Denon DP-47F
(Skivspelare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 07 October 2010 - 21:58
en hängiven skara ägare världen över. La in en bild tidigare i tråden.
Affären är inte i hamn och det kan givetvis gå i stöpet. Men jag har
suktat efter en sån länge.
Redigerat av Bongo_Mongo, 07 October 2010 - 22:02.
Postad 08 October 2010 - 00:56
Tackar ödmjukast för allt hjälp jag kan få.
Postad 08 October 2010 - 06:08
Då får man hoppas att du lyckas få till affären. Tysk hifi kan ibland få habegäret att bubbla. Finish och funktion i högsta klass.Har en TW Akustik Raven One på gång. Tysk entisuastspelare med
en hängiven skara ägare världen över. La in en bild tidigare i tråden.
Affären är inte i hamn och det kan givetvis gå i stöpet. Men jag har
suktat efter en sån länge.
Postad 08 October 2010 - 06:48
Pro-Ject Phono Box USB V är vettig ca 1600krBehöver lämplig hårdvara för att göra podcasts om vinylskivor. Behöver alltså få vinylskivor till digitalt format till ett överkomligt pris. Behöver inte vara speciellt audiofilt eftersom det bara är en podcast men bör iaf. låta någorlunda bra.
Tackar ödmjukast för allt hjälp jag kan få.
Redigerat av Jacobsson, 08 October 2010 - 06:49.
Postad 08 October 2010 - 07:25
Förutsättter ju att man redan har en vinylspelare. Om så inte är fallet finns det vinylspelare med USB-utgång av varierande klass både hos Kjell och Clas. Även ProJect har en skivspelare med USB ut, ProJect Debut Phono-USB men då landar man på ca 4000:-. Frågan är ju också vad det får kosta.Pro-Ject Phono Box USB V är vettig ca 1600kr
Postad 08 October 2010 - 10:36
Postad 08 October 2010 - 10:59
En sån här kanske?Tack för svaren. Jag har redan en Rega Planar 2 med NAD PP-2 RIAA. Min budget för att digitalisera musiken är 500:-. Inga audiofila ljudkrav, hårdvaran skall endast användas till Podcast.
Postad 09 October 2010 - 15:16
Audio Genie Pro, från American Audio.
44€ (59€ inkl. frakt) på thomann.de

Produkten på Prisjakt
- USB audio interface & phono pre-amp
- USB connection
- 16 Bit / 44.1 kHz * 48 kHz operation
- 2 x RCA inputs (1 x stereo)
- Phono / line switchable input
- 6.3mm (1/4") jack headphone output
- 2 x RCA outputs (1 x stereo)
- Input level control
- Mix control
- Headphone Monitor control
- USB 2.0 compliant
- System requirements
- Windows 98, XP
- Microsoft Vista Premium Level Compliant
- Mac OS9.1 & X 10.1 or newer
- Weight: 0.7kg (including packaging)
- Height: 1.0cm x Width: 1.0cm x Depth: 1.0cm
- Warranty: 12 months
- Power: 240V / 110V Switchable
Med sitt eget hyggliga NAD PP-2 RIAA i line in. Istället för att använda Audio Genie Pro's egna tveksamma inbyggda RIAA så kanske det blir helt OK ljud för en podcast.
Redigerat av Unregistered0b8c7f7c, 09 October 2010 - 16:44.
Postad 09 October 2010 - 17:06
Den blir nog bra. Den jag föreslog ovan är lite enklare men du får den också betydligt billigare tex via Amazon UK,Tack för era svar. Efter lite funderande och bläddrande på nätet hittade jag något till överkomligt pris:
Audio Genie Pro, från American Audio.
44€ (59€ inkl. frakt) på thomann.de
Produkten på Prisjakt
Med sitt eget hyggliga NAD PP-2 RIAA i line in. Istället för att använda Audio Genie Pro's egna tveksamma inbyggda RIAA så kanske det blir helt OK ljud för en podcast.
http://www.amazon.co...S...0053&sr=8-1
Skaffa ett konto på AmazonUK och betala med MasterCard så får du £10 i avdrag och betalar bara £16 plus frakt
Redigerat av tomano58, 09 October 2010 - 17:07.
Postad 11 October 2010 - 22:26
Då får man hoppas att du lyckas få till affären. Tysk hifi kan ibland få habegäret att bubbla. Finish och funktion i högsta klass.
Det blir inget.
1. VPI´n är svårsåld. Folk vill ha deras Classicmodell nuförtiden.
2. Det blev mer komplicerat än jag trodde med Raven och den tonarmsplatta
som sitter på det ex jag spekulerade på.
3. Oförutsedda utgifter med en avbiten tand och en söndersk***ten Wc-stol (
Men jag får besök från Norge nästa helg. Så VPI´n ska få sig en
rejäl översyn. S. Roger tar med sig stora verktygsväskan.
Men en sak jag knappt vågar nämna är att jag de senaste helgerna kört
vinylen med slutstegsdelen på min gamla Luxman. Klass A, mina vänner,
gör mer än bara värmer upp kalla rum så här på hösten!
Postad 11 October 2010 - 23:53
Trist med uppgraderingen...Men en sak jag knappt vågar nämna är att jag de senaste helgerna kört
Klass A, det värmer både kropp och själ
Postad 12 October 2010 - 18:07
Tråkigt att det inte blev som du önskade.Själv harjag lånat hem ett par rörmonoblock - Audio Space. Skall kolla om jag får till ljudet som jag vill ha. Rör värmer också. Dock är de kvar i bilen. Behöver en kärra för att få in dem.Det blir inget.
1. VPI´n är svårsåld. Folk vill ha deras Classicmodell nuförtiden.
2. Det blev mer komplicerat än jag trodde med Raven och den tonarmsplatta
som sitter på det ex jag spekulerade på.
3. Oförutsedda utgifter med en avbiten tand och en söndersk***ten Wc-stol ()
Men jag får besök från Norge nästa helg. Så VPI´n ska få sig en
rejäl översyn. S. Roger tar med sig stora verktygsväskan.![]()
Redigerat av Kronkan, 12 October 2010 - 18:09.
Postad 12 October 2010 - 18:55
På ett sätt är det skönt att det inte blev av med min affär. Det
var för mycket pengar. Jag utgår från det jag har istället. Skickade
idag en förfrågan på moddning av mitt Riaa. I det långa loppet är
matchningen idag alltför ärlig, neutral eller vad man nu ska kalla det.
När jag kör Riaat in i Luxman steget så låter det helt enkelt för bra.
Jag ser fram mot en second opinion av S.R nästa helg. Det är väldigt
lätt att bli hemmadöv.
Postad 12 October 2010 - 22:41
Det är inte det enklaste att försöka uppgradera sin anläggning. Just nu lyssnar kan du hälsa S.R att jag lyssnar på Kari Bremnes för att utvärdera rörmonoblocken. Rättar inte upp alla problem men kan ändå vara ett steg i rätt riktning. Men måste lyssna lite högre än jag kan göra nu.När man behöver kärra - då är det tung hifi!
![]()
På ett sätt är det skönt att det inte blev av med min affär. Det
var för mycket pengar. Jag utgår från det jag har istället. Skickade
idag en förfrågan på moddning av mitt Riaa. I det långa loppet är
matchningen idag alltför ärlig, neutral eller vad man nu ska kalla det.
När jag kör Riaat in i Luxman steget så låter det helt enkelt för bra.![]()
Jag ser fram mot en second opinion av S.R nästa helg. Det är väldigt
lätt att bli hemmadöv.
r_r.JPG 33.46K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 October 2010 - 20:47
rejäl översyn. S. Roger tar med sig stora verktygsväskan.
[/quote] Borde väl egentlig hålla mej hemma och høra på Phantom armen
førstärkare
Grattis med Mc- kortet idag
Postad 13 October 2010 - 21:10
Att ta körkortet idag gjorde ont, men det är skönt att
fått det gjort. Blir en japan där också. Inte så kraftfull,
så att inte jag hamnar i träfrack.
Redigerat av Bongo_Mongo, 13 October 2010 - 21:11.
Postad 13 October 2010 - 22:13
Grattis! Körde MC dagligen för några år sedan. Popsnöret kunde sitta bak och hetsa mig att dra på mera. Blev till slut rädd efter körningarna. Provlyssnar just nu att driva anläggningen med 25 watt i triodkoppling. Dyker ju upp en del probelm på vägen såsom att jag nu tvingas köra TV.n genom rörmonoblocken. Så tänkte jag det inte. Uppstod problem med ström som började krypa omkring inom anläggningen. Problemt upphör om jag även driver TVljudet inklusive 5 kanalsanläggningen genom rörmonoblocken istället för de i högtalaren inbyggda slutstegen.Ha ha, men nog är det nåt visst med jappsare i träfrack.
Att ta körkortet idag gjorde ont, men det är skönt att
fått det gjort. Blir en japan där också. Inte så kraftfull,
så att inte jag hamnar i träfrack.
Det går att köra rörmonoblocken från Audio Space i två lägen. Det läget som ger 25 watt låter bättre. Så då är frågan om det går att köra anläggningen med ännu svagare slutsteg. Då kan jag prova samma tillverkares monoblock med 300B rör. Men nya monoblock blir det nog.
Postad 14 October 2010 - 13:30
http://www.thevintag.../C300/C300.html
http://www.thevintag.../M300/M300.html
Postad 14 October 2010 - 13:55
hade jag slängt mig i bilen och hämtat hem härligheten.
Det är ett M-300 slutsteg som ligger på önskelistan. Och här finns
det två!!!
Om vi nu pratar Klass A, så har jag upptäckt att man får mycket
90-tals Nelson Pass för pengarna om man köper begagnat.
Postad 14 October 2010 - 14:05
Haha, då hade vi rejsat...Jag såg den annonsen, Tomano. Hade jag bott i Skåne
hade jag slängt mig i bilen och hämtat hem härligheten.
Det är ett M-300 slutsteg som ligger på önskelistan. Och här finns
det två!!!Dom går att köra som monoblock.
Om vi nu pratar Klass A, så har jag upptäckt att man får mycket
90-tals Nelson Pass för pengarna om man köper begagnat.
Nelson Pass är ju en välrenommerad konstruktör. Många gds-byggen under 80-talet var baserade på hans konstruktioner.
Postad 14 October 2010 - 14:36
Klass A 2*40W och tillräckligt med AB pulver för att driva mina högtalare.
Men dom i Danmark kanske inte är i felfritt skick?
Nä, det blir att prova nån redig slutstegsklump i vinter när det fryser på.
Postad 14 October 2010 - 16:55
Postad 14 October 2010 - 18:09
Jag beställer nästa vecka en sån här via farsan som bor i Florida:
http://www.10audio.com/psaud_gcph.htm
"The Underwood HiFi modification moves the GCPH definitively into high end territory and makes the unit competitive with other phono preamplifiers in the $3000-5000 range. That is saying a lot for a component that sells for a very reasonable $1350. I would easily choose the Underwood-GCPH over the ARC PH5 ($2000) or Art Audio Vinyl 1 (~$3000). On a performance-price basis, the Underwood HiFi-GCPH is the biggest bargain I know of in audio. Try it. You may find that the price of admission to true high-end LP playback has became affordable"
Med andra ord säljer jag min omoddade dito istället
för att skicka den över pölen.
Redigerat av Bongo_Mongo, 14 October 2010 - 18:11.
Postad 14 October 2010 - 20:41
Spännande att följa uppgraderingar! Rör har ju sina för och nackdelar, Själv kunde jag inte motstå min nya klump.
Jag har hört dina. Låter ju fruktansvärt bra.
Håller att prova olika högtalarekablar från Akkelis för att se om jag kan få bättre styr på basen. Ett lågbudgetalternativ gav en överdriven och något ospecad bas. En annan "typ" flatkabel då blev det tvärtom. Något svag bas också utan karaktär. Möjligt att den var bäst på detaljer. Sedan någon tunn variant från en okänd fimra för mig Analog reserch. Då sitter basen. Lagom stark och hyggligt definierad. Hifi &Musik skrev om mina högtalare i augustinumret. Yycker att det var en mycket rättvis recension. En svaghet är att basen är för stark i ett normalt rum. Den går dock lågt. Överhuvudtaget behöver de vissa justeringar för att släppa loss.
Nätkablar får det bli ett annat år. Popsnöret verkar ha också accepterat rörmonoblocken eller så har hon gett upp. Hon tycker att det låter bra.
Så det blir nog ett köp hos Akkelis. Rör kan vara svårt att motstå! Men kommer att prova flera högtalarkablar. Den som nu hänger till elektrostaterna är bra men vill ha fram ljudscenen några meter om det är möjligt.
BongoMongo - Jag tror att du skulle gilla ett rörslutsteg.
Redigerat av Kronkan, 15 October 2010 - 06:52.
Postad 15 October 2010 - 19:27
http://www.absolutes...;product_id=415
Lasses ex. http://shop.textalk....amp;art=5876887
Redigerat av Sidelakebob, 15 October 2010 - 19:41.
Postad 15 October 2010 - 22:21
Mina Audio Space är ju rena budgetalternativet i jämförelse. Men kan du få lyssna är det ju alltid en bra erfarenhet. Hämtade lite nya kablar hos Akkelis. Fick ett par alternativ. Den första från Oyaide Kablar ger mig det jag vill ha. En ljudbild som startar nära ungefär mellan högtalarna. Basen ärOK men inte så lysande definierande som de från Analog Reserch. Att kablar kan spela så stor roll. Har ännu inte provat de begagnade från Transperant. Men de är hopplöst för långa. Men kan ändå vara nyfiken.Popsnöret har nog gett upp! På tal om stora steg såg jag detta hos Lasses idag, Tyvärr inte inkopplat.
http://www.absolutes...;product_id=415
Lasses ex. http://shop.textalk....amp;art=5876887
Popsnöret har ännu inte gett sig. Jag rusar in och installerar kablarna. Sätter mig lungt och lyssnar. Ropar skall inte du lyssna. Inget Popsnöre kommer. Tillslut kommer hon och tittar på monoblocken och frågar vad de kostar. Jag "tolkar" som om det handlar om hur mycket kablarna kostar. Svarar ärligt 7000 kr. Sedan lyssna och överens om att det låter bra. Nästa problem är TV-ljudet. Men efter lite mixtrande på känn funkar även 5 kanalsljudet. Men får nog arbeta med mitthögtalaren. Men får man ordning på den så kommer filmljudet bli mycket bra. Tyngd och djup i basen finns så det räcker. Men får diskutera ett paketpris med Akkelis.
kabelhe.JPG 50.23K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 15 October 2010 - 22:27.
Postad 15 October 2010 - 22:27
599 kr på Ellos för hela paketet
och då ingår även cd spelare
ellos_skivspelare.jpg 53.9K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av vinylen, 15 October 2010 - 22:28.
Postad 16 October 2010 - 16:38
"Etter og spillt med Phantom armen noen uker nå, har intrykkene satt seg litt. Til og bygynne med så er det stor klasse forskjell mellan
Acespace armen og Phantom, acespace'en låter rett og slett ullen/instengd sammenlignet, men for all del, syns den vært en god arm
likevel mht pris, 4ggr forskjell. Phantom armen er så ren og kraftfull i registerne, mellanton som er veldigt oppløst men samtidl fyldig er nydelig att høre på, Jennifer Warnes "Joan of arc" her tar hun i så hun nesten sprekker, trots høy vol blir mellantonen aldrig slitsom
fyldig og oppløst som sagt!!!
Basen og dynamikken er heller ikkke fy skam. Basen på Bjørk's "play dead" er voldsomst suggestiv, dette gjør Phantom armen meget bra, samt Hugh Masekela "Stimela" bas og dynamikk som blir att kjenne på kroppen, fremfør allt så hardt/ren slående i basen.
Armen er veldigt bruker vennlig, alle justeringer er lette og nøyaktige og gjenomføre, mengde silikon har jag ikke prøvd så mye ennå, men bruker veldigt lite just nu, og syns det passer meg, eneste jag ikke er helt tilfreds med er Graham's jigg for pu justering, fungerer gjør den, men syns den blir litt grov i justeringen, samt vanskelig og se tydl også, bruker derfor en protractor från Avid i tillegg, den har også de rette noll punkt målene til armen, samt betydl lettere og se
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 16 October 2010 - 16:39.
Postad 16 October 2010 - 17:24
Firmafest igår. Lugnar nerverna med lite vinyl.
Postad 17 October 2010 - 08:50
Postad 17 October 2010 - 10:00
Var igår och köpte monoblocken. Men provade lite egna kablar. Fann att ett par Van de Huul från mitten av 80-talet fick duga så länge. Förvandlade det hela till lite av en rockorkester. En hel del bas fast och bra kvalité. (fast det fanns köpekablar somklade det ännu bättre) Åsså ett ljud man är van vid. Och bådePosnöret och jag vill att ljudscenen börjar vid högtalarna. Finns två dritslägen att ställa in. Kör i 50 watts läget- ultralinjärt. 50 rörwatt slår mina gamla 200 watt på alla parametrar även med mina gamla kablar. På alla punkter utom en. Grundbruset från Riaat hörs något mer. Finns klart problem att arbeta med. Men Rolling Stones låter för första gången bra hemma. Spontant säger P-snöret att det låter äkta. Jag själv skulle kanske säga på väg mot naturligt-realistiskt.
Anläggningen är komplicerad och består av 1 skivspelare, 5 högtalare och 8 enheter elektronik. Ett mindre problem som uppstått är att talet i mitthögtalaren inte rikgtigt står ut lika realistiskst som övrigt i ljudilden. Finns inte en chans att rätta till detta. Får inte plats med ett tredje rörmonoblock.
Estetiskt behöver jag inte heller rörmonoblocken. Ställer till det med för mycket prylar framme. Men får tillverka något att ställa dempå.
Audio_S.JPG 17.51K
0 Antal nerladdningarSedan ser man ju inte längrei mörker så det blev till att märka upp fronten. Då slipper också Pop-snöret klaga på att det inte går att förstå hur att sätta på TV:n. Förutom TV:n behöver 4 apparater vara igång. Speciellt Biosteget kan bli hängande och inte veta vilka beslut den skall ta.
Ausio_Space.JPG 22K
0 Antal nerladdningarDetta måste vara rekord i OT men nämnde faktiskt skivspelaren
Redigerat av Kronkan, 17 October 2010 - 10:05.
Postad 17 October 2010 - 18:02
någon procent antimateria i kroppen så skulle väl rören poppa som popcorn
Dagdrömmer om ett par Pass Labs Monoblock för närvarande:
31 000 USD = stannar givetvis vid drömmandet.
Säljer mitt Riaa till en gammal polare i Moskva. Han har haft ögonen på
ett sånt alltsedan han läste ett test av den i en tysk hifiblaska.
Då blir han glad också.
labbs.jpg 2.13K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Bongo_Mongo, 17 October 2010 - 18:04.
Postad 17 October 2010 - 19:17
Bongo: Er vel dags før Ryssen og skaffa ett nytt drivverk snart også, en sån her tycker jag passar han
http://www.euroaudio...eat_forte_s.php
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 17 October 2010 - 19:21.
Postad 17 October 2010 - 19:36
Det drabbar ingen fattig direkt. Vi tar väl en tripp till våren?
Snyggt verk var det hursomhelst.
Postad 17 October 2010 - 22:30
Vackert! Jag skulle säkert uppskatta rörförstärkare. Men då jag verkar ha
någon procent antimateria i kroppen så skulle väl rören poppa som popcorn![]()
Dagdrömmer om ett par Pass Labs Monoblock för närvarande:
31 000 USD = stannar givetvis vid drömmandet.
Säljer mitt Riaa till en gammal polare i Moskva. Han har haft ögonen på
ett sånt alltsedan han läste ett test av den i en tysk hifiblaska.
Då blir han glad också.labbs.jpg 2.13K 0 Antal nerladdningar
Sälja sitt Riaa? Vad blir det eller använder du det inbyggda i Luxman.
Har fått åka till Bauhaus på Hisingen för att fixa något som monoblocken kan stå på. Ett sortiment som man måste se för att förstå. Oändliga möjligheter. Det blev till att såga till en köksbänk och några hjul. Sedan hem och klistra på "laminat" på sidorna. Klistra gör man genom att värma på dem med ett strykjärn. Relativt enkelt fix och slippa måla. Popsnöret krävde hjul så det fick bli så.
hylla.jpg 36.17K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 October 2010 - 15:44
I plywood med lock om nu inte höjden ställer till det när locket ska på förstås
Postad 18 October 2010 - 15:50
I plywood med lock om nu inte höjden ställer till det när locket ska på förstås
Jag missade de tidigare backarna de hade som passade. Blir nog att plocka upp en imorgon men någon kanske har provat redan och vet om det är lönt eller inte?
Granit har en variant i kartong som fungerar utmärkt. Har tre sådana i vitt.
Kronkan har en bild på denna modellen här.
Redigerat av Unregistered1573, 18 October 2010 - 15:51.
Postad 18 October 2010 - 16:02
Postad 18 October 2010 - 16:04
Ser ju rätt ok ut. Om du testar en, meddela gärna hur det funkade, kvalitet, hållbarhet osv. Den är (i mitt tycke) tyvärr lite väl hög. Föredrar att skivorna sticker upp en bit.Är det någon som provat att stoppa vinylskivor i IKEAs nya förvaringsserie Pränt?
I plywood med lock om nu inte höjden ställer till det när locket ska på förståsJag missade de tidigare backarna de hade som passade. Blir nog att plocka upp en imorgon men någon kanske har provat redan och vet om det är lönt eller inte?
Postad 18 October 2010 - 16:06
Har sett dem och de verkar ju inte så dumma. Skulle helst ha någon variant med lock på dock (varför har jag nog inget bra svar på) och det ser ju inte ut att fungera på Granit varianten. Men med vanliga turen saknas det säkert en halv centimeter för att kunna stänga på Pränt varianten också...
Denna då?
Postad 18 October 2010 - 16:07
Också ok. Men var dom inte lite veka? Har för mig att någon (Kronkan?) menade på att man bör ha en platta undertill för att motverka "bågning"?Granit har en variant i kartong som fungerar utmärkt. Har tre sådana i vitt.
Kronkan har en bild på denna modellen här.
Postad 18 October 2010 - 16:09
Också ok. Men var dom inte lite veka? Har för mig att någon (Kronkan?) menade på att man bör ha en platta undertill för att motverka "bågning"?
Har mina stående mot en vägg, så det fenomenet har inte drabbat mig. Dock kan jag tänka mig att det stämmer.
Postad 18 October 2010 - 16:14
Hittade, det är bakväggen som ger med sig men du har dem ju mot vägg så då kvittar det. Kronkan skullle lägga plywoodskiva längs bak som får ta upp trycket.Har mina stående mot en vägg, så det fenomenet har inte drabbat mig. Dock kan jag tänka mig att det stämmer.
Postad 18 October 2010 - 16:14
Haha, ok då
Postad 18 October 2010 - 16:20
Mio har justa lådor men är tänkta för barn så färgerna är lite småläbbigaHaha, ok då
. Tror jag lägger till önskemålet om plywood lr liknande material på önskelistan. Pappersvarianten känns vek som sagt men det kanske inte är något problem?
Postad 18 October 2010 - 16:29
tuta iväg med som sparkbilar, Kronkan!
och varmt åt baken lär det vara också.
Närå, snygg lösning. Men håll ett öga på kidsen!
Postad 18 October 2010 - 16:40
http://www.cd-rek.nl/uk/index.html Har ca. sex kvadrat till förfogande, Med lite tur får jag in allt.
Kanske ett tips för någon annan?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
16 bilder
170 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?