Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oppo BDP-93

1500 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 augusti 2012 - 09:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Njaaa här tror jag bestämt att du har fel Palle, den i bak skall visst fylla någon annan funktion om jag inte minns galet.

Redigerat av Evil Homer, 14 augusti 2012 - 09:35.

Postad 14 augusti 2012 - 10:38

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0

Njaaa här tror jag bestämt att du har fel Palle, den i bak skall visst fylla någon annan funktion om jag inte minns galet.

Jasså det tror du? B)
Bifogad fil  Skärmklipp.JPG   114,46K   5 Antal nerladdningar

Postad 14 augusti 2012 - 10:44

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Det var något speciellt med den där iaf, för det är väl inte så du har kopplat?

Postad 14 augusti 2012 - 10:46

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Nix, jag har ju fler enheter i samma skåp så använder en sån jag länkade till.

Postad 14 augusti 2012 - 11:00

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Nu blev jag nyfiken, så jag öppnade spelare, och det verkar inte vara bluraychip.dk's varianter iaf. Dock finns det ytterligare ett mod kit som motsvarar den enklare versionen som säljs. Motsvarar egentligen den som oftast verkar hittas under namnet gattiweb, fast med grön lack på pcb't, inte blå lack. väldig snarlik layout dock.

Efter en snabbkoll så är det en liten pcb med en liten 8bitars cmos microkontroller och inget mer. Vore kul att se koden som rullar på den så det man kunde kolla vad den egentligen gör.

Olika kostymer med samma innehåll... :D
Så vilken är det som sitter i din spelare?
http://www.gattiweb.com/bluraymod.html
Oppo BDP-93 / BDP-95 region-free STD mod ----------- $60 ( DIY kit or with free installation)
- Changing blu-ray region is done by remote - enter DIMMER DIMMER DIMMER MUTE 1, 2 or 3 (region A,B or C) and then restarting the player.
Oppo BDP-93 / BDP-95 region-free PRO mod ---------- $185 ( DIY kit or with free installation)
* The PRO kit is more complicated to install than the STANDARD version.
Extra features of the PRO version compared to the STANDARD version:
- No need to restart player to change region. Simply push 1, 2 or 3 from standby.

Postad 14 augusti 2012 - 18:35

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Ingen av dem, layouten ser ut som STD mod'en vad gäller layout och silkscreen på pcb't, men tror det är någon annan som faktiskt tillverkar åt gattiweb och säljer även till andra.

Bifogad fil  Mod Chip.jpg   90,29K   4 Antal nerladdningar

Postad 14 augusti 2012 - 18:37

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

För dom som undrar så beror detta på att IR-mottagaren i spelaren sitter för djupt monterad, problemet försvinner helt med en IR-förlängare utanpå IR-mottagaren. :)

Välkommen tillbaka! ^_^

Jag skulle vilja påstå att det är fjärren som är det största problemet. Själv använder jag en Logitech Harmony One multifjärr och med den så försvinner problemet. Jag kan rikta fjärren mot min duk och spelaren står i en hylla bakom mig och det funkar.

Thomas

Postad 15 augusti 2012 - 09:05

Unregisterede2d1cd61
  • Unregisterede2d1cd61
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja påstå att det är fjärren som är det största problemet. Själv använder jag en Logitech Harmony One multifjärr och med den så försvinner problemet. Jag kan rikta fjärren mot min duk och spelaren står i en hylla bakom mig och det funkar.

Thomas

Jag håller nog inte med. Jag har programmerat in Oppons funktioner i min Pioneer receivers (SC-LX71) multi-fjärr och det är lika dåligt med den men alla andra enheter som jag styr med Pioneer fjärren fungerar hur bra som helst. Jag kan rikta fjärren i stort sett vart som helst för de andra enheterna, tom ha soffbordet emellan, men när jag styr Oppon måste jag rikta fjärren exakt mot den och (verkar det som) också vara ganska nära. Kan det inte vara så att Oppons fjärr funkar i stort sett lika bra för dig i din setup om du riktar den mot din duk? Kan ju hända att dukens egenskaper gör att signalen studsar bra och sedan är det väl i stort sett fri sikt till Oppon, eller?

Postad 15 augusti 2012 - 09:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Kan man inte sätta den optiska sensorn närmare plastfönstret så att känsligheten ökar? Eller kanske rent av ta bort fönstret?

Postad 15 augusti 2012 - 09:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

Kan man inte sätta den optiska sensorn närmare plastfönstret så att känsligheten ökar? Eller kanske rent av ta bort fönstret?

Nu är ju inte detta en Denver du har köpt på ICA för 500kr som man mekar och rotar i kanske ;)

Postad 15 augusti 2012 - 14:24

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0
Säkert vet alla här det redan, men nu är det definitivt att Netflix kommer till Sverige och jag förmodar att det betyder att tjänsten kommer att dyka upp på Oppon (och på Playstation 3) i en kommande fw-uppdatering. Om man vill få ett mail när lanseringen sker kan man skriva upp sig här:

https://signup.netflix.com/global

Postad 15 augusti 2012 - 14:32

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag håller nog inte med. Jag har programmerat in Oppons funktioner i min Pioneer receivers (SC-LX71) multi-fjärr och det är lika dåligt med den men alla andra enheter som jag styr med Pioneer fjärren fungerar hur bra som helst. Jag kan rikta fjärren i stort sett vart som helst för de andra enheterna, tom ha soffbordet emellan, men när jag styr Oppon måste jag rikta fjärren exakt mot den och (verkar det som) också vara ganska nära. Kan det inte vara så att Oppons fjärr funkar i stort sett lika bra för dig i din setup om du riktar den mot din duk? Kan ju hända att dukens egenskaper gör att signalen studsar bra och sedan är det väl i stort sett fri sikt till Oppon, eller?

Jag kan rikta fjärren nästan lite hur som helst, jag behöver inte rikta den mot duken för att det skall funka. Med Oppons fjärr behöver man som du säger verkligen rikta den mot spelaren för att det skall funka.

Postad 15 augusti 2012 - 15:25

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Säkert vet alla här det redan, men nu är det definitivt att Netflix kommer till Sverige och jag förmodar att det betyder att tjänsten kommer att dyka upp på Oppon (och på Playstation 3) i en kommande fw-uppdatering. Om man vill få ett mail när lanseringen sker kan man skriva upp sig här:

https://signup.netflix.com/global

Jag kör med USA-konto och har en amerikansk Oppo, dock är Oppons netflixmjukvara inte jättebra, utan ganska slö. PS3:ans är bättre, men har lite dumheter med hur många sökresultat den visar. Den bästa jag testat hittils är helt klart AppleTV som är föredömligt responssnabb. Visst funkar det använda oppons, men då söker jag i princip alltid upp filmen på dator/ipad, lägger till i kön så att man kan gå direkt till kön i Oppon och slippa det mesta av segheten.

Postad 16 augusti 2012 - 09:05

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Ni som har Bluraychip.dk's Pro-variant, flasha ej till senaste beta-firmware!!

Chipet kommer sluta fungera om ni gör detta.

En ny firmware är på gång för att fixa detta, men är några dagar bort.

Jag läste ovanstående tidgare som tur är så inväntar nog en officiell version innan uppgradering :)

Var kan jag läsa om Oppon's senaste beta-firmware och att den sabbar Bluraychip.dk's Pro-variant?
Brukar alltid lusläsa några Oppo forum innan jag kör på någon ny firmware men hittar inte ovanstående info.

Postad 16 augusti 2012 - 12:17

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Var kan jag läsa om Oppon's senaste beta-firmware och att den sabbar Bluraychip.dk's Pro-variant?
Brukar alltid lusläsa några Oppo forum innan jag kör på någon ny firmware men hittar inte ovanstående info.

Läs denna tråd från denna sidan till slutet.

http://forum.blu-ray...=153087&page=73

http://www.avforums....art-4-a-34.html

Redigerat av Karl-Johan, 16 augusti 2012 - 12:39.

Postad 16 augusti 2012 - 13:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Nu dök den nya Officiella firmwaren upp :)

Fan va schysst det är att få 24p på DVD (NTSC) :)
Känns ovant att se samma flyt som på en BD på det formatet.
Och för mig som fortfarande ser lika mycket på DVD som på BD, speciellt klassisk Hong Kong action och kultfilmer som aldrig verkar komma på BD, så är detta en ypperlig funktion :)

Edit: Mitt modchip fungerar fortfarande. Får ta och öppna spelaren för att va säker på om chippet verkligen kommer ifrån bluraychip.dk.

Jag minns att jag ofta hade problem med mitt PRO chip i min förra Oppo varje gång jag gjorde en firmware uppdatering. Jag var då tvungen att plocka ur det ur spelaren, vänta ett tag, och sen sätta tillbaks det, med senaste firmware installerat i förväg. Jävla krångel. Så jag är nog bara glad om det inte är ett bluraychip.dk i min nya isf ;)

Verkar som att folk inte får nåt svar från bluraychip.dk längre när dom frågar efter en fix.
Nån här som varit i kontakt med honom?

Redigerat av Svante Skoog, 16 augusti 2012 - 13:26.

Postad 16 augusti 2012 - 13:50

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Jag hade fel, chippet är inte från bluraychip.dk.
Det har samma knapp kombination för att byta region som det billigare hos dansken. Men så här ser det "okända" chippet ut iaf, och det överlever nya firmwaren.

Edit: Såg nu längre upp i tråden att det är samma som satt i "Damocles" spelare.

Postad bild

Redigerat av Svante Skoog, 16 augusti 2012 - 14:04.

Postad 16 augusti 2012 - 14:10

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Verkar vara lite hemligt vem det är som gör det, hittade en på ebay som såg likadan ut, bombayelectronics... annars är det gattiweb, men deras verkar vara blå. Sen hur kortet ser ut är egentligen väldigt oinstressant, det är ju eg. bara input/output och strömförsörjning till enchipsdatorn som sitter på. Så frågan är vad koden gör.

Som jag sa tidigare, det är ändå trevligt att Oppo har gjort det så lätt för moddarna att de helt enkelt kan ha ett litet program somkommunicerar extern med spelare via en header, men frågan är vad programmet gör när man byter om det är så att den bara styr spelare och sedan ändrar flaggan på orginalminnet och det helt enkelt bara är ett enkelt automatiserat sätt att programmera om det via kommandon på fjärr för att slippa flasha själv.

Postad 16 augusti 2012 - 15:36

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

För dom som undrar så beror detta på att IR-mottagaren i spelaren sitter för djupt monterad, problemet försvinner helt med en IR-förlängare utanpå IR-mottagaren. :)

Det är snarare så att det är fjärrens IR-sändare som sitter för långt in, problemet försvunnen med t.ex. en Logitech multifjärr

Det är snarare så att det är fjärrens IR-sändare som sitter för långt in, problemet försvunnen med t.ex. en Logitech multifjärr.

Postad 16 augusti 2012 - 15:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3 878 inlägg
  • 0
Förklara då varför problemet försvinner helt med en IR-förlängare?

Postad 16 augusti 2012 - 16:14

Unregisterede2d1cd61
  • Unregisterede2d1cd61
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Och varför problemet inte försvinner med en Pioneer SC-LX71 förstärkares programmerbara multifjärr som fungerar utmärkt med flera andra apparater? Kan det vara så att en Logitech skickar en "starkare", eller mera spriden, signal och att den fungerar bättre därför? I så fall kvarstår egentligen ändå "problemet" bara att det inte märks.

Redigerat av Unregisterede2d1cd61, 16 augusti 2012 - 16:16.

Postad 17 augusti 2012 - 11:31

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Ny firmware ute för er med Bluraychip.dk PRO chip.

http://www.bluraychi...o_BDP_93_95.rar

Ska prova när jag kommer hem, men enligt andra användare funkar det igen. :)

Redigerat av Karl-Johan, 17 augusti 2012 - 11:53.

Postad 17 augusti 2012 - 11:33

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Är det någon som har hört om det är någon ny Oppo på gång? Jag är i färd med att köpa en ny bluray-spelare men det tar lite emot att köpa en så pass gammal spelare även om prestandan på den fortfarande är väldigt bra.

Postad 17 augusti 2012 - 12:33

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

Jag kör med USA-konto och har en amerikansk Oppo, dock är Oppons netflixmjukvara inte jättebra, utan ganska slö. PS3:ans är bättre, men har lite dumheter med hur många sökresultat den visar. Den bästa jag testat hittils är helt klart AppleTV som är föredömligt responssnabb. Visst funkar det använda oppons, men då söker jag i princip alltid upp filmen på dator/ipad, lägger till i kön så att man kan gå direkt till kön i Oppon och slippa det mesta av segheten.

Jag har Apple Tv också, så när Netflix väl dyker upp är det ju bara att prova och se vad som funkar bäst :) En nackdel med min ATV är att den är andra generationen och alltså bara kan spela upp till 720p. Hur ser det ut med HD-material på Netflix? Är det mycket som är i 1080p eller kör de helt enkelt med 720?

Postad 17 augusti 2012 - 13:21

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

Är det någon som har hört om det är någon ny Oppo på gång? Jag är i färd med att köpa en ny bluray-spelare men det tar lite emot att köpa en så pass gammal spelare även om prestandan på den fortfarande är väldigt bra.

Jag har inte hört något om någon ny oppo, men Oppo uppdaterar inte sin hårdvara lika ofta som andra företag och har inte heller lika många olika modeller. De satsar på att vara så kompletta och högkvalitativa som möjligt gällande hårdvaran redan från början och sedan finjustera med ny mjukvara. Lite som Sony gör med PS3:an. Anledningen till att 93:an kom så pass nära inpå 83:an var, om jag har förstått saken rätt, mycket på grund av att 3D dök upp. Så min gissning är att det kommer att dröja ett bra tag innan vi ser en ny oppo, och att den knappast blir förbisprungen av konkurrenterna i första taget. Men så är jag också en nybliven och därmed nyförälskad ägare :)

Postad 17 augusti 2012 - 19:51

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
En IR förlängare matar mottagaren med en signal som antagligen är bredare/större spridning än vad t.ex vissa fjärrar gör. Min fjärr till LX-72 är också riktningskänslig dock inte så pass som Oppos

Postad 17 augusti 2012 - 23:03

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Spännande, återkom med rapport. Fanns inte så mycket intressant för min del i nya fw så har inte bråttom.

Postad 18 augusti 2012 - 06:51

Unregisteredc1a738bd
  • Unregisteredc1a738bd
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Angående ny Oppomodel så kan ni följa denna tråd:

http://www.avsforum....rth-waiting-for

Poängen är i alla fall att någon från Oppo svarar följande:

We generally release new product every 18 to 24 months, and the BDP-93 was first made available November 2010. Infer as you will.

Hoppas själv på ny Oppo inom kort.

Postad 18 augusti 2012 - 10:53

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Angående ny Oppomodel så kan ni följa denna tråd:

http://www.avsforum....rth-waiting-for

Poängen är i alla fall att någon från Oppo svarar följande:

We generally release new product every 18 to 24 months, and the BDP-93 was first made available November 2010. Infer as you will.

Hoppas själv på ny Oppo inom kort.

Frågan är bara hur ska de få folk att uppgradera från 9x? 4k uppskalning lär knappast vara intressant för stora mängden även om det troligtvis kommer finnas men vad fler tekniska nyheter finns det just nu att stoppa in?

Postad 18 augusti 2012 - 11:22

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 2
Ja de som tagit fram projjar med 4k, t.ex Sony, nämner själva att det är först när man kommer upp mot 120 tum och över som 4k gör skillnaden. Sen kommer det att dröja länge innan 4k ens kommer som native på film. Blu-Ray skivor är bara att glömma då det även i komprimerad form krävs vansinnigt mycket mer utrymme för en långfilm. Och 4k genom streaming kan vi nog också glömma den närmsta tiden. Så 4k känns lite förkastligt för tillfället, speciellt som uppskalning ;)

Har man inte har planer på att skaffa 4k projje att blåsa upp en bild på minst 120-150 tum, så känns det som att Oppo 93:an (och även 83:an) duger mer än väl många år framöver. Och när det väl är dags för MIG att uppgradera till en skärm i den storleken på 4k, i human prisklass, så lär Oppo ha kommit ut med sin 5:e-6:e modell ;)

Oppo 93:an är ruskigt snabb, tyst och blir ynkligt ljummen i hörnen när det gäller tempen. :)

Redigerat av Svante Skoog, 18 augusti 2012 - 11:30.

Postad 18 augusti 2012 - 11:32

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Håller med. Ser inget behov på ett bra tag. Enda jag saknar just nu som skulle kunna förbättras är ännu bättre dnla stöd främst textning som fortfarande kan strula ibland med saknade meningar och inte stöd för alla olika format och flac 5.1 stöd inuti mkv (vilket kan lösas med en bra mediaserver som konverterar tex WMS) och även snyggare design och att man skulle kunna lägga in sina egna gränssnitt som Plex men överlag småsaker :)

Redigerat av wesslan, 18 augusti 2012 - 11:33.

Postad 18 augusti 2012 - 11:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
En del av det där kommer kanske i nån framtida firmware också, speciellt flac i mkv vill jag också ha stöd för :)

När det gäller Oppo så känns det inte som att man sitter med gammal hårdvara efter 6-12 månader, jämfört med t.ex Sony, Panasonic, Pioneer m.m. där det ska uppgraderas och slimmas till minimum var 4:e månad ;)

Postad 18 augusti 2012 - 11:47

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Glömde nämna TrueHD och DTS-HD stöd i mkv också ligger högt på önskelistan ;)

Postad 18 augusti 2012 - 11:56

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Läs denna tråd från denna sidan till slutet.

http://forum.blu-ray...=153087&page=73

http://www.avforums....art-4-a-34.html

Suveränt! Tackar för bra info!
Har kollat Bluraychip.dk siten men hittar ingen info om fw-uppdateringar.
Finns det något sätt att få info utöver länkarna du bifogade? Kanske via mail-lista från Casper på Bluraychip.dk?
Sparar länkarna och ska hålla mig bättre informerad.
Har haft mail-kontakt med Casper tidigare men aldrig något om uppdateringar av fw.
Hur-som-helst så ska det nog funka att köra på både Oppo's å regionchipets firmware.
Tycker alltid det är lika nervigt... Cinavia paranoian finns ju också!

Postad 18 augusti 2012 - 12:31

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Med senaste firmware så funkar mitt Pro-chip igen. Tack Bluraychip.dk.

Kan vara lite tjurigt att uppdatera chipet. Provade med ett 4GB usb minne från Kingston men det funkade inte. Det gjorde däremot mitt Crucial Flash Voyager GT 8GB.

Redigerat av Karl-Johan, 18 augusti 2012 - 12:34.

Postad 18 augusti 2012 - 16:25

Unregistered1aa3c9f9
  • Unregistered1aa3c9f9
  • Forumräv

• 796 inlägg
  • 0

Ja de som tagit fram projjar med 4k, t.ex Sony, nämner själva att det är först när man kommer upp mot 120 tum och över som 4k gör skillnaden. Sen kommer det att dröja länge innan 4k ens kommer som native på film. Blu-Ray skivor är bara att glömma då det även i komprimerad form krävs vansinnigt mycket mer utrymme för en långfilm. Och 4k genom streaming kan vi nog också glömma den närmsta tiden. Så 4k känns lite förkastligt för tillfället, speciellt som uppskalning ;)

Har man inte har planer på att skaffa 4k projje att blåsa upp en bild på minst 120-150 tum, så känns det som att Oppo 93:an (och även 83:an) duger mer än väl många år framöver. Och när det väl är dags för MIG att uppgradera till en skärm i den storleken på 4k, i human prisklass, så lär Oppo ha kommit ut med sin 5:e-6:e modell ;)

Oppo 93:an är ruskigt snabb, tyst och blir ynkligt ljummen i hörnen när det gäller tempen. :)

Dessutom har majoriteten ännu inte ens tyckt att det har varit lönt att uppgradera till 1080p och bluray utan tycker att det fungerar utmärkt med nedladdat/streamat 720p-material eller uppskalad dvd, om de inte till och med har kvar sin gamla tjock-tv och varvar VHS och DVD... För att inte tala om hur få det är som har satsat på 3D! Så med tanke på att bluray ännu inte slagit på bred front är det rimligt att tänka sig att om 4k lanseras nu kommer det förmodligen att bli en ytterst begränsad marknad utan större kommersiell framtid...

Postad 19 augusti 2012 - 00:28

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Precis!

T.o.m. jag, som ofta hakat på nya format, och uppgraderat från VHS > LD > DVD > HD-DVD > BD, orkar banne mig inte uppgradera till nåt mer fysiskt format efter BD. Enough is enough ;)

Postad 19 augusti 2012 - 21:51

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Jag vette fan om det är nåt fel med MIN spelare eller om det är nån bugg i firmwaren.
Skulle titta på en MKV förut, den är på 720p. I datorn fungerar den perfekt, men i Oppo´n får jag en jäkla massa interlace artefakter. Filen är progressiv och visar som sagt inga problem i PC:n eller i en polares LG spelare.

Sen har jag även problem med interlacing artefakter på DVD. Det ser ut som att spelaren tappar den progressiva bilden då och då, och testar jag t.ex. Star Wars på DVD, så ser man i den skrollande förtexten att det går från mjuka linjer till interlacing problem. Samma sak där, inga problem i PC:n eller min gamla Sony BD spelare.

Riktigt störande. Tänkte kolla om nån mer har problem med detta?

Postad 20 augusti 2012 - 12:41

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Funderar på att göra min 93a regionfri för blu-ray, hittade detta chipet hos Hembiobutiken och undrar ifall nån använt detta och är det svårt att montera i spelaren?
https://www.hembiobu...p?pgrpnr=158820

Postad 20 augusti 2012 - 13:01

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Funderar på att göra min 93a regionfri för blu-ray, hittade detta chipet hos Hembiobutiken och undrar ifall nån använt detta och är det svårt att montera i spelaren?
https://www.hembiobu...p?pgrpnr=158820

För det priset får man hoppas det är en vettig version. Minns att jag köpte mitt från bluraychip.dk för runt 700 kr men innan priserna höjdes.

ca 615 kronor kostar standardvarianten direkt från leverantören så har du nåt att jämföra med. Pro ca 1030 kr.

Redigerat av wesslan, 20 augusti 2012 - 13:08.

Postad 20 augusti 2012 - 13:33

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Sen har jag även problem med interlacing artefakter på DVD. Det ser ut som att spelaren tappar den progressiva bilden då och då, och testar jag t.ex. Star Wars på DVD, så ser man i den skrollande förtexten att det går från mjuka linjer till interlacing problem. Samma sak där, inga problem i PC:n eller min gamla Sony BD spelare.

MKV-biten vet jag ingenting om, men jag har märkt en sak när det gäller PAL-DVD och progressiv uppspelning. När man kör via Qdeo-chippet (HDMI1) kan det ibland, på vissa DVD:er, bli "deinterlacing-artefakter" i samband med undertexter. Det du ser, sker det i samband med att en undertext visats? Själv har jag löst det genom att köra via HDMI2 istället. Då utnyttjar jag visserligen inte Qdeo:n, men jag tycker Oppos Mediatek-implementation är minst lika bra.

Redigerat av voz, 20 augusti 2012 - 13:39.

Postad 20 augusti 2012 - 13:52

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Okej, det gäller även NTSC filmer, som på t.ex. "Suspiria" i en scen där det hänger ett klädsträck, så flimrar det på Oppo´n genom HDMI 1, genom HDMI 2 så verkar det inte flimra där iaf, men fortfarande på diverse andra ställen/DVD:s.

Jag ser att undertexten kan få interlace fenomen emellanåt. Fast i t.ex. Star Wars så är det väldigt tydligt under själva text skrollen i början. Även THX demon innan filmen visar problem, när silverbollen kommer mot skärmen, så får den lite problem med interlace flimmer ett par sekunder innan den exploderar osv, osv.

Undrar om det är nån bugg i Qdeo chippet? Då det är skandal att min gamla Sony BD i budget klass klarar av dessa utan problem, samma med min halvsunkiga PC. Läste nånstans att Oppo´n fått en uppdatering som skulel ha förbättrat uppskalningen, detta kan jag nog inte hålla med om isf...

När det gäller MKV:n så får jag samma interlacing artefakter på bägge utgångarna, oavsett vilken upplösning jag ställer in den på. Kanske spelaren har problem med 720p filer i 24hz, jämfört med 720p i 23.976 hz , som visas upp utan problem.

Ett annat fenomen är att vissa MKV´s, trots att spelaren visar att det är 24 eller 23.976 hz i infon, så skickar den ändå signalen som 60hz till skärmen.

Postad 20 augusti 2012 - 14:11

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Okej, det gäller även NTSC filmer, som på t.ex. "Suspiria" i en scen där det hänger ett klädsträck, så flimrar det på Oppo´n genom HDMI 1, genom HDMI 2 så verkar det inte flimra där iaf, men fortfarande på diverse andra ställen/DVD:s.

Ok. För mig är det helt flimmerfritt via HDMI 2 - förutom ev. om jag hoppar ett kapitel, då kan det ta någon sekund innan den låser kadensen. Men sedan är det stabilt. När det gäller undertexterna så menar jag egentligen inte att själva undertexten drabbas, utan att undertexten verkar påverka Qdeo:ns avkänning av progressivt material (på vissa DVD:er).

Postad 20 augusti 2012 - 14:30

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Aha, du menade så. Ska ta och testa DVD på hdmi2 istället då :-)

Postad 20 augusti 2012 - 16:59

o z o n e
  • o z o n e
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Kanske spelaren har problem med 720p filer i 24hz, jämfört med 720p i 23.976 hz , som visas upp utan problem.

Ett annat fenomen är att vissa MKV´s, trots att spelaren visar att det är 24 eller 23.976 hz i infon, så skickar den ändå signalen som 60hz till skärmen.

http://oppodigital.c...re-65-0302.aspx

3. Improved video up-conversion quality over the HDMI 1 output for 720p source material. This improvement provides a better picture quality for Netflix streaming as well as 720p-encoded Blu-ray discs.

Fix #3 tog bort stödet för att skala upp 720p/24 och skicka ut 1080p 24hz via HDMI 1.

Har diskuterats i den stora Oppo BDP-93 tråden hos avsforum.com:

http://www.avsforum....0#post_21744699

edit: fixade en riktig länk

Redigerat av o z o n e, 20 augusti 2012 - 17:11.

Postad 20 augusti 2012 - 19:14

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

För det priset får man hoppas det är en vettig version. Minns att jag köpte mitt från bluraychip.dk för runt 700 kr men innan priserna höjdes.

ca 615 kronor kostar standardvarianten direkt från leverantören så har du nåt att jämföra med. Pro ca 1030 kr.

Det framgår ju tyvärr inte ifall HBBs chip motsvarar standard eller pro varianten från bluraychip.dk. Har heller inte kunnat hitta nån som köpt detta chip och kan verifiera..jag tror jag kör på bluraychip.dk och deras pro chip. Då vet man åtminstone vad man får och att det fungerar med senaste FW från Oppo.

Postad 21 augusti 2012 - 09:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Har nu kört DVD genom HDMI2 och jag får en betydligt skarpare och stabilare bild där.
Fortfarande problem med Star Wars Episod 4 (Svensk DVD) där, men det verkar helt enkelt som att Oppo´n inte gillar den skivan. Får bli att fortsätta med HDMI2 då Qdeo chippet, förutom interlace artefakter även mjukar ner bilden för mycket jämfört med den andra uppskalaren.

En annan skum sak, när man ser på DVD genom Qdeo´n, och man trycker på info knappen eller tar fram setup under uppspelning, så är grafiken lågupplöst och soft, detta gäller även skärmsläckaren, men genom HDMI2 så visas denna info m.m. lika högupplöst och skarpt som när man ser på en BD.

Lurigt ;)

Postad 21 augusti 2012 - 09:13

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Har nu kört DVD genom HDMI2 och jag får en betydligt skarpare och stabilare bild där.
Fortfarande problem med Star Wars Episod 4 (Svensk DVD) där, men det verkar helt enkelt som att Oppo´n inte gillar den skivan. Får bli att fortsätta med HDMI2 då Qdeo chippet, förutom interlace artefakter även mjukar ner bilden för mycket jämfört med den andra uppskalaren.

En annan skum sak, när man ser på DVD genom Qdeo´n, och man trycker på info knappen eller tar fram setup under uppspelning, så är grafiken lågupplöst och soft, detta gäller även skärmsläckaren, men genom HDMI2 så visas denna info m.m. lika högupplöst och skarpt som när man ser på en BD.

Lurigt ;)

Låter som du bör skicka upptäckterna till Oppo så de får chansen att rätta till det iaf.

Postad 21 augusti 2012 - 09:19

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Ja, jag ska även skicka Star Wars DVD:n till dom.
Mailade en videofil där jag filmade problemet till dom.
I senaste mailet igår, så tyckte dom att jag skulle uppdatera firmwaren igen, vilket jag gjorde utan förbättring, vilket var väntat.
Efter det så har jag inte fått nåt mer svar, så förhoppningsvis håller dom på att kolla upp det hela.

Nåt måste som sagt gått fel i en senare firmware, speciellt som Qdeo chippet är så hyllat överallt, och jag minns inte att det hade några liknande problem när jag ägde min förra maskin för ett år sedan.

Redigerat av Svante Skoog, 21 augusti 2012 - 09:20.

Postad 22 augusti 2012 - 18:00

Unregistered4aa6b296
  • Unregistered4aa6b296
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

En IR förlängare matar mottagaren med en signal som antagligen är bredare/större spridning än vad t.ex vissa fjärrar gör. Min fjärr till LX-72 är också riktningskänslig dock inte så pass som Oppos

He! Det enda jag behövde göra var att köpa batteriladdare med 1,2V typ 2700mAh batterier. Fulladdade så funkar den fast jag riktar fjärren 2 -3m på sidan om spelaren. Jaja det blir ett j..a laddande bara :P

Redigerat av Unregistered4aa6b296, 22 augusti 2012 - 18:04.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.