* Officiell tråd - Logitech Harmony *
4565 svar till detta ämne
Postad 15 November 2007 - 16:40
pelle499
-
pelle499
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har funderingar på att köpa någon form av Harmony. Kanske en 525. Har dock aldrig ägt någon multifjärr förr och undrar därför en del. Största frågan är om det går att programmera knapparna till olika apparater? Alltså om det t.ex. går att ha play-knappen till dvd:n samtidigt som sifferknapparna är till tv:n? Jag vill inte behöva skifta apparat via en speciell knapp innan. Man ska inte behöva veta vilken apparat man styr alltså utan det ska verka som om allt är en apparat. Någon som vet om detta fungerar?
Det går alldeles utmärkt. Principen är 'aktiviteter' typ Titta på TV /Titta på DVD / Kör HTPC / Lyssna på radio etc (som du kan välja själv). Trycker du på 'Titta på TV' så har exempelvis jag kanalknapparna till digitalboxen, volymknapparna till receivern, info, guide, textTV mm till TVn. Play/Stop etc är då inaktiverade. Väljer jag sen 'Titta på DVD' så slår han på DVD spelaren, byter till DVDingång på TVn, sätter receiver till DVDingång och sen är Play/Stop etc mappade till DVDspelaren. Kanalbyte är då inaktiverat etc. Trycker man sen OFF så går alla enheter i standby (utom digitalboxen som jag vill ha på jämt) (Obs att detta är min konfig, i princip går allt att ändra...) Sen finns självfallet möjligheten att välja en specifikenhet (som en vanlig fjärr) och styra allt upptänkligt. Jag tycker däremot att den inte var speciellt lättkonfigurerad. Gränssnitten i programvaran (kräver internetuppkoppling vid varje programmering) var inte speciellt enkel. Principen är "wizards" för allt. Behövde även kontakta deras support eftersom min TV hade lite svårt att fatta "ChangeInput" på ett bra sätt. Föredömligt support och snabbt svar.
Postad 16 November 2007 - 16:32
duck_and_cover
-
duck_and_cover
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag tänkte köpa en LT Harmony 895 till mitt HTPC-bygge (MCE), men jag går lite bet på hur jag ska få den att kommunicera via RF med PCn. Finns det RF-USB-dongles eller liknande eller följer det med fjärrkontrollern?
Ursäkta om det är en dubbelpost, tråden är lång.
Postad 16 November 2007 - 22:53
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Det följer bara med en konverter från RF till IR med fjärrkontrollen.
Fick min 895 igår och är bara så kanonnöjd än så länge.
Postad 16 November 2007 - 23:31
duck_and_cover
-
duck_and_cover
-
Rookie
-
9 inlägg
Det följer bara med en konverter från RF till IR med fjärrkontrollen. Fick min 895 igår och är bara så kanonnöjd än så länge.
Kul! Då återstår bara frågan om det är möjligt att styra en HTPC med Harmonyn via RF. Det som jag inte riktigt har koll på är om alla RF-enheter snackar på samma frekvens och man koppla in vilken RF-USB-dongle som helst (typ sådana som följer med trådlösa möss/tangentbord) och om dessa överhuvudtaget har samma funktionalitet som en "fjärrkontrolls-USB-dongle" eller om det krävs något helt annat. Är det någon som vet? Det finns ju RF-fjärrar för MCE, typ: OR22E från X10 eller RF-Remote från Keyspan. Men det vore ju så grymt smutt med en som hanterar resten av hembion utan att addera till fjärrkontrollshögen.
Postad 17 November 2007 - 00:12
Unregistered788e2400
-
Unregistered788e2400
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Det följer bara med en konverter från RF till IR med fjärrkontrollen. Fick min 895 igår och är bara så kanonnöjd än så länge. Kul! Då återstår bara frågan om det är möjligt att styra en HTPC med Harmonyn via RF. Det som jag inte riktigt har koll på är om alla RF-enheter snackar på samma frekvens och man koppla in vilken RF-USB-dongle som helst (typ sådana som följer med trådlösa möss/tangentbord) och om dessa överhuvudtaget har samma funktionalitet som en "fjärrkontrolls-USB-dongle" eller om det krävs något helt annat. Är det någon som vet?
Det finns ju RF-fjärrar för MCE, typ: OR22E från X10 eller RF-Remote från Keyspan. Men det vore ju så grymt smutt med en som hanterar resten av hembion utan att addera till fjärrkontrollshögen.
JAgh ar försökt hitta lite information om detta men har fått en känsla a att 895an inte är kompatibel med särskilt mycket via RF. HEla logitechs programvara bygger på irkommandon. Imorgon ska jag köpa mig en ir-usb dongle o testa om man kan få igång mediacentret via 895an. Hade varit riktigt fint om det bara fungerade utan någon bryderi. Det är ju bra med 895 att man får ett par sladdar med ir blasters med självhäftande tejp som man kan sätta på irmottagaren så man iallafall kan gömma det bakom datorn utom synhåll. Men samtidigt lite omståndig lösning.
Postad 17 November 2007 - 12:33
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Är det inte som så att alla fjärrkontrollssignaler (RF då alltså)i Europa ligger på 433,16MHz?
Har för mig det i alla fall. Det är det som skiljer mot USA där de ligger på 416MHZ (har jag för mig att det är). Därför är det lite meckigt att köpa en Pronto från USa och få den att fungera med RF i Sverige.
Hur som helst, stämmer min teori så borde det fungera med vilken aplikation som helst som styrs av Rf i Sverige då det är en lagstadgad frekvens för styrning med fjärrkontroll.
Postad 19 November 2007 - 10:54
duck_and_cover
-
duck_and_cover
-
Rookie
-
9 inlägg
Hur funkar det egentligen? En RF-mus eller RF-tangentbord som har varsin USB-dongle - fungerar bara den donglen med sin respektive enhet? Har de någon id-kod som gör att de kan kommunicera och inte stör varandra? Är det donglen som identiferar sig i Windows som t.ex. mus eller tangentbord eller är det när man slår på sändardelen i musen eller tangentbordet som Windows upptäcker vad det är för slags device? Anledningen till att jag undrar är om det är möjligt att använda en annan USB-dongle till Harmony 895:an eller om dongle och sändare är låsta till varandra. Kan man t.ex. köpa en RF-mus eller annan RF-fjärrkontroll som inte är en multi-fjärr och köra på den från Harmony 895:an... ? Min magkänsla säger att det inte går men jag har aldrig satt mig in i hur RF-protokollet fungerar heller. Jag vill verkligen inte styra mitt mediacenter via RF-IR omvandlaren. Det känns meckigt som sjutton och helt ur tiden (som knugen skulle sagt.)
Postad 20 November 2007 - 09:25
duck_and_cover
-
duck_and_cover
-
Rookie
-
9 inlägg
Ho hum. Nu har jag läst allt som går att läsa på nätet och till och med pratat med Logitech. Man måste alltså köra via RF/IR-bryggan som (ibland) följer med 895:an.
Jag har i dagsläget ingen remote alls till min HTPC. Måste jag köpa en MCE-remote för att lära upp Harmonyn eller kan man köpa en lös IR-port och ladda ner några MCE-mallar till den? Skulle ju kännas riktigt dumt att behöva köpa två fjärrkontroller för att i slutändan bara använda en.
Postad 23 November 2007 - 10:54
Unregistered788e2400
-
Unregistered788e2400
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag køpte en irmottagare till datorn.
Stællde in "vista media center" på ir signalerna från harmonyn.
Inget fungerade.
Jag vet inte om irmottagaren fungerade.
Det kom iaf några signaler från rf-ir bryggan då min primare snappade upp på det ena och de andra kommandot nær jag førsøkte styra media centret.
(Jag vet sedan tidigare att primaren ær ganska kænslig før andra fjærrkontrollsignaler)
Sen har jag ju ingen kontroll att ta kommandon från osv.
Jag ska læmna tillbaks irdonglen ochk øpa en media center fjærr med mottagare istællet. Idiotiskt men tyværr den enkla vægen.
Postad 25 November 2007 - 10:12
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Har nyligen köpt en Harmony 555 och är supernöjd med den, förutom en sak.
Jag lyckas inte få den att stänga på min TV (panasonic TH-42PX70E) och har kommit på att den sänder signalen till tvn lite för kort, har provat med att ändra tiderna i inställningarna, men får inte till det, misstänker att jag inte riktigt förstår vilken av tiderna jag ska ändra och hur mycket, nån som kan hjälpa mig?
Postad 25 November 2007 - 12:35
Tombalabomba
-
Tombalabomba
-
Rookie
-
2 inlägg
Har köpt en 885. Testat lite innan jag ska programmera skarpt.Två frågor.
1. Mina favoritkanaler finns på Digitalmottagaren - Hur programmeras dessa för att styras som en aktivitet. Om jag väljer "titta på tv" så väljs väl kanaler bara från tv'n?
2. I och med bara 16 favoritkanaler behövs flera aktiviteter. Tänkte mig tex sport, film eller svenskt. Då vill jag kunna byta aktivitet sinsemellan (på fjärren) utan att någon apparat stängs av som de sätts på vid en aktivitetsuppstart.
Tacksam för hjälp!
Postad 25 November 2007 - 16:50
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Har nyligen köpt en Harmony 555 och är supernöjd med den, förutom en sak. Jag lyckas inte få den att stänga på min TV (panasonic TH-42PX70E) och har kommit på att den sänder signalen till tvn lite för kort, har provat med att ändra tiderna i inställningarna, men får inte till det, misstänker att jag inte riktigt förstår vilken av tiderna jag ska ändra och hur mycket, nån som kan hjälpa mig?
Har samma problem med min Fujitsu-Siemens Myrica som jag tagit upp tidigare i tråden, men inte fått något svar. Men lägger jag kontrollen rakt på TV-bordet så brukar det gå, men som sagt så är det ju inte tänkt att man ska behöva det. Originalkontrollen funkar ju stänga av med från alla vinklar.
Postad 25 November 2007 - 19:06
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Har ni provat att "lära" in koden manuellt?
Alltså genom att trycka på "on/off" på originalfjärren och lära den koden till Logitechen?
Postad 25 November 2007 - 23:22
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Har ni provat att "lära" in koden manuellt? Alltså genom att trycka på "on/off" på originalfjärren och lära den koden till Logitechen?
Japp.
Postad 26 November 2007 - 04:04
Unregisteredc1598fe8
-
Unregisteredc1598fe8
-
Användare
-
-
192 inlägg
Har nyligen köpt en Harmony 555 och är supernöjd med den, förutom en sak. Jag lyckas inte få den att stänga på min TV (panasonic TH-42PX70E) och har kommit på att den sänder signalen till tvn lite för kort, har provat med att ändra tiderna i inställningarna, men får inte till det, misstänker att jag inte riktigt förstår vilken av tiderna jag ska ändra och hur mycket, nån som kan hjälpa mig?
Har samma problem med min Fujitsu-Siemens Myrica som jag tagit upp tidigare i tråden, men inte fått något svar. Men lägger jag kontrollen rakt på TV-bordet så brukar det gå, men som sagt så är det ju inte tänkt att man ska behöva det. Originalkontrollen funkar ju stänga av med från alla vinklar.
Jag hade också det problemet med min 525, signalen var för kort för att TV'n skulle hinna reagera(pv70). Jag gjorde så att jag ringde supporten(fanns nummer längre bak i tråden). Killen fattade direkt vad jag ville, han skulle skicka ett mail när det var klart. 2 timmar senare fick jag mail där jag ombads uppdatera fjärren, jag gjorde så och sen dess har det funkat perfa. Lösningen är alltså bara ett telefonsamtal bort
Redigerat av Unregisteredc1598fe8, 27 November 2007 - 20:49.
