Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell trÄd - MCE2005 *

1602 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 01 October 2006 - 22:41

finkeln
  • finkeln
  • Amatör

• 68 inlĂ€gg
  • 0

Jag har en ny dell dator med nivida 7900 GTX som jag kopplat med en LG 42PM1M, 42 tum plasma. via DVI/Hdmi.

Men

Hur fÄr jag "Àkta 16:9". NÀr jag kör lÀge 16:9 pÄ skÀrmen blir det bara bilden utdragen. Och nÀr jag försöker stÀll in i MCE instÀllningar/bildskÀrm sÄ finns bara 1024x728 som val, och MCE sÀger att "denna instÀllning verkar inte korrekt", "vill du anvÀnda den ÀndÄ?". Jag har kollat pÄ nividis sida och jag har sista uppdateringen, de har fövisso en drivrutin för MCE2005 men av nÄgon anledning fungerar inte med mitt grafikkort.

Som det Àr nu fÄr jag köra MCE i 4:3 format. NÀr vi ser pÄ film sÄ har jag "grÄ gardiner" pÄ vÀnster och höger sida och en svart rand öppe och nere.... Som att kolla pÄ en 28 tummare :ph34r:

Vad har jag missat?? :)

/LR

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har löst det sjÀlv.
Fick in drivrutinen frÄn nivida för MCE(nyare nu?). Efter lite blÄskÀrm och bortagande av tidigare drivrutiner... sÄ vips sÄ fanns "1028x726 (widescreen)" som alternativ i MCE instÀllningen. Och allt ser normalt ut.

/Lars

<{POST_SNAPBACK}>

Hej, jag har samma problem som du, hade precis konstaterat att jag var tvungen att gÄ över till vga nÀr jag sÄg ditt inlÀgg. Kan du berÀtta lite mer detaljerat hur du gick tillvÀga för att fÄ mce att acceptera 1024x768 som en widescreen upplösning?

tack pÄ förhand

Redigerat av finkeln, 01 October 2006 - 22:43.

Postad 02 October 2006 - 10:55

ericdvd
  • ericdvd
  • ForumrĂ€v

• 792 inlĂ€gg
  • 0

hej

jag har ett problem.

nÀr jag tittar pÄ tv sÄ fryser bilden och ljudet ibland.
Eric

<{POST_SNAPBACK}>

Det gör min ocksÄ med samtidigt hÀnder samma sak med ForceBoxen sÄ det Àr nog TV-utsÀndningen (har 98%).

<{POST_SNAPBACK}>

Hej

Min digitalbox fryser aldrig. SĂ„ för min del Ă€r det nog inte relaterat. Är det nĂ„gon annan som har det problemet?

/Eric

Postad 02 October 2006 - 11:38

Unregistered15cc4baf
  • Unregistered15cc4baf
  • AnvĂ€ndare

• 160 inlĂ€gg
  • 0

Seagate Barracuda 7.10 med Zalman's hÄrddiskkylare/vibrationsdÀmpare ... Tyst och svalare :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för tipsen..

NÄgon som vet hur inspelningar funkar till nÀtverkdrive?
DÄ slipper man att den hela tiden mellanlagrar nÄgra sekunder live-tv pÄ HD.
Det borde Àven göra tv tittande tystare..

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

HÄrddisken lÄter inte nÀmnvÀrt vid sekventiell skrivning/lÀsning. Om du inte har en högljudd disk tror jag inte du hör nÄgon skillnad alls om du skulle ha det pÄ en nÀtverksdisk.

Postad 02 October 2006 - 15:46

Unregistered42ccdc0f
  • Unregistered42ccdc0f
  • Wannabe

• 20 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Efter att ha gjort en nyinstallation i veckan (nya drivisar till Fire Dtv mm) kan jag inte fÄ nÄgon ordning pÄ bilden. Innan fick jag datorn att visa bilden i 50 Hz genom instÀllningarna pÄ grafikkortet. NÀr jag nu stÀller in Nvidia kortet pÄ att visa 50 Hz fungerar det endast i XP, NÀr jag vÀl startar mce Àndras uppdateringen till 60 Hz igen. Detta fÄr till följd att rullande textremsor hackar sig fram och sportsÀndningar blir hopplösa att titta pÄ.
NÀr jag vÀl stÀnger av mce igen ÄtergÄr bilden till 50Hz.

Kan det vara fire DTVs drivisar som Àndrar uppdateringsfrekvensen eller Àr det mce som har nÄgon inlagd kod.
Har provat Powerstrip men det fungerar sisÄdÀr.

Tacksam för svar.

AMD 4200 Dual
minne 1024
Nvidia 7 serien
Alla uppdatteringar hÀmtade inkl AMDs

Postad 02 October 2006 - 17:28

Unregistered42ccdc0f
  • Unregistered42ccdc0f
  • Wannabe

• 20 inlĂ€gg
  • 0
En frÄga till...

NÀr man tittar pÄ sina digital foton inne i MCE blir det klart sÀmre skÀrpa i bilderna om man gÀmför med att se dom i t ex Windows bildhanterare, NÄgon som vet varför?

(Jag har samma instÀllningar pÄ upplösning och refresh rate nÀr jag gÀmför)

Postad 02 October 2006 - 20:09

RElofsson
  • RElofsson
  • LĂ€rjunge

• 442 inlĂ€gg
  • 0

Kan det vara fire DTVs drivisar som Àndrar uppdateringsfrekvensen eller Àr det mce som har nÄgon inlagd kod. Har provat Powerstrip men det fungerar sisÄdÀr.

MCE stÀller om frekvensen nÀr den startar, hade samma problem nÀr jag körde en VGA->SCART-konverterare som bara accepterade vissa frekvenser. För att fÄ MCE att sluta pilla letar du upp HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center i registret och ser till sÄ att nyckeln EnableRefreshRateChange Àr satt till 0. Finns den inte fÄr du skapa den, den ska vara av typen DWORD.

Postad 02 October 2006 - 20:18

joniS
  • joniS
  • LĂ€rjunge

• 339 inlĂ€gg
  • 0

En frÄga till...

NÀr man tittar pÄ sina digital foton inne i MCE blir det klart sÀmre skÀrpa i bilderna om man gÀmför med att se dom i t ex Windows bildhanterare, NÄgon som vet varför?

(Jag har samma instÀllningar pÄ upplösning och refresh rate nÀr jag gÀmför)

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror pĂ„ att mce skalar om bilden till max 1024x768. Även om man har högre upplösning pĂ„ skĂ€rmen.
I vista Àr det fixat...

Postad 03 October 2006 - 13:28

Andreas.Net
  • Andreas.Net
  • Wannabe

• 24 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ett problem med min Online Spotlight, jag sÄ fort jag gÄr in pÄ online spotlight sÄ hÀnger sig mediacenter och jag fÄr en dialogruta som talar om att exHost (eller nÄtt) har blivit drabbat av en exception och mÄste avsluta, sen sÄ lÄser sig hela mediacenter och jag blir tvungen att öppna taskmanager för att stÀnga ner MCE.

Postad 03 October 2006 - 13:37

Gurramannen
  • Gurramannen
  • Amatör

• 70 inlĂ€gg
  • 0
HallÄ!!

Jag har en media dator med MCE 2005 i dÀr jag fÄr in tvkanalerna via ett Floppy DTV kort för att kunna se betalkanlerna frÄn boxer, nu Àr det sÄ att jag har införskaffat ytterliggare en media dator fujistu siemens scaleo E ÄxÄ MCE 2005 som jag tÀnkt ha i sovrummet i den finns bara 2 st Happuage pvr 1300 kort alltsÄ kan man bara titta pÄ fria kanalerna frÄn boxer.

Min frÄga: kan man pÄ nÄt sÀtt fÄ över betalkanalerna till denna via nÀtverket, borde gÄ pÄ nÄt sÀtt tycker jag.

Vill Àven passa pÄ att tacka för ett otroligt bra forum tur jag har er!!! :)

Postad 05 October 2006 - 13:16

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0
Deamon tool

Fixat och trixat tills jag Àntligen fÄtt allt pefekt... trodde jag. Nu funkar Digitalljudet pÄ BoxersÀndningarna samtidigt som det vanliga ljudet ocksÄ funkar. DVD SPDI funkar ocksÄ perfekt och massa andra smÄgrejor som dubbla turners mm. Men lyckan Àr kort. NÀr jag stÀnger av datorn tror MCE/XP att luckan till dvd:n Àr öppen och det tar lÄng tid att stÀnga av datorn. Detta var gÄng jag mountat en iso med Deamontool. Suck!!!

