Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 18 January 2012 - 21:32
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
https://www.minhembi...howtopic=293590Karlsson vad håller du på med ? Först tjatar du om samma sak i alla trådar sen blir du varnad för att man inte får tjata om samma sak i alla trådar då skapar du en tråd så att folk ska tycka synd om dig eller??????men forsätter ändå att tjata nästan mer en innan???? Ryck upp dig. Alla vet var du står nu
Postad 18 January 2012 - 21:55
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Han tjatar inte tycker jag. Han påpekar om och om igen hur så många gör fel hela tiden och brukar dessutom förklara hur de gör fel. Men många vill inte förstå. Det är ju skönt att leva i sina illusioner och sin tro.
Postad 18 January 2012 - 22:05
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Komorok,jag lessnade lite när jag tittade i en tråd +30 och han till och med ältade samma sak där.
Hallå man kan väl iaf. hålla sig till trådämnena eller?
Jag och dom flesta andra kan ju njuta av en härligt ino-anläggning men för er går det inte att uppskatta någon annans syn eller ?
Alla måste tycka lika, KUL...
Obs det är väl inte enligt lag rätt bara för att Öhman har sagt något eller?
Stor skillnad i att ge tips eller att bara tjata om samma sak
Redigerat av Unregistered89a7be48, 18 January 2012 - 22:25.
Postad 18 January 2012 - 22:39
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag kan inte annat än hålla med dej Mats... Det har varit mycket tjat från hans sida. Samma saker om och om och om och om och om och och och om igen. Jag har dock lärt mej att slå ifrån mej det och skita i det.
Det konstiga är att i just denna tråden är Karlsson en i gänget och tjatar inte om det gamla vanliga ?
Har nog inte irriterat mej en enda gång här, fast han varit med ett tag.
Postad 18 January 2012 - 22:49
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Just därför jag tänkte att han kunde ta åt sig lite om man skrev det i just denna tråd
Postad 18 January 2012 - 23:23
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jo det är allt ett jäkla malande om samma skit jämt, tror att kontot sitter lite löst om han fortsätter mycket till.
Postad 19 January 2012 - 06:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Komorok,jag lessnade lite när jag tittade i en tråd +30 och han till och med ältade samma sak där. Hallå man kan väl iaf. hålla sig till trådämnena eller? Jag och dom flesta andra kan ju njuta av en härligt ino-anläggning men för er går det inte att uppskatta någon annans syn eller ? Alla måste tycka lika, KUL... Obs det är väl inte enligt lag rätt bara för att öhman har sagt något eller? Stor skillnad i att ge tips eller att bara tjata om samma sak
Mats, när du skriver "er" så drar du fler över en och samma kamm. Det är aldrig bra... Du pratar ju om hur du uppfattar karlsson här nu ju... Så som du skriver så uppfattas inlägget även involvera Komorok. Ville bara förtydliga det så du är medveten om det  Edit: Hur går det med dina trämästerverk föresten ? Spelar dom fortfarande med ditt hjärta ?
Redigerat av DVD-ai, 19 January 2012 - 06:57.
Postad 19 January 2012 - 06:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Samtidigt är det ju lite knepigt...
Jag anser ju att han i mångt och mycket har helt rätt, men ibland så kunde han kanske förklare det han vill ha sagt på ett mer pedagogiskt sätt och inte heller vara så "på" som han kan uppfattas.
Men jag har svårt å se att man borde utesluta honom för det...
Han har många vettiga åsikter och kommer med många "obekväma sanningar" för fler, (kan vara sanningar i alla fall, för dom som vågar ta till sig något av det han skriver och i alla fall testa, oavsett om man tror påt eller ej och se vad det ger för resultat )
Men ni andra som hänger på forumet mer än jag ( som bara är i denna tråden i stort sätt) och som uppenbarligen stör er på hans betende borde säga det åt honom att han borde försöka lägga fram det annorlunda.
Är inte det bättre än att bara börja argumentera med honom ?
Bättre än att förkasta hans åsikter och argument, för det är väll inte dom som egentligen är problemet utan hur han är på forumet tycker ni ?!
Edit: Till detta vill jag tillägga att jag inte finnar någon orsak att försvarar honom som person på något sätt (det behöver han inte), utan vill tala om att många av dom störande åsikter han framför delar jag och att utelämna vissa's åsikter är ju att köra enkelspårigt.
Och jag tycker att mina åsikter, även dom råkar delas med Karlsson, är värda att få utrymme hur jobbiga dom än är för någon annan.
Det är inte bara "rätt" åsikter som ska vara godkända. Något som det lätt framstår som ibland (och det gäller alla oavsett åsikt)
Men som sagt, åter förtydligande att i min "Edit " så pratar jag nu inte om hans betende som ni ju även stör er på, utan enbart om vissa av hans åsikter
Redigerat av DVD-ai, 19 January 2012 - 07:18.
Postad 19 January 2012 - 06:53
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Hejsan!
Är det någon här som vet om det finns någon billig kalibrerings burk under 10k för 2 kanals anläggningar?
Jag tänker på ljudet alltså
Känns onödigt att starta en tråd endast för detta när alla stereo-proffs finns i denna tråd
Tacksam för svar!
Mvh
Redigerat av Unregistered2141, 19 January 2012 - 06:55.
Postad 19 January 2012 - 07:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
trå frågor bara
1: vad vill du att den ska kunna göra ?
Alltså, vad är ditt "mål" med det hela ?
fullregister eller enbart basregister ska ska behandlas?
EQ fungtioner, tidskomp osv... ?!
Och slutligen är det enbart mäta du vill göra för att leka med placering av prylarna och kunna Akustikbehandla rummet ? ( något som är en bra grundåtgärd, börja med rummet och gör finliret elektroniskt om så behövs)
2: hur har du tänkt att den ska implimenteras i din nuvarande anläggning för att få det att gungera ? (hur ser din anläggning ut alltså  )
Sedan ska vi se om vi kan komma med några vettiga tipps
Redigerat av DVD-ai, 19 January 2012 - 07:11.
Postad 19 January 2012 - 07:20
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Jag vill kunna fixa akustiken utan att släpa in en massa akustik fix. Den skall bo i mitt sideboard kopplad till min Bladelius Thor Mk3 Novitas, Sonus Faber Cremona M, Sony Blu-ray, LCD:tv:n och HTPC:n som är dragen med DVI tror jag det är?? och USB-kabel till dacen i Thoren. Jag vill ha bättre ljud än vad jag har idag om det går. Endast tv-rummet
Redigerat av Unregistered2141, 19 January 2012 - 07:22.
Postad 19 January 2012 - 07:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
bara för att förtydliga en sak, inget elektronisk pryl kan göra något åt dålig Akustik...
Men man kan, i vissa fall dölja en del av felen något, så at tdet blir bättre, i alla fall inom ett litet område av rummet i fråga och oftast betydligt mycket sämre på andra platser i stället som följde effekt...
Enkla och snygga Akustikfix är följande:
1: bokhyllor! med massor med olika intressanta böcker i olika storlekar och form, lite konstnärligt fördelade efter principen (ställ tillbaka boken där den råkar få plats)
2: sköna fotöljer och soffor modell så stora det bara går och så många det bara går (alltså som du kan tänka dig att ha i rummet  )
3: mattor, så många och tjocka du kan tänka dig
4: så tjocka gardiner du kan tänka dig, och gärna långa fina som går från tak till golv.
5: mycket möbler i allmänhet,
6: vägg hyllor med böcker på, tavlor på väggarna ja allt som bryter upp den cymetri som annars råder i rummet.
7: sätta Vitalisolering/ gullfiber eller annat motsvarande i en ram och klä med kanvas
Kolla om nåon elelr några (ju fler ju bättre) av dessa som du kan tänka dig och kan göra snyggt, det gör stoooooor skillnad.
Du kommer inte i närheten med någon elektronisk pryl...
Förutom i basen då du inte så lätt kan göra påverkan, då är det, om du inte vill göra mycket stora åtgärder, elektronisk kompensation som gäller.
Meen ,nu vidare till din fråga, Ja jo du har ju en integrerad förstärkare, då blir det väldigt svårt att koppla in någon form av aktiv elektronisk kompencering i kedjan... det skulle kräva att du byter elektronik...
separat för och slutsteg är ett måste för att kunan göra något, men hela proceduren som sådan kräven en del kunskaper och att man sätter sig in i massor med fungtioner för att det ska bli rätt och alls kunna gå att implimentera DSP'n i systemet.
Redigerat av DVD-ai, 19 January 2012 - 08:32.
Postad 19 January 2012 - 08:09
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Folk får tycka vad dom vill, men sättet karlsson säger till folk som faktiskt hör själva att det blir skillnader i ljudet gillar jag INTE.
Ta hem och testa själv säger jag till alla som frågar om den ena kabeln är bättre än den andra, medans Karlsson mer eller mindre säger att folk är dumma i huvudet.
Postad 19 January 2012 - 08:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ja jag sa det inte riktat till dig Niklas
utan det va ett mer allmänt uttalande till naturen, kram påre ljudnörd!
Postad 19 January 2012 - 08:29
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Mats, när du skriver "er" så drar du fler över en och samma kamm. Det är aldrig bra... Du pratar ju om hur du uppfattar karlsson här nu ju... Så som du skriver så uppfattas inlägget även involvera Komorok.
Ville bara förtydliga det så du är medveten om det 
Edit: Hur går det med dina trämästerverk föresten ? Spelar dom fortfarande med ditt hjärta ? 
Helt rätt där DVD-ai, vart fel när jag skrev er.
Postad 19 January 2012 - 08:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ja jag ville bara påpeka detta då jag tvivlade på att det var din avsikt, och då är det ju synd att det kan uppfattas som fel av berörda parter
Postad 19 January 2012 - 09:11
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ja jag sa det inte riktat till dig Niklas 
utan det va ett mer allmänt uttalande till naturen, kram påre ljudnörd! 
Det tog jag det inte som, men jag är en av dom som tycker att man kan testa själv. Kram på dig
Postad 19 January 2012 - 09:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Testa bör man, annars dör man !
Postad 19 January 2012 - 09:30
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Jag ifrågasätter inte MKarlssons kunskaper men när han blir ombedd att lugna ner sig så blir han än mer påstridig, det gynnar ju honom inte speciellt mkt. Det jag tror många reagerar på är hans attityd/avsaknad av ödmjukhet och som nämns sätt att uttrycka sig - nästan maniskt/fanatiskt drivande av sina teser/"sanningar".
Tycker jag är synd då han säkerligen sitter inne med godbitar men som dränks i de "vanliga upprepningarna".
Mvh ville_vonka
Postad 19 January 2012 - 09:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej på dig SunfireTHX !
tebax i kalla sverige
Postad 19 January 2012 - 09:46
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det var huvudet på spiken ville!
Postad 19 January 2012 - 09:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men är det inte lite "sådär" att diskutera honom och skriva om honom såhär på ett öppet forum utan att han ser det ?
jag tycker vi släpper Karlsson nu och pratar om något annat
Edit: Jag tycker att SVS PB13, Monitor audio och Sonusfaber suger, helt värdelöst skräp som dessutom ser förjävligt ut...
Postad 19 January 2012 - 09:56
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Det var huvudet på spiken ville!
+1
Postad 19 January 2012 - 10:00
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Jag förutsätter ju att han läser det, han får gärna vara här och dela med sig av sina kunskaper, det är de ovannämnda delarna som jag tror många vill att han skall tänka till på. Men nog om detta  .
Ps. Haha,säger han som klätt in sitt rum i skumgummi  , men jag håller med de suger alla de där. Ds.
Pss. Jag vill också ha ett rum klätt i skumgummi... men då ett dedikerat sådant.... Dss.
Redigerat av Unregistered95265801, 19 January 2012 - 10:29.
Postad 19 January 2012 - 10:06
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Har hittat det perfekta lyssningsrummet! Väldämpat och bra... 
Postad 19 January 2012 - 10:07
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Postad 19 January 2012 - 10:07
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
haha, ett par Cerwin Vega långt in i hörnen där så har man välljud  !!!
Postad 19 January 2012 - 10:09
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
 Palle är man tvungen att ha en sån där tvångströja på sig där inne
Postad 19 January 2012 - 10:19
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men är det inte lite "sådär" att diskutera honom och skriva om honom såhär på ett öppet forum utan att han ser det ?
jag tycker vi släpper Karlsson nu och pratar om något annat 
Edit: Jag tycker att SVS PB13, Monitor audio och Sonusfaber suger, helt värdelöst skräp som dessutom ser förjävligt ut...
Kan inte annat än att hålla med, sicken skit det är  Skall sälja av allt och skaffa ett sånt där kit på elgiganten för 1995:- idag hade jag tänkt @ palle, det är ju i ett sånt där rum alla inoiter sitter i ju! Väldämpat, NU förstår jag varför era rum är konstruerade som dom är  * duckar och springer*
Postad 19 January 2012 - 10:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 19 January 2012 - 10:36
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Postad 19 January 2012 - 10:40
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
ja för att inte vilja kunna smita därifrån... 
Rättade ditt citat.
Postad 19 January 2012 - 10:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ja, blev lite fel..
Tur jag har dig Palle, hur skulle de annars gå... ?!
Postad 19 January 2012 - 10:49
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
DVD-ai, du som är en sådan där akustikexpert  , du har sett hur mitt rum ser ut på mina foton. Har du några förslag på "smärre" akustikingrepp som jag skulle kunna ta till (utan att sätta upp massa bokhyllor viket jag inte vill ha i det rummet)?
Mvh ville_vonka
Postad 19 January 2012 - 11:16
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
DVD-ai, du som är en sådan där akustikexpert , du har sett hur mitt rum ser ut på mina foton. Har du några förslag på "smärre" akustikingrepp som jag skulle kunna ta till (utan att sätta upp massa bokhyllor viket jag inte vill ha i det rummet)?
Mvh ville_vonka
Vänta lite nu så skall vi se vad våran 3d gubbe har för fint, evil eviiiil planer  Ekonomivariant utav en vinge kommer strax...
Postad 19 January 2012 - 11:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Experten här!
En sak som är bra är att en av väggarna vägg inte är slät (men bäst hade varit om den väggan va just väggen bakom soffan dock...).
Men nu då du inte har ett dedikerat rum där du kan göra "rätt" åtgärden från grundet och upp så är det bra med att du får energispridningen där på köpet  du får diffusion vid högre frekvenser !
jag skulle säga:
Tänk tyger, diskreta snygga skenor i taket längs med vänstersidan som går att dra för "gången" med vid seriös lyssning men annars hänger snyggt längs med väggen i stället 
Något passande tyg, man kan göra jätte snygga lösningar om man bara har lite smak !
Det dämpar efterklangen i övre registren och försök att hänga tygerna så att dom inte är tätt mot någon vägg utan någon dm ut.
Annars som vanligt, köp en större matta kanske ?!
Kanske in med fler mattor för att även där ta ner efterklangen i rummet.
Det gäller även intilliggande rum (köket på bild !) om man som du har öppen planlösning så påverkar i högsta grad kringliggande rums akustiska betenden resultatet...
så mer tyger allmänt i hemmet och större/ fler snygga mattor gör stooooor skillnad bara det.
Sedan vore det bra om du kunde fixa någon/ några stora fina kanvas att spänna på större ramar och fylla dom med dämp för att även få in lite mer absorbtion i mellanregistret i rummet.
Dom kan du ha på vänsterväggen så att dom kommer fram när du "drar för" ut mot hallen eller vad det är...
Men, med tanka på hur du sitter i ditt rum, så det som borde göra helt överlägset störst skillnad skulle vara om du kunda göra två saker!
1: dra ut soffan ca 1-2dm mer från väggen.
2: Sätt diffusorer bakom soffan, kan vara Svanå eller någon modell som är bredbandig bara !
Dessa två ingrepp kommer göra under för samtliga register och bord ge en enormt mycket tydligare ljudbild och med avslappnad "lugn"/ återgivning...
Redigerat av DVD-ai, 19 January 2012 - 11:23.
Postad 19 January 2012 - 11:21
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nu ger vi svenne en applåd!
Vinge2.JPG 59.2K
1 Antal nerladdningar
Postad 19 January 2012 - 11:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
klapp klapp klapp !!!!
Edit: ja något i den stilen bakom soffan skulle säkerligen fungera bra.
Men jag tror mer på den "klossformade" varianten jag... 
den är dessutom mycket snyggare
Edit2: Ville, hörnet mellan pelaren och vägg bakom höger högtalare, fyll det utrymmet med gullfiber och täck det med en träram med tyg i någon trevlig kulör.
osynligt och blir mycket snyggare än i dagsläget, det är en detalj i rummet som jag stör mig på...
och det är inte fel att få lite bredbandig absobtion där heller 
det är snarare mycket rätt !
Postad 19 January 2012 - 11:27
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Experten här!
en sak som är bra är att dina väggar inte är släta, nu då du inte har ett dedikerat rum där du kan göra "rätt" åtgärden från grundet och upp så är et bra med att du får energispridningen där på köpet du får gott om diffusion!
jag skulle säga:
Tänk tyger, diskreta snygga skenor i taket med något passande tyg, man kan göra jätte snygga lösningar om man bara har lite smak !  Dämpar efterklangen i övre registren försök att hänga tygerna så att dom inte är tätt mot någon vägg utan någon/ några dm ut.
Annars som vanligt, köp en större matta, kanske in med fler mattor för att även där ta ner efterklangen i rummet. det gäller även intilliggande rum om man som du har öppen planlösning så påverkar i högsta grad kringliggande rums akustiska betenden resultatet...
så mer tyger allmänt i hemmet och större/ fler snygga mattor gör stooooor skillnad bara det.
Sedan vore det bra om du kunde fixa någon/ några stora fina kanvas att spänna på större ramar och fylla dom med dämp för att även få in lite mer absorbtion i mellanregistret i rummet.
Men, med tanka på hur du sitter i ditt rum, så det som borde göra helt överlägset störst skillnad skulle vara om du kunda göra två saker!
1: dra ut soffan ca 1-2dm mer från väggen.
2: sätt diffusorer bakom soffan, kan vara Svanå eller någon modell som är bredbandig bara !
Dessa två ingrepp kommer göra under för samtliga register och bord ge en enormt mycket tydligare ljudbild och med avslappnad "lugn"/ återgivning... 
Tackar, följande syns inte så väl på bilderna: Dörröppningen in till sovrummet (dörren mitt i frontväggen) täcks till me en tupplurrullgardin som "stänger till där", in till köket så satte jag igår upp en kirschskena i taket och använder en tjock gardin som "dörr". Soffan står ca 3dm ut från väggen och den vill jag tyvärr inte dra ut så mkt mer (ser konstigt ut då). Det lämnar diffusorer till köpet. Mvh ville_vonka
Redigerat av Unregistered95265801, 19 January 2012 - 11:28.
Postad 19 January 2012 - 11:30
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Postad 19 January 2012 - 11:31
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
En vinge på första reflexen och en eller två bakom soffan ( då får du ut soffan 25cm med ) skulle nog göra underverk.
Dessa i mattsvart kan bli jävligt häftigt hos dig.
Postad 19 January 2012 - 11:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ahhh, aja man dåså !
super då har jag inget mer att tillägga än att diffusion bakom soffan är något som du INTE kommer att ångra... ;9'snarare undra varför du inte gjort det tidigare
då ser det mcyket bra ut om du har gjort så som du skriver,
1: Jag hade skaffat diffusion till bakom hela soffans längd.
2: tämppt till mellan pelare och vägg bakom höger högtalare med gullfiber och tygram
3: fixat mera matta
Men annars så har du gjort bra ingrepp efter förutsättningarna redan för att förbättra din återgivning
Postad 19 January 2012 - 11:33
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
klapp klapp klapp !!!!
Edit: ja något i den stilen bakom soffan skulle säkerligen fungera bra.
Men jag tror mer på den "klossformade" varianten jag...  den är dessutom mycket snyggare 
Golden Horn fungerar inte så nära, det gör vingen.
Postad 19 January 2012 - 11:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
En vinge på första reflexen och en eller två bakom soffan ( då får du ut soffan 25cm med ) skulle nog göra underverk. Dessa i mattsvart kan bli jävligt häftigt hos dig.
jag anser han borde bygga en låda bakom hela soffan som är 3dm djup, och i denna lådan ska han fylla den till 100% med gullfiber och sätta hålad masonit på "ramsidan" som vetter mot soffan och nedåt mot golvet (den får stå lite upphöjd från golver 1dm eller så, resterande sidor kan vara i någon snyggt massivt trä  diffuseringen kan ske från denna "hylla" (som han med fördel kan fälla in några häftiga LEd spottar i som lyser lite stämningsfullt med diffusorna) och sedan upp 1m på väggen, det duger bra då han sitter så nära väggen. Först reflexen har han ganska dämpad redan i dagsläger av två st tjocka gardiner på högersidan och på vänstern så finns den inte på det sättet alls... Men klart att komletera med något på höger första reflex skulel kunna vara givande, fast det går inte att göra estetiskt tilltalande tror jag... Golden Horn fungerar inte så nära, det gör vingen.
ja då gör han bäst i att bygga/ köpa en diffusor som fungerar på sådan avstond då... Jag skulle gjort en själv då det är löjligt simpelt rent ut sagt... om man då bara vill ha en bredbandig diffusor som inte behöver bara 100% diffuserande mot varje yta per uträknat användningsavstånd. vilket det rör sig om här hella mellanregistret, till undre diskantregistret vore bra om den tog i alla fall. gärna även en bit upp till mot 10khz, men kan vara knepigt.
Redigerat av DVD-ai, 19 January 2012 - 11:44.
Postad 19 January 2012 - 11:42
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jodå, kika här.
Så får han så likt som möjligt på båda sidorna. Det där med låda bakom soffan kanske kan svälja lite bummel, inte dum ide.
Vinge mattsvart.JPG 31.69K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 January 2012 - 11:46
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nu önskar jag att adhoc vore här, jag är så kass på varför det fungerar som det gör.
Vingen är en bottenlös konstruktion därför kan man sitta diktan iaf,
Postad 19 January 2012 - 11:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jepp, !
Den blir mycket bredbandig och komemr att vara gjälpsam i basen, ta ner efterklangen en hel i dom regionerna
Ett till tipps är att vända på hela soffan, fylla den med Vital isolering eller gullfiber i ruggen och botten och sedan sätta hålad masonit även där !
det kan göra under ! och är helt osynligt dessutom !
sådanna där "vingar" kan nog blir bra, men dom är j ganska smala dock... blir många och inte så snyggt om man ska täcka hela soffans bredd (vilket är ungefär vad som borde vara lämpligt)
Postad 19 January 2012 - 11:50
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Jag upplever iofs inget egentligt problem med ljudet, men då jag strax skall göra en ny PRO-kalibrering (har bytt så mkt grejer) så tänkte jag att man kunde fixa lite innan så att man inte behöver jobba så mkt (kompromissa) med det elektroniska - låter förvånandsvärt bra med PRO vilket det inte gjorde innan..... Så jag bör snickra ihop något bakom soffan säger ni (det skulle definitivt funka rent estetiskt). Då får man kanske ge sig iväg och skaffa nya verktyg då samt leta upp någonstans att vara.... mitt garage som jag var ihyrd i brann upp i våras (inkl ALLA min verktyg, motorcykel och mer eller mindre allt annat också  ).
Finns det färdiga lösningar att bara slänga dit? Vingarna är det väl en hel del snickeri med också va (har grymt dålig kolla på dem)?
Redigerat av Unregistered95265801, 19 January 2012 - 11:59.
Postad 19 January 2012 - 11:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu önskar jag att adhoc vore här, jag är så kass på varför det fungerar som det gör. Vingen är en bottenlös konstruktion därför kan man sitta diktan iaf,
Jo, att den går sitta nära är inte så konstigt, men goldenhorn borde fungera ganska bra dom med på 3dm håll (men jag "känner" dom inte så jag påstår inte att dom faktiskt gör det  ) Alla diffusorer har en närgräns för när dom börjar att uppträda "osymetriskt" och denna gräns hamnar olika beroende på hur den är konstruerad. Mycket hänger på hur man väljer att konstruera den i fråga om cymetri, och hur viktigt det är att den sprider i flera riktnignar så bra som möjligt. Vingen är dels mera riktad horusentalt och dessutom en cymetrisk konstruktion, så den har dom fördelarna med, det blir då lättare att få den att aggera symetriskt även på nära håll
Postad 19 January 2012 - 11:51
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Fördelen med att dom inte är bredare än 60cm är ju att dom placeras brevid varandra och då får en helmholtz funktion även där.
Kika in denna bilden så ser du att det blir en springa mellan varje och tack vare att dom är vinklade i bak så vips
Vinge.jpg 257.45K
4 Antal nerladdningar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|