Själv så tröttnade jag och sålde min HD DVD spelare och HD filmer.
Har tröttnat på detta byte av sidor och kör nu bara med Blu-ray.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 10 January 2008 - 22:07
Det är väl inte så konstigt att HD DVD tappar efter Warners övergång?
Själv så tröttnade jag och sålde min HD DVD spelare och HD filmer. Har tröttnat på detta byte av sidor och kör nu bara med Blu-ray. Postad 11 January 2008 - 16:39
Framtiden är en blå stråle
Källa: Idg Postad 11 January 2008 - 16:53
Framtiden är Blu-ray men vilken spelare ska jag köpa?
Har nu en buggig Samsung BD-P1400 region A med profil 1.0. Vill ha en som är regionsfri, har profil 2.0 och som inte tar flera minuter på sig att starta en skiva som innehåller java! Den enda spelare idag som har kraft nog att starta Blu-ray filmer med java är PS3 och en sådan vill jag inte ha. Känns lite som Blu-ray formatet inte riktigt är färdig utvecklat... Tror att jag kör vidare med min Samsung ett tag till. Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 11 January 2008 - 17:02. Postad 11 January 2008 - 17:02 Rätt självklart efter WBs val. Alla visste väl att WBs val skulle bli avgörande för kriget mellan HD DVD o Blu-ray. Men jag kommer inte hoppa på BD-tåget än. Finns för många bra filmer på HD DVD som jag inte sett och det känns onödigt att köpa BD nu på direkten då det både är dyrare och ger inte mig någon bättre kvalité. Så med tiden som jag sett de HD DVD-filmer jag vill (kommer säkert göra en del fynd) så har blu-ray gått ner i pris och då har man inte direkt förlorat ngt. Störst förlustaffär gör man ju om man säljer sin hd dvd-spelare nu.http://www.thedigita...com/#mytwocents Jag har dock bara 10HD DVD filmer (räknar matrix-boxen som 3 filmer) och HD-A2. Tror inte jag hade kunnat få mer än högst 1000kr för spelaren och sen kanske runt 150kr/filmen. Då njuter jag hellre av HD-kvalité ett tag till och skaffar mig en combo-spelare eller så får jag fnatt o säljer mitt xbox360 och köper mig en PS3a:D Postad 11 January 2008 - 23:59
Warner Outlines HD DVD Separation Plan; Delays 'Invasion,' 'Jesse James' HD DVDs
Formalizing the first step in its HD DVD separation plan, Warner has pushed back the previously-announced HD DVD releases of 'The Invasion' and 'The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford.' As we first reported late last week, Warner stated in their original Blu-ray exclusivity announcement that although they would continue to support HD DVD through May, their HD DVD releases would now follow their Blu-ray release by "a short window." The studio has now confirmed the first titles to be affected by the transition, announcing a three-week-delay for the HD DVD/DVD combo versions of 'The Invasion' (now February 19, previously January 29), and 'The Assassination of Jesse James' (which will shift from February 26 to March 18). Street dates for the previously Blu-ray and standard DVD versions of both titles remain as originally scheduled. The studio has told us to expect a three-week delay for all of its remaining HD DVD/DVD combo titles through the May 2008 cut-off, but that they will officially announce the new dates over the next several weeks. At presstime, all Warner HD DVD catalog titles remain unaffected by the transition, and are still set to street as originally announced (including such highly-anticipated titles as 'Bonnie & Clyde' and 'Twister'). Tech specs and special features for both 'Invasion' and 'Jesse James' remain as previously announced, and Warner says future delays will also not see any changes in specs. Källa: High-Def Digest Postad 12 January 2008 - 00:19
Enligt denna sida så har Media Markt börjat med att ta bort HD DVD från några av sina affärer i Tyskland.
Babel Fish försöker att översätta: Källa: hdtv-praxis.de Postad 16 January 2008 - 12:45
Porrbolag dissar HD DVD och väljer Blu-ray
"Digital Playground to phase out HD DVD in 2008" http://www.engadgeth...hd-dvd-in-2008/ Postad 16 January 2008 - 14:58
Källa: Dave Vaughn, quoting sources from Global Digital Media Xchange:
Postad 16 January 2008 - 15:40
"Warner will continue to do VC-1 encodes, but they are upping the bitrate to the max for BD encodes and according to a very good source at GDMX, this will speed up the encoding process considerably because of not having to hand tweak hard to encode scenes as much. This is one of the benefits of Blu-ray with the higher peak bitrate and will allow cost savings on the encoding side."
Det här borde betyda mindre blocknoise, ändå fruktar jag att det blir tvärtom! Om dom verkligen ville spara tid kunde dom ju sluta filtrera sina filmer! Postad 16 January 2008 - 19:12
Filtrera? Hur menar du? Postad 16 January 2008 - 23:02 Warner filtrerar sina filmer vilket leder till att antal detaljer i bilden minskas något. Detta gör det enklare för VC-1 kodaren att komprimera filmen till en låg bitrate. Nu när Warner går över till att vara Blu-ray exklusiv kan man hoppas på att de slutar med filtreringen. Postad 17 January 2008 - 01:46
vad är det för slags filer, och vad är det tänkt att det filtret skall uträtta? man sätter väl inte dit ett filter bara på grund utav att man vill att " antal detaljer i bilden minskas något."
Jag vet inte hur en BD encode går tilll, men Nog använder de väl "råfilmen" när de gör BD-encodes? det gör de ju när de skapar en DVDfilm. Tvivlar på att de sätter ett "filter" som minskar detaljer på filmen innan BD-encodeningen, det låter ju jättedumt. Kom gärna med en länk eller annat som backar upp teorin om detta detaljförstörande filter. EDIT: trött... Filtret har som uppgift att göra VC-1 kodningen snabbare alltså? ok... skulle vara intressant att läsa om, länk? Redigerat av Unregistered8147b14e, 17 January 2008 - 01:48. Postad 17 January 2008 - 07:36
Att filtrera materialet innan encoding är väldigt vanligt, genom att minska detaljinnehållet i bilden (höga frekvenser tas bort = små detaljer tas bort) blir det förstås enklare för encodern.
Att man gör det på BD/HDDVD är dock lite svagt. Joe Kane snackade mkt om det här då han var i Svedala senast och enl honom var det ju avsaknanden av filtreringen (och byte av codec - hör till viss del ihop med filtrering) som gjorde att BD/HDDVD förväntades visa bildkvalité "like never before". All SD (och förmodligen oxå HD, inte minst 1080i) digital-tv och DVD är filtrerat. Detta var ju den stora grejjen med Superbit DVD föresten, på den tiden det begav sig, att man hade liten (eller ingen?) horisontell filtrering av filmerna, resultatet blev en högre upplöst bild än "vanlig DVD"(från den tiden). Ingen länk, sorry, random artiklar från WSR och internet... Postad 17 January 2008 - 10:32
Germany's Senator Entertainment follows Constantin, goes Blu-ray only
If you were wondering just how long you'd have to wait until the next domino fell, wonder no more. Germany's own Senator Home Entertainment is reportedly following in the footsteps of Constantin Film AG and will stop supporting HD DVD. Notably, any films that were already scheduled to arrive on HD DVD will supposedly still ship, but after March 1, 2008, the studio will be supporting Blu-ray exclusively. Another one bites the dust, we suppose. Källa: Engadget HD Postad 17 January 2008 - 14:44
Snart e man formatneutral. Har min xbox360 på tradera till försäljning i förmån för en PS3a eller standalone blu-ray-spelare. Har inte riktigt bestämt mig för vad än. Däremot står jag inför dilemmat: Köpa från USA eller inte?. Har en släkting som bor i USA som kommer hem troligtvis tidigast vid midsommar och kan då släpa med sig en spelare eller köpa en svensk spelare och vara garanterad med garanti etc. Min HD DVD-spelare är köpt i USA och är då låst till reg1 på vanliga dvds. VIlket jag förmodare en am. PS3a med är?.
Hur ser det ut på framtida regionskodning på blu-ray?. Används det mer o mer eller är majoriteten av blu-ray filmerna regionsfria? Postad 17 January 2008 - 15:24
They will also be stepping back from their heavy use of DNR... http://forum.blu-ray...amp;postcount=7 Postad 17 January 2008 - 15:31
Blu-ray fullkomligt krossar HD DVD i försäljning. 85:15 sista veckan enligt Nielsen!
" The product announcements come in a week when the top 10 high-definition disc sellers are all Blu-ray Disc releases, according to an analysis of Nielsen VideoScan First Alert sales numbers by Home Media Magazine’s market research department. Net HD DVD sales, according to Nielsen, constituted only 15% of hi-def disc sales last week. And the top HD DVD seller, The Kingdom, sold just 10% as many copies as the top Blu-ray Disc release, 3:10 to Yuma." http://www.homemedia...rticle_ID=11894 Postad 17 January 2008 - 16:13
Gud vad jag hoppas att dom gör det verkligen! Det fanns en artikel om arbetet med Blade Runner där dom lite lätt beskrev effekterna av vad dom pysslar med, men jag har inte kunnat hitta den igen. Dom nämnde något om hur dom var tvugna att ta bort korn ibland när det ansågs vara för mycket och tydligen lägga till när det var för lite? Den kommentaren stämmer nog bara för film med en hög nivå av kornighet på det stora hela, vore ju vansinne att kladda ner filmen med något som inte fanns där från början! Även om det skulle jämna ut nivån av kornighet från scen till scen tycker jag själv ändå att dom skulle lämna allt ifred och varken addera eller ta bort något korn. Postad 17 January 2008 - 16:32
Fråga: Vilken spelare/system rekommenderar du om man vill kunna spela både Blu-Ray samt SACD? SACD-funktionalitet är ju bortplockat på PS3 40Gb. - Håkan
Svar: Vi kommer under hösten att lansera en High-end Blu-ray-spelare med SACD-möjlighet. - Per-Martin Öhman Källa: Prylportalen.se Blu-ray med SACD kommer!! Postad 18 January 2008 - 09:38
Blu-ray Dominates Disc Sales Chart Post-Warner Announcement
The Blu-ray camp took a decisive lead in disc sales for the week ending January 13th, the first full week following Warner's announcement that it would abandon its HD DVD support. Though Blu-ray has outsold HD DVD in overall disc sales by a factor of nearly 2:1 since the start of 2007, last week saw the largest gulf between the two rival formats yet, with Blu-ray commanding an 85% share of all high-def discs sold. Home Media Magazine is reporting that of the top ten high-def discs sold on either format, not a single HD DVD disc made the list, with the top-selling HD DVD disc ('The Kingdom') moving only one tenth as many units as the best selling Blu-ray title, '3:10 to Yuma.' While it's too soon to tell whether Warner's announcement had a direct effect on Blu-ray's stronger-than-ever disc sales lead, HD DVD had been holding steady with a relatively strong 39% share of high-def disc sales in the last weeks of the 2007 holiday shopping season. Källa: High-Def Digest Redigerat av Addex, 18 January 2008 - 09:41. Postad 20 January 2008 - 10:40
Angående profiler på Blu-ray spelare så har ni här en artikel varför spelarna släpptes ut på marknaden utan stöd för profil 1.1 och 2.0.
Vad jag föstår så ville BDA få ut spelarna så fort som möjligt... Early adopters Antar att BDA var rädda för HD DVD. Jag är själv en early adopter och har haft flera spelare, har nu en Panasonic BD30 som klarar profil 1.1. Har själv inga problem med att lägga ut pengar på köp av nya spelare. Tycker att de som vill ha en spelare som är "framtidssäker" ska vänta ett tag innan köp alternativt köpa en PS3 som är ett bra köp. Spelar man också så är PS3:an ett kanonköp man får då Blu-ray på köpet... Postad 20 January 2008 - 10:51
Ang. PS3'an så antar jag att det inte kommer vara några problem att uppdatera den till 2.0 den dagen det blir aktuellt...?
Postad 20 January 2008 - 11:22
Skilnaden på 1.1 och 2.0 är att den senare kräver möjlighet till Internetuppkoppling samt minst 1 GB hårddisk eller motsvarande.
PS3 uppfyller redan dom kriterierna Redigerat av Bertilsson, 20 January 2008 - 11:23. Postad 20 January 2008 - 11:25
Fast det finns väl spelare som kan uppgradera programmvaran även fast de inte är 1.1 eller 2.0?
Postad 20 January 2008 - 11:33 Det där är inte hela historien. Gissningsvis var ursprungsplanen att lansera Blu-ray omkring mitten av 2007, och bara med profil 1.1 och 2.0 spelare. Men för att möta konkurrensen från HD DVD (vars huvudstrategi har varit att lansera sina features före Blu-ray) blev man tvungen att flytta fram lanseringen ett år. För att klara av det fanns det två alternativ, 1) Skapa en förenklad profil 1.0 för att snabbare få fram SoC-kretar (special designade kretsar som i princip sköter all signalbehandling och övrig processning). 2) Bygga de första spelarna med hjälp av PC komponenter BDA valde 1) för att slippa den extra kostnad de skulle innebära att först bygga spelare med en PC arkitektur och sedan flytta över den till den mer kostnadseffektiva SoC arkitekturen. Nu har jag inte koll på när specarna för profil 1.1 och 2.0 blev klara, men rent hårdvarumässigt hade det alltså varit fullt möjligt att ha framme profil 1.1 och 2.0 spelare redan i mitten av 2006. Dessutom är det värt att notera att det var pga att Toshiba valde 2) som gjorde att de kunne lansera sina spelare med full funktionalitet från början. Det var först under hösten 2007 som de i samband med sin tredje generation av spelare börjande använda en SoC arkitektur. Redigerat av random111, 20 January 2008 - 11:40. Postad 20 January 2008 - 11:37 Sony bekräftade under CES att PS3 kommer att uppgraderas till profil 2.0, men sa inte när. Under mässan använde profil 2.0 PS3:or för att demonstrera BD-Live. Det krävs viss mjukvara också för att uppfylla profil 2.0 kraven. Ja, att ladda ner ny firmware via en Internetanslutning har inget med profilerna att göra. Postad 20 January 2008 - 11:46
Vi i Sverige får ju betala mycket mera för en Blu-ray spelare än i t.ex. Usa och andra länder i Europa.
Alla är ju inte gjorda av pengar, så det är viktigt att tänka igenom sitt köp. Det är inte direkt billigt att köpa en Blu-ray spelare idag. Det blir ganska dyrt att byta spelare när man inser att man vill ha en spelare med profil 1.1 eller 2.0 om man tidigare har köpt en profil 1.0 spelare. Postad 20 January 2008 - 11:52
Fast om du bara ska se filmen spelar de ju ingen större roll om du ha profil 1.0 eller 2.0. Det är om du är intresserad av extramaterialet, då kan de va bra med en nyare profil.
Postad 20 January 2008 - 11:56 Javisst, du har helt rätt. Men jag tror också spelarna som kommer ut i år blir snabbare på att ladda filmerna. Kommer nya lösningar och att även många nya Blu-ray spelare kommer att stödja bitstream out och även att internt klarar av att avkoda DTS-HD MA. Det är inte bara profiler som kommer att adderas till spelarna. Postad 20 January 2008 - 12:16
Dum fråga vad är profil 2.0? (kanske läst tråden slarvigt)
Finns det idag någon spelare i Sverige som har profil 2.0? Länk? Postad 20 January 2008 - 12:45 Jaså? Vad då? Menar du att PS3 först behöver få ny mjukvara för att kunna utnyttja sin hårdvara till att uppfylla profil 2.0, eller är det någon annan funktion du menar med "ny mjukvara"? Postad 20 January 2008 - 13:07 PS3 i form av en Blu-ray spelare erbjuder ett antal Java funktioner som Javakoden på skivan kan använda sig av. De Java funktioner som är profil 2.0 specifika (t.ex. internetaccess) finns knappast implementerade i dagens firmware. Däremot är ju t.ex. internetaccess i sig redan implementerad i PS3, så att lägga till den Java funktion som ger internetaccess till skivan lär ju knappast vara någon större sak.Jaså? Vad då? Postad 21 January 2008 - 22:44
Postad 21 January 2008 - 22:51
Retailers Make More Room For Blu-ray
According to a new Video Business report, some retail chains have begun adjusting their high-def shelf space to make more room for Blu-ray discs (and less for HD DVD). The industry trade says that Trans World Entertainment, Newbury Comics, Video Buyers Group members and Hastings Entertainment are among the retailers beginning to emphasize Blu-ray in the wake of Warner's announcement that it would abandon its support of the HD DVD format as of this coming June. Trans World, which operates over 800 stores under several brand names (including FYE, Suncoast, Coconouts and Wherehouse), says that though it will continue to order key new releases on HD DVD, it will begin dedicating more shelf space to Blu-ray, both for new releases and catalog titles. "As retailers, we need to simplify things for the consumers as much as we can with merchandising one format," said Trans World VP Mark Higgins. "We don’t want to be biased, but it is clearly the direction that high-def production looks to be going." Other retailers (including Best Buy, Amazon.com, DVDEmpire.com) said they had no current plans to adjust their merchandise mix. "Obviously, Warner’s announcement has made us a little more cautious about how many HD DVDs we bring in," DVDEmpire's Shannon Nutt told Video Business. "But that’s not going to stop us from stocking strong on what we feel will be solid HD DVD releases, like the upcoming Bee Movie. Although it looks like the writing may be on the wall, DVDEmpire will continue to push both formats equally until our customers show there is no longer any demand for one format or the other." Källa: High-Def Digest Postad 22 January 2008 - 09:47
Senaste försäljningssiffrorna:
hdmarketsdec07jan08.jpg 30.45K
0 Antal nerladdningar
hdmarketsdjan081st2weeks.jpg 30.16K
0 Antal nerladdningarInga PS3 eller 360 addons medräknade. Postad 22 January 2008 - 10:24 Oj. Verkar som Warners beslut hade stor betydelse. Redigerat av Unregisteredf64a5233, 22 January 2008 - 10:24. Postad 22 January 2008 - 11:53
Warner har nog enormt inflytande. Själv blev jag formatneutral idag. Va precis iväg och köpte mig en PS3a på elgiganten. Får se hur mycket den låter bara när jag ser film. Nu är frågan bara om det var dumt att köpa en i Sverige. kanske borde väntat tills midsommar då jag kan be min släkting ta med en till sverige från USA.
Hur är det eg. med regioner på Blu-ray?, används det mycket?. Ser det ut som det används mer o mer nu när hd dvd nästan är ur vägen? Postad 22 January 2008 - 14:04
Regionskodningen är nog tyvärr här för å stanna, Fox kör med det rätt ofta har jag för mig. Warner kör mest regionsfritt. Hoppas det går att knäcka några spelare iaf. Postad 22 January 2008 - 14:45
The Digital Bits Rumormill.
http://www.thedigita...ill.html#012108 Postad 22 January 2008 - 20:03 En intressant sak med de siffrorna är att det går att räkna ut förändringen mellan vecka 1 och vecka 2 för de två formaten. Normerat till Blu-rays försäljning vecka 1. ------- Blu-ray HD DVD Vecka 1 100.00 95.43 Vecka 2 142.66 11.52 Dvs Blu-ray ökade sin försäljning med 42% från vecka 1 till vecka 2, medans HD DVD minskade sin med en faktor 8. Postad 22 January 2008 - 20:58
Har just köpt en PS3a elgiganten men är lite tveksam om jag ska behålla den eller satsa på en stand-alone istället. Skiljer det något i bildkvalité eller ljudkvalité mellan PS3an och en dedikerad blu-ray-spelare? Mer än att DTS-MA saknas på PS3an?
Sålde mitt xbox360 för att få hem blu-ray med. Spelar inte så mycket så två spelkonsoler hade varit overkill. Däremot så börjar jag tänka om det inte är bättre o se HD DVD några månader framöver (finns fortfarande mycket film på HD DVD jag vill ha) och sen i sommar importera antingen en PS3a eller en dedikerad spelare från USA. Beslutsångest till max. Hjälp =) Postad 23 January 2008 - 08:45
Nej, enligt alla tester så skiljer det inget mellan PS3 och stand-alone mer än DTS-HD MA. I övrigt hamnar PS3 i topp.
Ang. ljudnivån så är det väldigt svårt att få veta om Stand-alone har någon fläkt och hur mycket den i så fall låter. Jag kan säga dig att min PS3 40GB låter mindre än min DVD/HDD-inspelare Sony RDR-HXD870 som får omdömet "tystast" i alla jämförande tester jag har läst. Är det inte besvärligt med importerade Blu-ray spelare med tanke på regionskodningen? Postad 23 January 2008 - 10:41
Jag köper större andel amerikanska filmer än svenska kan man ju säga. Att det inte är svensk text på filmerna bryr jag mig inte om. Det jag gillar starkt med HD DVD är just regionfriheten men har nu köpt en svensk ps3a för att få tillgång till blu-ray med. Däremot har jag lite beslutsångest för jag gillar inte att betala mer och vänta extra lång tid på filmer som ska släppas till en viss region om filmen ens kommer. T.ex. Rescue dawn. Finns det några release-datum för den till Reg.b? Nu när jag tänker på det så lämnar jag nog tillbaka ps3an och köper en från USA. Btw, Vilken region tillhör Asien? Edit. Om ryktet stämmer att PS3 40GB kommer sänkas till 299$ i USA på måndag så lämnar jag tillbaka denna till elgiganten. Är ju eg. inget snack om saken. är ju halva priset. Redigerat av Hoff, 23 January 2008 - 11:51. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |