Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba HD-EP30, HD-EP35 HD DVD

1570 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 april 2008 - 19:13

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Var kan man få tag i den lappen?
Har precis hämtat min EP35 ( har en E1 sen tidigare ).

Här

Postad 08 april 2008 - 19:20

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0

Min säger 1.3/1.1 hur skall jag tolka det :)

Min sa 1.1/1.1 innan uppdateringen och säger 2.0/1.1 efter uppdateringen.

Hmm... 2.0 var det inte den uppdateringen som ställde till lite problem ?

Postad 08 april 2008 - 19:30

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Hittade detta i tråden

"jaggies-buggen á la firmware 2.0 för AVC-filmer- INTE gäller för de europeiska modellerna (EP30, EP35)".
Nu har jag i dagsläget tyvärr ingen 1080p/24Hz skärm att testa med, men tänkte faktiskt investera i en ny Pioneer inom en snar framtid och då hade det ju varit trevligt att kunna köra 1080p/24hz läge för alla AVC-filmer, UTAN flimmer/jaggies. Hoppas verkligen Toshiba löser detta med ny firmware uppdatering...

"Problemet med firmware 2.0 och "jaggies" verkar faktiskt bara gälla för US-versionen!! Jag skrev en fråga i denna tråd (som Drem länkade till tidigare) och fick svar direkt!! smile.gif
http://www.avforums....d=1#post6442233

"
Quote:
Originally Posted by ajzman View Post
OK, so can anyone tell me whats the deal here with the new firmware 2.0 and its problems with "jaggies" for 1080p/24hz?? Is it just the american version (A30, A35) who got this or is it the european version (EP30, Ep35) aswell??
.
Hi ajzman
It's just the US firmware.
EU firmware does not cause jaggies with 1080p/24...........confirmed. "

Postad 08 april 2008 - 19:45

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Min sa 1.1/1.1 innan uppdateringen och säger 2.0/1.1 efter uppdateringen.

Har kört min EP-35 med 2.0 på en pioneer plasma och har inte märkt några problem med jaggies.

Postad 08 april 2008 - 21:31

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0
Vilken grym spelare!!

2 problem dock

1. jag kan inte uppdatera spelaren. Testat både genom routern och genom bredbandsuttaget direkt. Har testat med 2 olika kablar också. Står i manuallen att man ska ha en rak cat5 kabel. Har det nån betydelse?

2. kollade på Transformers (vanlig DVD) på 1080P. Då å då så blinkade det till ett grönt sken på bilden. Har det nåt att göra med att den inte är uppdaterad (nåt gammalt fel som numera är fixat)?? Kör med hdmi -> hdmi switch -> Projje

Edit: på fråga kan det vara projjen som spökar. Läste om det p ånåt amerikansk forum att dom fått sina projjars mjukvara uppdaterade varav problemet försvunnit. Men har man tur kanske det försvinner av uppdateringen!

Edidt2: Tycker detta är väldigt konstigt för att jag kör xboxen på 1080P, å när jag kollade på hd-dvd addonen så var det inga gröna flashar!

Redigerat av Majorglenn, 08 april 2008 - 23:23.

Postad 09 april 2008 - 09:17

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0

Vilken grym spelare!!

2 problem dock

1. jag kan inte uppdatera spelaren. Testat både genom routern och genom bredbandsuttaget direkt. Har testat med 2 olika kablar också. Står i manuallen att man ska ha en rak cat5 kabel. Har det nån betydelse?

2. kollade på Transformers (vanlig DVD) på 1080P. Då å då så blinkade det till ett grönt sken på bilden. Har det nåt att göra med att den inte är uppdaterad (nåt gammalt fel som numera är fixat)?? Kör med hdmi -> hdmi switch -> Projje

Edit: på fråga kan det vara projjen som spökar. Läste om det p ånåt amerikansk forum att dom fått sina projjars mjukvara uppdaterade varav problemet försvunnit. Men har man tur kanske det försvinner av uppdateringen!

Edidt2: Tycker detta är väldigt konstigt för att jag kör xboxen på 1080P, å när jag kollade på hd-dvd addonen så var det inga gröna flashar!

Vad jag förstått så har du en Panna PT-AX200. Jag har oxå märkt detta ett par gånger.... dock endast (vad jag kommer ihåg) när jag växlade till eco-mode. Jag kommer köra, som det tipsas om på olika forum, i normal-mode ungefär 80h. Sen kopplar jag om till eco igen, finns flasharna kvar, ja då blir det service.

Postad 09 april 2008 - 10:32

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så har du en Panna PT-AX200. Jag har oxå märkt detta ett par gånger.... dock endast (vad jag kommer ihåg) när jag växlade till eco-mode. Jag kommer köra, som det tipsas om på olika forum, i normal-mode ungefär 80h. Sen kopplar jag om till eco igen, finns flasharna kvar, ja då blir det service.

Uppgradering av firmware krävs för att komma till rätta med grönlila blixtar på Panasonic AX100 och AX200 vid 1080p/24.

Andra signaler funkar men 1080p/24 behöver ny firmware på Pannorna för att slippa blixtarna.

Tyvärr...

Postad 09 april 2008 - 14:54

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

ok, ska testa detta åxo.. ( å ja, jag har en AX-200 :) )

Ingen mer info om uppdateringen av EP-35:an? Ska testa ikväll igen om det kanske var nåt tillfälligt igår.

Postad 09 april 2008 - 14:57

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Är det några fler här som är intresserade av att få sin HD-EP30 alternativt HD-EP35 HD regionsfri på SD DVD?

Kolla i så fall in denna tråd på DTV Forum

Postad 09 april 2008 - 16:31

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jag fick min ep35 från tbh igår, den läser inte dvd skivor alls. den säger att det inte är en dvd skiva som är i. Region är inte problemet då jag har provat både reg1 och 2. Jag har FW 1.3.
Någon som vet vad det kan bero på?

Hälsn.D

Postad 09 april 2008 - 16:59

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Är det några fler här som är intresserade av att få sin HD-EP30 alternativt HD-EP35 HD regionsfri på SD DVD?

Kolla i så fall in denna tråd på DTV Forum

Denna tråd togs upp på sida 41, för några dagar sen.

Redigerat av Majorglenn, 09 april 2008 - 17:00.

Postad 09 april 2008 - 18:17

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jag fick min ep35 från tbh igår, den läser inte dvd skivor alls. den säger att det inte är en dvd skiva som är i. Region är inte problemet då jag har provat både reg1 och 2. Jag har FW 1.3.
Någon som vet vad det kan bero på?

Hälsn.D

Fick min HD EP35 från TBH igår och jag har ett liknande fel (mer eller mindre). Jag har däremot uppgraderat till senaste FW 2.0/1.1.

Har bara provat en 4-5 HDDVD (Beowulf, Eagles (musik), Derailed...+ nån till ) hittils (olika regioner). Alla har fungerat förutom skivan Queen "Rock Montreal & Live Aid". På den får jag exakt samma fel som det du nämner, den klagar på att det inte är en DVD skiva som är ilagd. Jag har provat HDDVD:n hos en kompis på en HD E1 så jag vet att skivan är ok. Konstigt det här, någon slags bugg. Jag ska kontakta TBH och Toshiba om detta.

Vilka skivor har du provat med?

Postad 09 april 2008 - 18:35

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Fick min HD EP35 från TBH igår och jag har ett liknande fel (mer eller mindre). Jag har däremot uppgraderat till senaste FW 2.0/1.1.

Har bara provat en 4-5 HDDVD (Beowulf, Eagles (musik), Derailed...+ nån till ) hittils (olika regioner). Alla har fungerat förutom skivan Queen "Rock Montreal & Live Aid". På den får jag exakt samma fel som det du nämner, den klagar på att det inte är en DVD skiva som är ilagd. Jag har provat HDDVD:n hos en kompis på en HD E1 så jag vet att skivan är ok. Konstigt det här, någon slags bugg. Jag ska kontakta TBH och Toshiba om detta.

Vilka skivor har du provat med?

Jag har nu uppdaterat till 2.0/1.1 jag med men felet återstår :/

Jag har provat smokin aces och serenity på hd-dvd och dem funkar ju klockrent men vanliga dvd skivor har jag nog testat tio stycken och jag får samma felmeddelande varje gång, en reg 1 för att utesluta att den var låst på fel region och resten med reg 2 varav en skiva var helt ny och inplastad. För min del handlar det tyvär nog inte om nån liten bugg det här är ju gruvligt.. Har du hunnit testa nån dvd dem senaste minuterna? :)

Postad 09 april 2008 - 18:51

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1 560 inlägg
  • 0

Uppgradering av firmware krävs för att komma till rätta med grönlila blixtar på Panasonic AX100 och AX200 vid 1080p/24.

Andra signaler funkar men 1080p/24 behöver ny firmware på Pannorna för att slippa blixtarna.

Tyvärr...

Är du allvarlig!? Undrar om tex HBB vet om detta så man kan få den uppgraderad utan problem?

Postad 09 april 2008 - 19:01

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jag har nu uppdaterat till 2.0/1.1 jag med men felet återstår :/

Jag har provat smokin aces och serenity på hd-dvd och dem funkar ju klockrent men vanliga dvd skivor har jag nog testat tio stycken och jag får samma felmeddelande varje gång, en reg 1 för att utesluta att den var låst på fel region och resten med reg 2 varav en skiva var helt ny och inplastad. För min del handlar det tyvär nog inte om nån liten bugg det här är ju gruvligt.. Har du hunnit testa nån dvd dem senaste minuterna? :)

Trist!

För att förtydliga så vill jag säga att den Queen som inte vill starta för mig alltså är en HDDVD (var lite otydlig med det eftersom jag missade att du bara hade problem med DVD).

Nej, har inte hunnit prova något idag :P men kommer att testa så mycket jag hinner senare ikväll. Kommer att kolla DVD också. Hmm...är lite rädd att jag kommer att upptäcka samma sak som dig och dessutom hitta fler HDDVD som inte fungerar... :D

Postad 09 april 2008 - 19:30

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Är du allvarlig!? Undrar om tex HBB vet om detta så man kan få den uppgraderad utan problem?

Ja , det finns en tråd på avforum med 19 sidor om detta. Dom har fått sina maskiner skickade. Men dom måste tydligen skicka dom till Wales för att få dom uppdaterade. Men sen försvinner dom gröna blixtarna! Kolla i Panasonic AX-200 tråden här på forumet. Har lagt in länken till forumet där!

Jag lyckades uppdatera till 2.0 nu iaf. Har dock inte hunnit testa något ännu. Men både hddvd och dvd funkade innan så hoppas att det funkar nu med! :)

Redigerat av Majorglenn, 09 april 2008 - 20:55.

Postad 09 april 2008 - 22:02

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Har nu testat lite mer med både DVD och HDDVD i HD EP35.

DVD spelar den hittils alla jag testat (5 st).
Dock (som förväntat) spelar den inte DVD med annan regionkod, exempelvis 1.

Har testat HDDVD med följande resultat:
Queen "Rock Montreal & Live Aid" EJ OK
Corpse Bride OK
Eagles: Farewell 1 Tour - Live from Melbourne OK
Derailed (US) OK
Beowulf (US) OK
Dreamgirls OK
King Kong (US) OK
Knocked up OK
Blade Runner (US) OK
Batman begins (US) OK
300 OK
2001 (US) OK
Smokin' Aces OK
Hot Fuzz (US) OK
Flags of our Fathers OK

Kommer att prova mer men det börjar kännas som om det förhoppningsvis bara är Queen HDDVD:n som inte fungerar i HD EP35.

Någon annan som haft problem med EP35 från TBH eller annan leverantör? Någon som haft problem med just Queen HDDVD:n i EP35 eller annan HDDVD-spelare?

handsomedevil, trist att inte DVD fungerar för dig! Jag har emailat TBH och hoppas de har något svar på detta imorgon. Kommer att kontakta Toshiba också.

Redigerat av SOGO, 09 april 2008 - 22:03.

Postad 09 april 2008 - 22:08

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hittade detta:
"Toshiba owners beware

Amy Bullard from Ipswich, 27th January, 2008

There is an issue with this title and Toshiba HD DVD players. This disc may not be playable in the Ep-30 or Ep-35 disc players. Toshiba are aware of the problem and are hoping to issue a firmware update in February. I have had 7 versions of this disc and none of them play in my Ep-35. 1 star as I have not been able to play this disc.
"

http://www.sofacinem...VD-Version.html

Detta låter inte bra alls... :D

Postad 09 april 2008 - 22:15

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Här finns "release notes" för senaste FW 2.0 och det står ju ingenting i klarspråk om att den FW skulle lösa problemet med Queen. Jag antar att bara Toshiba kan svara på detta om och när en sådan uppdatering kommer.
http://www.highdefin...ortpage_uk.html

Redigerat av SOGO, 09 april 2008 - 22:16.

Postad 09 april 2008 - 22:29

handsomedevil
  • handsomedevil
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Har nu testat lite mer med både DVD och HDDVD i HD EP35.

DVD spelar den hittils alla jag testat (5 st).
Dock (som förväntat) spelar den inte DVD med annan regionkod, exempelvis 1.

Har testat HDDVD med följande resultat:
Queen "Rock Montreal & Live Aid" EJ OK
Corpse Bride OK
Eagles: Farewell 1 Tour - Live from Melbourne OK
Derailed (US) OK
Beowulf (US) OK
Dreamgirls OK
King Kong (US) OK
Knocked up OK
Blade Runner (US) OK
Batman begins (US) OK
300 OK
2001 (US) OK
Smokin' Aces OK
Hot Fuzz (US) OK
Flags of our Fathers OK

Kommer att prova mer men det börjar kännas som om det förhoppningsvis bara är Queen HDDVD:n som inte fungerar i HD EP35.

Någon annan som haft problem med EP35 från TBH eller annan leverantör? Någon som haft problem med just Queen HDDVD:n i EP35 eller annan HDDVD-spelare?

handsomedevil, trist att inte DVD fungerar för dig! Jag har emailat TBH och hoppas de har något svar på detta imorgon. Kommer att kontakta Toshiba också.

Bra att din verkar fungera skapligt iaf. Har också mejlat tbh ang detta, får se vad dem säger.

Postad 09 april 2008 - 22:51

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Mer om Queen HDDVD:n:

" FYI..not a Toshiba problem
Beerfordolphins | 13/02/2008 | See all Beerfordolphins' reviews (1) »

Hi,

Eagle Rock have confirmed that there were a batch of discs that were not produced to spec. If you have a disc that does not play on a Tosh player, if you contact Eagle Rock they will supply a replacement.

To confirm: this is not a Toshiba firmware issue!!!

Thanks"

http://www.play.com/...id/Product.html

Bara att kontakta Eagle Rock mao...

Postad 09 april 2008 - 23:04

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Poseidon är inte ok heller ljudet försvinner dom sista tio minuterna och det går i slomo

Postad 10 april 2008 - 06:07

alex6699
  • alex6699
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Poseidon går bra på min spelare

Postad 10 april 2008 - 09:28

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0
Till alla er som kör analogt, ställ ned alla kanaler förutom subwoofern med -10db i setup så blir basen korrekt...

Postad 10 april 2008 - 18:36

Unregisteredc0be16a0
  • Unregisteredc0be16a0
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
ghostlink:
Om man kör analogt till sin gamla DD/DTS 5.1 stärkare och INTE har en subwoofer på denna?
Hur skall man ställa in då? Jag har inte testat så mycket men jag tycker att det inte är sådant jättedrag i subbasen..
Jag kör Large inställning på frontarna.

Postad 10 april 2008 - 21:59

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Trevligt!
Ska hämta ut min efter jobbet :D
Tänkte dra en rövare och skicka in den "Gratisfilmslappen" och se vad som händer, kan ju vara värt portot iaf... :P

Hej har du skickat in lappen ännu och är det fler som prövat detta?

Postad 10 april 2008 - 22:03

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0

Poseidon går bra på min spelare

Vilken uppdatering kör du?

Postad 10 april 2008 - 22:32

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

ghostlink:
Om man kör analogt till sin gamla DD/DTS 5.1 stärkare och INTE har en subwoofer på denna?
Hur skall man ställa in då? Jag har inte testat så mycket men jag tycker att det inte är sådant jättedrag i subbasen..
Jag kör Large inställning på frontarna.

Hur menar du inte subwoofer? Äger du ingen subwoofer till ditt 5.1-system eller menar du att du inte har några inställningar på förstärkaren? Alla inställningar ska du göra i setupen hos EP35an. Alla högtalare ska vara small, sedan ställer du in måtten, därefter -10 db på allt förutom subwoofern.

Man kommer ändå behöva vrida upp volymet en del jämfört med att köra via optiskt. Men basen funkar nu iaf tillskillnad från förut då man var tvungen att vrida upp volymen själv baktill på subben.

Redigerat av Unregistered577c6879, 10 april 2008 - 22:36.

Postad 11 april 2008 - 09:41

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Hej har du skickat in lappen ännu och är det fler som prövat detta?

Japp skickade in den igår, så nu är det bara att vänta och se vad som händer.
Vore ju riktigt najs om man fick 5 "gratis" filmer som grädde på moset :P

Postad 11 april 2008 - 10:54

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Hur menar du inte subwoofer? Äger du ingen subwoofer till ditt 5.1-system eller menar du att du inte har några inställningar på förstärkaren? Alla inställningar ska du göra i setupen hos EP35an. Alla högtalare ska vara small, sedan ställer du in måtten, därefter -10 db på allt förutom subwoofern.

Man kommer ändå behöva vrida upp volymet en del jämfört med att köra via optiskt. Men basen funkar nu iaf tillskillnad från förut då man var tvungen att vrida upp volymen själv baktill på subben.

Varför säger du att man ska ha just dom inställningarna på EP35. Funkar väl om du ställer dom på large med..Har mina på large och 0db.

Måste bara säga att Bistream is the way to go. Är grymt nöjd med Ljudet på denna mot E1 ans som bara hade PCM.
Nu kan man se filmer med lite punch i och dynamic sound. :P

Postad 11 april 2008 - 11:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Måste bara säga att Bistream is the way to go. Är grymt nöjd med Ljudet på denna mot E1 ans som bara hade PCM.

Alltså hur tvingar jag Ep35 att skicka bitstream, jag fattar verkligen inte var man kan ställa in det :)
Får bara pcm vad jag än ändrar på och det vill jag ju INTE skicka.

bitstream via hdmi alltså.

Redigerat av Martin, 11 april 2008 - 11:22.

Postad 11 april 2008 - 11:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Varför inte skicka PCM via HDMI? Det finns ingen fördel mad att skicka som bitstream annat än att se displayen på förstärkaren markera formatet. Resultatet är IDENTISKT. Allt annat är bara psykologi.
Lossless ÄR lossless. No more no less.

Postad 11 april 2008 - 11:45

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Alltså hur tvingar jag Ep35 att skicka bitstream, jag fattar verkligen inte var man kan ställa in det :)
Får bara pcm vad jag än ändrar på och det vill jag ju INTE skicka.

bitstream via hdmi alltså.

Förlåt, sa jag fel om bitsream eller skämtar du som vanligt? Om ni tycker E1an ger bättre ljud då kan ni väl lägga era inlägg där. Nej det är inte bara psykologiskt har man öron så har man det :P E1 an gav en sammanflätad och grötig samt odynamisk ljudkärraktär i mitt tycke, och jag är absolout inte ensam om att tycka det.

Postad 11 april 2008 - 11:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det jag menar är att ett Dolby TrueHD-spår är identiskt oavsett om det kodas av i spelaren och skickas som PCM via HDMI eller om det skickas som bitstream med HDMI och kodas av i förstärkaren.

Postad 11 april 2008 - 11:50

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Varför inte skicka PCM via HDMI? Det finns ingen fördel mad att skicka som bitstream annat än att se displayen på förstärkaren markera formatet. Resultatet är IDENTISKT. Allt annat är bara psykologi.

Ok Hasse,

Har aldrig påstått att jag är någon ljudexpert bara en hobbyist :P Men alltså det där med att PCM skulle låta renare och bättre det håller jag absolut inte med om faktiskt. Vad är det som låter bättre med det?

Mvh

Postad 11 april 2008 - 12:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det är inte bättre. Det är identiskt. När du skickar det som bitstream så kodas det av i förstärkaren och när du kodar av ljudet i spelaren och skickar det som PCM så behövs det inte eftersom det redan är avkodat. Slutresultatet är identiskt.

Postad 11 april 2008 - 12:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag har tidigare försökt mig på att förklara det så här:

Dolby TrueHD/DTS HD MA är som koncentrerad saft. Antingen tillsätter du vatten i spelaren eller i förstärkaren. Om spelaren (tex PS3) inte kan skicka koncentrerad saft så tillsätter den vattnet själv. Förstärkaren tar emot färdigblandad saft (PCM) och anger det i sin display. Den vet inte att saften en gång varit koncentrerad. En annan spelare kan skicka koncentrerad saft (bitstream) och då känner förstärkaren av det och spär själv ut saften. Då markerar den Koncentrerad saft (Dolby TrueHD) i displayen.
Det blir exakt samma saft i slutändan.

Postad 11 april 2008 - 12:39

Dankan
  • Dankan
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Dolby TrueHD/DTS HD MA är som koncentrerad saft. Antingen tillsätter du vatten i spelaren eller i förstärkaren. Om spelaren (tex PS3) inte kan skicka koncentrerad saft så tillsätter den vattnet själv. Förstärkaren tar emot färdigblandad saft (PCM) och anger det i sin display. Den vet inte att saften en gång varit koncentrerad. En annan spelare kan skicka koncentrerad saft (bitstream) och då känner förstärkaren av det och spär själv ut saften. Då markerar den Koncentrerad saft (Dolby TrueHD) i displayen.

Men det är ju mycket coolare när det står i förstärkarens display :P

Postad 11 april 2008 - 12:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Det går inte att styra bass-management om man skickar som pcm... om jag avkodar i förstärkaren dock kan jag styra allt som jag vill.

Postad 11 april 2008 - 12:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det låter mycket märkligt. Bass Management och sådant görs ju ändå på den avkodade PCM-signalen i din stärkare.

First let's clarify some nomenclature. Dolby and DTS have both introduced new audio codecs. The lossy ones are DD+ (Dolby Digital Plus) and DTS-HD (High Definition). The lossless codecs are Dolby TrueHD and DTS-HD MA (Master Audio).

Think of Dolby TrueHD and DTS-HD MA as zipping a computer file to save space. None of the data is discarded, just packed more efficiently to take up less storage space. When you unzip the file, 100% of the data is still there, and you get a bit-for-bit copy of the original.

If you had a zipped document that you wanted to send me on disc, you would have two choices. You could unzip it on your computer before putting it on the disc. Or you could send it to me as a zipped file (would take up less space on the disc) and I could unzip it on my computer. Either way, I end up with the exact same document, down to the last letter.

Likewise, decoding (unpacking) a soundtrack in the player or in the receiver will yield the exact same results. It's not like high end receivers have a special secret version of TrueHD decoding reserved for them that cheap players aren't allowed to have. It's just format decoding. If certain audio data is flagged for the left front channel, then decoding in the worlds most expensive receiver won't place that data somehow "more" into the left front channel than decoding in the world's cheapest player.

Going back to the zipped document analogy. If you wanted to change anything in the document, from simple correction of spelling mistakes to complex re-formatting for a better look, you would first need to unzip that document. You wouldn't be able to manipulate it while it was still zipped.

Similarly, everything a receiver does to the soundtrack, upto and including D/A conversion, requires the soundtrack to be in uncompressed PCM form. In fact, when you send your receiver a DD or DTS bitstream, the first thing it does is decompress the soundtrack to linear PCM. Only then can it apply things like bass management, time alignment, etc.

Postad 11 april 2008 - 13:24

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Ok Hasse,

Tack för den enkla men bra förklaringen. Har precis fått EP 35.an idag faktiskt, men jag lovar att testa båda i bitstream och PCM för att se om det vore psykologiskt fenomen. Har bara testat DD+ ännu men skall till att leta fram några filmer med True HD med :P

Hade ju tidigare E1.an och jämförde då med BD spelaren avkodning via HDMI samt E1.an.

Men som jag nämt tidigare så enligt mitt tycke när det gäller ljudbilden.. utan att jag då ändrat eller mixtrad med inställningarna av själva db ljud nivåerna på AV receivern.Alltså om jag har dom inställda på samma db nivå, så blir summan av kardemumman att jag upplever hela ljudbilden som jag tidigare beskrev ovan.(odynamisk och oseparerad ljudbild)
Och om jag då höjer ljudet för att få ungefär samma ljudniva som utan PCM avkodning så tycker jag förtfarande att det låter sämre (högre givetvis) men dock fortfarande oseparerat och grötigt. Om nu detta var något fel på själva E1 an vet jag ju fortfarande inte, men man vet ju aldrig.

Mvh

Postad 11 april 2008 - 13:39

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

Varför säger du att man ska ha just dom inställningarna på EP35. Funkar väl om du ställer dom på large med..Har mina på large och 0db.

Ingen aning, rekommendationen är utarbetad från AVS. Basen är inte korrekt via analogt utan måste justeras 10db, samt att Small ger bättre ljud oavsett högtalare. Alla ljudinställningar ska vara inställda på PCM även. Jag kan som sagt bekräfta det då basen inte hänger med om man inte justerar 10db i EP35. EP35 har således fel någonstans i mjuk/hårdvaran för analoga...

Bitstream påverkas naturligtvis inte av inställningarna ovan då ljudet kodas rätt i förstärkaren. Analoga inställningar måste skötas i EP35 så länge inte förstärkaren klarar att själv justera nivåer för analoga ingångarna - då kan du lika gärna göra allt i förstärkaren.

Redigerat av Unregistered577c6879, 11 april 2008 - 13:39.

Postad 11 april 2008 - 13:46

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga men om man som jag kör utan subb och har en förstärkare med rumskorr behöver man väl inte justera avståndet eller dra ner de övriga högt till -10db? :P

Redigerat av -Palle-, 11 april 2008 - 13:50.

Postad 11 april 2008 - 13:52

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga men om man som jag kör utan subb och har en förstärkare med rumskorr behöver man väl inte justera avståndet eller dra ner de övriga högt till -10db? :)

Om din förstärkare klarar att justera de nivåerna för analoga så... min kan inte applicera de inställningarna för analoga och jag tror inte det är så vanligt förutom på hi-end förstärkare. Men kör du inte analogt så behöver du inte bry dig om detta.

Edit: läste för fort... kan inte svara på det i detalj. Testa och se... men skaffa en bas :P

Redigerat av Unregistered577c6879, 11 april 2008 - 13:54.

Postad 11 april 2008 - 13:56

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Om din förstärkare klarar att justera de nivåerna för analoga så... min kan inte applicera de inställningarna för analoga och jag tror inte det är så vanligt förutom på hi-end förstärkare. Men kör du inte analogt så behöver du inte bry dig om detta.

Ok, tack för snabbt svar. Jag kör ju via hdmi (PCM) så då borde det inte spela nån roll?
Hahaha, ska byta ut alla högtalarna här i slutet av juni när jag flyttar, då kommer det att bli en subb med ska du se :P

Edit: Du är inte den ende som är lite snabb på tangenterna ibland..

Redigerat av -Palle-, 11 april 2008 - 13:59.

Postad 11 april 2008 - 14:20

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Apropå diskussionen om PCM versus bitstream via HDMI. Jag tycker följande stycke förklarar varför man skall köra bitstream och inte låta EP35:an avkoda ljudet, dvs coredelen av ljudet.

At the moment, you really only NEED bitstream output for DTS-HD:HR/MA and that is because the HD-A35 cannot decode those formats internally. It can decode the 5.1 DTS "core" that is embedded, but you lose the extra extensions that give you the "high resolution" or lossless "master audio". So having the option of bitstream output is great if you import and you have HD-DVD discs that actually HAVE DTS-HD:HR/MA audio tracks on them.

Postad 11 april 2008 - 14:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det är förstår sant. Nu är det bara ett fåtal HD DVD-filmer som har just DTS HD MA, men ändå.

Postad 11 april 2008 - 15:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Men som sagt, hur ställer jag in om jag vill ha ALLT utskickat som bitstream via hdmi? Är det ens möjligt?
Har alltid föredragit att ha avkodningen så långt fram som möjligt i kedjan.
Tycker jag har testat allt och lusläst i manualen... eller är det så att man måste köra pcm på allt utom dts master audio?

Postad 11 april 2008 - 16:02

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Men som sagt, hur ställer jag in om jag vill ha ALLT utskickat som bitstream via hdmi? Är det ens möjligt?
Har alltid föredragit att ha avkodningen så långt fram som möjligt i kedjan.
Tycker jag har testat allt och lusläst i manualen... eller är det så att man måste köra pcm på allt utom dts master audio?

Nejdå, ställ in såhär så ska du se att "Dolby True HD" och "DTS HD Master" snart lyser upp din förstärkardisplay! :P

Digital Out SPDIF - PCM
Digital Out HDMI - Auto
Digital Direct Audio Mode to ON

Du måste självklart aktivt välja Lossless-ljudspåret på filmen ifråga också (t ex på 300, så väljer du ju Dolby True HD i language-menyn), men sen ska det fungera fint, det gör det för mig iallafall (även om jag i princip endast kör PCM i dagsläget eftersom Audyssey-inställningarna för min Marantz, inte funkar i bitstream-läge...)

Edit: och ja, bitstream läget fungerar för "allt", det lyser t ex DD+ på min förstärkare när jag bitstreamar ljudet på Transformers... :)

Redigerat av ajzman, 11 april 2008 - 16:04.

Postad 11 april 2008 - 16:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Tackar, ska prova direkt när jag kommer hem :P

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.