Hur vet man hur långt man har till sin telestation ?
Kan du ha tvilling/extra abonnemang så ska man få HD via ADSL nu. Om du kan beställa det ser du www.telia.se så slipper ni ringa.
Markus Johansson
Telia Kundservice
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34715 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 10 juni 2010 - 08:19
Kan du ha tvilling/extra abonnemang så ska man få HD via ADSL nu. Om du kan beställa det ser du www.telia.se så slipper ni ringa. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 10 juni 2010 - 08:22
Problemet är nog att vi som hänger här är nog knappast ett särskilt representativt tvärsnitt ur kundbasen. Jag är helt övertygad om att önskemålen om HD är stort här, men om man skulle göra en undersökning mer baserat på den verkliga kundstocken är nog intresset rätt svalt. Visst kommer det i närtid, är man nöjd med det. Men det är nog få som kommer att springa och köpa en CD parabol om inte Telia släppet HD till fotbolls VM. För min egen del skiter jag rätt mycket i några HD-kanaler eftersom de ändå inte (annat än marginellt) verkar sända riktiga HD-program. Enligt den info jag fått är merparten uppskalad SD. För mig är programbibliotek och tjänster t ex Spotify betydligt mer intressant. Notera att jag skriver "för mig" så ni behöver inte posta 1000 inlägg om att ni har en annan åsikt. Jag har redan noterat att många i det här forumet är riktigt HD-kåta. /A Redigerat av hallberg, 10 juni 2010 - 08:23. Postad 10 juni 2010 - 08:36
Rätt digital-tv box (enligt ovan) Tjänsten Telia Smart Själva ledningen måste ha rätt tekniska förutsättningar och ett max avstånd till telestationen på 1,5 km Marcus, varför måste man ha Telia Smart?, jag uppfyller alla krav och har Canal+, 1963 osv men eftersom jag inte valt den trådlösa delen med Telia Smart så får kan jag inte få HD? Skandalöst dålig behandling av gamla trogna kunder isåfall Redigerat av Cambo, 10 juni 2010 - 08:37. Postad 10 juni 2010 - 08:46
http://teknikkonsume...-spotify-i-tvn/
En artikel om Spotify hos Telia finns här:
Och även här: http://www.metro.se/...in-tv/index.xml Mvh Magnus Postad 10 juni 2010 - 08:55 +1 Vill Telia att jag ska gå ner i bredbandshastighet? Iofs har jag för mig att jag får betala straffavgift, eller samma avgift, om jag vill gå ner i hastighet. Postad 10 juni 2010 - 09:03 För mig är priset det viktigaste och att det finns de kanaler jag vill ha, t.ex. innan telia fick TV3 så var det ju inte så roligt. För mig är inte HD kanaler så viktigt, mer som ett plus i kanten då jag tycker att SD kanalerna ger riktigt bra bild. Eftersom jag aldrig kommer att bli premiummedlem hos Spotify så är inte Spotify något jag väljer leverantör efter heller, det skulle jag inte göra om jag hade premium heller. Med premium och hemmabiosystem så skulle jag nog använda Spotify i tv:n dock. Är väl inte så konstigt, bandbredden räcker inte till. Telia vill väl kunna utlova en minimumhastighet, de kan de inte om man packar på för mycket/krävande tjänster. Postad 10 juni 2010 - 09:06
Jag vet inte skälet, men det jag kan tänka mig är följande: När man har 12-24 i kombination med TV så kommer om jag inte minns fel bandbredden att strypas till 15-16 Mb/s. Då finns det fortfarande runt 12 Mb/s kvar till data om en TV-kanal tar ca 3-4 Mb/s. En HD-kanal tar ca 8-9 Mb/s vilket innebär att du skulle få över ca 6-7 Mb/s för data och det är långt utanför din 12-24 tjänst som du betalar för. Så för att inte bryta mot regeln som säger att din surfhastighet skall ligga inom spannet 12-24 Mb/s så väljer man helt enkelt att inte köra den kombinationen. Det räcker nog inte att kunden säger att han tycker att det är ok, rent avtalsmässigt. Det är dock min gissning. /A Postad 10 juni 2010 - 09:07
Japp kostar att gå ner , 300 kr tror jag, men kundservice (den jag pratade med) säger att HD för ADSL inte finns, bara fiber... LOL Men , jag kan få tvilling... /M Postad 10 juni 2010 - 09:14
Tack för en bra gissning, har själv misstänkt något i samma stil. Käns dock helt sjukt att de inte kan lösa detta. Postad 10 juni 2010 - 09:32
Ok, det vore bra att veta vad som gäller nu. Gäller ovan endast några utvalda kunder, eller kan man få HD via ADSL om man droppar hastighet till < 12 Mb. Slår isåfall ändringen igenom direkt? Kundtjänst vet inget om HDTV till ADSL (en kille sa att det är på gång, en dam att det isåfall måste beställas). /M Postad 10 juni 2010 - 09:56 Postad 10 juni 2010 - 11:11
Lösningen heter fiber eller VDSL. /A Postad 10 juni 2010 - 11:27 Är det någon som har ADSL som har fått de nya HD kanalerna? Länken som jag postade till en sida på Telia som pratade om HDTV för ADSL är borttagen. Kan ju lugnt säga att informationen (eller bristen på den samma) är ganska så förvirrande. Någon som kan bringa klarhet? Postad 10 juni 2010 - 11:33
Telia HD-TV (Information gällande HD för ADSL) Där har du en länk till Telia.se som beskriver HD för ADSL, men är någon pilotgrupp på dryga 30.000 tydligen. ja jag vet inte... Postad 10 juni 2010 - 11:41 Jag får själv kolla när jag kommer hem, men har dryga 1km, ledningsvägen, till telestation och hade i morse inte fått några HD-kanaler i alla fall. Har Även canal+-paket. Har samma "tekniska prylar som ovan" ADSL 6-8, Telia smart och 1963-box, enligt vad man läser borde vi då båda ha i alla fall SVT HD.... men jag vet inte... Båda kan även beställa tvillingabbonemang, vilket gör att "de tekniska kraven" borde uppfyllas. Redigerat av Unregisteredfa46ece3, 10 juni 2010 - 11:42. Postad 10 juni 2010 - 11:41 Jag har ca 400m till stationen 8Mbit ADSL och Telia Smart samt 1963 box och kan beställa tvilling abb. Men ingen Svt HD här? Se nu till att jag får in SVT HD innan vm. Tack på förhand. Redigerat av aikelo, 10 juni 2010 - 11:41. Postad 10 juni 2010 - 11:51 Jag är ungefär i samma sits, och hade givetvis valt Smart om jag vetat det jag vet i dag. Postad 10 juni 2010 - 12:03
Håller helt med om ovanstående! Plus att röd text på mörkgrå bakgrund är helt oläsligt. Markerad kanal är nu röd text. Sen önskar jag en knapp som hoppar tillbaks till aktuell tid när man hoppat framåt i tiden. Redigerat av Unregistered29650, 10 juni 2010 - 12:04. Postad 10 juni 2010 - 12:12
Var på "www.telia.se" ser jag mitt avstånd till telestationen, eller var kontrollerar jag OM jag kan beställa tvilling/extra abb ?? Postad 10 juni 2010 - 12:17
Ingen "borde" ha någonting. Det står klart och tydligt att detta endast gäller en pilotgrupp på 30.000 kunder. Ni som fått kan ju däremot vara lyckliga ![]() /Danne Postad 10 juni 2010 - 12:17 Kommer under året att flytta in vårt nya hus som har Telia Digital TV över fiber. Ingår två boxar "Motorola VIP 1903". Nu när Spotify lanserats i Digital-TV utbudet så faller det mesta på plats för mina behov då jag inte vill ha någon stor hemmabio anläggning (kanske fel forum då ![]() Har ni några förslag på hur jag får ut ljudet för de olika behoven? Vill alltså om möjligt undvika en förstärkare och istället använda aktiva högtalare om det går rent tekniskt. Tacksam för ideer. Postad 10 juni 2010 - 12:30
Nog tycker jag att detta tolkas som om alla som uppfyller de tekniska kraven ingår i pilotgruppen och borde därmed ha tillgång till de HD-kanaler som lanserades idag, åtminstone SVT HD. Postad 10 juni 2010 - 13:11
Det rör sig alltså omkring 30 000 av våra ADSL kunder som får HD redan idag och ca 1/3 del av alla ADSL kunder kan få HD om de uppfyller kraven ovan. Stationen som kunden är ansluten till måste dessutom har något som kallas för ”TV-kapacitet hög”, detta är något som man i dagsläget inte kan kontrollera på något sätt, men det faktum att man kan ha tvilling/extra abonnemang innebär oftast att man har detta. Till hösten är det planerat en funktion på www.telia.se som gör en förutsättningskontroll som kommer att säga om kraven uppfylls. Det är planerat en bredare lansering till hösten och nu har man valt att det endast är kunder som uppfyller kraven ovan som kommer att få tillgång till HD kanaler. Orsaken till detta är att man befarar att en hel del kunder kommer får problem med störningar när man får kanaler som kräver mer bandbredd för att fungera. Kort bara lite om det faktum att det är väldigt få kunder som vill ha HD kontra de som vill ha spotify. Det är helt olika personer som jobbar med spotify än de som jobbar med HD lanseringen, då HD är mer en fråga för de som har hand om Telias nätdrift men spotify i stort sett endast är en fråga för de som är programmerare och de jobbar inte med nätdrift. De som kunder som uppfyller alla krav förutom att de har en silverfärgad box som inte klarar av HD kan köpa en 1003 box på www.telia.se/nybox för 695 kr. Hoppas jag inte glömt någon information ni kan behöva om just HD. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 10 juni 2010 - 22:51. Postad 10 juni 2010 - 13:35 Jag befinner mig for tillfallet pa kurs i London, sa jag har inte sett forandringarna annu men ser fram emot att uppdatera boxen nar jag kommer hem. Det verkar som om utvecklarna gjort precis sa som jag efterfragade gallande att borja pa jamna halvtimmar och ha en linje som visar realtiden. Lysande! Jag har last era kommentarer om navigering, knappar och farger och kommer att uppdatera mastodontinlagget sen nar jag kommit hem. Postad 10 juni 2010 - 13:51
Dvs, om man nu sitter med 12-24 Mb och kan få "tvilling", så får man inte tillgång till HD även om man idag skulle backa till 8 Mb ? Det skulle ju kännas lite snopet att gå ner i hastighet och ändå INTE få tillgång till HD på exempelvis Canal+... Vad som menas med "testgruppen för HD på ADSL" vore oxå intressant. /M Postad 10 juni 2010 - 14:02
Är detta en förutsättning även i framtiden när SVT HD släpps ut till alla? Postad 10 juni 2010 - 14:05 Du kan få men får inte ha Tvilling om du vill komma åt HD. Du kan alltså inte ha båda men kan du få Tvilling så uppfyller du (delvis) kravet för att kunna ta emot HD Redigerat av tomano58, 10 juni 2010 - 14:51. Postad 10 juni 2010 - 14:08 ![]() Postad 10 juni 2010 - 14:14 Tror knappast att Spotify-appen har dragit några resurser från att fixa fler HD-kanaler heller, som en del här klagar på. Känns som lite långsökt gnällande faktiskt. Fler HD-kanaler är ju ett betydligt större och helt annorlunda projekt. Motsvarande Spotify-appar finns ju redan till mobiltelefon t.ex. Postad 10 juni 2010 - 14:15 Inte oss som har 12-24? Vi kommer inte få HD via ADSL denna sväng om jag förstått det rätt? Eller kan jag bara ringa och koppla på Smart och få/köpa ett nytt modem så ska jag kunna ta emot HD? //Mats Postad 10 juni 2010 - 14:18
@Hallberg
Du är rätt rolig du, Hallberg. Du har upprepade gånger skrivit vad du gillar och inte gillar i denna tråden. Räcker det inte att skriva detta en gång så som vi andra gör? Eller du måste kanske som Teliaanställd försvara din arbetsplats, deras utbud och tjänster med jämna mellanrum? Vad vet jag, men det verkar ju inte bättre... Sedan undrar jag var du har fått informationen ifrån, att merparten utav HD-materialet som visas på TV-kanalerna är uppskalad SD? Eller är det bara något du kastar ur dig? @Telia Hur svårt kan det vara att säga när nya HD-kanaler kommer och vilka det är? Fast med Telias 'track record' ska man kanske inte förvänta sig för mycket? ![]() Postad 10 juni 2010 - 14:25
Jo, att uppfylla kraven kan man ju fixa genom en hastighetssänkning, men jag gör ingen sänkning förrän jag är garanterad att det kommer HD ur min 1910. Lite hönan o ägget nu innan man vet vad som gäller. /M Postad 10 juni 2010 - 14:50
Jag har aldrig riktigt förstått vad min arbetsplats på Mobility har med Digital-TV att göra, men du kanske kan delge mig det. Jag undrar vem det är som "rolig". Det känns inte riktigt som att det är jag som producerar de flesta inläggen i den här tråden och om alla bara skulle utryckt sin åsikt en (1) gång så hade nog antalet inlägg kunnat halveras. Det finns nog ett flertal användare som lagt in önskemål om HD både en, två och fler gånger. Det som också är märkligt är att så fort någon, speciellt jag, har en avvikande åsikt så är det fritt fram att hacka. Varför anser du att du har rätt att framföra din åsikt, medan du anser att jag inte har rätt att framföra min? Om du tycker att mina inlägg är så hemska och obekväma så skit i att läsa dem då. Det här forumet är klart överrepresenterat av en viss typ av användare som inte, vilket jag också tror att ni inser, är ett tvärsnitt av hela kundbasen. Den här kundgruppen har andra krav än tvärsnittet vilket kanske gör att man prioriterar innehållet i Digital-TV-tjänsten annorlunda än vad önskemålen är här. Till för en tid sedan så hade SVT HD olika logotyper i bild beroende på om det var HD eller uppskalat. När det var HD fanns en SVT HD-logo, annars en vanlig SVT-logo. I tablåerna var detta dessutom markerat med en HD-symbol. Jag skulle säga att det max var 2-3 program per dag som var i HD, resten uppskalad SD och det har knappast förändrats märkbart. Från kontakter som utvecklar tv-tjänsterna så har jag fått veta att de var tokiga på innehållsleverantörerna eftersom det inte framgick vad som var HD eller ej, vilket ju är ganska relevant om man skall utvärdera bildkvalitet osv, så detta är inget som är unikt för SVT, om inte de övriga plötsligen börjat köra allt i HD, vilket jag betvivlar. /A Redigerat av hallberg, 10 juni 2010 - 15:02. Postad 10 juni 2010 - 15:01 Nu har i alla fall SVT lyckats få tillbaka HD-märkningen av de program som sänds i HD i programtablån för SVTHD. Har varit borta en längre tid. Postad 10 juni 2010 - 15:33
Se där, det var ju något positivt. /A Postad 10 juni 2010 - 15:36 Men vi får se...(hyser inget större hopp dock) Postad 10 juni 2010 - 15:37 Precis som Hallberg sa så är det bara ett fåtal program per dag som sänds i HD, resten är utfyllnad. Här har du SVTHD tvtablå. Klicka på respektive program för info. Är det HD så står det "Sänds i HD". Tex "livvakterna". Postad 10 juni 2010 - 15:43 Låter nice i alla fall att man inte måste ha SMART. Postad 10 juni 2010 - 16:40
Eftersom jag har tvillingabbonemang provade jag att byta plats på dom, men den box som inte fungerar fungerar inte på den platsen som den box som fungerar. Har den senaste uppdateringen gjort att den slutat fungera? Kan man göra något mera än att ta bort programvaran och inställningarna? Eller ska man ringa och felanmäla boxen? Postad 10 juni 2010 - 16:51
Detta går inte att kontrollera om man har bredbandstelefoni. Postad 10 juni 2010 - 16:57
Var kontrollerade du det, på www.telia.se ???? Skulle själv vilja veta hur långt jag har till telestationen (vanlig tfn). Redigerat av rogerli, 10 juni 2010 - 16:58. Postad 10 juni 2010 - 17:10 Varför funkar inte "Spotify" på en gratis invite från Telia ![]() Kan du svara på det Markus:) Redigerat av Unregistered16e91aee, 10 juni 2010 - 17:28. Postad 10 juni 2010 - 17:13
Om jag inte kommer ihåg fel så ligger all koden för att få IP adress i ett minne som inte skrivs över. Man kan nog jämföra detta med ett nätverkskort som boot:ar från nätverket. Det är först när boxen går över till att lysa grönt som nerladdningen av imagen som boxen botar upp på i punkt 3 görs.
Prova annan nätverkskabel. Om du har en router för surf tjänsten kan du prova koppla in boxen bakom den och då borde den fastna på ett senare steg, eller bota upp på finska ![]() Får boxen IP av routern är det inte fel på boxen utan någon lustigt i nätet som gör att den inte får IP, och då skulle jag ringa till supporten så får de felanmäla det så nätdriften får titta på det. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 10 juni 2010 - 17:25
Om du loggar in på mina sidor på www.telia.se kan du beställa tvilling där, men slutför inte beställningen utan kolla bara om du kommer förbi förutsättningskontrollen. Gör du det har du kortare än 1.5 km och uppfyller du de andra kravet om smart kan du får HD. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 10 juni 2010 - 17:34 ![]() Någon som vet om man kan använda USB till något efter senaste uppdateringen? Redigerat av Unregistered16e91aee, 10 juni 2010 - 17:35. Postad 10 juni 2010 - 17:56
Om jag nu förstått hur orderläggning går till så prova såhär: Logga in på mina sidor på www.telia.se och sen klickar du dig fram till alternativet att du vill beställa tvilling, gå igenom beställningsflödet fram tills du kommer till sidan där du måste bocka i att du godkänner avtalet. Avbryt här för kommer du hit har förutsättningskontrollen lyckats. Gör du det har du kortare än 1.5 km och då kan du ha HD. Om någon inte lyckas där och har ADSL får ni gärna säga till och skicka en PM till mig så kan jag dubbelkolla. Markus Johansson Telia Kundservice
Redan svarat på det, och du såg det med antar jag ![]()
Du kan precis som jag sagt förut stoppa i en sån här flashig lysande snögubbe som tar ström från USB porten bara ![]() Markus Johansson Telia Kundservice 6 användare läser detta ämne0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |