre med en modeline för 50Hz. Dsss.
Redigerat av EmuMannen, 29 juni 2007 - 14:55.
Postad 29 juni 2007 - 14:45
Absolut, nu är det Myth - all the way!Innebär inlägget ovan att EmuMannen är "back in business" i MythTV-världen? Hur gick det med dina försök med MediaPortal?
mvh Manor

Du kan läsa allt om mitt test av Mediaportal i den här tråden. Inlägget jag länkar till ger en summering och argument för att byta till Myth. Läs hela tråden för att få en rättvisande bild av Mediaportal.
Men vem kan motstå Myth när det ser så bra ut som det gör just nu hemma hos mig?

Postad 29 juni 2007 - 15:00
Ps. Jag är givetvis beredd att i så fall skaffa mig ett abonnemang för det digitala utbudet hos Comhem. Ds.
Postad 29 juni 2007 - 17:06
Använder just nu ett Twinhan Mantis 2033 med gamla beta-drivrutiner, men numera har det tydligen kommit "officiella" linux-drivrutiner på Twinhan:s hemsida.
Kör med Sasc-ng och NewCS med Ad-tekniks phoenix-läsare.
I en DHL-bil i Leipzig befinner sig ett Technotrend Budget C1500 (DVB-C) kort med CI-läsare samt en Conax cam påväg till mig som jag ska testa i Linux, men det dröjer nog innan jag hinner göra det - ska först köras i MCE (Windows)
Postad 29 juni 2007 - 17:09
Jag kör också ett TT C1500, funkar finfint.I en DHL-bil i Leipzig befinner sig ett Technotrend Budget C1500 (DVB-C) kort med CI-läsare samt en Conax cam påväg till mig som jag ska testa i Linux, men det dröjer nog innan jag hinner göra det - ska först köras i MCE (Windows)
Har ett Twinhan DVB-C liggandes, om du skulle vara intresserad, EmuMannen ....
Postad 29 juni 2007 - 17:18
Har dvb-kortet en kort-läsare, hur är det med CA-moduler, conax etc?
Postad 29 juni 2007 - 20:53
Nu börjar det spåra ur bortom MythTV, men ja, det finns TV-kort med CA-interface, och Conax-CA att köpa.Jag förstår inte riktigt detta med TV-kort till HTPC, är det alltså möjligt att sätta in ett TV-kort och kunna använda det till mitt befintliga Canal-Digital-abbonemang?
Har dvb-kortet en kort-läsare, hur är det med CA-moduler, conax etc?
Postad 29 juni 2007 - 21:12
Absolut, nu är det Myth - all the way!Innebär inlägget ovan att EmuMannen är "back in business" i MythTV-världen? Hur gick det med dina försök med MediaPortal?
mvh Manor
Härligt :-).
Vad använder du för TV till din MythTV-burk? Du kanske bara kör den mot projektor!!? Hur struligt är det att få till en bra bild mot en plasma-TV (support för 1024 * 768 via VGA, eller 720P via HDMI), alternativt en full-HD LCD-TV (med stöd för 1920 * 1080 eller 1080P)? Jag är just nu i valet och kvalet mellan dessa väldigt olika TV-lösningar då plasman ger 3 ytterligare tum samt sparar mig 10.000:-...annars hade inte plasma-TV:n varit av intresse. Jag har ett Nvidia 7300 grafikkort, och väldigt liten Linux-kunskap även om jag har en fungerande MythDora som gör det mesta perfekt.
mvh Manor
Postad 29 juni 2007 - 21:36
Hur struligt det är, jodu, det tog mig cirka tre dygn att klura ut hur jag skulle få bild på min LCD-skärm och projektor samtidigt. På samma gång löste jag problemet med att få mitt nVidia-kort att acceptera valfri modeline mot DVI-porten. Nackdelen med Linux är att det kan ta lite tid innan man hittar en lösning. Fördelen är att det för det mesta finns en lösning, bara man är beredd att lägga tillräckligt med tid.Härligt :-).
Vad använder du för TV till din MythTV-burk? Du kanske bara kör den mot projektor!!? Hur struligt är det att få till en bra bild mot en plasma-TV (support för 1024 * 768 via VGA, eller 720P via HDMI), alternativt en full-HD LCD-TV (med stöd för 1920 * 1080 eller 1080P)? Jag är just nu i valet och kvalet mellan dessa väldigt olika TV-lösningar då plasman ger 3 ytterligare tum samt sparar mig 10.000:-...annars hade inte plasma-TV:n varit av intresse. Jag har ett Nvidia 7300 grafikkort, och väldigt liten Linux-kunskap även om jag har en fungerande MythDora som gör det mesta perfekt.
mvh Manor
Jag vet inte riktigt vad som gäller för HDMI (men den skall väl vara bakåtkompatibel med DVI) eftersom jag inte har någon bildvisare som stöder HDMI själv. Men jag tror nog jag skall kunna hjälpa dig med att fixa en xopen.conf som fungerar i valfri upplösning (inom ramen för vad som stödjs av din hårdvara). Har du powerstrip-värden för 1:1 pixel perfect mapping så kan de ganska lätt konverteras till en modeline så har du 1:1 mappning mellan grafikkort och bildvisare. Andra möjligheter är att köra i 50Hz och så vidare.
Jag har som sagt en 17" 16:9 LCD-monitor + projektorn kopplad till min Myth-burk. Valet mellan plasma och LCD är inte lätt. Hjärtat säger plasma medan hjärnan säger LCD. Om du skall visa mycket digitalfoton (typ bildspel etc.) så skulle jag välja den bildvisare som har högst upplösning (framförallt antalet vertikala linjer), annars tycker jag att det är hugget som stucket (då skulle jag nog bara gå på pris / prestanda).
Redigerat av EmuMannen, 29 juni 2007 - 21:36.
Postad 29 juni 2007 - 23:45
Hur struligt det är, jodu, det tog mig cirka tre dygn att klura ut hur jag skulle få bild på min LCD-skärm och projektor samtidigt. På samma gång löste jag problemet med att få mitt nVidia-kort att acceptera valfri modeline mot DVI-porten. Nackdelen med Linux är att det kan ta lite tid innan man hittar en lösning. Fördelen är att det för det mesta finns en lösning, bara man är beredd att lägga tillräckligt med tid.
Jag vet inte riktigt vad som gäller för HDMI (men den skall väl vara bakåtkompatibel med DVI) eftersom jag inte har någon bildvisare som stöder HDMI själv. Men jag tror nog jag skall kunna hjälpa dig med att fixa en xopen.conf som fungerar i valfri upplösning (inom ramen för vad som stödjs av din hårdvara). Har du powerstrip-värden för 1:1 pixel perfect mapping så kan de ganska lätt konverteras till en modeline så har du 1:1 mappning mellan grafikkort och bildvisare. Andra möjligheter är att köra i 50Hz och så vidare.
Jag har som sagt en 17" 16:9 LCD-monitor + projektorn kopplad till min Myth-burk. Valet mellan plasma och LCD är inte lätt. Hjärtat säger plasma medan hjärnan säger LCD. Om du skall visa mycket digitalfoton (typ bildspel etc.) så skulle jag välja den bildvisare som har högst upplösning (framförallt antalet vertikala linjer), annars tycker jag att det är hugget som stucket (då skulle jag nog bara gå på pris / prestanda).
Det blir nog inga digitalfoton på TV:n utan mest inspelade TV-serier/program samt DVD-filmer. Grafikkortet har DVI-utgång, VGA-utgång, S-video samt komposit...och det kanske är VGA-utgången som är det bästa valet för inkoppling. Jag behöver endast få bra bild på TV:n. Projektorn matar jag med en separat DVD...åtminstone tillsvidare.
mvh Manor
Postad 01 juli 2007 - 17:20
Postad 01 juli 2007 - 17:56
Finns det någon rekommendera HW-konfiguration för Linux/MythTV, eller är det bara att köpa vad-som-helst och sedan installera? Tänker mest på att stödet för drivare och sånt kanske inte alltid är 100% i Linux.
Det är inte bara att köpa ( enligt mina erfarenheter iaf.), kolla upp så det finns stöd i kärnan/moduler för den hårdvara du tänker köpa.
Postad 01 juli 2007 - 19:08
Finns det någon rekommendera HW-konfiguration för Linux/MythTV, eller är det bara att köpa vad-som-helst och sedan installera? Tänker mest på att stödet för drivare och sånt kanske inte alltid är 100% i Linux.
Jag är väldigt grön i denna värld, men generellt så fungerar det ypperligt att köra på lite äldre hårdvara som inte är av modernaste snitt. Nvidia fungerar fortfarande bättre än ATI i denna värld. Linux/MythTV kräver inte en massa RAM, utan 512MB duger gott. Se till så att TV-tuner kortet du skaffar har stöd, och komprimerar till MPEG2 utan att involvera CPU:n.
mvh Manor
Postad 01 juli 2007 - 19:44
This category holds information about the hardware required to operate MythTV.Finns det någon rekommendera HW-konfiguration för Linux/MythTV, eller är det bara att köpa vad-som-helst och sedan installera? Tänker mest på att stödet för drivare och sånt kanske inte alltid är 100% i Linux.
