Malko: Kul att du ville titta förbi! Trevlig bild.
Grokken: Han överdriver inte, snyggt perspektiv där.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 28 February 2011 - 07:58
Snyggt Xray, vad är det för objektiv du har använt?
Malko: Kul att du ville titta förbi! Trevlig bild. Grokken: Han överdriver inte, snyggt perspektiv där. Postad 01 March 2011 - 19:15
Har vart lite inaktivt från mig på sistone, men är iallafall här och tittar =)
Grymt snygga bilder från både GroKKen och Malkovic! Så härligt rena linjer Postad 01 March 2011 - 19:23
Dagens bärs, i härligt lysrörsljus i källaren.
![]() EF50mm f/1.4 USM F1.8 ISO100 1/8s +1 på det Postad 01 March 2011 - 19:38
Alla på en gång? Postad 01 March 2011 - 20:41
hmmm....tack..
Tack! Bra att du kikar lite Postad 01 March 2011 - 21:23
Nu har jag inte varit inne och kommenterat eller lagt upp någon bild på väldigt länge känns det som. Riktigt fina bilder i alla fall, nu när jag suttit och tittat igenom.
Riktigt snyggt FEA! Härliga färgtoner! Kan inte se bilden längre. (?) Men jag förutsätter att den var jättefin, som vanligt. Riktigt stilfullt Velo, eventuellt skulle man vilja se mer av trädet men jag antar att det inte gick att kompa till det så. Snyggt igen FEA! Hög nivå på dig. Nice! Ja du kan ju det där med komponering. Och redigering. Hög klass som vanligt. Tryggt att saker och ting förblir som de var. Inte hunnit fota så mycket så det får dessvärre bli en gammal arkivbild som dock fått en nyredigering. Berlin (nånstans, glömt bort vad det är för ställe)
IMG_2755s.jpg 386.25K
0 Antal nerladdningar
Postad 01 March 2011 - 22:08
Men du! Vilken komposition eller vad man kallar det. Grymt Knobloch. Tänkte skriva igår att jag saknade dig i forumet men jag antar att du läste mina tankar...
Postad 01 March 2011 - 22:14
Skaplig skärpa där Kinjon! Var det av någon speciell anledning som du valde f18? Ljuset ser ut att vara till vänster om kameran, men den högra sidan av ansiktet (från kameran sett) är väldigt ljus, vad har du använt för fill? En vägg eller reflexskärm kanske?
Postad 01 March 2011 - 23:08 Tack Overhard! Kul att vara tillbaka. Postad 02 March 2011 - 07:59 Snyggt! Grym BW redigering tycker jag, får bilden att kännas så analog på något vis Fint porträtt, bra skräpa och färger Nä det har du verkligen inte ![]() Pentax K200D + DA40 Ltd Postad 02 March 2011 - 08:11
Njaä, det blev nog f/18 för att blixtarna var på aningens för hög effekt. Borde kanske ha dragit ner ljuset där istället för i kameran Det är faktiskt två softboxar som lyser upp här, en till bakom kameran till vänster och en lite mer från sidan från höger. Det vart så trist med två reflektioner i ögonen så den högra är bortklonad i båda. Knepigt det där med ljus, bilden känns ju lite platt nu när det inte är några skuggor. Får prova några fler setups ikväll Postad 02 March 2011 - 08:20
Ja för jag såg ingen reflektion av den högra blixten, därför jag undrade. Du kan ju testa olika ratios på blixtarna så du t ex underexponerar den ena med 1-2 steg för att få lite fill. Skitsvårt att behärska ljus, jag gör det verkligen inte. Tricket är att testa testa testa testa. Ta några bilder, ändra inställning, ta bilder, flytta ljuset, ta bild, stäng av ett ljus, ta bild, sätt på ljus ändra position, ta bild osv osv osv...
Men även fast att ha blixten på fast effekt och ändra inställning i kameran inte är ett optimalt sätt att arbeta på så är det ett väldigt bra sätt att lära sig få förståelse för hur ljusets effekt påverkas vid olika avstånd osv. Jag lärde mig mycket genom att använda en blixt som bara gick att köra på full styrka hela tiden. Lycka till och lägg gärna upp massor med bilder och kom ihåg att ta setup bilder. Postad 02 March 2011 - 09:11
IMG_2219.jpg 644.02K
0 Antal nerladdningarCanon 50d 17-85mm vet ej hur detta blir, är inte så haj på att ladda upp bilder så här iaf så är det en maskin som kör in torv, mycket märklig maskin. Redigerat av Sovarn, 02 March 2011 - 09:13. Postad 02 March 2011 - 10:12 oj! ser ut som en mycket rolig leksak för vuxna, även fast den säkert gör någon slags nytta också Postad 02 March 2011 - 10:20
Vet inte riktigt var jag ska posta detta men det får bli här.
För er som åker skidor/bräda och ska till Åre så vill jag tipsa om http://www.photoadventure.se/ Jag ska dit v.11 och ska försöka ta några schyssta bilder. Redigerat av BrittBastard, 02 March 2011 - 10:21. Postad 02 March 2011 - 13:08 Riktigt snyggt! gillar denna bättre än den andra bilden i någon rödton Postad 02 March 2011 - 13:48 Snyggt! Tror att bilden blir ännu bättre om du beskär lite så att mindre av bildens vänster- och ovansida kommer med... Postad 02 March 2011 - 14:00 Snyggt komponerad! Ett litet minus är att bilden verkar en aning överskärpt (halos syns mest på de små träna/buskarna). Synd att bilden är lite överskärpt, kanske lite för mkt kontrast också, men den kontrastrika effekten var förmodligen meningen… men det överskärpta intrycket ger ingen direkt fördel… Postad 02 March 2011 - 14:08
Om jag får kasta mig in i spekulationerna så ser det snarare ut som att bildens storlek har minskats efter skärpa lagts på och detta har i sin tur resulterat i att buskarna ser lite taggiga ut (vilket de kanske även var?
Postad 02 March 2011 - 14:27
Själv har jag märkt att det är ytterst lätt att få halos (från överskärpning) när minskar ner bilden till 1024. Speciellt känsligt blir det om för mycket skärpa pålagts vid den ursprungliga raw bearbetningen. Jag brukar nöja mig med ytterst lite skärpesättning i ett inledande skede i Camera Raw (ungefärliga värden: amount 9%, radius 1.5, detail 25, masking 80). I vissa extrema lägen tillsätter jag även lite Gaussisk oskärpa innan bilden minskas ner. Och i ett allra sista led brukar jag tillsätta lite skärpa med hjälp av högpassfiltret i CS4 (radius 1.3 pixels).
Redigerat av xray, 02 March 2011 - 14:28. Postad 02 March 2011 - 15:11
Jaha, själv använder jag exportskärpa för bildskärm, inställning high. Detta är inbyggt i min exportpreset från LR. Mycket smidigt.
Postad 02 March 2011 - 15:28
I LR exporterar man ju sina bilder när man vill applicera sina ändringar eller skapa jpg-filer för att mejla, framkalla eller lägga upp på nätet. Vid exporten kan man ställa in om bilden ska förminskas och om skärpa ska läggas på. Skärpan läggs på efter ändring av storleken och kan göras med olika inställningar. För skärm, för blankt papper eller för matt papper och antingen låg, standard eller hög. Jag tycker att skärpa för skärm passar bra när man ska lägga upp på nätet. High kan ge något poriga ansikten om man använt bra glas vid fotograferingen men oftast blir resultatet bra.
Min skärpeprocedur går alltså ut på att högerklicka på en bild och välja Export with "1280", vilket är namnet på mitt export-preset med dessa inställningar sparade. Jag har förresten valt max 780px på höjden har jag för mig för att man ska slippa scrolla för att se hela bilden på min skärm. EDIT: LR har en standardinställning på skärpa som jag tror är typ 25 av 100 och 1.5 på radius och 25 på detail tror jag, dessa inställningar rör jag oftast inte. De tillämpas innan bildens storlek ändras har jag för mig. Redigerat av overhard, 02 March 2011 - 15:31. Postad 02 March 2011 - 19:30
Fina bilder från Hurrhurr,Knobloch,GroKKen,Malko....
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 02 March 2011 - 19:31. Postad 02 March 2011 - 19:58
kul ni gilla bilden.
Jag syndar och slänger in en till bild från samma sväng imorse, lovar att inte posta någon ny bild imorgon.
Postad 02 March 2011 - 20:08
Gillar eran glöd med fotandet..!!!! En annan är i en foto-svacka, men är på väg upp
En Contax 35mm 1.4, samt Contax 85mm 1.4 står väl på listan En bild också
Postad 02 March 2011 - 20:28 Mycket observant, Overhard. Du har på det stora hela alltså noterat alla effekterna av min redigering korrekt, men du hade lite fel i hur jag gått tillväga. Imponerande ändå. Måste även erkänna att jag var väldigt slarvig när jag slafsade på med penselverktyget. EDIT: "Huset" heter förresten Schloss Charlottenburg och är alltså ett slott. Grym bild! Redigerat av knobloch, 02 March 2011 - 20:32. Postad 02 March 2011 - 20:36
Ny skärm och ny dator.. har inte någon aning hur färgerna ser ut
hoppas att ser något ok ut.. Har jag skärmen i standard läge så blir färgen lite klen men i photo läget så blir det mer färg. Men era bilder ser sjukt bra ut iallafall
DSC_0021.jpg 1.21MB
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 02 March 2011 - 20:52. Postad 02 March 2011 - 20:38
Efter jobbet ett kort besök uppe vid den nerlagda slalomliften.
110302_4.jpg 483.49K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 March 2011 - 13:09 Snyggt, bra jobbat hurrurr Tack för feedbacken xray Jo sådana kommer och går men gött att du är på rätt väg Nice med nya grejjer
1.jpg 222.66K
0 Antal nerladdningarPentax K200D + DA40 Ltd Postad 03 March 2011 - 18:17
Angående skärpning vill jag ännu en gång tipsa om denna rutin till Photoshop. Postad 04 March 2011 - 01:52
Ett jätte fint kort på norrskenet med en underbar glugg med en bra komposition!
(inte bra för min LBA när du anger vilken glugg du använt) Redigerat av RedMarathon, 04 March 2011 - 02:18. Postad 04 March 2011 - 06:56
Fantastisk bild X-country var är den tagen?
Ace, snyggt fint ljus, Synd att det är någon stolpe eller likande strax bakom Postad 04 March 2011 - 07:09 snyggt som bara den Postad 04 March 2011 - 07:27
Gillar redigeringen på din sista bild väldigt mycket Ace. Ser lite 70-tal ut.
+1 EDIT: Glömde nämna att jag tycker att x-coyntrys bild är grym! Redigerat av overhard, 04 March 2011 - 08:08. 3 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |