Senaste filmen jag såg...
15633 svar till detta ämne
Postad 14 August 2017 - 07:05
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Imorgon börjar allt
Mycket bra film med härlig humor och många känslor. Skådisen från En oväntad vänskap är briljant även i denna film.
Betyg 9/10
Postad 14 August 2017 - 18:41
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Waco: The Rules of Engagement (1997)
Kom inte emellan en kristen fanatiker och hans vapen, för då smäller det. När den kristna grenen Davidianerna 1993 började samla på sig en duktig arsenal av tunga vapen på sin avlägsna ranch i Waco, Texas ringde varningsklockorna hos myndigheterna. Dessutom leddes de av domedagsprofeten David Koresh som hävdade att han stod i kontakt med Gud och var utvald att avla fram en arme som skulle styra världen under apokalypsen - vilket han gladeligen gjorde med de många minderåriga fruar han styrde över i lägret. Med Jonestownsmassakern 15 år tidigare i minnet bestämde sig myndigheterna för att agera.
Den första "dörrknackningen" gick sådär: en två timmar lång eldstrid lämnade fyra agenter ihjälskjutna och fem Davidanier. De hade inte förväntat sig så hårt motstånd. Därefter följde den berömda 51 dagar långa belägringen som slutade i tragedi när FBI till slut satte in stridsvagnar som gasade ranchen - en våldsam eldsvåda utbröt och i askan hittades senare 76 personer döda, många kvinnor och barn, och David Koresh.
Men vad hände egentligen? Kan vi lita på den officiella utredningen eller är FBI direkt ansvariga för mord - varför hade en del kroppar skottskador? Den här dokumentären innehåller intervjuer med överlevande, privata filmer inifrån ranchen och en noggrann analys av allt videomaterial från belägringen och den ödesdigra räden. Frågan är också vad Davidanierna egentligen gjorde för fel? Visst var ryktena om barnövergrepp något som behövde undersökas - men att äga en massa vapen är i sig inte olagligt. Många såg det här som onödig provokation av myndigheterna.
Något tung till en början med en oändlig massa gubbar som vittnar framför kongressen, den är ganska steril i sitt berättande överlag, men det tar sig och blir riktigt intressant när vi får veta mer om Koresh och förhandlingarna med honom där han vägrar ge upp. Ensidig - men det är mycket som behöver dras fram i ljuset här och allt stämmer helt klart inte med vad FBI hävdar, videomaterialet ljuger inte.
Nästa år kommer en tv-serie om händelserna med Michael Shannon och Taylor Kitsch, något att hålla utkik efter.
Finns på Youtube.
Postad 14 August 2017 - 21:04
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Beauty and the Beast (2017)
Klart sevärd remake, men originalet från 1991 är givetvis bättre.
7/10
Postad 14 August 2017 - 22:45
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
The lost city of Z
ZzZz
Är den slut nu? Vilket j*vla sömnpiller!
Postad 14 August 2017 - 23:17
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Rogue One BD
Så jäkla bra film med den rätta Star Wars känslan. Bilden mycket bra men däremot ljudet imponerade inte så mycket faktiskt.
8/10
rogueone.jpg 164.77K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 August 2017 - 07:31
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
The lost city of Z
ZzZz
Är den slut nu? Vilket j*vla sömnpiller!
smaken är som baken. tyckte den var riktigt bra. hade förväntat mig en sedvanlig äventyrsaction men fick något helt annat och så här i efterhand bättre än om det hade varit en halvbra action. betyg 8/10 från mig.
Postad 15 August 2017 - 11:12
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
originalet från 1991 är givetvis bättre.
Originalet? fniss... thihi
Postad 15 August 2017 - 14:25
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Originalet? fniss... thihi
Det är en remake av just den.
Postad 15 August 2017 - 15:02
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Life
Vilken otroligt, otroligt dålig film. Kan man stämma Hollywood och Donald Duck (förlåt, jag menar Trump)?
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 15 August 2017 - 15:02.
Postad 15 August 2017 - 15:07
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Beauty and the Beast (2017)
Klart sevärd remake, men originalet från 1991 är givetvis bättre.
7/10
Jag gillar inte det bakomliggande budskapet i historien. Att en våldsam och kontrollerande man kan göras om och att äkta kärlek kan uppstå. Allt för många kvinnor går under i tron på den myten...
Postad 15 August 2017 - 19:56
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Life
Vilken otroligt, otroligt dålig film. Kan man stämma Hollywood och Donald Duck (förlåt, jag menar Trump)?
Daniel Espinosa är svensk, så om du vinner kan det bli kostsamt för oss. Avstå!
Annars:
The Founder - Historien om mannen som "grundade" Donken. Väldigt intressant, och även om den bara är based on a true story så kändes historien korrekt med vad jag tidigare läst. 4/5. Keaton är bra som vanligt.
Redigerat av Mooshie, 15 August 2017 - 19:56.
Postad 15 August 2017 - 21:35
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Baywatch
Frugan ville se... Fan vad jag garvade  Riktig kalkonrulle, men med min humor
Redigerat av Unregistereda299ec85, 15 August 2017 - 21:35.
Postad 15 August 2017 - 22:22
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Baywatch
Frugan ville se... Fan vad jag garvade Riktig kalkonrulle, men med min humor 
Samma här, blev klar med den precis.
Suverän humor. Riktigt underhållande.
Postad 15 August 2017 - 23:23
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Moonlight
Välspelat drama med mycket fint foto. Bilden är ruggigt bra och förvånansvärt bra ljudmix med tanke på att det är i första hand en dialog film.
7/10
moonlight.jpg 6.64K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 August 2017 - 02:31
lajbanson
-
lajbanson
-
Användare
-
-
246 inlägg
Baby driver 5 av 5
Fullt ös. Njöt något så fruktansvärt av denna film. Jamie Foxx gör en otäckt klockren insats.
http://www.imdb.com/title/tt3890160/
Postad 16 August 2017 - 20:18
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Kong: Skull Island (2017) | 1/5 |
Under Vietnamkrigets slutskede så bestämmer sig USA för att utforska en mystisk och otillgänglig ö i Stilla Havet efter påtryckning från monsterjägaren Bill Randa som misstänker att något maffigt lever där. En brokig skara äventyrare ger sig av, och väl på plats inser de att mistakes were made - det här är Kong's territorium och han är inte förtjust i oväntat besök.
Mistakes were made också från min sida. Jag tänkte att den skulle duga som popcornsundehållning men inte ens det mäktar den här kalkonen med. Det är så mycket som är dumt och substanslöst i den här filmen att irritationen hela tiden stiger. Tippar på att 95% av budgeten las på CGI, 4% på manus och 1% på kokain - för någon måste ha varit hög någonstans för att godkänna sörjan.
Det positiva är att den är snygg och att de inte mesar med Kong - han är äntligen massiv, stor som ett berg och heligt förbannad. Ön känns också livsfarlig, i de läckra miljöerna lurar faror överallt. Men det blir aldrig spännande eller läskigt för karaktärerna är så fruktansvärt j*vla platta. Det är närmast oförståeligt hur man kan slösa bort så mycket talang. Brie Larson, nybliven Oscarsvinnare, det enda man minns av henne är att hon tog bilder - jag tror det var hon. Tom Hiddleston ska vara vår klassiska hjälte men han anstränger sig verkligen minimalt för att leverera något minnesvärt. Och Samuel L Jackson som krigskåt befäl är bara kliché och korkad.
Scener är staplade på varandra utan någon som helst dynamik eller tanke, vi haltar oss bara vidare i en förutsägbar historia. Från A till B strösslat med datoranimerad action och lite dialog skriven av en filmpraktikant däremellan. Soundtracket är bra däremot - svårt att misslyckas med 70-talsrock liksom men det känns också som mer smink för att dölja manuset. White Rabbit och Creedence i en Vietnamfilm är det ju däremot lag på så det är glädjande att de följer den.
En genomgående usel film. När John C. Reilly i lortskägg börjar vifta med ett samurajsvärd är kalkonkacklet öronbedövande och det får sammanfatta Kong: Skull Island.
Postad 18 August 2017 - 23:41
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Snatched USBD
http://www.imdb.com/...1/?ref_=nv_sr_1
Faktiskt rätt rolig. Hade inte förväntat mig något med tanke på betyget, men det är uppenbart att den här filmen är nedröstad pga Schumer.
Inget mästerverk, men betydligt bättre än senaste årens Franco eller Rogan röker weed i varenda film.
Redigerat av Unregistered577c6879, 18 August 2017 - 23:42.
Postad 19 August 2017 - 07:12
zephir
-
zephir
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
This is the end. Dynga! Betyg 2/10.
Postad 20 August 2017 - 13:40
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Guardians of the galaxy vol 2
Film: 4.5/5
Bild: 5/5
Ljud: 5/5
Värdig uppföljare med störtskön humor och ös från början till slut. Referensklass på bild och ljud.
Postad 20 August 2017 - 17:05
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Alien: Covenant (2017) | 1.5/5 |
Ett koloniseringsskepp med 2000 embryon ombord är på väg mot planeten Origae-6 för att skapa ett nytt hem för mänskligheten. En olycka väcker besättningen i förtid, och efter att katastrofen avstyrts så upptäcker dem en mystisk signal från en närliggande planet. Detta måste undersökas! Planeten visar sig vara väldigt lik jorden, men de upptäcker snart att den fantastiskt vackra miljön ruvar på obeskrivlig ondska.
Alltså, den är egentligen en fullt godkänd rymdskräckis med framförallt visuellt ögongodis och gott om blodiga scener att vältra sig i, men det går inte att komma ifrån att det här är gjort av Ridley Scott - mannen bakom mästerverket Alien (1979) - med intentionen att skapa något liknande, att tillfredsställa fansen med en lika terrorfylld upplevelse efter den svaga Prometheus (2012). Har man det i åtanke är det direkt smärtsamt att lida sig igenom Covenant.
Om man är någorlunda känd med mytologin så kan man lista ut handlingen med lillfingret, så redan där dör mycket av spänningen. Sen är karaktärerna hemskt tråkiga där ingen sticker ut eller väcker någon sympati - tydligen är de alla gifta par men när de skriker "neeej min fru/man!" när någon dör så blir jag mest överraskad, för hela den aspekten är väldigt oklar och jag vet inte ens vem det var som dog (och bryr mig inte heller). Karaktärsuppbyggnaden är ett skämt, och en skymf mot det Alien (1979) gjorde så bra.
Xenomorphen är mest tråkig som datoranimerad och skapar ingen nerv alls när den trotsar alla fysiklagar. Fassbender är en bra skådis och klarar sig bäst på den fronten, men hans android-karaktär orkar jag bara inte med. Dialogen är så extremt skitnödig med sina filosofiska funderingar och hans agerande väcker så många frågor angående tidigare filmer och mytologin - de logiska luckorna gör att man till slut bara ger upp på allt. Det mest irriterande kanske ändå är hur korkat man kan utforska en okänd planet?! **** alltså, ni förtjänar nog att bli uppätna inifrån.
Rekommenderas om man inte vet ett dyft av mytologin sen innan och bara vill se en hjärndöd skräckis med mycket blod och en alldeles för lång flöjtscen.
Postad 20 August 2017 - 17:41
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10547 inlägg
Kan ju se Life istället. Det är en tightare alien kopia med gillbara karaktärer.
Postad 20 August 2017 - 18:01
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Kan ju se Life istället. Det är en tightare alien kopia med gillbara karaktärer.
Har recenserat Life också. =) Ja, den är bättre.
Postad 20 August 2017 - 20:52
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Event Horizon 4/5
- Snyggt filmad och slafsig.
Blade Runner 4/5
- Bra neo-noir, gillar den skitiga känslan rakt igenom.
Gran Torino 4,5/5
-Tror fan att jag gillat allt jag sett med Clintan i regissörs stolen!
Nightmare on Elm Street 4/5
Nightmare on Elm Street: Freddy's Revenge 4/5
Nightmare on Elm Street: Dream Warriors 4/5
Nightmare on Elm Street: The Dream Master 3/5
Nightmare on Elm Street: Dream child 3/5
Freddy's Dead: The final Nightmare 1,5/5
Wes Craven's New Nightmare 3/5
- Sammanfattar: Del 1-3 riktigt bra del 4,5 märks det att serien börjar självdö. Del 6 är bara så fruktansvärt usel. Revanscherar sig lite i del 7. Freddy som karaktär är dock riktig bra rakt igenom hela serien.
Strange Vice of Mrs. Wardh 4/5
- Mästaren Sergio Martino, Edwige Fenech & George Hilton i ännu en grymt bra Giallo.
Pulse (Kairo) 4,5/5
- Missade denna när det begav sig tidigt 2000-tal. Temat känns lite daterat men mycket bra och creepy film.
Brazil 4,5/5
Twelve Monkeys 4/5
The Zero Theorem 4,5/5
-Bra skitig känsla i Terry Gilliams Dystopiska trilogi. Brazil är bara vansinnig rakt igenom.
Redigerat av Frozen_Plauge, 21 August 2017 - 16:03.
Postad 21 August 2017 - 08:00
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Patriots Day gick hemma under helgen. Tycker den var riktigt bra. Väldigt spännande och välgjord.
Postad 21 August 2017 - 09:12
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Patriots Day gick hemma under helgen. Tycker den var riktigt bra. Väldigt spännande och välgjord.
Funderat på den ett tag, kanske ser den när/om den kommer till netflix nån dag... 
Den kanske ligger US..?
Redigerat av Garrett, 21 August 2017 - 09:14.
Postad 21 August 2017 - 13:11
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Vargbarnen
Fin animefilm om familjeband och moderskap. Märkligt att den fick en svensk titel eftersom den främst har vuxna som målgrupp.
7/10
Postad 21 August 2017 - 20:28
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Oklahoma City (2017)
19 april, 1995. Kl 9 på morgonen exploderar en kraftig bilbomb utanför Alfred P. Murrah Federal Building i centrala Oklahoma City. Explosionen förstör en tredjedel av niovåningars-byggnaden och dödar 168 människor. Det var den största terroristattacken i USA fram till 9/11 och chockade naturligtvis nationen - genast misstänktes islamistisk terror men chocken blev än större när det visade sig vara en av deras egna medborgare bakom dådet, en helylle amerikan. Hjärnan bakom och även den som utförde attacken var Timothy McVeigh. Motivet var hämnd. Det här är dokumentären om hur det kunde hända och varför.
Jag knyter an till förra veckans tips om Waco-belägringen. Timothy McVeigh var nämligen en extrem nationalist, vapenentusiast och hade kopplingar till vit makt rörelsen och blev ursinnig när - vad han ansåg - regeringen angrep varje amerikansk rätt till frihet. Han var till och med på plats i Waco och följde dramat några dagar innan han reste vidare och bestämde sig för att attackera en regeringsbyggnad. Tillsammans med Ruby Ridge-händelsen (ytterligare en belägring som slutade med tre döda) blev Waco droppen som fick bägaren att rinna över.
Den är intressant i samband med de högerextrema protesterna som just nu sker i USA då den berättar om vit makt/neo-nazi rörelsens historia och hur den utvecklades till att bli ett hot mot nationens säkerhet. Timothy McVeigh var killen som inte riktigt passade in någonstans men i deras armar kände han sig välkommen och han blev övertygad om att regeringen hotade deras överlevnad och sätt att leva. Efter gripandet och vid den stundande avrättningen visade han ingen ånger, inte ens det faktum att 19 småbarn dödades i det dagis som fanns på bottenvåningen berörde honom nämnvärt - han var nöjd med att ha gjort en kraftfull markering.
Genomarbetad dokumentär som tar upp många intressanta detaljer om främst Timothy McVeigh's liv och som också ger en fin helhetsbild om den inhemska terrorism som oroväckande blossat upp igen på senare tid. Vit makt rörelsen är verkligen vidrig, se och äcklas.
Postad 22 August 2017 - 00:24
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Fear and loathing in Las Vegas 5/5
-Kommentar överflödig, så jäkla bra.
The imaginarium of doctor Parnassus 3,5/5
- Bra men lite ojämn.
Postad 22 August 2017 - 01:27
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Fear and Loathing var min favoritfilm när jag var tonåring. Underbar film.
Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 22 August 2017 - 01:27.
Postad 23 August 2017 - 14:22
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Funderat på den ett tag, kanske ser den när/om den kommer till netflix nån dag... 
Den kanske ligger US..?
Det har jag ingen aning om, köpte min billigt via CDON 
Postad 27 August 2017 - 07:59
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Här är filmen för alla som älskar sköna eftermiddagar på soffan.
4/5 Pösiga munkjackor.
Postad 27 August 2017 - 11:51
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Lost City Of Z
Vilket sömnpiller...
1/5 Indianer
Postad 27 August 2017 - 15:17
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Paths of Glory (1957) | 4.5/5 |
Under första världskriget, den franska generalen Paul Mireau blir lovad en befordran om han lyckas ta en viktig position från tyskarna - ett uppdrag som mer eller mindre är ett självmordsuppdrag. Men han beordrar ändå attacken, trots vetskapen om att de franska förlusterna kommer bli massiva. Det slutar i katastrof. För att rädda sitt anseende kräver en rasande Mireau att tre slumpvis utvalda soldater ställs inför krigsrätt och avrättas för feghet.
Stanley Kubrick skapade en av de stora anti-krigs filmerna med Paths of Glory och han gjorde det utan att frossa i blod och sargade kroppar - istället fångade han krigets meningslöshet och absurda sida genom att skildra officerares totala arrogans för sina soldaters liv. Förutom den imponerande attack-scenen där hundratals soldater blir nedmejade av maskingevär i ingemansland så utspelar den sig mestadels i rättssalen där tre stackars soldater vädjar för sina liv. Självklart blev den bannlyst i flera länder - krig är ju inget annat än hjältemod och ära, enligt vissa.
Det snygga svartvita fotot tillsammans med knivskarp dialog gör det här till en fröjd att titta på. Just dialogen sänder ofta rysningar genom kroppen - från inledningen där två stiliga officerare nonchalant diskuterar en attack som kommer kosta tusentals liv till de leriga soldaterna som tar varje chans att subtilt håna sina överordnade är den hela tiden fängslande och direkt mästerlig. Uppbackad också av fantastiskt skådespel från en maktgalen George Macready som generalen, Timothy Carey som en av soldaterna med sin oförutsägbara och galna stil och förstås Kirk Douglas som det bara osar auktoritet över.
En mäktigt filmupplevelse med ett tydligt budskap om människans tillkortakommanden och omänsklighet under krig. Vissa känslosamma scener berör kanske inte så mycket som de är tänkta att göra och den korta speltiden gör att några karaktärer känns något outvecklade - jag hade gärna sett mer dialog mellan fångarna under deras hopplösa situation - men som helhet är filmen oerhört slagkraftig. En sann klassiker.
Postad 28 August 2017 - 19:39
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: All This Mayhem (2014)
Under slutet av 90-talet var Pappas-bröderna från Australien rankad nummer ett och två över världens bästa skateboardåkare. Plötsligt stod de på toppen - Ben och Tas som kom från en tuff uppväxt som hade format deras aggressiva attityd som stod helt i kontrast med deras största konkurrent, den prydliga Tony Hawk. Men nu kunde Hawk äta skit med sin affärsmässiga inställning till sporten - Pappas-bröderna regerade och de gjorde det med rock n roll.
Berömmelsen och pengarna blev dock för mycket. I huvudet var de fortfarande de två skitungarna som muckade bråk vid kvartersrampen. De vilda festerna avlöste varandra och alkohol ledde till gräs som ledde till kokain som ledde till heroin. Snart var de fast i drogträsket, skateboardåkningen försummades och innan de hann säga "ey mate" innehöll deras livsresa både fängelsestraff, hustrumisshandel och mord.
Osympatiska människor, helt klart, men dokumentären berättar hela deras tragiska historia på ett sätt som väcker lite sympati ändå. De hade ju inget gratis - tävlingarna försökte hela tiden sabotera så att kelgrisen Tony Hawk skulle vinna och det avslöjas också lite sprängstoff angående Hawk's ikoniska 900-trick där Tas möjligen skulle satt den först om han inte hade blivit undanknuffad. Det hade varit intressant att höra från Tony Hawk (och Danny Way), för han utmålas lite som ett kukhuvud om man ska vara ärlig. Förmodligen inte helt rättvist.
Man behöver inte gilla skateboard för att gilla det här. Det är mera en väldigt öppen och ärlig dokumentär om hur två talangfulla personer förstörde sina liv. Nu gillar ju jag skateboard så det är också kul att se hur vert-scenen var på nittiotalet men det man minns bäst är Ben och Tas livsöde och det är det som står i fokus. Sparsamt med intervjuer förutom från huvudpersonerna men de är å andra sidan helt ärliga med sina misslyckanden. Det var två snorungar som bara ville skejta och ha kul men livet tog vid och komplicerade hela skiten.
Finns på Youtube och Netflix.
Postad 30 August 2017 - 08:32
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
The land unknown 3,5/5
- en viss effekt kan kan väl diskuteras men i övrigt en underhållande film.
Caltiki the immortal monster 3,5/5
-Förvånasvärt grafisk för att vara från -58. tar lite från "the blob" och rider på atomskräcks vågen. Att huvudkaraktären ser ut som en korsning special agent Dale Cooper och Papi Raul bidarar också till underhållningen.
Der müde tod 4/5
- Döden kommer på besök i detta tidiga verk av Fritz Lang (1921). Lang kan det där med att bara ta tag och suga in en i filmerna.
Redigerat av Frozen_Plauge, 30 August 2017 - 11:15.
Postad 30 August 2017 - 10:17
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
. Lang kan det där med att bara ta dra i en i filmerna.
Läst denna mening säkert 100ggr nu men fattar fortfarande inte. Vad menar du?
Postad 30 August 2017 - 10:27
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Läst denna mening säkert 100ggr nu men fattar fortfarande inte. Vad menar du?
Jag läste det som att "dra in en i filmerna". Alltså få dig att verkligen leva dig in och bara flyta med i filmen. Något som jag själv ser som det ultimata för en film, men som sällan händer. Langs filmer har jag knappt sett dock, får skärpa mig där!
Postad 30 August 2017 - 11:32
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Sorry blev lite otydlig. "Lang kan det där med att bara suga in en i filmerna." är en klart bättre mening i sammanhanget. Och jag menar precis som Mooshie skriver att Lang alltid (har dock bara sett hans stumfilmer) får till en sån fantastisk harmoni mellan bildspråk, karaktärer, scenografi och egentligen allt, så att man bara glider med och det finns inget att störa sig på. Och det blir bara en fantastisk upplevelse. Och det är Lang & Murnau som är de riktigt stora mästarna på detta.
Sett 2 st Murnau idag:
Nosferatu, eine synphonie des grauens 5/5
- Creepy från första till sista blidrutan.
Faust: eine Deutsche volksage 4,5/5
- Hittar inte riktig orden...
Postad 30 August 2017 - 15:46
Anniggo
-
Anniggo
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Frozen_Plauge - bra filmval (har dock inte sett alla än)
Postad 31 August 2017 - 11:51
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Eliminators (1986) 3/5
- Bra manus, skådespeleri & regi lyser med sin frånvaro! Men är trots detta rätt underhållande.
Postad 03 September 2017 - 15:22
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Tideland 4/5
- Mörk, makaber & mardrömslik på ett riktigt fint sätt...
Prince of darkness 3,5/5
- Helt ok Carpenter.
The devil's candy 4/5
- Bra och stämningsfull.
Postad 04 September 2017 - 09:17
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Cars 3
Nästan lika bra som ettan, hästlängder bättre än tvåan. 4 Lightyear-däck av 5 möjliga!
Postad 04 September 2017 - 12:39
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Bullhead (Rundskop)
Riktigt bra drama/thriller.
7/10
image.jpeg 122.81K
0 Antal nerladdningar
Postad 04 September 2017 - 21:16
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: The Seven Five (2014)
Under 80-talet var New York City en crack-infekterad ****shåla när det kom till kriminalitet. Krig mellan drogkarteller och en desperat, crackberoende underklass drev upp mordstatistiken till den högsta i landet vid den tiden - och allra värst var det i Brooklyn. Polisen hängde inte med, de som jobbade i det ökända 75th Precinct gjorde sig redo att gå in i en krigszon varje morgon. En av dem, Mike Dowd, kände sig till slut så ouppskattad och underbetald att han började ta mutor från knarklangarna. Vilket snart eskalerade till rån, stölder, hot och misshandel innan han tog steget fullt ut och började samarbeta med områdets kingpin - Adam Diaz - i att smuggla enorma mängder kokain. Mike Dowd är den mest korrupta polis som någonsin patrullerat New York.
Det märks att när Mike och de andra intervjuas nu, efter avtjänat straff, så gillar de myten som ligger över hela den här historien. De är nästan stolta över allt det sjuka de berättar - som när Mike fick höra att en lönnmördare var efter honom och då stoppade honom i trafiken och hotade honom till att backa av, eller Adam som sitter där med sitt självsäkra flin och antyder om mord han utförde i värsta Gudfadern-stil. Det ligger en filmisk känsla över dokumentären och det är nästan så att personerna är karaktärer - för deras historier är som tagna ur ett filmmanus. Intervjuerna är väldigt underhållande.
Vi får också se ett fascinerande vittnesmål från Mike när han slutligen åkt fast efter åtta år av lögner och brott. Han erkänner allt utan omsvep och ser oerhört lättad ut. Han trodde han var kung i djungeln och kunde komma undan med vad som helst - så arrogant att han till och med tog sin nyinköpta lyxbil till jobbet varje dag när korruptionsryktena skakade NY.
Men han var ju långt ifrån den enda korrupta polisen i stan, bara den värsta. Jag får en liten Training Day känsla när han sakteliga manipulerar sin nya partner att också stoppa dollarsedlar i fickan. Även fruarna intervjuas och deras historier ger starka Sopranos/Goodfellas-vibbar i hur de upplevde det plötsliga lyxlivet. Filmiskt, men det här hände på riktigt.
Finns på Youtube.
Postad 04 September 2017 - 21:54
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Tideland 4/5
- Mörk, makaber & mardrömslik på ett riktigt fint sätt...
Prince of darkness 3,5/5
- Helt ok Carpenter.
The devil's candy 4/5
- Bra och stämningsfull.
Tycker absolut Prince of Darkness är en av dom bättre skräckfilmer som gjorts.
Postad 05 September 2017 - 13:27
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Wonder Woman
Bästa DC-filmen på senare år. Gal Gadot strålar i huvudrollen.
7/10
Postad 06 September 2017 - 16:38
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Pianist (2002) | 5/5 |
Den sanna historien om pianisten Wladyslaw Szpilman och hans upplevelser i Warsawa 1939 när Nazi-Tyskland invaderade Polen och upprättade ett ghetto för judarna som Szpilman och hans familj tvingades flytta in i. Filmatiserad av Roman Polanski som noggrant följer den bok Szpilman skrev kort efter kriget, men Polanski lägger även in några av sina egna upplevelser från hans barndom i Krakows ghetto där han som nioåring såg sina föräldrar bli bortförda.
En film som drabbar mig lika hårt varje gång jag ser den. En tung och ärlig skildring i hur judarna i Warsawa först tvingades bo 500.000 personer i en alldeles för liten yta där svält snart radade upp kroppar längs gatorna innan nazisterna tågade iväg dem för den slutgiltiga lösningen. Adrien Brody spelar huvudrollen (yngsta Oscars-vinnaren någonsin) och det är ifrån han och hans familjs perspektiv historien berättas. Jag gillar verkligen deras familjedynamik - det gnabbas och bjuds på roliga stunder (som när fadern oavsiktligt förstör familjebordet) och det gör att orättvisorna de drabbas av slår mycket hårdare. Sympati väcks verkligen, speciellt för fadern (Frank Finlay) som hela tiden försöker se det ljusa i varje situation trots att det obönhörligen barkar åt ****.
Men det här är primärt en mans överlevnadshistoria, och när Szpilman plötsligt finner sig ensam växlar filmen upp en nivå till. Hans desperata jakt på mat, gömställena och jobben han tar för att kanske kanske överleva en dag till är otroligt spännande - mycket på grund av att vi aldrig lämnar hans perspektiv. Det är bara mästerligt regisserat av Polanski och agerat av Brody, jag skulle kunna se han smyga runt i en lägenhet i timmar för det är bara så nervigt. De få men oerhört realistiska stridscenerna får magen att knyta sig och, förstås, musiken är vemodigt stark och känslosam. Jag upplever aldrig pianostyckena som sega utan musiken är hypnotiserande vacker när den kombineras med Warsawas ruiner.
Det blir inte mycket bättre än så här. En makalös filmupplevelse som berättar en gripande historia och är ett viktigt vittnesmål om ett av mänsklighetens största brott.
Postad 06 September 2017 - 17:40
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Pianisten är troligen för alltid på min topp 5. Fantastisk.
Postad 06 September 2017 - 20:41
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Adrien Brody spelar huvudrollen (yngsta Oscars-vinnaren någonsin)
För manlig huvudroll, finns många yngre vinnare i andra kategorier.
Postad 06 September 2017 - 21:04
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3278 inlägg
Power Rangers
Njae.. Såg serien när jag vart mindre men detta kändes sådär..
2/5 Mynt
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|