![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 08 december 2008 - 15:41
Postad 08 december 2008 - 15:54
Jag testade att föra över inspelad tv-sändning till USB-sticka (Kingston 4GB) i helgen. Kanske var det bara jag som inte lyckades hitta någon instruktion om detta i bruksanvisningen, men till slut lyckades jag lista ut handhavandet för egen maskin. USB-minnet "accepterades" av boxen utan någon formatering och överföringen gick fint. SD-inspelning på ca 1 timme. Filstorleken var på ca 1,5 till 2 GB och överföringen tog uppskattningsvis ca 5 minuter. Har försökt hänga med i resonemangen här på forumet, men det ska erkännas att min tekniska kompetens brister rejält när det talas om fat 16 eller 32 etc... Hade tänkt att köpa ett lite större minne för ändamålet, men efter att ha läst inläggen i forumet så har jag förstått att det inte är helt givet att det kommer fungera... Någon som kan förklara på ett pedagogiskt sätt vilka begränsningarna för USB-minne är, så att jag kan köpa rätt minne...? Tack på förhand för hjälp!
Well, du kan ju ha hur stort USB minne some helst men det är ju inte det som är problemet. Problemet är att FAT32 inte stöder mer än 4 gb i filstorlek så det spelar ju ingen roll ifall du har 32 gb i minnesutrymme. Du kommer ändå inte kunne föra över en hel film till minnet från boxen. Hade däremot boxen stött NTFS så hade det ju inte varit några problem.
Postad 08 december 2008 - 16:12

VILKET shit!!!!
Man får väl kräva en ny...............

Postad 08 december 2008 - 16:48
Är den heldöd, eller vad har du för symptomer?Nu 16:00 pajjade min box
Bara bootar om av sig själv när jag låg och glodde på Rapport
VILKET shit!!!!
Man får väl kräva en ny...............
Postad 08 december 2008 - 16:48
Med denna boxen alltså, om inte det var tydligt...
Redigerat av homer_99, 08 december 2008 - 16:49.
Postad 08 december 2008 - 16:53
Är den heldöd, eller vad har du för symptomer?
Den bara bootar om på svt hd lyckades ta mej till annan kanal men så fort jag gick till SVT HD så bootar den om nonstop..Något i operativsystemet har nog krashat ...fatal error typ ..
Får en ny box av comhem Får köra med flinta boxen modell HD ....
Hade också symptomet rosa bild nån sek eller 2 vid kanalväxlingar
SKIT
Redigerat av Unregistered7a297b68, 08 december 2008 - 16:55.
Postad 08 december 2008 - 17:21
Efter att ha följt den här tråden (och särskillt hifi_fan's lista - btw tack för den!), börjar dock en del pusselbitar falla på plats. De kanaler som jag inte får någon sändning på ligger (givetvis?) på samma band (338000).
Tidigare har jag inte orkat bry mig så mycket, men nu med nya boxen är jag lite sugen på att få in alla kanaler jag betalar för. Har loggat detta med ComHem för evigheter sen, men det rann ut i sanden.
Jag har bytt alla kablar som finns, så vad har jag kvar för options?
(Med risk för att få idiotstämpel, tvekar jag att fråga, men jag gör det ändå.) Vad händer om jag kopplar in en vanlig antennförstärkare kommer jag bränna upp boxen då, eller är det en möjlighet att få upp signalstyrkan?
Postad 08 december 2008 - 18:02
Jag sitter i ett gammalt UPC-hus, och har alltid haft problem med vissa kanaler. Signalstykan har varit alltid varit densamma som övriga kanaler, men kvaliten = 0.
Efter att ha följt den här tråden (och särskillt hifi_fan's lista - btw tack för den!), börjar dock en del pusselbitar falla på plats. De kanaler som jag inte får någon sändning på ligger (givetvis?) på samma band (338000).
Tidigare har jag inte orkat bry mig så mycket, men nu med nya boxen är jag lite sugen på att få in alla kanaler jag betalar för. Har loggat detta med ComHem för evigheter sen, men det rann ut i sanden.
Jag har bytt alla kablar som finns, så vad har jag kvar för options?
(Med risk för att få idiotstämpel, tvekar jag att fråga, men jag gör det ändå.) Vad händer om jag kopplar in en vanlig antennförstärkare kommer jag bränna upp boxen då, eller är det en möjlighet att få upp signalstyrkan?
Hej
ring CH och ge dom ditt lägenhetsnummer, fd upc har vissa fastighetsnät filter i källaren som kräver att det är rätt i deras system
Postad 08 december 2008 - 18:15
Postad 08 december 2008 - 18:36
(Ursäkta att frågan var off-topic.)
Postad 08 december 2008 - 19:12
Postad 08 december 2008 - 19:40
Panasonic PZ70 + Humax CXHD-1000C @ Original
Redigerat av ClarkOne, 08 december 2008 - 19:44.
Postad 08 december 2008 - 19:42
Klart det är möjligt -- beror bara på hur mycket man komprimerar inför sändningen.wallanderfilmen som de sände igår i 1080i tyckte jag såg sämre ut än DVD hur det nu är möjligt
Postad 08 december 2008 - 19:49
Har just konstaterat att ilgrön skärm inte finns om man tittar via scart.
Vad är knas, tror ni? HDMI ingången på min LGPG6000 tv, eller sladden? Något annat?
Antar att du redan testat andra HDMI-ingångar och med andra HDMI-kablar. Hur är det med komponent? kör du DVD-spelare via HDMI?
En variant är att bära över boxen till en kompis eller granne och testa med HDMI på deras platt-TV.
********************************************************************************

Programversion: HDPXCX 1.00.12
Uppgraderingsdatum: 29 SEP 2008
Vad står det i era?
Konstigt att de inte gjort några justeringar i mjukvaran under hela oktober och november trots att boxen enligt uppgift hårdtestats.
Redigerat av Mange36, 08 december 2008 - 19:50.
Postad 08 december 2008 - 19:56

Postad 08 december 2008 - 20:28
Viasat Sport HD enb när det är NFL skulle jag vilja säga. Man har nästan riktiga spelare i TV:n!Precis som skrivs ovan så är väl tycke och smak som bestämmer i mångt och mycket när det gäller klassning av kvalitet på HD-sändningarna, personligen tycker jag Viasat Sport HD spelar i en liga för sig själv, följt av Voom HD och Discovey HD. National Geographic HD var bra när den kom men har dom senaste månaderna blivit riktigt dålig kvalitetsmässigt. TV4 HD hamnar givetvis sist på listan men det beror ju på att dom sänder mestadels uppskalat skit. SVT HD kan vara helt ok när dom väl sänder något som intresserar (sport evenemang).
Panasonic PZ70 + Humax CXHD-1000C @ Original
Sen kommer SVT HD när det är Sportevenemang såsom Skid-VM i Japan häromåret
Voom, Disc och NGC är ungefär samma, men de softar ofta till bilden genom "filmeffekt", filmfilter eller vad det är. Jag vill ha video-looken för bästa verklighetskänsla och skärpa, men det är sällan de har det.
Postad 08 december 2008 - 21:04
Rackarns, nu blev jag sugen! Har ju i o f s en annan TV. Jag har bindningstid på Canal+ Sport till 1 april så jag försöker vänta till dess. Då har väl första firmware:en kommit ut till HD-PVR:en också och kanske är någon ny kampanj igång.HDPVR boxen ger en mkt bättre bild på SD kanalera(Pioneer 507)än "gamla"HD boxen det märker jag nu när min pajjade och jag gick tillbaka temporärt till box modell äldre Humax hd box med senaste firmware
Postad 08 december 2008 - 21:13
Yepp. Vände på kabeln, ingen skillnad. Flyttade till en annan ingång på tv:n och har inte fått problemet igen. Hade ju även ett tillfälle då alla inspelningar bröts, men det var nog inte kopplat med detta vid närmre eftertanke... grönbild har vi fått flera gånger men inspelsbryt inte varje gång.Antar att du redan testat andra HDMI-ingångar och med andra HDMI-kablar. Hur är det med komponent? kör du DVD-spelare via HDMI?
En variant är att bära över boxen till en kompis eller granne och testa med HDMI på deras platt-TV.
Avvaktar med att lämna in. Hoppas vi löst det nu.
Postad 08 december 2008 - 21:23
Jag har inte testat men det borde fungera bara du har parat ditt programkort med båda boxarna (någon får rätta mig om jag har fel). Detta under förutsättning att SmartWi fungerar med den nya boxen, annars får man väl be dem göra en ny firmware. Jag har själv tänkt köra SmartWi men inte köpt den ännu. Någon som redan nu har testat med SmartWi på denna och den andra HD-boxen?Är det någon av er som har boxen som testat att använda Smartwi Cardsplitter? Jag gissar att det inte funkar p g a pairing, men det vore bra att få det bekräftat...
Postad 08 december 2008 - 22:06
jadu, där kan man fundera. Du får testa och spela in någon lite på en HD-kanal och se om det går att föra över. Om vi säger att kanalen har 15 Mbit/s i datatakt så bör du ha 4 GB efter cirka 36 minuter. Eller ta vanliga SVT1 på cirka 5 Mbit/s så tar det 109 minuter, eller 1:49, att nå 4 GB.jaja, men nu var det ju så att jag skulle testa o föra över en stor fil o det går ju inte med fat32. Man får hoppas att man i framtiden ska kunna redigera filerna i boxen så att man kan ta bort reklam o dela upp de i mindre filer.
Kanske boxen är smart och delar denna inspelning i två delar vid 4 GB. Annars får ni väl formatera minnena i Ext2/3 och sedan installera en driver för det formatet i Windows. Det finns, sök på Google.
oops, du hade visst redan testat med en stor fil ja. Och det gick inte?
eller om ni har Vista, testa formatera i exFat och se om boxen känner igen det formatet. Fast sannolikheten för det är väl i princip lika stor som att den skulle klara NTFS då samma förutsättningar gäller.
Postad 08 december 2008 - 22:19
Cardsplitter-trådJag har inte testat men det borde fungera bara du har parat ditt programkort med båda boxarna (någon får rätta mig om jag har fel). Detta under förutsättning att SmartWi fungerar med den nya boxen, annars får man väl be dem göra en ny firmware. Jag har själv tänkt köra SmartWi men inte köpt den ännu. Någon som redan nu har testat med SmartWi på denna och den andra HD-boxen?
Det sägs ska fungera med HDPVR. (Tack EUNE för informationen i Cardsplitter-tråden!)
Postad 08 december 2008 - 23:24
Jag har följt tråden och förvånas över vilka låga priser ni verkar hitta, det lägsta priset jag sett hittills är 3495:- med Medium 24 mån eller medium8 favoriter HD.
Detta var på Onoff i Barkarby, det var det enda stället jag hållit i en HDPVR box, på övriga ställen jag varit på var de slut, i och för sig hade de boxar i lager på Euronics i Sundbyberg när jag var inne på lunchen idag, men han skulle ha 4300:- med 24 mån medium

Visst jag har råd utan problem, men jag har vissa principer emot överpriser på prylar.
Är det någon som har ett bra tips, gärna i Jakobsberg/Bararby eller i Sumpan/Bromma ?.
Hade tänkt mig binda mig på vanliga medium paketet så att jag bl a kan få mycket bättre bild på de flesta kanaler i basutbudet (analogt) eftersom jag knappt vill kolla på dem längre sedan jag bytte TV.
Funderar också på att börja abonnera på TV1000, det var några år sedan sist, kommer ihåg när jag abonnerade på Filmnet en gång i tiden och det kostade typ 200kr och man fick bara en enda kanal, nu får man ju ett antal kanaler plus HD kanal i TV1000 paketet för 119kr, det går onekligen framåt i alla fall.
Comhem är i mitt tycke annars synnerligen gnidna och tycker att jag ska betala en gång till för samma kanaler digitalt till 29kr per kanal, och hade ingen som helst förtående för mina argument när jag ringde upp dem angående detta förra veckan efter att ha retat mig på att kanalerna inte fanns tillgängliga digitalt.
Ja vad kan man säga om detta bolag sprunget ur gamla "Verket", samma gamla monopoltänkande som man känner igen från Televerket tiden då man inte ens fick ansluta andra telefoner än Televerkets egna till telenätet, ja det hette t om Telia infomedia Television när jag först började abonnera på digital TV 1999. Kom in i 2000 talet tack !.
Macab boxen som jag köpte 1999 pensionerade jag i somras när jag köpte min nya TV med inbyggd comhem mottagare, macab boxen fungerar fortfarande, men vilken usel bild det blir via scart

Oj det blev visst rena uppsatsen , ha ha

Postad 08 december 2008 - 23:34
Formaterade mitt USB minne i EXT3 men boxen kunde inte läsa det. Ingen annan som testat?jadu, där kan man fundera. Du får testa och spela in någon lite på en HD-kanal och se om det går att föra över. Om vi säger att kanalen har 15 Mbit/s i datatakt så bör du ha 4 GB efter cirka 36 minuter. Eller ta vanliga SVT1 på cirka 5 Mbit/s så tar det 109 minuter, eller 1:49, att nå 4 GB.
Kanske boxen är smart och delar denna inspelning i två delar vid 4 GB. Annars får ni väl formatera minnena i Ext2/3 och sedan installera en driver för det formatet i Windows. Det finns, sök på Google.
oops, du hade visst redan testat med en stor fil ja. Och det gick inte?
eller om ni har Vista, testa formatera i exFat och se om boxen känner igen det formatet. Fast sannolikheten för det är väl i princip lika stor som att den skulle klara NTFS då samma förutsättningar gäller.
Postad 08 december 2008 - 23:41
Comhem är i mitt tycke annars synnerligen gnidna och tycker att jag ska betala en gång till för samma kanaler digitalt till 29kr per kanal, och hade ingen som helst förtående för mina argument när jag ringde upp dem angående detta förra veckan efter att ha retat mig på att kanalerna inte fanns tillgängliga digitalt.
Ja vad kan man säga om detta bolag sprunget ur gamla "Verket", samma gamla monopoltänkande som man känner igen från Televerket tiden då man inte ens fick ansluta andra telefoner än Televerkets egna till telenätet, ja det hette t om Telia infomedia Television när jag först började abonnera på digital TV 1999. Kom in i 2000 talet tack !.
CH betalar för att sända kanalerna digitalt. Tror inte något företag som har affärstänkande skulle bara utan vidare sända dom gratis. Välkommen till 2000 talet

Dessutom är det rejält ot

Vore synd om denna tråd förvandlades till en huggsexa om allt mellan himmel och jord som tråden om gamla HD boxen har varit.
Postad 08 december 2008 - 23:57
CH betalar för att sända kanalerna digitalt. Tror inte något företag som har affärstänkande skulle bara utan vidare sända dom gratis. Välkommen till 2000 talet
![]()
Dessutom är det rejält ot![]()
Vore synd om denna tråd förvandlades till en huggsexa om allt mellan himmel och jord som tråden om gamla HD boxen har varit.
Jag håller i och för sig med om att det OT, tänkte inte så mycket på det när jag skrev det, men jag vidhåller dock det jag skrev, det finns faktiskt många företag som det gått mycket bra för som har har gett mervärde för kunden utan att ta mer betalt, IKEA är ett bra exempel.
Dock har du sorgligt nog rätt i "Välkommen in i 2000 talet" , en direkt översättning enligt mig är: Välkommen in i hyperkapitalismen

NEJ TACK !!

Vi lämnar det ämnet tycker jag dock också och koncentrerar oss på boxen

Redigerat av Neonknight, 08 december 2008 - 23:59.
Postad 09 december 2008 - 06:59

En sak undrar jag. Här hemma har vi problem med störningar (frysningar, rektanglar, pixelrutor) på fyra kanaler. Enligt infon i boxen ligger en av dem på frekvens 50600 (Hallmark) och tre på 52200 (TV7, TV4 Guld och TV4 komedi). Dessa frekvenser finns inte med i din muxlista. Är inte frekvens den siffra som anges i Khz på samma boxmenysida som signalstyrka och -kvalitet? Hänger olikheterna i frekvens ihop med att jag är gammal UPC-kund?
Postad 09 december 2008 - 07:14
Har du varit inne på Expert i Kista, där köpte jag min box för 1999 kr, som jag skrev tidigare, då förstås med
large 24 mån, tv1000+viasat sport kanalerna och syskonabonnemang.
Jag tycker i alla fall, att boxen funkar mycket bra, fläkten hör man nästan inte alls, min dvd recorder Sony 820 låter mycket mer. Bildmässigt så är den väl lite bättre än den förra HD boxen, (som jag för övrigt använder i sovrummet nu) men jag tror nog att man kanske inbillar sig lite.
Men hur som helst, så är jag mycket nöjd, med att ha en inspelningsbar HD box, som hittils funkar bra !
//Jesper
Postad 09 december 2008 - 09:01
yes, andra frekvenser där.hifi_fan! Kanon med muxlistan.
![]()
En sak undrar jag. Här hemma har vi problem med störningar (frysningar, rektanglar, pixelrutor) på fyra kanaler. Enligt infon i boxen ligger en av dem på frekvens 50600 (Hallmark) och tre på 52200 (TV7, TV4 Guld och TV4 komedi). Dessa frekvenser finns inte med i din muxlista. Är inte frekvens den siffra som anges i Khz på samma boxmenysida som signalstyrka och -kvalitet? Hänger olikheterna i frekvens ihop med att jag är gammal UPC-kund?
Postad 09 december 2008 - 09:35
Har ingen box själv att testa med, så det få du eller annan göra. En titt i manualen ger dock att:Formaterade mitt USB minne i EXT3 men boxen kunde inte läsa det. Ingen annan som testat?
testa och se vilket format det blirDu kan formatera din USB-enhet.
1. Välj USB-kontroll och tryck på knappen OK.
2. För att formatera din USB-enhet väljer du Ta bort alla ler och tryck sedan på knappen OK. Ett
popupfönster visas. Välj Ja och tryck på knappen OK. Du blir tillfrågad om lösenord. Ange lösenord
med SIFFERKNAPPARNA(0-9).

Jag gissar på Fat32, ext2/3 skvallrar nog dock om att det finns en Linux-kärna i boxen. (i en tidigare post här stod att en dialog kom upp som rekommenderade att man formatera i Fat16/32 eller Ext2/3)
Postad 09 december 2008 - 09:38
hifi_fan! Kanon med muxlistan.
![]()
Hej,
Jag är ny att skriva här men har läst mycket om Comhem här och inser att här finns mycket kunskap. Tackar för det!
Jag har letat igenom tråden ett par gånger nu för att hitta muxlistan, men kan inte hitta den. Jag kan bara se en som skulle vara sorterad men är borttagen. Någon som kan lägga upp den igen?
Tackar!
Postad 09 december 2008 - 09:58
Redigerat av Mange36, 09 december 2008 - 09:59.
Postad 09 december 2008 - 10:13
hifi_fans muxlista finns i inlägg nr 1072, du hittar det på s. 36
Strålande!
Tackar för hjälpen, och jag tackar Hifi_fan för listan!
Postad 09 december 2008 - 10:43
Den där dialogen är inget jag har sett o självklart så formaterar den i FAT32. Nä det verkar som det är kört med större filer än 4 gb via USB:t. En uppdatering av mjukvaran kanske skulle vara på sin plats i och med att man utesluter Linux användare när det gäller att titta på bilder via USB. Dock knappast något som HUMAX kommer att bry sig om.Har ingen box själv att testa med, så det få du eller annan göra. En titt i manualen ger dock att:
testa och se vilket format det blir
Jag gissar på Fat32, ext2/3 skvallrar nog dock om att det finns en Linux-kärna i boxen. (i en tidigare post här stod att en dialog kom upp som rekommenderade att man formatera i Fat16/32 eller Ext2/3)
Postad 09 december 2008 - 10:44
Vet att man kan gå in i guiden för att se vad man skall spela in men det är jobbigt att få någon överblick.
Postad 09 december 2008 - 10:46
[EDIT]Såg att någon testat att formatera i ext3 utan att få boxen att läsa den. Någon annan som kan testa med EXT2?
Redigerat av Unregistered43614, 09 december 2008 - 10:57.
Postad 09 december 2008 - 11:04
Om du är i guiden (epg:n) och trycker på den gula knappen så är det ju en i mitt tycke bra lista(?)På min gamla PVR-box (samsung) så kan man se en lista med alla planerade inspelningar. Någon som hittat samma funktion på humaxen?
Vet att man kan gå in i guiden för att se vad man skall spela in men det är jobbigt att få någon överblick.
Postad 09 december 2008 - 11:12
Har testat med EXT2 oxå utan positivt resultat. Har kört med partition magic för att göra det eftersom jag inte har Linux. Vore ju dock najz ifall någon Linux-snubbe kunde testa oxå o bekräfta ifall det funkar eller inte funkar.Vadå kan boxen inte läsa ext2/3 formaterade USB-enheter menar ni? Hur har ni verifierat det?
[EDIT]Såg att någon testat att formatera i ext3 utan att få boxen att läsa den. Någon annan som kan testa med EXT2?
Postad 09 december 2008 - 11:24
Typiskt att just denna frekvens ska strula för två riktigt bra kanaler ligger ju på den frekvensen!

84 746000 CANAL+ Film HD
48 746000 Discovery HD
Redigerat av Schonas, 09 december 2008 - 11:25.
Postad 09 december 2008 - 12:00
har bråkat med Com hem nu länge om gamla HDtv boxen...
för har textbortfall på canal+ Film HD o sen hackar bilden till o rycker på alla kanaler nån gång då o då speciellt vid snabba rörelser.. gäller alla kanaler inkl SDtv kanalerna...
har använd tre olika boxar från Com Hem... samma fel... tekniker har kollat alla signaler hos mig.. inget fel...
nu påstår dem att de inte kan leverera HDtv på min adress pga störningarna.. fast helt absurt..
har fattat som det varit många här på forumet som haft samma problem...
plus.. är ju på SDTV kanalerna störningarna är värst.. vad har det med leveransen av HDtv att göra???
de vägrar låta mig testa den nya HDPVR boxen, de vägrar häva köpet..
de påstår att slutar jag inte bråka så spärrar de mig som kund överhuvudtaget.. de säger att att jag inte kan gå till ARN för där förlorar jag..
fattar noll.. betalat 2000:- för boxen o de har ju försökt lösa felet 3 ggr.. o nu ska de hota att stänga av mig som kund för att jag klagar för mycket o bråkar....
vilket seriöst företag.... vad ska jag ta mig till? några råd?
kan ju berätta att det är kundrelationerna o Michael Hansson jag varit i kontakt med.. så passa er för han...
Postad 09 december 2008 - 12:13
Tecknade:
18 mån Mediumpaketet (+ 3 fria månader, julerbjudandet som de kör nu)
12 mån HD-paket
12 mån Viasat Sport-paket
12 mån Viasat Golf
12 mån Canal+ Total
Då fick jag köpa boxen för 1500:-. Om jag bara skulle ha bundit mig för ovanstående Mediumpaket så hade priset blivit 2995:-. Uppenbarligen så "kickar" Expert för alla typer av bindningar medan t ex OnOff enbart "kickar" för 24 mån Medium 8 Favoriter HD.
Om man sedan ska prata om boxen så är jag på det stora hela jättenöjd än så länge, mina synpunkter nedan:
-Fjärren funkar ok för mig, har ca 2-2,5 meter till boxen från soffan och även frostat glas mellan.
-Har stött på grönskärm ett par ggr, dock har det försvunnit då jag har startat om boxen. Jag har identifierat det som nåt form av HDMI-problem.
-Jag kan skifta format via V-format även på SD-kanaler, detta då mellan "Original" och "1080i". Jag installerade med "Original" som default då jag tycker att min Pioneer 436XDE hellre få sköta ev skalning.
-Vore naturligtvis smidigt att kunna redigera inspelat material, t ex ta bort reklam.
-Med en PVR-box så är ju önskemålet om en så lång EPG som möjligt naturligt, borde kunna bli bättre än idag. Där märks också kravet på att "rätt" information ligger i EPG:n, t ex TV4HD är ju usla på att ha den korrekt.
-Ljudnivån kan jag absolut inte anmärka på, har överhuvudtaget inte hört den.
Återkommer väl om jag kommer på något mer.
Postad 09 december 2008 - 12:38
Redigerat av Unregistered62144f89, 09 december 2008 - 12:42.
Postad 09 december 2008 - 12:38
Jag fattar uppgifterna på Prisjakt som att din plasma inte stödjer 576i, alltså original på SD-sändningar. På min box kan jag inte växla bildupplösningen på SD-kanaler. En skillnad mot din setup är att du valde "Original" vid installationen, jag valde 1080i. Frågan är också om det finns ytterligare en skillnad. Mitt kort är minst två år gammalt och har tidigare använts enbart för SD-sändingar via Samsung PVR:n. Har du ett nytt kort eller ett gammalt?
Tacksam för ditt svar.

Postad 09 december 2008 - 12:44
Det där låter konstigt. Helt klart. Du har ganska kraftigt skydd i konsumentköplagen - och detta kan knappast motsvara dina rimliga förväntningar.måste berätta nått absurt..
har bråkat med Com hem nu länge om gamla HDtv boxen...
för har textbortfall på canal+ Film HD o sen hackar bilden till o rycker på alla kanaler nån gång då o då speciellt vid snabba rörelser.. gäller alla kanaler inkl SDtv kanalerna...
har använd tre olika boxar från Com Hem... samma fel... tekniker har kollat alla signaler hos mig.. inget fel...
nu påstår dem att de inte kan leverera HDtv på min adress pga störningarna.. fast helt absurt..
har fattat som det varit många här på forumet som haft samma problem...
plus.. är ju på SDTV kanalerna störningarna är värst.. vad har det med leveransen av HDtv att göra???
de vägrar låta mig testa den nya HDPVR boxen, de vägrar häva köpet..
de påstår att slutar jag inte bråka så spärrar de mig som kund överhuvudtaget.. de säger att att jag inte kan gå till ARN för där förlorar jag..
fattar noll.. betalat 2000:- för boxen o de har ju försökt lösa felet 3 ggr.. o nu ska de hota att stänga av mig som kund för att jag klagar för mycket o bråkar....
vilket seriöst företag.... vad ska jag ta mig till? några råd?
kan ju berätta att det är kundrelationerna o Michael Hansson jag varit i kontakt med.. så passa er för han...
Mitt bästa tips är - Ring din konsumentvägledare! Dom är KANON! Har brutalt koll på läget!
Redigerat av sheeevil, 09 december 2008 - 12:49.
Postad 09 december 2008 - 12:44
Instrålning? Har du någon trådlös enhet i närheten av boxen (modem, telefon)? Använder du den galvade kabeln (eller provat med den)?
nä alltså de har konstaterat att alla värden är bra både in i huset.. o fram till boxen...
men nånting händer i boxen.. o hänt nu på tre boxar.. men på lite varierat sätt.. bilden hackar/rycker.. på HDtv kanalerna blir det småhack som slowmotion o på SDtv kanalerna blir det mer att det hackar/rycker grövre i allt från 5 sekunder till 1 minut... o vissa av boxarna har haft grövare problem.. speciellt första.. då kunde den hacka i 5 min som värst.. men felet minskade för varje uppdatering som gjorde av mjukvaran.. men nästa box var sämre... o det är både genom scart o hdmi...
känns som nått chip i boxen inte orkar vid snabba rörelser ibland.. för ser man hockey/fotboll mm så händer oftare o grövre... men byter jag kanaler o sen tillbaka så är felet alltid borta..
o jag har tyckt att jag ska få testa HDPVR boxen men nej.. de påstår att det inte är fel på boxen...
utan de hotar med att jag ska hålla tyst om jag ska få ha några kanaler alls...
aldrig varit med om sånt.. att ett företag hotar klagande kunder med uppsägning för att man bråkar o klagar....
Postad 09 december 2008 - 13:01
LGA!
Jag fattar uppgifterna på Prisjakt som att din plasma inte stödjer 576i, alltså original på SD-sändningar. På min box kan jag inte växla bildupplösningen på SD-kanaler. En skillnad mot din setup är att du valde "Original" vid installationen, jag valde 1080i. Frågan är också om det finns ytterligare en skillnad. Mitt kort är minst två år gammalt och har tidigare använts enbart för SD-sändingar via Samsung PVR:n. Har du ett nytt kort eller ett gammalt?
Tacksam för ditt svar.Försöker ringa in om det är min box det är fel på eller om det är något annat.
Är på jobbet nu så huruvida min plasma officiellt stödjer 576i eller inte måste jag få återkomma med.
Kollar man instruktionsboken sida 61 så tycker jag väl att den ska stödja 576i?
http://www.service.p...-6GXDE-SDNF.pdf
Jag kan iaf mycket riktigt skifta mellan "Original" och "1080i" på SD-kanaler, det enda avvikelsen är att plasman säger "625i" om boxens "576i" och "1125i" om "1080i". Har märkt av dessa avvikelser även när kör XBOX360 eller DVD.
Vad gäller kort så är det ett nytt, fick ett nytt kort i butik i samband med att jag hämtade nya boxen. Låter ju dock märkligt om ett kort ska kunna ha en sån påverkan på boxen.
Original kändes fullt naturligt att välja som default vid setup om man har en bildvisare som klarar skalning bra själv, sen går det ju alltid att sätta t ex 1080i själv dom gånger man inte vill att bildvisaren ska skala själv.
Postad 09 december 2008 - 13:09
Postad 09 december 2008 - 13:15
Jag har försökt att programera fjärren så att den kan styra mina andra tekniska prylar så som TV, DVD och Receiver men jag har tyvärr inte fått det att fungera helt perfekt och jag undrar därför om det finns någon annan som har lyckats bättre.
TV - Sony KDL-40X3500 - Kod 180 verkar göra så att jag får mest funktioner att fungera dock så får jag inte OK-knappen att fungera.
DVD - DVP-NS78H - Tror jag fungera utan problem. Har dock inte provat så mycket men basfunktionerna funkar fint.
Receiver - Onkyo TX-SR505 - Får jag inte att fungera alls med de koder som finns nämnda i manualen.
Sen en annan fråga som kanske redan har besvarats här i forumet.
Kommer man kunna se sina inspelade program efter att man inte har abonnemanget längre.
Ex. Jag spelar in en film på Canal+ HD nu och efter 2 veckor så försvinner Canal+ HD då mitt abonnemang inte inkluderar denna kanal. Kan jag då se inspelningen eller kommer det vara någon typ av kryptering som gör att jag inte kan se materialet?
Hittills är jag mycket nöjd med boxen och för den intresserade jag kan nämna att jag har ca 70% styrka och 100% kvalitet på signalen, gäller båda tuners.
Postad 09 december 2008 - 13:18
Är på jobbet nu så huruvida min plasma officiellt stödjer 576i eller inte måste jag få återkomma med.
Kollar man instruktionsboken sida 61 så tycker jag väl att den ska stödja 576i?
Vad gäller kort så är det ett nytt, fick ett nytt kort i butik i samband med att jag hämtade nya boxen. Låter ju dock märkligt om ett kort ska kunna ha en sån påverkan på boxen.
Vad jag kan utläsa i länken du la in så stödjer din plasma 576i. Då kan det vara förklaringen. För min TV stödjer inte 576i. Fast en annan person i tråden rapporterade att hans Tv inte stödjer 576i och att han ändå kan byta med knappen V-Format på SD-kanalerna. Det är skälet till att jag börjat fundera över kortet. Om jag antar att boxen inte är trasig är gammalt kort den enda förklaringen jag har kvar. Och även om TV:n inte stödjer 576i borde jag kunna välja 720p. En förklaring till att det inte går är att valet med V-Formatknappen måste passera "Original" när man går från 1080i, original är ju på SD-kanaler just 576i. I så fall är detta något som skulle kunna justeras i nästa mjukvaru-uppdatering, om nu Humax gör en sådan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar