Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 18 oktober 2009 - 11:24

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Då min hemmabyggda WHS stått oanvänd i några månader pga att jag inte haft möjlighet att köpa en WHS licens när trial gick ut och jag inte visste hur jag skulle göra tex köpa en licens eller ev köpa en färdigbyggd maskin.
Den har 4tb i sig fördelat på
400gb c och d SATA
3x1tb lagring SATA
2x250gb lagring PATA

Har beslutat mig för att plocka ur diskarna och montera dom i någon av mina vanliga maskiner.

Är ganska säker på att det är såhär men vill ändå dubbelkolla med er:

400gb disken kan jag väl formatera och använda till annat direkt?
på den ska ju bara WHS ligga och dom "tomma" filerna. kopplade in den först å märkte att inga filmer gick att se. blev först lite skraj men kom på att det ska vara så.

Kan tillägga ett ena 1tb disken är tom (sånär på några oviktiga bilder jag inte ville ha kvar ändå) det tillsammans med att jag hade flera diskar förrutom systemdisken gör väl att det inte ligger några riktiga filer på 400gb:aren?

Har nu kopplat in alla SATA diskar, formaterat den tomma 1tb disken och börjat kopiera från dom andra diskarna till den. så måste jag väl göra då WHS inte alltid lägger kompletta mappar på samma disk.
ska koppla in dom 2 PATA diskarna sen så jag verkligen vet att inget försvinnet.

Gillar dock WHS konseptet så det blir nog det framöver ändå.... gillar dock inte att det inte finns nått backup på själva os:et

Postad 18 oktober 2009 - 19:24

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0
Lånar tråden, står och funderar på hur jag ska planera mina kommande lagringsproblem. Sitter just nu med 4x1tb som börjar där jag börjar få ont om plats. De är även bara JBOD så jag har 0 säkerhet på dem. Så har börjat kolla på en NAS alternativt whs burk. Problemet som jag har är att jag vill köra 4x2tb i raid 5. För att få en hyffsad säkerhet. Men hur är det om WHS os disk går sönder? Kan jag komma åt datan på diskarna då. Vet att whs inte kör riktig raid utan en diskpool där man kan få en likande säkerhet som raid 5.
Funderar därför på en "atom" burk, men ett 4p kontroller kort, samt diskar mm. Detta passerar lätt 5kkr om kör med ett trevligt chassi mm. Vill hålla energi förbrukningen nere samtidigt som jag har lagom prestanda. Den ska till 100% agera filserver för film, bilder & musik.

Alternativet är en färdig lösning som:
+ 4st 2tb diskar Detta landar på ca 12kkr med diskar mm
Medans en liknande whs lösning lär landa på ca 16kkr med atom moderkort, chenbro itx chassi, whs licens, os disk, 4x2tb, ram minne samt kontroller kort.... Är whs värt de extra 4kkr? Nu kostar ju chassit ganska mycket, men vill hålla storleken nere tillsammans med el förbrukningen....

Postad 18 oktober 2009 - 20:45

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Extra crap!
Jag valde att installera om. Jag körde igång och...den bara satte igång och formatterade hela systemdisken! Inget val om ominstallation eller varningsmeddelande nånstans! Lite försent kom jag på att jag borde tagit backup på D:
suck
vad har jag förlorat, som låg på D:?

Postad 19 oktober 2009 - 09:20

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Extra crap!
Jag valde att installera om. Jag körde igång och...den bara satte igång och formatterade hela systemdisken! Inget val om ominstallation eller varningsmeddelande nånstans! Lite försent kom jag på att jag borde tagit backup på D:
suck
vad har jag förlorat, som låg på D:?

bra fråga. jag var rätt säker på att inga viktiga och riktiga filer skulle ligga på d: då jag har flera diskar i och dessutom 1tb ledigt men precis nu när jag skulle formatera testade jag lite filer och dom som låg i D:\de\shares\users\pizzaman\ var i mitt fall 100gb av riktiga grejer. och även i d:\shares\videos hade jag tydligen 112gb =(
däremot det som ligger i d:\shares\ verkar vara dummyfiler

Postad 21 oktober 2009 - 20:49

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Hilfe!

Min diskpool började ta slut. Ok tänkte jag jag har en 500 GB hårddisk som ligger o skärpar här hemma. Jag tog därför och tog den minsta hårdidken och tog bort den från poolen. Den höll på och tugga men tillsist var den färdig och sa att jag kunde ta bort disken. Då gjorde jag som jag brukar göra och stänger av servern, tar ur den gamla hårddisken och sätter i den nya. Startar upp burken och BIOS hittar alla diskar. Kanon tror jag! Nää

Consollen vill inte öppnas! Jag har provat 1) Köra via Connector-programmet på min Win7-burk. 2) Kört via Remote Desktop 3) Kört servern direkt utan via nätverket. Jag behöver ju Consollen för att kunna lägga in den nya disken i poolen. Dubbelklickar på ikonen men inget händer. Man märker efter en 30 sek att det ploppar upp ett förnster som ser ut som consollen men det går ner efter 0,5 sek.

Vad göra?? Hjälp...

EDIT: Kollade nyss i Event Viewer och varje gång jag försöker starta Consollen ståre det att det är ett .NET Runtime 2.0 Error Reporting

Redigerat av Unregisteredbf364490, 21 oktober 2009 - 21:00.

Postad 21 oktober 2009 - 22:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
CTRL+ALT+DELETE och kolla vilka processer som rullar. Min gör sådär titt som tätt och den börjar dra igång en konsoll, men kastar fel så den avslutar men processen rullar.

Postad 24 oktober 2009 - 12:13

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Hallå :-)

Tänkte börja att installera WHS på min gamla stationära, en AMD X4 med 4GB ram. Tänkte ha den som server till min TviX.

Om man har alla diskarna med filmer i datorn, kommer dessa att formateras vid installation ?
Om så är fallet, kan man ta ur dessa tillfälligt och installera serven på en disk, och sedan montera in dessa? är det risk att filmerna försvinner även då ?

Postad 24 oktober 2009 - 14:57

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Hallå :-)

Om man har alla diskarna med filmer i datorn, kommer dessa att formateras vid installation ?
Om så är fallet, kan man ta ur dessa tillfälligt och installera serven på en disk, och sedan montera in dessa? är det risk att filmerna försvinner även då ?

Vid setup/nyinstallation formateras alla diskar som är anslutna.
När man i efterhand adderar en disk till diskpoolen så formateras den.
Man skall alltså först flytta in data till poolen, sedan addera disken.

Postad 28 oktober 2009 - 11:14

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Så där, då har jag lagt en beställning på en HP STORAGEWORKS X510 2TB DATA VAULT från Dustin. Hoppa det går fort för dom att få hem den bara. :)

Har redan tagit hem HPs iPhone app för att komma åt x510an men den gör inget annat än att suktas just nu... :lol:

Postad 28 oktober 2009 - 15:01

sman
  • sman
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hej, funderar på att köra WHS på en Asus Eee eller liknande netbook.
Den kommer troligen ha Atom CPU, 2GB RAM, 160GB systemdisk och lagring kommer ligga på 2-3 USB diskar.
Vad säger ni om det, kommer det funka bra?
En nackdel med netbooksen är att de brukar bara ha 100Mbit LAN.

Jag ska strömma film & musik från servern.

PS någon som vet om det fungerar att ansluta en 4TB USB-disk?
32-bitars OS har visst problem med så stora diskar har jag hört...

Redigerat av sman, 29 oktober 2009 - 14:22.

Postad 01 november 2009 - 13:19

Unregistered8fd24ce0
  • Unregistered8fd24ce0
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Fick hem mitt WHS i förra veckan och allt har fungerat jätte bra, ända tills jag ska få det här med domänen att fungera (https://--------.homeserver.com) kommer inte alls åt denna sidan. Mycket annat fungerar så som Remote Access (över nätverket till den externa ipn) och WHS Mobile.

I consolen under fliken Remote Access så får jag att det är available trycker jag sedan på details för domänen och sedan refresh så blir det en grön bock framför allt utom "Verifying Remote Access is accessible from the Internet".

Har öppnat alla portar (80, 443, 3389, 4125) jag har sett i denna tråden utan att det vill fungera och 8169 till WHS Mobile. Får också en varning i consolen från network grejen.
"Port forwarding on your router may not be working working properly. Your website may not be availble on the Internet"
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa till? B)

Redigerat av Unregistered8fd24ce0, 01 november 2009 - 13:25.

Postad 01 november 2009 - 14:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Pekar du rätt port mot din whs i routern, det räcker oftast inte bara med att öppna portarna utan du behöver även peka dem mot din servers interna ip.

Postad 01 november 2009 - 16:30

Unregistered8fd24ce0
  • Unregistered8fd24ce0
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
Jodå det är klart att jag gör. Har dubbel kollat det flera gånger nu B)

Postad 03 november 2009 - 16:04

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Jag löste mitt problem genom att göra en Reinstall på WHS. Då funkade allt!

Men en grej undrar jag över...

Jag har 485 GB ledigt på mina hårddiskar men ändå visas bara att jag har 30 GB ledigt i Explorer eller Windows Commander. JAg vet att den inte visar helt rätt men det känns som om utrymmet försvinner när man lägger tillbaka saker men när man sen tar bort dem så försvinner det inte lika mkt. Skulle lägga över några stora filer nyss och då protesterade WHS med att det inte fanns plats på diskarna. Detta trots att man klart der i konsollen att jag har 485 GB ledigt.

Postad 03 november 2009 - 19:26

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Detta med "passwords" håller på att göra mig galen. Jag må vara korkad men jag begriper inte vad som skiljer de olika passworden?

Jag har ett password till homeservern vilket är samma password jag använder när jag loggar in via "konsollen" eller? Är det alltid samma password till konsollen eller beror det på vilken klient jag loggar in från?

Sedan skapar jag passwords för alla klienter inne i konsollen + att jag skall ha passwords när jag loggar in på alla klienter? Har jag förstått detta rätt så skall dessa passwords vara lika?

Har precis installerat om windows på min HTPC där jag för enkelhetens skull valt password "HTPC". Sedan har jag i konsollen valt samma password "HTPC" för min klient HTPC. Rätt eller fel?

När jag nu startar min HTPC får jag upp en ruta om att "Password do not match" och jag uppmanas skriva in password för min Homeserver och för min HTPC. Men vad är Home server.password? Det jag använder när jag loggar in via konsollen eller det password jag valt för min klient HTPC? Skriver jag in "HTPC" på båda raderna vilket jag tycker borde vara rätt säger den att jag ha fel password. :o

Suck! Blir helt snurrig på alla dessa passwords och har snart ingen koll alls..... :)

Innan jag skaffade min Homeserver har jag aldrig haft något lösen på min HTPC men tydligen måste jag ha det nu när jag har Homeserver?? Vill ju egentligen inte ha något lösen för att logga in på min HTPC.

Postad 06 november 2009 - 17:41

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Ok, min system HDD börjar kacka ur, eventvwr rapporterar HDD fel och skiten hänger sig om det blir för mkt aktivitet på systemdisken.

Vill därmed försöka ta ett snapshot på systemet, och bara byta ut systemdisken så att jag kan lägga tillbaks systemet i oförändrat tillstånd till nya disken och därmed slippa alla omkonfigurering och överflyttning av datat på lagringspoolen. Hur gör jag detta bäst?

Postad 09 november 2009 - 21:34

Babax
  • Babax
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag är en mycket nöjd FujitsuSiemens Scaleo WHS användare. Jag har haft min WHS i snart ett år utan ett enda problem. Jag adderade två 1TB-diskar vilket tog exakt 8 minuter.

Kanske har någon svarat på frågan varför Scaleon gått ned i pris men skälet är att FujitsuSiemens gick upp i Fujitsu och lade därmed ned sina konsumentprodukter.

Min utmaning är att jag konverterat en stor del av mitt hem från Microsoft till Mac. Jag har försökt fixa till det så att OSX TimeMachine fungerar för backup men ej lyckats. Jag gör manuella backuper mot WHS och använder den för shares, digitala bilder, film och MP3 (när jag inte använder Spotify).

Redigerat av Babax, 09 november 2009 - 21:37.

Postad 09 november 2009 - 23:30

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Detta med "passwords" håller på att göra mig galen. Jag må vara korkad men jag begriper inte vad som skiljer de olika passworden?

Jag har ett password till homeservern vilket är samma password jag använder när jag loggar in via "konsollen" eller? Är det alltid samma password till konsollen eller beror det på vilken klient jag loggar in från?

Sedan skapar jag passwords för alla klienter inne i konsollen + att jag skall ha passwords när jag loggar in på alla klienter? Har jag förstått detta rätt så skall dessa passwords vara lika?

Har precis installerat om windows på min HTPC där jag för enkelhetens skull valt password "HTPC". Sedan har jag i konsollen valt samma password "HTPC" för min klient HTPC. Rätt eller fel?

När jag nu startar min HTPC får jag upp en ruta om att "Password do not match" och jag uppmanas skriva in password för min Homeserver och för min HTPC. Men vad är Home server.password? Det jag använder när jag loggar in via konsollen eller det password jag valt för min klient HTPC? Skriver jag in "HTPC" på båda raderna vilket jag tycker borde vara rätt säger den att jag ha fel password. ;)

Suck! Blir helt snurrig på alla dessa passwords och har snart ingen koll alls..... :)

Innan jag skaffade min Homeserver har jag aldrig haft något lösen på min HTPC men tydligen måste jag ha det nu när jag har Homeserver?? Vill ju egentligen inte ha något lösen för att logga in på min HTPC.

Mmm, det där med lösenord kan vara krångligt.
Remote lösenordet och console lösenordet är samma.
Om du ska få HTPC´n att logga in rätt måste du göra ett konto för HTPC´n med eget lösen, annars använder man samma namn och inloggning på de datorer som man vill ska få tillgång till samma mappar.
annars startar man gästkontot och har inget lösen och ger läs rättigheter till video, musik och bilder.

Postad 11 november 2009 - 16:13

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Detta har säkert avhandlats men tråden börjar bli för lång.

Hur säkert är egentligen WHS som backup?
Folk använder sig av WHS som både backup och lagring (typ NAS).

Om en disk bara ger upp så är man skyddad (dock inte om två ger upp) men om någonting får för sig att ta bort filer eller göra dem korrupta så är man inte skyddad alls. Eller? Har svårt att se WHS som en säker backup idag. Lagring ja men inte som backup - eller har jag missat något?

Postad 11 november 2009 - 16:24

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Vad är säkert?

Hade en kompis som köpte dyr raid kontroller (5 tror jag han körde) kontrollen pajade gick inte att återskapa något eftersom han inte kunde hitta en likadan kontroller.

WHS är heller inte säkert (jag har kört WHS sedan starten utan problem) och jag kör folder duplication på det viktiga.

Sedan har jag:

1) en xtern 1TB disk som ständig kopia av allt viktigt sedan swapar jag den ibland med en annan 1TB disk som finner sig på annan plats
2) Sedan har jag en disk till i ett bankfack (offsite)
3) Plus att jag brände ut superviktigt på en blu-ray (offsite)
4) Och uber viktigt bilder på familjen typ på några olika DVD (offsite)

Men men sen kan man ju titta på 2012 och tänka fa_ att jag inte hade en kopia på månen oxså:-)

MVH
/3DBlaster

Postad 11 november 2009 - 16:30

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Du låter paranoid. Sluta kolla på film. :)

Jag är bara ute efter att utesluta det enklaste.

En backup ska vara en backup som man inte kan fippla med filerna förrän de är tillbaka på ursprungsplatsen.
Att då ha WHS för både lagring och backup är farligt då man inte har backup på lagringen, eftersom man enkelt kommer åt filerna.

Alltså, man ska vara noggrann med att lagring av filer på en WHS-burk inte är en backup, alltså inte säkert. En backup från en dator till WHS är dock en backup, och så säker som nu WHS är.

Postad 11 november 2009 - 16:38

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Det finns vissa nitiska personer som inte gillar det faktum att men inte kan göra backuper på sina datorbackuper på WHS (orginal) tror jag läste på wegotserved om någon som gjort en add-in men kommer inte ihåg var.

Och ja jag är "lite" paranoid efter det att en kompis råkade deleta hela familjens fotoalbum på sin PC, han fick betala Ibas mycket pengar för sin klantighet men dom klarade att rädda nästan 98% för att han inte själv försökte laga disken.

/3DBlaster

Postad 11 november 2009 - 16:48

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Kom på en lösning på mitt problem själv, om man har en liten burk med ett OS som WHS stödjer som "filserver", varför inte kombinera som tyst HTPC, så kan man ha WHS som ren backup och inte hosta några filer annat än rena backuper på den.
Smidigt men kostsamt.

Postad 11 november 2009 - 20:15

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Detta har säkert avhandlats men tråden börjar bli för lång.

Hur säkert är egentligen WHS som backup?
Folk använder sig av WHS som både backup och lagring (typ NAS).

Om en disk bara ger upp så är man skyddad (dock inte om två ger upp) men om någonting får för sig att ta bort filer eller göra dem korrupta så är man inte skyddad alls. Eller? Har svårt att se WHS som en säker backup idag. Lagring ja men inte som backup - eller har jag missat något?

Du kan jua ha något backupprogram som flyttar ut backupfilerna till en disk utanför poolen. Whs är lika säker som vilken annan NAS med raid som helst skulle jag tro, eftersom att du kan komma åt filerna även om poolen havererar i vilken dator som helst även om det kräver lite jobb, så länge man kan läsa diskarna. Sen vet jag inte varför det skulle vara så hemskt, svårt att se att både datorn som backupen är tagen från och WHS skulle ge upp samtidigt och alla diskar går till spillo på en gång.

Postad 12 november 2009 - 13:34

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0
Kan svara på min egen fråga jag ställde några svar bak; det går inte att klona C:\ partitionen och sen smacka in det på en ny disk för att på så sätt få igång allt vid en systemkrasch. Har med "tombstones" att göra osv, som har koll på poolen.

Därför finns reinstall alternativet i installationen, problemet för mig är att mina mobo-sata platser är fyllda med HDDs, och jag kan inte installera med DVD inkopplad på mitt SATA-kort. Alla diskar måste sitta som de gjorde vid kraschen för att reinstall ska funka.

Postad 12 november 2009 - 14:27

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
Om man kopplar in en usb hdd till servern kan den ingå i hdd polen då?

Postad 12 november 2009 - 16:16

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Kan svara på min egen fråga jag ställde några svar bak; det går inte att klona C:\ partitionen och sen smacka in det på en ny disk för att på så sätt få igång allt vid en systemkrasch. Har med "tombstones" att göra osv, som har koll på poolen.

Därför finns reinstall alternativet i installationen, problemet för mig är att mina mobo-sata platser är fyllda med HDDs, och jag kan inte installera med DVD inkopplad på mitt SATA-kort. Alla diskar måste sitta som de gjorde vid kraschen för att reinstall ska funka.

USB ansluten DVD läsare då?

Postad 12 november 2009 - 16:29

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag installerade från usb-sticka. Gick fort och smidigt.

Postad 12 november 2009 - 19:40

mjensen
  • mjensen
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag är en mycket nöjd FujitsuSiemens Scaleo WHS användare. Jag har haft min WHS i snart ett år utan ett enda problem. Jag adderade två 1TB-diskar vilket tog exakt 8 minuter.

Kanske har någon svarat på frågan varför Scaleon gått ned i pris men skälet är att FujitsuSiemens gick upp i Fujitsu och lade därmed ned sina konsumentprodukter.

Min utmaning är att jag konverterat en stor del av mitt hem från Microsoft till Mac. Jag har försökt fixa till det så att OSX TimeMachine fungerar för backup men ej lyckats. Jag gör manuella backuper mot WHS och använder den för shares, digitala bilder, film och MP3 (när jag inte använder Spotify).

Det funkar tyvärr inte så bra med TimeMachine och WHS. Det kan funka om du installerar stöd för NTFS, men jag skulle inte vilja lita på det. Alternativet verkar sedan vara att skaffa en HP som har stöd för OSX. Om du sedan skulle få det att fungera kommer TimeMachine att äta upp allt tomt utrymme, men det kan lösas genom att ha en disk utanför poolen, fast då tappar man lite av finessen med WHS.

Jag kör min OSX på TimeCapsule istället, men om någon känner till hur HP har ordnat sitt stöd och om man kan få tag i det så är jag intresserad.

//mjensen

Postad 13 november 2009 - 21:32

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag installerade från usb-sticka. Gick fort och smidigt.

Du såg det inte passande posta en länk hur man slipstreamer senaste WHS?
Svaret ovan gör ju sas ingen glad... (utom dig, för det gick ju kvickt)

Postad 13 november 2009 - 21:36

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Om man kopplar in en usb hdd till servern kan den ingå i hdd polen då?

Absolut. USB, Firewire osv... det funkar.
Dock vill jag avråda från USB (jag har haft sådana i min pool).
Segt värre!

Postad 13 november 2009 - 21:48

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Du kan jua ha något backupprogram som flyttar ut backupfilerna till en disk utanför poolen. Whs är lika säker som vilken annan NAS med raid som helst skulle jag tro,

Säkrare skulle jag vilja säga, än NAS med raid. Just för att man faktiskt kan rädda data om allt skiter sig.
Jag skall inte säga vi är många men jag har sett fler än mig i forumet som kör Syncback för det viktigaste stuffet.. Coolt program, värt sitt pris om man har extern lagringl.
EDIT:
[med extern i detta fall menarjag på annan server]

Redigerat av maxxess, 13 november 2009 - 21:53.

Postad 14 november 2009 - 11:26

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Säkrare skulle jag vilja säga, än NAS med raid. Just för att man faktiskt kan rädda data om allt skiter sig.
Jag skall inte säga vi är många men jag har sett fler än mig i forumet som kör Syncback för det viktigaste stuffet.. Coolt program, värt sitt pris om man har extern lagringl.
EDIT:
[med extern i detta fall menarjag på annan server]

"Värt sitt pris"?
Jo det är ju gratis! => Syncback Freeware

Postad 14 november 2009 - 11:41

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

"Värt sitt pris"?
Jo det är ju gratis! => Syncback Freeware

Ärlig talat så minns jag inte varför jag köpte in versionen (till jobbet), men det var någon vital skillnad.. När vi skrotade en server snodde jag en licens ;)
Har kört Syncback från vissa servers i många år så jag minns faktiskt inte vilken feature som fick oss att ta köpversionen. För den som intresserad är det dock inte svårt att jämföra.

Himla bra program iaf om man har lagringsyta på nätet, som komplement till sin WHS.

EDIT: Behövde bara titta på min egen länk mer än 2 sek: in use files var det såklart som avgjorde valet av licens (==kosta pengar)

Redigerat av maxxess, 14 november 2009 - 11:46.

Postad 14 november 2009 - 21:18

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Ok, jo då kan det ju vara värt att tjacka en Syncback.

Postad 16 november 2009 - 08:47

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Du såg det inte passande posta en länk hur man slipstreamer senaste WHS?
Svaret ovan gör ju sas ingen glad... (utom dig, för det gick ju kvickt)

Sorry, missade din fråga. Vad jag har läst mig till går det inte att slipstreama ev. uppdateringar på WHS, den ska visst strunta i det eller något annat dumt som jag inte förstår mig på. Jag har inte testat själv dock.

Nu till en annan fråga. Vilka routers använder ni till era hemmanätverk och WHS som fungerar smidigt?
Min gamla router, Belkin N1, fungerar inte längre till 100%, så jag gick ut och köpte mig en ny, en Netgear WNR2000. Men det visade sig att jag antingen inte kunde ställa in den ordentligt eller att den helt enkelt inte ville fungera ihop med WHS för jag får hela tiden felmeddelandet "Verifying port forwarding for your router failed". Jag har klickat för UPNP och jag har öppnat portar manuellt, på samma sätt som på den gamla. Men något saknas för att det ska fungera. I WHS står det att Remote access är Available och den får fyra gröna bockar på domännamnet.
Så, är det fel på mig eller routern? :P
edit: Glömde nämna att när jag försöker nå xxx.homeserver.com så kommer jag till routerns gränssnitt istället! :(

Redigerat av Morn, 16 november 2009 - 10:04.

Postad 16 november 2009 - 15:02

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

USB ansluten DVD läsare då?

Jo det kanske skulle funka.

Nu hade jag ingen att testa med, så jag tjackade ny systemdisk + ny pooldisk som jag la in i poolen. Sen kopierade jag manuellt över allt från diskarna, innan jag la till dom i poolen.

Postad 16 november 2009 - 22:45

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Hur återställer man boot-disken i WHS lättast om den skulle krascha utan att förlora några filer? Spelar det någon roll om jag har mappar som inte är duplicerade då eller måste alla vara duplicerade för att jag inte ska förlora någon data?

Postad 19 november 2009 - 22:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Jahapp... Efter en lång period med helt fungerande WHS så började problemen kväll.

Jag har precis köpt en ny övervakningsbar Gigabit Switch (Neatgear GS108T). Programvaran var det senaste jag installerade. Och idag började servern att få "bluescreen"! Ibland går det att logga in och vara på desktopen i 3min, å ibland så blir det "bluescreen" innan Login.

Hur gör man på lättaste sätt nu utan att sabba alla "pooler" och diverse? :)

Postad 20 november 2009 - 11:28

bran
  • bran
  • Beroende

• 1 033 inlägg
  • 0

Hur återställer man boot-disken i WHS lättast om den skulle krascha utan att förlora några filer? Spelar det någon roll om jag har mappar som inte är duplicerade då eller måste alla vara duplicerade för att jag inte ska förlora någon data?

Om det finns data på poolen som liggerp å boot-disken är ju det borta. Annars lägger du bara i skivan och väljer reinstall alternativet.

Postad 20 november 2009 - 15:28

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Nån som har koll på WHS och iTunes-server och setup av det?

Postad 21 november 2009 - 02:06

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
PP3 satt hårt inne, men...

http://windowsteambl...-computers.aspx

Äntligen, som Gert brukar säga! :D

Postad 21 november 2009 - 15:24

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Jag såg att Komplett nu säljer 1TB diskar för 699:-...därav mina nedanstående frågor ;-).

Är det någon som har tips på en bra SATA-kontroller som fungerar bra ihop med WHS:en. Mitt mATX moderkort hade bara två SATA anslutningar, och jag skulle vilja byta ut två äldre IDE-diskar mot nya stora SATA-diskar istället.

Kan man på något smidigt sätt byta ut systemdisken mot en ny utan att börja om från början?
Jag vet att frågan varit uppe några gånger men kunde tyvärr inte hitta igen svaret.

mvh Manor

Postad 21 november 2009 - 16:50

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Hej !

Jag såg att Komplett nu säljer 1TB diskar för 699:-...därav mina nedanstående frågor ;-).

Är det någon som har tips på en bra SATA-kontroller som fungerar bra ihop med WHS:en. Mitt mATX moderkort hade bara två SATA anslutningar, och jag skulle vilja byta ut två äldre IDE-diskar mot nya stora SATA-diskar istället.

Kan man på något smidigt sätt byta ut systemdisken mot en ny utan att börja om från början?
Jag vet att frågan varit uppe några gånger men kunde tyvärr inte hitta igen svaret.

mvh Manor

Jag har testat den billiga från Kjell + Co och den funkade bra i WHS.
Tänk på att de flesta inte stödjer S.M.A.R.T.

Postad 21 november 2009 - 19:44

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Någon som skulle kunna hjälpa mig med hur man får in llink på whs?

Postad 21 november 2009 - 20:44

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Som jag skrev tidigare så börjar min WHS att strula! Har misstankar att det kan vara Systemdisken som är på väg åt helvettet... :( Men jag kan stundtals använda den å den fungerar perfa t.o.m en hel dag.

Så jag undrar nu om man kan säkerhets-backuppa Systemdisken på en DVD eller liknande för att slippa allt jobb om den dör!?

/ Tim :)

Redigerat av Timpolanen, 21 november 2009 - 20:50.

Postad 21 november 2009 - 21:19

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0

Som jag skrev tidigare så börjar min WHS att strula! Har misstankar att det kan vara Systemdisken som är på väg åt helvettet... :( Men jag kan stundtals använda den å den fungerar perfa t.o.m en hel dag.

Så jag undrar nu om man kan säkerhets-backuppa Systemdisken på en DVD eller liknande för att slippa allt jobb om den dör!?

/ Tim :)

Vad jag förstått så går det inte att göra annat än att installera på nytt.

Har du kört S.M.A.R.T.-övervakare på disken och sett om den påvisar slitage?

Postad 21 november 2009 - 23:46

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så går det inte att göra annat än att installera på nytt.

Har du kört S.M.A.R.T.-övervakare på disken och sett om den påvisar slitage?

Fan va dåligt! Borde väl vara en självklarhet tycker jag.:.!

Humm tror inte den har S.M.A.R.T för det är en gammal disk. (Det är väl bara nya som har det? )

Postad 22 november 2009 - 00:20

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Dubbelsuck! Det var inte länge sedan jag installerade om min server. Nu helt plötsligt går det segt som sirap att skriva/läsa filer på servern och till andra datorer. Tydligen så är det Hardware Interrupts som CPUn kämpar med till 100%... Eftersom det bara dyker upp vid "tunga" diskoperationer kan man ju nästan dra slutsatsen att det är fel på en av diskarna. Hur ska jag gå vidare? Kan man rycka disk efter disk för att se när det blir bra? Ingen risk att förstöra något på det viset? Eller kan man felsöka Interrupts lite närmare?
Jag börjar tröttna på att ha problem med min server...

Edit: Jag borde läst tidigare inlägg först, för visst rapporterade SMART att en disk var dålig. Men bara när jag kollade noga, SMART fyller inte riktigt sin funktion om den bara rapporterar när disken dött... Nu är det bara till problemet hur jag ska flytta bort de filer som ligger på den eftersom all läsning går supersegt. Funderar på att bara rycka den, köpa en ny och sedan klona den rätt över. Synd att nära på nya diskar ska bli dåliga så fort. Jag har kört med Samsung hittills för att de var billiga, nu blir det ett nytt märke för att jämföra.

Redigerat av Morn, 22 november 2009 - 12:37.

Postad 22 november 2009 - 15:55

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Rätt mig om jag har fel men visst "avinstallerar" du bara disken i consolen och sen tar ut den fysiskt för att byta disk.
Ingen med Llink?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.