Tack Xray..
Fin bild själv där..
Nöjd med X10? ser ut att leverera bra och fina bilder.. 
Tack. Har inte använt den så mkt ännu. Försökt sätta mig in alla dess funktioner. Ganska avancerad makapär detta - speciellt om man vill ha kontroll vid biltagningen.
x10 verkar i alla fall ha mkt bättre möjlighet för videoinspelning än D5000. X10 har bl. a. full HD, följsam autofokus under inspelning och under brännvidds justering (AF verkar inte störa ljudupptag heller). x10 har också ett "riktigt" objektiv med bländare och zoomring på objektivet (inte så vanligt hos kompakter).
Så mkt Bokeh ges inte med x10, håller nog inte toppklass heller eftersom oroliga ringningar eller krusningar ibland verkar uppstå, men det är inte för dess bokeh jag skaffat kompakten...
Färgåtergivningen verkar i alla fall kalas.

x10 verkar återge ansiktsfärger mkt naturtroget.
En nackdel som jag nämnt i den andra bildtråden är att rawfilerna inte blir så bra med Camera Raw, i alla fall med den version jag använder (bl. a. blir upplösningen mkt sämre hos raw). Med kameran medföljer ett ”framkallningsprogram”, så med denna borde det bli bra, men detta återstår att se eftersom jag inte hunnit prova ännu. Går även att utföra enklare raw justeringar direkt i kameran (bl. a. vitbalans och exponering).
ISO egenskaperna verkar riktigt bra. Iso 3200 tycks vara användbar, speciellt om kamerans 6MP läge används. Detta läge tycks vara bättre på att bibehålla färger vid högre iso.
En intressant funktion som Fujifilm X10 är DR vilket ökar dynamikomfånget. I kamerans 6MP läge tycker jag DR blir extra bra eftersom information i högdagar bevaras utan att brusnivån i skuggområden ökar. En nackdel är dock att bildupplösningen blir 6MP, istället för 12MP som kameran vanligen har.
Redigerat av xray, 30 July 2012 - 21:51.