Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 19 January 2012 - 11:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag upplever iofs inget egentligt problem med ljudet, men då jag strax skall göra en ny PRO-kalibrering (har bytt så mkt grejer) så tänkte jag att man kunde fixa lite innan så att man inte behöver jobba så mkt (kompromissa) med det elektroniska - låter förvånandsvärt bra med PRO vilket det inte gjorde innan..... Så jag bör snickra ihop något bakom soffan säger ni (det skulle definitivt funka rent estetiskt). Då får man kanske ge sig iväg och skaffa nya verktyg då samt leta upp någonstans att vara.... mitt garage som jag var ihyrd i brann upp i våras (inkl ALLA min verktyg, motorcykel och mer eller mindre allt annat också ).
Surt...  Det tycker jag låter som en alldeles lysande ide  bredbandig absorbtion är guld ! och om du dessutom gör samam sak med soffan så har du stora möjligheter att ta ner eftrklangen i hela övre basområdet ocg dom grundresonanser du har i rummet. eftersom absorbtionsytan dessutom blir ganska utspridd i rummet  satsa även på diffusion bakom soffan, de är en av dom "stora" grejerna, alltså bör göra mycket skillnad  Ljudbilden brukar bli lugnare och tydligare med ett mer avslappnat "focus", låter helt enkelt mer äkta  och rumsinformationen i inspelningar brukar komma fram bättre
Postad 19 January 2012 - 11:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Fördelen med att dom inte är bredare än 60cm är ju att dom placeras brevid varandra och då får en helmholtz funktion även där. Kika in denna bilden så ser du att det blir en springa mellan varje och tack vare att dom är vinklade i bak så vips 
Q på den ? man får ha lite dämpmaterial i "kammaren" som blir där bakom då  Man måste då draisär/ trycka ihopp dom för att stämma av den så att ingreppet hamnar rätt också ! Oavsett så är det ganska små volymer som knappast kommer ha någon betydande inverkar på det totala ljudet faktiskt... för små lådvolymer för att ta ner en typisk rumsmod..  Men alla saker åt det bättre är bra ! och när det "kommer på köpet" så ja varför inte  ne nu måste jag jobba vidare, ha de gött boys!
Postad 19 January 2012 - 12:02
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Jäkligt snygga dina runda mattor är Ville Vonka, får man vara så fräck och fråga varsifrån dom kommer?
Postad 19 January 2012 - 12:04
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Antar att det inte blir någon större verkan, men tar säkerligen ner resonanserna lite som du säger " på köpet" ta ner peakar tror jag inte på nämnvärt iaf.
Kör du dämp så blir den bredare och tar sämre, kanske köra hela väggen och köra varannan? 
Skall snart få lite mått så man kan räkna lite på vad en skulle kosta att göra.
Postad 19 January 2012 - 12:16
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Jäkligt snygga dina runda mattor är Ville Vonka, får man vara så fräck och fråga varsifrån dom kommer? 
Ja jag gillar dem, visst skulle det säkert vara bättre med en STOOOOOOR men allt här handlar ju om kompromisser då det är ett vardagsrum och inte ett dedikerat rum  , det finns på mio/boländerna (i flertalet olika färger) - bara att ge sig dit och fynda (de brukar ha rea på mattor ganska ofta). Antar att det inte blir någon större verkan, men tar säkerligen ner resonanserna lite som du säger " på köpet" ta ner peakar tror jag inte på nämnvärt iaf.
Kör du dämp så blir den bredare och tar sämre, kanske köra hela väggen och köra varannan?  Skall snart få lite mått så man kan räkna lite på vad en skulle kosta att göra.
Jag skall kolla lite vad Perra kan skaka fram, kan ev fixas i samband med PRO-kalibreringen (kan känner ju redan till de konstigheter mitt rum ställer till från föregående kalibrering) - speciellt när det kommer till vilken typ som skall sättas var i detta rum. Just nu väntar jag mest på att min nya projje skall komma så att jag slipper sitta och titta på tv'n, inte alls sugen....  .
Redigerat av Unregistered95265801, 19 January 2012 - 12:18.
Postad 19 January 2012 - 12:18
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Ja jag gillar dem, visst skulle det säkert vara bättre med en STOOOOOOR men allt här handlar ju om kompromisser då det är ett vardagsrum och inte ett dedikerat rum , det finns på mio/boländerna (i flertalet olika färger) - bara att ge sig dit och fynda (de brukar ha rea på mattor ganska ofta).
Perfa, man tackar!
Postad 19 January 2012 - 12:22
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tack för applåderna, men så överdrivet svårt är det inte
Den vinge jag har ritat har måtten 600x1200x250mm och väger någonstans runt 18kg. Måtten vet jag dock inte om de stämmer på vingarna då jag bara har satt lite mått som ser rätt ut. Så jag väntar på att få korrekta mått så jag kan uppdatera ritningen
Postad 19 January 2012 - 12:27
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Klapp klapp klapp, modellen ser fin ut  .
Svenne: Är dessa tänka att sitta på vägg eller stå längs golv?
Postad 19 January 2012 - 12:29
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ja jag gillar dem, visst skulle det säkert vara bättre med en STOOOOOOR men allt här handlar ju om kompromisser då det är ett vardagsrum och inte ett dedikerat rum , det finns på mio/boländerna (i flertalet olika färger) - bara att ge sig dit och fynda (de brukar ha rea på mattor ganska ofta).
Jag skall kolla lite vad Perra kan skaka fram, kan ev fixas i samband med PRO-kalibreringen (kan känner ju redan till de konstigheter mitt rum ställer till från föregående kalibrering) - speciellt när det kommer till vilken typ som skall sättas var i detta rum.
Just nu väntar jag mest på att min nya projje skall komma så att jag slipper sitta och titta på tv'n, inte alls sugen.... .
Skall du ta det via Perra så kommer det nog ta lååååång tid innan du ser saker ifrån Mr Svanå. Inte pga att Perra är seg utan det är i andra änden det segas
Postad 19 January 2012 - 12:37
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Skall du ta det via Perra så kommer det nog ta lååååång tid innan du ser saker ifrån Mr Svanå. Inte pga att Perra är seg utan det är i andra änden det segas
Aha, får kolla om han har några bitar liggandes hemma och om han tycker att det är rätt att köra på just svanå (han har mätt upp och har koll på rummet).
Postad 19 January 2012 - 12:45
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Klapp klapp klapp, modellen ser fin ut . Svenne: Är dessa tänka att sitta på vägg eller stå längs golv?
Ska jag vara ärlig så har jag inte en aning. Det är NiklasF som har bad mig rita dem och har koll på hur de ska användas
Redigerat av Svenn3SaataN, 19 January 2012 - 12:45.
Postad 19 January 2012 - 12:49
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Då bollar jag frågan vidare till NiklasF  .
Postad 19 January 2012 - 12:49
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Aha, får kolla om han har några bitar liggandes hemma och om han tycker att det är rätt att köra på just svanå (han har mätt upp och har koll på rummet).
Blir lite nyfiken på vem den där Perra är
Postad 19 January 2012 - 12:51
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Blir lite nyfiken på vem den där Perra är
Här kan du kolla in Perras bygge på component: http://www.component...opic=13977&st=0
Postad 19 January 2012 - 12:55
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Skall nog iväg och köpa ytterligare en matta för vardagsrummet, damn you Palle  ! En lite större en som kompliment till de 2 runda svarta, den större skall få ligga vid fötterna och in under soffan - de runda får ligga längre framme som dekoration  .
Postad 19 January 2012 - 12:56
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Komorok,jag lessnade lite när jag tittade i en tråd +30 och han till och med ältade samma sak där. Hallå man kan väl iaf. hålla sig till trådämnena eller?
Du får nog skaffa läsglasögon eftersom jag svara på ett påstående! Så sluta upp och hitta på en massa saker. För en gångs skull, använd argument. I ärligheten namn så är det väl det som är problemet för många. Att de inte har argument mot mina inlägg och därför blir frustrerade och så får jag ut för det. Något som vissa borde fundera på som om och om igen blir sura över mina inlägg.
Postad 19 January 2012 - 12:57
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Här kan du kolla in Perras bygge på component: http://www.component...opic=13977&st=0

Tack Vonka
Postad 19 January 2012 - 13:10
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Då bollar jag frågan vidare till NiklasF .
Du kan ställa dom som du själv vill och där dom gör mest effekt, har sett endel som har dom i en halvmåne bakom sig och andra som har dom uppställda upp mot vägg. Jag hade inte köpt någon matta förens Perra har vart där och mätt, han ser rätt snabbt om du behöver mera dämp eller inte.
Postad 19 January 2012 - 13:18
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jo det är allt ett jäkla malande om samma skit jämt, tror att kontot sitter lite löst om han fortsätter mycket till.
Ja, det är ju så klart mitt fel att jag svara på andras påstående. Det är så klart mitt fel att jag är ganska själv i flera debatter. Så klart så får jag inte svara på påstående som flera gör. Så klart är det okej att en viss klick kan alltid påstå och säga massa saker men det är bara jag som tjatar när jag ifrågasätter deras ständiga påstående.
Postad 19 January 2012 - 13:32
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Men för fan låt folk testa själv, om det finns en klick som tycker si och en som tycker så. TA HEM OCH TESTA SJÄLV!
Men säg inte åt folk vad dom hör eller inte!
Nu skippar vi detta i denna tråden, vill du fortsätta så har du massor av andra trådar.
Om jag orkar och känner för det så kommer jag och tjötar vidare där
Postad 19 January 2012 - 13:41
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Antar att det inte blir någon större verkan, men tar säkerligen ner resonanserna lite som du säger " på köpet" ta ner peakar tror jag inte på nämnvärt iaf.
Kör du dämp så blir den bredare och tar sämre, kanske köra hela väggen och köra varannan?  Skall snart få lite mått så man kan räkna lite på vad en skulle kosta att göra.
Kanske ska vi låta bagarn höra med sin finsnickar-vän vad det kan kosta? Jag är i alla fall extremt intresserad av att köpa 4st, antingen 120 eller 60 höga.
Postad 19 January 2012 - 13:47
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag har planer på att göra en själv, skall få svar på hur mycket material det kommer gå åt frampå dagen.
Har fått fina mått som bör stämma på ett ungefär men man kanske vill ha precis.
Mått vinge.JPG 85.82K
11 Antal nerladdningar
Postad 19 January 2012 - 13:50
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
DVDai, tror du att en sådan där låda fullproppad med isolering och hålad masonit framför skulle göra någon nytta inklämd bakom en tygsoffa (med masoniten mot soffryggen)? Jag kan bygga en låda på ca 2,3x0,6x0,6m, dvs ca 0,83m^3.
Eller är det kanske idé att skippa masoniten eftersom inga våglängder med högre frekvens tar sig igenom ändå..
--
Snyggt Niklas!
Någon på hififorum som varit snäll måntro? Du får gärna berätta framöver vad du har tänkt dig för material och vad det blir att kosta.
Redigerat av spuj, 19 January 2012 - 13:50.
Postad 19 January 2012 - 13:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Spuj, ta dom som är 120 höga  du har avståndet till bakväggen för det antar jag, 1m eller mer antar jag ?!  DVDai, tror du att en sådan där låda fullproppad med isolering och hålad masonit framför skulle göra någon nytta inklämd bakom en tygsoffa (med masoniten mot soffryggen)? Jag kan bygga en låda på ca 2,3x0,6x0,6m, dvs ca 0,83m^3.
Eller är det kanske idé att skippa masoniten eftersom inga våglängder med högre frekvens tar sig igenom ändå..
--
Snyggt Niklas!
Någon på hififorum som varit snäll måntro? Du får gärna berätta framöver vad du har tänkt dig för material och vad det blir att kosta.
Den hålade masoniten är mer tänkt som "stagande fast transparent vid låga frekvenser" i just det fallet, eftersom den som sagt sitter bakom en soffrygg  Har inte Ingvar varit och skissat på ditt rum ? han hade säker dom flesta åtgärder som är värda att göra redan medritade i sådant fall  Spuj, ta dom som är 120 höga  du har avståndet till bakväggen för det antar jag, 1m eller mer antar jag ?!  Den hålade masoniten är mer tänkt som "stagande fast transparent vid låga frekvenser" i just det fallet, eftersom den som sagt sitter bakom en soffrygg  Har inte Ingvar varit och skissat på ditt rum ? han hade säker dom flesta åtgärder som är värda att göra redan medritade i sådant fall  Så görexakt som han har ritat först och se vad det ger inann du fungerar på vidare utvecklingar tycker jag i sådant fall
Postad 19 January 2012 - 14:00
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Ja 120 höga vore givetvis mest effektiva, dock inte lika estetiskt tilltalande. Vore kanonsnyggt med en rad 60 höga i huvudhöjd som är integrerade i en hylla med lika djupa hyllplan och sen filmer etc. i hyllan ovanför.
Jo, Ingvar har varit här och ritat och det finns en lösning för basen där jag sätter en basdämpare i en dörröppning som mynnar mot kök. Men han sa knappt någonting om tex diffusion på bakvägg eller utnyttjande av utrymme bakom soffan och jag tror nog det finns mer att hämta.
Men som du säger, lika bra att först lyssna innan man går på tillverkning av något liknande. Vingar och hylla bakom soffan vågar jag nog dock fixa innan lyssning
Jag kommer ha 0,7m till bakvägg. Det var minimum enligt han, 1m var önskvärt men det ser helt galet ut möbleringsmässigt.
Postad 19 January 2012 - 14:01
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Kanske ska vi låta bagarn höra med sin finsnickar-vän vad det kan kosta? Jag är i alla fall extremt intresserad av att köpa 4st, antingen 120 eller 60 höga.
Jag skulle också vara grymt intresserad utav 3 eller 4st, 120 höga
Postad 19 January 2012 - 14:03
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Du kan ställa dom som du själv vill och där dom gör mest effekt, har sett endel som har dom i en halvmåne bakom sig och andra som har dom uppställda upp mot vägg.
Jag hade inte köpt någon matta förens Perra har vart där och mätt, han ser rätt snabbt om du behöver mera dämp eller inte.
Pratade precis med honom, han upplevde inga direkt störande golvreflektioner när han var här, så det med mattan är mer ur perspektivet att ha fötterna på något när man sitter i soffan. Han rådde mig att inte trycka in absorbenter eller diffusorer (tyckte inte det var värt kostnaden) samt att det ger andra aspekter i just detta rummet (allt är kompromisser). Framförallt inte om jag inte vill förstöra det estetiska och snickra om allting.
Postad 19 January 2012 - 14:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ja 120 höga vore givetvis mest effektiva, dock inte lika estetiskt tilltalande. Vore kanonsnyggt med en rad 60 höga i huvudhöjd som är integrerade i en hylla med lika djupa hyllplan och sen filmer etc. i hyllan ovanför.
Jo, Ingvar har varit här och ritat och det finns en lösning för basen där jag sätter en basdämpare i en dörröppning som mynnar mot kök. Men han sa knappt någonting om tex diffusion på bakvägg eller utnyttjande av utrymme bakom soffan och jag tror nog det finns mer att hämta.
Men som du säger, lika bra att först lyssna innan man går på tillverkning av något liknande. Vingar och hylla bakom soffan vågar jag nog dock fixa innan lyssning 
Jag kommer ha 0,7m till bakvägg. Det var minimum enligt han, 1m var önskvärt men det ser helt galet ut möbleringsmässigt.
ja du gör naturligtvis som du vill  man behöver absolut inte alltid difusera bakom lyssningsplats, bror på rummets "akustiska proportioner " och hur nära bakväggen man sitter. det första kan jag inte vidare utveckla mer än att "det spelar roll" och det andra är mer lätt-tolkat  fråga ingvar vad han trur m att diffusera längs med bakväggen, skadar inte, jag vet att han har en del tankar bakom sina lösningar där "det sämre" ibland kan vara det bättre i just det specifika fallet och att han därmed medvetet utelämnar vissa åtgärder...
Postad 19 January 2012 - 14:11
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
True that, jag ska nog inte anta så mycket.
Men jag vill minnas att jag fråga om det vore fördelaktigt med lite hyllor etc på bakväggen och att han sa att diffusion alltid är bra. Men det var nog inget han la stor vikt vid i just i mitt rum.
Det ser ju dessutom väldigt trevligt ut med lite hyllor för den ombonade känslan
Redigerat av spuj, 19 January 2012 - 14:12.
Postad 19 January 2012 - 14:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Pratade precis med honom, han upplevde inga direkt störande golvreflektioner när han var här, så det med mattan är mer ur perspektivet att ha fötterna på något när man sitter i soffan. Han rådde mig att inte trycka in absorbenter eller diffusorer (tyckte inte det var värt kostnaden) samt att det ger andra aspekter i just detta rummet (allt är kompromisser). Framförallt inte om jag inte vill förstöra det estetiska och snickra om allting.
Större matta anser jag oavsett att du ska satsa på...  Om du nu kan leva med det, annars så häng kvar vid det du har nu  edit: det har långt från enbart med första reflexen moy golvet att göra, orsaken till att man vill ha mycket mattor på golvet. Det är nästan den orsak som har minst betydelse då en matta har föga inverkan på en bredbandig första reflex... det har du ett soffbord som du kan använda till att bryta upp om du vill  mattorna har med helt andra saker att göra som med byggen på att få en behaglig och fördelsam energi respons i rummet över hela frekvensbandet. Om vi hypoteteisk säger att man bara får dämpa 20% av golvet (om man inte kan dämpa hela golvet !) då är det optimalt att ha matta ha längs med väggarna runt hela rummet för att ta bort "spegeleffekter därifrån. så just första reflexen är i sammanhanget klart underprioryterad då en matta inte kommer göra några revelotionerande förbättringar  Som sagt, ett bord är din vän i kampen mot första golvreflexen,  Och diffusion i taket vid/ runt förstareflexen är också en bra ide ! Eller helst hela taket om man ska vara petig  True that, jag ska nog inte anta så mycket.
Men jag vill minnas att jag fråga om det vore fördelaktigt med lite hyllor etc på bakväggen och att han sa att diffusion alltid är bra. Men det var nog inget han la stor vikt vid i just i mitt rum.
Det ser ju dessutom väldigt trevligt ut med lite hyllor för den ombonade känslan 
Ja, "dåligt" blir det sällan att ha diffusion på bakväggen  men om han sa så så är det antagligen inte "det som du bör lägga massa pengar på" i annan form än massor med musik ! där har du din diffusor  Fast om du vill så släng in några diffusor, som sagt det skadar sällan och om han inte direkt avrådde dig utan antydde motsatsen så skulle jag inte vara orolig
Postad 19 January 2012 - 14:19
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Visa ord, DV-Daj
Skönt att kunna vända sig till betydligt mer kunnande med sina funderingar, det är uppenbart att man inte kan så mycket om akustik.
En hylla får det nog bli, sen får vi väl se om det blir några pirat-vingar eller inte. Att köpa massa diffuserande film och musik fungerar ju utmärkt det också precis som du säger hehe.
Redigerat av spuj, 19 January 2012 - 14:24.
Postad 19 January 2012 - 14:19
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Större matta anser jag oavsett att du ska satsa på... 
Om du nu kan leva med det, annars så häng kvar vid det du har nu 
edit: det har långt från enbart med första reflexen moy golvet att göra, orsaken till att man vill ha mycket mattor på golvet. Det är nästan den orsak som har minst betydelse då en matta har föga inverkan på en bredbandig första reflex... det har du ett soffbord som du kan använda till att bryta upp om du vill 
mattorna har med helt andra saker att göra som med byggen på att få en behaglig och fördelsam energi respons i rummet över hela frekvensbandet. Om vi hypoteteisk säger att man bara får dämpa 20% av golvet (om man inte kan dämpa hela golvet !) då är det optimalt att ha matta ha längs med väggarna runt hela rummet för att ta bort "spegeleffekter därifrån.
så just första reflexen är i sammanhanget klart underprioryterad då en matta inte kommer göra några revelotionerande förbättringar 
Som sagt, ett bord är din vän i kampen mot första golvreflexen,  Och diffusion i taket vid/ runt förstareflexen är också en bra ide ! Eller helst hela taket om man ska vara petig 
Ja, "dåligt" blir det sällan att ha diffusion på bakväggen  men om han sa så så är det antagligen inte "det som du bör lägga massa pengar på" i annan form än massor med musik ! där har du din diffusor 
Fast om du vill så släng in några diffusor, som sagt det skadar sällan och om han inte direkt avrådde dig utan antydde motsatsen så skulle jag inte vara orolig 
Jupp precis gjort mig klar för att åka till chillistore  - större matta it is. Den större mattan skall bara komplettera de jag har (kommer ha kvar de med). Haha, jo ett akustikreglerat tak hade inte varit fel (gärna svart, hade även funkat bättre för bildåtergivningen med projjen) men det blir det tyvärr inget med här. Sorry, ni kommer med bra förslag att välja och vraka mellan men allt går inte gör med hänsyn till att jag även vill att det skall se bra ut  - förslagen uppskattas dock! Mvh ville_vonka
Redigerat av Unregistered95265801, 19 January 2012 - 14:21.
Postad 19 January 2012 - 14:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Visa ord, DV-Daj 
Skönt att kunna vända sig till betydligt mer kunnande med sina fundering, det är uppenbart att man inte kan så mycket om akustik.
En hylla får det nog bli, sen får vi väl se om det blir några pirat-vingar eller inte. Att köpa massa diffuserande film och musik fungerar ju utmärkt det också precis som du säger hehe.
DVD-ai !!!! Jupp precis gjort mig klar för att åka till chillistore - större matta it is. Den större mattan skall bara komplettera de jag har (kommer ha kvar de med). Haha, jo ett akustikreglerat tak hade inte varit fel (gärna svart, hade även funkat bättre för bildåtergivningen med projjen) men det blir det tyvärr inget med här. Sorry, ni kommer med bra förslag att välja och vraka mellan men allt går inte gör med hänsyn till att jag även vill att det skall se bra ut - förslagen uppskattas dock!
Mvh ville_vonka
Låter som en plan  Spontat tak är en förvånansvärt effektiv diffusor ! och det kan blir snyggt som fan o man gör det snyggt
Postad 19 January 2012 - 14:57
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Ok, jag förstår  Tack för svaret. Finns nog inte mycket mer jag kan göra då  Har gjort det mesta av detta  bara för att förtydliga en sak, inget elektronisk pryl kan göra något åt dålig Akustik...
Men man kan, i vissa fall dölja en del av felen något, så at tdet blir bättre, i alla fall inom ett litet område av rummet i fråga och oftast betydligt mycket sämre på andra platser i stället som följde effekt...
Enkla och snygga Akustikfix är följande:
1: bokhyllor! med massor med olika intressanta böcker i olika storlekar och form, lite konstnärligt fördelade efter principen (ställ tillbaka boken där den råkar få plats) 
2: sköna fotöljer och soffor modell så stora det bara går och så många det bara går (alltså som du kan tänka dig att ha i rummet )
3: mattor, så många och tjocka du kan tänka dig 
4: så tjocka gardiner du kan tänka dig, och gärna långa fina som går från tak till golv.
5: mycket möbler i allmänhet,
6: vägg hyllor med böcker på, tavlor på väggarna ja allt som bryter upp den cymetri som annars råder i rummet.
7: sätta Vitalisolering/ gullfiber eller annat motsvarande i en ram och klä med kanvas 
Kolla om nåon elelr några (ju fler ju bättre) av dessa som du kan tänka dig och kan göra snyggt, det gör stoooooor skillnad. Du kommer inte i närheten med någon elektronisk pryl... Förutom i basen då du inte så lätt kan göra påverkan, då är det, om du inte vill göra mycket stora åtgärder, elektronisk kompensation som gäller.
Meen ,nu vidare till din fråga, Ja jo du har ju en integrerad förstärkare, då blir det väldigt svårt att koppla in någon form av aktiv elektronisk kompencering i kedjan... det skulle kräva att du byter elektronik... separat för och slutsteg är ett måste för att kunan göra något, men hela proceduren som sådan kräven en del kunskaper och att man sätter sig in i massor med fungtioner för att det ska bli rätt och alls kunna gå att implimentera DSP'n i systemet.
Postad 19 January 2012 - 15:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
klart de går, men de omfattar ju större ingrepp
Postad 19 January 2012 - 15:50
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Kommer väl snart en stämningsansökan
Postad 19 January 2012 - 16:07
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Hur tunn mdf finns det, hade ju vart smöget och fint med 4mm eller det kanske bara blir fippligt.
Gjorde ett sök på google och såg att det finns ända ner till 3mm...
3mm
6mm
10mm
Ritningen är gjord med 8mm så såklart inte verkar finnas, frågan är om man skall gå på 6mm?
Redigerat av Evil Homer, 19 January 2012 - 16:19.
Postad 19 January 2012 - 16:17
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Varför inte plyfa eller plywood?
Postad 19 January 2012 - 16:21
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Varför inte plyfa eller plywood?
Ingen snygg yta, en jääääkla massa jobb för att få det fint.
Postad 19 January 2012 - 16:28
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Med tanke på att de kommer fästas/få stöd både uppe, nere och i anslutning till en annan panel så lär det inte behövas mycket tjocklek för att de ska bli hyffsat styvt.
Mer än 6mm tror jag inte behövs, frågan är väl om 3mm blir för svajjiga. Byggarbagaren kanske har någon input.
Postad 19 January 2012 - 16:40
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
8mm varianten skulle väga 18Kg, kanske runt 16kg med 6mm då...
MDF är ju rocksolid och rör sig inget heller, blir även snygga fina kanter då man fräser det.
Har fått tillgång till en fräs, var bara att hämta när jag behöver den
Postad 19 January 2012 - 17:28
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag har planer på att göra en själv, skall få svar på hur mycket material det kommer gå åt frampå dagen. Har fått fina mått som bör stämma på ett ungefär men man kanske vill ha precis.
Mått vinge.JPG 85.82K
11 Antal nerladdningar
Kan printa bilden och fråga honom. Vad kostar dom att köpa färdiga ? Han kan nog bygga dom i alla träslag om man skulle vilja ha det. MDF, masonit eller plyfa lär väl dock vara smidigast. Då måste dom ju dock lackas.. Det är inte riktigt lika kul...
Postad 19 January 2012 - 17:33
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
3k stycket har jag för mig, plus moms.
Just därför jag klurar på att göra en själv, mattsvart färg kan inte kosta allt för många kronor.
Måtten är inte spikade, utan dessa är på ett ungefär vad som kunnat framgå efter bilderna.
Postad 19 January 2012 - 17:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
När får man se några färdiga siffusor då... Här sitter man och väntar ...
Postad 19 January 2012 - 17:37
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
3k stycket har jag för mig, plus moms. Just därför jag klurar på att göra en själv, mattsvart färg kan inte kosta allt för många kronor.
Måtten är inte spikade, utan dessa är på ett ungefär vad som kunnat framgå efter bilderna.
Då är målet att hamna bra mycket under 3750 spänn allså. Vad är dom gjorda av om man köper färdiga ? Knappast obehandlad mdf eller ?
Postad 19 January 2012 - 17:40
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Blir nog till att rulla igång efter helgen, väntar på att det skall räknas lite vinklar osv.
Klurar på om någon har en smart lösning för att fräsa till vinkeln som blir mellan skivorna.
Här alltså...
Eller skall jag be dom såga dessa i vinkel direkt på brädgården kanske?
Vad blir en passande?
Mått vinge markeringar.jpg 82.38K
1 Antal nerladdningar
Postad 19 January 2012 - 17:42
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Fanerad mdf, de finns även i svart och då vet jag inte vad det är för yta. Möjligtvis folierade. Niklas, du ska alltså få exakta mått av någon?
Postad 19 January 2012 - 17:56
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Du Spuj, varför bygger du inte en Öhman-diffusor? Det är rätt enkelt.
Postad 19 January 2012 - 18:02
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Fanerad mdf, de finns även i svart och då vet jag inte vad det är för yta. Möjligtvis folierade.
Niklas, du ska alltså få exakta mått av någon?
Ja jo, eller så kunde jag ta måtten själv. Men det blir svårt att mäta avståndet inne i den utan att ta isär den och det är inget jag har i planerna  Frågan är om det är så kritiskt bara, tror att dom måtten jag har nu så kommer vi ganska nära.
Postad 19 January 2012 - 18:05
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Du Spuj, varför bygger du inte en Öhman-diffusor? Det är rätt enkelt.

Dom där känner jag igen väl, har vart hemma hos en kille som har ett par sådana bakom sig. Dom bygger endel mer på djupet som det ser ut, men då bör dom även vara verksamma längre ner i registret med. Fast iofs får ljudet vandra rätt så långt i en vinge med, vore skoj att se skillnaderna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|