Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15633 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 June 2017 - 11:19

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Medan porten var stängd 4/5

Hjärter knekt 3,5/5

The Stuff 3.5/5

Postad 25 June 2017 - 11:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
The lobster, en väldigt udda film. 6/10

Postad 25 June 2017 - 13:45

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

SSF: Scum (1979) | 3/5 |

Tre unga förbrytare anländer till ett ungdomsfängelse som ryktas vara det hårdaste i hela England. Bland dem är Carlin, en naturlig ledare som gärna använder våld för att få fram sin poäng. Men nu har han bestämt sig för att hålla en låg profil, han vet att han är en måltavla efter att ha attackerat en vakt i sitt förra fängelse. Mobbningen, våldet och korruptionen blir dock snart för mycket. När alla - fångar, vakter, till och med högsta ledningen samarbetar för att krossa honom slår han till slut tillbaka och ett levande **** utbryter.

Oerhört kontroversiell på sin tid och bannlyst i flera år men att se den idag är förstås en annan sak. Den är brutal och våldsam med gott om blod och innehåller till och med en grafisk våldtäktsscen som är jobbig att se, men chockvärdet är ändå inte så stort längre. Vad som upprörde folk mest på den tiden var nog att se ungdomar som gör revolt mot auktoritära vuxna och till viss del den omänskliga behandlingen de utsattes för, för den psykologiska tortyren är väl skildrad med mobbning och rasism uppskruvad till max.

Det är intressant att vakterna är så aktiva i att j*vlas med de nyanlända och samarbetar med fångarna för att sätta dit dem - som när en radio placeras hos en nyanländ som måste ta emot den mot hans vilja, två minuter senare dyker vakten upp och säger att den blivit rapporterad stulen och vips så blir det isoleringscell. Det är liksom helt hopplöst vad man än gör.

Kul att se en ung Ray Winstone som en exakt lika hårdkokt karaktär han egentligen spelat genom hela karriären. Men jag gillar mest karaktären Archer som j*vlas med systemet på ett intellektuellt sätt - som att vägra bära skor för han är vegetarian, eller vägra delta på söndagsmässan för han är ateist vilket retar den djupt kristna fängelsechefen till vansinne (för att krydda det lite extra påstår sig Archer funnit ett intresse för Mecca). Den nonchalanta revolten är en fin kontrast till Carlin som revolterar med knytnävarna.

En otäckt realistisk och välgjord fängelsefilm som kanske inte är så originell längre men som garanterar en olustig känsla efteråt.

Postad 26 June 2017 - 19:25

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Boy Interrupted (2009)

Evan Perry var femton år när han hoppade ut från sitt sovrumsfönster mot sin död. Vad kan få en ovanligt begåvad kille med gott om vänner som kommer från ett välbärgat hem med en familj med mycket kärlek att vilja ta sitt liv? Faktum är att självmordet inte kom som en överraskning för någon - Evan har ända sedan barnsben pratat om att vilja dö. Den här dokumentären är gjord av föräldrarna i ett försök att se tillbaka för att hitta någon förklaring till Evan's alltför tidiga bortgång.

Det börjar som en vanlig familjefilm där dem dokumenterar deras första barns födelse och uppväxt och allt verkar fantastiskt, speciellt när Evan visar sig vara intelligent utöver det vanliga. Men filmen skiftar ton och blir mardrömslik när de börjar prata om de fruktansvärda tendenser Evan tidigt visar upp. Som dagisfröken vittnar - han var besatt av att dö, och pratade öppet om det med sina dagiskamrater. Det ena självmordsförsöket efter det andra avhandlas, som när han stod på skoltaket, eller knöt en snara och la runt halsen. Med video där han som nioåring sjunger en makaber text om döden framstår Evan nästan som djävulens avkomma, det blir otäckt.

Men han var förstås extremt deprimerad och blev till slut diagnotiserad med bipolär sjukdom, vilket ledde till att han fick lithium för att försöka rätta till de kemiska obalanserna i hjärnan. Familjens kamp är verkligen hjärtskärande och hur de stod ut är en gåta. Eftersom det här är en så personlig dokumentär undanhålls inga detaljer alls - till och med självmordsbrevet Evan lämnade granskas i detalj för oss tittare. De berättar om Evan för att andra i samma situation ska känna igen sig och inte behandla det här ämnet som tabu och möjligen rädda liv, även om Evan förmodligen var ett hopplöst fall.

En skakande dokumentär som inte är lätt att titta på, men den slutar aldrig fascinera och beröra. Och kanske kan den hjälpa någon som befinner sig i samma situation, oavsett så är den ett måste.

Finns på Youtube, sök på "Morio Memento" för en bra version.

Postad 26 June 2017 - 20:16

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 1

Jaha, nu hade ju jag bestämt mig att med flit missa denna film, men så dök möjligheten att se den på Imax i Solna och tänkte att det kanske ger ett mervärde. Gillar man mycket ljud, konstant i två och en halv timme, så visst. Den fungerade även mycket bra rent visuellt. Men varför? Vissa anser att det behöver inte vara så mycket mer när det handlar om ren action och visst, jag har tyckt det också en gång i tiden. Fast jag orkar helt enkelt inte längre. Det är så mycket förstörelse på en så stor skala att jag bara tycker det blir trams av alltihopa. Finns inga karaktärer som jag bryr mig om hur det går för dom i filmen. Körsbäret på grädden är ändå när Optimus Prime dyker upp och är med, då blir det så övertydligt larvigt att jag inte kan hålla mig för garv.

Så klart handlar det om den femte delen i Transformersfilmerna, The Last Knight. Hade det inte varit för att möjligheten att få se den på Imax, så hade jag som sagt hoppat den på bio. Jag lyckades missa både Fate of the furious och senaste Piratefilmen på bio för att jag är så trött på alla dessa massförstörelsefilmer utan någon egentlig story. Bara för att man kan spränga flera skyskrapor, förstöra otroligt stora områden mark med dataeffekter, så betyder det inte att det alltid är en så bra idé. Finns ju ett inbyggt fel i den strategin, man behöver alltid överträffa de tidigare filmerna.

Ljud, 5/5 Inte alls lika ansträngt som när jag varit i salongen tidigare, men fortfarande väldigt högt och väldigt mycket (om man orkar med det förstås)

Bild, 5/5 Såg väldigt bra ut, inget jag störde mig på alls.

Film 1/5 Det ger jag för ljud och bild som imponerade ordentligt. Tyvärr så vill jag ha mer av en filmupplevelse nuförtiden.  

Postad 27 June 2017 - 05:57

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Life.

Förvånansvärt bra, speciellt slutet.

Postad 27 June 2017 - 07:49

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 1

Den vita katten 4/5

Re-Animator 4/5

Bride Of Re-Animator 4/5

Postad 27 June 2017 - 18:40

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 1

SSF: Dazed and Confused (1993) | 4.5/5 |

All right, all right, all right. Året är 1976, jeansen är tajta, musiken är bättre än någonsin och det är sista skoldagen innan sommarlovet. Det är dags för en liten stad i Texas att gå helt vild med snabba bilar, massor med öl och gott om marijuana. Samtidigt är det startskottet för den grymma nollningen där förstaringare jagas med träpåkar för att få sina skinkor blåslagna. Låt förnedringen och festen börja.

Kanske den skönaste high school filmen av dem alla. Det går liksom inte att värja sig när låtar som Sweet Emotion, School's Out och Slow Ride rullar ut till ungdomar som lever rövare och festar som om det inte finns någon morgondag - stämningen är bara för skön. Den fångar perfekt de magiska tonårsvibbarna vi alla kan relatera till och dessutom från alla infallsvinklar. Vi har nördarna, sportfånarna, stoners och småkids som nyfiket vill in i festkulturen - alla får sina små stunder och alla känns genuina.

Visst är manuset en lättviktare. Det finns knappt någon intrig att prata om överhuvudtaget utan det är mest flum och klichétunga dialoger, huvudhandlingen är väl quarterbacken Pink som velar om han ska spela fotboll nästa år eller inte. Men det spelar ingen roll för karaktärerna och stämningen är så skön att de hade kunnat tramsat med vad som helst i två timmar och jag ändå blivit kungligt road. Wooderson (Matthew McConaughey) dominerar varje filmruta, Darla (Parker Posey) är definitionen av en bitch och min favorit Clint (Nicky Katt) är bara här för att göra två saker - slåss och dricka öl, och ölen är snart slut.

Richard Linklater har en förmåga att fånga livets essens med sina filmer, något svårförklarligt som bara finns där och talar till en. Här har han hjälp av ett suveränt soundtrack, oförglömliga karaktärer och en fantastisk uppsättning unga skådespelare varav många gick vidare till att bli filmstjärnor. Att den dryga jäveln O'Bannion (Ben Affleck) skulle bli den största var något otippat dock.

Det blir fjärde gången jag säger det här ordet så jag antar det får representera Dazed and Confused för min del: en jävligt skön film. Avnjutes bäst med polarna och en platta öl.

Postad 27 June 2017 - 19:09

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
The great wall. Helt ok,coola effekter. 39kr på plejmo.

Postad 27 June 2017 - 19:27

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

SSF: Dazed and Confused (1993) | 4.5/5 |
All right, all right, all right. Året är 1976, jeansen är tajta, musiken är bättre än någonsin och det är sista skoldagen innan sommarlovet. Det är dags för en liten stad i Texas att gå helt vild med snabba bilar, massor med öl och gott om marijuana. Samtidigt är det startskottet för den grymma nollningen där förstaringare jagas med träpåkar för att få sina skinkor blåslagna. Låt förnedringen och festen börja.
Kanske den skönaste high school filmen av dem alla. Det går liksom inte att värja sig när låtar som Sweet Emotion, School's Out och Slow Ride rullar ut till ungdomar som lever rövare och festar som om det inte finns någon morgondag - stämningen är bara för skön. Den fångar perfekt de magiska tonårsvibbarna vi alla kan relatera till och dessutom från alla infallsvinklar. Vi har nördarna, sportfånarna, stoners och småkids som nyfiket vill in i festkulturen - alla får sina små stunder och alla känns genuina.
Visst är manuset en lättviktare. Det finns knappt någon intrig att prata om överhuvudtaget utan det är mest flum och klichétunga dialoger, huvudhandlingen är väl quarterbacken Pink som velar om han ska spela fotboll nästa år eller inte. Men det spelar ingen roll för karaktärerna och stämningen är så skön att de hade kunnat tramsat med vad som helst i två timmar och jag ändå blivit kungligt road. Wooderson (Matthew McConaughey) dominerar varje filmruta, Darla (Parker Posey) är definitionen av en bitch och min favorit Clint (Nicky Katt) är bara här för att göra två saker - slåss och dricka öl, och ölen är snart slut.
Richard Linklater har en förmåga att fånga livets essens med sina filmer, något svårförklarligt som bara finns där och talar till en. Här har han hjälp av ett suveränt soundtrack, oförglömliga karaktärer och en fantastisk uppsättning unga skådespelare varav många gick vidare till att bli filmstjärnor. Att den dryga jäveln O'Bannion (Ben Affleck) skulle bli den största var något otippat dock.
Det blir fjärde gången jag säger det här ordet så jag antar det får representera Dazed and Confused för min del: en jävligt skön film. Avnjutes bäst med polarna och en platta öl.

Det vore schysst om du kan tala om var man kan hitta de filmer du nämner.

Postad 27 June 2017 - 19:52

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 1

Alltså man kan väl hitta filmer på många sätt. Man kan köpa dem - som jag gjorde med Dazed and Confused förra månaden (Criterion Collection), kolla om dem finns på strömningstjänster såsom Netflix mm, eller ladda ned dem. Det är bara att kolla nätbutiker, strömningsutbudet eller piratbukter. Om det är någon riktigt obskyr film jag recenserar så kan jag absolut berätta om någon frågar, men annars har jag inga planer på att inkludera det i recensioner. =)

Postad 27 June 2017 - 19:53

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Postad 27 June 2017 - 20:17

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Både dottern och jag var nöjda.

Postad 27 June 2017 - 20:50

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Darkland (Underverden)

Helt ok Dansk action/drama, stundtals riktigt spännande.

6.5/10

Bifogad fil  darkland.jpg   56.95K   0 Antal nerladdningar

Postad 01 July 2017 - 09:33

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

King of New York 3,5/5

Postad 01 July 2017 - 12:20

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0
The great dictator (Chaplin) svtplay. 10/10

Postad 02 July 2017 - 08:42

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

The bird with the crystal plumage 4/5

Postad 02 July 2017 - 15:37

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Blev en riktig filmkväll med polaren igår vi lyckades se 5 filmer.

Bokeh.

En film som inte berörde och känns inte direkt trovärdig 1 av 5.

War Machine.

Hade hoppats mer av den här 3 av 5.

Mindhorn. 

En komedi som oxå kan få 3 av 5.

A Few Less Men.

En knäpp komedi som kan få 3,5 av 5.

The Great Wall.

En film som funkade trotts att jag egentligen inte gillar den här typen av filmer. 3,5 av 5. 

Postad 02 July 2017 - 16:14

Max Power
  • Max Power
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
The shallows. 1/5. Inte bra någonstans, tur att jag bara betalade 9 kr ...

Postad 02 July 2017 - 17:24

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Big Game.

Flygplanet med USA:s president blir nedskjutet över Finland och presidenten blir räddad av "en inföding", dvs en finsk 13-årig pojke Oskari.

Inget speciellt med storyn, och som action film är den rätt medelmåttlig. Det som jag tycker ger filmen lite charm är Oskari. Han är rätt kul och väldigt finsk, i all fall om man vill följa lite finska stereotyper. Det är Oskari (Onni Tommila) som gör filmen inte Samual J Jackson som är klart medelmåttlig som president.

Hade det inte varit för att det är en fräscht FINSK aspekt i filmen så hade den varit en tråkig "seen it Before over and over" amerikansk rädda-presidenten film, men att det är finnar som spelar finnarna och de gjorde det bra ger en extra poäng i betyget.

Den får 6 Koskenkorva i betyg tack var det annars hade det varit en femma max.

Postad 02 July 2017 - 17:48

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
The Great Wall tog vi o roade oss med i går kväll. Hade läst om den och förväntningarna var riktigt låga, men jag tyckte den var helt ok. Ljudet med Atmos gjorde sig riktigt bra visa delar är nog det bästa jag hört.

Rekommenderas om man bara vill ha underhållning

Postad 02 July 2017 - 21:53

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Transformers: The Last Knight

Nja, detta var inte jättebra. CGI-porr men tam handling.

Postad 03 July 2017 - 19:13

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara (2003)

Det är inte ofta världen bjuds på en öppenhjärtig intervju med en av förgrundsfigurerna för flera av 1900-talets världshändelser som vid ålderns höst känner för att lätta på hjärtat. Men dokumentärmakaren Errol Morris tog en fin skalp när han fick 85-årige Robert McNamara att se tillbaka på sitt händelserika och kontroversiella liv. Den forne försvarsministern i USA 1961-1968 tjänstgjorde i Andra Världskriget där han effektiviserade dödandet av japaner genom bombplan, spelade en stor roll i USA's ökade involvering i Vietnamkriget och var mitt i smeten under Kalla Kriget där världen stod på randen till ett kärnvapenkrig.

Det är alltså en del att gå igenom - dessutom ska vi titta tillbaka på hans privatliv där han var president för Ford (innan han blev handplockad av John F Kennedy till Vita Huset) och även president för Världsbanken. Men fokus är förstås på de intressantaste grejerna vilket är krigen och det är en skärpt gammal man som ser tillbaka på sin roll och vilka lärdomar som kan dras. Hur förhåller man sig till exempel till det faktum att han indirekt brände ihjäl 100.000 japanska civila genom sina kallsinnade bombnings-kalkyler? Eller att han intensifierade Vietnamkriget baserat på påhittade händelser i Gulf of Tonkin? Han har en del att svara för, och han gör det förvånansvärt ärligt. Han är öppen med att han är en krigsförbrytare.

Väldigt intressant hela vägen med suverän klippning och spännande musik som gör det till så mycket mer än en intervju. Det är en fartfylld historielektion med detaljer från de allra hemligaste samtalen och en inblick i hur politiken fördes på den tiden. Den humaniserar politiker till en viss grad - tar ner dem till en mänsklig nivå där tvivel och misstag är en del av vardagen, bara att för dem så påverkas miljontals liv. Som McNamara återkommer till gång på gång - vi var en hårsmån från ett förödande kärnvapenkrig, det var så nära att det är svårt att förstå. Och han och hans motsvarande i Ryssland var beredda att trycka på knappen.

Hur rättfärdigar man nåt sånt? Se Robert McNamara försöka.

Postad 03 July 2017 - 22:35

Unregistered0492b145
  • Unregistered0492b145
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Såg nyligen 4 filmer i vitt skilda kategorier jag alla kan rekommendera.

Draculas Dotter: Direkt uppföljare på Dracula  (1931), snygg film med härlig atmosfär. Gloria Holden är härlig som vampyr.

4/5

Great Wall: Såg den med noll förväntningar, och blev positivt överaskad. Bitvis riktigt snyggt gjord, bitvis lite taskig cgi. Jing Tian funkar bra ihop med Matt Damon, och Matt Damons humor får mig att tänka på när han åt ett äpple på scen med Jimmy Kimmel.

3/5

Train to Busan: Lättsmält och välgjord zombiefilm från Korea (tror jag), gillar du zombies gillar du den här.

3/5

The Invisible Man (1933): En skräckfilm som 84 år senare blir en riktigt rolig komedi, snygga effekter för tiden. Grym!

4/5

Postad 04 July 2017 - 08:35

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
La La Land.
Bra film, brukar inte gille musikaler men denna är faktiskt bra.

Postad 04 July 2017 - 14:34

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Wyrmwood 3/5

Postad 05 July 2017 - 12:09

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 1

Transformers: The Last Knight

Betyg? Ja den får inget av mig, hade lätt kunnat se något annat....

Postad 05 July 2017 - 12:30

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Kong: Skull Island

Helt okej actionäventyr. Sämre än Jacksons version dock.

6/10

Postad 05 July 2017 - 12:40

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Såg också the Great Wall på bluray i helgen. Som väntat var det cgi som hade huvudrollen, men som gammal gubbe med förkärlek för sci-fi så var det inga problem att konsumera filmen. En pangmajsfilm som får 5 popcorn av 10 möjliga. Tanten hemma kollade bara ibland, lätt uttråkad.

Postad 05 July 2017 - 19:31

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

SSF: Logan (2017) | 3.5/5 |

Året är 2029 och X-Men finns inte längre. Mutanter är en utdöende ras och de få som finns kvar lever undangömda i väntan på sitt öde. Självaste järven, Logan, är numera ett alkoholiserat vrak och hans krafter tynar sakta men säkert bort. Han lever ute i öknen där han tar hand om en senil professor Charles Xavier som måste hållas drogad för att tygla hans psykiska attacker. En dag dyker en mystisk flicka med bekanta krafter upp men hon är jagad av vildsinta soldater. Motvilligt tvingas Logan nu ut i krig igen, kanske för sista gången.

Rått, skitigt och väldigt barnförbjudet. Superhjältefilmerna som pumpats ut genom åren har jag tröttnat rejält på - med vissa undantag som Deadpool (2016), blod tillfredsställer mig tydligen, där allt känns så lättsamt och ytligt och inget står på spel (som jag orkar bry mig om). Logan engagerar mig på en helt annan nivå med sin postapokalyptiska känsla - vilket jag alltid älskar, karaktärsfokus och brutalitet. Järven ska inte hållas tillbaka med barnvänliga filmer och här får vi äntligen se honom kapa lemmar och penetrera skallar med sina adamantiumklor.

Hugh Jackman har ju perfektat sin järv för längesen där den inre smärtan alltid funnits där, men här i thriller format i vad som utvecklar sig till en roadmovie är hans karaktär intressantare än någonsin. Han lider alla ****s kval och blir heligt förbannad när folk är dumma mot honom, ursinningslöst köttar han på men uppvisar också en känslosammare sida som får komma fram då hans band till flickan Laura (fantastisk karaktär) är väldigt gripande vissa stunder. Han har inte heller tappat sin charm och bjuder på några roliga scener.

Ett mörkt drama med en läcker, rå känsla över sig där hjältekaraktärerna är briljanta och actionscenerna håller en på tå med härlig brutalitet. Tyvärr är skurkarna rätt ointressanta och filmen lyckas inte knyta ihop alla trådar på ett tillfredsställande sätt så eftersmaken är inte uteslutet positiv, slutet känns alltför utdraget och ofokuserat. Men vilken härlig film ändå. Logan är en blodfest med stort hjärta och djup och jag hoppas vi får se mer av sånt här i framtiden.

Postad 05 July 2017 - 20:17

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0

Spiderman: Homecoming

Faktiskt riktigt lyckad andra reboot. Får se om de följer trenden med de tidigare rullarna. Första filmen är lätt med Peter Parker men sen när de bara ska va action rökare kan de bli tradigt. 

Postad 06 July 2017 - 21:34

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 1
The Blues Brothers

Att denna sköna rulle snart 40 år gammal än håller så bra är helt otroligt. Kan vara bästa spelfilm som gjorts, någonsin.

12 av 10 skadade kromlister

Postad 06 July 2017 - 21:37

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

The Blues Brothers

Att denna sköna rulle snart 40 år gammal än håller så bra är helt otroligt. Kan vara bästa spelfilm som gjorts, någonsin.

12 av 10 skadade kromlister

Man undrar hur de fick tag på alla bilarna som blev till skrot.. måste kostat en förmögenhet. La du märke till Spielbergs korta roll?

Postad 06 July 2017 - 21:42

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 1
jn82,

Ja han var inte gammal där inte. Hela jäkla Hollywood bär ju med i filmen. Även folk från M-A-S-H(klinger) i en av slutscenerna. Mr T ska tydligen vara en av de många som kaosar på torget utanför. Bredvid James Brown står Chaka Khan och sjunger. Går att namedroppa hur mkt som helst.

Postad 07 July 2017 - 16:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Free Fire,

på pappret ett intressant upplägg, lite åt Reservoir Dogs-hållet.

Funkar dock inte i verkligheten, då det hela utveckas till ett skyttegravskrig i en övergiven fabrik/hangar,
med tendenser för överspeleri från en del av skådisarna - 2/5.

T2: Trainspotting,
2an leverarar också, 4/5.

Redigerat av frollic, 08 July 2017 - 09:00.

Postad 07 July 2017 - 23:57

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Patriots Day

Det jag gillade mest med denna filmen var hur man klippt in korta sekvenser från de faktiska händelserna på olika ställen. Skådespelet är helt ok och det blev riktigt spännande mot slutet.

7/10

Bifogad fil  patriots day.jpg   42.14K   0 Antal nerladdningar

Postad 08 July 2017 - 14:41

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Perfect Blue

Suverän psykologisk thriller med feministiskt narrativ.

8/10

Postad 08 July 2017 - 21:32

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

SSF: Split (2016) | 3/5 |

Kevin Wendell Crumb lider av en unik personlighetsstörning där 23 distinkt olika personligheter lever i hans sinne och kommer ut växelvis. Med terapi kan han leva ett stabilt liv dock, 22 personligheter väntar lydigt på deras tur att ta över kroppen. Men två av personligheterna har i hemlighet planerat ett myteri och tar en dag över - och kidnappar genast tre unga kvinnor. För de behövs, den 24:e personligheten är på väg, och han kräver oskuldsfullt blod för sina planer.

Well well well, M Night Shyamalan sprattlar till med en film som faktiskt är ganska bra efter att ha famlat i mörkret med mediokra/usla filmer så länge efter hans lovande inledning. Split är en spännande thriller med fantastiskt skådespel av James McAvoy och Anya Taylor-Joy i huvudrollerna och bjuder stundvis på gastkramande spänning.

Det som står ut mest är förstås James McAvoy krävande roll som innebär att han måste ändra röstläge och kroppsspråk var och varannan minut när personligheterna skiftar. 9-åriga pojken Hedwig, Patricia - en sträng kvinna, en homosexuell modeguru vid namn Barry och många fler. McAvoy lyckas ge alla personligheter sitt egna liv på ett trovärdigt sätt och till slut ser man dem som olika personer - väldigt imponerande skådespel.

Kidnappningen som rivstartar filmen är till en början väldigt lovande - jag älskar utsatta situationer och ett mysterium som de här tre tjejerna plötsligt befinner sig i. Filmen svajar sen i tempo betänkligt när bakgrunden ska berättas. Det växlar mellan kidnappningen och den psykolog som behandlar Kevin och den biten är rätt tråkig jämfört med tjejernas skräcksituation. Sen är det bara Anya Taylor-Joy - som blivit lite av en favorit nu efter The Witch (2015), som är intressant, de andra två kunde man inte bry sig mindre om vilket tar bort lite av spänningen.

Känslan av att ett lysande manus behandlas med medioker regi kan jag inte skaka av mig riktigt. Jag gillar verkligen historien, men filmen greppar inte tag i mig lika mycket som jag hoppades. Men det är ett spännande universum med bra karaktärer som Shyamalan skapat och kommer fortsätta utforska med nästa film - jag ser fram emot den.

Redigerat av Neatless, 08 July 2017 - 21:36.

Postad 10 July 2017 - 13:29

Unregistered0492b145
  • Unregistered0492b145
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Såg Passengers nyss, tyckte den var rätt bra, skulle ge den 3/5. 

Tyvärr har jag även sett Independence Day Resurgence, wow den var dålig, 1/5. Finns ingenting i filmen jag gillar.

Postad 10 July 2017 - 14:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 2

Watchmen Dir Cut, BD

Förmodligen den bästa superhjältefilm som gjorts. Tål att ses om ibland. 10/10

Postad 10 July 2017 - 16:20

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Watchmen Dir Cut, BD

Ja, den är fantastisk. :) 

Postad 10 July 2017 - 19:18

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Hands on a Hard Body: The Documentary (1997)

I Longview Texas är pickups lika heliga som kor är i Indien. Därför var den årliga uthållighetstävlingen där förstapriset var en splitter ny pickup otroligt populär och varje år samlades 24 förväntansfulla tävlande för sin chans att bli kung/drottning i stan. Reglerna var enkla: den som håller sin hand längst på bilen vinner. Fem minuters rast per timme och femton minuter var sjätte timme är allt man får - räkna inte med att sova på några dagar om ambitionen är hög.

Den här dokumentären följde 1995 års tävling som pågick i 77 timmar innan en vinnare slutligen kunde koras. Men det som började som en oskyldig tävling utvecklades till blodigt allvar ju närmare priset deltagarna kom. De 24 deltagarna är som handplockade för att representera stereotypen av Amerika. Vi har naturligtvis (det är ju södern) ett Jesus freak som är övertygad om att det är gudomlig styrka som håller henne upprätt (och påminner gärna alla om det), en tystlåten och allvarlig marinsoldat, den regerande mästaren som bara flinar kaxigt, tandlös crackpundare, timid hemmafru osv osv. En salig blandning, och det manipulativa spelet blev mer avancerat ju längre tävlingen pågick.

Crackpundaren var festlig förresten - när hon får reda på att vinnaren kommer drogtestas drar hon sig ur i protest mot att "någon fuskat" och raljerar långt och länge om det innan hon stapplar hemåt med sin lika nedknarkade pojkvän.

Det blir genast superbisarrt med alla excentriska deltagare och deras hejarklack men också spännande med ovissheten om vem som kommer vinna. Man får ju snabbt känning för någon, sen kan man sitta och hålla på den personen resten av dokumentären. Andra vill man bara slå på käften. Mycket mer underhållande än någon dokusåpa ni sett. Det är fascinerande hur seriöst vissa tog det och hur mycket de var beredda att offra sina kroppar för en j*vla pickup.

Tävlingen är numera nedlagd sen en deltagare 2005 då han blev diskad genast korsade vägen, bröt sig in i en sportaffär, stal ett gevär och sköt skallen av sig. Det är på något vis talande för hur stor psykisk effekt det här jippot hade på deltagarna.

There can be only one!

Postad 10 July 2017 - 19:28

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Life (4K UHD). En film som fått mycket skit. Visst är det en kopia på Alien och når så klart inte upp i samma nivå. Hade inte så höga förväntningar. Men tyckte det var okej underhållning. Helt okej film.
3 av 5 får den av mig

Redigerat av castortroy33, 10 July 2017 - 19:30.

Postad 10 July 2017 - 19:35

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Doctor Strange

Gillar normalt sett Marvel filmerna! Denna placerar jag på kalkon hyllan, usch :unsure: Dessutom dålig bildkvalitét på mitt exemplar..

1/5 Färjestadare

Håller med där. Gillade den inte alls.

Watchmen Dir Cut, BD

Ja, håller med där med.

Redigerat av castortroy33, 10 July 2017 - 19:37.

Postad 11 July 2017 - 09:13

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

The LEGO Batman Movie 3/5

Postad 11 July 2017 - 13:35

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

A Cure for Wellness

Inte många överraskningar men DeHaan är ju bra och mycket snyggt foto. Det blir inga spabesök i alperna på ett tag. 6/10

Postad 11 July 2017 - 13:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 1

Arrival (2016). Gäsp...hade svårt att engagera mig i filmen, Ingen spänning, ingen humor. 5/10.

Postad 11 July 2017 - 20:36

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

SSF: American Graffiti (1973) | 4/5 |

Slutet på sommaren i staden Modesto, Kalifornien 1962, det är sista natten för fyra vänner och nyblivna studenter innan de försvinner in i vuxenvärlden i olika riktningar. Curt och Steve ska börja på universitet medans Terry "The Toad" och dragrace-kungen John tvekar om framtiden. Hur som helst - det är sista natten på stan och det innebär cruising, rock and roll och brudar. Curt har precis fått syn på en blondin i en Ford Thunderbird, "The Toad" fått låna en Chevrolet Impala och John har hört ett rykte om en som vill utmana han och hans Ford Deuce Coupé hot rod. Sista natten med gänget - here we go.

Låter det bekant från Dazed and Confused (1993)? Inte så konstigt då Richard Linklater ville göra för 70-talet vad George Lucas gjorde för 60-talet med den här filmen - tidsdokumentera, fånga känslan av att vara ungdom en sista bekymmersfri natt innan allvaret börjar. Utrustad med kanske världens bästa soundtrack - jag växte upp med den här musiken - som Buddy Holly, Beach Boys, The Platters, Del Shannon med många mer till underbara 60-talsscener som hamburgerhaket med servitörer på rollerblades, en high school dans och förstås den stora cruisingen där tonvis av läckra bilar visas upp skapar Lucas den ultimata 60-talskänslan.

Handlingen är harmlös och lättförglömlig men det är underhållande på sina håll. Som när Curt "kidnappas" av det lokala bad boy gänget The Pharaohs och tvingas vandalisera en polisbil, eller när "The Toad" försöker köpa ut en flaska Old Harper (alltid en utköpar-scen i de här filmerna) till en tjej han lyckats fått in i sin bil. Det är lättsamt och charmigt men kan bli trögt ibland. Men då kommer ändå ännu en suverän 50-60tals låt och höjer humöret.

Richard Dreyfuss, Ron Howard och Harrison Ford i tidiga roller är kul att se men det här är främst en hyllning till cruising och rock and roll och en upplevelse av en härlig tidsålder (säkert överromantiserad dock, I wouldn't know). Jag älskar det, den här filmen ger mig alltid en nostalgisk känsla och jag kan inte hjälpa att kolla mig om efter ett ciggpaket att rulla upp i tröjärmen eller någon kletig produkt att dränka håret i.

Postad 13 July 2017 - 09:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

The lobster, en väldigt udda film. 6/10

Jag håller med i ditt betyg. Den kändes lite "Arty-farty" stundtals.

Postad 13 July 2017 - 13:27

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
Riktig bra film, intim och bra fart.

Bifogad fil(er)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.