Senaste filmen jag såg...
15633 svar till detta ämne
Postad 10 May 2017 - 21:56
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Life 3,5/5
Logiska hål som får en schweizerost att framstå som solid, men den vinner på sina bra skådespelare och ett väl tillfredsställande slut. 
Postad 12 May 2017 - 10:02
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Man in the Glass Booth (1975) | 3/5 |
Arthur Goldman är en judisk förintelseöverlevare som numera lever ett liv i lyx på Manhattan där han bor på toppen av en skyskrapa. Hans assistent Charlie får dagligen ducka för Arthur's excentriska sida där han raljerar om judendomen på ett sätt som får en kokainhög Jim Carrey att verka sansad. Han är skvatt galen - men Charlie blir chockad när det en dag dyker upp israeliska hemliga agenter och anklagar Arthur för att i själva verket vara nazist och krigsförbrytare. Är allt bara ett skådespel? Arthur Goldman (?) förs till Israel och ställs inför rätta där sanningen en gång för alla ska komma ut.
Baserat på en bok och sedermera teaterpjäs av den legendariska skådespelaren Robert Shaw. Det märks så väl att det är baserat på teater då miljöerna är begränsade och fokus ligger på skådespelarinsatser. Visst får vi en läcker inledning med utsikt över Manhattan men den senare halvan är helt vigd åt rättegången i ett slutet rum. Jag är som bekant tämligen ointresserad av teater, men skådespelarna gör ett bra jobb och framförallt briljerar Maximilian Schell och det räcker gott för att göra det hela sevärt.
Maximilian Schell blev Oscarsnominerad för insatsen och även om Jack Nicholson självklart förtjänade guldgubben det året för Gökboet så är Schell inte långt undan. Det är ofta överspel, taget, men han gör rollen med sån passion och inlevelse att man ändå blir alldeles hänförd. Rättegången är hans show, från början till slut, en fullständigt galen man som lämnar en utmattad efteråt.
Historien gör lite för att hålla intresset uppe den första halvan men det tar sig rejält när vändningarna kommer och rättegången är svår att ta ögonen ifrån. Speciellt när det handlar om ett så kontroversiellt ämne också - överlevande judar vittnar om koncentrationslägret medans Maximilian Schell sitter i sin specialbyggda bur och gapar förolämpningar om judarnas egna skuld i det hela, en smått bisarr upplevelse men fascinerande.
Teatervibbarna är för starka för att jag ska uppskatta den fullt ut men med Maximilian Schell's fantastiska prestation och en stark senare halva är det ändå en bra film.
Postad 13 May 2017 - 06:46
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Terminator Genesys, BD
Ungefär i klass med de andra filmerna från trean och framåt men långt sämre än 1-2. OK underhållning för stunden.
IMG_3921.JPG 97.88K
1 Antal nerladdningar
Postad 13 May 2017 - 19:24
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Terminator Genesys, BD
Ungefär i klass med de andra filmerna från trean och framåt men långt sämre än 1-2. OK underhållning för stunden.
IMG_3921.JPG
Bästa i den filmen var när vi såg den på bio, och det är en duschscen om jag minns rätt, och precis när saker och ting ska börjas synas vänds kameran bort (eller var det skådespelerskan?), och man hör ett djupt besviket "Neeeejj" från andra sidan salongen. Brukar störa mig på andra i salongen, men den här gången var det sån genuin besvikelse att man inte kunde bli irriterad 
Postad 15 May 2017 - 17:27
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Bästa i den filmen var när vi såg den på bio, och det är en duschscen om jag minns rätt, och precis när saker och ting ska börjas synas vänds kameran bort (eller var det skådespelerskan?), och man hör ett djupt besviket "Neeeejj" från andra sidan salongen. Brukar störa mig på andra i salongen, men den här gången var det sån genuin besvikelse att man inte kunde bli irriterad 
Biopubliken - prototypen till immersivt ljud.
Postad 15 May 2017 - 19:35
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Paradise Lost 2: Revelations (2000)
En uppföljare var oundviklig. Den första Paradise Lost-dokumentären skapade så stor kontrovers och framförallt tonvis med frågor, folk var desperata efter nyheter om fallet. Den skapade även en gräsrotsrörelse för sanningsjägare och stödgrupper till Damien Echols, Jason Baldwin och Jessie Misskelley (WM3) som nu hade suttit inspärrade i dryga fem år.
När vi återser dem är de långt ifrån de oskuldsfulla tonåringar som för fem år sedan sveptes med i en orkan och plötsligt var dömda mördare. Tiden i fängelset har tvingat dem att växa upp snabbt, nu är de unga män som mycket bättre kan formulera sina tankar och de är arga över situationen. Vi kommer in när överklagandeprocesserna pågår för fullt.
Tyvärr har inte filmskapare fått tillgång till samma material som förra gången. De är uteslutna från alla rättegångar, jurister pratar inte med dem och även anhöriga till mordoffren har valt att inte vara med. Utom en, byfånen John Mark Byers är självklart med och tar upp en stor del av filmen. Han gör hotfulla gester mot Echols utanför rättssalen, besöker sonens grav och vrålar ut sin vrede, besöker mordplatsen och bränner dockor av Echols, Baldwin och Misskelley i en bisarr ritual. Hans underliga beteende har lett till att han i allmänhetens ögon nu är huvudmisstänkt för morden - något som hintades redan i första filmen då en blodig kniv hittades i hans hem. Pressen blir så hård att han till slut ställer upp på ett lögndetektortest.
Intressant är att han utsätts för samma häxjakt som WM3 där irrationellt beteende plötsligt blir bevis när riktiga bevis saknas. Det snackas om ett bett på ett av offren som kanske kan tillhöra Byers, och hans fru dog mystiskt för några år sedan, men det är bara insinuationer och inget konkret - han må vara en virrig galenpanna men vi ska inte döma honom för det lika lite som vi ska döma Echols för att han bär svarta kläder.
En betydligt svagare film än den första men ändå väsentlig för historien. Lite nya bevis avhandlas, nya misstankar som kommit upp och intressanta tankar från de dömda. Alla frågetecknen kvarstår dock.
Postad 16 May 2017 - 12:07
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
The Jungle Book

Supersnygg visuellt, men inget jättefantastiskt utöver det.
7/10
Postad 17 May 2017 - 10:29
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Veckans dokumentärtips (norpar Neatless's sätt att inleda!): For the love of Spock, Netflix.
En dokumentär av Adam Nimoy om hand pappa och framför allt om hur Spock kom fram som karaktär. Dokumentären var omnämnd i ett avsnitt av Big Bang Theory och BBT är med i dokumentären med lite intervjuer.
Det framkommer att förhållanden mellan far och son inte har varit utan problem, minst sagt. Men mot slutet verkar båda parter ha funnit fram till varandra och det finns en stor kärlek både till Leonard Nimoy som person och till Spock som karaktär.
Det finns en hel del humor och det är väldigt intressant att få en del av bakgrunden till TV-serien och till karaktären Spock. Det var inte en helt enkel resa.TV-serien hade svårt att hitta nån som ville visa den. Piloten floppade rätt rejält men fick en chans med ett avsnitt till. Men de ville byta ut hela setet med skådespelare. Ok, sa Roddenberry, men inte Spock! Det var Nimoy som skulle spela honom, punkt slut och så blev det.
Spock fungerade dåligt med den första kaptenen, som var lite tystlåten. William Shattner är en mer utåtriktad person och hans kapten blev därför helt annorlunda, vilket vag Spock en möjlighet att bli den eftertänksamma och logiska.
Det är en klart sevärd dokumentär och visar människan Nimoy/Spock på ett sätt som är väldigt intressant. Gillar du Star Trek, titta då på dokumentären.
Ps. Angående det tidigare inlägget om "man in a glass Booth", så spelade Leonard Nimoy huvudrollen i teaterföreställningen i San Diego, och var tydligen väldigt bra, vilket visar på hans skådespelartalang.
Redigerat av Nattsvart, 17 May 2017 - 10:34.
Postad 17 May 2017 - 12:52
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Filmstaden Scandinavia 1 IMAX® visade ALIEN: Covenant. Betyg 3½ av 5

Redigerat av FEA, 17 May 2017 - 14:56.
Postad 17 May 2017 - 13:34
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Filmstaden Scandinavia 1 IMAX® visade ALIEN: Covenant. Betyg 3 1/2 av 5
Oj... det var inget högt betyg! Ska se den ikväll men har inte så värst höga förväntningar faktiskt.
Postad 17 May 2017 - 19:23
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Alien:Covenant 6/10. Helt ok......glöm inte att se Prometheus precis innan dock.
Redigerat av vinncent, 17 May 2017 - 19:24.
Postad 17 May 2017 - 19:37
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Alien:Covenant 6/10. Helt ok......glöm inte att se Prometheus precis innan dock.
ja, kanske bra ide... inte sett Prometheus sen den kom på bd... och blir nog samma med Covenant... så har ett tag till på mig innan jag ska se den nya då... 
Postad 17 May 2017 - 19:39
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
ja, kanske bra ide... inte sett Prometheus sen den kom på bd... och blir nog samma med Covenant... så har ett tag till på mig innan jag ska se den nya då... 
Ja jag såg prometheus häromdagen och det är jag väldigt glad för och det var även frugan som sa att hon inte hade fattat något om hon inte sett den innan.
Postad 17 May 2017 - 19:39
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Emerald Forest (1985) | 3/5 |
Baserat på en sann historia om en amerikansk ingenjör som jobbar med ett stort dammbygge precis vid Amazonas regnskog i Brasilien. Med sig har han familjen, och under en utflykt kidnappas hans son av en djungelstam. Efter tio års förtvivlat letande får han äntligen information som tar honom till rätt stam, men sonen har blivit uppfostrad som en i stammen och frågan är nu om han är för assimilerad för att vilja återvända till civilisationen, eller om han ens känner igen sin egen far.
Den tråkiga nyheten att Powers Boothe har gått bort nåddes oss ju häromdagen. Jag tänkte då direkt på den här filmen som vi hade på inspelad VHS när jag var ung och såg säkert ett tiotal gånger. En riktig nostalgitripp att se om den nu alltså, jag minns den som väldigt engagerande och stundtals oerhört läskig.
Jag är positivt överraskad över hur väl den har åldrats. Det tekniska är skit ibland med framförallt riktigt dålig dubbning men det är en förbannat stark historia som berättas. Regissören John Boorman gjorde även klassikern Deliverance (1972), det här är inte på samma nivå men han lyckas skildra en lokalbefolkning på ett skrämmande realistiskt sätt även här. Stammen vi spenderar mycket tid med känns genuint gammal och deras seder är trovärdiga. Den rivaliserande stammen som är kannibaler är fortfarande riktigt otäcka precis som jag minns dem.
Man hamnar i en annan värld som fascinerar och när saker och ting går åt skogen (djungeln) så blir man ledsen för dem det drabbar - en engagerande film fortfarande! Powers Boothe är också riktigt bra, förstås. Överlägset den bästa insatsen i en film som lider av medelmåttigt skådespel i övrigt (det känns väldigt 80-tal överlag). Den förlorade pojken spelas av Charley Boorman som råkar vara regissörens son och han gör ett bra jobb - även om han nog är mer castad för sitt utseende än sin skådespelartalang.
Min barndom raserades inte, wohoo! Det är fortfarande en bra film som har kvar sin mystik och starka historia. Slutet är tyvärr lite av ett antiklimax men jag är ändå nöjd efteråt. En solklar rekommendation.
Postad 17 May 2017 - 19:43
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips (norpar Neatless's sätt att inleda!): For the love of Spock, Netflix.
En dokumentär av Adam Nimoy om hand pappa och framför allt om hur Spock kom fram som karaktär. Dokumentären var omnämnd i ett avsnitt av Big Bang Theory och BBT är med i dokumentären med lite intervjuer.
Det framkommer att förhållanden mellan far och son inte har varit utan problem, minst sagt. Men mot slutet verkar båda parter ha funnit fram till varandra och det finns en stor kärlek både till Leonard Nimoy som person och till Spock som karaktär.
Det finns en hel del humor och det är väldigt intressant att få en del av bakgrunden till TV-serien och till karaktären Spock. Det var inte en helt enkel resa.TV-serien hade svårt att hitta nån som ville visa den. Piloten floppade rätt rejält men fick en chans med ett avsnitt till. Men de ville byta ut hela setet med skådespelare. Ok, sa Roddenberry, men inte Spock! Det var Nimoy som skulle spela honom, punkt slut och så blev det.
Spock fungerade dåligt med den första kaptenen, som var lite tystlåten. William Shattner är en mer utåtriktad person och hans kapten blev därför helt annorlunda, vilket vag Spock en möjlighet att bli den eftertänksamma och logiska.
Det är en klart sevärd dokumentär och visar människan Nimoy/Spock på ett sätt som är väldigt intressant. Gillar du Star Trek, titta då på dokumentären.
Ps. Angående det tidigare inlägget om "man in a glass Booth", så spelade Leonard Nimoy huvudrollen i teaterföreställningen i San Diego, och var tydligen väldigt bra, vilket visar på hans skådespelartalang.
Haha då förutsätter jag också att det kommer ett tips varje vecka hädanefter! Tack för tipset, är tyvärr inget Star Trek-fan men det lät ändå intressant.
Man in a Glass Booth känns som en eftertraktad roll att spela då den låter skådespelaren verkligen gå amok. Kan tänka mig att Leonard Nimoy gjorde ett bra jobb, han är grym.
Postad 17 May 2017 - 19:47
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10547 inlägg
Alien Covenant 7/10. Prometheus var bättre och mer intressant och ja säkert mer standalone också. Båda känns lite osammanhängande emellanåt. Man får absolut mer av Covenant om man sett Prometheus.
Postad 17 May 2017 - 20:26
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Jag tycker definitivt man ska se Prometheus, men även ALIEN (kanske även ALIENS)
Redigerat av FEA, 17 May 2017 - 20:31.
Postad 18 May 2017 - 09:07
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Jack Reacher: Never go back. 3/10 riktigt dålig. Kändes som ett tv avsnitt på en random polisserie. Billig och dålig action.
Postad 19 May 2017 - 17:31
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Logan
Den överlägset bästa Wolverine-filmen och förmodligen den bästa om X-Men hittills enligt mig.
8/10
Redigerat av Voldo, 19 May 2017 - 17:31.
Postad 20 May 2017 - 16:14
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Veckans dokumentärtips: Paradise Lost 2: Revelations (2000)
En uppföljare var oundviklig..
Har du sett Paradise Lost 3: Purgatory? Bra dokumentärer är det.
Postad 20 May 2017 - 16:29
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Har du sett Paradise Lost 3: Purgatory? Bra dokumentärer är det.
Yes, skriver om den på måndag. Och nästa måndag West of Memphis så har jag gått igenom alla 4. =)
Postad 21 May 2017 - 18:28
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Har tvekat ett tag men såg jurrasic world nu. Borta var charmen och spänningen från den första filmen.
3/10. Usel...
Postad 21 May 2017 - 19:30
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Va då, den var ju precis lik?
Postad 22 May 2017 - 05:39
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Terminator 1 BD, inget fel på den. Tät och ljudlig.
7/10 skrotupplag
Postad 22 May 2017 - 17:32
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Paradise Lost 3: Purgatory (2011)
Den tredje och avslutande delen i dokumentärserien som skakade om Amerika, efter 18 år i fängelse är det nu dags att knyta ihop säcken för Jessie Misskelley, Damien Echols och Jason Baldwin (WM3). Vid det här laget har proteströrelsen för deras oskuld vuxit sig så maktfull att den involverar kändisar som Johnny Depp, Eddie Vedder och Patti Smith, men framförallt har den genererat så mycket pengar att stjärnadvokater och privatdetektiver har kunnat anlitats för att reda ut fallet.
Och de har grävt upp fascinerande saker. Med hjälp av modern DNA-teknik framkommer det att ingen av WM3 kan knytas till brottsplatsen. Däremot hittas det ett hårstrå i en knut som användes på en av de mördade pojkarna och DNA från den matchar en styvfader - Terry Hobbs. Plötsligt riktas alla misstankar mot Hobbs, till och med den gapigaste av dem alla - John Mark Byers - har nu bytt sida och tror inte längre på WM3's skuld. Byers är faktiskt riktigt skön i den här filmen, från att ha varit en otroligt irriterande bondlurk har han nu lugnat ner sig och är vältalig och resonlig. Men han kan fortfarande bita vilket visar sig när han ropar "barnamördare" åt Hobbs utanför rättssalen.
Rösterna för en ny rättegång blev till slut för högljudda för Arkansas domstol i den här pinsamma historien - för att rädda ett uns av anseende går de med på en ovanlig uppgörelse där WM3 officiellt erkänner brottet, men släpps fria mot de 18 år de redan suttit. I världens ögon är de förstås friade, men domstolen har nu erkännandet på papper och anser fallet avslutat.
Så rättvisa har, till viss del, skipats för WM3 men mordet på pojkarna förblir olöst. Frågorna kvarstår frustrerande nog, men den här dokumentären sammanfattar fallet bra och har man inte sett de tidigare två (vilket man borde) så duger den för att få ett grepp om historien.
Man kan bara hoppas att sanningen någon gång kommer ut, det ser tyvärr mörkt ut trots det ideella arbetet som läggs ner. WM3 fick i alla fall till slut sin frihet.
Postad 23 May 2017 - 23:26
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
King Arthur på bio (Rigoletto). Vilken dynga.
Postad 24 May 2017 - 07:41
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
King Arthur på bio (Rigoletto). Vilken dynga.
Det förstod jag av trailern...
(Varför är det så svårt för filmmakare att förstå att den verkliga bakgrundshistorien utspelades under 500-talet i makt-vacuumet efter romarna? Inte under någon form av fejkad högmedeltid i 1500-talsmiljö, 1000 år senare!)
Postad 24 May 2017 - 09:51
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Om jag ska vidareutveckla så är det största problemet (förutom lövtunn story) att Ritchie gör samma film som han gjort sen Lock Stock, dvs samma karaktärer med samma typ av "rapp" dialog och snabba klipp. Han borde lagt av för länge sen.
Postad 25 May 2017 - 11:34
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Cold case JFK på Netflix
Dokumentär där man gör en analys av ballistiken från Kennedy mordet. 50 minuter är alldeles för kort tid för ämnet. Är man intresserad av ämnet skulle jag föreslå boken "The JFK myths" av Larry Sturdivan (som även medverkar i dokumentären).
Betyg 6/10
Postad 25 May 2017 - 11:48
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Veckans dokumentärtips: Paradise Lost 3: Purgatory (2011)
Den tredje och avslutande delen i dokumentärserien som skakade om Amerika, efter 18 år i fängelse är det nu dags att knyta ihop säcken för Jessie Misskelley, Damien Echols och Jason Baldwin (WM3). Vid det här laget har proteströrelsen för deras oskuld vuxit sig så maktfull att den involverar kändisar som Johnny Depp, Eddie Vedder och Patti Smith, men framförallt har den genererat så mycket pengar att stjärnadvokater och privatdetektiver har kunnat anlitats för att reda ut fallet.
Och de har grävt upp fascinerande saker. Med hjälp av modern DNA-teknik framkommer det att ingen av WM3 kan knytas till brottsplatsen. Däremot hittas det ett hårstrå i en knut som användes på en av de mördade pojkarna och DNA från den matchar en styvfader - Terry Hobbs. Plötsligt riktas alla misstankar mot Hobbs, till och med den gapigaste av dem alla - John Mark Byers - har nu bytt sida och tror inte längre på WM3's skuld. Byers är faktiskt riktigt skön i den här filmen, från att ha varit en otroligt irriterande bondlurk har han nu lugnat ner sig och är vältalig och resonlig. Men han kan fortfarande bita vilket visar sig när han ropar "barnamördare" åt Hobbs utanför rättssalen.
Rösterna för en ny rättegång blev till slut för högljudda för Arkansas domstol i den här pinsamma historien - för att rädda ett uns av anseende går de med på en ovanlig uppgörelse där WM3 officiellt erkänner brottet, men släpps fria mot de 18 år de redan suttit. I världens ögon är de förstås friade, men domstolen har nu erkännandet på papper och anser fallet avslutat.
Så rättvisa har, till viss del, skipats för WM3 men mordet på pojkarna förblir olöst. Frågorna kvarstår frustrerande nog, men den här dokumentären sammanfattar fallet bra och har man inte sett de tidigare två (vilket man borde) så duger den för att få ett grepp om historien.
Man kan bara hoppas att sanningen någon gång kommer ut, det ser tyvärr mörkt ut trots det ideella arbetet som läggs ner. WM3 fick i alla fall till slut sin frihet.
Var hittar man dom?
Postad 25 May 2017 - 18:36
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Transformers 1, 2 laddar nu 3an,
Vet inte riktigt om jag är nöjd med ljudet. Ligger med DTS HD Master Eng. men ljudet är liksom inte dynamiskt, dialogen och effekter är grymt platta och inte direkt engagerande. Höjer jag volymen blir det riktigt rasande högt, men platt i alla fall. Misstänker att mastering/produktion på ljudet har anpassats efter mindre system. Emellanåt låter dialogen duktigt nasal och det brukar skvallra om hög komprimering. Filmerna har 10 år på nacken och det blir väl bättre nu med 3an.
Nåja, än så länge får dessa två 7/10 krossade pyramider. 
Edit:
3an hade betydligt bättre ljudbild genom hela filmen. Mer sammansatt som om en kille hade produktionen istället för fem indivder på olika studios. Bildmässigt riktigt fint med några småmissar gällande typ C.o.D.-vyer och lite väl hård bluescreen. Skådespeleriet klev ned några pinnhål.
Men det blir fortfarande 7/10 uppätna skyskrapor.
Redigerat av PML73, 26 May 2017 - 06:48.
Postad 26 May 2017 - 22:15
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Beauty and the Beast (2017) USBD.
Wow, bara wow, top tier transfer. Tyvärr är DI i 2K, så det blir uppskalad 4K när Disney goes 4K.
Själva filmen hade varit bättre med en annan regissör och lite mer tempo.
3 av 5 tandlösa Stanley Tuccis.
Kan inte fatta poängen med allt tjafs om censur i denna film. Men det är klart hade alla kvinnor haft burka på sig och männen långa klänningar med svart potta på huvudet så hade det varit mindre homo så klart...
Postad 27 May 2017 - 09:54
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
War Machine (Netflix original)
Ska väl vara någon form av halvkomedi/drama men hade väldigt svårt att ta Brad Pitt seriöst. Endera var han lysande eller helt usel. Can't tell.. :S
Postad 27 May 2017 - 21:31
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge
Tyckte den var helt okej, dock kändes den inte riktigt som de andra filmerna I serien.
3/5 Skepp
Postad 27 May 2017 - 22:19
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Hacksaw ridge 6/10 bra film med fina blodiga krigsscener.
Postad 27 May 2017 - 23:03
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Hacksaw ridge 6/10 bra film med fina blodiga krigsscener.
Jasså , inte högre betyg än så? 
Tyckte det va den bästa krigsfilmen sen Save private Ryan.. ger den en 8.5 i den kategorin faktiskt.
Postad 28 May 2017 - 14:56
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Whale Rider (2002) | 2/5 |
Tolvåriga Pai har inte fått en lyckad start i livet. Hon tillhör Whangara folket som är en del av den ursprungliga Maorier-befolkningen på Nya Zeeland, en djupt traditionell och vidskeplig grupp som tror att de härstammar från den mytomspunna Paikea som red på en val. När Pai föddes dog samtidigt hennes mamma och tvillingbror som var menad att ärva ledarskapet. En kvinna kan inte vara ledaren, därför ses Pai på med fördömande ögon av främst hennes farfar Koro som hon bor med.
En film som lärare älskar att visa upp för sina elever för att visa Nya Zeelands kultur och historia och det är så fint så. Jag har aldrig hoppat på det tåget att så fort en film berättar om ett lands ursprung och traditioner så ska det automatiskt sättas ett högt betyg - för man får ju lääära sig så mycket och måste visa respekt. Jag har förstås inget emot att lära mig något nytt men en dramatiserad film är inte alltid det bästa formatet och Whale Rider är ett exempel på hur tråkig en historielektion förklädd som film kan vara.
Historien är absolut intressant och välskriven - baserat på en bok av Witi Ihimaera - med en fräsch vinkling där moderna könsroller krockar med tradition men filmen lyckas aldrig engagera mig och blir snabbt tråkig med ett olidligt utdraget sentimentalt slut. Det är också extremt förutsägbart och har inga scener som står ut och lyfter intresset. Keisha Castle-Hughes i huvudrollen gör en stabil insats för sin ålder men så sensationell är hon absolut inte så att hon förtjänade en Oscarsnominering. Jag önskar att hon hade mer interaktion med sin pappa, spelad av Cliff Curtis, för det är den relation som ger störst intryck.
Miljöerna är förstås vackra och tillsammans med skådespelet höjer det betyget till godkänt. Men det blir aldrig den perfekta symbiosen som mot slutet vill locka fram en känslostorm hos tittaren - istället faller det platt, historien har vid det laget redan tappat mitt intresse genom att vara så förutsägbar och tråkig. Inblicken i den här kulturen var harmlös och fin men ack så substanslös. Jag har högre krav än så på en film.
Postad 28 May 2017 - 20:29
zephir
-
zephir
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Money monster, 8/10. Tyckte den var riktigt bra efter en litet rörig inledning.
/R
Postad 28 May 2017 - 22:05
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Suspiria (Italienska 4K Remastern) 4,5/5 Sablar vilket lyft jämfört med den gamla brittiska Blurayen!
Phenomena (Arrows 4K remaster 116 Minuters) 4/5 Ser fantastisk ut!
Brain Damage (Arrow Bluray) 4/5
Takashi Miikes Black Society Trilogy (Arrow Bluray):
Shinjuku Triad Society 3,5/5
Rainy Dog 3,5/5
Ley Lines 4,5/5
Riktigt bra filmvecka!
Redigerat av Frozen_Plauge, 28 May 2017 - 22:09.
Postad 29 May 2017 - 15:09
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Zootopia
Samhällskritik barnfilm om rasism och fördomar. Väldigt välgjord.
8/10
Postad 29 May 2017 - 18:12
tuna74
-
tuna74
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
War Machine på Netflix. Brad Pitt gör sin livs roll i en film som kunde varit ett mästerverk men som förklarar allt för mycket.
Postad 29 May 2017 - 20:54
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: West of Memphis (2012)
En välbehövlig ny infallsvinkel på WM3-fallet, denna gång producerad av Peter Jackson som blev lika förfärad som vi andra när han såg Paradise Lost-dokumentärerna. Regisserad av Amy J. Berg får vi en fräsch titt på fallet och med fördelen att kunna titta tillbaka på alla händelser och analysera dem. Och den kommer faktiskt med några nya intressanta fakta och spekulationer om fallet.
Även här fastställer dem att Terry Hobbs är den huvudmisstänkte till morden och presenterar också nya graverande uppgifter. Som att en granne nu trätt fram och säger att hon såg Hobbs umgås med pojkarna den dagen de mördades - trots att Hobbs hävdar att han aldrig såg dem. Ett skrämmande motiv målas också upp, Hobbs gillade aldrig sin styvson Stevie Branch (en av de mördade) och vittnen säger att Stevie var rädd för att ens vara i samma rum som honom. Dessutom tas Hobbs våldsamma förflutna upp där han bland annat skjutit sin svåger och det antyds att han sexuellt utnyttjat sin dotter. Terry Hobbs är med i dokumentären och försvarar sig men ingen kan direkt säga att han är trovärdig.
De mystiska skadorna pojkarna hade ges en möjlig förklaring också - sköldpaddor som nafsat på kropparna. Den ursprungliga rättegången får sig ytterligare en känga när ett vittne som då hävdade att WM3 skröt om morden under häktningstiden träder här fram och säger att han helt enkelt ljög. Vi får även se mer av WM3's frigivning och första tid i frihet.
Den tillför kanske inte så mycket i slutändan, bara mer spekulationer i ett fall som aldrig verkar få en lösning. Men det känns fräscht med nya vittnen och en titt på andra uppgifter och den engagerar minst lika mycket som Paradise Lost. Det enda den inte har är väl Metallica-musiken som gav en så mäktig atmosfär, men å andra sidan kontrar den med Eddie Vedder och Johnny Depp. Man får helt enkelt inte missa de tre Paradise Lost-dokumentärerna men vill man av nån outgrundlig anledning inte se dem - så är West of Memphis en välgjord och djupt intressant sammanfattning.
Postad 30 May 2017 - 06:55
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Veckans dokumentärtips: West of Memphis (2012)
En välbehövlig ny infallsvinkel på WM3-fallet, denna gång producerad av Peter Jackson som blev lika förfärad som vi andra när han såg Paradise Lost-dokumentärerna. Regisserad av Amy J. Berg får vi en fräsch titt på fallet och med fördelen att kunna titta tillbaka på alla händelser och analysera dem. Och den kommer faktiskt med några nya intressanta fakta och spekulationer om fallet.
Även här fastställer dem att Terry Hobbs är den huvudmisstänkte till morden och presenterar också nya graverande uppgifter. Som att en granne nu trätt fram och säger att hon såg Hobbs umgås med pojkarna den dagen de mördades - trots att Hobbs hävdar att han aldrig såg dem. Ett skrämmande motiv målas också upp, Hobbs gillade aldrig sin styvson Stevie Branch (en av de mördade) och vittnen säger att Stevie var rädd för att ens vara i samma rum som honom. Dessutom tas Hobbs våldsamma förflutna upp där han bland annat skjutit sin svåger och det antyds att han sexuellt utnyttjat sin dotter. Terry Hobbs är med i dokumentären och försvarar sig men ingen kan direkt säga att han är trovärdig.
De mystiska skadorna pojkarna hade ges en möjlig förklaring också - sköldpaddor som nafsat på kropparna. Den ursprungliga rättegången får sig ytterligare en känga när ett vittne som då hävdade att WM3 skröt om morden under häktningstiden träder här fram och säger att han helt enkelt ljög. Vi får även se mer av WM3's frigivning och första tid i frihet.
Den tillför kanske inte så mycket i slutändan, bara mer spekulationer i ett fall som aldrig verkar få en lösning. Men det känns fräscht med nya vittnen och en titt på andra uppgifter och den engagerar minst lika mycket som Paradise Lost. Det enda den inte har är väl Metallica-musiken som gav en så mäktig atmosfär, men å andra sidan kontrar den med Eddie Vedder och Johnny Depp. Man får helt enkelt inte missa de tre Paradise Lost-dokumentärerna men vill man av nån outgrundlig anledning inte se dem - så är West of Memphis en välgjord och djupt intressant sammanfattning.
De tre första hittade jag på HBO. Tack för svaret.
Postad 30 May 2017 - 15:53
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
De tre första hittade jag på HBO. Tack för svaret.
Härligt! Mycket nöje 
Postad 31 May 2017 - 07:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
100% dokumentär den här gången:
De sista i Aleppo, SVT
Väldigt stark berättelse som ger en inblick i den groteska verklighet som råder där nere. Vidriga scener där inte minst barn råkar väldigt illa ut. Men en viktig film som alla borde se.
Redigerat av pacman, 31 May 2017 - 07:38.
Postad 31 May 2017 - 09:16
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Takashi Miikes Dead or Alive Trilogy:
Dead or Alive 4,5/5
Dead or Alive: Birds 4/5
Dead or Alive: Final 2,5/5
Postad 03 June 2017 - 14:30
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Spirited Away
En av de absolut bästa animerade filmerna någonsin.
10/10
Postad 04 June 2017 - 15:41
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Devil's Knot (2013) | 1/5 |
Baserad på de verkliga händelserna i West Memphis, Arkansas 1993 där tre pojkar hittades brutalt mördade och nedsänkta nakna i en å. I en tid av panik över "djävulsdyrkande" och rädsla för satanismen arresteras snart tre tonåringar som uppvisar oroande tendenser - svarta kläder, rockmusik etc. En kontroversiell rättegång följer men till skillnad från allmänheten så är inte privatdetektiven Ron Lax övertygad över deras skuld och börjar gräva i fallet.
Jag var ganska taggad på att gå in i en påkostad filmatisering av det här fallet jag har sett så mycket av den senaste månaden. De svala betygen brydde mig inte mycket, att det inte skulle vara särskilt spännande förväntade jag mig, jag var intresserad av hur de tog sig an att nysta upp i snåran och dessutom var rollbesättningen väldigt bra. Men Reese Witherspoon och Colin Forth klarar inte av att rädda något av det här, filmen känns alldeles för menlös. Har man sett dokumentärerna ger den här filmen absolut ingenting.
De har gjort ett bra jobb med att fånga de många karaktärerna till utseende och beteende, men de flesta bara flimrar förbi och ges inget djup. Huvudkaraktären som Colin Firth spelar är ett skämt till exempel - något pliktskyldigt om hans bakgrund där han är skild och nu flörtar servitriser med honom hjälper inte för han är papperstunn och kanske den minst minnesvärda detektiven i filmhistorien. Då får Reese Witherspoon mer känslor att arbeta med som mamma till ett av barnen men inte heller hon lämnar något intryck. Manuset är fruktansvärt ofokuserat och vill berätta precis allt, men misslyckas fatalt med att bygga upp någon dramaturgi.
Replikskiftena känns väldigt otajmade. Som om skådespelarna inte ens är i samma rum men det beror säkert på noll kemi mellan någon av dem. Slarvig regi som inte krävt någon form av kvalitet helt enkelt, hade det inte varit roligare att sätta en egen prägel istället för att bara återberätta - regissör Atom Egoyan? Eller ställt högre krav? Fullständigt överflödigt. Vet man absolut ingenting om fallet sen innan så kanske den här filmen engagerar åtminstone lite och väcker några känslor - men jag tvivlar.
Postad 04 June 2017 - 20:38
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Filmstaden Scandinavia 1 IMAX® visade ALIEN: Covenant. Betyg 3½ av 5

Jag såg om ALIEN: Covenant idag, fast på sunkiga Sergel 10.
Filmen... ja, jag undrar om jag inte ska sänka betyget med ett snäpp till 3 av 5. Jo jag gör det. 3 av 5 får den.
Postad 05 June 2017 - 09:13
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Basket Case Trilogy:
Basket Case 2,5/5
Basket Case 2 3/5
Basket Case 3 3,5/5
5 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|