Senaste filmen jag såg...
15633 svar till detta ämne
Postad 21 March 2017 - 22:05
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Warcraft

Jag står fast vid betyget jag gav vid första titten, men det är ett generöst sådant. Väldigt underhållande film. Synd bara att någon Director's Cut inte verkar komma.
8/10
Ja den var klart över förväntan tycker jag med och kan nog hålla med IMDBs betyg på 7/10,
Då jag har jag dessutom aldrig spelat warcraft (fast det kan ju även vara en fördel ibland)
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 21 March 2017 - 22:09.
Postad 22 March 2017 - 18:51
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Patriots Day (2016) | 4/5 |
För polis Tommy Saunders var jobba säkerhet under Boston Maraton 2013 bara en sista nödvändighet innan han skulle avancera till högre rank. Men dagen blev allt annat än rutin - två bomber smäller av, 3 personer dör, hundratals skadas och hela Boston lamslås av skräck under de följande dagarna. För gärningsmännen är fortfarande på fri fot och utredningen trampar vatten, de måste fångas in innan något mer händer och Saunders leder jakten.
Peter Berg och Mark Wahlberg sadlar återigen upp för att tackla en verklighetsbaserad historia som osar av amerikansk patriotism. Den följer i stort sett samma recept som tidigare, men det här är ändå Peter Bergs bästa film. Boston målas upp som den perfekta amerikanska idyllen i en ganska smörig inledning men så fort bomberna smäller av förvandlas det till en intensiv thriller där det snåriga polisarbetet skildras detaljrikt och utmynnar till en gastkramande jakt på Tsarnaev bröderna.
De fruktansvärda skadorna på främst benen på offren är riktigt otäckt att se och det är där den realistiska tonen sätts. Sen blir stämningen tung och jobbig, nästan som Nightcrawler (2014), när bröderna tar sin tillflykt i mörkret. Filmen har inte gett dem någon större bakgrund och det gör dem oberäkneliga för tittaren - kidnappningen av den stackars kinesen till exempel känns som det kan gå hur som helst trots att man känner till utfallet. När det sen följer en skottlossning som självaste Michael Mann skulle vara stolt över är det så nervigt att man inte kan ta ögonen från skärmen.
Mark Wahlberg är sitt vanliga jag, en bra rollprestation men han är skönt nog inte i fokus. Kevin Bacon måste också nämnas som gör en trovärdig roll som stressad FBI-agent. De som spelar offren gör också en väldigt bra insats och väcker sympati för händelsen.
Sammanhållningen av Bostons invånare i denna tuffa tid är ett stort tema i filmen och det är välgjort på gränsen till rörande, men det är inte det som jag främst tar med mig. Vi vet att Berg kan det där med att hylla "essensen av Amerika", men här visar han också upp att han kan skapa en spänning utöver det vanliga och det imponerar stort på mig.
Postad 22 March 2017 - 19:16
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Var hittar ni Patriots Day? Den har väl inte haft svensk premiär ännu. Jag antar att nu är i Sverige.
Postad 22 March 2017 - 20:22
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Var hittar ni Patriots Day? Den har väl inte haft svensk premiär ännu. Jag antar att nu är i Sverige.
Nej, men i Amerikat
https://www.youtube....h?v=WrYBQIfwZxM
https://www.youtube....h?v=ie9pJUU3cRc
Redigerat av Unregistered577c6879, 22 March 2017 - 20:22.
Postad 22 March 2017 - 20:27
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Den stora gratisbutiken på nätet?
Postad 22 March 2017 - 20:42
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Att den går på bio i USA visste jag. Men jag visste inte att den kommit på skiva ännu.
Den stora gratisbutiken på nätet?
Det finns säkert dom som kör det också. Trist tycker jag.
Jag såg Sameblod nyligen.
Ett kapitel svensk och/eller samisk historia som kanske inte är så smickrande. Jag tyckte den var bra.
Redigerat av Mr_Tom, 22 March 2017 - 21:05.
Postad 22 March 2017 - 22:25
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Det finns säkert dom som kör det också. Trist tycker jag.
Det är i vissa fall väldigt uppenbart hur filmerna är införskaffade, men ibland släpps de väldigt tidigt på exempelvis amerikanska Netflix.
Oavsett så känns det otroligt barnsligt att kommentera det, släpp hörnflaggan ffs.
Postad 23 March 2017 - 08:24
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
SSF: Patriots Day (2016) | 4/5 |
Sammanhållningen av Bostons invånare i denna tuffa tid är ett stort tema i filmen och det är välgjort på gränsen till rörande, men det är inte det som jag främst tar med mig. Vi vet att Berg kan det där med att hylla "essensen av Amerika", men här visar han också upp att han kan skapa en spänning utöver det vanliga och det imponerar stort på mig.
Problemet är att det varken är en dokumentär eller fiction, utan det blev snabbt hans vanliga tjat om the american working class och Boston Strong. Ser man extramaterialet och även i Deepwater Horizon så framgår det tydligt att det här är hans nya nisch. Man märker ju de få sekunder av riktiga intervjuerna är mer intressanta än första halvan av filmen.
Postad 23 March 2017 - 16:13
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Dr. Strange, en av de bättre Marvelfilmerna på senare tid. Benedict Cumberbatch har säkert sitt att göra med det
8/10
Postad 23 March 2017 - 23:01
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Kollade just på 2001: A space odyssey och jag måste säga att jag är så galet besviken.
Har hört så mycket gott om denna film men trots det så blev detta den andra filmen jag någonsin stängt av utan att kolla klart (den första var Brüno).
Är jag bara kräsen, har jag dålig smak eller är den bara väldigt mycket överhypad?
Förstår att den säkert var galet bra för sin tid, men då borde väl folks engagemang för den lagt sig nu?
Tror ärligt talat att jag surfade på mobilen fem gånger under de första tjugo minuterna, eftersom dessa tjugo minuter bara innehöll apor!!!!!!!!
EDIT: För att jämna ut det hela så kollade jag på Suicide Squad för en femte gång 
Redigerat av MartinAberg, 23 March 2017 - 23:02.
Postad 23 March 2017 - 23:08
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
2001 var inte ens bra på sin tid och 2010 var inte ett uns bättre.
Postad 24 March 2017 - 00:38
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Läs boken!
Det märkliga med 2001 är att det är en film vars manus arbetades om till bok.
Boken är bättre, ganska mycket faktiskt.
Filmen (boken) behandlar ett antal olika ämnen där vissa hänger ihop, och andra inte.
Några av ämnena är uppkomsten av intelligens på jorden, "first contact', AI (och hur det kan gå om man inte förstår vad man skapat) samt människans plats i universum...
Boken följdes upp av 3 böcker till, 2010, 2061 och 3001 om jag inte minns fel, där de flesta frågorna som ställs i 2001 får någon form av svar.
Om filmen kan jag säga att jag är kluven. Man ska inte se den om man är trött. Risken att somna är överhängande.
Den försöker, som sagt, förmedla ett budskap som är mycket enklare att få fram i bokform. Speciellt början och slutet.
Jag tycker att kubrick misslyckats totalt med slutet och det syns tydligt att filmen är gjord på 60-talet.
Av någon anledning har jag fått för mig att han hade en dålig lsd-tripp när han gjorde slutet.
Man förstår nog filmen bättre om man läst boken först. Det behöver dock inte betyda att man tycker filmen blir bättre.
Postad 24 March 2017 - 06:51
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Kollade just på 2001: A space odyssey och jag måste säga att jag är så galet besviken.
EDIT: För att jämna ut det hela så kollade jag på Suicide Squad för en femte gång 
Jag älskar 2001 och har sett den flera ggr, medans jag satt och skämsvred på mig under suicide squad.
Så ja enligt mig så har du helt enkelt dålig smak 
Postad 24 March 2017 - 08:40
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag älskar 2001 och har sett den flera ggr, medans jag satt och skämsvred på mig under suicide squad.
Så ja enligt mig så har du helt enkelt dålig smak 
Ja, ingen lär ju minnas Suicide Squad om 40 år, men 2001 lär det firas 100 års-jubileum av en dag.
Postad 24 March 2017 - 09:45
Anniggo
-
Anniggo
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
2001 är väldigt överskattad. Likaså Kubrick.
Postad 24 March 2017 - 10:01
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
2001 är förmodligen en av de bästa science fiction-filmerna någonsin enligt mig. En nästan absurt imponerande uppsättning av människans utveckling och vad som kan komma att hända med den. Inget för den rastlöse kanske, och för den med ett otränat öga kan det nog underlätta med en färdigskriven analys.
Personligen är jag inte särskilt förtjust i de flesta av Kubricks filmer (även om det bara är några enstaka som jag tycker är rentav dåliga), men i 2001 visar han vad han går för.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 24 March 2017 - 10:02.
Postad 24 March 2017 - 13:07
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Såg 2001 när jag var hemma förkyld en dag, perfekt tidsfördriv, väntade mig till och med igenom de 20 (?) minuterna pausskärm som var inlagt i mitten för att biobesökarna skulle gå på toaletten 
Det är en långsam film, mycket långsam, men även väldigt välgjord, sekvensen ganska tidigt i filmen där en man promenerar runt på en rymdstation som roterar känns episkt realistisk jämfört med det mesta andra man sett, men en del av tjusningen är såklart att den typen av specialeffekter inte var sådär lätt att åstadkomma på den tiden.
Postad 24 March 2017 - 15:33
Max Power
-
Max Power
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Såg the accountant med Ben Affleck, riktigt bra film, bra med action. Får en klar 4/5
Postad 24 March 2017 - 15:57
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Såg 2001 när jag var hemma förkyld en dag, perfekt tidsfördriv, väntade mig till och med igenom de 20 (?) minuterna pausskärm som var inlagt i mitten för att biobesökarna skulle gå på toaletten 
Det är en långsam film, mycket långsam, men även väldigt välgjord, sekvensen ganska tidigt i filmen där en man promenerar runt på en rymdstation som roterar känns episkt realistisk jämfört med det mesta andra man sett, men en del av tjusningen är såklart att den typen av specialeffekter inte var sådär lätt att åstadkomma på den tiden.
Håller med om att den kändes välgjord, just den delen (att den var välgjord) fick mog att kolla så pass länge som jag gjorde. Tror det var först efter 90-100 minuter jag stängde av, så det var ju "bara" 50-60 minuter kvar typ...
Kollade dock på Dr. Strangelove imorse och den föll mig mer i smaken!
Postad 24 March 2017 - 16:06
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Du tycker inte att det säger mer om dig själv än om filmen att du väljer att inte se klart den? Visst kan ingen tvinga dig att se klart en film men det är rätt stor skillnad på att ge upp och se klart. I fallet med just 2001 så tycker åtminstone jag att om man har sett den och åtminstone försökt förstå sig på något perspektiv ur filmen (kan vara något som Kubrick själv önskade eller en helt personlig tolkning) så är det helt okej att säga i efterhand att det var en dålig film. Men om man inte ens har insikten att se klart en film så kan man lika gärna skippa den till och börja med.
Ska tilläggas att jag själv har stängt av ett antal filmer av diverse skäl, men då struntar jag också i att bedöma dem.
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 24 March 2017 - 16:06.
Postad 24 March 2017 - 16:16
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jag såg 2001 som liten grabb och tyckte rymdskeppen var häftiga. Resten begrep jag knappt alls.
Som vuxen har jag helt omvärderat den kan man lugnt säga och den blivit en av mina absoluta favoritfilmer. Jag anser att den är ett mästerverk.
Postad 24 March 2017 - 16:56
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Du tycker inte att det säger mer om dig själv än om filmen att du väljer att inte se klart den? Visst kan ingen tvinga dig att se klart en film men det är rätt stor skillnad på att ge upp och se klart. I fallet med just 2001 så tycker åtminstone jag att om man har sett den och åtminstone försökt förstå sig på något perspektiv ur filmen (kan vara något som Kubrick själv önskade eller en helt personlig tolkning) så är det helt okej att säga i efterhand att det var en dålig film. Men om man inte ens har insikten att se klart en film så kan man lika gärna skippa den till och börja med.
Ska tilläggas att jag själv har stängt av ett antal filmer av diverse skäl, men då struntar jag också i att bedöma dem.
Har jag bedömt den mer än att säga att jag blev besviken?
Mitt första inlägg var med en förfrågan över om det bara var jag som var så besviken så att jag inte ens kunde se klart den!
Vi gillar alla olika filmer (tur är väl det!) men att hoppa på mig som person för att jag ställer en fråga i en tråd som handlar om filmer man kollat på är la ganska onödigt va?
Postad 24 March 2017 - 21:34
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Ja, ingen lär ju minnas Suicide Squad om 40 år, men 2001 lär det firas 100 års-jubileum av en dag.
Oavsett vad man tycker om 2001 så går det ju inte att resonera bort dess inflytande på sci-fi genren. Eller Kubricks inflytande på filmskapandet.
Man behöver inte gilla filmen eller Kubrik men filmens betydelse är ju svår att snacka bort.
Suicide Squad? Två timmar av mitt liv som jag kunde använt bättre . Det var bland det sämsta jag såg förra året.
Redigerat av Mr_Tom, 24 March 2017 - 21:35.
Postad 24 March 2017 - 21:39
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Ljus i natten
Aki Karusmäki om flyktingar och finsk socialrealism. Har man inte sett något av honom tidigare kan det kanske vara något att prova. Det är inte muntert och den humor som finns är svart. Men gillar man den typen av film så är det sevärt.
Gillar man popcornaction så är detta något helt annat .
Redigerat av Mr_Tom, 24 March 2017 - 21:42.
Postad 24 March 2017 - 22:46
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Såg Guardians Of the Galaxy ikväll igen för andra gången, med grabben på 10 bast som såg den första gången nu, toppbetyg från både mig och honom! 
Men han visste nästan allt om karaktärerna när vi börja kolla, går tydligen nån serie på nån av barnkanalerna som han har sett på för ett tag sen... 
Men han tyckte filmen va möe bättre 
Lite lurigt det där med vilka marvelfiler man kan se med kidsen... Deadpool är ju den bästa hittils, men den får han nog f*n inte se på ett tag... snacka om övervåld och sex i den! 
Redigerat av Garrett, 24 March 2017 - 22:47.
Postad 25 March 2017 - 07:27
Postad 25 March 2017 - 08:49
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
MiB = Men in Black
Fortfarande håller den. De är de gamla rävarna som håller den här filmen uppe. Donofrio gör ett underbart jobb som ryckig och rynkig "människa". Tommy Lee Jones bevisar att gammal är äldst, och kommer med one-liners som skålar ut Will Smith med hästlängder. När han presenterar terminalarbetarna i högkvarteret så kan man inte annat än le.
Postad 25 March 2017 - 12:32
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Ghost in the Shell

Kultförklarad animefilm som är visuellt snygg och väcker många tankar.
8/10
Postad 25 March 2017 - 16:00
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Passengers
Vart inte vad jag förväntat mig. Men samtidigt gillade jag den.
7/10
Postad 26 March 2017 - 19:43
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ghost in the Shell

Kultförklarad animefilm som är visuellt snygg och väcker många tankar.
8/10
Glöm inte den magiska musiken. En otrolig film.
Postad 26 March 2017 - 21:19
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Glöm inte den magiska musiken. En otrolig film.
Nämnde den i min recension som jag länkade till. 
Postad 26 March 2017 - 23:01
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Office Christmas Party - Ännu en komedi som är sjukt dålig
Postad 27 March 2017 - 17:22
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Anvil: The Story of Anvil (2008)
1984 spelade det kanadensiska metalbandet Anvil i samma liga som Whitesnake, Scorpions och Bon Jovi. Men medans de banden gick vidare till att sälja miljontals album så uteblev framgångarna för Anvil - det hände just... ingenting. Musiklegendarer som Lemmy, Slash och Tom Araya vittnar i inledningen av dokumentären hur inflytelserika Anvil var för metalmusiken och kan inte förstå varför de bara dog ut.
Men dog ut gjorde de och dryga 20 år senare finner vi frontmannen Steve "Lips" Kudlow på hans knegarjobb där han kör ut skolmat. Lite bitter över att han inte är en stor rockstjärna men drömmarna finns kvar och tillsammans med barndomsvännen Robb Reiner som han startade bandet med kämpar de vidare. Spelningarna nu sker visserligen i bowlinghallar och sina egna bröllopsfester, men en dag kommer ett erbjudande om en Europaturné som kanske kan återställa forna dagars glans.
En historia om passion och om att aldrig sluta kämpa för det man tror på trots att resten av världen inte är i synk. Jag kan ärligt säga att jag tycker musiken verkligen inte är något speciellt - det är lite kul att se dem analysera varför framgångarna uteblivit med att skylla på skivbolag och allt möjligt utan att ha en endaste tanke på att musiken kanske inte är så bra, men det är samtidigt det som gör dokumentären så inspirerande. Det är omöjligt att inte känna för Lips och hans band, de försöker ju så j*vla hårt med det de älskar.
Det blir en emotionell resa där mycket tragik skildras - spelning i en källare i Ungern inför 7-8 personer och betalning i form av gulashsoppa - men också många stunder av otrolig värme och mänsklighet. Att se Lips helt salig springa runt på Sweden Rock Festival och träffa hans gamla musikhjältar är underbart att se, man unnar honom verkligen all lycka efter årtionden av frustration.
En sekvens som alltid får mig att skratta är när de står utanför den gamla replokalen och en tutande bil kör förbi - den oförstående blicken de ger bilen är otroligt komisk. Såna guldkorn finns det dessutom gott om.
Även om man inte gillar metal så kommer den här dokumentären slå rakt in i hjärtat.
Postad 27 March 2017 - 21:41
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Why Him? - snälla sluta gör de här komedierna, bara vulgär och utdragna dialoger.
Vad hände med riktiga komedier? Skitkul med fuck och weed i varenda mening... beror väl på intelligensnivån.
Postad 27 March 2017 - 21:55
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Why Him? - snälla sluta gör de här komedierna, bara vulgär och utdragna dialoger.
Vad hände med riktiga komedier? Skitkul med fuck och weed i varenda mening... beror väl på intelligensnivån.
Har inte sett den ännu men den har väl dragit in en 70 miljoner dollar så tror några vill att dom fortsätter göras iaf :-)
Postad 28 March 2017 - 21:04
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Rogue One.
Såg den på bio när en gick där och såg den hemma ikväll. Bästa filmen i hela Star Wars - universumet (hittills).
Postad 29 March 2017 - 22:39
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Life (2017) | 3/5 |
Det finns liv på Mars. Det kan sex astronauter ombord på rymdstationen ISS bekräfta efter att ha studerat ett prov från den röda planeten. Ett historiskt ögonblick som firas över hela världen, men uppe i ISS lägger sig jublet när livsformen växer okontrollerat snabbt och visar prov på en intelligens de aldrig kunnat ana.
Storyn har vi förstås sett så många gånger förr, och karaktärerna är papperstunna trots tafatta försök med bilder på familjen nere på jorden (eller varför inte en direktsändning av sitt barns födelse) och lite mumlande om tidigare liv. Men den levererar när det kommer till spänning och bjuder verkligen på en skräckfylld och grymt underhållande resa. Det var flera intensiva partier där jag kom på mig själv krampaktigt krama tröjan i biosalongen, händerna var helt kallsvettiga efteråt och det var exakt det jag var ute efter i slutändan.
Jag hade sett fram emot en vetenskaplig vinkel på temat: första gången vi stöter på utomjordiskt liv. Tyvärr utvecklar det sig till en typisk överlevnadshistoria där man väntar på vilken karaktär man inte bryr sig om ska dö nästa gång, i stort sett, men forskarna är åtminstone inte så korkade som i andra filmer (hej Prometheus). Deras reaktion och agerande är trovärdigt när skiten träffar fläkten, man stör sig inte på ologiska beslut hela tiden utan de gör sitt bästa för att överleva.
Skådespelet är bra och konstigt vore annat med alla stjärnor Daniel Espinosa skrapat ihop - de har bara fått väldigt lite att jobba med för att ge liv åt sina karaktärer. Ryan Reynolds har till exempel bara en cool scen och resten av tiden leker han Deadpool i helt fel miljö. Hiroyuki Sanada har däremot blivit min favorit rymdjapan med den här och Sunshine (2007). Hans lågmälda och sorgsna skådespel är suveränt.
Ju mer jag tänker på den ju mindre gillar jag den, tyvärr. Saker förklaras inte ordentligt, scener stressas fram och det är ojämnt. Men det uppvägs av härliga effekter, en skrämmande utomjording som är dödsbrutal (filmen är skönt nog inte barntillåten) och ett underbart slut. Så jag lägger undan tvivlen och fokuserar på den nöjda känslan jag hade efteråt istället.
Postad 31 March 2017 - 20:19
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: War of the Worlds (2005) | 3/5 |
Baserat på H. G. Wells klassiska sci-fi novell om en storskalig utomjordisk invasion av jorden och den efterföljande kampen för mänsklighetens överlevnad. Här får vi följa den ensamstående pappan Ray Ferrier som precis tagit emot sina två barn över helgen när invasionen inleds. Tillsammans tvingas de fly för sina liv, men utöver de till synes oövervinnerliga utomjordingarna riskerar de också slitas isär av inre konflikter.
Jag gillar att Steven Spielberg vill berätta från en familjs perspektiv och inte blanda in det globala perspektivet med en president som ständigt blir informerad om världsläget och hjälten är en expert som "råkar" hamna i händelsernas centrum. Det känns lite mer äkta, mer fokus på skräckkänslan när man kommer karaktärerna så nära. För även om engagemanget för familjen Ferrier aldrig når skyhöga höjder så gillar jag ändå den ganska pissiga relation Tom Cruise har till sina barn.
Dakota Fanning var ju under den här tiden helt fantastisk och tog barnskådespel till en helt ny nivå. Det är fader-dotter relationen som verkligen är kärnan i den här berättelsen och det tycker jag de lyckas väldigt bra med. Tompa och Fanning fungerar utmärkt, men däremot är sonen en katastrofal karaktär som inte bara beter sig oerhört märkligt - skådespelet från Justin Chatwin är på gränsen till värdelöst.
Nu är jag väldigt svag för apocalyptiska filmer och utomjordingar så tematiken förblindar mig förmodligen för brister andra ser tydligare. Den är absolut inget mästerverk, men effekterna är oerhört snygga, spänningen (speciellt i källaren) är påtaglig genom hela filmen, den dystra tonen tilltalar mig och nu ska jag svära i kyrkan här - jag gillade slutet.
Slutet lämnar rum för eftertanke och det passar in i den uppgivna och mörka stämning som genomsyrat filmen, det föredrar jag istället för att stryka tittaren medhårs och lämna en med en nöjd känsla. Visst är det en medioker film på många sätt, jag ser det också och det finns så mycket Steven Spielberg hade kunnat finslipa, men Tom Cruise i en visuellt enastående undergångsfilm där mörkret och hopplösheten får ta plats - jag är svag för den.
Postad 31 March 2017 - 20:57
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Interstellar.
Femte gången tror jag och filmen blir bara bättre för varje gång.
Finns inga fel med denna. Alls. Toppbetyg.
Postad 31 March 2017 - 21:29
Unregistered5216151c
-
Unregistered5216151c
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Riktigt bra tyckte jag....
Postad 01 April 2017 - 07:23
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Interstellar.
Femte gången tror jag och filmen blir bara bättre för varje gång.
Finns inga fel med denna. Alls. Toppbetyg.
Nu älskar jag ioförsig också Interstellar men när Anne Hathaway gör sin utläggning om kärlek får jag lust att stänga av filmen.
Postad 01 April 2017 - 17:25
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Terminator 3: Rise of the machines.
Inte fullt så usel som alla säger men det är ändå rätt dåligt i jämförelse med T1 och framförallt T2.
Gillar att den slutar med att allt skiter sig.
Postad 01 April 2017 - 23:05
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Resident Evil, Final chapter
Helt sjukt att de gjort så många och denna var långt från bra. Kändes inte heller som att det kommer vara sista den här gången heller 
Men jag får skylla mig själv som är dum nog att titta på skiten även fast jag är säker på att den kommer vara dålig...
Postad 01 April 2017 - 23:07
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
The Wicker Man (1973) 4/5
Postad 01 April 2017 - 23:45
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Kvällens underhållning erbjöds på den lokala biografen där Ghost in the Shell visades. Har ingen fördjupad relation med originalet på något sätt. Jag tyckte nog att filmen var helt okej, framförallt så tycker jag den är riktigt snyggt gjord. Vissa kommer garanterat tycka att det är lite för mycket yta och för lite innehåll, kanske tycka att detta är kopia av Matrix och andra Sci-fi-filmer, men jag upplevde inte tempot som något negativt.
I vanlig ordning så var ljudet på tok för lågt för att jag skulle uppskatta det.
Bilden får väl utgå ifrån det faktum att jag såg den i 3D, något som jag tyckte fungerade riktigt bra. Som redan nämnts, det är väldigt snyggt gjort.
