Redigerat av Evil Homer, 14 augusti 2012 - 09:35.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
Postad 14 augusti 2012 - 09:35
Postad 14 augusti 2012 - 10:38
Njaaa här tror jag bestämt att du har fel Palle, den i bak skall visst fylla någon annan funktion om jag inte minns galet.
Jasså det tror du?

Postad 14 augusti 2012 - 10:44
Postad 14 augusti 2012 - 10:46
Postad 14 augusti 2012 - 11:00
Olika kostymer med samma innehåll...Nu blev jag nyfiken, så jag öppnade spelare, och det verkar inte vara bluraychip.dk's varianter iaf. Dock finns det ytterligare ett mod kit som motsvarar den enklare versionen som säljs. Motsvarar egentligen den som oftast verkar hittas under namnet gattiweb, fast med grön lack på pcb't, inte blå lack. väldig snarlik layout dock.
Efter en snabbkoll så är det en liten pcb med en liten 8bitars cmos microkontroller och inget mer. Vore kul att se koden som rullar på den så det man kunde kolla vad den egentligen gör.

Så vilken är det som sitter i din spelare?
http://www.gattiweb.com/bluraymod.html
Oppo BDP-93 / BDP-95 region-free STD mod ----------- $60 ( DIY kit or with free installation)
- Changing blu-ray region is done by remote - enter DIMMER DIMMER DIMMER MUTE 1, 2 or 3 (region A,B or C) and then restarting the player.
Oppo BDP-93 / BDP-95 region-free PRO mod ---------- $185 ( DIY kit or with free installation)
* The PRO kit is more complicated to install than the STANDARD version.
Extra features of the PRO version compared to the STANDARD version:
- No need to restart player to change region. Simply push 1, 2 or 3 from standby.
Postad 14 augusti 2012 - 18:35
Postad 14 augusti 2012 - 18:37
För dom som undrar så beror detta på att IR-mottagaren i spelaren sitter för djupt monterad, problemet försvinner helt med en IR-förlängare utanpå IR-mottagaren.
Välkommen tillbaka!
Jag skulle vilja påstå att det är fjärren som är det största problemet. Själv använder jag en Logitech Harmony One multifjärr och med den så försvinner problemet. Jag kan rikta fjärren mot min duk och spelaren står i en hylla bakom mig och det funkar.
Thomas
Postad 15 augusti 2012 - 09:05
Jag skulle vilja påstå att det är fjärren som är det största problemet. Själv använder jag en Logitech Harmony One multifjärr och med den så försvinner problemet. Jag kan rikta fjärren mot min duk och spelaren står i en hylla bakom mig och det funkar.
Thomas
Jag håller nog inte med. Jag har programmerat in Oppons funktioner i min Pioneer receivers (SC-LX71) multi-fjärr och det är lika dåligt med den men alla andra enheter som jag styr med Pioneer fjärren fungerar hur bra som helst. Jag kan rikta fjärren i stort sett vart som helst för de andra enheterna, tom ha soffbordet emellan, men när jag styr Oppon måste jag rikta fjärren exakt mot den och (verkar det som) också vara ganska nära. Kan det inte vara så att Oppons fjärr funkar i stort sett lika bra för dig i din setup om du riktar den mot din duk? Kan ju hända att dukens egenskaper gör att signalen studsar bra och sedan är det väl i stort sett fri sikt till Oppon, eller?
Postad 15 augusti 2012 - 09:10
Postad 15 augusti 2012 - 09:45
Nu är ju inte detta en Denver du har köpt på ICA för 500kr som man mekar och rotar i kanskeKan man inte sätta den optiska sensorn närmare plastfönstret så att känsligheten ökar? Eller kanske rent av ta bort fönstret?

Postad 15 augusti 2012 - 14:24
Postad 15 augusti 2012 - 14:32
Jag håller nog inte med. Jag har programmerat in Oppons funktioner i min Pioneer receivers (SC-LX71) multi-fjärr och det är lika dåligt med den men alla andra enheter som jag styr med Pioneer fjärren fungerar hur bra som helst. Jag kan rikta fjärren i stort sett vart som helst för de andra enheterna, tom ha soffbordet emellan, men när jag styr Oppon måste jag rikta fjärren exakt mot den och (verkar det som) också vara ganska nära. Kan det inte vara så att Oppons fjärr funkar i stort sett lika bra för dig i din setup om du riktar den mot din duk? Kan ju hända att dukens egenskaper gör att signalen studsar bra och sedan är det väl i stort sett fri sikt till Oppon, eller?
Jag kan rikta fjärren nästan lite hur som helst, jag behöver inte rikta den mot duken för att det skall funka. Med Oppons fjärr behöver man som du säger verkligen rikta den mot spelaren för att det skall funka.
Postad 15 augusti 2012 - 15:25
Säkert vet alla här det redan, men nu är det definitivt att Netflix kommer till Sverige och jag förmodar att det betyder att tjänsten kommer att dyka upp på Oppon (och på Playstation 3) i en kommande fw-uppdatering. Om man vill få ett mail när lanseringen sker kan man skriva upp sig här:
https://signup.netflix.com/global
Jag kör med USA-konto och har en amerikansk Oppo, dock är Oppons netflixmjukvara inte jättebra, utan ganska slö. PS3:ans är bättre, men har lite dumheter med hur många sökresultat den visar. Den bästa jag testat hittils är helt klart AppleTV som är föredömligt responssnabb. Visst funkar det använda oppons, men då söker jag i princip alltid upp filmen på dator/ipad, lägger till i kön så att man kan gå direkt till kön i Oppon och slippa det mesta av segheten.
Postad 16 augusti 2012 - 09:05
Ni som har Bluraychip.dk's Pro-variant, flasha ej till senaste beta-firmware!!
Chipet kommer sluta fungera om ni gör detta.
En ny firmware är på gång för att fixa detta, men är några dagar bort.
Jag läste ovanstående tidgare som tur är så inväntar nog en officiell version innan uppgradering
Var kan jag läsa om Oppon's senaste beta-firmware och att den sabbar Bluraychip.dk's Pro-variant?
Brukar alltid lusläsa några Oppo forum innan jag kör på någon ny firmware men hittar inte ovanstående info.
Postad 16 augusti 2012 - 12:17
Läs denna tråd från denna sidan till slutet.Var kan jag läsa om Oppon's senaste beta-firmware och att den sabbar Bluraychip.dk's Pro-variant?
Brukar alltid lusläsa några Oppo forum innan jag kör på någon ny firmware men hittar inte ovanstående info.
http://forum.blu-ray...=153087&page=73
http://www.avforums....art-4-a-34.html
Redigerat av Karl-Johan, 16 augusti 2012 - 12:39.
Postad 16 augusti 2012 - 13:14

Fan va schysst det är att få 24p på DVD (NTSC)

Känns ovant att se samma flyt som på en BD på det formatet.
Och för mig som fortfarande ser lika mycket på DVD som på BD, speciellt klassisk Hong Kong action och kultfilmer som aldrig verkar komma på BD, så är detta en ypperlig funktion

Edit: Mitt modchip fungerar fortfarande. Får ta och öppna spelaren för att va säker på om chippet verkligen kommer ifrån bluraychip.dk.
Jag minns att jag ofta hade problem med mitt PRO chip i min förra Oppo varje gång jag gjorde en firmware uppdatering. Jag var då tvungen att plocka ur det ur spelaren, vänta ett tag, och sen sätta tillbaks det, med senaste firmware installerat i förväg. Jävla krångel. Så jag är nog bara glad om det inte är ett bluraychip.dk i min nya isf

Verkar som att folk inte får nåt svar från bluraychip.dk längre när dom frågar efter en fix.
Nån här som varit i kontakt med honom?
Redigerat av Svante Skoog, 16 augusti 2012 - 13:26.
Postad 16 augusti 2012 - 13:50
Det har samma knapp kombination för att byta region som det billigare hos dansken. Men så här ser det "okända" chippet ut iaf, och det överlever nya firmwaren.
Edit: Såg nu längre upp i tråden att det är samma som satt i "Damocles" spelare.

Redigerat av Svante Skoog, 16 augusti 2012 - 14:04.
Postad 16 augusti 2012 - 14:10
Som jag sa tidigare, det är ändå trevligt att Oppo har gjort det så lätt för moddarna att de helt enkelt kan ha ett litet program somkommunicerar extern med spelare via en header, men frågan är vad programmet gör när man byter om det är så att den bara styr spelare och sedan ändrar flaggan på orginalminnet och det helt enkelt bara är ett enkelt automatiserat sätt att programmera om det via kommandon på fjärr för att slippa flasha själv.
Postad 16 augusti 2012 - 15:36
För dom som undrar så beror detta på att IR-mottagaren i spelaren sitter för djupt monterad, problemet försvinner helt med en IR-förlängare utanpå IR-mottagaren.
Det är snarare så att det är fjärrens IR-sändare som sitter för långt in, problemet försvunnen med t.ex. en Logitech multifjärr
Det är snarare så att det är fjärrens IR-sändare som sitter för långt in, problemet försvunnen med t.ex. en Logitech multifjärr.
Postad 16 augusti 2012 - 16:14
Redigerat av Unregisterede2d1cd61, 16 augusti 2012 - 16:16.
Postad 17 augusti 2012 - 11:31
Ny firmware ute för er med Bluraychip.dk PRO chip.
http://www.bluraychi...o_BDP_93_95.rar
Ska prova när jag kommer hem, men enligt andra användare funkar det igen.
Redigerat av Karl-Johan, 17 augusti 2012 - 11:53.
Postad 17 augusti 2012 - 11:33
Postad 17 augusti 2012 - 12:33
Jag kör med USA-konto och har en amerikansk Oppo, dock är Oppons netflixmjukvara inte jättebra, utan ganska slö. PS3:ans är bättre, men har lite dumheter med hur många sökresultat den visar. Den bästa jag testat hittils är helt klart AppleTV som är föredömligt responssnabb. Visst funkar det använda oppons, men då söker jag i princip alltid upp filmen på dator/ipad, lägger till i kön så att man kan gå direkt till kön i Oppon och slippa det mesta av segheten.
Jag har Apple Tv också, så när Netflix väl dyker upp är det ju bara att prova och se vad som funkar bäst

Postad 17 augusti 2012 - 13:21
Är det någon som har hört om det är någon ny Oppo på gång? Jag är i färd med att köpa en ny bluray-spelare men det tar lite emot att köpa en så pass gammal spelare även om prestandan på den fortfarande är väldigt bra.
Jag har inte hört något om någon ny oppo, men Oppo uppdaterar inte sin hårdvara lika ofta som andra företag och har inte heller lika många olika modeller. De satsar på att vara så kompletta och högkvalitativa som möjligt gällande hårdvaran redan från början och sedan finjustera med ny mjukvara. Lite som Sony gör med PS3:an. Anledningen till att 93:an kom så pass nära inpå 83:an var, om jag har förstått saken rätt, mycket på grund av att 3D dök upp. Så min gissning är att det kommer att dröja ett bra tag innan vi ser en ny oppo, och att den knappast blir förbisprungen av konkurrenterna i första taget. Men så är jag också en nybliven och därmed nyförälskad ägare

Postad 17 augusti 2012 - 19:51
Postad 17 augusti 2012 - 23:03
Ny firmware ute för er med Bluraychip.dk PRO chip.
Spännande, återkom med rapport. Fanns inte så mycket intressant för min del i nya fw så har inte bråttom.
Postad 18 augusti 2012 - 06:51
http://www.avsforum....rth-waiting-for
Poängen är i alla fall att någon från Oppo svarar följande:
We generally release new product every 18 to 24 months, and the BDP-93 was first made available November 2010. Infer as you will.
Hoppas själv på ny Oppo inom kort.
Postad 18 augusti 2012 - 10:53
Angående ny Oppomodel så kan ni följa denna tråd:
http://www.avsforum....rth-waiting-for
Poängen är i alla fall att någon från Oppo svarar följande:
We generally release new product every 18 to 24 months, and the BDP-93 was first made available November 2010. Infer as you will.
Hoppas själv på ny Oppo inom kort.
Frågan är bara hur ska de få folk att uppgradera från 9x? 4k uppskalning lär knappast vara intressant för stora mängden även om det troligtvis kommer finnas men vad fler tekniska nyheter finns det just nu att stoppa in?
Postad 18 augusti 2012 - 11:22

Har man inte har planer på att skaffa 4k projje att blåsa upp en bild på minst 120-150 tum, så känns det som att Oppo 93:an (och även 83:an) duger mer än väl många år framöver. Och när det väl är dags för MIG att uppgradera till en skärm i den storleken på 4k, i human prisklass, så lär Oppo ha kommit ut med sin 5:e-6:e modell

Oppo 93:an är ruskigt snabb, tyst och blir ynkligt ljummen i hörnen när det gäller tempen.

Redigerat av Svante Skoog, 18 augusti 2012 - 11:30.
Postad 18 augusti 2012 - 11:32

Redigerat av wesslan, 18 augusti 2012 - 11:33.
Postad 18 augusti 2012 - 11:44

När det gäller Oppo så känns det inte som att man sitter med gammal hårdvara efter 6-12 månader, jämfört med t.ex Sony, Panasonic, Pioneer m.m. där det ska uppgraderas och slimmas till minimum var 4:e månad

Postad 18 augusti 2012 - 11:47

Postad 18 augusti 2012 - 11:56
Läs denna tråd från denna sidan till slutet.
http://forum.blu-ray...=153087&page=73
http://www.avforums....art-4-a-34.html
Suveränt! Tackar för bra info!Ny firmware ute för er med Bluraychip.dk PRO chip.
Har kollat Bluraychip.dk siten men hittar ingen info om fw-uppdateringar.
Finns det något sätt att få info utöver länkarna du bifogade? Kanske via mail-lista från Casper på Bluraychip.dk?
Sparar länkarna och ska hålla mig bättre informerad.
Har haft mail-kontakt med Casper tidigare men aldrig något om uppdateringar av fw.
Hur-som-helst så ska det nog funka att köra på både Oppo's å regionchipets firmware.
Tycker alltid det är lika nervigt... Cinavia paranoian finns ju också!
Postad 18 augusti 2012 - 12:31
Kan vara lite tjurigt att uppdatera chipet. Provade med ett 4GB usb minne från Kingston men det funkade inte. Det gjorde däremot mitt Crucial Flash Voyager GT 8GB.
Redigerat av Karl-Johan, 18 augusti 2012 - 12:34.
Postad 18 augusti 2012 - 16:25
Ja de som tagit fram projjar med 4k, t.ex Sony, nämner själva att det är först när man kommer upp mot 120 tum och över som 4k gör skillnaden. Sen kommer det att dröja länge innan 4k ens kommer som native på film. Blu-Ray skivor är bara att glömma då det även i komprimerad form krävs vansinnigt mycket mer utrymme för en långfilm. Och 4k genom streaming kan vi nog också glömma den närmsta tiden. Så 4k känns lite förkastligt för tillfället, speciellt som uppskalning
Har man inte har planer på att skaffa 4k projje att blåsa upp en bild på minst 120-150 tum, så känns det som att Oppo 93:an (och även 83:an) duger mer än väl många år framöver. Och när det väl är dags för MIG att uppgradera till en skärm i den storleken på 4k, i human prisklass, så lär Oppo ha kommit ut med sin 5:e-6:e modell
Oppo 93:an är ruskigt snabb, tyst och blir ynkligt ljummen i hörnen när det gäller tempen.
Dessutom har majoriteten ännu inte ens tyckt att det har varit lönt att uppgradera till 1080p och bluray utan tycker att det fungerar utmärkt med nedladdat/streamat 720p-material eller uppskalad dvd, om de inte till och med har kvar sin gamla tjock-tv och varvar VHS och DVD... För att inte tala om hur få det är som har satsat på 3D! Så med tanke på att bluray ännu inte slagit på bred front är det rimligt att tänka sig att om 4k lanseras nu kommer det förmodligen att bli en ytterst begränsad marknad utan större kommersiell framtid...
Postad 19 augusti 2012 - 00:28
T.o.m. jag, som ofta hakat på nya format, och uppgraderat från VHS > LD > DVD > HD-DVD > BD, orkar banne mig inte uppgradera till nåt mer fysiskt format efter BD. Enough is enough

Postad 19 augusti 2012 - 21:51
Skulle titta på en MKV förut, den är på 720p. I datorn fungerar den perfekt, men i Oppo´n får jag en jäkla massa interlace artefakter. Filen är progressiv och visar som sagt inga problem i PC:n eller i en polares LG spelare.
Sen har jag även problem med interlacing artefakter på DVD. Det ser ut som att spelaren tappar den progressiva bilden då och då, och testar jag t.ex. Star Wars på DVD, så ser man i den skrollande förtexten att det går från mjuka linjer till interlacing problem. Samma sak där, inga problem i PC:n eller min gamla Sony BD spelare.
Riktigt störande. Tänkte kolla om nån mer har problem med detta?
Postad 20 augusti 2012 - 12:41
Postad 20 augusti 2012 - 13:01
Funderar på att göra min 93a regionfri för blu-ray, hittade detta chipet hos Hembiobutiken och undrar ifall nån använt detta och är det svårt att montera i spelaren?
https://www.hembiobu...p?pgrpnr=158820
För det priset får man hoppas det är en vettig version. Minns att jag köpte mitt från bluraychip.dk för runt 700 kr men innan priserna höjdes.
ca 615 kronor kostar standardvarianten direkt från leverantören så har du nåt att jämföra med. Pro ca 1030 kr.
Redigerat av wesslan, 20 augusti 2012 - 13:08.
Postad 20 augusti 2012 - 13:33
Sen har jag även problem med interlacing artefakter på DVD. Det ser ut som att spelaren tappar den progressiva bilden då och då, och testar jag t.ex. Star Wars på DVD, så ser man i den skrollande förtexten att det går från mjuka linjer till interlacing problem. Samma sak där, inga problem i PC:n eller min gamla Sony BD spelare.
MKV-biten vet jag ingenting om, men jag har märkt en sak när det gäller PAL-DVD och progressiv uppspelning. När man kör via Qdeo-chippet (HDMI1) kan det ibland, på vissa DVD:er, bli "deinterlacing-artefakter" i samband med undertexter. Det du ser, sker det i samband med att en undertext visats? Själv har jag löst det genom att köra via HDMI2 istället. Då utnyttjar jag visserligen inte Qdeo:n, men jag tycker Oppos Mediatek-implementation är minst lika bra.
Redigerat av voz, 20 augusti 2012 - 13:39.
Postad 20 augusti 2012 - 13:52
Jag ser att undertexten kan få interlace fenomen emellanåt. Fast i t.ex. Star Wars så är det väldigt tydligt under själva text skrollen i början. Även THX demon innan filmen visar problem, när silverbollen kommer mot skärmen, så får den lite problem med interlace flimmer ett par sekunder innan den exploderar osv, osv.
Undrar om det är nån bugg i Qdeo chippet? Då det är skandal att min gamla Sony BD i budget klass klarar av dessa utan problem, samma med min halvsunkiga PC. Läste nånstans att Oppo´n fått en uppdatering som skulel ha förbättrat uppskalningen, detta kan jag nog inte hålla med om isf...
När det gäller MKV:n så får jag samma interlacing artefakter på bägge utgångarna, oavsett vilken upplösning jag ställer in den på. Kanske spelaren har problem med 720p filer i 24hz, jämfört med 720p i 23.976 hz , som visas upp utan problem.
Ett annat fenomen är att vissa MKV´s, trots att spelaren visar att det är 24 eller 23.976 hz i infon, så skickar den ändå signalen som 60hz till skärmen.
Postad 20 augusti 2012 - 14:11
Okej, det gäller även NTSC filmer, som på t.ex. "Suspiria" i en scen där det hänger ett klädsträck, så flimrar det på Oppo´n genom HDMI 1, genom HDMI 2 så verkar det inte flimra där iaf, men fortfarande på diverse andra ställen/DVD:s.
Ok. För mig är det helt flimmerfritt via HDMI 2 - förutom ev. om jag hoppar ett kapitel, då kan det ta någon sekund innan den låser kadensen. Men sedan är det stabilt. När det gäller undertexterna så menar jag egentligen inte att själva undertexten drabbas, utan att undertexten verkar påverka Qdeo:ns avkänning av progressivt material (på vissa DVD:er).
Postad 20 augusti 2012 - 16:59
Kanske spelaren har problem med 720p filer i 24hz, jämfört med 720p i 23.976 hz , som visas upp utan problem.
Ett annat fenomen är att vissa MKV´s, trots att spelaren visar att det är 24 eller 23.976 hz i infon, så skickar den ändå signalen som 60hz till skärmen.
http://oppodigital.c...re-65-0302.aspx
3. Improved video up-conversion quality over the HDMI 1 output for 720p source material. This improvement provides a better picture quality for Netflix streaming as well as 720p-encoded Blu-ray discs.
Fix #3 tog bort stödet för att skala upp 720p/24 och skicka ut 1080p 24hz via HDMI 1.
Har diskuterats i den stora Oppo BDP-93 tråden hos avsforum.com:
http://www.avsforum....0#post_21744699
edit: fixade en riktig länk
Redigerat av o z o n e, 20 augusti 2012 - 17:11.
Postad 20 augusti 2012 - 19:14
För det priset får man hoppas det är en vettig version. Minns att jag köpte mitt från bluraychip.dk för runt 700 kr men innan priserna höjdes.
ca 615 kronor kostar standardvarianten direkt från leverantören så har du nåt att jämföra med. Pro ca 1030 kr.
Det framgår ju tyvärr inte ifall HBBs chip motsvarar standard eller pro varianten från bluraychip.dk. Har heller inte kunnat hitta nån som köpt detta chip och kan verifiera..jag tror jag kör på bluraychip.dk och deras pro chip. Då vet man åtminstone vad man får och att det fungerar med senaste FW från Oppo.
Postad 21 augusti 2012 - 09:09
Fortfarande problem med Star Wars Episod 4 (Svensk DVD) där, men det verkar helt enkelt som att Oppo´n inte gillar den skivan. Får bli att fortsätta med HDMI2 då Qdeo chippet, förutom interlace artefakter även mjukar ner bilden för mycket jämfört med den andra uppskalaren.
En annan skum sak, när man ser på DVD genom Qdeo´n, och man trycker på info knappen eller tar fram setup under uppspelning, så är grafiken lågupplöst och soft, detta gäller även skärmsläckaren, men genom HDMI2 så visas denna info m.m. lika högupplöst och skarpt som när man ser på en BD.
Lurigt

Postad 21 augusti 2012 - 09:13
Har nu kört DVD genom HDMI2 och jag får en betydligt skarpare och stabilare bild där.
Fortfarande problem med Star Wars Episod 4 (Svensk DVD) där, men det verkar helt enkelt som att Oppo´n inte gillar den skivan. Får bli att fortsätta med HDMI2 då Qdeo chippet, förutom interlace artefakter även mjukar ner bilden för mycket jämfört med den andra uppskalaren.
En annan skum sak, när man ser på DVD genom Qdeo´n, och man trycker på info knappen eller tar fram setup under uppspelning, så är grafiken lågupplöst och soft, detta gäller även skärmsläckaren, men genom HDMI2 så visas denna info m.m. lika högupplöst och skarpt som när man ser på en BD.
Lurigt
Låter som du bör skicka upptäckterna till Oppo så de får chansen att rätta till det iaf.
Postad 21 augusti 2012 - 09:19
Mailade en videofil där jag filmade problemet till dom.
I senaste mailet igår, så tyckte dom att jag skulle uppdatera firmwaren igen, vilket jag gjorde utan förbättring, vilket var väntat.
Efter det så har jag inte fått nåt mer svar, så förhoppningsvis håller dom på att kolla upp det hela.
Nåt måste som sagt gått fel i en senare firmware, speciellt som Qdeo chippet är så hyllat överallt, och jag minns inte att det hade några liknande problem när jag ägde min förra maskin för ett år sedan.
Redigerat av Svante Skoog, 21 augusti 2012 - 09:20.
Postad 22 augusti 2012 - 18:00
En IR förlängare matar mottagaren med en signal som antagligen är bredare/större spridning än vad t.ex vissa fjärrar gör. Min fjärr till LX-72 är också riktningskänslig dock inte så pass som Oppos
He! Det enda jag behövde göra var att köpa batteriladdare med 1,2V typ 2700mAh batterier. Fulladdade så funkar den fast jag riktar fjärren 2 -3m på sidan om spelaren. Jaja det blir ett j..a laddande bara

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 22 augusti 2012 - 18:04.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar