Jag kan bara instämma gällande 3-cylindrig motor. Vi har en BMW 218i Gran Tourer med 1.5 liters turboladdad 3-cylindrig motor på 136 hk och med tanke på att det är en stor bil med plats för 7 är den förvånansvärt pigg och rolig att köra. 0-100 går på ca 9.5 sek och blandad förbrukning efter ca 1000 mil ligger på 0,7 och då är ca 500 mil stadskörning.En 3cylindrig motor har många fördelar som gör dom riktigt bra.
Bra avgaspulser bla och bra vrid är väl några bra egenskaper.
Har själv kört Fiestan med 100hk 3pip och den var riktigt underhållande att köra.
Ska bli kul att prova Volvos 3pip framöver.
Postad 14 May 2016 - 07:21
Postad 14 May 2016 - 08:10
Fantastiskt vad billiga era bilar är att serva! 500 kr/månad är ju rena fyndet!
I mars 2009 köpte jag en ny Mercedes-Benz E280 CDI kombi, som jag körde 15 600 mil med på 6,5 år. Jag noterade varande krona jag la ut på den, tyckte det var lite roligt eftersom det var den första (och enda) nya bil jag köpt.
Rensade nu listan från kostnader för däck, lackbehandlingar etc. i syfte att få fram kostnaden för service. Många av posterna innehåller dock även reparationer och byte av delar. Då det är svårt att veta var man ska dra gränsen mellan service och reparation så valde jag att låta allt vara med. Det betyder att såväl torkarblad och bromsbelägg som byte av fjädrar fram är inkluderat.
Som man kan se i bilden nedan blev kostnaden för mig 1 042 kr/månad, eller 5,20 kr/mil.
I den kompletta uträkningen jag har inkluderat även värdeminskning, däck, lackskydd m.m. Då hamnar jag på 5 897 kr/månad, eller 29,46 kr/mil. Till det kom kostnader för skatt och försäkring samt 0,83 liter diesel per mil.
Det ska tydligen kosta att ligga på topp... ![]()
Jag är inne på min andra nya bil som jag byter in till ännu en ny om någon månad, och jag kommer inte ens upp i dessa summor om jag räknar in värdeminskning, skatt och försäkring!
Tysk kvalitet i all ära, men det verkar kosta att laga tyska kvalitetsbilar! ![]()
Postad 14 May 2016 - 08:42
Jag och frun blev lite sugna på att prova en ny Citroen C3. En helt ny bil för de runt 100-120000 vi tycker vi har råd med verkade ju trevligare än en dito begagnad. Jättefin att titta på och med trevlig och modern inredning. Så hoppade vi in i bilen och startade; Det riste och skakade så jag var säker på att något var fel. Tänkte att det nog berodde på att den var kall så vi körde iväg. Men det blev bara ännu värre. Motorn lät som om den inte alls mådde bra. Sa till frun att den låter som den bara går på tre cylindrar.....Jag kan bara instämma gällande 3-cylindrig motor. Vi har en BMW 218i Gran Tourer med 1.5 liters turboladdad 3-cylindrig motor på 136 hk och med tanke på att det är en stor bil med plats för 7 är den förvånansvärt pigg och rolig att köra. 0-100 går på ca 9.5 sek och blandad förbrukning efter ca 1000 mil ligger på 0,7 och då är ca 500 mil stadskörning.
Säkert har andra lyckats bättre med denna motorkonfiguration.
Postad 14 May 2016 - 13:32
Det du beskriver låter inte som en 3cyl motor!
Dom går mycket trevligt och med ett skönt motorljud.
http://www.mestmotor...omotor-provkord
Postad 14 May 2016 - 15:24
Håller med. Att trecylindrga motorer kan låta fantastiskt bevisade ju inte minst Triumph en gång med sina Trident 750. Och arvet förvaltas än idag av märket.Det du beskriver låter inte som en 3cyl motor!
Dom går mycket trevligt och med ett skönt motorljud.
http://www.mestmotor...omotor-provkord
Men en trecylinder är naturligt obalanserad varför det gäller att få till en bra installation och helst någon form av balansaxel i motorn. Citroen har inte lyckats med något av detta, och inte heller med att få till ett trevligt ljud. Låter bara för mycket och rått och trist.
Redigerat av laddie15, 14 May 2016 - 15:25.
Postad 14 May 2016 - 16:49
https://www.youtube.com/watch?v=bxNXtpRZbls&list=PLUbGDsDk2xWCm3QoatSJpL3jdFD5um-_f&index=1
Lite of topic men lyssna och njut!
Postad 15 May 2016 - 09:33
Ford focus titanium verkar ju inte alls vara en dum bil alltså. Har kollat på en del från 2013-2014 och dom ligger ganska bra i pris. Mycket utrustning och verkar vara en smart och modern bil. Snygg är den också tycker jag. Någon som testat att köra en sådan?
Denna verkar ju mycket trevligare än både kia ceed och skoda octavia som jag kollat på innan.
Bifogad fil(er)
Postad 15 May 2016 - 09:40
https://www.bilia.se...-privatleasing/
Redigerat av masse70, 15 May 2016 - 09:43.
Postad 15 May 2016 - 09:54
Jag har provkört Focusen, en helt klart trevlig bil med fint chassi, väghållning och fina motorer. Kan ju även upplysa att du kan privatleasa en Focus om nu det ens är intressant:
https://www.bilia.se...-privatleasing/
jag såg det. Inte jättedyrt att leasa den faktiskt. tror till och med jag hittade ett erbjudande som var någon hundring billigare än på den här länken. 2295kr/mån inkl service tror jag det var. Men vet inte om jag vill låsa fast mig i tre år. sjukt smidigt är det , men vet ju aldrig vad som händer i livet. Kanske blir arbetslös, då är det en jobbig utgift.
Dock är den helt nya modellen väldigt fin. speciellt grillen.
Postad 15 May 2016 - 19:14
Bifogad fil(er)
Postad 15 May 2016 - 19:21
Det borde vara totalen för 3 år såvitt jag kan se.Så här står det om kostnader för service för ford focus. Den summan, är det totalt under 3 år ? För det kan inte vara 3års servicen som kostar över 9000kr väl?
Nu har jag inte ägt just en Focus men Fiestan har kostat mellan 2-3000:- per gång de 3 första åren så det verkar stämma.
Postad 15 May 2016 - 19:57
Det borde vara totalen för 3 år såvitt jag kan se.
Nu har jag inte ägt just en Focus men Fiestan har kostat mellan 2-3000:- per gång de 3 första åren så det verkar stämma.
ja så är det nog. inte dyrare än min golf då skulle jag tro.
Postad 15 May 2016 - 19:58
Redigerat av masse70, 15 May 2016 - 20:00.
Postad 16 May 2016 - 08:29
Har själv aldrig provkört Focusen, Ford i allmänhet har väl aldrig riktigt lockat mig om man bortser från de amerikanska modellerna då...
Den har ju vunnit tester år efter år för sitt chassi, så konstigt vore ju om den gick dåligt efter vägen! ![]()
Postad 16 May 2016 - 21:14
Motorn ska gärna ha lite varv för att ge direkt respons men den gör vad den ska, inga direkta problem.
Kändes dock något trängre än gamla Focus, av nån märklig anledning.
Ford brukar ju dessutom innebära låga priser och rätt mkt utrustning för pengarna så de är tveklöst kloka val för de som står ut med den.
Själv gör jag det inte, kan inte med designen, främst då inredningen. Fattade noll tyckte för vad bilen som helhet förmedlar, jag är inte överens med skaparna av bilen. Den talar inte till mig så att säga. Men förstår att andra kan känna att de hittat rätt.
Redigerat av pacman, 16 May 2016 - 21:15.
Postad 16 May 2016 - 21:37
Hade tänkt beställa motorolja ifrån oljemagasinet idag men de hade inte oljan i lager. Så då hinner jag ju fråga om någon sitter inne på någon bra utländsk sida med motoroljor som ni litar på? Har mailat dom och frågat när de får in oljan så hoppas på svar imorgon redan men man kan ju alltid göra en chansning här men efter att läst de senaste sidorna känns det inte som att så många byter oljan själv ;-)
Postad 16 May 2016 - 21:40
Hade tänkt beställa motorolja ifrån oljemagasinet idag men de hade inte oljan i lager. Så då hinner jag ju fråga om någon sitter inne på någon bra utländsk sida med motoroljor som ni litar på? Har mailat dom och frågat när de får in oljan så hoppas på svar imorgon redan men man kan ju alltid göra en chansning här men efter att läst de senaste sidorna känns det inte som att så många byter oljan själv ;-)
Mapodo.de. Bra priser och snabba leveranser via DHL.
Postad 16 May 2016 - 21:45
Har hört om Mapodo förut men hittar tyvärr inte den oljan jag brukar använda där.
Postad 16 May 2016 - 22:00
Körde en Focus Titanium med 3 pipen så sent som igår. Jodå, chassit ger god komfort och den är väldigt smidig att köra. Basgrejerna gör den väldigt bra så att säga (även då man jämför med många dyrar bilar).
Motorn ska gärna ha lite varv för att ge direkt respons men den gör vad den ska, inga direkta problem.
Kändes dock något trängre än gamla Focus, av nån märklig anledning.
Ford brukar ju dessutom innebära låga priser och rätt mkt utrustning för pengarna så de är tveklöst kloka val för de som står ut med den.
Själv gör jag det inte, kan inte med designen, främst då inredningen. Fattade noll tyckte för vad bilen som helhet förmedlar, jag är inte överens med skaparna av bilen. Den talar inte till mig så att säga. Men förstår att andra kan känna att de hittat rätt.
själv tycker jag dom är riktigt snygga både invändigt och utvändigt. så då borde ju detta vara en bil för mig då ![]()
tycker faktiskt att fords nyare bilar har en sjukt snygg design. Enligt mig är den nya ford mondeon kanske den absolut snyggaste bruksbilen/personbilen som finns. ser ut att vara en lyxbil som skulle kunna kosta 2 mille typ.
Bifogad fil(er)
Postad 16 May 2016 - 22:12
Nya ford focus rs är ju skit ful mot förra modellen. Kanske häftigare motor, körlägen osv men till utseende misslyckad.
Postad 17 May 2016 - 02:01
Ford Granada där har ni en fin Ford!
Efter det så gick det utför skulle jag vilja säga! ![]()
Postad 17 May 2016 - 02:08
själv tycker jag dom är riktigt snygga både invändigt och utvändigt. så då borde ju detta vara en bil för mig då
tycker faktiskt att fords nyare bilar har en sjukt snygg design. Enligt mig är den nya ford mondeon kanske den absolut snyggaste bruksbilen/personbilen som finns. ser ut att vara en lyxbil som skulle kunna kosta 2 mille typ.
Mondeon på den där bilden är faktiskt lyxmodellen Mondeo Vignale.
Kommer nog bli betydligt dyrare än vanliga Mondeon.
Ingår en del extra tjänster när man köper den.
- Vignale OneCall - kundsupport dygnet runt alla dagar
- Hemleverans
- Hämtning och lämning för service och av lånebil
- Kostnadsfri biltvätt - förbeställd eller drop-in
Och en del annat också.
Håller med dig angående att Mondeon är en av de absolut snyggaste personbilarna.
Postad 17 May 2016 - 04:50
Mondeon på den där bilden är faktiskt lyxmodellen Mondeo Vignale.
Kommer nog bli betydligt dyrare än vanliga Mondeon.
Ingår en del extra tjänster när man köper den.
- Vignale OneCall - kundsupport dygnet runt alla dagar
- Hemleverans
- Hämtning och lämning för service och av lånebil
- Kostnadsfri biltvätt - förbeställd eller drop-in
Och en del annat också.
Håller med dig angående att Mondeon är en av de absolut snyggaste personbilarna.
Byggde min egen vingale på ford.se och tog typ all utrustning och alla uppgraderingar och bilen skulle skotta mig lite drygt 400k. Tror grundmodellen av vingale kostar under 300k. Så dyr är den inte.
Postad 17 May 2016 - 05:56
Byggde min egen vingale på ford.se och tog typ all utrustning och alla uppgraderingar och bilen skulle skotta mig lite drygt 400k. Tror grundmodellen av vingale kostar under 300k. Så dyr är den inte.
Ok då är den inget dyrare än en vanlig.
Minns att det ryktades kring 800-900k när det pratades om den första gången.
Postad 17 May 2016 - 05:59
själv tycker jag dom är riktigt snygga både invändigt och utvändigt. så då borde ju detta vara en bil för mig då
Ja imo så är det just designen som fick mig på fall som dom verkligen lyckats med!
Hade nån frågat mig för typ 5-10 år sen så hade jag aldrig kunna tänka mig en Ford alls.
Men sen dom började bli hyllade både för sin design, chassi och motorer så fick man tänka om.
Min Fiesta ST är hur kul som helst att köra, älskar den.
Ska strax hämta ut min andra likadana.
Postad 17 May 2016 - 07:17
tycker faktiskt att fords nyare bilar har en sjukt snygg design. Enligt mig är den nya ford mondeon kanske den absolut snyggaste bruksbilen/personbilen som finns.
Om vi pratar Focus externdesign så fixade de absolut fronten i och med den facelift som gjordes för nått år sen (2013-2014 hade de dock gamla fronten). En väldigt välbehövlig uppgradering.
Så ja, externt går de absolut åt rätt håll. Äntligen har iaf nån på Ford förstått att elegans är att föredra före plastighet och spretighet.
Redigerat av pacman, 17 May 2016 - 07:19.
Postad 17 May 2016 - 07:40
Om vi pratar Focus externdesign så fixade de absolut fronten i och med den facelift som gjordes för nått år sen (2013-2014 hade de dock gamla fronten). En väldigt välbehövlig uppgradering.
Så ja, externt går de absolut åt rätt håll. Äntligen har iaf nån på Ford förstått att elegans är att föredra före plastighet och spretighet.
Jag tycker dock att den modellen som var mellan 2011-2014 är snygg den också. Det är också den som jag kommer köpa i så fall. Antigen en 2013 eller 2014. Den nya är för dyr än för mig.
Postad 17 May 2016 - 08:00
Efter det så gick det utför skulle jag vilja säga!
Nostalgi. Hade en sån på 80-talet. ![]()
Postad 17 May 2016 - 08:13
Ang nya Ford Mondeo så tycker jag den ser ut som en billig kineskopia av en Aston Martin framifrån och från sidan så ser den ut som vilken Skoda/Seat som helst! Hade dom inte anlitat en designer från Aston Martin tom för några år sedan?!
Senaste tiden har jag inte bytt så mycket olja själv faktiskt... gjorde det första gången på många år nu senast då bilen ändå börjar bli 5 år gammal.
Köpte Mekonomens olja då dom hade kampanj och enligt något rykte jag gick på så skulle dom ha Magnatec (om jag minns rätt) i sina baljor...
Nu kommer jag ha 3 års fri service så då blir det inga fler oljebyten på ett tag framöver igen. ![]()
Annars brukar jag köpa olja i Finland då dom haft väldigt låga priser och jag bor drygt 13 mil från gränsen... Har för mig att det även går att finna lokala firmor som har bra priser på olja. Nackdelen är väl kanske många av de nyare bilarna som har så konstiga kvalitetskrav på sina oljor gissar jag... kanske inte är lika lätta att få tag på samt blir lite dyrare?!
Postad 17 May 2016 - 10:54
Jag tycker dock att den modellen som var mellan 2011-2014 är snygg den också. Det är också den som jag kommer köpa i så fall. Antigen en 2013 eller 2014. Den nya är för dyr än för mig.
Good for you. Tror inte du kommer bli besviken.
Redigerat av pacman, 17 May 2016 - 10:55.
Postad 17 May 2016 - 10:59
Ang nya Ford Mondeo så tycker jag den ser ut som en billig kineskopia av en Aston Martin framifrån och från sidan så ser den ut som vilken Skoda/Seat som helst!
Mmm, det där kommer som ett brev på posten när man saknar egen identitet och genom åren spretat åt alla håll och kanter.
Men man får iaf vara nöjd med det lilla, Focus blev "lugnare för ögat" då de den gick över till Aston truten.
Postad 17 May 2016 - 12:51
Råkade beställa en sån här... var ju inte först och främst utseendet jag föll för om jag säger så. Har ju sett vackrare bilar... men komforten och framkomligheten var ganska trevlig. Och att få tag i en bensinmotor med lite hk ihop med fyrhjulsdrift idag verkar vara smått hopplöst.

Postad 17 May 2016 - 16:14
Nostalgi. Hade en sån på 80-talet.
Mina päron hade en 2,8i kombi I början på 80talet!
Helt underbar bil.
Postad 18 May 2016 - 00:18
Efter det så gick det utför skulle jag vilja säga!
Haft en sådan i yngre dar med 2.8L o automat...Matt svart o toksänkt ![]()
Motorerna på dessa är smått makalösa....Enda motorn försvaret kunde hitta som pallade med den smått sjuka gången/varvtalen i bandvagn 206.
Håller med...Riktigt lyckad design.
Postad 18 May 2016 - 10:49
Trodde V90 Cross Country stod på tur men Volvo överraskar med att redan nästa vecka istället (troligtvis) visa lill-SUVen XC40.
Teaser. Ser lovande ut.
Koncept på XC40 och S40 it is, visas kl 1700 idag.
cma.jpg 71.48K
0 Antal nerladdningar
cma2.jpg 50.81K
0 Antal nerladdningar
cma3.jpg 54.67K
0 Antal nerladdningar
Offtopic, men redan kl 1500 visar Saab en betydligt kraftigare maskin...vilken dag för svensk industri/teknik.
Postad 18 May 2016 - 12:39
Så här står det om kostnader för service för ford focus. Den summan, är det totalt under 3 år ? För det kan inte vara 3års servicen som kostar över 9000kr väl?
Nej det bör vara totalen för tre service som blir runt 9 000 kr. Jag kör Ford Grand C-Max Titanium (skjutdörrar och två extrasäten) och vad jag minns ligger standardservice runt 2500-3000 kr.
Ska sälja den nu 5,5 år och 11400 mil senare på grund av nytt jobb och tjänstebil. Har varit en fantastiskt bra familjebil. Ska bara få bytt en spindelled och ny vajer till motorhuven så är den som ny igen.
Redigerat av Unregisteredff20a4e9, 18 May 2016 - 12:40.
Postad 18 May 2016 - 15:15
Nej det bör vara totalen för tre service som blir runt 9 000 kr. Jag kör Ford Grand C-Max Titanium (skjutdörrar och två extrasäten) och vad jag minns ligger standardservice runt 2500-3000 kr.
Ska sälja den nu 5,5 år och 11400 mil senare på grund av nytt jobb och tjänstebil. Har varit en fantastiskt bra familjebil. Ska bara få bytt en spindelled och ny vajer till motorhuven så är den som ny igen.
gick förbi en sådan igår men stannade aldrig upp riktigt. är det mer en familjebil än en suv? det lilla jag såg av den verkade som en trevlig bil i alla fall.
hmmm det kan ha varit en B-max jag såg. Blev osäker nu. vad är skillnaden mellan dom två måntro?
Redigerat av andreassofus, 18 May 2016 - 15:19.
Postad 18 May 2016 - 15:27
Så främst är det ju alltså storleken.
Redigerat av masse70, 18 May 2016 - 15:28.
Postad 20 May 2016 - 12:09
gick förbi en sådan igår men stannade aldrig upp riktigt. är det mer en familjebil än en suv? det lilla jag såg av den verkade som en trevlig bil i alla fall.
hmmm det kan ha varit en B-max jag såg. Blev osäker nu. vad är skillnaden mellan dom två måntro?
Grand C-max ser jag inte som en suv, det är en familjebil om än något hög. Klarar inte att tvätta hela taket utan att stå på något ![]()
Två extra säten är jättebra om barnen har någon kompis som ska åka med men åka med packning med sätena uppfällda går inte. Man får plats med tre handväskor som mest...
Postad 29 May 2016 - 09:26
Postad 29 May 2016 - 09:46
Känner ni till någon bra community/samlingssida för el-/plug in hybrid bilar? Gärna med diskussionsforum. Behöver inte vara märkesspecifik, hellre en mer öppen för att få mer blandade åsikter. Får gärna ha mer eldrivet/elproducerande innehåll också.
Jag tror isåfall det blir lättare att hitta nåt bra sådant om du tänker omvänt.
Dvs leta efter ett märkes eller tom modell-specifikt forum.
Som för mig tex som äger en Ford Fiesta hittade en eminent sådan i UK som bara kör Fiesta och där hittar man allt.
Postad 29 May 2016 - 23:21
Känner ni till någon bra community/samlingssida för el-/plug in hybrid bilar? Gärna med diskussionsforum. Behöver inte vara märkesspecifik, hellre en mer öppen för att få mer blandade åsikter. Får gärna ha mer eldrivet/elproducerande innehåll också.
Men vill man ha all kunskap på ett ställe så gör som masse70 skrev.
Tex Tesla..Finns forum bara för de osv
Här har du för elbilar,hybrider,mopeder osv
http://elbil.forum24.se/elbil.html
http://elbil.forum24.se/elbil.html
Redigerat av moparman, 29 May 2016 - 23:22.
Postad 31 May 2016 - 23:18
Kia Ceed Sportswagon med automat, 2799:- per månad privat leasing.
Riktigt skön att köra, var förvånad. Klart sugen..
Redigerat av Unregistered8c5802be, 31 May 2016 - 23:23.
Postad 01 June 2016 - 06:46
Var oxå riktigt sugen på en sådan men min hamnade på ca 4000kr i månad vilket är allt för mkt pengar!
Postad 01 June 2016 - 06:58
VAG gruppen är lite kul ![]()
Återigen har jag hittat en utgången produkt hos ett av dom andra märkena.
Bla annat hade jag en krånglande växellåda på en skruttig Polo för ett gäng med år sedan.
Spärrringen som hade släppt hittade jag hos Skoda istället.
Den här gången handlade det om tändingsbrytaren till Boxstern.
Porsche uppdaterade hela tändingsanordningen 2002 och den gamla brytaren restades så man var tvungen att byta ut hela rasket (dyrt)
Men Audi har en som passar, den bytade jag igår.
Kostnad blev 500:- plus ryggvärk vilket var värt för en helt ny tändingssats vill jag inte veta priset på ![]()
Postad 01 June 2016 - 07:01
Har bara hört två negativa saker om ceed. Det ena är att helljuset är helt obefintligt. Det andra är att den ska ha dåliga vinteregenskaper. Annars gillar jag bilen. På bilder ser den dock väldigt plastig och gammal ut när man kollar på instrumentpanelen. Typ som en gammal toyota. Har dock inte suttit i en så jag vet inte hur dom är i verkligheten.
Postad 01 June 2016 - 08:50
Vad får man för de nästan 1000,- extra i månaden mot vad ett billån skulle kosta?!
Hur många mil / år får du köra?!
Vad ingår i kostnaden? Är det inräknat vinterdäck, ev. tillbehör, skatt och försäkring?
2690,- / månaden får jag på deras webbsida, men då är det en helt "barskrapad" 1,6 Komfort.
Jag försöker se fördelarna med att leasa en bil rent ekonomiskt, men kan inte hitta någon... Någon som kan förklara för mig?
För jag gissar att man köper just en Kia av ekonomiska skäl?! Eller jag kanske har tokfel?
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
46 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?