Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 08 June 2010 - 20:33
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Känns som att han inte kommer våga lägga upp kurvorna faktiskt... 
Pfft, då säger man väl inte öppet på ett forum att man vill låna mätsaker om man inte vill visa resultatet sen. Klart han kommer visa, annars blir jag allt lite paff. Men det återstår att se vad som sker.
Postad 08 June 2010 - 20:34
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Min bas är också ren. Och går hyfsat djupt. Dock inte riktigt lika djupt som Y-modulerna om det jag läst stämmer.
mät dom på 1 meter så skall du se vad dom kan göra för det är samma avstånd som dom mäter y modulerna på.
Postad 08 June 2010 - 20:37
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
mät dom på 1 meter så skall du se vad dom kan göra för det är samma avstånd som dom mäter y modulerna på.
Mäter inte IÖ i frifält ???
Postad 08 June 2010 - 20:46
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Mäter inte IÖ i frifält ??? 
hmm nix i rum och med minst 2 moduler i hörn
Postad 08 June 2010 - 22:31
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
hmm nix i rum och med minst 2 moduler i hörn
Vilket fusk !!?  Då säjer ju inte specen ett skit ?? Alla rum är ju olika ?? Konstigt att IÖ som är akustikprofessor, och som mycket väl känner till att alla rum mäter olika, inte mäter i frifält för att få en tillförlitlig spec som alla kan ha att jämföra med... Dom mäter kanske inte så bra i frifält då...
Postad 08 June 2010 - 23:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Gött mos. Ska bli spännande att se hur Hasses rum mäter, då IÖ har designat hela rummet efter högtalarna.. Om han nu vågar lägga upp dom kurvorna.. Skulle ju vara pinsamt om det mätte skit...
EDIT: Du lär få betala för lånet när jag kommer och hälsar på dej... 
Rummet mäter antagligen precis som han vill att det ska göra och som han anser vara korrekt, sett från ett betydligt mer invecklat och djupare perspektiv än jag anser någon av oss kunna. Jag anser att oavsett vad dom kommer att framstå av mätnignen så är det inget som någon av oss har någon som helst kompetens att ifrågasätta på rimlig grund. samma sak gäller alla duktiva akustiker, det är mycket komplicerat och vi som "lek män" får liksom bara leva med att det "är inte som man" tror alltid. hmm nix i rum och med minst 2 moduler i hörn
Detta är väll direkt felaktigti fråga om uppmätingen av frekvenssvar m.m, dom är vad jag vet mätta med placering längs med en vägg och golv, sedan helt öppet åt alla andra håll. Detta för att få en rättvis respons som faktiskt kan jämföras med hur det blir i rum, om än så varierar ju naturligtvis (och alltid) resultatet broende på rum. Vilket fusk !!? Då säjer ju inte specen ett skit ?? Alla rum är ju olika ?? Konstigt att IÖ som är akustikprofessor, och som mycket väl känner till att alla rum mäter olika, inte mäter i frifält för att få en tillförlitlig spec som alla kan ha att jämföra med... Dom mäter kanske inte så bra i frifält då...  jag tycker det är mycket spekulationer och antaganden här, och ni får det att låta som att Ingvar skulle göra något stort fel här, frågan är hur han gör "fel" då. aja, känner bara att det känns lite olustigt att ni vet hur man mäter på bästa sätt och dessutom vad som "bör vara" och inte bör vara. Jag är kanske lite tråkig men jag låter en del ordentligt insatta sköta det åt mig, det finns fler personer vars ord jag litar mycket på och en av dom är Ingvar Öhman. Jag skiter i vad ni tycker/ tror om honom personligen. Men det är ju löjligt när ni pratar som om han höll på med något myteri när ni knappast har kunskap själv för att uttala er om den frågan.Jag har inte det heller och vill gärna lära mig mer om detta med rum/akustik i allmänhet och absolut hur man mäter ORDENTLIGT och att sedan tolka det hela på ett riktigt sätt/ dra riktiga slutsatser/beräkna åtgärder. .......................................................... Va vad jag hade att tillföra i den här frågan. Och detta skrivet på samma sätt som jag skulle gjort för vem som helst, alltså, jag tycker aldrig att man ska "hänga någon" innan man verkligen har alla korten på bordet och dessutom vet hur dom BÖR ligga.
Redigerat av DVD-ai, 08 June 2010 - 23:12.
Postad 08 June 2010 - 23:14
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag är HELT novis på akustik, men jag ser ju hellre att subbar mäts i frifält än i ett rum. Just för att slippa ett rums påverkan av kurvorna.
Postad 09 June 2010 - 04:35
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
[quote name='DVD-ai' date='Jun 9 2010, 00:08 ' post='29219 Detta är väll direkt felaktigti fråga om uppmätingen av frekvenssvar m.m, dom är vad jag vet mätta med placering längs med en vägg och golv, sedan helt öppet åt alla andra håll. Detta för att få en rättvis respons som faktiskt kan jämföras med hur det blir i rum, om än så varierar ju naturligtvis (och alltid) resultatet broende på rum. [/quote] inte enligt manifest där står bör placeras i hörn med omnejd
Postad 09 June 2010 - 08:14
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
*Jättemycket text*
Tur att du inte är så partisk och en väl inbiten Inoit.... För det första har du ju själv gett en massa tips om hur en kurva "bör" se ut ? "Bör" det inte se likadant ut i ett rum ritat av IÖ med Ino, ifall det inte mäter som du har tipsat om ? Ska Ino ha speciella kurvor ?? För det andra känns det som att man har något att dölja om man inte mäter i frifält.. En standard för alla seriösa tillverkare borde ju vara att plocka bort alla eventuella variabler som kunde påverka utfallet av mätningen ?? Teoretiskt sätt skulle han ju kunna ha valt ett perfekt ställe som ökade outputen och jämnade ut kurvorna så dom såg helt perfekta ut, och sen presenterat det som en "standardmätning i ett standardrum med modulen placerad mot en vägg på en långsida"... Det vet vi ju inte. I frifält hade det ju inte funnits några tvivel.. Jag tycker helt enkelt att det inte säjer ett skit om grejernas prestanda då alla rum är olika.. En seriös mätning borde göras i frifält. Egentligen håller du med om det också, men du har ett behov av att hålla IÖ om ryggen eftersom han enligt dej tillverkar världens bästa grejer..
Postad 09 June 2010 - 11:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
[quote name='bakerman22' post='2922051' date='Jun 9 2010, 09:14 '] Tur att du inte är så partisk och en väl inbiten Inoit.... För det första har du ju själv gett en massa tips om hur en kurva "bör" se ut ? "Bör" det inte se likadant ut i ett rum ritat av IÖ med Ino, ifall det inte mäter som du har tipsat om ? Ska Ino ha speciella kurvor ?? För det andra känns det som att man har något att dölja om man inte mäter i frifält.. En standard för alla seriösa tillverkare borde ju vara att plocka bort alla eventuella variabler som kunde påverka utfallet av mätningen ?? Teoretiskt sätt skulle han ju kunna ha valt ett perfekt ställe som ökade outputen och jämnade ut kurvorna så dom såg helt perfekta ut, och sen presenterat det som en "standardmätning i ett standardrum med modulen placerad mot en vägg på en långsida"... Det vet vi ju inte. I frifält hade det ju inte funnits några tvivel.. Jag tycker helt enkelt att det inte säjer ett skit om grejernas prestanda då alla rum är olika.. En seriös mätning borde göras i frifält. Egentligen håller du med om det också, men du har ett behov av att hålla IÖ om ryggen eftersom han enligt dej tillverkar världens bästa grejer..
[/quote] Klart att jag är lite partisk, det är man ju mer eller mindre alltid när det är något som man gillar, dock så är jag absolut inte övertygad om att Ino är bäst i värden och absolut inte bäst för alla. Lite i vett i skallen har jag och skulle alldrig få för mig att att hävda att inga andra högtalare ligger i samma klass eller liknande (annat än för min del, och att jag alldrig hört något i (för mig) köpbar prisklass som är i nivå). Jag ser inte mig själv som någon tunnelsynt och inbiten Ino'it. Om ni ser mig som det så är det fritt fram att säga det till mig så att jag får reda på det, är jag järntvättad, tunnelsynt m.m. allt som "ino'it" verkar vara synonymt för ?! Detta är inte bara lite jobbigt att jag trodde jag köpt mig högtalare som jag uppskattar ljudet på, men tydligen så har jag även köpt mig en ny identitet på samma gång. Du måste förstå Bagarn att just detta snacket gör mig sjukt irriterad då jag upplever det som att bara för att jag råkar ha ett vist märke på högtalarna så är jag placerad i ett fack, och jag HATAR att bli placerad i Fack. Jag blir det hela tiden på grund av mina jäfla högtalare ska fan ta och sälja skiten till någon annan så jag slipper detta snacket eller bara helt enkelt sluta för gått att hänga på några ljudforum i huvudtaget. Så fort jag öppnar käften, i något sammanhang så är jag "partisk" och även nu när jag medger att jag inte är sugen på att lägga 24kkr på pY-2, och att jag dessutom inte fattar varför dom kostar riktigt som dom gör och sist men inte minst vill hitta något alternativ, ändå så... Jag bli väldigt förvånad då jag i detta fallet ifrågasätter hur vida vi "icke kunniga" kan ifrågasätta ingvars val inom hans eget specielistområde, det tolkas då som att jag "håller honom om ryggen". Jag vill bara ha detta klart: Jag skiter faktiskt i Ingvar Öhman och kalla honom vad ni vill, i vilket sammanahang som helst, men jag anser att man ska ha vettiga grunder innan man "angriper" någon. Ifrågasätta kan man ju göra, men inte hävda någon vara o-ärlig utan att veta alla grundorsaken. Hoppas inte detta tas som att jag skulle hålla honom om ryggen igen nu med tanke på att jag skulle skrivit exakt samma sak om det va någon av er här som va "målet" eller varför inte någon polare IRL, eller egentligen vem som helst som jag inte ens behöver känna eller någonsin haft någon kontakt med... Detta då jag som sagt tycker det känns väldigt fel. Jag vill att du ska förstå att detta gör mig väldigit illa till mods och uppskattas inte alls, även om ditt inlägg är med glimten i ögat, problemet är att jag liksom för höra detta hela tiden och ofta med en "falsk glimt" bara för att dölja vad dom egentligen tycker. jag har ingen uppfattning att någon här försöka vara dum / elak mot mig utan det är bara så att just det där snacket (på skoj eller inte) börjar gå mig på nerverna och en av orsakerna till att jag tog en pause för inte så länge sedan. Känner nästan att jag skulle behöva en ny snart, väldigt påfrestanda att behöva försvara sitt val av elektronik hela tiden var man än skriver och vetskapen om att dom flesta tar ens inlägg med 3 nävar salt "nu för tiden" det är inget som gör mig gått. Ta nu för all världen inte hela inlägget som stenhårt riktat till dig, för så är det inte, några saker är riktade till dig (och jag vet att om du läser igenom så förstår du vad  ) medan mycket av det jag skrivit är bara allmänt och mer "information" om hur jag känner angående detta och att jag kanske tar illa vid mig. "För det första har du ju själv gett en massa tips om hur en kurva "bör" se ut ? "Bör" det inte se likadant ut i ett rum ritat av IÖ med Ino, ifall det inte mäter som du har tipsat om ? Ska Ino ha speciella kurvor ??"
