Jag förstår inte riktigt... Vad är det du vill veta?Lite intryck från sweetspot.
Och jag passar på att höja ribban.
Jag vill veta mer.
http://www.euphonia-...ndpost&p=173797
XTZ Class A-100 D3
(Förstärkare)
|
4
|
(35)
|
Inga priser | |
XTZ 99.26 MKII Walnut/White/Matt Black
(Surroundhögtalare)
|
6
|
(6)
|
Inga priser | |
HRT Stage
(Datorhögtalare)
|
7
|
(9)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - XTZ Class A100 * (1225 inlägg)
|
6 år sedan |
HRT Stage (394 inlägg)
|
8 år sedan |
Frågor om HRT Stage (6 inlägg)
|
11 år sedan |
HRT Stage prisdumpat rejält (20 inlägg)
|
11 år sedan |
XTZ AP100 VS A100 D3 (46 inlägg)
|
11 år sedan |
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg)
|
12 år sedan |
Marantz SR6006 med XTZ (1 inlägg)
|
12 år sedan |
Ställa in sub och högtalare (7 inlägg)
|
13 år sedan |
Driva Vienna acoustics med... (59 inlägg)
|
13 år sedan |
Rotel eller XTZ. (8 inlägg)
|
13 år sedan |
Canton GLE 490.2 vs Dynavoice Challenger M-65 EX (17 inlägg)
|
13 år sedan |
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg)
|
14 år sedan |
Cd-spelar funderingar (6 inlägg)
|
14 år sedan |
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg)
|
14 år sedan |
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg)
|
15 år sedan |
Förstärkare till Amphion Argon2 Anniversary (11 inlägg)
|
15 år sedan |
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg)
|
15 år sedan |
Suround+Stereo förstärkare ihop? (11 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 27 October 2013 - 22:44
Postad 28 October 2013 - 00:12
Postad 28 October 2013 - 00:51
Närmar det sig Falcy?Hej Falcy,
Självklart ska du få testa Stage så fort som möjlighet ges.
Jag kontaktar dig via PM.
M.V.H
Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.
Redigerat av MKarlsson74, 28 October 2013 - 00:52.
Postad 28 October 2013 - 06:54
http://www.euphonia-...opic=9363&st=30
Kan bli en intressant match...
Frågan är varför fredrik utsätter sig för sånt här. Utmaningen tidigare i tråden går långt bortom vad en vanlig entusiast brukar göra. Jag har precis nämnt att under samma rumsförutsättningar med ett litet rum så tycker jag subjektivt att KEF LS50 under mässan gjorde bättre ifrån sig än stage som lät tunt och inte alls som tillverkaren vill göra sken av. Dess fysiska begränsningar sätter stopp helt enkelt.
Nu vill han utmana fullregisterhögtalare från Dynaudio i ett akustikreglerat rum. Jag kan nämna att mina Contour S3.4 som går på runt 50 loppor nya springer cirklar runt stage, så vad tror fredrik att han ska uppnå när han utmanar Dynaudios toppmodell som kostar flera hundra k?
Postad 28 October 2013 - 07:43
Som redan kommenterat i tråden, fejk annons.
Nu får du ursäkta mig, det är inget faktum att annonsen är fejk. Du skrev du ansåg den vara fejk och en del talar för det men det är inget faktum, eller hur?
Jag blir imponerad över svängningarna i denna tråd, ett system som kostar en bit över tiotusen, jo det gör det eftersom en sub modul måste köpas in senare och lite annat orsakar värsta stormen.
Någon skrev loudness och det gav mig ord för min känsla av ljudet, det var det som fick mig att anse ljudet fattigt. Smaken är dock som baken, delad.
Postad 28 October 2013 - 08:21
Han är inte som vissa antagit representant för Stage utan för motståndarlaget.Så du ska med ditt storebought stage för 10k utmana ett system för massa massa massa mer pengar? Förbered dig på jättepinsamheter
Postad 28 October 2013 - 08:38
Frågan är varför fredrik utsätter sig för sånt här. Utmaningen tidigare i tråden går långt bortom vad en vanlig entusiast brukar göra. Jag har precis nämnt att under samma rumsförutsättningar med ett litet rum så tycker jag subjektivt att KEF LS50 under mässan gjorde bättre ifrån sig än stage som lät tunt och inte alls som tillverkaren vill göra sken av. Dess fysiska begränsningar sätter stopp helt enkelt.
tycker jag med. KEF LS50 kostar 9500kr och jag har provat att driva dem med min sovrums förstärkare (nuforce dia. 2x24W) som kostar 1500kr och det lät bättre tyckte jag. dock har jag ju inte lyssnat på båda systemen i samma rum men man har iaf fått en uppfattning.
Postad 28 October 2013 - 08:51
Postad 28 October 2013 - 10:14
Din gliring om loudness är bara lite, ge ett tjuvnyp.
Jag har svårt förklara varför jag ansåg stage vara blekt och inte i min smak. Ljudet lät inte alls som jag vill ha det, vilket loudness aldrig varit. Men skratta på du. Din åsikt verkar ju vara sanningen.
En produkt som visat sig vara i en del fall felinställd och som kommer att ge ut '' komplement '' likt sub osv är i mina ögon en produkt likt exempelvis Apple en produkt som kostar mer än initialkostnaden.
Så ge du gliringar från din höga häst.
När sub och annat kommer ut kommer denna tråd drunkna i superlativ om vikten komplettera stage med dessa produkter.
Postad 28 October 2013 - 10:31
Nu vill han utmana fullregisterhögtalare från Dynaudio i ett akustikreglerat rum. Jag kan nämna att mina Contour S3.4 som går på runt 50 loppor nya springer cirklar runt stage, så vad tror fredrik att han ska uppnå när han utmanar Dynaudios toppmodell som kostar flera hundra k?
Utamaningen är antagen. Fast jag vill inte säga utmaning egentligen. Stage skall inte ha en chans mot ett system av Bebops kaliber, men jag vill bara veta hur långt ifrån det landar.
Varför jag utsätter mig för sånt här? Ja. För att jag är oerhört nyfiken av mig och Stage presterar imo under rätt förutsättningar långt bortom sin prisklass.
Bebops rum (förutsatt att scenariot är samma idag) verkar vara av en typisk karaktär som Stage skulle kunna funka väldigt bra i.
För det andra när någon säger att Stage inte har med hifi att göra så blir jag nyfiken.
Vidare:
"De saknar tyngd och fullregister."
Håller med. Vill veta hur mycket bättre detta kan bli relativt till vad Stage presterar.
"Det är små högtalare och de låter smått."
Jag vill här höra hur smått de låter i förhållande till något som låter så kallat låter stort.
"De register de återger är kanske OK men i min värld skall bra högtalare kunna återge allt från visa till symfonisk musik med ett stort panorama och dynamik med bredd och djup. I den ligan spelar inte HRT."
Är nog beredd att hålla med här med, men vill åter igen veta hur mycket bättre detta kan bli relativt till vad Stage presterar.
Postad 28 October 2013 - 10:39
Tycker du inte att det hade varit mer intressant att jämföra mot ett system i ungefär samma prisklass som Stage? Istället för ett system vars signalkablar kostar mer än dubbelt vad hela Stage kostar.
Postad 28 October 2013 - 10:47
Vad är det för fel på ditt egna stora system då?
Tycker du inte att det hade varit mer intressant att jämföra mot ett system i ungefär samma prisklass som Stage? Istället för ett system vars signalkablar kostar mer än dubbelt vad hela Stage kostar.
Det ena utesluter inte det andra.
Postad 28 October 2013 - 10:52
Nä visst, men du kanske ska "bevisa" att det är som du säger att Stage krossar allt motstånd i sin egen prisklass innan du ger dig på att utmana system som Bebops.Det ena utesluter inte det andra.
Bara en tanke.
Postad 28 October 2013 - 11:03
du kanske ska "bevisa" att det är som du säger att Stage krossar allt motstånd i sin egen prisklass
Krossar är ett hårt ord, men att inget system för 10.000:- eller under kan slå Stage i dess "ball park" vet jag med 99.99% säkerhet. Den sista 0.01% lämnar jag till det system som jag ev. kan ha missat
Och så ytterligare ett intryck av Stage från helgens sweetspot.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 October 2013 - 11:04.
Postad 28 October 2013 - 11:11
Så, Fredrik har fallit för en annan billig produkt som han tycker också står sig i dyrare konkurrens. Jag finner inget märkligt alls i detta. Händer hela tiden och tur är väl det för annars satt vi alla olyckliga och suktade efter ouppnåeliga drömhögtalare. Skitbra att HRT också kommit med en bra billig högtalare/ system så att fler har råd att njuta av musik.
Postad 28 October 2013 - 11:14
Vad heter modellen från Swans som han jämför med Stage?Krossar är ett hårt ord, men att inget system för 10.000:- eller under kan slå Stage i dess "ball park" vet jag med 99.99% säkerhet. Den sista 0.01% lämnar jag till det system som jag ev. kan ha missat
Postad 28 October 2013 - 11:42
Vad heter modellen från Swans som han jämför med Stage?
Verkar vara Swans H5: https://www.prisjakt...t.php?o=1047549
Kan bli en tuff fight för Stage och till 60% av priset...
Postad 28 October 2013 - 16:48
Verkar vara Swans H5: https://www.prisjakt...t.php?o=1047549
Kan bli en tuff fight för Stage och till 60% av priset...
Från början gick man väl ut och sade att man låg väl till mot system upp mot 20.000 USD, och sedan blev det "i sin prisklass" och nu mot system som är billigare?!?!
Personligen är jag mest intresserad av att läsa hur det går med testet hos MKarlsson?
Postad 28 October 2013 - 16:57
Jovisst, jag har också högtalarfavoriter som inte kostar skjortan och som jag själv anser kan jämföras med betydligt dyrare kollegor.Jag tror inte jag är ensam om att finna att väldigt billiga högtalare, under rätt betingelser, ibland kan stå sig förhållandevis väl gentemot betydligt dyrare. Tex. häpnade jag över hur långt man klarar sig med SA Saxo 1 i direkt jämförelse mot mina Aura 60. Mina Aura 60 i sin tur lät i mina öron bätttre än Mantra 60. Mina Talent låter bättre än typ vadsomhelst inom rimliga ljudtryck.
Så, Fredrik har fallit för en annan billig produkt som han tycker också står sig i dyrare konkurrens. Jag finner inget märkligt alls i detta. Händer hela tiden och tur är väl det för annars satt vi alla olyckliga och suktade efter ouppnåeliga drömhögtalare. Skitbra att HRT också kommit med en bra billig högtalare/ system så att fler har råd att njuta av musik.
Jag har aldrig ifrågasatt Fredriks omdömen eller upplevelser. Jag tror dock att du och jag kanske är lite mer nyktra i vårat förhållande till våra favoritmärken och inser att andra inte alltid tycker som oss. Blir lite märkligt när en privatperson, som inte har någonting med Stage att göra, börjar anklaga butiker som inte tagit in systemet i fråga till deras sortiment t.ex.
Jag hoppas verkligen att Stage tar sig lite längre upp i landet snart. Alternativt att jag för en gångs skull har lite tid över när man är och gigar i någon stad där dom kan provlyssnas på. På tal om det, om någon i Uppsalatrakten har lust att dema Stage under dom närmsta dagarna så är jag grymt intresserad.
Postad 28 October 2013 - 20:36
Postad 28 October 2013 - 22:51
Vi är nog en aning mera nyktra i vårt förhållande till våra favoritmärken, ja.Jovisst, jag har också högtalarfavoriter som inte kostar skjortan och som jag själv anser kan jämföras med betydligt dyrare kollegor.
Jag har aldrig ifrågasatt Fredriks omdömen eller upplevelser. Jag tror dock att du och jag kanske är lite mer nyktra i vårat förhållande till våra favoritmärken och inser att andra inte alltid tycker som oss. Blir lite märkligt när en privatperson, som inte har någonting med Stage att göra, börjar anklaga butiker som inte tagit in systemet i fråga till deras sortiment t.ex.
Jag hoppas verkligen att Stage tar sig lite längre upp i landet snart. Alternativt att jag för en gångs skull har lite tid över när man är och gigar i någon stad där dom kan provlyssnas på. På tal om det, om någon i Uppsalatrakten har lust att dema Stage under dom närmsta dagarna så är jag grymt intresserad.
Postad 29 October 2013 - 10:36
jag kan dock inte bestämma mig för om jag tycker att stage är snygga eller råfula. centerkonsolen tycker jag är snygg, men högtalarna är... annorlunda.
Postad 29 October 2013 - 10:41
mycket passande.
jag kan dock inte bestämma mig för om jag tycker att stage är snygga eller råfula. centerkonsolen tycker jag är snygg, men högtalarna är... annorlunda.
Design & Funktion i perfekt symbios.
Postad 29 October 2013 - 10:53
Nej, det är ju tvärtom!mycket passande.
Postad 29 October 2013 - 11:42
En subwoofer ska vara knubbig, hjärtat i Stage anläggning ska vara stilren!Jag tycker om knubbiga saker.
Postad 29 October 2013 - 11:48
... stilrent knubbig?En subwoofer ska vara knubbig, hjärtat i Stage anläggning ska vara stilren!
Postad 29 October 2013 - 12:22
Haha ja allting går ju att se på olika sätt... stilrent knubbig?
