Postad 22 december 2007 - 02:05
Postad 22 december 2007 - 06:20
By Susanne Ault -- Video Business, 12/21/2007
DEC. 21 | Fourth-quarter HD DVD releases The Bourne Ultimatum and Harry Potter and the Order of the Phoenix are outpacing similarly high-profile Blu-ray titles, according to Universal Studios Home Entertainment and other industry research sources.
In its first week on sale, starting Dec. 11, the Bourne single-disc HD DVD configuration sold 60,000 units, doubling the 30,000 units Spider-Man 3 sold during its street week in its similar individual Blu-ray SKU. Counting other configurations, including its BD trilogy, Spider-Man 3 reached higher six-day numbers, according to distributor Sony Pictures Home Entertainment.
Universal could only provide data on the Bourne single SKU. But the studio expects the pattern to continue when sales information can be gathered in the next several days for its own HD DVD Bourne trilogy set.
Additionally, notes Universal research, Warner Home Video’s HD DVD release of Order of the Phoenix is edging out the titles’ BD version by a 55-to-45 ratio. Order of the Phoenix also streeted Dec. 11. That claim matches information gathered from Amazon.com sales rankings in recent weeks.
These HD DVD success stories do mark a reversal from the overall trend of BD titles topping its rival. Generally, BD sales trump HD DVD sales by a 2-to-1 ratio.
Ken Graffeo, Universal executive VP of marketing and co-president of the North American HD DVD Promotional Group, acknowledges the continued, on average, BD strength over HD DVD software. But he believes it is significant that HD DVD is catching BD in terms of fourth-quarter new releases, as he believes it is a more apple to apples comparison of consumer purchasing behavior.
These new box-office hits are not normally included in the primarily catalog ‘buy one, get one free’ deals. Popular with BD studios, these BOGO deals are enticing because consumers get two titles for 50% off the original price. But there is a question of how long studios can continue to support these promotions as they bring in considerably less money than regualarly-priced titles would.
“I think the fourth quarter is going to be interesting,” said Graffeo. “If you break out the hits, I think we will be even. But the aggressive discounting, with catalog [of buy one, get one free offers], can inflate the numbers.”
Graffeo believes that HD DVD is on an upswing with recent releases because of the surge in people buying HD DVD hardware, which also has been steadily discounted. Toshiba sold 90,000 players in a two-day period in November, thanks to Wal-Mart and Best Buy pricing HD DVD players below $100 for the first time.
“This is a real testament to the momentum we are gaining with the set-top players,” said Graffeo. “We are beginning to realize the attach rate with movie sales.”
http://www.videobusi.../CA6515097.html
Postad 22 december 2007 - 10:33
Det har varit en del inlägg som vi har behövt dölja/ta bort men på det stora hela så har det blivit ett mycket bättre atmosvär härinne.
Jag vill tacka alla de "rävar" inom båda lägren som numera håller sig till topic och inte faller in i "hämndbeteende".
Mycket bra gjort av er!
Trevlig jul!
Postad 22 december 2007 - 11:44
Toshiba E1 för 1995kr inklusive fem filmer. Inte illa.
Edit: Såg nu att någon redan skrivit om det.
Redigerat av Entraktor, 22 december 2007 - 12:03.
Postad 22 december 2007 - 12:01
Var försiktiga med HP, jag har en i zd8000 serien och den låter enormt mycket, får palla upp den på muggar och täppa till framdelen med tyg för att över huvudtaget kunna vistas vid den...
Postad 22 december 2007 - 12:14
Det enda som krävs för att få den gratis är att du lyckas köpa en Toshiba-tv för 0:-
*hehehe* Den var lite kul....!

Jag fick precis reklambladet för Elgigantens mellandagsrea:
Fasen jag har inte fått nåt reklamblad från EG... 1995:- med 5 filmer var ju riktgt bra... Är E1'an något att ha om man nu skulle "råka" ha vägarna förbi EG efter jul...? Får min PS3'a förhoppningsvis i mellandagarna och det hade ju varit kanon och smäcka in en HDDVD spelare oxå....
Postad 22 december 2007 - 12:21
Var försiktiga med HP, jag har en i zd8000 serien och den låter enormt mycket, får palla upp den på muggar och täppa till framdelen med tyg för att över huvudtaget kunna vistas vid den...
Har en HP8510p (Business-modell). Tyst, presterar bra och väldigt bra byggkvalité. Inga problem med HP som laptop-tillverkare, däremot har de säkert som alla tillverkare billiga budgetmodeller. Att dra alla datorer från HP över en kant bara för du inte är nöjd med din är ju att ta i överkant...
Det enda som krävs för att få den gratis är att du lyckas köpa en Toshiba-tv för 0:-
*hehehe* Den var lite kul....!![]()
Jag fick precis reklambladet för Elgigantens mellandagsrea:
Fasen jag har inte fått nåt reklamblad från EG... 1995:- med 5 filmer var ju riktgt bra... Är E1'an något att ha om man nu skulle "råka" ha vägarna förbi EG efter jul...? Får min PS3'a förhoppningsvis i mellandagarna och det hade ju varit kanon och smäcka in en HDDVD spelare oxå....
Har en A2 som är väl motsvarigheten till E1 på am. marknaden. Har ingen receiver med hdmi-utgång så jag kan tyvärr inte ta del av de nya ljudformaten men bilden på min 42" Q96-plasma går inte att klaga på. Blir antagligen med neutral i mellandagarna =). Eller så väntar jag till sommaren då jag kan få hem en am. PS3a.
Postad 22 december 2007 - 12:34
Har en HP8510p (Business-modell). Tyst, presterar bra och väldigt bra byggkvalité. Inga problem med HP som laptop-tillverkare, däremot har de säkert som alla tillverkare billiga budgetmodeller. Att dra alla datorer från HP över en kant bara för du inte är nöjd med din är ju att ta i överkant...
Kanske skulle ha varit mer tydlig och skrivit, var försöktig med denna typ av icke-business-modell-HP?

Hoppas dom har fixat problemen.
Postad 22 december 2007 - 14:49
Kanske skulle ha varit mer tydlig och skrivit, var försöktig med denna typ av icke-business-modell-HP?
Hoppas dom har fixat problemen.
Ja, den lär ju garanterat låta mer än en standalone spelare men jag måste ha missat var stod det att det här var en billig budgetmodell??
Postad 24 december 2007 - 00:02
HP kunde göra lite bättre ifrån sig hära.
Lösning? Ett program som heter NHC (Notebook Hardware Control) där kan du välja när fläkten ska gå igång och vilken hastighet den ska ha. Jag ändrade min så den istället för att gå börja blåsa fullt vid 45 grader ändrade jag till 76 grader.
När jag surfar runt är den helt tyst, men drar jag igång en HD DVD film på den så börjar den surra lite.
Redigerat av dealerovski, 24 december 2007 - 00:05.
Postad 24 december 2007 - 07:54
Lösning? Ett program som heter NHC (Notebook Hardware Control) där kan du välja när fläkten ska gå igång och vilken hastighet den ska ha. Jag ändrade min så den istället för att gå börja blåsa fullt vid 45 grader ändrade jag till 76 grader.
När jag surfar runt är den helt tyst, men drar jag igång en HD DVD film på den så börjar den surra lite.
Lite off-topic men jag kan inte hålla mig. 76 grader är i högsta laget om du inte vill sänka livlängden på din hårdvara väsentligt.
Postad 24 december 2007 - 19:31
Toshiba HD-XA2 Wins E-Gear Editor's Choice Top 40 Award
WAYNE, N.J., Dec. 24 /PRNewswire/ -- Today, Toshiba America Consumer
Products, L.L.C. ("Toshiba") announced that E-Gear magazine, "a source for
intelligent, insightful information on all consumer electronics," has
selected Toshiba's HD-XA2 HD DVD player for a 2007 Editor's Choice Top 40
Award.
"Looking back through the hundreds of products we reviewed throughout
the year in E-Gear, we determined that the HD-XA2 was simply one of the
best," said Grant Clauser, Editor-in-Chief, E-Gear. "We are delighted to
present this award to such as dynamic product, and we look forward to what
Toshiba has in store for 2008."
"Toshiba is thrilled to have E-Gear recognize the HD-XA2 and bestow it
with an Editor's Choice Top 40 Award," said Maria Repole, Director of
Corporate Communications at Toshiba. "From our first generation HD DVD
players to our current line of three third generation units, we strive to
produce players that are easy to use and provide movie lovers with an
entertainment experience beyond their expectations. Not only do Toshiba HD
DVD players produce outstanding high definition picture with advanced audio
capabilities, they also immerse users in the movie experience through
picture-in-picture video, audio commentary and web-enabled network
capabilities."
As a result of being chosen for this award, the HD-XA2 will be
highlighted in the January/February issue of E-Gear, which will also have
bonus distribution at the 2008 International Consumer Electronic Show (CES)
in Las Vegas.
Postad 24 december 2007 - 19:46

Jag har en XE1 och kan bara hålla med, det är en otroligt bra spelare och att den också är kanonbra på att spela upp dvd, man får tacka reon-chipet i spelaren...
Postad 29 december 2007 - 16:11
LG's Audio Initiative at CES 2008
....The two new systems are the AP3133 and the LHT888. The AP3133 is a traditionally-styled high-definition AV home theater system with medium-height multi-driver floorstanding loudspeakers, center channel speaker, surrounds, and powered subwoofer. The system includes a 7.1-channel AV receiver with 150Watts X 7 "ICEpower" output stage, Burr-Brown PCM 1796 24bit/192kHz DAC, multi-input HDMI switching with full 1080p upscaling, HD Radio capability, and Audessey Auto Room Multi EQ Adjustment. The system also includes an LG Super Blu player, dual-format BD and HD DVD player.
.....
The AP3133 and LHT888 are merely precursors for more ambitious LG products to come. These new home theater systems will ship at astonishingly affordable prices, permanently establishing LG as the audio leader.

Postad 29 december 2007 - 20:42
den där såg tuff ut - håller på och tankar ner ett par av de omkodade klippen för att jämföra kvalitet (tyvärr verkar den servern ligga på ett 56k-modem...)
det här var ju tyvärr inte lika roligt:
Venturer SHD7001 goes on sale in UK for 170 pounds
Postad 30 december 2007 - 11:35

Postad 31 december 2007 - 15:04
Jepp med tanke på att många Bluraytittlar är regionskodade så tror jag nog deras försäljningssiffror kommer vara till fördel för HD-DVD.Såg att HD-DVD hade gått upp som mest sålt Yearly på Axel Music med 52.3%, alltid kul
Postad 02 januari 2008 - 01:33
CES: HD DVD and Blu-ray press events
What's New
By Henning Molbaek
FIRST ONLINE Jan 1, 2008
With the Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas just around the corner here are two important dates if you like HD.
On Sunday January 6, 2008, 8:30 PM in Las Vegas the HD DVD Promotion Group will invite the press to hear the latest news or as they write "Executives from the various companies supporting HD DVD will present the latest in HD DVD products, bonus features, interactivity and services." It will be a two hour event.
On Monday January 7, 2008, 5:00 PM in Las Vegas the Blu-ray Disc Association welcomes the press to hear the latest news or as they write "Press conference to announce latest Blu-ray products." It will be a one hour event.
We will of course bring you the news as it happens and no doubt a few surprises may occur.
2008 International CES Exhibitor Press Event Schedule
8:30 PM - 10:30 PM HD DVD Promotion Group: HD DVD Promotions Group (Invitation Only)
The Wynn, Lafitte Ballroom
HD DVD Promotion Group
Redigerat av diabolo, 02 januari 2008 - 01:41.
Postad 02 januari 2008 - 18:47
Inför CES-mässan
På söndag inleds CES-mässan i Las Vegas. Under mässans gång kommer massor av intressanta nyheter att visas upp.
På söndag startar CES-mässan i Las Vegas och där kommer massor av nyheter att visas upp. Om Bill Gates kommer att överraska oss alla och visa upp en Xbox 360 med inbyggd hd-dvdläsare är det inte alltför många som vet, men för tillfället så cirkulerar det en hel del sådana rykten.
När Microsoft-mogulen äntrar scenen på CES-mässan för sista gången så kan vi nog räkna med att en och annan överraskning presenteras av den gode herr Gates. Om det är så att det blir en integrerad hd-dvdläsare till 360:n får vi vänta och se men det kan vara precis det som formatet behöver för att kunna mäta sig med sin motståndare.
Microsoft bör nog tydligt visa att satsningen på hd-dvd är på allvar. Det finns även rykten om en framtida Microsoft/Toshiba produkt med hd-dvdläsare, hårddiskinspelare och Xbox. Detta är dock endast rykten, men som sagt om en vecka vet vi.
Postad 03 januari 2008 - 02:33
31 DEC 2007
Xbox Ultimate – the gaming daddy? We’ve already had the Xbox 360 Premium and Elite. Both are, of course, fine gaming machines with the best games catalogue in the next-gen field. But come autumn 2008, we reckon both will be rendered obsolete by the Ultimate.
This PS3-killer will benefit from almost three years of Xbox development, featuring 1080p HDMI output, built-in Wi-Fi, hi-def audio output, cooler 65nm hardware architecture and a near-silent fan.
It’ll also have the ability to make the most of the by-then established Xbox IPTV service, which will mean recording TV shows to its vast 320GB hard disk and watching live TV shows via your broadband provider.
But the piece de resistance? It’ll have a built-in HD DVD drive. Let Round 12 with the PS3 commence...
Essentials
Xbox 360 Ultimate
Price: £TBA
On sale: TBA
Postad 03 januari 2008 - 06:25
Bara ca 6mån sent.....

Redigerat av dealerovski, 03 januari 2008 - 06:26.
Postad 03 januari 2008 - 21:22
Sänkt pris på LG:s nya kombospelare
Inom någon vecka börjar LG:s nya kombospelare att säljas ute i butiker i Sverige. Priset var först satt till 10 000 kronor men är nu prissänkt till 8 000 kronor.
[2008-01-03 08:45]
Förhoppningarna var stora när LG släppte sin första kombospelare BH 100. Denna spelare var först ut med att klara båda hd-formaten blu-ray och hd-dvd. Enligt LG i Sverige har försäljningen av BH 100 gått bra, detta trots att priset var drygt 10 000 kronor. De maskiner som har kommit ut till butikerna har också sålts. Nu är uppföljaren BH 200 på väg ut i butikerna inom någon vecka och från början var priset bestämt till 10 000 kronor. Men nu har LG beslutat att sänka det rekommenderade priset med 2 000 kronor till 8 000 kronor.
Det betyder att det troligen kommer att finnas handlare som kommer att sälja BH 200 för 7 495 kronor eller något liknande. BH 200 stödjer alltså både hd-dvd och blu-ray. Dessutom skalar den upp dvd-skivor till hd-kvalité och stödjer de nya ljudformatet Tru Dolby HD och filmformatet 24p.
Postad 04 januari 2008 - 04:36
http://www.dvdforum....oting-40-41.htm
Approval of "Logo/Mark for HD DVD-ROM (51G)"
TL51_logo.jpg 12,33K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av diabolo, 04 januari 2008 - 05:52.
Postad 04 januari 2008 - 05:51

Postad 04 januari 2008 - 22:14
Reports: Warner Bros. will back only Blu-ray
NEW YORK/LOS ANGELES2008-01-04 20:22:49 GMT (Reuters) (Reuters) — Time Warner's Warner Bros. studio plans to announce it will release next-generation DVDs on Sony Corp's Blu-ray format exclusively, two sources familiar with the plans said Friday, dealing a big blow to Toshiba's HD DVD format.
Warner Bros., Hollywood's biggest seller of DVDs representing about 18 to 20% of sales in the United States, had been one of the few studios that backed both formats.
News Corp's 20th Century Fox, Walt Disney, and Lions Gate Entertainment are among studios backing the Blu-ray format. Viacom's Paramount studios and General Electric's NBC Universal, owned by General Electric Co and France's Vivendi, release movies in HD DVD format.
An announcement is expected shortly, the sources said.
(Reporting by Kenneth Li in New York and Bob Tourtellotte in Los Angeles, editing by Gerald E. McCormick)
Postad 04 januari 2008 - 22:23
E det sant? Blu-ray vinner??Reports: Warner Bros. will back only Blu-ray
NEW YORK/LOS ANGELES2008-01-04 20:22:49 GMT (Reuters) (Reuters) — Time Warner's Warner Bros. studio plans to announce it will release next-generation DVDs on Sony Corp's Blu-ray format exclusively, two sources familiar with the plans said Friday, dealing a big blow to Toshiba's HD DVD format.
Warner Bros., Hollywood's biggest seller of DVDs representing about 18 to 20% of sales in the United States, had been one of the few studios that backed both formats.
News Corp's 20th Century Fox, Walt Disney, and Lions Gate Entertainment are among studios backing the Blu-ray format. Viacom's Paramount studios and General Electric's NBC Universal, owned by General Electric Co and France's Vivendi, release movies in HD DVD format.
An announcement is expected shortly, the sources said.
(Reporting by Kenneth Li in New York and Bob Tourtellotte in Los Angeles, editing by Gerald E. McCormick)
Postad 04 januari 2008 - 22:36
i BD delen för vidare disscussions!!
Postad 04 januari 2008 - 22:39

Även om det känns bittert nu så får man hoppas att det leder till något gott i slutänden..

Postad 04 januari 2008 - 22:42
Postad 04 januari 2008 - 22:49
Kul att man precis har slängt iväg pengar på förlorarna...
![]()
Även om det känns bittert nu så får man hoppas att det leder till något gott i slutänden..
Jag punga ut 5 papp för en EP35'a för 2 dar sen

Postad 04 januari 2008 - 22:50
Ser man på hårdvarustödet så har Bluray en stor uppslutning medan hddvd i stort sett bara har toshiba (som dessutom har en rätt så aggressiv prissättning som kan göra det svårt för övriga aktörer att komma in, se t ex Onkyo-spelaren).
Postad 04 januari 2008 - 22:54
Ser man t ex försäljningssiffrorna på 300 så är det kanske inte så konstigt om de beslutar sig för att stödja BD exklusivt. Dock ser jag inte poängen med att sluta med HDDVD (på samma sätt förstår jag inte de studios som inte är neutrala).
Ser man på hårdvarustödet så har Bluray en stor uppslutning medan hddvd i stort sett bara har toshiba (som dessutom har en rätt så aggressiv prissättning som kan göra det svårt för övriga aktörer att komma in, se t ex Onkyo-spelaren).
Svårt att se poängen med att sluta sälja HD DVD? Warner insåg till sist att kunden bara blir förvirrad av två format och bestämde sig för att stödja enbart ett format.
Postad 04 januari 2008 - 23:05
wow...när kommer detta att börja gälla?
End of May
Warner Home Video will continue to release its titles in standard DVD format and Blu-ray. After a short window following their standard DVD and Blu-ray releases, all new titles will continue to be released in HD DVD until the end of May 2008.
Redigerat av diabolo, 04 januari 2008 - 23:07.
Postad 04 januari 2008 - 23:16
Postad 04 januari 2008 - 23:28
OK.. vad kommer att hända nu då? Kommer HD DVD köra stenhårt med TL51 (med DVD och HD DVD på samma ) och då inte släppa några DVD:er så att HD DVD försäljningen kommer att öka lavinartat? Eller är det här slutet på HD DVD nu?
Vänta på CES snuffe82...är på Söndag.
Postad 04 januari 2008 - 23:39
Historia kommer upprepa sig, Sony kommer inte få äga ett eget format någonsin exlusivt. Det kommer republikanerna i USA se till. Om inte Demokraterna vinner i nästa val förståss, då vet man aldrig vad som händer, hela världen kan bli upponer.
så vänta på president valet, det är där det avgörs.
Postad 05 januari 2008 - 00:30
Toshiba's Comment on Announcement from Warner Bros. Entertainment of Its Exclusive...
Toshiba's Comment on Announcement from Warner Bros. Entertainment of Its
Exclusive Support for Blu-ray Disc Format
TOKYO, Jan. 4 /PRNewswire/ -- Toshiba is quite surprised by Warner Bros.'
decision to abandon HD DVD in favor of Blu-ray, despite the fact that there
are various contracts in place between our companies concerning the support of
HD DVD. As central members of the DVD Forum, we have long maintained a close
partnership with Warner Bros. We worked closely together to help standardize
the first-generation DVD format as well as to define and shape HD DVD as its
next-generation successor.
We were particularly disappointed that this decision was made in spite of
the significant momentum HD DVD has gained in the US market as well as other
regions in 2007. HD DVD players and PCs have outsold Blu-ray in the US market
in 2007.
We will assess the potential impact of this announcement with the other HD
DVD partner companies and evaluate potential next steps. We remain firm in
our belief that HD DVD is the format best suited to the wants and needs of the
consumer.
Press Contact
Corporate Communications Office
Keisuke Ohmori
+81-3-3457-2105
www.toshiba.co.jp/contact/media.htm
Postad 05 januari 2008 - 00:36
känner för Toshiba HD DVD promo group!!
Och då jag även starta med HD DVD och var en stark anhängare
och fortfarande föredrar det som format!!
WB är lite svikare i mina ögon nu alltså!!
tack för ordet

Postad 05 januari 2008 - 00:55
tack för ordet
![]()
![]()
(blandade känslor)
I know the feeling
Endå lite intressant move av en företag som verkligen inte vill förlora andel, kan detta leda till att folk kommer köpa mindre film o använda andra medel en skivor för att få tag på det matrial man vill ha, men tanke på andelen fan boys som finns å tar det här lite hårt som mig själv kommer ju garanterat inte köpa WB filmer på ett bra tag
Postad 05 januari 2008 - 01:06

Postad 05 januari 2008 - 01:16
Postad 05 januari 2008 - 01:20
Postad 05 januari 2008 - 01:21
Har WB släppt några HDDVD exclusive titlar...? Och isåfall är ju frågan om dom ska lägga ner en massa pengar på att ge ut dom på BD framöver.....?
jag har typ 15 st WB HD DVD exklusives!!
Matrix trilogin , Batman Begins, V for Vendetta är klockrena att de släpper om
Redigerat av henke007, 05 januari 2008 - 01:21.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar