bra ![]()
Sony Bravia KD-100ZD9
(TV)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-75ZD9
(TV)
|
7
|
(6)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-65ZD9
(TV)
|
7
|
(2)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-55XE9305 55" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV
(TV)
|
7
|
(4)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-65XE9305 65" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV
(TV)
|
7
|
(10)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-75XE9405
(TV)
|
7
|
(1)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-55XE9005
(TV)
|
7
|
(11)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-65XE9005 65" 4K Ultra HD (3840x2160)
(TV)
|
7
|
(18)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-75XE9005 75" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV
(TV)
|
7
|
(2)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-55XE8505 55" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV
(TV)
|
5
|
(3)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-55XE8599
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-65XE8505
(TV)
|
5
|
(4)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-65XE8596
(TV)
|
8
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-65A1
(TV)
|
8
|
(6)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-55A1
(TV)
|
8
|
(8)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-77A1
(TV)
|
8
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony Bravia KD-65XE8599
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 08 December 2017 - 19:29
Hoppas ni fattade 😃
Postad 08 December 2017 - 21:19
Fick hem en 65xe9005 idag. Alltid kört projektor så då har jag kört receivern som hdmi växlare och bara en hdmi till projektorn. Hur ska jag koppla nu? Ljud från tv till receiver? Så jag får ljud när jag kör netflix osv. Canal digital boxen antar jag att jag får köra hdmi till tv och sedan optisk från box till receiver? Chromecast behövs det till den här tv'n? Är det några speciella hdmi platser man måste sätta elektroniken i eller var som?
Hoppas ni fattade
Du kopplar precis som innan, allt in i recievern och endast en hdmi till tvn. Om recievern inte stödjer ARC använder du en separat ljudkabel från TV till reciever.
Redigerat av Legion, 08 December 2017 - 21:23.
Postad 08 December 2017 - 22:08
Du kopplar precis som innan, allt in i recievern och endast en hdmi till tvn. Om recievern inte stödjer ARC använder du en separat ljudkabel från TV till reciever.
Misstänker att recievern inte stödjer 4K. Om den stödjer arc kopplar du allt direkt till tvn och en HDMI från tv till förstärkare för arc. I annat fall kör du optisk från tv till förstärkare och får ut ljud från alla källor på det viset.
Postad 08 December 2017 - 23:37
Postad 09 December 2017 - 00:22
Någon som slog till på ZD9 som kan ge en kommentar? Är fortfarande sugen på en 75 ZD9... :-/
Fick min idag! Brutal bild o ljusstyrka.
Postad 09 December 2017 - 16:27
Innan hade jag en sony x8509c och arc fungerade alltid.
Nu har har en 65xe9005 och arc är ett ****.
När jag om jag får ljud så får jag dropouts då och då och ibland får jag inte ut ljud alls.
Det kan fungera i dagar och sen helt plötsligt så har jag inget ljud.
Optiskt får jag inte ut nå ljud alls.
Funderar på att köpa en ny förstärkare men det känns surt om det inte skulle hjälpa
Postad 09 December 2017 - 16:30
Fick min idag! Brutal bild o ljusstyrka.
Gah - avis..! :-) Kommer du testa konsol/pc med den?
Vad bytte du från och vad är största skillnaden?
Postad 09 December 2017 - 20:19
Nu fungerar allt som det ska med ljudet. Min receiver stödjer ARC 😃
Postad 09 December 2017 - 20:30
Gärna så många tips som möjligt för att få så bra bild som går 😃
Postad 10 December 2017 - 08:40
Bra grundinställning för TVns bild finns på Hifiklubbens hemsida:Tycker att bilden rycker en del på min Sony 65xe9005, som att den inte hänger med vid snabba rörelser. Just nu har jag original inställningarna oförändrade. Canal digital boxen är inställd på 1080i. Nån som har tips på vad man ska ändra? Ska man köra 720p på boxen och köra någon inställning på tv'n så den skalar upp till 4k?
Gärna så många tips som möjligt för att få så bra bild som går 😃
https://www.hifiklub...7/tv-justering/
Men ditt problem låter kanske mer relaterat till TV boxen och upplösning?
Redigerat av Gråtass, 10 December 2017 - 08:43.
Postad 10 December 2017 - 13:00
Postad 10 December 2017 - 15:05
Herregud, vad är det för stolpskott som ligger bakom "Expert-tipsen" på Klubbens sida egentligen?
Vad är det som är fel?
Postad 10 December 2017 - 16:53
https://m.youtube.co...s&v=FFsRJ3EU8Dg
Ni som har samma tv, vad kör ni för inställningar som ni är nöjda med?
Postad 10 December 2017 - 17:04
Oj, glömde skriva. Syftade inte på inställningstipsen du länka till, menade artiklarna. Väldigt mkt hitte-på runt qled t.ex.Vad är det som är fel?
Postad 10 December 2017 - 17:28
Tycker OLED-tekniken inte är tillräckligt utvecklad för vad de kostar i dagsläget, men slog till på en 65" 8505 för 12.990 på singeldagen. Är mycket nöjd utan att rotat för mycket i i inställningarna. Men jag får ge Samsung cred för hur menyerna är är uplagda. Sony känns rörig och svårare att navigera i menyerna.
Någon som har en grund hur man får bästa bilden för denna modell. Prövade med HIFI-klubbens inställningar.men de kändes inte bra när man ska se fotbollsmatcher.
Postad 10 December 2017 - 18:08
Läser man här är OLED inte perfekt och skall jag betala närmare 30 papp för en 65" skall den vara perfekt. Tror jag kan titta en på samma storlek och utan barnsjukdomar för 20 papp inom ett par år. Men hade jag 30 papp liggande hade nog valet varit lite annorlunda.
Postad 10 December 2017 - 19:00
Läser man här är OLED inte perfekt och skall jag betala närmare 30 papp för en 65" skall den vara perfekt. Tror jag kan titta en på samma storlek och utan barnsjukdomar för 20 papp inom ett par år. Men hade jag 30 papp liggande hade nog valet varit lite annorlunda.
Vet inte hur du kan tro det då LCD har funnits i evigheter och dom har fortfarande barnsjukdomar, vare sig dom kostar 10k eller 40k. Men hoppas självklart du har rätt ![]()
Du kunde köpa OLED för 23k på Black Friday btw.
Postad 10 December 2017 - 19:28
Bra grundinställning för TVns bild finns på Hifiklubbens hemsida:
https://www.hifiklub...7/tv-justering/
Men ditt problem låter kanske mer relaterat till TV boxen och upplösning?
Testat de inställningarna och avforums inställningar men liktförbannat är det som ryckningar i bilden.
Spelar ingen roll om man kör genom digitalboxen eller svtplay appen direkt på tv'n.
Men kanske ska vara så?
Inte haft nån lcdtv förut.
Postad 10 December 2017 - 20:11
Klarar den av 4k? Nån som har koll?
Postad 10 December 2017 - 20:35
Nån som testat den inbyggda chromecasten? Sitter det samma i alla 2017 modeller?
Har testat casta Sony 4K HDR demo som finns på youtube med A1 och det verkar vara i 4K. Går inte för få upp info om det men ser ut som 4K iallafall.
Nån som har inställningar att dela med sig vad gäller sport sändningar? Kör med Live Sport och är inte riktigt nöjd, även justeringar farm och tillbaks. Det ser suddigt på spelarna när kameran visar dom över planen, vid närhåll är det bra bild och gräset ser inte klokt ut. ![]()
Redigerat av XFire, 10 December 2017 - 21:01.
Postad 10 December 2017 - 21:18
Finns sällan nån direkt anledning att ha olika inställningar för sport ijmf med annat material.Har testat casta Sony 4K HDR demo som finns på youtube med A1 och det verkar vara i 4K. Går inte för få upp info om det men ser ut som 4K iallafall.
Nån som har inställningar att dela med sig vad gäller sport sändningar? Kör med Live Sport och är inte riktigt nöjd, även justeringar farm och tillbaks. Det ser suddigt på spelarna när kameran visar dom över planen, vid närhåll är det bra bild och gräset ser inte klokt ut.
Postad 11 December 2017 - 14:51
Har testat casta Sony 4K HDR demo som finns på youtube med A1 och det verkar vara i 4K. Går inte för få upp info om det men ser ut som 4K iallafall.
Nån som har inställningar att dela med sig vad gäller sport sändningar? Kör med Live Sport och är inte riktigt nöjd, även justeringar farm och tillbaks. Det ser suddigt på spelarna när kameran visar dom över planen, vid närhåll är det bra bild och gräset ser inte klokt ut.
jag ser mycket fotboll på viaplay, upptäckte inga problem med bilden förens en kompis kom hem till mig och visade mig att vid vissa tillfällen så blev bilden bara en smet. i övre högra hörnet av tvn blir gräset en smet utan konturer, och bollen var då i nedre vänstra hörnet, kom på mig själv att jag följer ju bollen vid fotboll och det har inte stört mig sen dess heller men vissar sändningar kan de inte hålla bilden intakt över hela tvn, det får man helt enkelt leva med om man inte orkar följa bollen.
Postad 11 December 2017 - 18:04
Nån som testat den inbyggda chromecasten? Sitter det samma i alla 2017 modeller?
Ja, det är efter en uppdatering som kom i somras en Chromecast Ultra som är inbyggd.
Postad 11 December 2017 - 18:19
Ja, det är efter en uppdatering som kom i somras en Chromecast Ultra som är inbyggd.
👍
Postad 11 December 2017 - 19:13
jag ser mycket fotboll på viaplay, upptäckte inga problem med bilden förens en kompis kom hem till mig och visade mig att vid vissa tillfällen så blev bilden bara en smet. i övre högra hörnet av tvn blir gräset en smet utan konturer, och bollen var då i nedre vänstra hörnet, kom på mig själv att jag följer ju bollen vid fotboll och det har inte stört mig sen dess heller men vissar sändningar kan de inte hålla bilden intakt över hela tvn, det får man helt enkelt leva med om man inte orkar följa bollen.
Kollar via parabol och deras Pace box. Deras LIVE sändingar ger jag inte mycket för, om går nära TVn, då ser man macroblocks runt spelarna och därutav suddigt från långt håll. Repris på samma match däremot ser bättre ut, minimalt macroblocks och förmodligen blivit bearbetat i efterhand. 4K stream via Viaplay ser mycket bättre ut än 1080i sändningar.
NHL Hockey sändningar är mycket bättre, det är här woow känslan kom och leendet ur läpparna. Man ser tydligt alltid var pucken är och dessutom vid skott mot målvakt eller när det blir mål. På gamla ES8005 brukar jag sällan lägga märke till om/hur pucken går i mål. Men nu kan jag se det tydligt och klart. ![]()
Sen förstår jag inte varför det snackas om OLED är inte så ljusstark som LCD. Själv tycker jag den är mycket mer ljusstarkare än min gamla ES8005 och är tvungen att slå på ljussensorn för dämpa ljuset lite på TVn. Kanske mina gamla trötta ögon inte tål så mycket ljus längre?
Några saker som jag tycker Sony kunde förbättra på är BT fjärr istället för vanliga IR. Googles röstassistant fungerar åt vilket håll som helst (även i toan
), förmodligen via WiFi och fjärren måste man rikta rakt mot mitten på TVn hela tiden. Ett val att LED lampan skall lysa när TVn är av och inte endast välja att lampan skall lysa när TVn är på. Visst går det att välja att ha LED lampan helt avstängd, men skulle vilja om TVn är på eller av och enda alt.är välja LED lampan skall lysa när TVn är på.
Bildmässigt är inget att klaga på så länge man matar den med bra material. 720p uppåt material ser mycket bättre ut än min gamla ES8005. Fast sämre material ser ut som skit numera. Men det skyller jag på 10" skillnad.
En sak som jag lyckas lösa när det gäller typ svarta kläder som saknar helt detalj och ser kolsvart bara. Det är att höja kontrasten, då ser det mer vettigt ut, visst förlorar man lite svärta på och det blir lite ljusare. Fast det kan jag leva med. men inte kunna urskilja mönster eller färg på svarta kläder som visar sig vara svart/mörk blått med mönster stör jag mig på.
Sist, jo, lutningen kan störa en om man tittar ut mot ram kanterna och ser hur TVn lutar bakåt. Fast det glömmer man så länge man bara tittar inom ramarna.
En fråga. Fungerar A1 röstassistant att styra TVn ex, byta kanal, volym, HDMI ingångar, stänga av TVn o.s.v? För jag får den inte att fungera och endast göra sökningar och typ öppna Netflix/Viaplay/Youtube.
Postad 11 December 2017 - 19:19
har dom mer än Viasat UltraHD på viaplay? har inte kollat på hockey än på UltraHD-kanalen.
En sak som jag lyckas lösa när det gäller typ svarta kläder som saknar helt detalj och ser kolsvart bara. Det är att höja kontrasten, då ser det mer vettigt ut, visst förlorar man lite svärta på och det blir lite ljusare. Fast det kan jag leva med. men inte kunna urskilja mönster eller färg på svarta kläder som visar sig vara svart/mörk blått med mönster stör jag mig på.
Och du är säker på att det du kollar på är menat att det ska visa dessa detaljer?`Har du kalibrerat den rätt ska du inte missa detaljer som är menade att visas.
Postad 11 December 2017 - 20:34
Postad 11 December 2017 - 21:18
har dom mer än Viasat UltraHD på viaplay? har inte kollat på hockey än på UltraHD-kanalen.
Och du är säker på att det du kollar på är menat att det ska visa dessa detaljer?`Har du kalibrerat den rätt ska du inte missa detaljer som är menade att visas.
Viasat har bara en UHD kanal, samma på parabol och viaplay.
Jo, testade med ett avsnitt från Orville igår, på kaptenens tröja var det helt kolsvart och kunde inte se nåt mönster på tröjan alls. Men efter jag höjde kontrasten lite så såg jag att det var svart/mörkblått med mönster på.
Tyvärr har jag inga verktyg till kalibrering utan får testa mig fram med inställningar och försöka hitta problemet med svarta detaljer.
Sökning på nätet ger inga vettiga inställningar att ge sig in på och får nöja med höja kontrasten så länge.
För mycket att göra för lite tid att leka. ![]()
Postad 11 December 2017 - 21:25
snackar vi SDR eller HDR?
https://www.rtings.c...e-oled/settings
där har du korrekta inställningar
förstår inte varför du skulle se mer skuggdetaljer med högre kontrast, antar du menar black level
Postad 11 December 2017 - 21:42
snackar vi SDR eller HDR?
https://www.rtings.c...e-oled/settings
där har du korrekta inställningar
förstår inte varför du skulle se mer skuggdetaljer med högre kontrast, antar du menar black level
Det inställningen har jag på Personlig och justerat själv lite.
Nej, det är inte black level, gör ingen skillnad alls när ändrar på det och utan endast kontrasten gör skillnad.
När har tid kan jag ta foto och visa skillnaden jag menar.
edit:
Du hade rätt, det var black level jag ändrade från 50 till 60 när jag kollade igenom inställningen igen och inte kontrast som jag sagt. ![]()
1 bilden är det jag menade med kolsvart och 2 så syns det bättre.
orville1.jpg 72.06K
2 Antal nerladdningar
orville2.jpg 109.72K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av XFire, 11 December 2017 - 22:02.
Postad 11 December 2017 - 22:14
vad är det för enhet du spelar upp med där? känns som nåt är felinställt och inte i TVn.
vilket avsnitt och tidskod är den scenen?
Redigerat av mrchisholm, 11 December 2017 - 22:21.
Postad 12 December 2017 - 06:15
vad är det för enhet du spelar upp med där? känns som nåt är felinställt och inte i TVn.
vilket avsnitt och tidskod är den scenen?
Det är från dator avsnitt 12 runt 16 min.
Postad 12 December 2017 - 06:46
Någon som slog till på ZD9 som kan ge en kommentar? Är fortfarande sugen på en 75 ZD9... :-/
Jag slog till på z9d 75 tum, den har stått hos posten sen i torsdags... Hoppas den rör på sig idag!
Postad 12 December 2017 - 08:41
Jag slog till på z9d 75 tum, den har stått hos posten sen i torsdags... Hoppas den rör på sig idag!
Du får väldigt gärna dela med dig av dina intryck när du provkört...! :-)
Postad 12 December 2017 - 13:50
Tjenare, tänkte kolla här om någon lyckats bra med inställningar för bilden på KD-65XE90?
Själv labbar man fram och tillbaka men blir aldrig nöjd ![]()
Vore kul om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet av bildinställningar för denna underbara tv. ![]()
/Matte
Postad 12 December 2017 - 19:36
Postad 12 December 2017 - 20:48
Det är från dator avsnitt 12 runt 16 min.
Jag kollade på det, med gamma 2.4 så ser man svagt blått mönster .. 2.2 ger lite mer detaljer så det är nog inget felinställt på din TV.
Postad 13 December 2017 - 09:14
https://community.so...ue/td-p/2352056
Tror att jag alltid haft bildzoom på Full, men skall testa i olika läge när kommer hem.
Edit:
Tror vet vad som hände nu. Förmodligen råkade jag ändra på AR/zoom med Logitech fjärren och därutav bilden ibland såg förvrängd ut, speciellt ansiktet såg lite rundare. Har både Logitech Harmony Ultimate och Companion samt Flirc. Har inte hunnit ställa in både short/long press på både fjärren och möjligen råkade ändra på AR/zoom på datorn. Så Sony Android TV har fortfarande Motionflow buggen om AR är inte i 16:9. Ska kolla upp AR/zoom på Media Player Classic när kommer hem.
Redigerat av XFire, 13 December 2017 - 10:57.
Postad 13 December 2017 - 10:13
Någon som vet varför det är sån stor viktskillnad mellan 9005 och 9305?
https://www.prisjakt...4141731,4141735
skiljer sig ca 12kg mellan 55" modellerna
Postad 13 December 2017 - 10:29
Någon som vet varför det är sån stor viktskillnad mellan 9005 och 9305?
https://www.prisjakt...4141731,4141735
skiljer sig ca 12kg mellan 55" modellerna
En stor del är väl flerkanals högtalare istället för stereo.
Postad 13 December 2017 - 11:05
Har kikat lite serier på netflix i 4k bl.a Narcos. Grymt nöjd med tv:n (65xe9305)
Postar några bilder för skojs skull
Bifogad fil(er)
Postad 13 December 2017 - 11:08
Postad 13 December 2017 - 11:39
Är det nån som upplever att Motionflow inte fungerar med andra AR förutom 16:9? Började upptäcka ryckigt bild när en person går /vrider sig på ansiktet. Nåt som jag inte märkt de första dagarna förutom 2 dagar sen. Det enda som hjälpte var stänga av Motionflow. Sen hittade jag denna tråd som säger att Motionflow inte fungerar förutom videos med 16:9.
https://community.so...ue/td-p/2352056
Tror att jag alltid haft bildzoom på Full, men skall testa i olika läge när kommer hem.
Edit:
Tror vet vad som hände nu. Förmodligen råkade jag ändra på AR/zoom med Logitech fjärren och därutav bilden ibland såg förvrängd ut, speciellt ansiktet såg lite rundare. Har både Logitech Harmony Ultimate och Companion samt Flirc. Har inte hunnit ställa in både short/long press på både fjärren och möjligen råkade ändra på AR/zoom på datorn. Så Sony Android TV har fortfarande Motionflow buggen om AR är inte i 16:9. Ska kolla upp AR/zoom på Media Player Classic när kommer hem.
För mig rycker bilden även fast jag har motionflow avstängd, ända sättet att bli av med ryckigheten är att ha på mjuk men då blir det som fyrkanter när de rör sig snabbt.
Postad 13 December 2017 - 11:55
Ryckighet från Netflix kommer ofta av källan kör 60 Hz och därför 3:2-repeterar filmen/seriens 24 bilder/s. Motionflow etc. gör bara situationen värre. Men artefakter och felaktigt flyt som då och då bryts av i massivt ryckande.
Därför försöker man sträva efter källor som kan köra 24p ut även från Netflix. Har ingen koll på den inbyggda appen, men de brukar vara dåliga på detta. Sonys egna UHD BD-spelare kan mata ut 24p från Netflix och det är en tydlig skillnad.
Postad 13 December 2017 - 12:18
Eller gäller detta endast a1?
Redigerat av mikkiz, 13 December 2017 - 12:20.
Postad 13 December 2017 - 12:25
Har ni ryckighet på allt material? Jag har kollat lite serier på netflix genom min shield men märker ingen spec ryckighet.
Eller gäller detta endast a1?
Jag tycker att det är mer eller mindre ryckighet på allt jag kör på min 65xe9005 utan motionflow igång på läget mjuk.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
OLED-tv
1 bild
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?