Postad 26 November 2007 - 13:58
Tombalabomba
-
Tombalabomba
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som har snygga iconer till Harmony 885?
Kanalikoner, bakgrunder eller teman.
Postad 26 November 2007 - 19:56
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Jag hade också det problemet med min 525, signalen var för kort för att TV'n skulle hinna reagera(pv70). Jag gjorde så att jag ringe supporten(fanns nummer längre bak i tråden). Killen fattade direkt vad jag ville, han skulle skicka ett mail när det var klart. 2 timmar senare fick jag mail där jag ombads uppdatera fjärren, jag gjorde så och sen dess har det funkat perfa. Lösningen är alltså bara ett telefonsamtal bort 
Nu funkar min med, tack för tipset och måste säga att logitech har en suverän service, tog bara nån timme så fick jag mail om att uppdatera fjärr och sen funkar det perfekt.
Postad 26 November 2007 - 22:00
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Måste man ringa för att kunna uppdatera sin fjärr? Låter märkligt...
Postad 27 November 2007 - 07:46
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Sardaukar Postat Igår, 22:00 Måste man ringa för att kunna uppdatera sin fjärr? Låter märkligt...
Klart att man inte måste ringa, men om man inte får rätt på inställningarna så är det praktiskt att kunna, sen lägger de in det på ens konto och man kopplar in usbn och klickar uppdatera så behöver man inte strula längre. Hade nog tagit en bra stund till att komma på att det var fel tider jag varit och micklat med och åt fel håll.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 27 November 2007 - 07:51.
Postad 29 November 2007 - 12:19
Unregistered0d5d0cd6
-
Unregistered0d5d0cd6
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Fick hem 525:an igår kväll och efter c:a 20 minuters konfigurering var jag up-and-running. Fungerar klockrent! Velade ett tag eftersom många här på forumet klagat just på problemen med att konfigurera upp den.
Men som sagt är jag väldigt nöjd, den styr nu TV, Receiver, DVD, XBOX 360 och Media center på ett väldigt tillfredsställande sätt. Lite småjusteringar kvar att göra för media center bara.
Prisvärd och bra fjärr som varmt rekommenderas!
Postad 03 December 2007 - 23:44
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ny Harmony 1000 inköpt! Första anslutningen med USB och den startar kommunicera men sen kommer felmeddelande:
"Firmware returns invalid Regionversion"
Nån som har hört om nått liknande problem?
Postad 04 December 2007 - 07:31
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Sardaukar Postat Igår, 22:00 Måste man ringa för att kunna uppdatera sin fjärr? Låter märkligt...
Klart att man inte måste ringa, men om man inte får rätt på inställningarna så är det praktiskt att kunna, sen lägger de in det på ens konto och man kopplar in usbn och klickar uppdatera så behöver man inte strula längre.
Hade nog tagit en bra stund till att komma på att det var fel tider jag varit och micklat med och åt fel håll.
Nu har jag ringt, men de kunde inte lösa mitt problem då jag redan provat ändra alla tider  Men de skulle jobba vidare på problemet...
Postad 04 December 2007 - 07:44
iMist
-
iMist
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Ny Harmony 1000 inköpt! Första anslutningen med USB och den startar kommunicera men sen kommer felmeddelande:
Nån som har hört om nått liknande problem?
Nej, men efter 5 sekunder i Google hittade jag denna forumtråd: http://forums.logite...message.id=2663
Postad 04 December 2007 - 10:04
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Nån som har hört om nått liknande problem? Nej, men efter 5 sekunder i Google hittade jag denna forumtråd:
http://forums.logite...message.id=2663
Självklart... smart man är!! Stressad av teknik som inte fungerar som man vill så hjärnan slutar funegra också! Jag sökte bara i detta forum och på Logitechs webbplats. Stort tack för att du tänker åt mig. Ska prova detta så fort jag kommer hem.
