Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *

1406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Problem på RT90-160 HD (118 medlem(mar) har röstat)

Handskakning - HDMI synk

1. Jag har "Handskakningsproblemet" (55 röster [46.61%])

Procent av omröstning: 46.61%

2. Jag har inte "Handskakningsproblemet" (63 röster [53.39%])

Procent av omröstning: 53.39%

Ljud "ur synk" vid uppspelning av inspelat material.

1. Jag har "ljudsynkproblem" (67 röster [56.78%])

Procent av omröstning: 56.78%

2. Jag har inte "ljudsynkproblem" (51 röster [43.22%])

Procent av omröstning: 43.22%

Boxen "hänger sig" - Om inspelning startar när boxen befinner sig i StandBy

1. Min box har "hängt sig" (80 röster [67.80%])

Procent av omröstning: 67.80%

2. Min box har inte "hängt sig" (38 röster [32.20%])

Procent av omröstning: 32.20%

Rösta Gäster kan inte rösta
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4,04 (55) Inga priser
Sagemcom RT90-320 HD 320GB (Digitalboxar) 1 4 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 19 mars 2012 - 18:49

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Har du provat boxen på någon utav de andra antennerna där du har en annan mottagare med ok signalförhållanden? MUX6 är en DVB-T2 frekvens och det kan vara så att den specifika frekvensen har din antenn inte lika bra signal, och dina andra mottagare tar de emot DVB-T2 frekvenser och kanaler. Sedan har du dubbla mottagare i boxen som gör att den kan vara känsligare än de andra boxarna om de är med endast en mottagare eller inbyggt i tv´n.

Det låter som något bitfel i signalen, möjligtvis även att du får in frekvens från en annan mast.

Yes, alla boxar går på samma antenn, så samma signal till alla. Det skumma i det hela är ju att signalen i normalfallet är 98/98, alltså tokbra, för att sedan gå ner på typ 90/3 eller 90/12 och dylika värden, sedan blir signalen lika perfekt igen, och mina övriga mottagare berörs inte som sagt.

Bitfel låter möjligt? Vad gör man åt det?

Redigerat av Vispen74, 19 mars 2012 - 18:55.

Postad 19 mars 2012 - 19:48

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Yes, alla boxar går på samma antenn, så samma signal till alla. Det skumma i det hela är ju att signalen i normalfallet är 98/98, alltså tokbra, för att sedan gå ner på typ 90/3 eller 90/12 och dylika värden, sedan blir signalen lika perfekt igen, och mina övriga mottagare berörs inte som sagt.

Bitfel låter möjligt? Vad gör man åt det?

Har EXAKT samma hos mig. Vet inte vad det beror på, inga andra boxar lider av det.

Postad 19 mars 2012 - 21:39

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Det Haboso menar att du skall prova att flytta runt boxarna så att du provar signalen som kommer fram i varje antennsladd. Reflexer och missanpassning kan göra att signalen blir störd. Om problemet följer RT90 utan att ge antydan till problem med de andra boxarna kanske du skall reklamera den. Om en av antennuttagen verkar sämre kan du försöka kontrollera/göra om anslutningen av kontakter. Har du riktigt kraftig signal så kan den också bli för kraftig. (Prova dämpsats.)

Det skulle också kunna vara störningar via nätspänning eller andra anslutningar till boxen. Håller det på en halv timme kanske du skall kontrollera om det sammanfaller med hur andra apparater slår till/från (frys, kylskåp mm).
Avstörningsferriter, vända på nätkontakten, prova att koppla bort anslutning till ljudförstärkare etc är saker du kan prova.

(Jag har haft mera problem med störningar (korta glitchar) med andra boxar jag haft, så min bedömning är att konstruktionen av tuner-delen är helt OK. Däremot har stapeln med "signalkvalitet" ett eget liv. Men jag har ostörd signal trots detta och siffrorna för BER och S/N (på DVB-T signaler) verkar fungera bättre som mätare av kvalitet.)

Postad 19 mars 2012 - 21:40

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0

Har EXAKT samma hos mig. Vet inte vad det beror på, inga andra boxar lider av det.

En sån här kan hjälpa. http://www.kjell.com...-0-20-db-p30426

Postad 20 mars 2012 - 10:36

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Vispen74

Teracom har ibland problem med sina sändningar, speciellt med HD-sändningarna. Om du går in på Teracoms hemsida kan du se att man har haft problem med Nacka masten den senaste tiden. Jag kommer dock inte vidare för att kunna se närmare vad det har varit för problem. Ofta har man problem med sändningarna utan skriva en rad på hemsidan.

Kan du byta till Humaxboxen med 500GB hårdisk? Det verkar som dess mottagare är stabilare.
/Tor

Postad 20 mars 2012 - 19:41

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Vispen74

Teracom har ibland problem med sina sändningar, speciellt med HD-sändningarna. Om du går in på Teracoms hemsida kan du se att man har haft problem med Nacka masten den senaste tiden. Jag kommer dock inte vidare för att kunna se närmare vad det har varit för problem. Ofta har man problem med sändningarna utan skriva en rad på hemsidan.

Kan du byta till Humaxboxen med 500GB hårdisk? Det verkar som dess mottagare är stabilare.
/Tor

Aha, tack för infon!

Ja, kanske ska ringa Boxer och se om de vill byta ut till Humaxboxen.

Postad 24 mars 2012 - 15:06

plask49
  • plask49
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag undrar, så där i största allmänhet: Hur länge ska man behöva vanta på utbyte av en trasig fjärr till denna box? Jag råkade ut för att fjärren slutade funka i förra veckan, försökte reklamera hos Boxer men blev vidarekopplad till Sagemcom. En trevlig man lovade ordna en ny på garantin inom 2 arbetsdagar, vilket jag tycker var rimligt.
Fick efter ett par dagar ett brev från Sagems serviceleverantör att det skulle "dröja p gr av reservdelsrist". Så nu kan jag fortfarande inte utnyttja mitt dyra Boxerabbonemang fullt ut.
Hur gör man? Har redan prövat en universalfjärr för dyra pengar, funkar inte särskilt väl (tycker hustrun som har lite svårt med knappar..)

Postad 24 mars 2012 - 16:56

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Jag undrar, så där i största allmänhet: Hur länge ska man behöva vanta på utbyte av en trasig fjärr till denna box? Jag råkade ut för att fjärren slutade funka i förra veckan, försökte reklamera hos Boxer men blev vidarekopplad till Sagemcom. En trevlig man lovade ordna en ny på garantin inom 2 arbetsdagar, vilket jag tycker var rimligt.
Fick efter ett par dagar ett brev från Sagems serviceleverantör att det skulle "dröja p gr av reservdelsrist". Så nu kan jag fortfarande inte utnyttja mitt dyra Boxerabbonemang fullt ut.
Hur gör man? Har redan prövat en universalfjärr för dyra pengar, funkar inte särskilt väl (tycker hustrun som har lite svårt med knappar..)

Min fjärr ligger ouppackad i originalkartongen då jag använder en Harmony One, den funkar lika perfekt till denna box, som till alla andra enheter jag stött på :) Kan rekommenderas! Den är dessutom användarvänlig.

Postad 24 mars 2012 - 18:04

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

..Jag råkade ut för att fjärren slutade funka i förra veckan..

Använder Harmony 300, så att jag kan styra både box och ljudet på förstärkaren med samma fjärr.

De flesta knappar har sitt rätta utseende. Det är bara "Media-knappen" som på min harmony heter "List". (Just den knappen är inte förkonfigurerad utan man får "dra dit den". "Format" saknas också men den behöverjag inte. (300S måste först konfigureras med dator och web-applikationen innan den fungerar.) Möjligen är "Power" knappen något svagare samtidigt som det är något skumt med RT90. När den står i standby så verkar det som att den inte lyssnar efter kommandon hela tiden utan "samplar" eller spar på strömmen eller något. Inga stora problem, men det innebär att jag måste rikta fjärren mera noga för att få igång boxen. Sedan är det inga problem med känsligheten.

Redigerat av janb, 25 mars 2012 - 08:34.

Postad 31 mars 2012 - 17:24

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hej allihop,
Jag har inte varit på forumet sen min SAGEM DVR 64250T var ny, men nu är det dags igen...

Nu har jag precis köpt en RT-90 och har problem.
Istället för att läsa igenom 2års inlägg hoppas jag att nån snäll människa kan besvara mina frågor så jag vet
om följande är kända problem, eller om boxen är ett måndagsexemplar:

1. Vilken meny används för att klippa i inspelningar? Råkade spela in 5 timmar längre än programmet var...
Letar efter samma meny som i min gamla Sagem, men hittar den inte i nya boxen.

2. Text-tv undertext synkar inte på SVT HD kanalerna. Ytterst irriterande när texten kommer 1 minut försent.

3. När jag bläddrar i menyn mellan inspelade program så knäpper det högt i högtalaren även när volymen är låg.

5. Scart ger endast svag signal på ljudsignalen. Orkar inte driva mina trådlösa hörlurar. Kopplade in TV via
Scart och även då blir volymen mycket låg. Funkade perfekt på förra boxen.

6. Hittar ingen knapp för att backa till "nutid" när man bläddrat några dagar framåt i EPG och sen snabbt vill
tillbaks. På gamla boxen tryckte man bara på "Back".

7. Ska inte USB-kontakten aktiveras? Vad är annars meningen med den...

Min SAGEM DVR 64250T hade en del barnsjukdomar, men efter uppdateringarna blev den bra, så det känns
tröttsamt att börja om igen med en massa fel när man köper en ny box...

Postad 31 mars 2012 - 19:47

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
1) Går inte. Bara att slå ihop flera inspelningar till en.
2) Är det verkligen 1 minut? Någon sekund osynk är det hos mig (eller var när jag senast kikade)
3) Inte hos mig.
4) Svårbesvarad :)
5) Har inte provat scart. Eftersom det är en HD-box känns det väl naturligast att köra HDMI? Kanske ljudknäppningarna i 3) hänger ihop med att du kör scart? Bara en vild gissning.
6) Tror jag inte finns, men är också intresserad om någon vet. Lättast annars är väl Exit och sedan tillbaka via Guide/EPG igen.
7) Det är nog ingen som tror att den kommer att komma till användning för Boxermodellerna. Det finns omnämnt lite tidigare i tråden, använd sök-i-tråden-funktionen för mer info.

Postad 31 mars 2012 - 20:41

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Tack för svar.

1) Helkass om den funktionen tagits bort. Det är ju ofta man vill klippa ner en inspelning man sparar så att den inte blir längre än nödvändigt. T.ex sporthändelser där man t.ex vill spara delar av en match. Förstår inte varför Sagem kan ta bort bra funktioner.

2) Ja det är upp till 1 minut ibland. Men bara på SVT HD. Övriga SVT funkar texten som det ska.

4) reserverad för ev ytterligare fel jag hittar :)

5) Jag kör HDMI till TVn, men vill använda SCART för att få ut ljudet till mina trådlösa lurar.
Funkade utmärkt på gamla boxen. Scart till TVn kopplade jag bara för att se om signalen var svag då också,
och det var den. Fick dra på full volym för att höra något.

Redigerat av Janne i Torhamn, 31 mars 2012 - 20:44.

Postad 01 april 2012 - 09:49

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

3. När jag bläddrar i menyn mellan inspelade program så knäpper det högt i högtalaren även när volymen är låg.

5. Scart ger endast svag signal på ljudsignalen. Orkar inte driva mina trådlösa hörlurar. Kopplade in TV via
Scart och även då blir volymen mycket låg. Funkade perfekt på förra boxen.

3) Jag hör inga "knäpp", varken ut från SCART, HDMI eller S/PDIF.
(Däremot så bläddrandet segt pga av att boxen envist skall börja spela upp både bild & ljud, fast jag bara vill stega förbi. Jag har skapat en katalog (den hamnar högst upp) och det gör att jag kan öppna Media menyn utan att den direkt börjar spela upp ljud.)

5) Min SCART-utgång ger jämförbar nivå med mina andra boxar. Kolla att RT90 volymreglage är "uppskrivad", alltså volymen på RT90-fjärren. Du kanske kan prova RCA-utgångarna (L/R) istället ?
Volymjusteringen i Inställningar-Ljudinställningar som kallas "Volym justering av Stereo .." påverkar volymen även i SCART-utgången.

Postad 01 april 2012 - 17:17

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Den engelska firmwaren i boxen har i senast uppdateringen fått möjlighet att exportera inspelningar över nätverk. Undrar om man kan lägga in den i sin svenska box?
http://www.sagemcomd...emcom-rti90500/

Postad 01 april 2012 - 19:33

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Den engelska firmwaren i boxen har i senast uppdateringen fått möjlighet att exportera inspelningar över nätverk. Undrar om man kan lägga in den i sin svenska box?
http://www.sagemcomd...emcom-rti90500/

Fungerar USB-porten i alla fall då? Annars kan man ju inte ladda in mjukvara.

Postad 01 april 2012 - 19:45

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

5) Min SCART-utgång ger jämförbar nivå med mina andra boxar. Kolla att RT90 volymreglage är "uppskrivad", alltså volymen på RT90-fjärren. Du kanske kan prova RCA-utgångarna (L/R) istället ?
Volymjusteringen i Inställningar-Ljudinställningar som kallas "Volym justering av Stereo .." påverkar volymen även i SCART-utgången.

Min DVR 64250T hade 2 SCART. Den ena för TVn, och där kunde "volymen" regleras. SCART 2 hette "AUX" och där var det linjenivå på audiosignalen för att driva videobandspelare, förstärkare, trådlösa hörlurar osv.
Funkade perfekt.

Men på min RT-90 är RCA-utgångarna styrda av volymkontrollen, vilket jag anser är helt fel! RCA skall ha
definierade nivåer och sen får efterföljande enheter (t.ex förstärkare) reglera volymen. Annars skapar man brus
redan i början av audiokedjan.

Avseende SCART så står det i manualen att man i menyerna anger om SCART skall fungera som TV (audio styrs av volymkontroll) eller AUX (definierad audionivå).
Jag har ändrat i menyerna men märker ingen skillnad. Manualen är ju inte speciellt pedagogisk...

Postad 01 april 2012 - 20:27

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

..Men på min RT-90 är RCA-utgångarna styrda av volymkontrollen, vilket jag anser är helt fel! RCA skall ha
definierade nivåer och sen får efterföljande enheter (t.ex förstärkare) reglera volymen. Annars skapar man brus
redan i början av audiokedjan.

Avseende SCART så står det i manualen att man i menyerna anger om SCART skall fungera som TV (audio styrs av volymkontroll) eller AUX (definierad audionivå).
Jag har ändrat i menyerna men märker ingen skillnad. Manualen är ju inte speciellt pedagogisk...

Manualen beskriver hur det borde ha fungerat. Verkar vara en konstruktionsmiss.
Jag håller med om att volymen skall regleras där man förstärker ljudet. Det gäller ju även ljudet i TV eller Audioförstärkare, så ställ boxens volym på max. Skaffa "universal-fjärr" så att du kan styra både boxen och ljudvolymen (i TV eller förstärkare) med samma fjärr. (Hade ju varit användbart om alla "box-fjärrar" hade haft programmering/upplärning av de 3 ljud-knapparna.)

Postad 02 april 2012 - 10:09

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

5) Jag kör HDMI till TVn, men vill använda SCART för att få ut ljudet till mina trådlösa lurar.
Funkade utmärkt på gamla boxen. Scart till TVn kopplade jag bara för att se om signalen var svag då också,
och det var den. Fick dra på full volym för att höra något.

Om inte SCART på TVn används till något annat kanske du kan testa att koppla den till hörlurarna, alltså Box -HDMI- TV -SCART- Hörlurar.

Postad 02 april 2012 - 19:21

TVfreak
  • TVfreak
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej, er ny på dette forum. (undskyld jeg skriver på dansk)

Har et spørgsmål (fråga) om sagem RT90-160 HD boksen:

Vil høre om en kendt fejl på de gamle sagem bokse 'sagem dtr 94160ta hd', som går på at upspilning af HD-materiale med 5.1 lyd ved 'mørke scener' kommer ud af sync , også findes på den nye Sagem boks RT90 HD ?

eller er der kommet firmware der løser dette problem ?

Postad 02 april 2012 - 20:22

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Om inte SCART på TVn används till något annat kanske du kan testa att koppla den till hörlurarna, alltså Box -HDMI- TV -SCART- Hörlurar.

Aha...får prova... vet inte vilka signaler som sänds via HDMI.. sänds kanske nån audiosignal där med
linjenivå som inte berörs av volymkontrollen.

Vitsen med hörlurarna är ju att lurarnas volym är oberoende av volymen på TVn

Postad 07 april 2012 - 13:24

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Kan sammanfatta till TVÅ stora fel på min RT-90 som jag önskar hjälp att lösa:

1. Jag lyckas ej få ut audiosignal med linjenivå varken från SCART eller RCA-kontakter.
Enligt manualen väljer man i menyn om SCART skall fungera som "TV-Scart" där audiosignal styrs av volymkontroll, eller som "AUX-Scart" där audio har linjenivå oberoende av volymkontroll, för att kopplas till videospelare, ljudförstärkare, trådlösa hörlurar m.m där man INTE vill att signalnivån följer volymkontrollen.
(Externa enheter som dessa ska ju naturligtvis få "fast nivå" ut från boxen, precis som utsignalen från en CD-spelare t.ex. Volymen justerar man sen i förstärkaren)

Dock händer det inget när jag i menyn Bildinställningar väljer att jag vill använda SCART till extern enhet istället för till TV.

VORE JÄTTETACKSAM OM NÅGON KAN PROVA OM NI HAR SAMMA FEL PÅ ER BOX.
Det provar ni genom att koppla boxen via SCART till tv och se att volymkontrollen endast reglerar audionivån
när ni valt att använda SCART som "TV-Scart".

2. När jag spelar in SVT HD så vill inte texterna synka. Ibland är det synkront o ibland släpar texten efter upp till 30 sek. Då pratar jag om SAMMA inspelning jag tittar på. Vissa gånger funkar det, men för det mesta hänger texten inte med.
Fler som har problem med textningen på SVT HD inspelningar ??

/Janne

Postad 07 april 2012 - 17:18

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
2. Jag har inte testat SVTHD, men på TNT släpade textningen 5 sekunder på samtliga inspelningar av Falling Skies. Så text-tv-textning verkar inte vara så super på denna box (över huvud taget lämnar ju text-tv-funktionaliteten en hel del att önska på denna).

Postad 07 april 2012 - 20:04

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Det funkar utmärkt på SD-kanaler. Har provat att spela in samma program på både HD o SD kanal. och på SD är det aldrig problem.
Men som sagt....ibland funkar det, men när jag tittar på samma inspelning nästa gång så kan texten vara helt ur synk. Alltså minst 30sek !

Postad 08 april 2012 - 19:08

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Kan sammanfatta till TVÅ stora fel på min RT-90 som jag önskar hjälp att lösa:

1. Jag lyckas ej få ut audiosignal med linjenivå varken från SCART eller RCA-kontakter.
Enligt manualen väljer man i menyn om SCART skall fungera som "TV-Scart" där audiosignal styrs av volymkontroll, eller som "AUX-Scart" där audio har linjenivå oberoende av volymkontroll, för att kopplas till videospelare, ljudförstärkare, trådlösa hörlurar m.m där man INTE vill att signalnivån följer volymkontrollen.
(Externa enheter som dessa ska ju naturligtvis få "fast nivå" ut från boxen, precis som utsignalen från en CD-spelare t.ex. Volymen justerar man sen i förstärkaren)

Dock händer det inget när jag i menyn Bildinställningar väljer att jag vill använda SCART till extern enhet istället för till TV.

VORE JÄTTETACKSAM OM NÅGON KAN PROVA OM NI HAR SAMMA FEL PÅ ER BOX.

Jag kanske var otydlig när jag bekräftade detta i förra frågan. Jag har provat och min RT90 går heller inte ställa om till fast nivå. Nu är jag av uppfattningen att ljudvolymen regleras bäst i ljudförstärkaren även i det fallet att den sitter i TV:n. Ställ alltså ljudreglaget i RT90 på max så har du "linjenivå" på alla analogutgångar. Köp en multifjärr (Hamony 300) så du kan styra både RT90 och TV:ns ljud (eller surroundförstärkarens ljud) med EN fjärr.

Postad 08 april 2012 - 19:40

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Jo man kan kanske kringgå problemet med egna lösningar men det är högst irriterande när utlovade funktioner inte fungerar !!

Innan jag köpte boxen laddade jag hem manualen för både Sagem o Humax och konstaterade att
på Humax kunde man inte ställa om SCART, däremot på Sagem.
En i familjen hör inte så bra så hon använder ofta trådlösa hörlurar.
Att textningen släpar efter gör ju inte saken bättre för att hänga med...

Blir lite svårt att övertyga övriga familjemedlemmar att den nya boxen måste ha en extra fjärr bara för volymkontroll..

Postad 09 april 2012 - 19:30

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Nu är jag rätt trött på min box...

Förutom problemet med audioutgången som inte fungerar så upptäcker jag nu att det är inte bara problem att synka text-tv textade inspelningar, utan även andra inspelningar från SVT HD går ur synk.

Kollade "Kommisarie Banks" idag och då o då låter ljudet konstigt och sen hoppar ljudet ur synk och ligger kanske 5 sek efter. Sen fixar det plötsligt till sig men efter 15 min spårar det ur igen. Ytterst irriterande att titta på inspelningar där ljud o text är ur synk med bilden.. suck.

Min gamla Sagem var problemfri efter uppdateringarna och hade dessutom finessen att man kunde klippa i inspelningar, vilket jag ofta gjorde för att spara godbitar ur sportprogram. Vem vill spara en hel fotbollsmatch när det bara är några vackra mål man vill bevara från matchen..
Men den funktionen finns inte i denna box. Idiotiskt !!!

Postad 11 april 2012 - 14:53

Unregistered5e27366b
  • Unregistered5e27366b
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Kolla här:
http://digitaltvguid...par-boxen-synk/

Eftersom varken Boxer eller Sagemcom vill kännas vid problemet.

Postad 11 april 2012 - 14:57

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0

Kolla här:

Hehe, det är jag som är Bernt i den tråden.

Postad 12 april 2012 - 09:58

_Knegen
  • _Knegen
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Funderar på att gå över till Telia Digital-TV tack vare att jag har noll förtroende för Sagemcoms burkar och Boxers koll på dessa. Ringde in till kundtjänsten för att klaga på min box, som ta mig fan ALLTID missar slut eller början på timer-inspelade program. De vägrade ens att tala med mig innan jag nollställt boxen och gjort en kanalsökning.

Var sugen innan på Boxer On-Demand, men även där har man levererat en box med grymt stora problem.

Postad 15 april 2012 - 20:44

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Kolla här:

Jaha....kul att höra.
Då kan jag varken använda hörlurar pga felaktig SCART, eller köra riktigt flerkanalljud för då funkar inte textningen som det ska. Herregud...

Postad 16 april 2012 - 05:29

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Då kan jag varken använda hörlurar pga felaktig SCART, eller köra riktigt flerkanalljud för då funkar inte textningen som det ska.

Vad har du hittat för samband mellan flerkanalljud och problem med textning?

Allt fungerar inte som det skall men vissa problem finns det en "work-around" till.
Problemet med att fjärren påverkar volymen på alla ljudutgångar KAN istället formuleras som att du "kan använda lurar" men du får sluta att använda boxens volymreglage. Du var ju själv inne på att signalkällor bör generera linjenivå och volymen bäst regleras där ljudet förstärks. I detta fallet regleras ljudet bäst i TV:n (alternativt surround-förstärkaren). Det hade varit bra om boxens fjärr kunde programmeras som en universalfjärr, men den work-around som finns, och samtidigt ger en bättre totallösning, är att skaffa en programmerbar fjärr. Då kan du lägga undan boxens fjärr och bara använda EN fjärr. Jag använder en Harmony 300 och jag behöver inte ens ändra läge på fjärren för att styra boxen, slå av/på TV, aktivera rätt HDMI-ingång och styra TV:ns volym. Dvs ljudreglagen, som finns tillgängliga när jag styr boxen, reglerar TV:ns volym istället för boxens.

Jag retar mig mera på de fel jag inte kan gå förbi med en work-around ..

Postad 16 april 2012 - 17:57

Janne i Torhamn
  • Janne i Torhamn
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag är inte ett dugg intresserad av "work-arounds" när det är tillverkaren som lämnar ut en felaktig produkt!
Alltså funktioner som bevisligen skall fungera enligt manualen.

Om boxen är inställd på Flerkanalljud så synkar inte text-tv textning alls på SVT HD.
Om felet ligger i att det är HD, eller att det beror på att programmet sänder flerkanalljud vet jag inte, men jag tittade på "Äkta människor" som jag spelat in på SVT HD, och där funkar textning om jag ändrar i boxens inställningar till "stereo" istället för "flerkanal".

Detta bekräftas av fler användare på Sagems forum.
(Men något svar från Sagem har jag ej sett ännu..)

Dessutom undrar jag varför de gör något så idiotiskt som att ta bort funktionen att man kan
"klippa" i inspelade program ??
Det är ofta som jag (på förra boxen) klippte valda delar ur en match för att spara några härliga mål, eller att en inspelning fortsatte långt efter att programmet är slut och då klipper man bort överflödig tid.

Nu finns bara funktionen "sammanfoga" kvar, men hur ofta används den om man inte först kan klippa ut delar man vill sammanfoga...

Redigerat av Janne i Torhamn, 16 april 2012 - 18:08.

Postad 19 april 2012 - 05:54

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

... Nu finns bara funktionen "sammanfoga" kvar, men hur ofta används den om man inte först kan klippa ut delar man vill sammanfoga...

Ett exempel på nytta är inspelningar från kanaler som delar upp program i flera block, med avbrott för t.ex. nyheter.

Postad 21 april 2012 - 14:23

BVP
  • BVP
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
De senaste dagarna har jag märkt att programguiden för TV3, TV6 och TV8 är tom. Inte heller någon info när man tittar på kanalen i fråga. Har någon annan märkt samma sak? Jag använder Nacka-sändaren.

Edit: glöm frågan. Det löste sig med kanalsökning. Däremot är 5HD borta trots att den ska ingå i Mix nu, om jag har läst rätt. Men det är ju inte box-relaterat så det hör inte hit. :blush:

Redigerat av BVP, 21 april 2012 - 15:54.

Postad 02 juli 2012 - 14:39

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0
Suck!

http://digitaltvguid.../#comment-16403

Redigerat av Unregisteredc082866f, 02 juli 2012 - 14:40.

Postad 08 juli 2012 - 13:45

thomas68
  • thomas68
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Intressant läsning! Man fick just ett fint sommarerbjudande från Boxer om denna box. Tur man surfade upp lite info om den så jag slapp gå i samma fälla! Blev pålurad en annan Sagembox för 3,5 år sen och har inte varit helt tillfreds med den heller...

Att allt ska vara så förb*t krångligt med mjukvara och brist på uppdateringar!

Suck!

http://digitaltvguid.../#comment-16403

Postad 23 juli 2012 - 17:13

Mikke_1983
  • Mikke_1983
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har köpt mig en RTI90-500 box och för inte till bildförhållandena som när Scrubs sänds på 6:an blir det 4:3 men jag vill att det ska bli 16:9 å fylla upp hela tvn men får inte till det hur jag än ädrar :(

Har en Samsung PS-42Q97HDX

Hoppas någon kan hjälpa mig då jag vill ha bild på hela tv-skärmen å inte svarta kanter.

Mvh/Mikael

Postad 23 juli 2012 - 17:20

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Hade samma på min RTI90, av nån anledning är formatknappen avaktiverad och boxen kommer bara att visa orginalbilden. Jag kollade detta med sagemcoms kundtjänst som bekräftade att det är så men de kunde inte ge någon förklaring varför.
Jag störde mig på detta i början men vande mig ganska fort och faktum är att 4:3 bild ser klart bäst ut utan stretch!

Postad 23 juli 2012 - 21:18

Mikke_1983
  • Mikke_1983
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ok tack för snabbt svar då vet jag :D bara att vänja sig då

Postad 01 augusti 2012 - 12:48

dtm
  • dtm
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Min box hänger sig ca 1gång i veckan och jag måste dra ur strömmen till den.
Vad jag vet har jag senaste programvara för det brukar ju komma upp av sig själv att det är dags att uppdatera och då brukar jag alltid köra in den.

Är det bara felanmäla till Boxer eller finns det andra lösningar?

Postad 01 augusti 2012 - 20:39

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Du borde inte få någon förfrågan om uppgradering om du har senaste versionen.
Senaste versionen för 160 GB är 1. 2. 70 HD BTU. Se Meny/Information/Produktdata/Programvara:
1. Vilken box har du exakt?
2. Vilken version av programvaran har du?

En bugg som 160 GB versionen har är att den inte har riktig ordning på den area som borde vara allokerad för timeshift-funktionen. En god regel är att aldrig fylla disken med mer än 90%.
Min box har inte hängt sig på flera månader /Tor

Redigerat av Åskviggen, 01 augusti 2012 - 20:43.

Postad 04 augusti 2012 - 20:01

Gaspar
  • Gaspar
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en sån här då min nuvarande slutade fungera igår. Är den värd att köpa för er som haft den ett tag? Verkar ju vara ljudproblem och regelbunda uppdateringar för att hålla igång denna. Å andra sidan kan jag ingenting om detta.

Det viktigaste för mig är att ha en inspelningsbar och med hårddisk. Mindre önskemål att man kan spela in 2 saker samtidigt, text-tv, EPG-lista samt att TV6 är med, men den är väl en FTA-kanal så borde väl komma automatiskt?

Redigerat av Gaspar, 04 augusti 2012 - 20:10.

Postad 04 augusti 2012 - 20:52

Unregisteredf5f99731
  • Unregisteredf5f99731
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Skulle aldrig köpt den om jag visste allt om den som jag vet idag. Krångel jämt och boxer skiter i vilket.

Postad 04 augusti 2012 - 21:07

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
För mig fungerar Humax BXR-HD+ bra. /Tor

Postad 05 augusti 2012 - 09:06

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa en sån här då min nuvarande slutade fungera igår. ..
Det viktigaste för mig är att ha en inspelningsbar och med hårddisk. Mindre önskemål att man kan spela in 2 saker samtidigt, text-tv, EPG-lista samt att TV6 är med, men den är väl en FTA-kanal så borde väl komma automatiskt?

Jag har erfarenhet av 3st RT90-320 (hemma, i stugan osv). Det verkar vara de med Boxer-abonnemang som har mest problem (ljudet på TV4HD och textning på Canal+) . Jag har haft korta ljud-dropouts på inspelat material på SVTHD, så nu använder jag SD-varianterna när ljudet är viktigt (typ musik).
Till FTA SD-kanaler fungerar min bra. (Ja TV6 är FTA.)

Om du med EPG-lista menar EPG-visning i vertikal "tablå-form" istället för horisontell "grid-form" så finns det. Men den går tillbaka till Grid-form efter standby. (Men det kräver bara en knapptryckning för att växla.) Den kan söka efter ord i programtiteln.

Den har Text-TV, men ingen bra implementering. Få sidor i minne och ingen möjlighet att stoppa bläddring av flersidor. Stoppa bläddring har jag löst med att använda "Frys bild" i TV:n istället.
(Tips: Harmony 300 multifjärr löser sådana problem åt mig.)

Den kan spela in 2 program och spela upp från HDD samtidigt. Den har favoritlistor där programmen får de nummer man vill ha och dessa nummer fungerar som snabbval och filtrerar EPG i samma ordning. Den minns inställd favoritlista efter standby.

Postad 06 augusti 2012 - 07:55

dtm
  • dtm
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Du borde inte få någon förfrågan om uppgradering om du har senaste versionen.
Senaste versionen för 160 GB är 1. 2. 70 HD BTU. Se Meny/Information/Produktdata/Programvara:
1. Vilken box har du exakt?
2. Vilken version av programvaran har du?

En bugg som 160 GB versionen har är att den inte har riktig ordning på den area som borde vara allokerad för timeshift-funktionen. En god regel är att aldrig fylla disken med mer än 90%.
Min box har inte hängt sig på flera månader /Tor

Jag har 1.2.7.0 boxen heter RT90-160 HD behövs något mer exakt?

Men ändå det är väl bara att felanmäla den funkar ju inte som den ska kort och gott.

Postad 06 augusti 2012 - 08:26

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Verkar knepigt med olika programvarunummer. Hur många procent har du utnyttjat av hårddisken?
Vill du ha bra hjälp bör du nog ringa Sagem i första hand. /Tor

Postad 21 november 2012 - 11:06

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0
Äntligen 5.1 ljud på TV4 HD. Fick en beta FW av Sagemcom så nu funkar det igen.

Nu väntar jag bara på att de ska skilja på 5.1 och 2.0 ljud. Som det är nu skickas ljudet som 5.1 hela tiden. Tydligen är det något som Terracom ska fixa.

http://kontakt.tv4.s...ika-ljudformat/

De har även lagt in Pass-through så det går att låta AVR att skala upp bilden om man vill. Har inte testat om ljudet syncar vid uppspelning av inspelat 5.1 material.

Postad 25 november 2012 - 18:35

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Äntligen 5.1 ljud på TV4 HD. Fick en beta FW av Sagemcom så nu funkar det igen...

Vad heter programversionen ?

Postad 26 november 2012 - 13:31

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0

Vad heter programversionen ?

1.3.05

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.