Jag har fått uppfattningen att en kruva som öker något mot lägre frekvenser från ca 80hz räknat, att det upplevs mycket trevligt och "naturligt". det är något som jag kommit fram till desl själv men sedan också läst om flesra som testat och anser att just det är väldigt trevligt. Så mitt tipp om just den kruvan är ju baserat på mig själc och vad jag tycker är trevligt, ett helt vanligt tipps om något som jag uppskattar (detta är ju subjektivt, kan ju mycket väl vara så att du inte uppskattar detta som jag, utan vill kanske ha en annan kurva) En Ljudkurva ska se "rätt ut" och det betyder inte nödvändigtvis att den ska vara helt perfekt rak vid en mätning med mick, för kom ihång att vår hörsel fungerar inte riktigt som en mick och har Många många fler variabler att ta hänsyn till. Så mycket jag har fattat att ljudkurvan inte "behöver" vara rak, det beror på rummet, i vissa rum ska den vara rak för att det ska upplevas "rätt" och i andra rum så ska den se lite annorlunda ut. det hela har ju mycket med att göra hur det reflekterande ljudet ska bete sig. Men mer kan jag tyvärr inte gå in på detta då jag inte besitter kunskapen för det... Jag vet dock att det som Ingvar, Peter stendl, Nqaref mfl pratar om är rätt, i alla fall för mig för jag upplever rum byggda på det sättet som mycket naturliga i klangen och det är en grym närvarokännsla  detta gäller alltså oavsett högtalare, dock så har jag för mgi att rummen kan bygges speciellt för en viss högtalares spridningsmönster och optimera på så sätt också om man vill. "För det andra känns det som att man har något att dölja om man inte mäter i frifält.. En standard för alla seriösa tillverkare borde ju vara att plocka bort alla eventuella variabler som kunde påverka utfallet av mätningen ??
Teoretiskt sätt skulle han ju kunna ha valt ett perfekt ställe som ökade outputen och jämnade ut kurvorna så dom såg helt perfekta ut, och sen presenterat det som en "standardmätning i ett standardrum med modulen placerad mot en vägg på en långsida"... Det vet vi ju inte. I frifält hade det ju inte funnits några tvivel.." Jag tycker helt enkelt att det inte säjer ett skit om grejernas prestanda då alla rum är olika..
Jo, och som jag svarade till sdx så är detta ju jus tdetat med standarden något som inte riktigt finns... men vist dom flesta mäter i "fri fällt", frågan är vad som ger en hint som är mer sann om hur sakerna presterar i rum och sedan vad som ger en uppm'ätt respons som stämmer bra med hur sakerna presterar i rum. I övrigt så håller jag som sagt med, jag uppfattade det som sdx skrev lite fel. och som jag cokså skrev till sdx så är jag inte mcyiet för mätningar annat än att eventuellt snegla lite på f3 som kan ge en "gint" om sanningen och sedan också integrationen mellan moduler/toppar + om man har några kraftiga "Nooder". ska man göra mer djupgående annalyser så krävs tyvärr mer insatt kunnskap än man tror för att göra en riktigt ärlig bedömmning av ett helt sammanhang. Något som jag inte har och därför inte ger mig på. aja, som sagt, jag härdar inet att Ino's sätt att mäta på är bäst på något sätt, och sant att jämnförelsen blir "haltande" när dom mäter på olika sätt. Men jag tycker att jämnförelser på teknisk data alltid är halltande då dom inte kan tala om för oss hur prylarna sedan i verklighet låter och dessutom i praktiken i ditt rum kan spela. Just varför han mäter i hörn vet jag ej, kan ta och fråga honom nästa gång jag pratar med honom så ska jag ge dig det svar jag får, om jag kommer ihåg/fattar svaret jag får...
mvh//David[quote name='sdx' post='2921988' date='Jun 9 2010, 05:35 '][quote name='DVD-ai' date='Jun 9 2010, 00:08 ' post='29219 Detta är väll direkt felaktigti fråga om uppmätingen av frekvenssvar m.m, dom är vad jag vet mätta med placering längs med en vägg och golv, sedan helt öppet åt alla andra håll. Detta för att få en rättvis respons som faktiskt kan jämföras med hur det blir i rum, om än så varierar ju naturligtvis (och alltid) resultatet broende på rum. inte enligt manifest där står bör placeras i hörn med omnejd[/quote] jaha, texten som jag hade skrivit här, den försvann... (MHB gör mig galen !) Men läs texten jag skrev till Bakerman22 och utöver det så kan jag säga att jag förstår era synpunkter men frågan är vad som är bästa sättet att mäta på ?!
Redigerat av DVD-ai, 09 June 2010 - 11:20.
Postad 09 June 2010 - 12:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Ännu jättemycket mer text.
Det du inte tänker på är, att om du nu är så trött på att försvara dej och framför allt Ino kanske du inte ska fälla ut taggar och klor och gå in i "defensive mode" och bli tjurig och förbannad så fort någon skriver något om just Ino som du inte håller med om...? Så fort vi skrev vad vi tyckte och tänkte kom ett två tusen ord långt inlägg om hur fel vi hade och hur trångsynta vi var, även att du inte ens var nämnd av någon av oss ?? Ger du dej in i en diskussion får du ju tåla det ?? Du hade ju inte reagerat likadant om vi hade skrivit exakt samma saker om t.ex Audio Pro ?? Eller ? Angående mätningarna förstår du egentligen vad vi menar. En mätning i rum blir ju inte lika för alla. Det blir inte lika för alla oavsett, eftersom rummen är olika för alla, men GRUNDFÖRUTSÄTTNINGARNA blir lika för alla vid mätning i frifält. Ett DIY-bygge är ju egentligen helt oväsentligt hur det mäter i frifält, eftersom det förmodligen inte finns en identisk burk någonstans där ute att jämföra med, men Ino är ju "massproducerat" i liten skala, en kommersiell produkt som är öppen för alla att köpa, även att det inte finns någon "butik". Kan man köpa flera av samma produkt, och att det finns en prislista, tycker jag att det borde finnas en sån enkel sak som en mätning i frifält så att folk hade något att jämföra med.
Postad 09 June 2010 - 12:26
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
DVD-ai
Tycker inte det har vart några pikar mot dina val alls i denna tråden, möjligt att det har vart det på andra ställen. Men inte här, det var ju bara en ifrågasättning på sättet IÖ mätt sina moduler.
Tycker att du överreagerade en aningen nu faktiskt  Det är ju inte DU som gjort sakerna, om någon skulle fråga mig om hur filosofin bakom mina prylar är så hade jag hänvisat till tillverkaren, inte tagit åt mig personligt.
Men lite lustigt är det ju att detta aldrig gäller andra saker än just ino´s
Skippa hela den biten,och" lyssna på musik/hembio istället", det var en vis man som engång sa denna meningen till mig när jag höll på att justera in mina subbar.
( föresten så suger ino´s moduler,SVS rockar röven av dom )  IRONI!!
Nu skall alla kramas och vara goda vänner
Redigerat av Evil Homer, 09 June 2010 - 13:55.
Postad 09 June 2010 - 14:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det du inte tänker på är, att om du nu är så trött på att försvara dej och framför allt Ino kanske du inte ska fälla ut taggar och klor och gå in i "defensive mode" och bli tjurig och förbannad så fort någon skriver något om just Ino som du inte håller med om...?
Så fort vi skrev vad vi tyckte och tänkte kom ett två tusen ord långt inlägg om hur fel vi hade och hur trångsynta vi var, även att du inte ens var nämnd av någon av oss ?? Ger du dej in i en diskussion får du ju tåla det ?? Du hade ju inte reagerat likadant om vi hade skrivit exakt samma saker om t.ex Audio Pro ?? Eller ?
Angående mätningarna förstår du egentligen vad vi menar. En mätning i rum blir ju inte lika för alla. Det blir inte lika för alla oavsett, eftersom rummen är olika för alla, men GRUNDFÖRUTSÄTTNINGARNA blir lika för alla vid mätning i frifält. Ett DIY-bygge är ju egentligen helt oväsentligt hur det mäter i frifält, eftersom det förmodligen inte finns en identisk burk någonstans där ute att jämföra med, men Ino är ju "massproducerat" i liten skala, en kommersiell produkt som är öppen för alla att köpa, även att det inte finns någon "butik". Kan man köpa flera av samma produkt, och att det finns en prislista, tycker jag att det borde finnas en sån enkel sak som en mätning i frifält så att folk hade något att jämföra med.
Om du läser mina inlägg ingen så ser du att jag inte fäller ut taggar och går in i deffensive mode för Ino, utan för Ingvar i fråga om hur rätt eller fel det är att kalla honom för oärlig. Inget annat gjorde jag förutom att ifrågasätta, det som ni själva gjorde, alltså inte att göra något fel (hoppas jag). Det har ingenting med att göra att ni inte får tycka och tänka vad ni vill..... SUCK Jag vet inte vad jag ska skriva, jag personligen tycker att det hela framgick ganska tydligt av mitt inlägg att jag inte tagit illa upp av något annat än just det som du skrev som jag också fetmarkerade och det va där som jag förklarade bakgrunden till varför jag tar illa upp av dom kommentarerna. Därmed inte sagt att du skulle ha gjort att som jag skrev i texten (anledningen till att jag skrev att du inte skulle ta allt i texten som riktat till dig utan mer som information om varför). allt annat som sagts kommenterade jag bara och ifrågasatte. I övrigt så läs mitt svar på NiklasF. GälLande detta med mätningarna så förstår jag precis vad du menar och håller också med, jag sa det i mitt inlägg hoppas jag. Och som sagt, viste att mitt inlägg skulle misstolkas så det stod härliga till, jag måste gå igenom det hela och se om det är jag som skrivit väldigt otydligt för det kan ibland vara så nämligen... för mycket av texten sitter i huvudet så det blir självklart för mig men destå mindre begripligt för läsaren. DVD-ai
Tycker inte det har vart några pikar mot dina val alls i denna tråden, möjligt att det har vart det på andra ställen. Men inte här, det var ju bara en ifrågasättning på sättet IÖ mätt sina moduler.
Tycker att du överreagerade en aningen nu faktiskt Det är ju inte DU som gjort sakerna, om någon skulle fråga mig om hur filosofin bakom mina prylar är så hade jag hänvisat till tillverkaren, inte tagit åt mig personligt.
Men lite lustigt är det ju att detta aldrig gäller andra saker än just ino´s
Skippa hela den biten,och lyssna på musik/hembio istället ( föresten så suger ino´s moduler,SVS rockar röven av dom ) IRONI!!
Nu skall alla kramas och vara goda vänner 
Nej, och jag har inte sagt att något har gått till angrepp mot mig, utan som jag ju också förklarade så va det mer en beskrivande text för varför jag tyckte att bakermans "fetstilade" text inte va ok från min sida. alltså bakgrundsinformation om hur läger annars/allmänt ser ut och att jag därför inte uppskattar den typen av skämt, även om det är ett skämt. Men jag viste att det skulle missuppfattas på exakt detta sättet så jag borde inte ha skrivit det alls egentligen... Så, för att förtydliga: Jag skiter i personlig mening i vad ni säger om Ino eller Ingvar Öhman, men jag tycker att man ska ha lite grund innan man (som jag uppfattat det) mer eller mindre kallat honom för o-ärlig (och det kan ingen neka till att det gjordes i tråden). Ja hade lika gärna kunnat skita i att kommentera, men jag gjorde det efter som jag läste inläggen och tyckte att det va fel. hade faktiskt inte spelat någon roll om det hade varit SVS i det här fallet och deras konstruktör, sålänge jag hade läst inläggen och varit på "rätt" humör så hade jag kommenterat på ganska precis samma sätt... jag är inte sur på någon, jag bara gillade inte inte några av raderna som va om mig, men inte värre än att jag fattade att det va inget illa menat, men jag kände ändå att jag va tvungen att förklar att jag inte gillade dom och hur jag upplever dom. Men det va också här som dom flesta missförstond blev, det tolkades uppenbarligen som att jag upplever denna tråden på precis det sättet... Nu känner jag att hela mitt inlägg bara blev helt missförstott, jag har liksom ingenstans tagit åt mig av något annat än det som Bakerman22 skrev, som jag också har markerat med fetstil i mitt inlägget ovanför. det övriga kommenterade jag bara och undrade hur vida ifrågasättandet var rimmligt och sedan hur "rätt" det är att hänga ut Ingvar för hans metoder utan att veta varför han gör som han gör. ni måste skilja på det, men om det är något jag märkt så är det att på forum så kan inte någon skilja på något pch om någonting har en minsta lilla möjlighet att blandas ihopp och bli fel, då blir det också så... Nu ska jag fan inte någonsin kommentera något igen och absolut inte hålla på och försöka förklara något, ska bara skriva Ja, Nej, Kanske, Haha, osv... som inte kan misstolkas. den här tråden känns nu mera väldigt olustig... jag kommenterar en sak som ni skrier som jag upplever som fel och ni svarar med att snacka om att jag inte ska ta åt mig för att ni snackar om Ino...?! Jag ser inte sammbandet...
Redigerat av DVD-ai, 09 June 2010 - 14:31.
Postad 09 June 2010 - 14:22
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag kan säga så här att jag tycker att Ino's moduler låter jeavligt bra! Dock så har jag inte råd annars hade jag nog inte tvekat! Jag tycker att det är för mycket häng på hur högt å lågt dem lirar... Visst man kan få en MDS bas att lira hööögt å lågt, men hur bra kan det låta...? (Dock är ju allt en smak sak...)
Och detta med att mäta i frifält, tycker jag verkar sämre eftersom det är i ett rum dem kommer att spela. Minna moduler har ett F-3 på ca50Hz men i mitt rum lirar dem ned till 20Hz. Det ingvar menar är att man ska få ett hum hur man kan få dem att faktiskt spela i ett rum. Istället för att mär hur dem lirar i frifält där man alldrig har dem "IRL"
Jag tycker att minna SLS10 är riktigt bra och de är jag inte ensam om! Vill man ha något som lirar på rätt bra låter riktigt bra och rätt billigt i inköp  Dock så bör man ha 4-8st om man är som mig å DVD-ai
:EDIT: David Svara på mobben ffs
Redigerat av Timpolanen, 09 June 2010 - 14:26.
Postad 09 June 2010 - 14:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag blir ledsen är mina inlägg misstolkas och när jag dessutom blir ifrågasatt för att jag tar åt mig, när jag inte alls gjort i i den här frågan, inte på något som har med nerklankningar på Ino eller Ingvar att göra. Utan på anspelningar som har med mig och mitt ägande at Ino att göra och jag gav min förklaring på varför jag inte gillar detta. Men det borde jag inte gjort utan bara ha förbisett skämtet från bakermans sida och liksom "svalt" det hela som vanligt och sluppit alla missförstond.
Edit: Tim, mobilen ligger på ladning och jag hör den inte vid datorn, testa ring igen
Postad 09 June 2010 - 14:54
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ett elände det där att man skriver en massa sen försvinner det när man ska lägga in det.
Ett tips: Markera texten du skrivit och kopiera den,så skulle den försvinna så är det bara att högerklicka och klistra in den igen. Så slipper man skriva om hela skiten en gång till. Så gör jag jämt numera om jag skriver en lång text.. Bara ett tips som sagt.
Redigerat av Unregisteredd9addaf4, 09 June 2010 - 14:57.
Postad 09 June 2010 - 16:17
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Rummet mäter antagligen precis som han vill att det ska göra och som han anser vara korrekt
jag tycker det är mycket spekulationer och antaganden här, och ni får det att låta som att Ingvar skulle göra något stort fel här, frågan är hur han gör "fel" då.
aja, känner bara att det känns lite olustigt att ni vet hur man mäter på bästa sätt och dessutom vad som "bör vara" och inte bör vara.
Nu klippte jag bort det andra ur ditt långa inlägg.. Hoppas du inte blir sur för det. Här går du in i "defensive mode".. Allt vi undrade var varför han inte mäter i frifält ? Sen undrade jag varför en kurva skulle kunna se speciellt bra ut till ett speciellt system ? Är inte det dessutom ljudet han föredrar...? Ingen har anklagat honom för att fuska eller göra fel, och hans kompetens inom ämnet är säkert större än den sammanlagda kompetensen på hela det här forumet, men frågan är ju bara, om man nu försöker göra en så kompromisslös burk som bara möjligt, och efter 20 års labbande har kommit fram till en burk som man (förmodligen) tycker börja närma sej det, inom den givna budgeten, varför presenterar man då inte resultatet utan variabler ?? Det är som att jag skulle bygga en burk för 10k och presentera vad den är kapabel till utan att ange vilken förstärkare jag använder ? Vem som helst kan köpa likadana element, och bygga likadana burkar, men om ingen vet vad jag har för stärkare kan dom ju inte återge exakt samma prestanda, frifält eller inte ? Jag kanske har ett steg för 50k med en %#/"&%¤/(#("(" massa watt jag matar burkarna med, men när Nisse Karlsson matar sin burk med ett A500 låter det bara blip blop.. Det är ju ingen som räknar med att jag har ett steg för 50k till en burk för 10k ?? Det är osannolikt, men det skulle ju kunna vara så. "Rätt eller fel" men det blir i alla fall samma förutsättningar för alla om specar presenteras utan variabler. Det tycker i alla fall jag.. Sluta vara en sån bebis nu. På det här forumet bråkar vi inte. Vi diskuterar. Bråka får dom hålla på med på faktiskt. Och vad du än tror David, så är du fortfarande den trevligaste killen över fem meter jag känner..
Postad 09 June 2010 - 16:22
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Och detta med att mäta i frifält, tycker jag verkar sämre eftersom det är i ett rum dem kommer att spela. Minna moduler har ett F-3 på ca50Hz men i mitt rum lirar dem ned till 20Hz. Det ingvar menar är att man ska få ett hum hur man kan få dem att faktiskt spela i ett rum. Istället för att mär hur dem lirar i frifält där man alldrig har dem "IRL" 
Ja. Då har du ett schysst rumsstöd, men om Jörgen Ohlsson skulle ställa in dom i sitt rum skulle han kanske inte ha ett skit under 30 hz ? Vilket är då den korrekta specen om du skulle lägga produktion på dom och sälja dom med specar då...? I så fall skulle det väl vara bättre om han specade dom både i frifält och med rumsstöd då ? Då kunde man ju mäta upp sitt eget rum och se hur dom faktiskt skulle prestera i verkligheten, samtidigt som man fick ett hum om hur det mäter i Ingvars förmodligen inte helt kassa rum...
Redigerat av Bakerman, 09 June 2010 - 16:23.
Postad 09 June 2010 - 16:30
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ja. Då har du ett schysst rumsstöd, men om Jörgen Ohlsson skulle ställa in dom i sitt rum skulle han kanske inte ha ett skit under 30 hz ? Vilket är då den korrekta specen om du skulle lägga produktion på dom och sälja dom med specar då...?
I så fall skulle det väl vara bättre om han specade dom både i frifält och med rumsstöd då ? Då kunde man ju mäta upp sitt eget rum och se hur dom faktiskt skulle prestera i verkligheten, samtidigt som man fick ett hum om hur det mäter i Ingvars förmodligen inte helt kassa rum...
"specade dom både i frifält och med rumsstöd " Det där lät ju inte dumt, fan ibland får tom du en snilleblixt bagaren
Redigerat av Evil Homer, 09 June 2010 - 16:31.
Postad 09 June 2010 - 16:37
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
"specade dom både i frifält och med rumsstöd " Det där lät ju inte dumt, fan ibland får tom du en snilleblixt bagaren 
VADÅ TILL OCH MED JAG !!???  NÄ NU JÄÄÄÄÄÄVLAR !!!!
Postad 09 June 2010 - 18:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu klippte jag bort det andra ur ditt långa inlägg.. Hoppas du inte blir sur för det. Här går du in i "defensive mode".. Allt vi undrade var varför han inte mäter i frifält ? Sen undrade jag varför en kurva skulle kunna se speciellt bra ut till ett speciellt system ? Är inte det dessutom ljudet han föredrar...?
Ingen har anklagat honom för att fuska eller göra fel, och hans kompetens inom ämnet är säkert större än den sammanlagda kompetensen på hela det här forumet, men frågan är ju bara, om man nu försöker göra en så kompromisslös burk som bara möjligt, och efter 20 års labbande har kommit fram till en burk som man (förmodligen) tycker börja närma sej det, inom den givna budgeten, varför presenterar man då inte resultatet utan variabler ??
Det är som att jag skulle bygga en burk för 10k och presentera vad den är kapabel till utan att ange vilken förstärkare jag använder ? Vem som helst kan köpa likadana element, och bygga likadana burkar, men om ingen vet vad jag har för stärkare kan dom ju inte återge exakt samma prestanda, frifält eller inte ? Jag kanske har ett steg för 50k med en %#/"&%¤/(#("(" massa watt jag matar burkarna med, men när Nisse Karlsson matar sin burk med ett A500 låter det bara blip blop.. Det är ju ingen som räknar med att jag har ett steg för 50k till en burk för 10k ??
Det är osannolikt, men det skulle ju kunna vara så. "Rätt eller fel" men det blir i alla fall samma förutsättningar för alla om specar presenteras utan variabler. Det tycker i alla fall jag..
Sluta vara en sån bebis nu. På det här forumet bråkar vi inte. Vi diskuterar. Bråka får dom hålla på med på faktiskt. Och vad du än tror David, så är du fortfarande den trevligaste killen över fem meter jag känner.. 
Ne jag blir inte sur, bara glad för att få se vad som tolkades som att jag gått in i försvarsläge  Jag tolkade det tidigare som att du menade att jag gått in i läge att "försvara mig själv", men du menar att jag försvarade Ingvar. Jo det kan man väll säga att jag indirekt gjorde, men som jag skrev tidigare så undrade jag just detta, hur detta är "fel" ?! (vad ni anser vara fel) men nu har jag fått svar på det redan det fick jag tidigare i ett av dina inlägg Dock så kvarstår det faktum att jag reagerade på något som jag upplevde som att ni, utan att kolla upp fakta, tyckte att han fuskat/ varit oärlig på något sätt. reagerade enbart på detta för att jag som sagt tycker det känns fel att göra så, jag hade gjort samma sak om någon skrivit så om t.ex. dig, har alltså inget med specifikt Ingvar att göra, råkade vara honom saken gällde denna gång  Men har nu förstått att ni egentligen inte menade på så sätt utan mer som att "han följer inte standarden" och det har ju naturligtvis sina stora nackdelar om man vill jämföra data olika tillverkare mellan. Samtliga moduler är angivna på samma sätt på samma sätt tror jag och övriga högtalare är mätta med golv + bakvägg, detta för att få en frekvensrespons som är representativ för summan av högtalare placerade enligt anvisningar, sedan så är ju olika rum alltid en variabel. (förutom Srrana som nog är räknade med bara väggplacering naturligtvis) Nu känner jag mig nöjd för jag har fått svar på mina frågor och det verkar som att mitt budskap också gick fram. dock så har du fått en sak om bakfoten, jag bråkar inte, jag ifrågasätter och det är naturligtvis du som bråkar.... Och jag ska inte vara sämre själv, du är faktiskt ganska trevlig du med (när du inte bråkar..  ) , Din bror Gimli är säker avundsjuk "specade dom både i frifält och med rumsstöd " Det där lät ju inte dumt, fan ibland får tom du en snilleblixt bagaren 
Självklart vore det en höjdare, jag personligen tycker att alla borde speca med frifält + hörnplacering (med enbart golv + 2 väggar) + vid vägg (enbart golv + en vägg) + mätning i ett 25-30kvm stort rum placerad i hörn + längs med bakväggen. det blir många olika frekvensmätningar, men det skulle täcka ganska bra dock så är dom viktigaste: placering vid golv + vägg, placering i hörn (golv + 2 väggar) och sedan i frifällt. Tycker jag för då kommer man att kunna förutse resultatet ganska bra och översätta till olika placeringar och olika rum på ett "något sådär"
Redigerat av DVD-ai, 09 June 2010 - 18:58.
Postad 09 June 2010 - 19:39
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
VADÅ TILL OCH MED JAG !!??? NÄ NU JÄÄÄÄÄÄVLAR !!!!

Lungn och fin nu så får du medicin på fredag.
Postad 09 June 2010 - 20:46
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ja. Då har du ett schysst rumsstöd, men om Jörgen Ohlsson skulle ställa in dom i sitt rum skulle han kanske inte ha ett skit under 30 hz ? Vilket är då den korrekta specen om du skulle lägga produktion på dom och sälja dom med specar då...?
I så fall skulle det väl vara bättre om han specade dom både i frifält och med rumsstöd då ? Då kunde man ju mäta upp sitt eget rum och se hur dom faktiskt skulle prestera i verkligheten, samtidigt som man fick ett hum om hur det mäter i Ingvars förmodligen inte helt kassa rum...
Jo både och vore najs  Jag har minna hörnplaserade och jag tror att det blir rätt schysst rumstod i de flesta rum vid en sådan placering. För bara frifält säger inte så mycket om det står F-3-20Hz,men det kanske inte blir så i Sigge Urbanssons rum.
Postad 09 June 2010 - 20:54
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Nu har jag fått prylarna från Bagarn via NiklasF men det går inte att ladda ned mjukvaran. Jag kommer så långt att jag skall registrera mig med namn, adress etc, men när jag fyllt i serienumret så stänger den omedelbart ned och hämtningen avbryts. Min teori är att XTZ lagt ett tak för hur många som kan ladda ned programmet med samma serienummer.
Kan någon komma på en lösning? Går det t.ex. att maila programmet som en fil?
Och att jag inte skulle våga posta en kurva. Tsss!
Är ni så fega själva eller?
Först måste jag bara få tag i det förbenade programmet. Jag skall maila XTZ support och kolla vad de säger.
Postad 09 June 2010 - 21:04
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nu har jag fått prylarna från Bagarn via NiklasF men det går inte att ladda ned mjukvaran. Jag kommer så långt att jag skall registrera mig med namn, adress etc, men när jag fyllt i serienumret så stänger den omedelbart ned och hämtningen avbryts. Min teori är att XTZ lagt ett tak för hur många som kan ladda ned programmet med samma serienummer. Kan någon komma på en lösning? Går det t.ex. att maila programmet som en fil?
Och att jag inte skulle våga posta en kurva. Tsss! Är ni så fega själva eller?
Först måste jag bara få tag i det förbenade programmet. Jag skall maila XTZ support och kolla vad de säger.
Check your mail hasse,
Postad 09 June 2010 - 21:12
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Tackar!
Jag har nu fått programmet mailat till mig men jag kan inte starta det eftersom jag inte har något program som kan packa upp .rar. Jag hatar sådana här datorgrejer.  Jag får försöka hitta något gratisprogram imorgon. Nu har jag inte tid med detta mer ikväll.
Postad 09 June 2010 - 21:17
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Tackar! Jag har nu fått programmet mailat till mig men jag kan inte starta det eftersom jag inte har något program som kan packa upp .rar. Jag hatar sådana här datorgrejer. Jag får försöka hitta något gratisprogram imorgon. Nu har jag inte tid med detta mer ikväll.
WinRar funkar bra. http://www.rarsoft.com/download.htm
Postad 10 June 2010 - 06:54
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Självklart vore det en höjdare, jag personligen tycker att alla borde speca med frifält + hörnplacering (med enbart golv + 2 väggar) + vid vägg (enbart golv + en vägg) + mätning i ett 25-30kvm stort rum placerad i hörn + längs med bakväggen. det blir många olika frekvensmätningar, men det skulle täcka ganska bra dock så är dom viktigaste: placering vid golv + vägg, placering i hörn (golv + 2 väggar) och sedan i frifällt. Tycker jag för då kommer man att kunna förutse resultatet ganska bra och översätta till olika placeringar och olika rum på ett "något sådär" 
Jag tycker att alla även borde speca med betongväggar, träväggar med enkel respektive dubbelgips med olika takhöjder samt med lite olika antal dörrar/ingår och fönster . . . sedan vore en mätning på lokala krogen eller närmsta festlokal en höjdare
Redigerat av SunfireTHX, 10 June 2010 - 06:54.
Postad 10 June 2010 - 07:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Självklart, lägg fram det som förslag på en ny mätstandard
Postad 10 June 2010 - 07:55
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
JA varför inte ... och sedan kanske komplettera
med en ytterligare hur den spelar i bilen bak i skuffen
från typ Stockholm till Sweden Rock festivalen . .
Postad 10 June 2010 - 08:00
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
JA varför inte ... och sedan kanske komplettera med en ytterligare hur den spelar i bilen bak i skuffen från typ Stockholm till Sweden Rock festivalen . .

Nu födde du en ide, *letar efter längre kablar och trycker in PB13U i skuffen på 9-5an*
Postad 10 June 2010 - 08:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kommer att bli tokigt... men roligt
Postad 10 June 2010 - 09:06
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Kommer att bli tokigt... men roligt 
Är du med en semi-arbetslös jäkel? Klättrar på väggarna här, finns inget att göra på mitt jobb just nu. Snart en månad!
Postad 10 June 2010 - 10:00
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Är du med en semi-arbetslös jäkel?
Klättrar på väggarna här, finns inget att göra på mitt jobb just nu. Snart en månad!
Han gör så lite han kan på jobbbet på så kort tid som möjligt
Postad 10 June 2010 - 10:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Är du med en semi-arbetslös jäkel?
Klättrar på väggarna här, finns inget att göra på mitt jobb just nu. Snart en månad!
Haha, ne jag har ett jobb, bar det att dom här dagarana har det varit väldigt lungt... Han gör så lite han kan på jobbbet på så kort tid som möjligt 
Självklart...
Postad 10 June 2010 - 10:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Palle: Hur blir det med att komma över till dig, fungerar 3e Juli bra, som du föreslog..?!
jag kan då, det verkar som att Impolanen och SunfireTHX är på också, Bagarn tror att han kan, men det lät lite halvt osäkert...
Jag tycker vi ska ta och försöka organisera ihopp detta snart eller skjuta lite på det, för det närmar sig...
Postad 10 June 2010 - 10:29
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Månad kvar jöö! Mmmmmm vad kott det är med grillad fläskfile....mmm  (äter nu) Spelar lite Red Dead Redemtion också  Nämen jag är nog på hoss palle! Lyssna å lite skorrande B&W
Edit: Arbetslös tills på Måndag
Redigerat av Timpolanen, 10 June 2010 - 10:30.
Postad 10 June 2010 - 10:39
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Palle: Hur blir det med att komma över till dig, fungerar 3e Juli bra, som du föreslog..?!
jag kan då, det verkar som att Impolanen och SunfireTHX är på också, Bagarn tror att han kan, men det lät lite halvt osäkert...
Jag tycker vi ska ta och försöka organisera ihopp detta snart eller skjuta lite på det, för det närmar sig...
Den 3:e funkar finfint för mig, har lyckats få ut gumman då också så man kan spela på lite...  Tror Bagarn är rädd för att han ska vakna av att du trär en påse över huvet på han bara Månad kvar jöö! Mmmmmm vad kott det är med grillad fläskfile....mmm (äter nu) Spelar lite Red Dead Redemtion också Nämen jag är nog på hoss palle! Lyssna å lite skorrande B&W 
Edit: Arbetslös tills på Måndag 
Hahaha, vänta bara du  RDR, X360 el PS3?
Postad 10 June 2010 - 10:49
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
PS3 så klart! Vad annars....?
Postad 10 June 2010 - 10:55
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
PS3 så klart! Vad annars....?
Dhööö Xbox
Postad 10 June 2010 - 11:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den 3:e funkar finfint för mig, har lyckats få ut gumman då också så man kan spela på lite...
Tror Bagarn är rädd för att han ska vakna av att du trär en påse över huvet på han bara 
Haha, Neee jag är en snäll prick... Dhööö Xbox 
Exakt: man kan vända på det också: "Xbox DÖ!" eller som du skrev dår lika bra...
Postad 10 June 2010 - 16:16
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Postad 10 June 2010 - 16:40
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Jag har fått några bilder nu. Olika kurvor med lite olika Q-värdesinställningar osv. Se jag vågade! De finns i rätt tråd.
Postad 10 June 2010 - 23:12
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
och nu skall du få lära dig nått nytt vilket Q värde har du på modulerna och vilket dämpmatrial har du stoppat in sen krossar fynda sls.
Träfiber ull har för mig att Q- var på typ 7... Dem är 42L stora (Infra mått). Nä blir inga fynda för mig trivs med minna SLS som kommer att utökas till ev 8st
Postad 11 June 2010 - 04:27
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Träfiber ull har för mig att Q- var på typ 7... Dem är 42L stora (Infra mått). Nä blir inga fynda för mig trivs med minna SLS som kommer att utökas till ev 8st 
Åt helsike för högt hur har du mät fram q värdet. sen om ni dyker upp så kan ni få höra 4st fynda som fotrfarande spelar skiten av sls det finns dom som kommer att byta ut sina sls mot fynda.
Redigerat av Unregistered1728, 11 June 2010 - 04:30.
Postad 11 June 2010 - 07:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Åt helsike för högt hur har du mät fram q värdet. sen om ni dyker upp så kan ni få höra 4st fynda som fotrfarande spelar skiten av sls det finns dom som kommer att byta ut sina sls mot fynda.
0,7 är väll inte för högt... Men om jag ska vara ärlig tror jag att det ligger till såhär: att Tim "coppade" en desigt som ragnwald gjort med Q på ca 0,7. Men vi han använt träfiberull som har en högre densitet och sedan så har vi använt mindre än vad som "va tanken" så Q värdet kan nog vara något lärgre skulle jag tippa på. dock mellan 0,6-0,7 och det låter mycket bra måste jag säga. man får med ett ordentligt djup samtidigt så tillräckligt med outputt i övriga området för att det ska spela på ritkigt trevligt. Så jag tycker att 0,6-0,7 fungerar alldeles utmärkt till dessa element. Edit: jag tvivlar inte på att fynda basarna är bra, vore kul att testa någon. Edit2: Vilken jäkla OT tråd detta blev, fan inte ett enda "on Toppic" inlägg på flera sidor...
Postad 11 June 2010 - 07:51
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag har sagt det förr och säger det igen, kan vi inte få se dina fynda byggen? Bagaren brukar kontra med att du har dom där slavbasbyggena då, eller har fynda börjat sälja adire saker?  0,7 är väll inte för högt... Men om jag ska vara ärlig tror jag att det ligger till såhär: att Tim "coppade" en desigt som ragnwald gjort med Q på ca 0,7. Men vi han använt träfiberull som har en högre densitet och sedan så har vi använt mindre än vad som "va tanken" så Q värdet kan nog vara något lärgre skulle jag tippa på. dock mellan 0,6-0,7 och det låter mycket bra måste jag säga. man får med ett ordentligt djup samtidigt så tillräckligt med outputt i övriga området för att det ska spela på ritkigt trevligt.
Så jag tycker att 0,6-0,7 fungerar alldeles utmärkt till dessa element.
Edit: jag tvivlar inte på att fynda basarna är bra, vore kul att testa någon.
Edit2: Vilken jäkla OT tråd detta blev, fan inte ett enda "on Toppic" inlägg på flera sidor... 
Tror ni inte bagaren gillar att vi har hans tråd som"fritidsgård" då? Är tämligen säker på att han ryter ifrån när vi har ballat ur tillräckligt i hans tråd.
Postad 11 June 2010 - 08:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tror ni inte bagaren gillar att vi har hans tråd som"fritidsgård" då? Är tämligen säker på att han ryter ifrån när vi har ballat ur tillräckligt i hans tråd.
Jo det kan ju hända, tycker bara det är imponerande
Postad 11 June 2010 - 08:58
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jo det kan ju hända, tycker bara det är imponerande 
Hmm tänkte att jag skulle köpa en ny tv, vad är bäst. Plasma eller LCD, eller det där nya LED. Det har min arbetskompis sagt att det är det bästa nu! Och han har jäkligt bra koll på det där med hembio och såna saker, det har han sagt iaf.
Postad 11 June 2010 - 09:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Be din polare att visa mig en LED som är bra, när jag ser en så tror jag honom...
Redigerat av DVD-ai, 11 June 2010 - 09:09.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|