Funkar nu

StÀngde av disketten i bios sÄ nu rullar det pÄ som det ska

Nytt problem - sjÀlvklart

Nero 7 har jag köpt men nĂ€r jag installerar det pĂ„ MCE 2005 sĂ„ krashar MCE hela tiden. ÄndĂ„ har jag inte installerat varken Nero Media Home eller Showtime med sin annars utmĂ€rkta Codec Pack. Vid Ă„terstĂ€llning fungerar allt som normalt igen men installerar jag Nero igen sĂ„ skiter det sig. Kanske bara jag som har det problemet med min konfiguration?

Löst

Avinstallerade DivX 6 och lade in Xvid istÀllet och tog bort DeamonTool och in med Power Iso. Kör över iso-filerna samt DVD-filmer till mappar istÀllet med DVDFab och det Àr vÀldigt smidigt.

Jag har nu Power DVD 7 istÀllet för Power DVD 6 som hela tiden krockade med ac3-Codec (v 1.09). MÄste visserligen först trycka pÄ stop nÀr jag ska se TV eller Filmer med Dolby Digital/DTS men det kan jag leva med.

Vafasiken

Helt plötsligt verkar MCE börja krasha igen. Har kommit pÄ att MCE 2005 Àr gjord av och för Microsoft och dÀri funkar bara deras egna format perfekt. Punkt slut.

Redigerat av ruva, 09 October 2006 - 21:37.

Postad 10 October 2006 - 11:17

nosslo77
  • nosslo77
  • AnvĂ€ndare

• 183 inlĂ€gg
  • 0
Jag har precis fĂ„tt alla delar och har smackat ihop första utkastet till HTPC och blev positivt överaskad av MCE. Problemet Ă€r bara att nĂ€r jag försökte lĂ€gga till lite plugins för att köra musik osv sĂ„ lĂ€gger de sig i "my programs" eller vad det heter. Jag skulle ju vilja ha dom under "my music" och "my movies". GĂ„r det att fixa? Jag har letat runt lite hĂ€r pĂ„ forumet utan att hitta. Är det nĂ„gon som har en bra guide till hur man kan göra MCE mer personligt?

Tack pÄ förhand

//O

Postad 10 October 2006 - 13:23

Unregistered7f9d09cb
  • Unregistered7f9d09cb
  • Wannabe

• 19 inlĂ€gg
  • 0
Hej

Jag behöver lite hjÀlp
Har precis byggt ihop ett mediacenter men fÄr inte
MCE att hitta tv-kortet
tv-kortet Àr ett Hauppauge pvr150mce
moderkort asus P5GD1-VM
grafikkort asus extreme N6200TC
har byggt i ett antec aria chassi

i första menyn i mce finns inte TV ens med
ska det vara sÄ eller Àr installationen fel

kan nÄgon hjÀlpa mej

Tack pÄ förhand

Aikhabbo

Postad 10 October 2006 - 13:59

nosslo77
  • nosslo77
  • AnvĂ€ndare

• 183 inlĂ€gg
  • 0

Hej

Jag behöver lite hjÀlp
Har precis byggt ihop ett mediacenter men fÄr inte
MCE att hitta tv-kortet
tv-kortet Àr ett Hauppauge pvr150mce
moderkort asus P5GD1-VM
grafikkort asus extreme N6200TC
har byggt i ett antec aria chassi

i första menyn i mce finns inte TV ens med
ska det vara sÄ eller Àr installationen fel

kan nÄgon hjÀlpa mej

Tack pÄ förhand

Aikhabbo

<{POST_SNAPBACK}>

Du mÄste gÄ igenom guiden att stÀlla in TV innan den dyker upp i huvudmenyn. DÀr fÄr du vÀlja TV-kÀlla och söka efter kanaler med mera.

Postad 10 October 2006 - 17:01

cyanopsis
  • cyanopsis
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0
Har lĂ€nge kört vanlig analog kabeltv till ett hauppauge 150MCE och varit stennöjd, men nu har man ju blivit tvingad att skaffa digitaltv. Är det nĂ„gon som kör vanlig digitaltv-box kopplad till datorn och MCE (set top box)? AlltsĂ„, signalen frĂ„n boxen till datorn Ă€r ju analog sen, kan jag dĂ„ ha kvar mitt analoga 150MCE-kort? Är det nĂ„gon som konfigurerat MCE för set top box? Jag fattar inte hur det Ă€r tĂ€nkt att fungera - det hela stannar vid konfigureringen av fjĂ€rrkontroll.

Postad 10 October 2006 - 19:32

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0
Mitt stannar vid konfiguering av TV-signal. Jag har s-vhs ingÄng pÄ mitt Pinnacle 310i

Men som sagt har jag annars gett upp Mediacenter som mediaspelare i datorn. AnvÀnder den endast till TV. Stora problem med att spela upp HDTV filmer och AC3-ljud. Ominstallerat ett flertal gÄnger och kör nu Intervideo till TV-bilden och fria ac3 1,09 Codec till TV-ljudet. Funkar sÄdÀr men TV-guiden i MCE Àr ju sÄ suverÀn sÄ utan den vill jag inte vara. Kodade kanaler kör jag genom Boxer eller MyTheatre och filmer genom Mediaplayer Classic.

Min konfiguration:

MCE 2005
My Theatre
AC3 Filter 1.09
CoreAVC
Mediaplayer Classic

Även gjort ett reghack dĂ€r ac3-codec Ă€r stĂ€llt som första ljudavkodare. SjĂ€lvklart har jag ocksĂ„ Vobsub installerad för textningen. InstĂ€llning i bĂ„de Mediaplayer Classic och ac3, för ljudet, mĂ„ste göras för att fĂ„ fram rĂ€tt ljud som passar ens dator och högtalaruppsĂ€ttning.

Postad 12 October 2006 - 06:45

nick_hbg
  • nick_hbg
  • Amatör

• 56 inlĂ€gg
  • 0
Hoppande Ljud vid inspelning av Porogram frÄn TV4 via ComHems nÀt

Hej pÄ er jag har drabbats av en otroligt konstigt problem.

NĂ€r jag spelar in Numbers pĂ„ fredagkvĂ€llen sĂ„ hoppar ljudet nĂ„got sĂ„ fruktansvĂ€rt. Det lĂ„ter som att nĂ„gon sitter och vrider pĂ„ volymkontrollen hela tiden. Övriga inspelningar fungerar kanon.

Jag tror att det har nÄgot med Nicam ljudet att göra. DÄlig mottagning precis vid den tidpunkten?

NÄgon som kan komma pÄ en lösning?

Mvh

Nick

Postad 13 October 2006 - 21:21

ComaBoB
  • ComaBoB
  • AnvĂ€ndare

• 114 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör MCE med min HTPC dÀr jag har ett Hauppauge WinTV PVR500 Tv-kort med dubbla tv-tuners. FrÄgan Àr hur jag kan kolla pÄ ett program samtidigt som jag spelar in ett anant program. Nu nÀr jag vill det sÄ sÀger datorn ifrÄn genom ett medelande som sÀger att det blir konflikt i programet om jag inte bytter till den kanal som jag vill spela in pÄ.

NÄgon som kan hjÀlpa mig med detta problem`

Tack för hjÀlpen

Postad 14 October 2006 - 09:35

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0
Har du kört Mediacenters kanalguide igen. Jag fick göra an ny kanalsökning nÀr jag installerade ytterligare ett kort.

Postad 14 October 2006 - 21:42

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlĂ€gg
  • 0
Nu e jag sÄ j-a trött! Andra gÄngen pÄ 1 mÄnad sÄ har ser jag myrornaskrig i Live - TV. Kanalerna finns dÀr men det Àr myrornaskrig. Gör jag en ny kanalsökning sÄ hittar den inte alla och de kanaler som hittas Àr det myrornaskrig pÄ. Jag har 2st Hauppauge Win-TV HVR1300 ett analogt och ett digitalt.

PLEASE kan nÄgon hjÀlpa mig?

Postad 15 October 2006 - 11:55

nosslo77
  • nosslo77
  • AnvĂ€ndare

• 183 inlĂ€gg
  • 0
Jag har hÄllit pÄ hela helgen med finslipningar pÄ min nya HTPC och börjar bli nöjd. Ett av problemen som kvarstÄr Àr att nÀr jag kopplade in ljudet (IR toslink) till det inbyggda ljudkortet fick jag DD-surround, men i och med att den utgÄngen sitter pÄ framsidan av boxen (tack ASUS) sÄ anvÀnder jag nu ett externt ljudkort och fÄr nu inte ut nÄgot digitalt ljud. Det externa kortet har jag anvÀnt pÄ en annan dator tidigare sÄ jag vet att det kan trycka ut DD-ljud. Vad skall jag göra?

//O

Postad 15 October 2006 - 14:03

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0
Högerklicka pÄ ljudikonen i aktivitetsfÀltet, vÀlj: ljudegenskaper/fliken: Ljudenheter - och dÀr ska du kunna vÀlja vilket kort du vill anvÀnda. Vissa kort vill ocksÄ att man:

Högerklicka pÄ ljudikonen i aktivitetsfÀltet, vÀlj: öppna volymkontrollen/egenskaper/kryssa i spdi och bocka ur rutan "ljud av" med just spdi. Under Volymkontroll kan det stÄ: avancerat och dÀr finns en ruta man ska klicka i för att fÄ allt ljud ur spid-kontakten.

Redigerat av ruva, 15 October 2006 - 14:04.

Postad 16 October 2006 - 07:42

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • AnvĂ€ndare

• 243 inlĂ€gg
  • 0
Under instÀllningar hittar man ett val om "optimering" av MCE, man kan bocka i en ruta och sen klan man stÀlla ett klockslag.
Det stÄr att man inte kan anvÀnda MCE under tiden den optimerar.

Funkar detta och hur ser man att den optimerar?

Skall man ha MCE igÄng eller bara XP?

NÄgon som kan ge lite förklaring, det skulle uppskattas :blink:

Postad 16 October 2006 - 08:29

ruzulfnag
  • ruzulfnag
  • Wannabe

• 38 inlĂ€gg
  • 0

Nu e jag sÄ j-a trött! Andra gÄngen pÄ 1 mÄnad sÄ har ser jag myrornaskrig i Live - TV. Kanalerna finns dÀr men det Àr myrornaskrig. Gör jag en ny kanalsökning sÄ hittar den inte alla och de kanaler som hittas Àr det myrornaskrig pÄ. Jag har 2st Hauppauge Win-TV HVR1300 ett analogt och ett digitalt.

PLEASE kan nÄgon hjÀlpa mig?

<{POST_SNAPBACK}>

Prova att filtrera vilka frekvenser som du vill att MCE ska söka pÄ. Jag hade helt sjuka problem med tappade kanallistningar och EPG:n innan jag gjorde det. Jag skrev ett inlÀgg nÄgra sidor tillbaka om hur man gör.

Postad 17 October 2006 - 13:31

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlĂ€gg
  • 0
Jag har problem med att fÄ ut 5.1 ljud. NÀr jag försöker stÀlla in S/DIF i MCSE sÄ stÀller den om sig till Analog - 2 kanaler. Jag kör optiskkabel. Just nu fÄr jag köra Analog - 5.1 men du fÄr jag bara ut ljud i center och frontarna.
Har nÄgon en lösning pÄ detta?

Postad 17 October 2006 - 15:10

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlĂ€gg
  • 0
Funderar lite pÄ att bygga en MCE dator, men vill komma sÄ billigt undan som möjligt.

Har nÄgra hÀr lite tips pÄ vad man skall köpa? Jag behöver bara komponenter som klarar kraven och jag skall inte göra nÄgra tunga saker, utan bara spela in TV och titta pÄ xvid/divx.

Skulle kanske Àven vara intresserad av att kunna köra HD-TV klipp (serier frÄn USA)

Redigerat av kotten33, 17 October 2006 - 15:22.

Postad 17 October 2006 - 15:23

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlĂ€gg
  • 0
Funderar lite pÄ att bygga en MCE dator, men vill komma sÄ billigt undan som möjligt.

Har nÄgra hÀr lite tips pÄ vad man skall köpa? Jag behöver bara komponenter som klarar kraven och jag skall inte göra nÄgra tunga saker, utan bara spela in TV och titta pÄ xvid/divx.

Skulle kanske Àven vara intresserad av att kunna köra HD-TV klipp (serier frÄn USA)

Postad 17 October 2006 - 15:23

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlĂ€gg
  • 0

Postad 17 October 2006 - 18:34

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlĂ€gg
  • 0
Helt sjukt att det inte gÄr att spela upp dvd filmer utan externa codecs i MCE 2005

NÄgon som kan tipsa om en bra gratis codec sÄ jag fÄr igÄng filmerna hÀr hemma? Jag vill inte anvÀnda power dvd eller nÄgot, jag vill att MCE skall göra jobbet.

Nvidia tar ju 50 dollar för sina codecs som stödjer DTS vilket jag tycker Àr helt sjukt, ett "media center" som inte kan spela DVD och ett företag som krÀver 50 dollar för att det skall gÄ.

Redigerat av Nahaz, 17 October 2006 - 18:50.

Postad 18 October 2006 - 07:09

ChrilleBerg
  • ChrilleBerg
  • Amatör

• 56 inlĂ€gg
  • 0
I Vista ingÄr numera en MPEG codec sÄ det gÄr alldeles utmÀrkt att kolla DVD och live TV utan att behöva installera nÄgot ;)

Funkar kalas bra.

/Chrille

Redigerat av ChrilleBerg, 18 October 2006 - 07:09.

Postad 18 October 2006 - 08:34

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlĂ€gg
  • 0
Men vista trial slutar funka 1 januari, jag vill ha nÄgot mer lÄngvarigt Àn sÄ.

Postad 18 October 2006 - 14:12

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • AnvĂ€ndare

• 243 inlĂ€gg
  • 0
Men man blir lÀtt förvirrad pÄ det hÀr med ljud ut.

Man kan göra instÀllningar i sin DVD-mjukvara
Man kan göra instÀllningar i Windows Media Player
Man kan göra instÀllningar i MCE

Är det sĂ„?

Jag inbillade mig att MCE anvÀnde Media Playern pÄ nÄgot sÀtt.

Det borde finnas en trÄd eller faq nÄgonstans hÀr. (guide gÀrna om det finns en Bra ;) )
Jag vill kunna köra en DVD via MCE och veta att om DVDn har DTS sÄ skall det vara det som kommer till min receiver via min optiska kabel...

Kan ni tipsa om trÄdar som Enkelt visar hur det dÀr med ljud ut funkar.
Givetvis förutsÀtter vi att de datorer vi har, har spec som krÀvs men att det inte kommer ut "rÀtt" pÄ grund av nÄgon instÀllning.

Kanske det Àr som ruva skrev hÀr ovan man skall göra, har inte provat.

ha de

(Snart plockar jag fram DVD-spelaren igen, för den förstod jag mig pÄ ;) )

Postad 18 October 2006 - 17:11

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0

Helt sjukt att det inte gÄr att spela upp dvd filmer utan externa codecs i MCE 2005

NÄgon som kan tipsa om en bra gratis codec sÄ jag fÄr igÄng filmerna hÀr hemma? Jag vill inte anvÀnda power dvd eller nÄgot, jag vill att MCE skall göra jobbet.

Nvidia tar ju 50 dollar för sina codecs som stödjer DTS vilket jag tycker Àr helt sjukt, ett "media center" som inte kan spela DVD och ett företag som krÀver 50 dollar för att det skall gÄ.

<{POST_SNAPBACK}>

TyvÀrr fungerar inga gratis mpg2/dvd-dekodrar i MCE men du kan lyckas om gör sÄ hÀr med gratis DScaler MPG-filterr

Ljudet med ac3 decoder funkarr fint fint. TĂ€nkt skriva en guide sedan.

Redigerat av ruva, 19 October 2006 - 20:54.

Postad 18 October 2006 - 19:56

ttboy
  • ttboy
  • Amatör

• 95 inlĂ€gg
  • 0
Jag fick till mitt ljud genom att installera windvd och stÀlla in S/DIF dÀr i och nu fungerar ljudet klockrent

Postad 18 October 2006 - 20:21

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • AnvĂ€ndare

• 243 inlĂ€gg
  • 0
Har hittat instĂ€llningarna nu sĂ„ att jag har DD och DTS rĂ€tt frĂ„n WinDVD (version 5) och Media Player (version 10). Dock fortsĂ€tter MCE att inte ta S/PDIF. Är det nu man skall ta reda pĂ„ vad ac3 Ă€r för nĂ„got??? ;) ;)

Postad 19 October 2006 - 20:56

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0
AC3, ett kodningsformat som anvÀnds för ljudkodning i det digitala ljudsystemet Dolby Digital. Ibland anvÀnds uttrycket AC3 felaktigt som ett annat namn för systemet Dolby Digital. AC3 stÄr för Audio Coding version3.

Postad 19 October 2006 - 22:21

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • AnvĂ€ndare

• 243 inlĂ€gg
  • 0

Jag fick till mitt ljud genom att installera windvd och stÀlla in S/DIF dÀr i och nu fungerar ljudet klockrent

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att du har S/PDIF nu i MCE?
Vilken version av WinDVD?

Hur fÄr man det att funka i MCE? Jag blir inte klokare av att söka och lÀsa B) Kanske jag inte hittat rÀtt trÄdar :lol:

Postad 20 October 2006 - 15:40

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • AnvĂ€ndare

• 243 inlĂ€gg
  • 0
Hittade denna trÄd https://www.minhembi...howtopic=121245

DÀr kanske en lösning gömmer sig...

Postad 22 October 2006 - 15:27

ComaBoB
  • ComaBoB
  • AnvĂ€ndare

• 114 inlĂ€gg
  • 0
problemet Àr att jag inte fÄr in alla kanaler som SVT1 2an och 4an men kanal3 och tv5 och kanal6 osv fÄr jag in. Mitt tv kort Àr ett Hauppauge OEM WinTV PVR500 MCE med dubbla tuners. SÄ nÀr jag ska stÀlla in tv kanalerna och kryssa i om jag har 1 eller 2 tv tuners sÄ kryssar jag i 2 för jag vill ju kunna se pÄ ett program och spela in ett annat samtidigt. Jag har försökt med att göra en kanalsökning igen men det funkar inte

Hoppas ni förstÄr det jag har skrivit, tacksam för hjÀlp

Postad 22 October 2006 - 17:11

wiad
  • wiad
  • Wannabe

• 19 inlĂ€gg
  • 0
Finns EPG-data för tv6 tillgÀngligt med MCE's egna EPG-leverantör Ànnu?

Postad 22 October 2006 - 23:45

golleman
  • golleman
  • AnvĂ€ndare

• 188 inlĂ€gg
  • 0

Finns EPG-data för tv6 tillgÀngligt med MCE's egna EPG-leverantör Ànnu?

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det finns nu. Tog sin lilla tid...

Postad 23 October 2006 - 08:21

Unregisteredbd85427c
  • Unregisteredbd85427c
  • AnvĂ€ndare

• 178 inlĂ€gg
  • 0
Hur gör man för att lÀgga till mer musik och filmer, till mce ? Jag la nÄgra filer bara för att testa i början vid installationen och nu vill jag ha in mera.

Är det bra kvalite pĂ„ filmerna som man hyr frĂ„n sf ??

Postad 23 October 2006 - 14:27

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0
En del filmer har 5.1 ljud och kvalitén Àr rÀtt okej. kvalitén frÄn Fotbollen pÄ Canal Digital Àr dock inget vidare men ska ÀndÄ titta pÄ Hammarby-Elfsborg idag.

Postad 24 October 2006 - 06:30

Unregisteredbd85427c
  • Unregisteredbd85427c
  • AnvĂ€ndare

• 178 inlĂ€gg
  • 0

En del filmer har 5.1 ljud och kvalitĂ©n Ă€r rĂ€tt okej. kvalitĂ©n  frĂ„n Fotbollen pĂ„ Canal Digital Ă€r dock inget vidare men ska Ă€ndĂ„ titta pĂ„ Hammarby-Elfsborg idag.

<{POST_SNAPBACK}>

rÀtt sÄ bra.. sÄ det Àr inte dvd-kvalite pÄ dom alltsÄ ??

Postad 24 October 2006 - 19:59

ruva
  • ruva
  • MĂ€stare

• 2789 inlĂ€gg
  • 0
Nej, snarare VHS kvalle.

Postad 25 October 2006 - 07:55

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • AnvĂ€ndare

• 243 inlĂ€gg
  • 0

Under instÀllningar hittar man ett val om "optimering" av MCE, man kan bocka i en ruta och sen klan man stÀlla ett klockslag.
Det stÄr att man inte kan anvÀnda MCE under tiden den optimerar.

Funkar detta och hur ser man att den optimerar?

Skall man ha MCE igÄng eller bara XP?

NĂ„gon som kan ge lite förklaring, det skulle uppskattas  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som kan dela med sig och förklara hur det Àr tÀnkt att optimeringen skall funka ?

Postad 25 October 2006 - 08:02

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • AnvĂ€ndare

• 243 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att du har S/PDIF nu i MCE?
Vilken version av WinDVD?

Hur fÄr man det att funka i MCE? Jag blir inte klokare av att söka och lÀsa :) Kanske jag inte hittat rÀtt trÄdar :)

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag skrivit tidigare sÄ har jag hittat instÀllningarna sÄ jag har DD och DTS i PowerDVD v.5 och MediaPlayer v.10 men inte i MCE, ingen som har nÄgon bra input att ge? I trÄden jag hittat " Dolby Digital i MCE, nÄgon som har fÄtt det att funka?" fanns mycket intressant men inget som hjÀlpte mig, tyvÀrr.

Postad 25 October 2006 - 10:44

joeb
  • joeb
  • LĂ€rjunge

• 360 inlĂ€gg
  • 0
> Under instÀllningar hittar man ett val om "optimering" av MCE, man kan bocka
> i en ruta och sen klan man stÀlla ett klockslag.
> Det stÄr att man inte kan anvÀnda MCE under tiden den optimerar.
> Funkar detta och hur ser man att den optimerar?

Det Àr en bugg-fix. Den startar om MCE's "receiver service" och "scheduler service". (Om jag minns korrekt) Det ska fixa ett potentiellt problem med minneshantering/temporÀr expandering av buffers/cache som Àr till för EPG databasen. Symptomen Àr att man inte kan spela in program (trycker pÄ den röda knappen) och man fÄr ett felmeddelande typ: "misslyckades att kontakta databasen, vÀnligen starta om datorn och prova igen" (taget frÄn minnet). Tydligen Àr detta mera vanligt om man kör en DVB-T tuner. "Optimering" tar nog inte mer Àn en minut kan jag tÀnka mig, gissningsvis. Correct me if I'm wrong..

Postad 27 October 2006 - 19:04

mr_rocket
  • mr_rocket
  • Wannabe

• 27 inlĂ€gg
  • 0
Hej i höst stormen

1 Är det nĂ„gon som vet hur man brĂ€nner en film som Ă€r inspelad med MCE2005
man skall kunna se den i en vanlig dvd

2 Finns det nÄgot program som man enkelt kan ta bort tex reklam innan man brÀnner

Har sökt men ej hittat nÄgot andvÀndbart

Postad 28 October 2006 - 10:03

Unregistered773a1023
  • Unregistered773a1023
  • Wannabe

• 16 inlĂ€gg
  • 0
Gogla pÄ sp30294.exe sÄ ska du nog hitt SonicEncoder som Àr en plugin till MCE som gör att man kan brÀnna ut inspelad tv till DVD, editerare Àr ett svÄrare kapitel. Har testat i stort sett alla som finns gratis men ingen funkar bra. :)

Postad 29 October 2006 - 00:58

mr_rocket
  • mr_rocket
  • Wannabe

• 27 inlĂ€gg
  • 0
Mera problem
Nu med ljudet NÀr man kör dvd film sÄ blir det inget ljud i centerhögtaleren fÄr dÄ trycka pÄ i och sedan instÀllningar och dÀr vÀlja dvd och sedan ljud dÀr fÄr jag upp 3st gröna "barer" stÄr inget i dem trycker pÄ en dÄ kommer det upp nya "barer" till vÀnster stÄr inget pÄ dem heller trycker runt lite och sÄ hej sÄ kommer ljudet Tal men sÄ rÀcker det med att man trycker pause sÄ Àr ljudet (talet borta igen), alltsÄ bakrundsljud och allt annat funkar hela tiden

Lite bakgrund kör digitalt till min förstÀrkare

SnÀlla hjÀlp mig

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.