Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva Audio

3343 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Emotiva XPA-3 (Slutsteg) 1 8.75 (3) Inga priser
Emotiva XPA-5 (Slutsteg) 1 9.363636 (10) Inga priser
Emotiva UPA-7 (Slutsteg) 1 9 (4) Inga priser
Emotiva XPA-2 (Slutsteg) 2 9.055554 (17) Inga priser
Emotiva USP-1 (Försteg) 0 8.333332 (2) Inga priser
Emotiva ERC-1 (CD-spelare) 0 9 (4) Inga priser
Emotiva UPA-5 (Slutsteg) 1 7.25 (3) Inga priser
Emotiva UPA-1 (Slutsteg) 1 9 (4) Inga priser
Emotiva UMC-1 (Försteg) 3 8.833332 (5) Inga priser
Emotiva XPA-1 Gen1 (Slutsteg) 1 7.833332 (5) Inga priser
Emotiva ERD-1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Emotiva XDA-1 (DAC & hörlursförstärkare) 6 8.999998 (6) Inga priser
Emotiva UPA-2 (Slutsteg) 0 7.666666 (2) Inga priser
Emotiva XPA-1L (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-1 (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-2 (Slutsteg) 0 7.666666 (2) Inga priser
Emotiva XPR-5 (Slutsteg) 0 7.5 (1) Inga priser
Emotiva Stealth 6 (PA-system & högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva Stealth 8 (PA-system & högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva UMC-200 (Försteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XMC-1 (Försteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-300 (Slutsteg) 1 7.25 (3) Inga priser
Emotiva BasX A-150 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-100 (Förstärkare) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX MC-700 (Försteg) 4 7.25 (3) Inga priser
Emotiva BasX TA-100 (Förstärkare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
CD spelare modell mellan eller bättre (10 inlägg) 8 år sedan
LG 49UB820v ingen passthru för DD+ ? (0 inlägg) 9 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Hemmabio förstärkare till B&W CM10! (max 30,000kr) (52 inlägg) 11 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 11 år sedan
Ny Emotiva Umc-200 Vs Begagnad Marantz AV7005.. Försteg Hemmabio (4 inlägg) 12 år sedan
Försteg surround vad skiljer dessa åt ? (4 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 3008/5008 Vs 3009/5009 (109 inlägg) 12 år sedan
Slutsteg, försteg. Marantz (8 inlägg) 12 år sedan
Emotiva XDA-1 - High Performance External DAC (113 inlägg) 12 år sedan
Primare A30.3, Marantz MM8077 och Emotiva XPA-3 (10 inlägg) 12 år sedan
Emotiva UMC-1 (48 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
För-förstärkaren bränd (2 inlägg) 15 år sedan
Begagnade slutsteg (42 inlägg) 15 år sedan
Rotel RB-985MK II Vs. Emotiva XPA-2 (4 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare/slutsteg till B&W 804S + HTM3s (10 inlägg) 15 år sedan
Vilket slutsteg mellan Onkyo 805 och Yamaha Soavo1 frontar? (3 inlägg) 15 år sedan
Mindre slutsteg till B&W 683 (2 inlägg) 15 år sedan

Postad 13 August 2010 - 09:26

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
When played back at an average volume level, the soft and medium passages in the music would require minimal power. If the receiver had 100 watts of power per channel, the soft and medium passages would require roughly 10-15 watts of power. However, the crescendos in the music would require more significantly more power for short periods of time, perhaps as much as 80 watts. A cymbal crash is another good example. Although it is a short term event, the cymbal crash demands lots of power for a short period of time. The ability of the receiver to deliver bursts of power for a short time is important for accurate sound reproduction. Although the receiver may only use a small portion of its maximum output most of the time, it must have the 'headroom' to deliver large amounts of power for short periods of time.

Postad 13 August 2010 - 10:37

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Exakt! Och enligt dem så kan effekten som krävs vid dessa peakar vid normaldrivna högtalare vara i storleksordningen 80W. Så ett headroom på 80W till borde både räcka och bli över, eller hur?

Postad 13 August 2010 - 12:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Exakt! Och enligt dem så kan effekten som krävs vid dessa peakar vid normaldrivna högtalare vara i storleksordningen 80W. Så ett headroom på 80W till borde både räcka och bli över, eller hur?

Det står även When played back at an average volume level, så visst nöjjer man sig med en moderat volym så räcker det.

Postad 13 August 2010 - 12:09

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Eller om man spelar högre och har ett mindre rum. Har bara 16 kvm själv.

Redigerat av Audiovector, 13 August 2010 - 12:17.

Postad 13 August 2010 - 17:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Läsvärd artikel om hur många Watt man behöver:

http://stereos.about.../a/amppower.htm

Amplifier power, measured in watts, can be a confusing subject and is commonly misunderstood. A common misconception is that wattage has a direct correlation to loudness or volume. Some believe that doubling the power output will result in a maximum volume that is twice as loud. In fact, power has little to do with loudness. Power output is relevant to two main issues:

1.Speaker efficiency
2.The ability of the amplifier to handle musical peaks

Speaker Efficiency
Speaker efficiency, also known as speaker sensitivity, is a measure of the speaker's output, measured in decibels, with a specified amount of amplifier power. For example, speaker efficiency is often measured with a microphone (connected to a sound level meter) placed one meter from the speaker . One watt of power is delivered to the speaker and the level meter measures the volume in decibels. The output level results in a measure of efficiency. Speakers range in efficiency or sensitivity from about 85dB (very inefficient) up to 105dB (very efficient). As a comparison, a speaker with 85 dB efficiency rating will take twice the amplifier power to reach to same volume as a speaker with 88 dB efficiency. Similarly, a speaker with a 88 dB efficiency rating will require ten times more power than a speaker with a 98 dB efficiency rating to play at the same level. If you're starting with a 100 watt/channel receiver, you would need 1000 watts (!) of power output to double the perceived volume level.
Dynamic Range
Music is dynamic in nature. It is constantly changing in volume level and frequency. The best way to understand music's dynamic nature is to listen to live acoustic (un-amplified) music. An orchestra, for example, has a wide range of volume levels, from very quiet passages, to loud crescendos and some in-between quiet and loud. The range in volume level is known as dynamic range, the difference between the softest and loudest passages. When the same music is reproduced through an audio system, the system should reproduce the same range in loudness. When played back at an average volume level, the soft and medium passages in the music would require minimal power. If the receiver had 100 watts of power per channel, the soft and medium passages would require roughly 10-15 watts of power. However, the crescendos in the music would require more significantly more power for short periods of time, perhaps as much as 80 watts. A cymbal crash is another good example. Although it is a short term event, the cymbal crash demands lots of power for a short period of time. The ability of the receiver to deliver bursts of power for a short time is important for accurate sound reproduction. Although the receiver may only use a small portion of its maximum output most of the time, it must have the 'headroom' to deliver large amounts of power for short periods of time.

Det verkar alltså som de flesta klarar sig med en förstärkare som har ärliga 100 W per kanal.

Bra, då är du nöjd ;)

inte jag, 100W är för lite för att jag ska vara helt nöjd... beror på högtalare såklart men med 90dB/1w känslighet så vill jag har >250w.

Naturligtvis helt baserat på vad jag har för högtalare i övrigt, men när man har högtalare som kan hantera stora dynamiska förlopp så är det synd att låta steget komprimera ihop skiten bara för att den inte kan leverera.

Som sagt, vi har olika åsikter, helt ok :P

Postad 13 August 2010 - 17:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
För att återgå till Topic:

Aug 13, 2010 5:40PM Arrived at FedEx location PARIS FR

Den närmar sig, dag för dag ! ;)

Postad 13 August 2010 - 17:58

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

För att återgå till Topic:

Aug 13, 2010 5:40PM Arrived at FedEx location PARIS FR

Den närmar sig, dag för dag ! ;)

hehe den som väntar på nått gott väntar alltid förlänge...eller hur va det nu :S

Postad 13 August 2010 - 18:02

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Emotiva XPA-2 testad i senaste MOLT, fick riktigt bra betyg.

Postad 13 August 2010 - 18:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Emotiva XPA-2 testad i senaste MOLT, fick riktigt bra betyg.

Ohhh, har du senaste MOLT?!

elelr vart kan man läsa det testet... ?! Postad bild

hehe den som väntar på nått gott väntar alltid förlänge...eller hur va det nu :S

Jepp, så är det !

och jag har väntat i 10 veckor... :P

inte kunnat lyssna på musik alls via stereon under 8 av dom veckorna... ;)

Men nu är det snart slut på lidandet, snart är steget här och då hjäflar ska det test köras ordentligt...Postad bild

Redigerat av DVD-ai, 13 August 2010 - 18:05.

Postad 13 August 2010 - 18:05

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Ohhh, har du senaste MOLT?!

elelr vart kan man läsa det testet... ?! Postad bild

Jupp, den kom idag.

Postad 13 August 2010 - 18:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag vill också läsa det testet... ;) :P

Skulle du ha lust att ge en liten beskrivning av vad dom tyckte, några "Upps and Downs" typ och så...

Postad 13 August 2010 - 18:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kom på... hoppas dom fick med dom svarta panelerna som jag även skulle ha, jag gilalr inte silver... ;)
jag va en väldigt strulig kund, jag tror jag ändrade mig 4 gånger om jag skulle ha XPA2 eller XPA5... till slut kände jag att jag hade blivit galen på att ha mig själv som knda, hålla på sådär och kände mig nästan tvungen att (när jag väl bestämde mig för att jag nog skulle ha XPA-2 ändå..) också passa på att ursäkta mig lite för allt strulande... :P

I detta ändrande så tydliggjorde jag på slutet att det va XPA-2 och svarta sidopanaler som jag skulle ha, hoppas att dom fick med det !

Postad 13 August 2010 - 18:48

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Kom på... hoppas dom fick med dom svarta panelerna som jag även skulle ha, jag gilalr inte silver... ;)
jag va en väldigt strulig kund, jag tror jag ändrade mig 4 gånger om jag skulle ha XPA2 eller XPA5... till slut kände jag att jag hade blivit galen på att ha mig själv som knda, hålla på sådär och kände mig nästan tvungen att (när jag väl bestämde mig för att jag nog skulle ha XPA-2 ändå..) också passa på att ursäkta mig lite för allt strulande... :lol:

I detta ändrande så tydliggjorde jag på slutet att det va XPA-2 och svarta sidopanaler som jag skulle ha, hoppas att dom fick med det !

Haha, man ska inte göra det lätt för dem! Jag tänkte ta av mina om en månad eller två och bara spraymåla dem svarta. Tycker de tar hutlösa priser för ett par svarta paneler :P

Redigerat av Unregistered46986fd8, 13 August 2010 - 18:48.

Postad 13 August 2010 - 18:50

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Jag vill också läsa det testet... ;) :P

Skulle du ha lust att ge en liten beskrivning av vad dom tyckte, några "Upps and Downs" typ och så...

Jag skumläste igenom den bara, men allt var riktigt bra, förutom en viss viss avvikning i basregistret, som med största sannolikhet typ aldrig skulle höras i vanliga lyssningsrum/miljöer. Så dom rekommendera den.

XTZ steget (AP 100 lr vare heter) därutom fick inte godkänt, färga för mkt.

Postad 13 August 2010 - 19:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Haha, man ska inte göra det lätt för dem! Jag tänkte ta av mina om en månad eller två och bara spraymåla dem svarta. Tycker de tar hutlösa priser för ett par svarta paneler :P

Jo, sjukt dyrt.... men jag beställde ändå... ;)

Jag skumläste igenom den bara, men allt var riktigt bra, förutom en viss viss avvikning i basregistret, som med största sannolikhet typ aldrig skulle höras i vanliga lyssningsrum/miljöer. Så dom rekommendera den.

XTZ steget (AP 100 lr vare heter) därutom fick inte godkänt, färga för mkt.

ok, jo men det låter ju skit bra, ska ju ha den till toppar dessutom så... :lol:

Postad 13 August 2010 - 19:18

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Intressant. Har väntat på detta test. De rekommenderade den alltså!
Vari bestod avvikelsen och i vilket frekvensområde?

Tack på förhand.

Postad 13 August 2010 - 19:36

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Jupp, den kom idag.

Jag var tvungen att gå en extra sväng till brevlådan när du skrev det där :P . Världen är orättvis eller så är brevbäraren hifi-intresserad... ;) .

Redigerat av Sisko, 13 August 2010 - 19:38.

Postad 13 August 2010 - 20:57

Andy1
  • Andy1
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Har ett XPA-5 på ingång :)

En liten fråga? angående högtalarterminalerna.

Hur ser dessa ut?

Har man möjlighet att köra direkt med högtalar kabel.

Finns det ett hål i mitten av själva skruven?

Eller måste man köra Banan ,Gaffel

Mvh
Andy

Postad 13 August 2010 - 23:42

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Har ett XPA-5 på ingång :)

En liten fråga? angående högtalarterminalerna.

Hur ser dessa ut?

Har man möjlighet att köra direkt med högtalar kabel.

Finns det ett hål i mitten av själva skruven?

Eller måste man köra Banan ,Gaffel

Mvh
Andy

Alla tre funkar :rolleyes:

Postad 14 August 2010 - 07:40

Andy1
  • Andy1
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Tack

Gött då vet jag :)

Mvh
Andy

Postad 14 August 2010 - 09:34

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

ok, jo men det låter ju skit bra, ska ju ha den till toppar dessutom så... :rolleyes:

Jag citerar:

Som helhet är XPA-2 mycket bra, och det är bara basregistret som vi kan rikta någon kritik mot. Vid vanlig musiklyssning hemmavid är det däremot tveksamt om någon skulle märka något särskilt överhuvudtaget i basregistret.
...
Det skulle även krävas ett högtalarsystem som kan spela extremt låga frekvenser och dessutom väldigt starkt.
..
Om man ser till förstärkarens pris är den helt klart ett fynd för pengarna"

Så, vill ni läsa mer får ni gå med i LTS :)

Postad 14 August 2010 - 10:12

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Så roligt att någon i Sverige äntligen testat Emotiva! Har ni märkt att de vanliga HIFI-blaskorna inte nämnt Emotiva med ett enda knyst? Detta är SKITDÅLIGT!

Är inte ett dugg förvånad över att XPA-2 fick ett bra betyg. Är det både ett mätnings- och lyssningstest man gjort eller?

Redigerat av Audiovector, 14 August 2010 - 10:15.

Postad 14 August 2010 - 16:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag citerar:

Så, vill ni läsa mer får ni gå med i LTS :)

ok, men det låter ju lysande B)

Ingvar har skvallrat om att det är så att undre gränsfrekvensen ligger "lite för högt" (han vill ha DC typ...) och att det kanske inverkar så att om du ska ha ett Infra system (kapabla till as med lådor kapabla till F3 på 10-15hz men klart mycket mindre...
alltså, har man högtalare med F3 på >15hz så kan man vara 100% säker på att steget inte försämrar något :rolleyes:
och till toppar som jag ska ha (delade vid 80Hz Hp18dB/Okt) så är det jui helt ointressant vad steget presterar <10Hz...

Så roligt att någon i Sverige äntligen testat Emotiva! Har ni märkt att de vanliga HIFI-blaskorna inte nämnt Emotiva med ett enda knyst? Detta är SKITDÅLIGT!

Är inte ett dugg förvånad över att XPA-2 fick ett bra betyg. Är det både ett mätnings- och lyssningstest man gjort eller?

Ja, och skulle dom testa dom så skulle dom bli slagna av alla möjliga märken bara för att Emovtiva är "för billiga". dom skulle hitta på dåliga ursäkter för att få klara på stegen... gillar inte HiFI pressen, korrupta hjäflar !

Postad 15 August 2010 - 14:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Aug 15, 2010 5:42AM Int'l shipment release STOCKHOLM-ARLANDA SE

;)

Postad 15 August 2010 - 16:42

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Aug 15, 2010 5:42AM Int'l shipment release STOCKHOLM-ARLANDA SE

:)

Emotiva XPA-2, snart i ett hem nära dig ;)

Har fortfarande inte kunnat testa mina Emotiva steg på mina egna högtalare, dröjer två veckor till. Får bygga baslåda under tiden för att stilla min hunger! :)

Postad 15 August 2010 - 18:04

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
emotiva är så sjukt djupa i måttet så det går ju i princip inte att ha i ett vanligt hem?! jag läste 48 cm djupt på XPA-2 som jag såg på beg.marknaden. hur ska man få plats med det om man inte har ett dedikerat lyssningsrum där apparaterna kan synas hur som helst?

Postad 15 August 2010 - 19:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Emotiva XPA-2, snart i ett hem nära dig :)

Har fortfarande inte kunnat testa mina Emotiva steg på mina egna högtalare, dröjer två veckor till. Får bygga baslåda under tiden för att stilla min hunger! ;)

Jepp... ;)

Jo, stilla suget med något ersättande, en djupt (HiFi...) beroende måste ha något annars vet man inte hur det slutar... :)

emotiva är så sjukt djupa i måttet så det går ju i princip inte att ha i ett vanligt hem?! jag läste 48 cm djupt på XPA-2 som jag såg på beg.marknaden. hur ska man få plats med det om man inte har ett dedikerat lyssningsrum där apparaterna kan synas hur som helst?

Man har en vettig stereomöbel ! ;)

Håller med dig, sjukt djupa... men det ska nog gå ! ;)

Redigerat av DVD-ai, 15 August 2010 - 19:45.

Postad 15 August 2010 - 20:48

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

Jepp... ;)

Jo, stilla suget med något ersättande, en djupt (HiFi...) beroende måste ha något annars vet man inte hur det slutar... :)

Man har en vettig stereomöbel ! ;)

Håller med dig, sjukt djupa... men det ska nog gå ! ;)

hehe jo ang. vettiga stereo-/tv möbler så har jag haft ett **** att hitta ny mediabänk, har letat hela sommaren efter möbler med bra djup (ca 50cm) och 120cm i bredd. Inte alls lätt. "svensson" måste tydligen fortfarande klara sig bra med 40cm djup för 95 % av möbler håller max det måttet.

Hur som helst verkar det vara riktigt grymma steg de har emotiva, hoppas man får chans att lyssna på ett någonstanns i framtiden. För min del lutar det nog mer åt typ rotel rb 1552. Om någon av er som byter till emotiva nu ska sälja era gamla steg får ni gärna skicka ett PM :)

Postad 15 August 2010 - 20:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Väldigt dumt...

Jag har dock inte planer på att köpa någon mediamöbel, ska köra på det jag har i ca 1 år till och efter det så blir det till att bygga special ! :)

Så det problemet kringgår jag ganska effektivt på så sätt.

Rote le bra steg, egentligen så tänkte jag köpa ett RB1080 eller motsvarande 1552, men 1080 är svår att få tag i och 1552 är "onödigt dyr" om man tänker på vad RB1080 kostar osv osv... och sedan så dök Emotiva XPA-2 upp och verkar höintressant med bra betyg rakt av och dessutom gott om effekt.

Så det blev en sådan ;)
värt att testa, skulle jag bli missnöjd så är det ju bara att sälja och köpa något annat, problemet är att jag är lite småkär i Meridin och ett Meridian steg vore inte fel, men dyrt...

Postad 16 August 2010 - 02:04

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Tjena!
Ni som har beställt steg, har ni redan genomfört ett gruppköp eller har ni lagt enskilda beställningar?
Berätta också gärna om era lyssningsintryck!

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 16 August 2010 - 02:07.

Postad 16 August 2010 - 02:29

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Tjena!
Ni som har beställt steg, har ni redan genomfört ett gruppköp eller har ni lagt enskilda beställningar?
Berätta också gärna om era lyssningsintryck!

Alla har lagt enskilda beställningar, gruppköp lönar sig knappt.

Folk har nog skrivit intryck i tråden, annars finns en hel del på Emotivas forum:

http://www.emotivalo...oard=ampreviews

Varför jag sitter på minhembio halv fyra på morgonen har jag inget bra svar på ;)

Postad 16 August 2010 - 05:01

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ett slutsteg/reviver måste ha luft för att kyla slutstegs trissorna se bara i ditt galleri hur taskigt steget står och så som det står där så tappar du effekt efter vad steget blir varmtoch ser man på dom flesta bänkar som finns så är dom förkastliga att andvända att sätta sin Reciver/Slutsteg i.

Postad 16 August 2010 - 07:18

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att det beror på att Emotiva inte säljs i Sverige.

Postad 16 August 2010 - 10:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Allmän varning till alla beställande: Vilken hemsk väntemusik Fedex har på sin kund support... :rolleyes:

Redigerat av DVD-ai, 16 August 2010 - 10:40.

Postad 16 August 2010 - 12:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Är XPA-2 det kraftigaste slutsteg Emotiva har?

Postad 16 August 2010 - 12:47

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Hur svårt är det att gå in på sidan och kolla..?

Hint hint; XPA1.

Postad 16 August 2010 - 13:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Såg det men verkar inte som man kan brygga den. Den är kanske t o m en bryggad XPA2?

Postad 16 August 2010 - 13:31

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Såg det men verkar inte som man kan brygga den. Den är kanske t o m en bryggad XPA2?

Brygga ett monoslutsteg? Med ett likadant till, eller hur tänkte du?

Postad 16 August 2010 - 13:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hur svårt är det att gå in på sidan och kolla..?

Hint hint; XPA1.

Brygga ett monoslutsteg? Med ett likadant till, eller hur tänkte du?

Jag tror MKarlsson tänkte på 2 kanal steg, men utan att förtydliga att så var fallet :rolleyes:

DET har jag också funderat på ! om det skulle kunna vara en variant av :lol:

ser så ut om man tittar på bilder, ser ju identiska ut på insidan tycker jag... :D

Postad 16 August 2010 - 13:38

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
När får du steget? Vill läsa om lyssningsuttryck innan jag också dras med och köper något :rolleyes:

Postad 16 August 2010 - 13:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, jag var nog lite otydlig där. Ja, XPA1 kan mycket väl vara en internt bryggad XPA2. Bryston gör väl också det med deras större monosteg. Synd dom inte hade ett 2-kanalssteg på ca 500 watt som man kunde brygga.

Postad 16 August 2010 - 13:43

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

DET har jag också funderat på ! om det skulle kunna vara en variant av :rolleyes:

ser så ut om man tittar på bilder, ser ju identiska ut på insidan tycker jag... :lol:

Något annorlunda har de gjort med den. XPA-2 har en sekundär kapacitans på 45 000 mikrofarad, medans XPA-1 har 120 000 mikrofarad. Hur mycket i övrigt som skiljer har jag ingen aning om.

Vad jag funderar lite på är att Emotiva skriver "transformer size" och specificerar det med enheten VA, men skriver aldrig hur många Watt nätdelen kan dra från väggen. Andra tillverkare skriver ut hur mycket nätdelen kan dra från väggen, men inte det värdet som Emotiva skriver. Finns det någon relation mellan dessa? Jag försökte läsa på kring VoltAmpere-enheten på Wikipedia, men hängde inte riktigt med i förklaringarna kring vad det var.

Jag tittar ofta på hur mycket effekt som dras från väggen och jämför det med vad steget påstår sig kunna lämna kontinuerligt till alla kanaler för att se om det är glädjesiffror eller verkar rimligt.

Ja, jag var nog lite otydlig där. Ja, XPA1 kan mycket väl vara en internt bryggad XPA2. Bryston gör väl också det med deras större monosteg. Synd dom inte hade ett 2-kanalssteg på ca 500 watt som man kunde brygga.

Jag är lite nyfiken... vad "behöver" du så mycket kraft till? Vilka bestar till trögdrivna högtalare tänkte du driva tills öronen blöder? Eller är det någon annan anledning att du söker något med den ofantliga kraft som du frågar efter?

Redigerat av Sigma78, 16 August 2010 - 13:45.

Postad 16 August 2010 - 13:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

När får du steget? Vill läsa om lyssningsuttryck innan jag också dras med och köper något :rolleyes:

Steget kommer på onsdag har jag nu fått höra, hoppades på att den skulle komma idag, men icke.. :lol:

Inte hela världen, jag lever än, fat är otroooooligt förväntans full och sugen på mitt nya slutsteg... Postad bild

Haha, jo det vore något ! :D

2x500W @ 8ohm vore mycket trevligt, ett självklart köp till topparna i sådan fall, HEAD ROOOOM!!! Postad bild

Postad 16 August 2010 - 13:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag är lite nyfiken... vad "behöver" du så mycket kraft till? Vilka bestar till trögdrivna högtalare tänkte du driva tills öronen blöder? Eller är det någon annan anledning att du söker något med den ofantliga kraft som du frågar efter?

Behöver och behöver är kanske att ta i, ofta använder jag inte över 5-10 watt. Men det finns tillfällen då man behöver mycket watt. Har några låtar med en crest dynamik på över 30 dB! Då behövs det mycket effekt om man ska ha en schysst medelnivå.

Postad 16 August 2010 - 13:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Något annorlunda har de gjort med den. XPA-2 har en sekundär kapacitans på 45 000 mikrofarad, medans XPA-1 har 120 000 mikrofarad. Hur mycket i övrigt som skiljer har jag ingen aning om.

Vad jag funderar lite på är att Emotiva skriver "transformer size" och specificerar det med enheten VA, men skriver aldrig hur många Watt nätdelen kan dra från väggen. Andra tillverkare skriver ut hur mycket nätdelen kan dra från väggen, men inte det värdet som Emotiva skriver. Finns det någon relation mellan dessa? Jag försökte läsa på kring VoltAmpere-enheten på Wikipedia, men hängde inte riktigt med i förklaringarna kring vad det var.

Jag tittar ofta på hur mycket effekt som dras från väggen och jämför det med vad steget påstår sig kunna lämna kontinuerligt till alla kanaler för att se om det är glädjesiffror eller verkar rimligt.

Något förenklat så är VA just Volt Ampere och skrivet på det viset så betyder det: Volt x Ampere (= Effekt).

alltså, 1200VA = 1200W :D

Men, detta är en tumregel och alltså varierar det till en del, men ger en bra fingervisning i vad som gäller. Anlednignen till att det inte stämmer med vad som dras från väggutaget är att stegen har just backupp kondingar och dessutom inte använder hela trafon fullt ut hela tiden, vad steget drar varierar alltså till viss del med hur hårt du belastar den. och dessutom med vad för spänning du har i väggutaget (220-245v...) osv osv..

Det är alltså mer korekt att ange VA än att ange Effekten direkt som många gör, om man ska vara petig :rolleyes:

Behöver och behöver är kanske att ta i, ofta använder jag inte över 5-10 watt. Men det finns tillfällen då man behöver mycket watt. Har några låtar med en crest dynamik på över 30 dB! Då behövs det mycket effekt om man ska ha en schysst medelnivå.

Rättelse:

Om man ska ha en hög medelnivå och fortfarande ha möjlighet att åtnjuta topparna, oklippta !

Men det va underförstott, men kanske inte för alla därför mitt förtydligande i alal välmening :lol:

Postad 16 August 2010 - 13:59

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
En bryggad XPA-2 skall ju ge nominellt 1000W på en 8Ohm last.

Postad 16 August 2010 - 14:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo just ja... det har du rätt i !

Mkarlsson, köp 2st XPA-2 och bygga till topparna ! :rolleyes:

Postad 16 August 2010 - 14:04

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
om
1200VA = 1200W
då är
1000 byte= 1kByte med isf
*stör läge av*

Postad 16 August 2010 - 14:04

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Hmm.. har jag gjort min matte rätt om jag säger att det krävs 512 gånger mer effekt om man ska spela 30dB högre?
Då blir det klart rätt mycket om du ligger på 5-10W på snittnivån.

Filmer kan ha så mycket som 45dB crest var det någon som skrev i en annan tråd, och då blir det bara löjligt mycket effekt. :rolleyes: Jag använder mitt system till 95% film.

Mina högtalare är "bara" specade till att klara av 250W, så jag skulle inte våga koppla något kraftigare till dem. Värdet av att ha lättdrivna högtalare bara ökar :lol:

Något förenklat så är VA just Volt Ampere och skrivet på det viset så betyder det: Volt x Ampere (= Effekt).

alltså, 1200VA = 1200W :D

Men, detta är en tumregel och alltså varierar det till en del, men ger en bra fingervisning i vad som gäller. Anlednignen till att det inte stämmer med vad som dras från väggutaget är att stegen har just backupp kondingar och dessutom inte använder hela trafon fullt ut hela tiden, vad steget drar varierar alltså till viss del med hur hårt du belastar den. och dessutom med vad för spänning du har i väggutaget (220-245v...) osv osv..

För likström verkar det där gälla, så vitt jag kunde läsa mig till, men inte för växelström.
Spänningen tar man väl in i beakting när just spänning är en faktor i begreppet?

En bryggad XPA-2 skall ju ge nominellt 1000W på en 8Ohm last.

Que? Nu får ni hjälpa mig som är novis lite här... får man cirka 3 gånger effekten om man bryggar ett stereosteg på 2x300W i 8 ohm?

Redigerat av Sigma78, 16 August 2010 - 14:16.

Postad 16 August 2010 - 14:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

om
1200VA = 1200W
då är
1000 byte= 1kByte med isf
*stör läge av*

... ?! :blink:

Vad ville du ha sagt.. ?! :rolleyes:

du menar på att jag skulle ha skrivit 1,2Kw eller att jag borde förtydliga att dom redan från börjar syftade på W men vill förtydliga att det rör sig om ett förhållande mellan Volt och Ampere ?!
Eller menar du helt enkelt att det skulle va så uppenbart att det inte ens skulle behöva förtydligas att 1200VA är motsvarande 1200W ?! :lol:

Hmm.. har jag gjort min matte rätt om jag säger att det krävs 512 gånger mer effekt om man ska spela 30dB högre?
Då blir det klart rätt mycket om du ligger på 5-10W på snittnivån.

Filmer kan ha så mycket som 45dB crest var det någon som skrev i en annan tråd, och då blir det bara löjligt mycket effekt. :D Jag använder mitt system till 95% film.

Mina högtalare är "bara" specade till att klara av 250W, så jag skulle inte våga koppla något kraftigare till dem. Värdet av att ha lättdrivna högtalare bara ökar :)

Jepp, lättdrivna högtalare gör otroligt mycket i skillnad när man börjar komma upp i ljudnivå! endast 1 eller 2dB mer i känslighet ger ett mycket stort försprång då :)

Redigerat av DVD-ai, 16 August 2010 - 14:15.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.