Filmen i sig ger jag 5/10 i betyg.
Postad 01 April 2017 - 23:58
FinnSmirre
-
FinnSmirre
-
Användare
-
-
116 inlägg
Såg också Ghost In The Shell ikväll! Helt OK film, som innan nämnt, väldigt snyggt gjord, fight scenen ute i vattnet var schyst gjord! Har ingen koll alls på denna manga sen innan heller men blir väl kanske å spana in originalen så man får lite kött på benen!
Annan grej, folk är väldigt snabba på att ge sina "recensioner" åt filmer verkar de som, nu ikväll när man såg denna så var det ett pojkgäng bakom mig, och jag svär, hade gått kanske 5min av filmen och redan sas det "vilken skitfilm" å bla bla! sen när filmen var över sas det ännu mer negativt! Självklart att folk får ha sina egna åsikter men herregud, 5min i filmen så var det fortfarande typ rullande texter 
Postad 02 April 2017 - 06:37
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ha ha..fem minuter och de börjar redan bli otåliga. Hade det varit en enda person så skulle det inte vara ett grupptryck, som det så gärna blir med ett gäng ynglingar. Undrar hur de hade uppfattat original-filmen? He he... 
Postad 02 April 2017 - 20:00
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Paterson (2016) | 4/5 |
En dag i Patersons liv följer alltid samma mönster. Vakna, äta flingor, gå till jobbet som busschaufför, arbeta, gå hem till sin flickvän Laura och äta ett av hennes vegetariska experiment till middag, rasta hennes hund Marvin och under promenaden stanna vid en bar för att dricka en öl, hem igen, sova och upprepa nästa dag. Små variationer förekommer men Paterson verkar trivas med sitt inrutade liv - så länge han får skriva sin poesi är han nöjd.
Den här kommer garanterat få många att riva sitt hår i förtvivlan och skrika - det händer ju inget! Som så ofta med Jim Jarmusch filmer så kan handlingen vara obefintlig, det är liksom hans grej att göra lite artsy filmer som inte följer konventionella strukturer. Jag älskar inte allt han har gjort utan många filmer har jag svårt att arbeta upp ett intresse för, medans andra är snudd på mästerverk. Paterson gillar jag skarpt och placerar den bland hans bästa.
Just att skildra vardagen så stillsamt och rutinartat som han gör här och fortfarande få det fascinerande är riktigt bra gjort. Varenda liten ändring i Patersons inrutade liv blir till en stor grej för tittaren, ska det här få konsekvenser för nästa dag eller rentav locka fram en reaktion hos Paterson? Jag fastnar för huvudpersonen trots hans närmast apatiska sätt. Inuti finns det känslor och de sipprar fram då och då trots att man måste kisa för att se dem. Adam Driver spelar honom helt perfekt.
Jag är inget stort fan av poesi så den poetiska stämningen blir smått pretentiös för mig, men tonen är ändå trivsam. Jag älskar att se hur mycket Paterson trivs på sitt jobb där han tjuvlyssnar lite på passagerarnas konversationer och ler åt lustigheterna. När han kommer hem verkar han nästan vantrivas lite åt den livligare Laura, trots att kärleken absolut är äkta.
En mysig film med ett varmt och fint foto som gör det svårt att inte tycka om den. Bara man accepterar att en ordinär handling knappt finns där så kommer man ha en fin stund tillsammans med Paterson. Som vanligt visar Jarmusch prov på sin fina musiksmak också och kastar in referenser till Iggy Pop och Method Man och sånt gör hans filmer extra älskvärda.
Postad 02 April 2017 - 22:08
Thehomeboy
-
Thehomeboy
-
Rookie
-
7 inlägg
På tal om 2001: A Space Odyssey... Den kommer visas på 70mm på Rigoletto i Stockholm den 16e april! 
Postad 03 April 2017 - 07:12
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
På tal om 2001: A Space Odyssey... Den kommer visas på 70mm på Rigoletto i Stockholm den 16e april! 
Härligt tips 
Känner du till när biljettsläpp sker?
På SF Bios hemsida står ingenting överhuvudtaget om detta. De enda filmerna som finns på deras Klassiker-sida är Nattportieren och Stadens ljus.
Om inte jag ser fel förstås...
Redigerat av FEA, 03 April 2017 - 07:31.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|