Postad 04 December 2007 - 20:30
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Om man använder en RF till omvandlare som denna http://www.kjell.com...o...66061&path=Kan då en 525/555 sända både ir och rf samtidigt. Jag vill alltså att den ska slå på TVn samt dvd, reciver och dekoder som står bakom trädörrar (därav rf till ir) på en knapptryckning? Någon som testat en sådan RF omvandlare och kan säga om fjärren kommer kännas segare....Kanske att någon även kan svara på hur långa sladdar de extra IR-ögonen till omvandlaren är? Funderar nämligen på om jag kanske måste byta till glasdörrar på TV-bänken som är beställd om det inte funkar.
Postad 08 December 2007 - 16:18
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Blir glasdörrar istället...
Men finns det någon begränsning för hur många funktioner en knapptryckning kan göra på samma apparat?
Postad 09 December 2007 - 18:22
pezmannen
-
pezmannen
-
Användare
-
-
172 inlägg
Vad jag förstår ska man kunna testköra mjukvaran för fjärrkontrollerna? Jag har installerat programmen men jag lyckas inte kommer förbi "Check connection". Vad missar jag?
Postad 11 December 2007 - 09:21
bomba
-
bomba
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej!
Är det någon som lyckats ändra ordningen av "devices". Tycker det är lite störande att behöva bläddra fram de apparater jag använder mest. Har en 555:a for the record.
Postad 11 December 2007 - 10:25
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Tror inte du kan göra det själv, möjligtvis med supportens hjälp...
Men varför bryr du dig om det? Använder du inte aktivitets funktionen?
Själv använder jag nästan aldrig device läget, utan har flyttat alla knappar jag behöver till varje aktivitet.
Postad 11 December 2007 - 14:17
bomba
-
bomba
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Men varför bryr du dig om det? Använder du inte aktivitets funktionen? Själv använder jag nästan aldrig device läget, utan har flyttat alla knappar jag behöver till varje aktivitet.
Med risk för att verka som en riktig råsopa så undrar jag: går det verkligen att konfigurera alla knappar till varje aktivitet. Är det inte bara vissa som "följer med" beroende på vilka apparater som används? Hur gör jag detta isf?
Postad 11 December 2007 - 15:53
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Men varför bryr du dig om det? Använder du inte aktivitets funktionen? Själv använder jag nästan aldrig device läget, utan har flyttat alla knappar jag behöver till varje aktivitet.
Med risk för att verka som en riktig råsopa så undrar jag: går det verkligen att konfigurera alla knappar till varje aktivitet. Är det inte bara vissa som "följer med" beroende på vilka apparater som används? Hur gör jag detta isf?
Haha, råsopa är väl lite att ta i.. sopa räcker nog! Skojar bara Nu har jag inte programmet framför mig, men nåt i den här stilen: Välj aktivitet -> anpassa knappar -> Nu borde du se "hårdvaruknapparna" och vad de gör i aktuell aktivitet välj: Ytterligare knappar Nu ser du vilka funktioner som ligger under mjukknapparna (det som syns i displayen) och kan lägga till, ta bort funktioner...
Redigerat av PsychoCheF, 11 December 2007 - 15:54.
Postad 11 December 2007 - 20:37
Unregistered311d764e
-
Unregistered311d764e
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Om man använder en RF till omvandlare som denna http://www.kjell.com...o...66061&path=
Kan då en 525/555 sända både ir och rf samtidigt. Jag vill alltså att den ska slå på TVn samt dvd, reciver och dekoder som står bakom trädörrar (därav rf till ir) på en knapptryckning? Någon som testat en sådan RF omvandlare och kan säga om fjärren kommer kännas segare....Kanske att någon även kan svara på hur långa sladdar de extra IR-ögonen till omvandlaren är?
Funderar nämligen på om jag kanske måste byta till glasdörrar på TV-bänken som är beställd om det inte funkar.
Sorry såg inte detta förrän nu. Har själv en 525a och samma IR-RF-omvandlare. Fungerar bra förutom att batteriet som följer med omvandlaren laddar ur sig rätt fort, men man får med 2 så du kan ha ett på laddning hela tiden. Sladdarna till IR ögonen är ca 50cm.
Postad 12 December 2007 - 08:06
dadgom
-
dadgom
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Kan man styra en Soundbridge med en Harmony 525?
Postad 12 December 2007 - 14:24
bomba
-
bomba
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Haha, råsopa är väl lite att ta i.. sopa räcker nog! Skojar bara
Nu har jag inte programmet framför mig, men nåt i den här stilen: Välj aktivitet -> anpassa knappar -> Nu borde du se "hårdvaruknapparna" och vad de gör i aktuell aktivitet välj: Ytterligare knappar Nu ser du vilka funktioner som ligger under mjukknapparna (det som syns i displayen) och kan lägga till, ta bort funktioner...
Jo, lite sopigt var det väl att inte ha sett det alternativet.  Tack iaf för hjälpen!
Postad 12 December 2007 - 21:24
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Hur gör man för att inte DVDn ska slå på när jag väljer aktivitet titta på TV? Om jag tar bort DVDn så kan jag inte konfigurera Titta på TV ens, den säger att jag ska lägga till en enhet som jag kan byta kanal med....Det vill jag ju att parabolen ska sköta...Får nog ringa supporten imorrn........
Postad 13 December 2007 - 00:10
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Hur gör man för att inte DVDn ska slå på när jag väljer aktivitet titta på TV? Om jag tar bort DVDn så kan jag inte konfigurera Titta på TV ens, den säger att jag ska lägga till en enhet som jag kan byta kanal med....Det vill jag ju att parabolen ska sköta...Får nog ringa supporten imorrn........
försök ge oss lite mer info... just nu verkar det inte som du har lagt till alla eller rätt produkter i din config, typ en digitalbox...
Postad 13 December 2007 - 19:19
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
försök ge oss lite mer info... just nu verkar det inte som du har lagt till alla eller rätt produkter i din config, typ en digitalbox...
Jag fick till det genom att göra en inställningarna till aktiviteterna själv.
Postad 15 December 2007 - 18:05
rogggan
-
rogggan
-
Användare
-
-
126 inlägg
Undrar om det är någon ny version av Harmony 1000 p gång? Är sugen på 1000 modellen, men den har ju funnits ute ett tag och de lär väl garanterat ha en efterföljare på gång, eller?
Postad 17 December 2007 - 08:31
Unregistered18b93d8a
-
Unregistered18b93d8a
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jag tänkte höra om det är någon här som har en 525:a i kombination med en Panasonic-tv, mer specifikt en TX-32PS11 (ganska populär tjock-tv för ett par år sedan). Det kluriga med den (och säkert många andra modeller) är sättet man väljer AV-ingångar på. Jag har lyckats lösa problemet men undrar om det inte finns snyggare lösningar än min.
Beskrivning:
När min teve slås igång så startar den alltid i TV-läge (myrornas krig).
För att sedan hoppa över till AV-läge så trycker man på en knapp TV/AV och då hoppar den över till den SENAST använda AV-ingången (1,2 el 3 - röd,grön el gul). Samtidigt syns en "AV-meny" över AV-ingångarna. Medans denna meny är framme så kan man trycka en gång till på just nu valda ingång (tex AV2) och då växlar den till AV2S istället. Är däremot AV-menyn INTE framme så måste man först trycka en gång på valfri färgad knapp och sedan en gång till för att byta till tex AV3 osv.
Detta är såklart lite stökigt när man vill slå igång aktiviteter och växla mellan aktiviteter osv - hade varit enkelt om man hade en IR-signal för varje ingång. Som jag löst den nu är:
Eftersom TV alltid startar i TV-läge så är detta läget man måste utgå ifrån för varje aktivitet. Och eftersom det senaste valda AV-läget väljs när man trycker på AV-knappen måste man dessutom se till att det konsekvent är samma AV-ingång som utgångsläge också, annars kan det bli att man oavsiktligt råkar växla mellan AV2S till AV2.
Jag har DVDn via scart på AV1 (endast RGB-ingång).
Jag alla andra enheter via min Yamaha-receiver via SVIDEO->SCART på AV2S.
Eftersom DVDn automatiskt växlar till AV1 när den slås igång (oavsett om TV står i TV/AV-läge) så sköter det sig själv. Specialarn är att när man LÄMNAR DVD-aktiviteten så får den först växla tillbaka till AV2S (utgångsläget) genom att skicka "Grön" 2 ggr samt att sedan skicka "TV/AV" för att växla till TV-läge. På så sätt så behöver alla andra aktiviteter endast skicka "TV/AV" i början av aktivitet samt "TV/AV" igen i slutet av varje aktivitet.
Detta funkar, och jag skulle nog kunna trimma ner tiderna lite för att få det att gå snabbare, men det känns inte som någon snygg lösning.
Ideer någon?
Postad 17 December 2007 - 09:28
Unregisteredf4a58d33
-
Unregisteredf4a58d33
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Är det någon som använder en Harmony fjärr för att styra en Cambridge 540R v1 receiver?
På v1 finns inga dedikerade kommandon för att ställa in receivern på en viss input utan man måste "scrolla" igenom alla tillgängliga inputs till man kommer till rätt input. Problemet är att när jag använder titta på DVD aktiviteten så hamnar receivern på fel input ibland även fastän jag inte ändrat något med original fjärren eller manuellt. Ibland så stängs inte heller receivern av när jag byter aktivitet eller stänger av. Har testat att olika värden på input-delay och inter-device delay men inte fått det att funka =(
Postad 17 December 2007 - 11:30
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Jag tänkte höra om det är någon här som har en 525:a i kombination med en Panasonic-tv, mer specifikt en TX-32PS11 (ganska populär tjock-tv för ett par år sedan). Det kluriga med den (och säkert många andra modeller) är sättet man väljer AV-ingångar på. Jag har lyckats lösa problemet men undrar om det inte finns snyggare lösningar än min. Ideer någon?
Jag har ingen panna tv själv, men problemet hur man ska välja ingångar har varit uppe i tråden ett antal ggr, och jag vill minnas att jag har sett lösningar på det, mao, sök i tråden.
Postad 24 December 2007 - 22:27
Outrun
-
Outrun
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ledsen om det finns svar tidigare i tråden...
Jag har ett problem med min nya 525. Vår TV, Pioneer 4270XD, har en knapp för TV, och knappar för varje AV input. Problemet är att TV-knappen även används som att skifta mellan digital-TV och analog-TV. Detta gör att varje gång TV: n är avstängd och Digital-TV användes när den stängdes av - och jag sedan trycker på "Titta påTV", så startar den och sedan skiftar över till analog-TV.
Vad är det optimala lösningen? Funderar på om jag ska be den först välja någon input vid startup, och sedan välja TV-knappen. Alternativt kanske be den startas med TV-knappen. Får kolla vidare, har inte riktigt förstått hur man ber fjärrkontrollen följa ens exakta knapptryckningar till "matriserna", eller vad de nu kallar.
Postad 25 December 2007 - 11:24
Unregistered18b93d8a
-
Unregistered18b93d8a
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jag har ett problem med min nya 525. Vår TV, Pioneer 4270XD, har en knapp för TV, och knappar för varje AV input. Problemet är att TV-knappen även används som att skifta mellan digital-TV och analog-TV. Detta gör att varje gång TV: n är avstängd och Digital-TV användes när den stängdes av - och jag sedan trycker på "Titta påTV", så startar den och sedan skiftar över till analog-TV.
Vad är det optimala lösningen? Funderar på om jag ska be den först välja någon input vid startup, och sedan välja TV-knappen. Alternativt kanske be den startas med TV-knappen. Får kolla vidare, har inte riktigt förstått hur man ber fjärrkontrollen följa ens exakta knapptryckningar till "matriserna", eller vad de nu kallar.
Du kan nog lösa problemet på samma sätt som jag gjort.. se två inlägg uppåt.
Postad 25 December 2007 - 13:12
Outrun
-
Outrun
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Vad är det optimala lösningen? Funderar på om jag ska be den först välja någon input vid startup, och sedan välja TV-knappen. Alternativt kanske be den startas med TV-knappen. Får kolla vidare, har inte riktigt förstått hur man ber fjärrkontrollen följa ens exakta knapptryckningar till "matriserna", eller vad de nu kallar. Du kan nog lösa problemet på samma sätt som jag gjort.. se två inlägg uppåt.
Det har du rätt i, tack så mycket. Hur gör man egna "kombinationer"? Kan man använda den förinställda grejen (via deras "guide") och sedan lägga till egna kommandon, eller måste man skapa en helt egen serie av kombinationer? (ex. starta TV, starta hemmabio, etc) Det här står säkert i manualen, jag ska rota runt lite mer i programmet när jag får lite tid över senare, men någon får gärna svara ändå.
Postad 26 December 2007 - 17:52
Drem
-
Drem
-
Veteran
-
-
1651 inlägg
Funderar på en Harmony 885 då min tråkiga plastfjärr till försteget ändå pajat. Frågan är om Harmony 885 kan styra mitt Copland CVA-306 försteg? Jag hittar ingen lista någonstans där man kan se vilka enheter som funkar.
Postad 27 December 2007 - 14:58
CN70
-
CN70
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Har nu suttit och trixat med min Harmony 1000 ett tag.
En fråga: Kan jag "kopiera" en uppsättning skärmknappar till en Custom Activity, dvs. skapa en egen aktivitet men få över alla de knapparna på skärmen som jag får fram då jag väljer "Play CD"? Lite svårt att förklara, förstår någpn min fråga???
Redigerat av CN70, 27 December 2007 - 15:10.
Postad 28 December 2007 - 21:31
lysboj
-
lysboj
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
Är det fler än jag som har problem att para ihop en Samsung TV med en Harmony 525?
När jag väljer aktivitet "Se på DVD" går TV:n från digi-mottagaren till den analoga???!!, hur f..n jag än försöker vägrar den välja HDMI-ingången
När jag sen går tillbaka till titta på TV hittar jag ingen möjlighet att välja tillbaka digi-mottagaren, den analoga fortsätter att lysa upp rummet med sitt flimmer.
TV:n är en Samsung LE40R87BD, DVD:n är en Pioneer men den funkar som den ska.
Postad 29 December 2007 - 15:52
CN70
-
CN70
-
Amatör
-
-
87 inlägg
lysboj, jag hade ett liknande problem. Gör så att remoten skickar en kod efter det att alla andra start/setup-koder skickats, t.ex. "Sätt TV till HDMI", dvs. hårdkodning.
Postad 31 December 2007 - 23:00
patlun
-
patlun
-
Rookie
-
3 inlägg
Kan man styra en Soundbridge med en Harmony 525?
Det fungerar bra för mig i alla fall.
Postad 02 January 2008 - 01:30
Unregistered5de9d3ae
-
Unregistered5de9d3ae
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
tjena, har inte läst allt så frågar här:
Kan jag programmera en logitech 525 med en iMac, eller krävs det windows?
Hur kan jag se vilka produkter som fjärren fungerar tillsammans med?
(Klarar 525'an av min Gericom lcd "32HD", en Denon 1703 förstärkare, technica DVD-spelare? )
Pallar 525'an med Waveman eller Nexa 230v-dimmers?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Fjärrkontroller
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|