Men vore kul om den kom till Umeå snart så man får klämma och lyssna lite. LYD?
Postad 29 October 2013 - 12:47
Haha ja allting går ju att se på olika sätt
Nej, LYD kommer nog inte att ta hem Stage. Jag tror definitivt att systemet låter bra och är rätt prisvärt. Dessvärre tycker jag att systemet är ofantligt fult och vill av den anledningen inte ta hem något på demo. Fåfängan styr i det här fallet.
Postad 29 October 2013 - 12:55
Okej, ja då förstår jagNej, LYD kommer nog inte att ta hem Stage. Jag tror definitivt att systemet låter bra och är rätt prisvärt. Dessvärre tycker jag att systemet är ofantligt fult och vill av den anledningen inte ta hem något på demo. Fåfängan styr i det här fallet.
Postad 29 October 2013 - 13:46
När kommer det utlovade (?) testet mellan 20,000$ dödaren och mitt system (där högtalarna håller sig strax under 20K$)? (ursäkta bildkvalitén, svårt att ta bra mobilbilder i detta rummet.
Hej Karlsson,
Tyvärr har vi bara ett system (i Pelican väska) för test som vi skickar runt. Systemet finns nu hos No Mono för test och ska sedan skickas till LTS (Ljudtekniska Sällskapet) för vidare test.
Slutet av november/början av december kommer det att finnas möjlighet för dig m.fl.
Göran , Runt Ljud
Postad 29 October 2013 - 14:25
Postad 29 October 2013 - 14:30
Haha ja allting går ju att se på olika sätt
Hej Marcus,
Systemet finns nu för test i Umeå hos RC Ljud och Bild.
Göran , Runt Ljud
Postad 29 October 2013 - 14:33
Fick svaret av Göran, RC Ljud och Bild alltså. Har inte varit där, skämmes tamesatanmarcus! stage finns tydligen på RC här i stan! vi får åka dit och provlyssna någon gång när du är i svängarna. alternativt så åker jag dit själv. snart. med en bra bunt eget material att spela =)
Redigerat av hifimarcus, 29 October 2013 - 14:34.
Postad 29 October 2013 - 15:03
Postad 29 October 2013 - 15:21
Häftigt!det är ju stans mest anrika butik, tillika den enda highendbutik som har öppet normala tider (vi har en till, oldschool hifi, men den är väldigt sällan öppen). så till rc måste vi ju och lyssna vad fredrik skriver om
Men då finns alltså HRT i Umeå och då blir det ju en lyssning snart!
Postad 29 October 2013 - 15:38
Hej Marcus,
Systemet finns nu för test i Umeå hos RC Ljud och Bild.
Göran , Runt Ljud
Se nu också till att dina butikers demoenheter har den berömda switchen i rätt position.
Postad 29 October 2013 - 16:27
Postad 29 October 2013 - 16:38
alltså, vad är det för switch? jag har sett den på foto, men vad är det, vad gör den, varför finns den, varför måste man demontera en del av stage (?) för att komma åt den och varför riskerar den att vara i fel läge från början?
https://www.minhembi...dpost&p=3925524
Postad 29 October 2013 - 16:41
Postad 29 October 2013 - 16:44
så att man ska kunna använda FOUNDATION? what is!? varför blir stage sämre när man använder foundation?
Du får gå upp och läsa i tråden igen. Allt har redan beskrivits. Du kan börja nånstans här.
Postad 29 October 2013 - 16:58
Krossar är ett hårt ord, men att inget system för 10.000:- eller under kan slå Stage i dess "ball park" vet jag med 99.99% säkerhet. Den sista 0.01% lämnar jag till det system som jag ev. kan ha missat
Detta är ju din högst personliga åsikt.. tror att mitt system kan konkurrera med Stage utan problem, får du utan problem för 10000:- (beg dvs.) men det är fortfarande 10000:- jag är helt säker på att jag tycker mitt system låter bättre, ser framför allt ut som riktiga högtalare och inte som datorhögtalare.
Har en Harman Kardon HK 990 & Dynaudio Audience 42 + högtalarkablar (OBS INGEN DAC! LÄS OCH HÄPNA).
Fredrik kan du säga varför Stage skulle låta så sjukt mycket bättre än mitt system? är det för att allt inte är matchat? bara för att jag saknar en DAC? har tanken aldrig slagit dig att då DAC ingår så har de ännu mindre budget till högtalare + förstärkare.
Skulle man välja mellan ett par högtalare för 10000:- alt. 8000:- + DAC för 2000:- så tror jag att de där 2000:- ger större skillnad på högtalarna än vad än DAC gör för ljudet.
Undrar vilken dag du kommer inse att HRT Stage inte kommer ta död på allt på marknaden utan bara vara en i mängden. Tror folk som köper det köper det för enkelhetens skull och inte för att det är överlägset det bästa, då skulle inte återförsäljare sälja andra produkter i den prisklassen.
Postad 29 October 2013 - 17:03
Nejni, nog för att stage är ett fräckt och bekvämt system, men det är ju nischat. Vänder det sig till bekväma köpare som vill ha allt i ett? Då är det lite dyrt. Hifientusiaster? För statiskt. Ett statiskt system för att spela musik på för den som vill ha ett bra paket som helhetslösning i prisklassen ca 10k? Jepp.
Ilken kategori tillhör du fredrik? Vad har du haft tidigare?
Postad 29 October 2013 - 18:50
men det är ju nischat.
Bara för att det är allt-i-ett menar du?
Vänder det sig till bekväma köpare som vill ha allt i ett? Då är det lite dyrt. Hifientusiaster? För statiskt. Ett statiskt system för att spela musik på för den som vill ha ett bra paket som helhetslösning i prisklassen ca 10k? Jepp.
Jag tror Stage vänder sig till dom som vill ha bästa möjliga 2-kanals prestanda för 10.000:- och en, imo, god bit uppåt.
Ilken kategori tillhör du fredrik? Vad har du haft tidigare?
Jag tillhör kategorin som vill ha system som på ett så nära sätt som möjligt återger det som artisten tänkte.
Jag har haft en massa olika system genom åren. Idag har jag tre system, inkl. Stage; två stativsystem och ett golvhögtalarsystem.
Vilken kategori tillhör du?
Postad 29 October 2013 - 18:56
Postad 29 October 2013 - 18:59
Du vill alltså ha ett transparent system. Och detta tror du att Stage ör för att; 1. Halverson har sagt att de är det 2. Du har kunskap om hur artisten vill att det skall låta 3. Du har egentligen ingen aning, men gillar det du hör.Bara för att det är allt-i-ett menar du?
Jag tror Stage vänder sig till dom som vill ha bästa möjliga 2-kanals prestanda för 10.000:- och en, imo, god bit uppåt.
Jag tillhör kategorin som vill ha system som på ett så nära sätt som möjligt återger det som artisten tänkte.
Jag har haft en massa olika system genom åren. Idag har jag tre system, inkl. Stage; två stativsystem och ett golvhögtalarsystem.
Vilken kategori tillhör du?
Postad 29 October 2013 - 19:02
Detta är ju din högst personliga åsikt.. tror att mitt system kan konkurrera med Stage utan problem, får du utan problem för 10000:- (beg dvs.) men det är fortfarande 10000:- jag är helt säker på att jag tycker mitt system låter bättre, ser framför allt ut som riktiga högtalare och inte som datorhögtalare.
Så länge du är nöjd med det du har, så skall jag inte käfta emot. Inser att det tjänar inget till.
Har en Harman Kardon HK 990 & Dynaudio Audience 42 + högtalarkablar (OBS INGEN DAC! LÄS OCH HÄPNA).
Fredrik kan du säga varför Stage skulle låta så sjukt mycket bättre än mitt system? är det för att allt inte är matchat? bara för att jag saknar en DAC? har tanken aldrig slagit dig att då DAC ingår så har de ännu mindre budget till högtalare + förstärkare.
Jag vågar påstå att Stage spelar betydligt naturligare, med bättre tajming och en väsentligt större ljudbild ur alla parametrar än ditt system.
Skulle man välja mellan ett par högtalare för 10000:- alt. 8000:- + DAC för 2000:- så tror jag att de där 2000:- ger större skillnad på högtalarna än vad än DAC gör för ljudet.
Tror personligen inte att HRT lagt 20% av Stages systembudget på DACn iofs.
Undrar vilken dag du kommer inse att HRT Stage inte kommer ta död på allt på marknaden
Har jag verkligen påstått det?
utan bara vara en i mängden.
Hmm. Nja..
Tror folk som köper det köper det för enkelhetens skull och inte för att det är överlägset det bästa,
OK.
då skulle inte återförsäljare sälja andra produkter i den prisklassen.
Så du har stenkoll på hur många 10.000:--system som säljs och varför?
Jag har ju inte stage, så jag faller inte in i dessa kategorier. Möjligen att ha ett sovrumssystem
Jag tror du kommer uppskatta det mycket som ett sovrumssystem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
4
* Officiell Tråd - XTZ Class A100 *
3 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?