Postad 05 juli 2007 - 23:39
Jag har installerat om servern och försöker nu få igång kortservern (newcmad) med USB Phoenix. Tidigare (Fedora) har jag gjort enligt beskrivningen "Installation av kortläsaren" på http://mythtv.275mb....ng_sasc-ng.html
Men "ls /dev/ttyU*" ger inga USB portar men däremot har jag:
root@frodo:/home/joacim# ls -al /dev/usbdev*
crw-rw---- 1 root root 254, 0 2007-07-06 00:29 /dev/usbdev1.1_ep00
crw-rw---- 1 root root 254, 1 2007-07-06 00:29 /dev/usbdev1.1_ep81
crw-rw---- 1 root root 254, 2 2007-07-06 00:29 /dev/usbdev2.1_ep00
crw-rw---- 1 root root 254, 3 2007-07-06 00:29 /dev/usbdev2.1_ep81
crw-rw---- 1 root root 254, 4 2007-07-06 00:29 /dev/usbdev2.2_ep00
crw-rw---- 1 root root 254, 6 2007-07-06 00:35 /dev/usbdev2.2_ep02
crw-rw---- 1 root root 254, 5 2007-07-06 00:35 /dev/usbdev2.2_ep81
root@frodo:/home/joacim#
Hur tusan skall jag göra för att få igång kortläsaren?
Nu använder jag Kubuntu 7.0.4.
Postad 06 juli 2007 - 11:11
Postad 07 juli 2007 - 21:46
Försöker få ihop en HTPC med MythTV men det går tyvärr lite trögt.
Mitt TV-kort är ett Nova-T 500 och då jag kör Ubuntu Feisty (2.6.20) i vilken drivrutinen tydligen är buggig (enligt http://www.mythtv.or...Nova-T_500_PCI) så har jag installerat nya drivrutiner (dvs v4l-dvb) enligt länken ovan.
Och så till problemet...
Tänkte köra sasc-ng men lyckas inte installera det utan får 'insmod: error inserting 'dvbloopback.ko': -1 Unknown symbol in module' när jag gör 'sudo insmod dvbloopback.ko'. Vid kompilering av sasc-ng så anger jag DVB_DIR till där v4l-dvb är installerat (i mitt fall /usr/src/v4l-dvb). dmesg ger lite fler detaljer:
[ 7356.510790] dvbloopback: disagrees about version of symbol dvb_unregister_device
[ 7356.510797] dvbloopback: Unknown symbol dvb_unregister_device
[ 7356.510926] dvbloopback: disagrees about version of symbol dvb_register_device
[ 7356.510927] dvbloopback: Unknown symbol dvb_register_device
Jag har letat ett bra tag efter en lösning men har bara kommit fram till det troligtvis beror på att sasc-ng har kompilerats mot en kernel som skiljer sig åt från den som jag kör. Men jag har ingen aning hur det har gått till isåfall.
Någon som har någon aning? En möjlig lösning skulle kunna vara att använda sasc istället men det skulle vara bra om man slapp patcha MythTV.
Detta är kanske inte rätta stället för min fråga men hoppas att ni har överseende isåfall.
Mvh
Anders
Postad 07 juli 2007 - 21:59
"unknown symbol" brukar innebära att modulen har beroenden till andra moduler, gör en modinfo på den, så borde du få fram vilka andra moduler den kräver för att kunna laddas.Tänkte köra sasc-ng men lyckas inte installera det utan får 'insmod: error inserting 'dvbloopback.ko': -1 Unknown symbol in module' när jag gör 'sudo insmod dvbloopback.ko'. Vid kompilering av sasc-ng så anger jag DVB_DIR till där v4l-dvb är installerat (i mitt fall /usr/src/v4l-dvb). dmesg ger lite fler detaljer:
[ 7356.510790] dvbloopback: disagrees about version of symbol dvb_unregister_device
[ 7356.510797] dvbloopback: Unknown symbol dvb_unregister_device
[ 7356.510926] dvbloopback: disagrees about version of symbol dvb_register_device
[ 7356.510927] dvbloopback: Unknown symbol dvb_register_device
Redigerat av frollic, 07 juli 2007 - 21:59.
Postad 08 juli 2007 - 18:52
Tack för tipset. Verkar kört att använda DVB-T med dubbla tuners verkar det som - hittade bara Hauppages WinTV Nova-T 500 och ett Pinnacle-kort. Inget hade bra stöd enligt linuxtv (där jag hamnade efter länk från Myths egen HW-wiki).This category holds information about the hardware required to operate MythTV.
Edit: jag letade lite mer efter ett komplett kit - typ "kör på detta så funkar allt", men hittade inte något sånt. Gissar att det inte finns?
Redigerat av morberg, 08 juli 2007 - 18:58.
Postad 08 juli 2007 - 19:03
Om inte annars kan man givetvis köra med 2st DVB-T kort.
Däremot kan du inte förvänta dig några "officiella" enkla lösningar - linux är lite knep och knåp.
Postad 10 juli 2007 - 21:19
Hur skapar man en initial channels.conf (med scan) för att lyfta in i mythtv?
Jag har precis installerat Ubuntu 7.04 och verifierat att mitt nova-t 500 har hittats.
/Joachim
Postad 10 juli 2007 - 21:36
pipa ut scans output till en fil ....Hej
Jag har precis installerat Ubuntu 7.04 och verifierat att mitt nova-t 500 har hittats.
Postad 10 juli 2007 - 21:40
pipa ut scans output till en fil ....Hej
Visst vore det enkelt om det funkade med ./scan dvb-t/se-Jonkoping > channels.conf.
Var hittar scan information om var den skall börja att söka? i mitt fall i Jönköping.
Postad 10 juli 2007 - 22:04
I filen du pekade ut, dvb-t/se-Jonkoping ....Visst vore det enkelt om det funkade med ./scan dvb-t/se-Jonkoping > channels.conf.
Var hittar scan information om var den skall börja att söka? i mitt fall i Jönköping.
Postad 10 juli 2007 - 22:17
I filen du pekade ut, dvb-t/se-Jonkoping ....Visst vore det enkelt om det funkade med ./scan dvb-t/se-Jonkoping > channels.conf.
Och det är den filen jag inte har hittat, tills nu

Installerade om dvb-utils
Postad 11 juli 2007 - 10:22
Tack för infon - 42 sidor är lite att plöja igenom sådär på måfå!Letar du lite bakåt i denna tråd hittar du flera (inklusive mig) som kör Hauppauge Nova-T 500 med lyckat resultat.
Att det är knep och knåp med linux det vet jag. Jag tänker börja med Vista MCE, men det är ju alltid kul om jag kan köra någonting annat om jag skulle vilja framöver.
Postad 11 juli 2007 - 17:39
Tack för infon - 42 sidor är lite att plöja igenom sådär på måfå!Letar du lite bakåt i denna tråd hittar du flera (inklusive mig) som kör Hauppauge Nova-T 500 med lyckat resultat.
Att det är knep och knåp med linux det vet jag. Jag tänker börja med Vista MCE, men det är ju alltid kul om jag kan köra någonting annat om jag skulle vilja framöver.
Fegis

Varför inte ge Linux och MythTV en test först och sen kan du falla tillbaka på Windows
Postad 15 juli 2007 - 08:33
Efter lite meck funkar min testmaskin med Ubuntu 7.04 och nova-t 500. Jag följde Ubuntu-guiden i länken ovan men fick inte xmltv att lira utan att manuellt uppdatera backend-databasen.
Finns det något sätt att bestämma vilken information som visas i OSD´n. Jag skulle gärna slippa lock och signalstyrka exempelvis.
Postad 21 juli 2007 - 07:47
Jag har idag en hårdvaru CAM och det är super stabil, kräver aldrig omstart och kanalbyten fungerar alltid. Jag har en Phoenix läsare som jag inte har installerat ännu just för att det hittills har låtit som att sasc-ng inte är riktigt stabilt.
Anledningen att det behöver vara stabilt är att jag ser aldrig live TV utan spelar istället in hela tiden och tittar på det inspelade materialet. Om den skulle börja missa en inspelning lite då och då så skulle det inte vara accepterbart eller ännu värre om den helt plötsligt skulle sluta fungera så skulle jag förmodligen inte upptäcka det förrän efter en dag eller två och därför missa många inspelningar.
Så hur fungerar sasc-ng, har det blivit tillräckligt stabilt ännu eller är det fortfarande lite skakigt ?
Syftet med att installera sasc-ng är att jag skulle vilja kunna ha flera DVB-C kort i datorn kopplade till ett och samma programkort.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar